هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
از بازار سنتی و اقتصاد کوثری تا بازار مدرن و اقتصاد تکاثری
زمان لازم برای مطالعه: ۲ دقیقه
در ادبیات دینی، سوق را معادل بازار ترجمه میکنند. تا به حال به تفاوت هندسه و فرم در اسواق یا بازارهای سنتی و مدرن اندیشیدهاید؟ در حديثى درباره راه رفتن پيامبر با اصحابشان چنین آمده است که «کانَ یَسوقُ اصحابه» که ناظر بر آن است که ایشان به خاطر فروتنی، اصحاب خویش را بر خود پیش و مقدّم میداشت و به اصطلاح، به جلوتر از خود سوق میداد؛ بر همین اساس و با توجه به ریشه لغوی واژه سوق، بازار اصالتاً فضای پیش رفتن و سوق دادن است (که متناظر با حرکت و عبور میباشد) و نه مکان مکث و توقف.
اما در سبک زندگی معاصر، بسیاری از شهروندان برای گذران اوقات فراغت خویش، به مراکز تجاری و بازارها مراجعه مینمایند به نحوی که بازارگردی در ادبیات معاصر به اصطلاحی کاملاً مأنوس تبدیل شده است و امروزه فضاهای مکث و پاتوق گونه متعددی در بازارها و مراکز تجاری پیش بینی میشود. بر همین اساس و بر خلاف بازار سنتی که هندسه افقی، خطی و متناسب با حرکت داشت، بازار معاصر هندسهای عمودی، مرکزی و متناسب با مکث و توقف دارد.
اما فلسفه این تفاوت ماهوی در چیست؟ اساس اقتصاد در سبک زندگی اسلامی ایرانی، مبتنی بر فرهنگ قناعت بود که از شاخصههای اقتصاد کوثری است و لازمه قناعت این است که خریدار، کمتر به خرید تحریک شود؛ اما اکنون، اقتصاد تکاثری که ماهیت نظام سرمایهداری است سبب شده است تا بازارها و مراکز تجاری به نحوی طراحی شوند که مراجعه کنندگان را به خرید و مصرف هرچه بیشتر تحریک نمایند زیرا مصرفگرایی از مهمترین شاخصههای این نوع نظام سرمایهداری و سبک زندگی معاصر است؛ تا جایی که در این نوع سبک زندگی، اقتصاد آزاد برای رفع احتیاج بازار نیست، بلکه برای ایجاد بازار احتیاج است.
مبرهن است که لازمه ایجاد بازار احتیاج (و نه رفع احتیاج بازار)، ترویج هرچه بیشتر فرهنگ مصرفگرایی و تحریک مشتری به خرید هرچه بیشتر کالا است و این تحریک، زمانی محقّق میشود که کالاهای بیشتری در دامنه دید وی قرار گیرد؛ این امر نیز منوط به استفاده از تدابیر مختلف طراحی برای گستردهتر کردنِ دامنه دید مشتری در بازارها و مراکز تجاری است.
ترجمان فضایی این نوع ترویج مصرفگرایی عبارت است از: شفافیت فضاییِ هرچه بیشتر فضای داخلی مراکز تجاری و محورهای دید کاملاً باز و گسترده از طریق مواردی همچون ایجاد ویدهای گسترده، کریدورهای بصری کاملاً شفاف، انواع ویترینها و نماهای کاملاً شفاف و شیشهای و جایگزینی هندسه عمودی به جای افقی تا بتوان از طربق ویدهای گسترده و عمودی بین طبقات مختلف، امکان دید بیشتری را به مشتری برای تحریک او به خرید هرچه بیشتر بدهند. در همین خصوص میتوان به اختلاط مغازههای مختلف در مراکز تجاری معاصر نیز اشاره نمود؛ برخلاف بازارهای ستتی که چون راسته راسته بودند و هر راسته مختص به کالای مشخصی بود مشتری به خرید کالای دیگری تحریک نمیشد.
پس میتوان چنین گفت که تفاوت دو نوع معماری در بازارهای سنتی و معاصر، ترجمان فضاییِ تفاوت از اقتصاد کوثری است (انا اعطیناک الکوثر: کوثر/۱) تا اقتصاد تکاثری (الهکم التکاثر: تکاثر/۱)
@baladetayyeb
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
1642104069_ليبراليسم ـ ریشه فساد و چپاول (1).pdf
1.22M
🛑ليبراليسم: ريشۀ فساد و چپاول
❇️پرفسور مسعود درخشان
🛑مقدمهای برای كتاب دستبرد ناپيدا
❇️ترجمۀ دكتر حسين حسنزاده و عليرضا زماني
انتشارات دانشگاه امام صادق عليهالسلام- ديماه 1400
💠 @profderakhshan
هدایت شده از حوزه انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی میشه ساختمان ۱۴۰ متری ویلایی را فقط با ۵۵ ملیون تومان در کمتر از ۳۰ روز ، ضد حریق و ضد زلزله ساخت
که دوام زیادی داره
و آتش نمیگیره
و چند تریلی خاک و مصالح و نخاله روی آن تلنبار نشده که در زلزله کشنده باشد....
چرا نسخه های منسوخ آپارتمان سازی میلیاردی را بر مردم تحمیل می کنید و راه را برای ساخت مسکن ویلایی توسط خود مردم با اهداء زمین فراهم نمی کنید؟
ساختمان از مواد ضدحرق درست شده وجنس دیوار هم از بتنی هست که برای سد سازی استفاده میکنن پس اونهایی که از رو توهمات میگن ساختمان کم دوام هست پیشنهاد میکنم توضیحات خانه حاج سعید قاسمی که کمتر از سی روز درست میشه گوش کنند
مگر خدا امثال حاج سعید قاسمی را به داد گرانی ساخت وساز مسکن بفرسته
#احتکار_زمین
#انحصار_روشی
🌹 حوزه انقلابی
╭┅───────────┅╮
🕌 eitaa.com/joinchat/307429376Ccb9b7c02da
╰┅───────────┅╯
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
✅مصاحبه با روزنامه فرهیختگان
با عنوان: #جامعه_شبکه_ای _و_شورش_های_اجتماعی_ایران»
⚠️قسمت اول
📌دوشنبه 17 بهمن 1401
💢خلاصه ای از متن مصاحبه:
اگر بخواهم حرف آخر را اول بزنم باید بگویم، موتور محرک نارضایتیهای امروز ایران، ضعف جدیدی در حکومت ایران نیست، بلکه ریشه در اقبالی دارد که برای آغاز «آینده» در مردم شکل گرفته است و از این جهت ما و بقیه کشورهایی که کمتر در روندهای جهانیسازی مدرنیته داخل شده بودند، همه این مشکل را داریم، بقیه هم به نسبت از این مشکلات دارند و از این به بعد بیشتر هم خواهد شد. از این جهت برداشت من این است که آنچه در ایران بهشدت عمق یافته اما هنوز خودآگاه نشده تا وحدت معنایی پیدا کند «آینده» است. و واضح است که آینده، با همه ابهاماتش، رویا و نیروی محرکه کدام بخش جامعه است؛ نوجوانها و جوانها!
https://farhikhtegandaily.com/news/77735
@social_theory
«وقتی در بازار ساکن میشویم »
چگونه تغییر سبک معماری و رویکرد شهر سازی و مرتفع سازی باعث میشود تمام شهر بازار شود .
در مناطق سنتی که ارام ارام خانه های ویلایی تبدیل به چند طبقه میشوند و اپارتمان ها سر بلند میکنند به خاطر تراکم ایجاد شده که کاسبی یک سوپری و ... را به لحاظ اقتصادی توجیه میکند طبقات همکف تبدیل به مغازه میشود و اینگونه ما در بازار میخوابیم نه در شهر .
اما شهر های تازه تاسیس به سبک مسکن مهر که با انبوه سازی شکل گرفته اند فروشگاه های زنجیره ای در انها توجیه پذیرتر و بهینه ترند برخلاف معماری سنتی که محله و بازار رو از هم جدا میکرد .
✍️ مهدی اخلاقی
@roeyaomat
هدایت شده از پریچهر
تا دیروز میگفتیم فلاکت زنان زیر سلطهات به ما چه ربطی دارد؟ به ما چه که کشور تو بیشترین زنان زندانی را در جهان دارد؟
ما را چه سود که نرخ خودکشی زنان سرزمینت بیش از سه برابر ماست؟
که نرخ محرومیت از تحصیل دختران دبستانیات نزدیک چهار و نیم برابر ایران است!
که نرخ مرگ و میر مادرانت پس از زایمان حدود سه برابر ایران است!
که بر خلاف ایران مرخصی زایمان ندارید، دستمزد برابر در کشورتان کیمیاست. زنان تحصیلکردهتان کمتر از ایران است.
ما را سَنَنَ که یک چهارم کودکان متولد شدهتان بدون پدر بزرگ میشوند؟
و برنامه سرگرم کننده تلویزیونیتان این شده که زنی بتواند به پارتنرهایش ثابت کند پدر بچه اوست و تماشاچیانتان به این لحظات مفرح بخندند
که برخلاف ایران، در فهرست ده کشور ناامن برای زنان هستید بدون اینکه در جنگ و قحطی باشید. مثل سومالی و یمن.
که نود درصد قربانیان تجاوز در کشورتان زنان هستند. که هر نود و هشت ثانیه یک زن در کشورتان مورد تجاوز قرار میگیرد.
همین حالا که قدم در این مراسمِ خودگویی و خودخندی گذاشتهای سر تا قدمت درگیر نابرابری جنسیتیست. شانه به شانه مردانی که از گردن تا قوزک پوشیدهاند در مراسم حاضر میشوی درحالیکه فراموش نکردهای باید حتی در قامت بانوی اول آمریکا ظاهری مرد پسند داشتهباشی، باید در حد مجاز پروتکلها بینندگان را از بدنت محظوظ کنی اگر شده به قدر یک وجب کتف
برگهای را در دست گرفتی که یک رویش فهرست برندگان این سیرک مضحک است، روی دیگرش فهرست کودکان بیگناه پروانهای که در تروریسم اقتصادی شما بیپر شدند. سرت را بالا میگیری و هدیهٔ از لپلپ درآمده سوشال چنج را علیه کشوری که زیر یوق بردگیتان نرفته اهدا میکنی. برای حقوق زنان! به اسم زن زندگی آزادی
دنیای مضحکی داریم بانو
اصلیترین تولیدکننده پورن در جهان که موتور محرک خشونت جنسی علیه زنان است، که بیوقفه کالاشدگی زن را به دنیا پمپاژ میکند، که دست نابکار مکنتخواهش زن را از خانواده خِرکش کرده برده زیر رِدلایت میخانهها و خرابخانهها. که کفش مرد را پای زن کرده و مجبورش کرده پا به پای او بدود و چتر مِهر و مدد مردانش از پدر و برادر تا همسر را از سر زن تارانده تا الیالابد دنبال چتر حمایتِ نهادهای سرد و بیاحساس مدرن بدود. که به بهانه رهایی از خشم پدر پای خشونت مردانِ واننایتاستندِ بیتعهد را به زندگیاش باز کند و همین لایف استایل سرگینمال را زورق پیچ کرده فرستاده به چهار سوی دنیا، حالا برای ما مدعی حقوق زن مسلمان ایرانی شده
زن مسلمانی که ناموس خداست. که حرمتش خط قرمز خداست. که احترامش سنجهٔ کرامت مرد مسلمان است. که دوست داشتنش نشانه ایمان و دوستی اهل بیت است، که خداوند بدنش را چنان محترم داشته که نگاه اجنبی، راه ورود به حریمش را ندارد.
زن مسلمانی که ریحانهگیاش عشیرهای را عطرآگین و گرم میکند. که قلب خانوادهست. که نه تکلیف دارد به سفید و سیاه دست بزند، نه دُنگ کافه را فیفیتی فیفتی بدهد، نه نیروی کار توسریِ خور امثال شماست، نه کسی اجازه دارد پشت دست بر گلبرگهایش بکوبد نه راه بالندگیاش را سد کند
زن مسلمانی که سر تا قدمش کرامت است نه چند کیلو کتف و کفل کِرِممالی شده
زن مسلمانی که اسوههایش فعالترین و کنشمندترین زنان تاریخند. زنانی که بزرگمردان عالم را بر سرانگشت تدبیر خود گرداندهاند. زنانی که بزرگترین مردان زمانه سر بر آستانشان میگذارند و در بارگاه کبریاییشان عرض حاجت میکنند.
زن مسلمانی که... بگذریم. تو چه میفهمی خانم بایدن؟!
راستی شما اسم نداری؟ باید به نام همسرتان صدایت بزنیم؟ زن طفلکی...
القصه شما در فقره حقوق زنان بدهکارید، مُجرمید، تبهکارید. این از خاکبرسری دنیاست که ژست طلبکار گرفتید
@par1394
«در اسنپ »
قسمت اول
گفت و گفت و گفت و هی تکرار کرد در این عصر تکنولوژی شما چه میگویید ... شما چه دارید ، میروید و موسی را می آورید که عصا اژدها کند ...
...گفتم از خودت پرسیده ای که چرا حضرت موسی عصا اژدها کرد (البته به اذن خدا) و عیسی مرده زنده کرد کور شفا داد و ابراهیم تبر بر گرده بت گذاشت ، چرا همه به یک روش عمل نکردند یا چرا حضرت ابراهیم عصا اژدها نمیکرد و حضرت موسی کور شفا نمیداد ؟
چون انها نبی بودند و خبر از عالم بالا و حقیقت هستی و راه و روش سعادت ... می اوردند اما در هر دوره ای فرقه ای با شعبده ای مردم را به خودش فرا خواند و ادعای دروغین خود را حقیقت و راه و روش خود را روش هدایت خوانده و مردم را به سوی تاریکی و ظلمت ... دعوت می کردند .
دعوا بر سر نبأ بود و اینکه چه کسی نبیست !
معجزه انبیا اثبات پیامبری و همزمان برملا کردن جریان باطل و نبأ فاسق بوده زمانه موسی ع جادوگری و جادوگران ، زمانه عیسی ع طبیبان و در زمانه ابراهیم خلیل الله بت خانه ها روح و روان مردم را به اسارت گرفته بودند ...
عصا حرف سلبی موساست نه حرف ایجابی او، برای برملا کردن خبر فاسق
... اگر موسی امروز در بین ما بود دیگر عصا اژدها نمیکرد بلکه اژدهای هفت سر مدرنیته را سر میبرید تا ما را از اسارت ان رها کند ...
کمی ارام شد ، گفتم حالا بزار کمی از انچه مدرنیته و عصر تکنولوژی با ما میکند بگم ...
ببین این ساختمان های مدرن و مرتفع را ، چرا در کشوری که انچه کم ندارد زمین است اما با این کوه های بتن و فولاد برایت قفس میسازند به نام پیشرفت و نفست را به اگزوز ماشین ها میبندند ،
قارون ها خصوصی ترین مکان هایمان را با تبلیغات تبدیل به دکان خودشان کرده اند و کالاهایشان را در اتاق خوابمان به ما میفروشند اگر ته جیبمان چیزی باقی مانده باشد برای مصرف و بردگی بیشتر ...
✍️ مهدی اخلاقی
#اسنپ
✅@roeyaomat
14010728چالشهای فرارو.MP3
45.62M
#صوت
❇️نشست علمی «چالشهای فرارو»
1⃣ارائه اول: حجة الاسلام سیدحمید رفیعی طباطبائی
(مدیر میز نظریه تربیت فرهنگستان علوم اسلامی)
موضوع ارائه: چالش تربیتی «مدرسه»
2⃣ارائه دوم: حجة الاسلام حسین مهدیزاده
(مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی)
موضوع ارائه: جنگ «تصاویر آینده» در آشوبهای پسا88
🔹دبیر علمی: دکتر حمید ابدی
(مدیر دفتر مطالعات پیشرفت)
▫️زمان: پنج شنبه، ۲۸/ ۷/ ۱۴۰۱- ساعت ۱۰ تا ۱۲
مکان: فرهنگستان علوم اسلامی قم
@farhangestan1
هدایت شده از وحید یامین پور
⛩مراقبه هم بهنوبۀ خود مبتنی است بر حضور و تشرف. حضور با دوری از شلوغیها و کثرات و روزمرگیها به دست میآید و تشرف، وارد شدن تدریجی و مرحلهبهمرحله و صعود و بار یافتن به بارگاه حقیقت است.
⛩ حالا این دو مفهوم را بگذارید در کنار ابتذالی که دامن دین و دینداری را گرفته و دستورالعملهای مضحکی که میخواهد بشر بیحوصلۀ امروز را ظرف چند ساعت و با مصرف مواد و بخورات و دستکاری در ساختار ذهن به عالم ملکوت برساند.
⛩دنیای مبتذل امروز امکان تشرف به حقایق متعالی و زیبا را از انسان میگیرد و هیچچیزِ درخورِ دیگری هم ندارد که جایگرین کند. در این میان به سرعتزدگی و عجله که ویژگی دوران ماست، بیشتر بدبینم. تشرف با تأنی و آرامش و خلوت نسبت دارد و از عجله و سرعت فراری است.
⛩گفته بودم که با، سرعت مشکل دارم! سرعت که زیاد میشود، اشیای نزدیک تار و مبهم میشوند، تا جایی که امکان دیدن آنها از بین میرود. چارهای نیست، برای دیدن دقایق و ظرایف عالم باید آرام و آهسته راه برویم؛ وگرنه حقیقت را ندیده جا میگذاریم و زیباییها زیر پایمان له میشوند.
🀄️کاهن معبد جینجا
✍وحید_یامین_پور
🈲@ketabe_khoub
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
تصاویری تلخ از حجم خرابیهای زلزله ترکیه. اگر خدای نکرده تهران با چنین زلزلهای بلرزد حجم تلفات چقدر خواهد بود؟
آیا می دانستید تراکم و فشردگی تهران از تمام شهرهای ترکیه بیشتر است؟ برای مثال، تراکم تهران حدودا ۵ برابر تراکم استانبول است! چنین تراکمی که نتیجه توسعه عمودی و عدم توجه به فضای باز کافی است چه نسبتی با اصول پدافند غیرعامل دارد؟!
آیا در این نوع شهرسازی متراکم، بُعد آوار و خرابیهای حاصل از ریزش آپارتمانهای چند طبقه سبب مسدود شدن معابر دسترسی و شریانهای کمک رسانی و افزایش تلفات نخواهد شد؟
آیا منطقی است که با شعار نوسازی، بافتهای فرسوده را که همین الان از کمبود فضای باز رنج میبرند مرتفعتر و متراکمتر کنیم؟! آنهایی که تند و تند برای بافتهای فرسوده و متراکم، بستههای تشویقی و تراکم مازاد تصویب می کنند به فردای زلزله هم اندیشیدهاند؟!
آیا میدانستید در تهران ظرفیت اسکان اضطراری (که از اصول بدیهی و اولیه پدافند غیرعامل است) برای وقوع یک زلزله قوی فقط حدود یک سوم آن چیزی است که باید باشد؟!
عدم پیش بینی فضای باز و دمیدن بیش از پیش در ارتفاع و تراکم شهر با مردم زلزله زده چه خواهد کرد؟!
تهران که دیگر شکل گرفته و کار چندانی نمیتوان کرد، حداقل از این تصاویر عبرت بگیریم و به بقیه شهرهایمان رحم کنیم و آنها را تهرانیزه نکنیم.
@baladetayyeb
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تصویر هوایی از کاروان عظیم حشد الشعبی عراق که جهت کمک به مردم سوریه وارد خاک این کشور شده است
❓آیا مواکب ایرانی هم خواهند رفت؟
همین طلیعه بازگشایی راه ابریشم است.
این مسیر دیگر نباید خالی از خودرو شود...
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
#نه_به_نئولیبرالیسم
نه به سرمایه داری
نه به حکمرانی امریکایی
نه به سبک زندگی امریکایی
نه به تمدن کفر
نه به سنت های جاهلانه علم نما
نه به نبأ فاسق
فردا روز نه گفتن به دعوت شیطان است
کاش بعضی مسئولین نه گفتن ، یاد میگرفتند !
۲۲ بهمن مبارک
✅https://eitaa.com/ommat_Dream
اقای مهندس گفت چگونه از این حکومت حمایت میکنید مگر نمیبینی این همه گرانی ... را .
گفتم بفرمایید چکار کنیم ؟
گفت این مسئولین و حکومت لایق حکومت نیستند و باید سرنگون بشن ...
گفتم فرض میکنیم شما را مسئول گذاشتیم و الان میخواهیم مشکل گرانی و تورم را حل کنیم بفرمایید شما چکار میکنید ، شما به عنوان فرد تحصیل کرده بفرمایید علت تورم چیه که اونها رو بر طرف میکنی
... بگم
... بگو
خلق نقدینگی
تحریم
گفتم میشه بفرمایید چطور اکثر کشور هایی که اتفاقا توسعه یافته محسوب میشوند و اقتصاد های بزرگ دارند مانند ژاپن و آمریکا و ... بسیار بیشتر از تولید ناخالصشون یا جی دی پی شون نقدینگی دارند و ما بسیار کمتر اما انها تورم ندارند یا خیلی کم اما ما دچار تورم هستیم .
یا قبل از انقلاب تورم پنجاه درصدی داشتیم و تحریم هم نداشتیم !
گفتم این حرف های شما را مسئولین هم میزنند و اتفاقا شدیدا پیگیر این دو علت توهمی که شما بیان کردید هستند ، رو حانی دنبال رفع تحریم با برجام و رئیسی به دنبال کنترل نقدینگی با سیاست های انقباضی اما مشکل رفع نمیشود .
ایا به شما دروغ نگفته اند ؟
دروغ های علم نما که اسیرشانیم
... نئولیبرالیسم میدونی چیه ؟...
#نه_به_نئولیبرالیسم
#نه_به_سیاستهای_معیشت_سوز
✍️ مهدی اخلاقی
@roeyaomat
آیا تکنولوژی هم اسلامی و غیر اسلامی دارد ؟! 👇👇👇
https://eitaa.com/ommat_Dream/293لینک پست
https://eitaa.com/ommat_Dream
رویای امت
از اصحاب علوم انسانی اسلامی شنیده ایم که علوم دارای مبنا ، ارزش و اهداف هستند اما عموما گمان میکنیم که این مربوط به علوم انسانی است و الا در علوم تجربی و فنی یا به عبارتی تکنولوژی چنین مسائلی وجود ندارد و محصولات تکنولوژیک از یک قائده مشخص پیروی میکنند .
اگر کمی به تصاویر بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که یک محصول واحد میتواند با دو رویکرد ، ارزش و عقلانیت و هدف ساخته شود .
یک طرف متور سیکلت اژ که مربوط به شوروی سابق است یک نظام کمونیست و کارگری
و طرف دیگر متور سیکلت هارلی دیویدسون مربوط به امریکاست که در یک نظام سرمایه سالار و لیبرال طراحی و ساخته شده ،
شاید در نگاه اول فکر کنیم که خب سلیقه ها متفاوته ، اما اگر خوب نگاه کنیم میفهمیم که اینگونه نیست ، بلکه دو انسان با دونگاه این محصولات را تولید کرده اند .
اگر شما هم یادتان باشد سالها متور اژ محبوب ترین وسیله برای روستاییان و عشایر ایران بود.
اما دومی را قشر مرفه جامعه استفاده میکند.
به شکل ظاهری ان ها توجه کنید اولی ساده بی آلایش اما بسیار کاربردی و پر قدرت ، جای سرنشینان اضافی ، ترک بزرگ برای بار و ... .
اما دومی ظاهری مهاجم و عصیان گر ، با فرمانی بالا اومده که به متور سوار احساس غرور میدهد ، بدون سرنشین اضافی که مروج زندگی فردگرایانه و (ایندیویژوئال) و ...است .
هرکدام از اینها تکنولوژی حاصل از یک نوع تفکر است و البته مروج همان تفکر هم هست .
یکی مروج ارزش های لیبرال ، از تبرج و تفاخر گرفته تا خودخواهی ، مصرف گرایی و ...
یکی مروج ارزش های جامعه کارگری و سوسیال که کار برایش ارزش دارد و محصول تولید شده باید کارامدی بالا داشته باشد و میتواند تعاون را بیشتر تسهیل کند به واسته ویژگی هایی که دارد .
وقتی تکنولوژی لیبرال و مارکسیست دارد ، حتما اسلامی و غیر اسلامی هم هست ، یعنی تکنولوژی که حامل ارزش ها و اهداف اسلامیست یا ... تکنولوژی خنثی نیست و از این دست مثال ها فراوان میشود زد .
#علم_دینی
#تمدن_اسلامی
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از فریاد ابوذرها (۱۴ میلیون)
🔴 مهمترین موانع ازدواج جوانان در نگاه #امام_خامنهای_روحی_فداه
1⃣ به نظر شما چه زمانی برای ازدواج مناسب هست؟
🔻هر چه زودتر بهتر! اسلام اصرار دارد بر این که این پدیده [ازدواج] هر چه زودتر، انجام گیرد.
📆۱۳۸۰/۱۲/۰۹
2⃣ منظور شما از زود دقیقا چه زمانی هست؟
🔻 زود که میگوییم یعنی از همان وقتی که دختر و پسر احساس نیاز میکنند به داشتن همسر.
📆۱۳۸۰/۱۲/۰۹
3⃣ یعنی چی؟ اینجوری که باید توی سن نوجوانی ازدواج کنن!
🔻چرا سنّ ازدواج در کشور ما بالا رفته؟ مگر جوان هفده ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتیاج ندارد به اطفاء نیاز جنسی و غریزهی جنسی؟
📆۱۳۹۲/۰۸/۰۸
4⃣ آخه یه پسر هفده ساله که نه شغل داره نه مسکن! چجوری ازدواج کنه؟؟
🔻 ما نباید تصوّر بکنیم که حتماً بایستی یک نفری یک خانهی مِلکی داشته باشد، یک شغل درآمدداری داشته باشد، بعد ازدواج بکند! نه!! اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه؛ این قرآن است [که] با ما دارد اینجور حرف میزند.
📆۱۳۹۲/۰۸/۰۸
5⃣ من دیگه رد دادم!! کسی که خرج خودشو نداره چرا باید یکی دیگه رو بدبخت کنه؟
🔻ممکن است جوان، الان هم امکانات مالی مناسبی نداشته باشد، امّا انشاءالله بعد از ازدواج خدای متعال گشایش میدهد. ازدواج جوانها را متوقّف نکنید.
📆۱۳۹۴/۰۴/۲۰
6⃣ ینی همینجوری دست خالی بریم خواستگاری؟ اگه خدا نرسوند چی؟
این یک وعدهى الهى است؛ ما باید به این وعده، مثل بقیهى وعده های الهی که به آن وعدهها اطمینان میکنیم، اطمینان کنیم.
📆۱۳۹۳/۰۵/۰۱
7⃣ قبول، خدا هم پولشو برسونه، ما برای ازدواج آمادگی کافی رو نداریم!
🔻 اینکه دخترها بگویند ما هنوز آمادهی ازدواج نشدهایم، پسرها بگویند ما هنوز عقل زندگی نداریم، حرفهای منطقی آن چنانی نیست. نه، جوانها آمادگی هم دارند، خیلی هم خوبند. این حس گریز از مسئولیت، مقداری مانع میشود از اینکه این کار انجام شود.
📆۱۳۷۹/۰۶/۲۸
8⃣ آخه الان وضعیت جامعه عوض شده! دیگه مثل قدیم نیست...
🔻 شما که جوانید، مطالبهگرید، این سنتهاى غلطى که در زمینهى ازدواج وجود دارد، بایستى شماها نقض کنید؛ باید واقعاً در جامعه یک حرکتى در این زمینه بهوجود بیاید.
📆۱۳۹۳/۰۵/۰۱
9⃣ آقا تسلیم!! حالا پدر و مادرها رو چیکار کنیم؟ اونا زیر بار نمیرن...
🔻به پدرها و مادرها تذکّر میدهم؛
من خواهش میکنم
و تقاضا میکنم
از شماها که یک خرده امکانات ازدواج را آسان کنید. پدر و مادرها سختگیری میکنند.
ازدواج جوانها را متوقّف نکنند؛ من خواهش میکنم که پدرها و مادرها به این مسئله توجّه کنند!
📆۱۳۹۴/۰۴/۲۰
رویای امت
🔴 مهمترین موانع ازدواج جوانان در نگاه #امام_خامنهای_روحی_فداه 1⃣ به نظر شما چه زمانی برای ازدواج
انها که روشنفکر معابانه به ازدواج زیر بیست سال برای پسر و زیر پانزده سال برای دختر نگاه میکنند و حرف از بلوغ های من دراوردی فکری ، اقتصادی و ... میزنند حتی یک حرفشان علمی به معنای مطابق با واقع نیست بلکه در توهم علمی بودن هستند ،
این حجم از جوان مجرد در جامعه وحشتناک است و عامل بسیاری از فساد ها ...
#نوجوان_متاهل
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
«ماهنامه فکرآورد ـ شماره ۱ ـ بهمن ماه ۱۴۰۱» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/142440
رویای امت
«ماهنامه فکرآورد ـ شماره ۱ ـ بهمن ماه ۱۴۰۱» را از طاقچه دریافت کنید https://taaghche.com/book/142440
به قول حکمای قدیم جهان جهان کون و فساد است ، برای شدن باید فساد زدایی کرد و انکه فساد زدایی میکند در حال اصلاح است نه جنگ ،
به قول استاد عباسی جنگ و صلح در مقابل هم نیستند بلکه گاهی صلح یا صلاح یا اصلاح در این است که در ظاهر نجنگی مثل امام حسن (ع) در حالی که تدارک و تدبیر رفع فساد بنی امیه میکنی و گاه باید بجنگی چون امام حسین علیه السلام برای اصلاح امت ...
وادادگی را به صلح معنا کردن و اصلاح را به جنگ معنا کردن خودش از عجایب روزگار است...
و چنین شد که عده ای خود را اصلاح طلب نامیدند .
البقره
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ
ﻭﻗﺘﻲ ﺑﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﺩﺭ زمین فساد ﻧﻜﻨﻴﺪ»، ﺟﻮﺍﺏ ﻣﻲﺩﻫﻨﺪ: «ﻣﺎ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺍﺻﻠﺎحیم ﻭ ﺑﺲ!» (١١)
پ ن :فکراورد را بخوانید این نقدی بر تیتر کلیشه ای و ره زن ان بود .
✅@roeyaomat
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویر آخرالزمانی از زلزله ترکیه
تهران و شهرهای بزرگ را دریابید قبل از آنکه دیر شود
رویای امت
تصاویر آخرالزمانی از زلزله ترکیه تهران و شهرهای بزرگ را دریابید قبل از آنکه دیر شود
ایا عبرت می گیریم و از مرتفع سازی و معماری فرعونی توبه میکنیم ؟