eitaa logo
رویای امت
338 دنبال‌کننده
549 عکس
342 ویدیو
7 فایل
ارتباط با من @Akhlaghim
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از چرخه حیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدون تعارف با بزرگ مرد ترکمن که تاکنون ۸۰ هزار درخت کاشته است! 🌳 در هم‌راهِ هم باشیم؛ 🇮🇷 https://tree.lc360.ir 🔘 @LC360IR
💢 رد عملی دين توسط علوم موجود اگر كسی می‌خواست يك دين را رد نظری كند و با تطابق صد در صد نيز شبهه را وارد می‌كرد، محال بود بتواند همه را كافر كند! اما علوم موجود با مدل كاربرد و مدل عمل، دين را صد در صد رد می‌كند؛ نه اينكه كالای جانشين بدهد! دين را رد نظری نمی‌كند بلكه رد عملی می‌كند؛ يعنی علوم پايه را درست می‌كند و بر اساس آن، علوم تجربی را پی‌ريزی می‌كند و پس از اينكه علوم تجربی را پی‌ريزی كرد، علوم تجربی، قدرت كارآمدی را در جهت علوم انسانیِ متناسب با خود، تعريفِ مطلوب و ايجاد شرايط می‌كند. در شرايط ايجاد شده بر پايگاه علوم پايه، اعتقادات ملت‌ها قابل تعريف می‌شود و برای تغيير آن برنامه‌ريزی عينی انجام می‌گيرد. پس، در هيچ جا برای ابطال بحث نمی‌شود. بحث نظری نمی‌كنند كه اين اعتقادات شما درست نيست! بلكه می‌گويند اعتقاد آزاد باشد و شما برای ما محترم هستيد. می‌گوييم اگر محترم است، پس نظام پولی بر اساس اين احترام بچرخد. می‌گويند: خير. علم می‌گويد كه چگونه بچرخد و علم می‌گوید نظام پولی بر اساس ربا اداره شود! 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از اسکرین‌ شات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرط جالب انصارالله یمن برای آزادی خدمه کشتی گلکسی لیدر 🔻🔻🔻 با اسکرین‌شات همراه شوید @screenshotpersian
«فریب بزرگ دستمزد کارگر»! اقتصاد لیبرال علم‌نمایی است که درباره حقوق‌های نجومی مدیران دولتی یا دستمزدهای ده‌ها میلیاردی و فوتبالیست‌ها و حق‌الزحمه‌های چندصدمیلیونی برخی جراحان و کمیسیون‌های سنگین دلالان ساکت است؛ اما هرسال بر سر میزان سرکوب دستمزد کارگران و افت معیشت آنان و اثرات زیان‌بار تورمی افزایش حقوق آنان، تئوری‌پردازی میکند.. علم‌نمایی که بازار را مقدس می‌داند اما هیچ یک از کرامت‌های انسانی را به رسمیت نمی‌شناسد و آن‌قدری که ثروت را می‌پرستد هیچ حق و ارزشی برای کار و هنر انسان و رشد و تعالی و سعادت او قائل نیست. بیزاری و تبری از لیبرالیسم مهم‌ترین پیشران پیشرفت است. ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
برای شنیدن باید گوش داشت فرای این پوست و غضروف حلزونی و چشم داشت فرای این مردمک ها ... خدایا تو را به حق قران کریمت و به حق این ماه عزیز و به حق مروارید درون این صدف ، گوش هایمان را به صداهای ملکوتی شنوا و چشم هایمان بر راه های اسمانی که همه را به ما زمینی های خاک نشین ارزانی داشتی ، بینا بگردان . https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
خودروهای الکتریکی باعث کاهش مصرف سوخت می‌شوند؟ «اقتصاد جهان در چند دهه آینده، همچنان به سوخت‌های فسیلی متکی خواهد بود. فناوری‌های سبز که در حال حاضر ترویج می‌شوند - آبی، خورشیدی و بادی - هنوز از نظر تجاری مقرون به صرفه نیستند، همچنین این انرژی‌ها توان تامین انرژی مورد نیاز جوامع را در آینده نزدیک ندارند. خودروهای الکتریکی به دلیل نیاز به استخراج و پردازش فلزات و مواد معدنی برای تولید باتری و بدنه آلومینیومی‌شان، انرژی فسیلی فراوانی مصرف می‌کنند. در واقع، این نوع خودروها شش برابر بیشتر از خودروهای معمولی و بنزینی، انرژی فسیلی مصرف می‌کنند. همچنین، باتری های وسایل نقلیه الکتریکی برای شارژ خود به تولید برق مبتنی بر سوخت فسیلی نیاز دارند». برشی از کتاب ارزشمند «پایان جهان، تازه آغاز ماجراست: نقشه فروپاشی جهانی‌سازی» نوشته «پیتر زیهان» The End of the World Is Just the Beginning: Mapping the Collapse of Globalization, Peter Zeihan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از مسائل مهم در جامعه های متراکم مدرن این است که کالاهای عمومی را چه کسی تولید کند و به مردم بدهد. مثل درمان، راه، نیرو و... نظریه اول این بود که دولت خودش تولید کند و مردم از طریق مالیات عمومی یا قبوض عمومی هزینه آن را بدهند. بعد گفتند که اصلا چرا دولت تولید کند؟ بخش خصوصی تولید کند و بخش دولتی فقط کند.... معروف ترین نقد به این ایده آخر، همین اتفاقی است که در این کلیپ می بیند. بخش خصوصی کالای عمومی و استراتژیک را مثل فرش زیر پایش، یا آبلیموی توی قفسه مغازه اش، خودش می داند! و در دنیای جدید بنگاه دار، خودش ، است و این بنگاه است در مقابل به اسم ! که در اصل یا پاکدست بوده و اهل معامله نبوده و یا رشوه بگیر بوده و شکمش سیر نمی شده که دعوایشان شده! خلاصه بخش خصوصی خیلی گران تر است و قدرت و ثروت را یکجا می بلعد! آنچه به اسم خصوصی سازی نیروگاه ها و کارخانه های عظیم مواد اولیه یا مصارف عمومی می شنوید، در بطن خود این چالش عظیم را دارد. کسانی که در نظام حکمرانی این پیشنهاد را دادند، از اول هم از این مشکل خبرداشتند اما مجریان، وقتی دچار چالش کارمند بی مسئولیت و دغدغه و در نهای رشوه بگیر می شوند، چشمهایشان را می بندند و خصوص سازی (مولد سازی!) را امضا می کنند! نویسنده متن روی فیلم، گفته است که این مشکل است! نه برادر! این یک چرخه ترمیم ناپذیر در زیست جهان مدرن است! نهادسازی برای و پذیرش این اختلال بزرگ در او، در هیچ کجای دنیا یک درمان درست و حسابی که دست آخر همه طرفین، بصورت اخلاقی، جامعه پذیر بشوند ندارد! 🆔 @social_theory
رویای امت
یکی از مسائل مهم در جامعه های متراکم مدرن این است که کالاهای عمومی را چه کسی تولید کند و به مردم بده
ان عزیزی که از دولت کوچک مینالی ، احتمالاً دولت رفاه اروپایی را نسخه مطلوب نجات دهنده میدانی ، اگر از مصائب دولت بزرگ اگاه بودی از ان دفاع نمیکردی ، انشاالله بتوانم در فرصتی مغتم در موردش بنویسم ...
01) دعای أبوحمزه ثمالی، آیت الله میرباقری(1).mp3
47.39M
استاد میرباقری یکی از پرتلاش ترین اساتیدی است که در طول عمر علمی ام با او مواجهه داشته ام و هر چه جلوتر آمده است، پروژه علمی اش وحدت بیشتری پیدا کرده است. اگر مباحث ایشان در دهه 70 و 80 مطالعه شود، دیده می شود که چند مبحث به ظاهر جدا و با ادبیات های موازی در کلام ایشان در جریان است، که یک سوی آن در فلسفه مَدرسی، یک سوی آن در الهیات تبلور یافته در منبر، یک سوی آن در تحلیل های تمدنی و انقلابی و سوی دیگر آن در تحول خواهی در علم دینی بوده است. اما در یک دهه اخیر، به مرور در حال مواجه شدن با یک پروژه واحد از ایشان هستیم که از دل این قطعات، یک و همساز می دهد که آن، زبان کتاب و سنت است. می توان مدعی شد که ابرمساله عملی استاد میرباقری، پیدا کردن معنایی از دین است که بتواند در قامت یک ، _اجتماعی بشر را به عهده بگیرد تا ما ذیل این دین رو به آینده حرکت کنیم. در این مسیر علمی، مفاهیم متعددی توسط ایشان ذیل این پروژه الهیاتی، از نو قبض و بسط شده است که جدیدترین آنها، شاید همین دوگانه باشد. قبلا نوشتم که شاید مصاحبه ای که بنده و دکتر حسنخانی در مجله فکرآورد با ایشان داشتیم، یکی از اولین بروزات این پروژه استاد بود که میتواند یک مقدمه الهیاتی بر باشد. خوشبختانه این بحث موضوع منبر رمضانی 1402 ایشان در مسجد ارک تهران و بعد دهه محرم ثارالله قم هم بود. اینروزها فرصت مغتنمی است برای گوش دادن 4 جلسه رمضانی و البته ابوحمزه های فوق العاده ایشان در سحرهای ماه مبارک 🆔 @social_theory
🔺 تبدیل محبت به ابزار محروميت روانی غرب به مراتب بدتر از محروميت اقتصادی آفريقاست و آمادگی آن‌ها برای انفجار و انقلاب كمتر از آفريقا نيست؛ چرا كه محبت به ابزار تبديل شده است. وقتی محبت وسيله شد، اعتماد از بين می‌رود و مثل پيراهنی می‌توان آن را عوض كرد؛ سكون و آرامش از بين می‌رود، و اضطراب جايگزين آن می‌شود؛ این يعنی در كنه جامعه، عدم اعتماد و امنيت رسوخ كرده است؛ لذا افراد عواطف خود را به حيواناتی مثل سگ و گربه ابراز می‌كنند و برای آن‌ها ارث و ميراث می‌گذارند! 🔅مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۸٫۵٫۲۴ ☑️ @AndisheMonir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تصور اینکه عمودی سازی و متراکم سازی مسکن هزینه ها را کاهش می دهد با این امار که خود نظام مهندسی برای سال ۱۴۰۳ منتشر کرده شکسته خواهد شد !. 🔺هزینه دو طبقه برای هرمتر ساخت بنا ۱۰/۷۰۰ و برای شانزده طبقه ۱۹/۹۰۰ یعنی نزدیک به دوبرابر هزینه ... حالا اگر همین دو طبقه را ویلایی کنید با حذف هزینه راه پله بسیار پایین تر هم میاد ، یک راه پله پانزده متر مساحت لازم دارد که برای دو طبقه سه سقف محسوب میشه که به پشت بام راه پیدا کند یعنی هزینه ۴۵ متر بنا تحمیل میشود. https://eitaa.com/ommat_Dream
"ای علی، تو ستمی را بر یک زن یهودی که در ذّمه حکومتت می‌زیست، تاب نیاوردی و اکنون مسلمانان را در ذّمه یهود ببین و ببین بر آنها چه می‌گذرد." ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
با یکی از دوستان که کوچکی دارد، اما به شدت علاقه مند و جستجوگر در نوآوری های کشاورزیست، به بزرگترین گلخانه شهر رفتیم ، صاحب اقای کریمزاده مردی فعال و البته علاقه مند در حوزه کاری خودِش هست ... بحث بین دوستِمان و اقای کریمزاده گرم شد از جدید ترین بذرهای بازار و بازدهی انها تا ارقامی که امسال برای تست کاشته اند ... انواع کودهای جدید و چند شاهکار دانش بنیان های ایرانی در حوزه کود شیمیایی که در نوع خودش بی نظیره و با قیمت پایین تری بازدهی بیشتری نسبت به نمونه های خارجی دارند اما متاسفانه کشاورزان اشنایی ندارند و همیشه گران قیمت های خارجی را ترجیح میدهند ... به گمانم چند هکتار مساحت گلخانه ها بود با تجهیزات بروز و به گفته خودش شصت هکتار زیر کشت در فضای باز دارد ... کشت سینی های نشاء بر خلاف گذشته با اوردن یک دستگاه جدید مکانیزه انجام میشد ... آقای کریم‌زاده با ذوق توضیح میداد که چگونه با کنترل تغذیه رشد نهال های صیفیجات را به هر شکل دلخواه که بخواهد تغییر میدهد به قول خودش انها را با انگشتان دستش بازی میدهد ... ویژگی مشترک دوست ما و اقای کریمزاده در میزان سرمایه و مقیاس تولید نبود بلکه در ارتباط معنایی بود که با کارشان داشتند ، از اینکه اثر گذارند در خلق ، رشد و تحولات حیطه کاریشان و صاحب نظر ، اگر حق تصمیم و اثر را از انسانها بگیرید چه چیز باقی میماند ، انکه نظر میدهد و تصمیم میگیرد قبلاً به او تفویض شده ... در چند قدم انطرف تر انسان هایی از بودن خود محروم اند ... وقتی دارم به این مسئله فکر میکنم چشمان به کارگرانیست که دارند سینی ها را روی زمین جابه جا میکنند ، به رفتارهایشان نمیخورد انقدر اختیار ، نظر و پویایی داشته باشند ، انها همیشه منتظر فرمان جناب کریم زاده اند ... بارها گفته ام کار باید همچون اثر هنری صاحبش باشد مانند خلق نقشی از یک نگارگر و یا یک قطعه موسیقی از یک موزیسین ... کاروَرزی با کارفرمایی که فرمان بر میراند و کارگری که فرمان میبرد فرق میکند ... یکی یاد گرفته نان فکرش را بخورد و دیگری نان بازو ، اما در دوره ما یک عده چلوکباب سرمایه را ... برای رشید شدن به تجمیع اینها نیاز است اگر هدف جامعه دینی رشد است، نه تجمیع ، صاحب فکر ، کارگر و سرمایه دار در کارخانه یا بنگاه اقتصادی ، تجمیع این سه در فرد ، خانه و خانواده است که میتواند بستر رشد را فراهم آورد ، کسی که امکان تولید و تسلط بر کارش را دارد عزت نفس پیدا میکند ، کمتر دچار تحقیر یا دچار کبر میشود . ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
🔺پيش‌نياز اقتصاد اسلامی بايد بدانيد تا انقلاب فرهنگی نكرده‏‌ايد اصلا نمی‌دانيد چگونه و چكار بايد بكنيد! بنابراين معقول نيست كسی ‏بخواهد فردا صبح اقتصاد اسلامی را پياده بكند؛ زيرا تا معادله پول اسلامی را پيدا نكند نمی‌تواند نظام پولی را اسلامی ‏بكند. بله، می‌شود تخمينی چيزهای جزئی را بيان كرد؛ يعنی تخمينی ابزارهای انتقال قدرت، ثروت و اطلاع را بر يك ‏نسبتی عوض كرد، ولی اينكه بتوان معادله و حكم توصيفی، ارزشی و تكليفی داد غير ممكن می‌باشد؛ زيرا اين كارها انقلاب فرهنگی لازم دارد. 🔆 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ☑️ @AndisheMonir
🔻اجرای احکام یا اقامه 🔺 🔰وقتی به عنوان یک روحانی ، یک منبری یا مسلمان سعی در اصلاح جامعه داریم امر به انجام احکام توسط افراد می کنیم ، اما وقتی در موضع یک مسئول یا حاکم اسلامی قرار داریم نمیتوان همان روش را صرفاً پیش گرفت ، شنیدم قبل انقلاب برخی اقایون میگفتند اگر فقط صدا و سیما روزی یک ساعت دست ما بود همه جامعه را هدایت میکردیم ، این به آن خاطر است که فهم از حکمرانی صرفا امکان تبلیغ بیشتر دین است ، خب شاید با توجه به تجربه نداشته ان عزیزان نتوان خُرده گرفت اما ادامه این روند تا به امروز امری غیر قابل توجیه است (هرچند دستگاه تبلیغاتی رقیب از ما قوی تر بوده). ✨اما مسئله این یادداشت این است که توجه نکردن به ساختارها و نظم اجتماعی مدرن یا هر نظم اجتماعی دیگری که نظم مدنظر اسلام نیست زمینه تغییر رفتار و فرهنگ جامعه را به مانند دستگاه مکانیزه ای که مواد خام از یک سو وارد و محصول خاصی از سوی خارج میشود دارد و اراده های فردی غیر سیستمی تاب و توان چندانی برای مقاومت در برابر آن ندارند . از سازو کارهای مالی گرفته تا الگوی تولید و اقتصاد ، شهرسازی و معماری تا الگوی خانواده و الگوی حکمرانی ... ✨برای این مهم باید در خلال توصیه احکام سعی در فهم الگوها و طرح اسلام جهت مدیریت ، فرد ، خانواده و جامعه بود و دقیقاً اولویت یک حکومت دینی پیاده سازی این نظم اجتماعی و تغییر ساختار ها ، روابط اقتصادی و اجتماعی به مثابه ظرف زندگی بود . ظرفی که انجام بعضی رفتارها را منطقی و بهینه می نماید و برخی را بلعکس تا جامعه در یک جبر ساختاری اما نامرئی و نامحسوس تغییر رفتار متناسب دهد. اجرای حکم توسط افراد است اما سعی در پیاده سازی طرح اسلام که حکم متناسب با ان وضع شده، یعنی . وقتی احکام اقامه را دستگاه حکمرانی نمیداند و صرفاً به دنبال اجرای احکام توسط افراد است و نظم اجتماعی را به حال خود رها کرده ، جامعه بعد از طی فرایند استهاله دست به مقاومت میزند و برای کنترل جامعه به ناچار دست به دو روش غلط میزنیم که نه جبران مافات میکند و نه جواب میدهد : ۱_ متوسل به ابزار زور میشویم (فهم سنی از حکومت) ۲_ رها کردن و تساهل که منجر به استهاله میشود شاید برای شما آشنا باشد رویکرد اصولگرایی و اصلاح طلبی در قبال فرهنگ جامعه ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
«ثقلین» 1️⃣از2️⃣ 🔰وقتی برای اولین بار با واژه‌های دوگانه حیات الدنیا و حیات الاخره از زبان حاج اقا برخوردم برقَش سریع به ذهنم زد و گوشه ذهنم بایگانی شد تا به وقتش جلوه کند ... حاج اقا میگه طبق روایات و ... عصر ظهور مقدمه‌ای بر آخرت ... منزلی از منازل اخرت یا ابتدای اخرت یا مرحله گذار از دنیا به اخرت و تعبیراتی این چنین است ... نمیدانم ... قرآن خوراک اهل جهنم را چرک و خون ، درخت زقوم و ... میداند واقعاً اهل دنیا که تحت ولایت طاغوتن مگر غذایی غیر آن دارند ، کافیست خبیث بودن و ظلم پیشه بودن جریان مقابل انبیأ را کمی درک کنیم تا بدون داشتن چشم برزخی و سلوک های آنچنانی عرفا که راه بزرگان و اولیاست به این معنا برسیم و واقعاً بوی خون و چرک را از رزق اهل دنیای شیاطین استشمام کنیم و هوسی بر آن نداشته باشیم . قبلاً بر دو روی سکه بودن تعابیر اخروی و دنیوی واقف بودم ، خصوصاً مفهومی مانند شفاعت که روی دیگر هدایت است آنانکه هدایت را از اهل بیت گرفته اند به آخرت نرسیده شفاعت شده اند ... شدت هدایت هم نشان از میزان شفاعت است برای درک این مسائل واقعاً کمی دقت لازم است شایدم حکمت و یا همان چشمی که قران میگه در نبود ایمان کور است و قلبی که مرده ... چند باری با برادران اهل سنت هم صحبت شده ام و بحث به حقیقت شیعه کشیده شده ، برایشان سوره صاد و نبأ رو توضیح دادم در حد فهم ناقصم که چگونه امت از خبر بزرگی که پیامبر به دستور خداوند مُبلغ ان بود سرباز زدن ..‌. چند سالیست که این دو سوره برای من تذکری از ولایت مولاست اما ... اما واقعاً قران را فارغ از اهل بیت میدیدم یا نهایتاً تاویلات دوری که خب مارا چه به ان تاویلات باطنی حتی وقتی به روایاتش هم میرسیدم نمیتوانستم ارتباط درستی پیدا کنم ... یادم میاد وقتی ده سال پیش کتاب شب های پیشاور و انگاه هدایت شدم را میخواندم و مناظرات شیعه و سنی میدیدم به آیاتی اشاره میشد که مصداقش اهل بیت بودند و در شان ایشان نازل شده ، حالا این چند آیه به دو سوره کامل رسیده بود ، ص و نبأ ، دیگر یقین داشتم که قران هم نه اشاره که مفصل به ولایت مولا پرداخته و مو لای درزش نمیرود . اما روزی امسال من در اولین سحر ماه رمضان این بود که از این نگرش خودم توبه کنم ... خدایا مگر قرآن کلامی غیر از اهل بیت دارد چرا من انقدر دور از حقیقت عیان آنم و چرا انقدر کور ... مگر کل قران چیزی جز اثبات اهل بیت ، تشریح وضعیت مومنان در غیبت ، امت سرباز زده از جریان حق (ولایت اهل بیت) و تشریح جریان مقابل آنهاست ، مگر میوه ای جز از دست مولا طعم بهشت دارد و طعامی در عالم هست که مولا روزی نکرده باشد و طعم درخت زقوم ندهد . کدام رود و کدام درخت و میوه ، کدام بهشت و جهنم که پنهان باشد، این چه قرائت سنی مسلکیست که دارم مگر این ثقل همسنگ و همرنگ و همپای ان ثقل نبود که پیامبر اِنّی تارکم فیکم ... به اینجای سوره رسیده ام الأنبياء ادامه در بخش دوم https://eitaa.com/ommat_Dream/1385 https://eitaa.com/ommat_Dream
«ثقلین» 2️⃣ از 2️⃣ به اینجای سوره رسیده ام الأنبياء وَالَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهَا مِن رُّوحِنَا وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِّلْعَالَمِينَ ﻭ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺍﻣﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺖ ، ﭘﺲ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺭﻭﺡ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻭ ﺩﻣﻴﺪﻳﻢ ﻭ ﺍﻭ ﻭ ﭘﺴﺮﺵ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ .(٩١) إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻴﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺁﻳﻴﻨﻲ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻨﻢ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﭘﺲ ﻣﺮﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﻴﺪ .(٩٢) ...این راهیست که از این طریق خداوند پرستش میشود... وَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ كُلٌّ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ ﻭﻟﻲ ﺁﻳﻴﻨﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻗﻄﻌﻪ ﻗﻄﻌﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﺎ ﺑﺎﺯ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﺸﺖ (٩٣) ...و سپس آن سدی که مانع یاجوج و ماجوج بود شکست وقتی معمار سد قطعه قطعه شد ..‌. حَتَّىٰ إِذَا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُم مِّن كُلِّ حَدَبٍ يَنسِلُونَ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻳﺎﺟﻮﺝ ﻭ ﻣﺎﺟﻮﺝ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻠﻨﺪﻱ ﺳﺮﺍﺯﻳﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(٩٦) ... و خداوند مومنان به وعده اش را از این فتنه ها حفظ می‌کند ... إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْحُسْنَىٰ أُولَٰئِكَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﻣﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﻧﻴﻚ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺍﺯ ﺩﻭﺯﺥ ﺩﻭﺭﺷﺎﻥ ﻧﮕﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ .(١٠١) و نا امید نمی‌شوند از بزرگترین حوادث دلهره آور ... لَا يَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ وَتَتَلَقَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ هَٰذَا يَوْمُكُمُ الَّذِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ [ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ] ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﺮﺱ ﻭ ﻭﺍﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻟﺸﺎﻥ ﺁﻳﻨﺪ [ ﻭ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ]ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺭﻭﺯ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ .(١٠٣) ...در روایت دارد که در بعد از ظهور زمینیان با فرشتگان همنشین میشوند و پرده ها کنار میرود ... يَوْمَ نَطْوِي السَّمَاءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻢ ﻣﻰ ﭘﻴﭽﻴﻢ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﻫﻢ ﭘﻴﭽﻴﺪﻥ ﻃﻮﻣﺎﺭ ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ ، ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ . ﻭﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﺗﺤﻘﻖ ﺩﺍﺩﻧﺶ ] ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻣﺎ [ ﺳﺖ ] ، ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ .(١٠٤) قبلاً هم وعده داده بود ... وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺩﺭ ﺯﺑﻮﺭ ﻧﻮﺷﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ .(١٠٥) ... و هرکس برای ان روز وقت معلوم کند کذاب است و فقط خدا میداند ... فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ آذَنتُكُمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ وَإِنْ أَدْرِي أَقَرِيبٌ أَم بَعِيدٌ مَّا تُوعَدُونَ ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ ﺑﮕﻮ : ﻣﻦ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻭ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﺍﺩم ، ﻭ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻢ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺁﻳﺎ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺩﻭﺭ ؟(١٠٩) ... ثواب در دوران غیبت آسان تر است برای اهل ایمان و البته ازمایشی بزرگ برای ما اهل دنیا که خدا برما رحم کند و حجتش را برما ظاهر کند ... وَإِنْ أَدْرِي لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَّكُمْ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ ﻭ ﻣﻦ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻢ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎست ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﻱ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺗﺎ ﻣﺪﺗﻲ ﻣﻌﻴﻦ ﺍﺳﺖ .(١١١) قَالَ رَبِّ احْكُم بِالْحَقِّ وَرَبُّنَا الرَّحْمَٰنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﻪ ﺣﻖ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻛﻦ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﻭﺍﻗﻌﻴﺘﻲ ﻛﻪ [ ﺷﻤﺎ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺧﻮﺩ ﻭﺷﻜﺴﺖ ﻣﺎ ] ﻭﺻﻒ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺍﺯ ﺍﻭ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ .(١١٢) واقعاً اینگونه نیست که وصف میکنند ، نه انبیاء شکست خوردند و نه انها پیروز شده اند فقط چند صباحی مهلت یافته اند ... چقدر نیاز داریم به قوت قلب دادن این آیات حالا غزه تبدیل به قم سنگینی شده بر روی دل هایمان و بغضی گلوگیر ... استادی از زبام مرحوم آقای بهجت رضوان الله تعالی علیه میفرمود اگر میخواهید خدمت امام برسید خدمت قرآن برسید و دو زانو بنشینید... خداوندا تو گفتی ماه رمضان ما نزول ان است و بهار قرآن... ولی در نوزدهمن شب به خزانش نشسته ایم و بالا رفت قبل آنکه نازل شود ... فرادا را باید به غم فرق شکافته بنشینیم یا به پرپر شدن گلبرگ های قران ... بخش اول https://eitaa.com/ommat_Dream/1384 https://eitaa.com/ommat_Dream
روضه ابن هلال برای شب نوزدهم رمضان! ✅روضه ما برای ندانستن قدر 📝حسین مهدیزاده ما امیرالمومنین علی(ع) را روایت نکرده ایم. آنطور که کارهای فرزندش سیدالشهداء(ع) را از مکه تا کربلا و اول محرم تا 10 محرم و نهایتا در روز عاشورا را روایت می کنیم، اصلا بلد نیستیم، این چهار سال و اندی، حکومت پر از آب چشم و دود دل را روایت کنیم. ما خیلی شده ایم. اطلاعات داریم، اما اهل گفتن و حکایت یک دست درآوردن و بعد هم روایت کردن نیستیم! گویی ما بسیار کُند و گاهی واگذار شده به دشمنان است و باورتان می شود اگر بگویم، غالب ما اصلا نگران نیستیم! قبلا هم نوشتم که رهبر معظم انقلاب در توضیح فرموده بودند که ما در هستیم و جهادتبیین، است، اما درک غالب از جهاد تبیین، پاسخ های به هاست و همچنان روایت ما از صحنه ها، کچل و لاغر و رها شده به زندگی خودش ادامه می دهد و رقیب ما، مدام روایت هایی پرپشت و چاق و دنباله دار از خود ما و زندگی گذشته و اکنون ما می دهد و برای آینده ما تولید می کند و ما اصلا متوجه نیستیم که مساله است، نه شبهاتی که در متن آن پراکنده شده است. در جنگ روایت ها، روایت رقیب، راستگویی هایش هم دشمنی و برای ضربه زدن و ناکار کردن است! روایتی که در جهت تخریب است، کلیتش خطر است و جوابش هم آن روایت تخریبی نیست چرا که نقد، خود تبلیغی است برای آن روایت! جوابش محاصره آن روایت است و در جریان انداختن روایت های صحیح و تبلیغ و انتشار آنها در افکار و خیال اجتماعی است! امروز داشتم احوال محمد ابراهیم، ابن هلال ثقفی کوفی را می خواندم. او در این کتاب روایتی از یک سال و نیم آخر عمر امیرالمومنین(ع) داده است. روایتی که شما از هیچ کس دیگری این شکل از روایت را نمی بینید. عینیک و زاویه دید او برای نوشتن مقتل امیرالمومنین(ع) از یکسال و نیم قبل و از پایان سه سال جنگ نفسگیر شروع می کند. آنجایی که در اطراف جنگ نهروان، علی(ع) بر فراز منبر از آینده ای خوفناک با بنی امیه خبر غیبی می گفت و در گوشه دیگر شهر کوفه قبیله باهله و غنی برای دشمنانش دعای پیروزی می کردند! ابن هلال ادامه میدهد که امیرالمومنین(ع) از نهروان برگشته بود و در نخیله برای سپاهیان آیه «يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ» می خواند. یعنی برای آنها حرف موسی نبی(ع) را می خواند که به آنها می گفت که اى قوم من، به زمين مقدسى كه خدا برايتان مقرر كرده است داخل شويد و بازپس‌مگرديد كه زيان‌ديده باز مى‌گرديد! سپاهیانش می آمدند و گریه می کردند و می گفتند سرما سخت است و ما را رها کن! و خلاصه یکی یکی و دسته دسته لشگرگاهش را ترک کردند و به شهر برمیگشتند تا اینکه امیرالمومنین(ع) هم ناگزیر شد به کوفه برگردد. ابن هلال می گوید وقتی امیرالمومنین(ع) وارد کوفه شد، اول به سمت رزمندگان بنی هَمدان رفت، اما گروهی از آنها جلو آمدند و به او(ع) گفتند که یا علی! آیا برای طلب حکومت مسلمین را بدون جرم کشتن دادی؟!... اینجا بود که مولای مظلوم ما قصه های آینده را ماه ها بود با زبان ایجاز و بر فراز منبر برایشان تعریف می کرد، با آه حسرت این جمله سوخته را گفت -و بعدا هم بارها و حتی بر سر منبر تکرار کرد- که «چه چیزی شقی ترین این امت را از اینکه محاسن من را به خود سرم خضاب کند باز داشته است؟!!! 🟢 داشتم احوال ابن هلال را می خواندم که او الغارات را حداقل در زمان امام هادی(ع) نوشته است. این فقیه ثقه و پرکار در سالهایی که با آغاز غیبت امام دوازدهم، خیلی ها مذهب امامیه را ترک می کردند و مثلا زیدی می شدند(رجوع کنید به مقدمه مرحوم شیخ طوسی بر کتاب تهذیب الاحکام) او تازه از زیدیه، امامی مذهب شد و تازه کتابی در معرفت الامام نوشت که قمی های سخت گیر را هم جلب کرد تا او را به قم دعوت کنند! وقتی به سیاهه بلند و بالایی که شیخ طوسی و ابن ندیم و نجاشی و... برای تالیفات او معرفی کرده بودند و امروز هیچ کدام از آنها دیگر موجود نیست الا همین کتاب الغارات، دود از سرم بلند شد! او و دلمشغول فقه حکایات بود به جای و و ! نه اینکه آنها کم باشند که همه آنها هم مهم و بسیار مهم هستند، اما جای خالی اش خیلی پیداست! باورتان می شود که او کتاب سقیفه و فدک و شورا و بیعت با امیرالمومنین و مقتل او و سیدالشهداء (ع) و قیام توابین و مختار، تا کتاب از آینده ورود ما بر سر حوض کوثر و شفاعت نیز داشته است و ما آدم های قدرندان قصه ها و کلان روایت ها، هیچکدامش را امروز نداریم! همه این کتابهای مهم در تاریخ نابود شده اند! 🆔 @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جامعه دو قطبی شده ایرانی تضادهایش را هر روز بی تعارف تر و رادیکال تر میکند و این جدایی و دوگانگی را به عرصه کنش های فرهنگی و جنبش های اجتماعی کشانده ... در این میان صدا و سیما به عنوان یک نهاد حاکمیتی اما در عمل بی طرف و متمایل به عرف به هر دو قطب بازی میدهد ، البته قطب هایی که دیگر از هم قهر کرده اند و رفتارهایشان واکنشی شده که هر کدام روی دیگری را میخواهد کم کند ... جریان حزب اللهی وقتی خودش را بازنده خندوانه ها ، دورهمی ها ، عصر جدید ها و ... دید دست به کار شد تا خودی نشان دهد و محفل ، معلی ، پاورقی و ... را رو کرد ، همان رفتار جدلی که در عرصه مجازی اتفاق افتاده ، حالا به صدا و سیما راه یافته ... جریان حزب اللهی دستش از محتوا خالی نیست و هر روز غنی تر میشود ، اما ... این تصرفات به عرصه موسیقی هم کشیده ، از رپرهای نوظهور انقلابی تا خواننده پاپ و عرفانی ... حتی چند سال پیش شبکه افق یک کپی از برنامه ماهواره‌ای بفرمایید شام زده بود به نام فامیل بازی ... اما محتواها در فرم هایی آشنا و مصرف شده ریخته میشود که گاهی نسبت درستی با اصالت محتوا ندارند ، من قضاوتی ندارم که هیچ تحرکی نکنیم و از فرم های جریان مخالف استفاده نشود ، اما زمانی می توانیم از حالت دفاعی به تهاجمی گذر کنیم که خالق فرم شویم ، آنگاه میتوان مسلط بر بازی شد . منباب مثال فرمت نماهنگ که سلام فرمانده ها را در آن ریخته ایم در انحصار جریان انقلابیست گرم کرده ایم که بازی کنیم ، اما بازی ساز نیستیم ، در تلاشیم بازی نخوریم ، حادثه افرین نیستیم سعی میکنیم حوادث را از سر بگذرانیم . ✍️ مهدی اخلاقی @ommat_Dream