#حق_با_علی_است(۴) (بخش سوم)
نام بردن از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و امیر مؤمنان علیهالسلام در کتب آسمانی پیشین:
همانطور که بر طبق آیات قرآن و روایات، ایمان به انبیای گذشته، جزو شروط الزامی، برای تحقق ایمان و رستگاری مؤمنان ذکر شده است؛ نظیر آیه ۱۳۶ سورهی نساء:
«ای کسانی که ایمان آوردهاید! به خدا و پیامبرش، و کتابی که بر او نازل کرده، و کتب (آسمانی) که پیش از این فرستاده است، ایمان بیاورید،
کسی که خدا و فرشتگان او و کتابها و پیامبرانش و روز واپسین را انکار کند، در گمراهی دور و درازی افتاده است.»
و یا آیات دیگری نظیر: آیه ۲۸۵ سوره بقره - آیه ۴ سوره بقره - آیه ۱۲ از سوره مائده - آیه ۱۹ از سوره حدید و...
به همین ترتیب، زمانی هم که در کتب آسمانیِ ادیان پیشین، از رسول خدا و وصی ایشان سخن به میان میآید، مردمان آن دوران نیز، باید به نبوت آن پیغمبر آخرالزمان و وصایت وصی او اقرار کنند، تا جزو مؤمنین و رستگاران شمرده شوند!
بنا بر فرمایش صریح قرآن کریم، در کتب آسمانی گذشته، نام رسول الله صلیاللهعلیهوآله ذکر شده است:
«همانها که از فرستاده (خدا)، پیامبر «امّی» پیروی میکنند؛ پیامبری که صفاتش را، در تورات و انجیلی که نزدشان است، مییابند؛...»[۱]
همچنین بیان شد که بر طبق روایات شیعه[۲] و سنی[۳]، در کتب آسمانی گذشته، علاوه بر نام رسول الله صلیاللهعلیهوآله، نام امیرالمؤمنین علیهالسلام نیز به عنوان جانشین حضرت آمده و انبیا نیز مأمور به اخذ اقرار از پیروانشان در این خصوص بودهاند.
علاوه بر این، از آیات قرآن و روایات استفاده میشود كه علاوه ذکر نام، اوصاف و فضایل پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله و جانشین بر حقَش علی عیلهالسَلام نیز در كتب آسمانی پیشین (به ویژه انجیل و تورات) بیان شده است.
به عنوان نمونه خداوند متعال در قرآن میفرماید:
«كسانی كه كتاب آسمانی به آنان دادهایم او (پیامبر) را همچون فرزندان خود میشناسند، گرچه جمعی از آنان حق را آگاهانه كتمان میكنند.»[۴]
این آیه، پرده از حقیقت مهمی بر میدارد و آن این كه بیان صفات روحی و جسمی و ویژگیهای پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله در كتب پیشین، به قدری صریح و روشن بوده است كه تصویر كاملی از آن در اذهان كسانی كه با آن كتب سر و كار داشتهاند، نقش بسته بود، آنچنان که ایشان پیامبر صلیاللهعلیهوآله را مانند فرزندان خودشان به خوبی میشناختند.
برای نمونه در روایتی بسیار تأمّل برانگیز که شیعه و سنی آن را از جابر بن عبدالله انصاری نقل کردهاند، در عصر حیات خود رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، یکی از علمای یهود به نام جندل بن جنادة بن جبیر، از حضرت سؤالاتی میپرسد و پس از آنکه ایشان به همهی پرسشهای جندل پاسخ میدهند و او به حقانیت ایشان واقف میشود، خطاب به حضرت میگوید:
ای رسول خدا، مرا از جانشینان خود آگاه فرما تا به ایشان تمسّک بجویم.
حضرت در پاسخش میفرمایند:
جانشینان من دوازده نفر هستند.
او در پاسخ کلام بسیار مهمی بیان میکند و میگوید:
بله، اینچنین است و ما این مطلب (که جانشینان شما پیغمبر آخرالزمان ۱۲ نفر هستند) را در تورات یافتهایم.
[این جواب جندل، پاسخ بسیار مهمی است که مبنای مباحث بعدی را تشکیل میدهد و فعلاً در حد همین اشاره از آن عبور میکنیم.]
در ادامه رسول خدا یکیک امامان بعد از خود را برای جندل معرفی میکنند...[۵]
در ادامه ضمن اشاره به برخی دیگر از این روایات (که نشان میدهد نام پیامبر و امیرالمؤمنین در کتب آسمانی گذشته بیان شده) به این بحث جالب توجّه پرداخته میشود که آیا در تورات و انجیل کنونی (با وجود این همه تحریف) اثر مشهود و مشخصی از پیامبر و امیرالمؤمنین و دیگر امامان صلواتاللهعلیهماجمعین باقیمانده است؟!
[۱] اعراف:۱۵۷.
[۲] بصائر الدرجات، صفّار قمی، ص۷۲.
[۳] تاریخ دمشق، ابن عساکر، ج۴۲، ص۲۴۱.
[۴] بقره:۱۴۶
[۵] کفایةالأثر، خزّاز قمی، ج۱، ص۵۶؛ ینابیعالمودة، قندوزی حنفی، ج۳، ص۲۸۴.
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
@omolaemeh313
#حق_با_علی_است(5) (بخش چهارم)
آیا در تورات و انجیل کنونی (با وجود این همه تحریف) اثر مشهود و مشخصی از پیامبر و امیرالمؤمنین باقیمانده است؟!
(قسمت اول: مئود مئود در تورات عبری)
در بحث گذشته به حدیثی اشاره شد که در آن جندل یهودی در پاسخ به پیامبر صلیاللهعلیهوآله که به فرمود: جانشینان من 12 نفر هستند،
پاسخ گفت که:
بله من این مطلب را در تورات دیدهام!
حال ببینیم آیا چنین مطلبی در تورات کنونی وجود دارد یا خیر؟!
در سِفر پیدایشِ تورات، فصل 17 آیه 20 به زبان عِبری، چنین آمده:
ולישמעאל שמעתיך הנה ברכתי אתו והפריתי אתו והרביתי אתו במאד מאד שנים עשר נשיאם יוליד ונתתיו לגוי גדול׃
در آیهی فوق کلمه: "שנים עשר" به معنای دوازده است و کلمه: "נשיא" به معنای پیشوا و رهبر است.
در نسخههای ترجمه شدهی تورات به زبانهای انگلیسی، عربی و فارسی، این آیه چنین ترجمه شده:
And as for Ishmael, I have heard thee: Behold, I have blessed him, and will make him fruitful, and will multiply him exceedingly; twelve princes shall he beget, and I will make him a great nation
وَأَمَّا اسماعیل فَقَدْ سَمِعْتُ لَک فِیهِ. ها أَنَا أُبَارِکهُ وَأُثْمِرُهُ وَأُکثِّرُهُ کثِیراً جِدّاً. اِثْنَی عَشَرَ رَئِیساً یلِدُ، وَأَجْعَلُهُ أُمَّةً کبِیرَةً.
و اما در خصوص اسماعیل، تو را اجابت فرمودم. اینك او را بركت داده، بارور گردانم، و او را بسیار كثیر گردانم. دوازده رئیس از وی پدید آیند، و امتی عظیم از وی به وجود آورم.
چنانچه مشاهده میکنید، کلمه "נשיא" در معنای شاهزاده و رئیس ترجمه شدهاند ولی پیشوا و رهبر ترجمههای دقیقتری برای معنی این کلمه در زبان عِبری است.
و این همان 12 پیشوایی است که جندل یهودی خطاب به پیامبر صلیاللهعلیهوآله گفت این مطلب را در تورات دیده است.
اما طبق ترجمههای انگلیسی، عربی و فارسی، در آیه، اثری از ذکر نام خود رسول خدا، که این 12 پیشوا از ایشان پدید میآیند نیست و بحث اصلی ما اینجا اتفاقاً در خصوص همین مطلب است!
کلید حل این معما در عبارت "במאד מאד" (بمئود مئود) نهفته است!
جستجو در کتاب مقدّس نشان میدهد که واژۀ عبری "מְאֹֽד" (مِئود)، در هیچ آیهای از عهد عتیق، به همراه حرف اضافۀ باء (ב) به صورت "בִּמְאֹ֥ד" (بمئود) به کار نرفته است.
هرگاه این کلمه به صورت قید به کار رود، به معنای «خیلی» یا «زیاد» است و در این صورت، دیگر نیازی به حرف اضافهی باء ندارد!
بنابراین میتوان حکم کرد که کاربرد "בִּמְאֹ֥ד מְאֹֽד" (بمئود مئود) به معنای «بسیار زیاد»، علی القاعده نادرست است و به ناچار باید به دنبال معنای دیگری برای آن بگردیم. اگر بنا باشد، "בִּמְאֹ֥ד מְאֹֽד" (بمئود مئود) قید نباشد، ناگزیر باید اسم عَلَم باشد! در این صورت، معنای آیه چنین میشود:
و اما در خصوص اسماعیل، تو را اجابت فرمودم. اینك او را بركت داده، بارور گردانم، و به واسطهی (مئود مئود) دوازده پیشوا از وی پدید آیند، و امتی عظیم از وی به وجود آورم.
اما این مئودمئود کیست؟
آیا شخصی از نسل اسماعیل وجود دارد که نامش مئودمئود باشد؟
قرائن درونمتنی و برونمتنیِ فراوانی وجود دارد که میتوان از آنها نتیجه گرفت که مئود مئود، همان مشهورترین فرزند از نسل اسماعیل، یعنی پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله است.
از جملهی قرائن درونمتنی میتوان به واژگان هم ریشهی این لغت و دیگر کاربردهای آن در کتاب مقدّس اشاره کرد. "מוֹדֶה" (مُودِه) صیغهی اول شخصِ مضارع (مفرد مذکر) در باب هیفیل (Hiphil) از ریشهی عبری ידה (یادا)[1] دقیقاً بهمعنای احمد است.
و بنابراین واژهی مئود مئود (که در روایات اسلامی (به عنوان قرائن برونمتنی) بهصورت مودمود آمده[2]) معادل شکل مضائف مئود (به معنی احمد) است که معنایش میشود بسیار ستوده شده که در عربی میشود همان (محمّد)!
از این جالبتر، معادل واژهی "مئودمئود" در نسخهی سریانی تورات (به عنوان یکی از قدیمیترین نُسَخ تورات) است که در ادامه، بحث بسیار آن را تقدیم خواهیم کرد.
پانوشتها:
[1] این ریشه و مشتقات آن، در هر آیه از کتاب مقدس که به کار رفته در ترجمههای عربی به «حمد» برگردان شده است (سِفر تکوین ۳۵: ۲۹، اشعیا ۱: ۱۲، ۱: ۲۵ و بیش از دوازده آیه از مزامیر داود). برای معنای ریشهی این کلمه، نگاه کنید به Strong, James, Strong’s Hebrew ذیل کد H3034.
[2] ...وَ فِي التَّوْرَاةِ ميذميذ أَيْ غَفُورٌ رَحِيمٌ وَ قِيلَ ميدميد أَيْ مُحَمَّدٌ وَ قِيلَ مودمود... (مناقب، ابن شهر آشوب، ج1، ص151)
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
@omolaemeh313
#حق_با_علی_است(5) (بخش پنجم)
آیا در تورات و انجیل کنونی (با وجود این همه تحریف) اثر مشهود و مشخصی از پیامبر و امیرالمؤمنین باقیمانده است؟!
(قسمت دوم: طاب طاب در تورات سریانی)
قبل از ادامهی بحث ذکر این نکته خالی از لطف نیست که:
همچنان که در منابع اهل سنت مطالب فراوانی وجود دارد که با استناد به آن، حقانیت تشیع اثبات میشود، خداوند که هادی است، در تمام ادیان و مذاهبی که ریشهی الهی دارند، ردپایی از حقیقتِ تحریف نشده قرار داده، که اگر کسی جویای حقیقت باشد، بتواند با مشاهدهی آن به سوی حق رهنمون شود و مطلب ذیل یکی از جالبترینِ این نمونهها است که از دیرباز[1] تا کنون[2] عامل هدایت و اسبتصار بسیاری از مسیحیان و یهودیان شده است.
معادل واژۀ (مئود مئود) که در تورات عِبری آمده، در نسخهی سریانیِ تورات میشود این عبارت: (ܛܳܒ ܛܳܒ)
از لینک ذیل میتوانید کتاب سِفر پیدایش، به زبان سریانی و انگلیسی را دانلود کنید:
https://ebin.pub/qdownload/the-syriac-peshita-bible-with-english-translation-genesis-9781463207410-1463207417.html
در فصل 17 از این سِفر، آیه 20 (که میشود معادل ص296و268 از فایل پیدیاف، و معادل شماره صفحاتِ 84و85 کتاب) به وضوح کلمه (ܛܳܒ ܛܳܒ) آمده است.
در این لینک:
https://en.wikipedia.org/wiki/Syriac_alphabet
میتوانید مشاهده کنید که این طبق حروف سریانی استفاده شده در این کلمه، تلفّظ این اسم عَلَم چگونه است.
حرف: (ܛ) به معنای (ṭ (also T or ţ) - یا معادل ت یا ط در فارسی)
حرف: ( ܳ ) به معنای (ā or â or å - یا معادل آ در فارسی)
حرف: (ܒ) به معنای (hard: b soft: ḇ - یا معادل ب در فارس)
بر این اساس ما در این آیه، شاهد وجود کلمه (طاب طاب) هستیم!
بر این اساس ترجمهی صحیح این آیه چنین است:
«و اما در خصوص اسماعیل، تو را اجابت فرمودم. اینك او را بركت داده، بارور گردانم، و از او به واسطهی طاب طاب، دوازده پیشوا پدید آیند، و امتی عظیم از وی به وجود آورم.»
حال ببینیم (طاب طاب) کیست که از نسل حضرت اسماعیل است و ۱۲ پیشوا از نسل او پدید آیند!
ابن حمزه طوسی از علمای بزرگ قرن پنج و شش ه.ق، در کتاب الثاقب فی المناقب نقل میکند که:
یکی از علمای یهود، بعد از آنکه پاسخهایش را در خلال یک گفتگوی طولانی از حضرت امیر صلواتالله علیه دریافت میکند، در اواخر گفتگو احتمال میدهد که مولی با این مرتبه از علم، همان وصی پیامبر آخرالزمان باشد، لذا از ایشان میپرسد:
نام پسر عموی تو محمد (صلیاللهعلیهوآله) در تورات چیست؟
همچنین نام خودت و نام فرزندانت در تورات چیست؟
در این هنگام امیرالمؤمنین علی علیهالسلام میفرماید:
برای هدایت شدن بپرس، نه برای امتحان کردن!
بر تو باد رجوع به کتاب تورات که نام محمد (صلیاللهعلیهوآله) در آن «طاب طاب» است
و نام من در آن «ایلیا» است و نام فرزندانم «شُبِّر و شَبِیر».
و در این هنگام یهودی ایمان میآورد و ضمن شهادت به یگانگی خدا و رسالت حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله، به وصایت حضرت امیر صلوات الله علیه و حقانیتش اقرار میکند[3].
خوب اینجا سخن از ایلیا به میان آمد و حضرت امیر صلواتاللهعلیه فرمودند که در کتاب مقدّس نام مبارکشان ایلیا است!
در ادامه بررسی خواهیم کرد که آیا در کتاب مقدّس فعلی اثری از نام ایلیا هست؟ و اگر هست، آیا مفهوم آیه، قابل تطبیق بر شخصیت امیر مؤمنان علی علیهالسلام است؟
[1] شماری از دانشمندان اهل کتاب در قرون متقدم متأثر از این آیه به اسلام گرویدهاند از جمله شخصیتهایی نظیر: کعب الاحبار، سرج الیرموکی، عثوا ابن أوسوا، عمران بن خاقان، الحسین بن سلیمان، ابن ربّن طبری، سموئل مغربی، سعید بن حسن اسکندری...
[2] جالب آن که این امر مختص زمانهای گذشته نبوده و در عصر حاضر نیز برخی از مبشرین مسیحی نیز به ارتباط این بشارت با دین اسلام اعتراف کردهاند. به عنوان نمونه، جاناتان کالور، مبلغ مسیحی دارندهی مدرک دکترا از دانشکدهی تبشیر جهانی (School of World Mission) زیرمجموعه حوزهی علمیهی مسیحی فولر (Fuller Theological Seminary)، که بزرگترین حوزهی علمیهی مسیحی آمریکاست، در مقالهی خود دربارهی بشارت سفر پیدایش: ۱۷، این آیه را بشارتی دربارهی امت اسلام تلقی میکند. ر.ک: Jonathan Culver, The Ishmael Promise and Contextualization Among Muslims
[3] ...مَا اِسْمُ مُحَمَّدٍ اِبْنِ عَمِّكَ فِي اَلتَّوْرَاةِ؟ وَ مَا اِسْمُكَ فِيهَا؟ وَ مَا اِسْمُ وَلَدَيْكَ؟... «سَلْ اِسْتِرْشَاداً وَ لاَ تَسْأَلْ تَعَنُّتاً، عَلَيْكَ بِكِتَابِ اَلتَّوْرَاةِ، اِسْمُ مُحَمَّدٍ فِيهَا طَابَ طَابَ، وَ اِسْمِي إِيلِيَا، وَ اِسْمُ وَلَدَيَّ شَبَّرُ وَ شَبِيرٌ». (الثاقب فی المناقب (ابن حمزه طوسی): ج۱، ص۲۶۹)
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
@omolaemeh313
#حق_با_علی_است(6) (بخش ششم)
آیا در تورات و انجیل کنونی (با وجود این همه تحریف) اثر مشهود و مشخصی از پیامبر و امیرالمؤمنین باقیمانده است؟!
ایلیای انجیل من هستم!
اما بازگردیم به بحث اصلی؛ اینکه نام امیرالمؤمنین علیهالسلام در کتب آسمانی گذشته بوده و خواستیم ببینیم، آیا در کتاب مقدّس فعلی پس از این همه تحریف اثری از این حقیقت باقی مانده یا خیر؟!
در انجیل یوحنا، فصل اول، آیات ۱۹ تا ۲۲ درباره حضرت یحیی علیهالسلام آمده است:
ترجمه فارسی:
۱۹ این است شهادت یحیی در وقتی که یهودیانِ از اورشلیم، کاهنان و لاویان را فرستادند تا از او سؤال کنند که تو کیستی؛
۲۰ که معترف شد و انکار ننمود، بلکه اقرار کرد که من مسیح نیستم.
۲۱ آنگاه از او سؤال کردند، پس چه؟ آیا تو الیاس هستی؟ گفت، نیستم. آیا تو آن نبی هستی؟ جواب داد که نه!
ترجمه آیه ۲۱ به انگلیسی:
And they asked him, What then? Art thou Elias? And he saith, I am not. Art thou that prophet? And he answered, No.
ترجمه آیه ۲۱ به عبری:
וישאלו אתו מי אפוא אתה האתה אליהו ויאמר אינני האתה הנביא ויען לא׃
همانطور که مشاهده میکنید، در ترجمههای انگلیسی و فارسی ما شاهد کلمه الیاس هستیم و علمای یهودی اورشلیم از یحیی علیهالسلام طبق این ترجمهها میپرسند آیا تو الیاس هستی؟
حال بازگردیم به متن اصلی به زبان عبری!
دقت کنید، در این آیه، به زبان عبری، عبارت אליהו به کار رفته که میشود ایلیا! نه الیاس!
چرا که رسم الخط الیاس در عِبری معادل: אליאס است، ولی مشاهده میشود که در متن این آیه، حرف سین که معادلش در عبری میشود ( ס )، اصلاً در کلمه אליהו که در آیه به کار رفته، وجود ندارد!
و جالب است که ترجمه عربی از این آیهی انجیل ایلیا را درست ذکر کرده است:
فَسَأَلُوهُ: «إِذاً مَاذَا؟ إِيلِيَّا أَنْتَ؟» فَقَالَ: «لَسْتُ أَنَا». «أَلنَّبِيُّ أَنْتَ؟» فَأَجَابَ: «لاَ»
ما در اینجا علمایی از یهود را میبینیم که گمان میکنند این شخصیتی که با آن مواجه شدند اگر عیسی علیهالسلام نباشد، یا باید ایلیا باشد، یا آن پیامبری که منتظر مبعوث شدنش هستند!
یعنی طبق اطلاعات علمای یهود، اگر این شخص که وجناتی الهی دارد، مسیح نباشد، احتمال دارد که یا ایلیا باشد یا پیامبری که از قبل انتظارش را میکشیدند! (یعنی میان ایلیای و آن پیامبر موعود ارتباط خاصی هست)
در اینجا دو حدیث جالب توجّه از منابع شیعه و سنی در این خصوص تقدیم میشود:
ابتدا حدیثی شور انگیز منقول در منابع اهل سنت:
مولی امیرالمومنین علی علیهالسلام در کوفه، بر فراز منبر رفتند و خطبه مفصلی برای مردم قرائت نمود، بعد از حمد و ثنای الهی و بيان مطالب ديگر در معرفی خود و فضايلشان، جملاتی بيان کرد، از جمله فرمود:
أنا إيليا الإنجيل[1].
ایلیای در انجیل من هست!
به عنوان حسن ختامِ سلسله مباحث اخیر، حدیث ارزشمند ذیل تقدیم میگردد:
شیخ طبرسي نقل میکند:
در دورهی خلافت ابوبکر، بزرگی از علمای مسيحی از روم با همراهانی به مدينه آمد و وارد مسجد شد.
سؤالاتی از ابوبکر و عمر و حاضرين نمود که هيچ کس نتوانست جواب دهد.
در اين زمان سلمان که عجز مسلمین را مشاهده کرد به سراغ امیرالمؤمنین علیهالسلام شتافت و ایشان را با خود به مسجد آورد، آن راهب از حضرت پرسید: ای جوان اسمت چیست؟!
حضرت فرمود: اسم من نزد قوم يهود اِليا، نزد مسيحيان ايليا، نزد پدرم علی و نزد مادرم حيدر است!
راهب پرسید: مقام و نسبت تو از پيامبر اسلام چيست؟
حضرت فرمود: من پسر عمو و داماد و همچون برادر پيغمبر هستم.
راهب گفت: به خداى عيسى قسم كه تو مطلوب من هستى، به من خبر بده از آنچه خدا ندارد و آنچه از خدا نيست و آنچه خدا آن را نداند؟
حضرت فرمود: ...اينكه گفتى «آنچه خدا ندارد» همان زوج و فرزند است كه خدا را عيال و فرزندى نیست.
و اينكه گفتى «آنچه از خدا نيست» عبارت است از ظلم كه خداوند در حقّ هيچ كس ظلم روا ندارد.
و اينكه گفتى «آنچه خدا آن را نداند»، خداوند براى خود هيچ شريكى را نمىشناسد.
راهب برخاسته و كمربند (نشان مذهبى) خود را باز كرد، و پيشانى آن حضرت را بوسيده و گفت:
من شهادت مىدهم كه خداوند شريكى نداشته و تنها است و شهادت مىدهم كه محمّد از جانب خدا به مقام نبوّت مبعوث گشته است و شهادت مىدهم كه تو خليفه و وصىّ پيغمبر و امين امّت اسلامى و معدن دين و حكمت و سرچشمۀ علم و برهان هستى!
من نام تو را در تورات به عنوان «اليا» و در انجيل به عنوان «ايليا» و در قرآن به عنوان «علىّ» و در كتابهاى گذشته به عنوان «حيدر» خواندهام و من روى علم و یقین معتقدم كه تو وصىّ پيغمبرى، و امير اين حكومت، و از همه به اين جایگاه سزاوارترى...[2]
[1] ينابيع المودة، قندوزي حنفی، ج۳، ص۲۰۷
[2] احتجاج، طبرسی، ج۱، ص۲۰۵
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
@omolaemeh313
#حق_با_علی_است(6) (بخش هفتم)
چرا با وجود افضل بودن پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله، حضرت علی علیهالسلام میفرمایند که خداوند را خبری عظیمتر و نشانهای بزرگتر از من نیست؟!
همانطور که در خلال مباحث گذشته عرض شد، در احادیث متعددی منقول از حضرت امیر صلواتاللهعلیه و دیگر حضرات معصومین علیهمالسلام، که در تفسیر «نبأ عظیمِ» مورد نظر قرآن بیان شده، امیرالمؤمنین علی علیهالسلام را عظیمترین خبر و بزرگترین نشانهی الهی معرفی کردهاند[1].
و بر طبق روایات این مطلبی بوده است که حضرت علی علیهالسلام مکرّر آن را بیان میفرمودند و بر آن تأکید ویژه داشتند[2]!
حال ممکن است این سؤال پیش آید، با توجه به این که پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله یقیناً افضل از امیرالمؤمنین علیهالسلام هستند، چرا حضرت امیر علیهالسلام چنین بیان کردهاند که عظیمترین خبر و بزرگترین نشانهی الهی هستند!
جواب در آیهی مباهله[3] نفهفته که بنابر فرمایش امامان علیهمالسلام، بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین علیهالسلام در همین آیه بیان شده[4]،
چرا که بر طبق آن (به اتفاق روایات منقول در منابع شیعه[5] و سنی[6]) امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکم نفس و حقیقت باطنی وجود رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله معرفی شدهاند.
بر این اساس، وقتی حضرت امیر صلواتاللهعلیه میفرمایند من عظیمترین خبر خدا و بزرگترین آیت الهی هستم، یعنی حقیقت باطنی وجود پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله عظیمترین خبر و بزرگترین آیت الهی است.
پانوشتها:
[1] تفسير قمی، ج۲، ص۴۰۱.
[2] الکافی، ثقة الاسلام کلینی، ج۱، ص۲۰۷
[3] ...فقل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءكم ونساءنا ونساءكم وأنفسنا وأنفسكم ثم نبتهل...(آلعمران:۶۱)
...بگو: «بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما نيز فرزندان خود را؛ ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما نيز زنان خود را؛ ما از نفوس خود [و كسى كه همچون جان ماست] دعوت كنيم، شما نيز از نفوس خود؛ آنگاه مباهله [و نفرين] كنيم...
[4] روزی مأمون به امام رضا (علیهالسلام) گفت: «مرا از بزرگترین امتیاز امیرالمؤمنین (علیهالسلام) که در قرآن آمده باخبر کن». امام رضا (علیهالسلام) فرمود: «امتیاز مباهله که خداوند در قرآن میفرماید:... (الفصول المختارهْ، شیخ مفید، ص۳۸.)
[5] به گفته قاضی نورالله شوشتری متکلم شیعه، مفسران اتفاقنظر دارند که... «اَنفُسَنا» (خودمان) به امام علی(علیهالسلام) اشاره دارد. (احقاق الحق، قاضی نورالله شوشتری، ج۳، ص۴۶)
[6] در کتاب اِحقاقالحق (ج۳، ص۴۶-۷۲)، حدود شصت منبع از اهلسنت ذکر شده است که تصریح کردهاند آیه مباهله درباره امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین (صلواتاللهعلیهماجمعین) نازل شده است؛ از جمله:
الکَشّاف (ج۱، ص۳۷۰) اثر زَمَخشَری،
التفسیر الکبیر (ج۸، ص۲۴۸) اثر فخر رازی،
اَنوارُ التَّنزیل و اَسرارُ التَّأویل (ج۲، ص۲۱) اثر عبدالله بن عمر بیضاوی و...
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
@omolaemeh313
#حق_با_علی_است(6) (بخش هشتم)
مگر نام علی در قرآن آمده است که آن عالمِ مسیحی، خطاب به امیرالمؤمنین علیهالسلام گفت: نام شما در قرآن علی است؟!
چنانچه در مطلب قبل بیان شد، راهب رومی، خطاب به امیرالمؤمنین گفت که در منابع خود خوانده است که نام جانشین پیامبر خاتم در قرآن، علی است.
حال ببنیم آیا نام امیرالمؤمنین با عنوان علی در قرآن ذکر شده یا خیر.
بله، در هیچ جای قرآن، نام امیرالمؤمنین علیهالسلام به صراحت، به عنوان جانشین رسول خدا صلیاللهعلیه نیامده (که دلایل متعدد و خاص خودش را دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد)، اما این به این معنا نیست که نام حضرت، مطلقاً در قرآن نیامده است!
در ذیل دو آیهای که در آن نام مولی علی علیهالسلام ذکر شده با توضیحاتش تقدیم میشود:
نخستین آیه، آیهی ۴ از سورهی زخرف:
حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام در خصوص آیهی شریفهی «و إنّه فی أمّ الکتاب لدینا لعلیّ حکیم[1] - همانا او در اصل کتاب نزد ما علیِ حکیم است»
فرمود: منظور از آن، علی بن ابیطالب علیهماالسلام است[2].
در تصریح همین معنا در فرازی از زیارت ششم امیرالمؤمنین که در مفاتیح الجنان محدّث قمی نیز نقل شده و زیارت بسیار عظیمالشأنی است که از ناحیه امام صادق علیهالسلام صادر شده، میخوانیم:
السلام علی صاحب الدّلالات و الآیات الباهرات و المعجزات القاهرات، المنجی من الهلکات، الذی ذکره الله فی محکم الآیات، فقال تعالی «و إنّه فی أم الکتاب لدینا لعلی حکیم»...[3]
سلام بر آن کسی که صاحب دلیلها و نشانههای درخشان و معجزات چیره و رهاییبخش از هلاکتهاست، آن کسی که خدا در آیات محکم او را ذکر کرده و فرموده است: «بهراستی که او در اصلِ کتاب، نزد ما، علىّ حکیم است.»
اما دومین آیه، آیهی ۵۰ از سورهی مریم:
در سورهی شعرا، حضرت ابراهیم علیهالسلام از خدا تقاضا میکند:
«واجعل لی لسان صدق فی الآخرین[4]
و زبان راستگویی را برای من در آیندگان قرار ده.»
خدای متعال، جوابِ این درخواست را در سوره مریم ذکر فرموده:
«و وهبنا لهم من رحمتنا وجعلنا لهم لسان صدق علیا[5]
و از رحمت خویش به آنان ارزانى داشتیم و برایشان (ابراهیم و اسحاق و یعقوب)، زبان صدق علی را قرار دادیم!»
اما روایات در توضیح این آیات:
ابوبصیر از امام صادق علیهالسلام نقل میکند که:
خداى عز و جل میفرماید: «هنگامی که [حضرت ابراهیم] از آنها و آنچه جز خدا میپرستیدند کنارهگیری کرد، ما اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم و همه را پیغمبر قرار دادیم، و از رحمت خود بدانها بخشیدیم، و براى آنها على را زبان راستى قرار دادیم»
مقصود (از علیا) در این آیات، على بن ابىطالب علیهماالسلام است، زیرا ابراهیم از خداى عز و جل خواسته بود که برایش در میان پسینیان زبان راستى قرار دهد [مذکور در سورهی شعراء، آیه ۸۴] و خداى تبارک و تعالى براى او و اسحق و یعقوب، على را زبان راستگو قرار داد[6].
همچنین در فرازی از دعای ندبه نیز آمده است:
و بعضی از اولیائت را به عنوان دوست خود گرفتی، و وقتی از تو زبان راستی در آیندگان خواست، دعایش را مستجاب نمودی و آن را علی قرار دادی[7].
البته در منابع اهل سنت نیز روایاتی ذکر شده است که نشان میدهد مقصود از «علیا» در این آیه وجود مقدّس علی بن ابیطالب علیهماالسلام است، از جملهی این روایتها، روایتی است که حاکم حسکانی عالم حنفی مذهب اهل سنت در کتاب شواهد التنزیل آن را ذکر کرده و در آن رسول خدا فرموده است که در معراج این آیه بر من نازل شد و مقصود از «علیا» در آن علی علیهالسلام است و خداوند نام او را از نام خودش که علی اعلی است مشتق کرده است.[8].
پانوشتها:
[1] زخرف:۴
[2] تفسير قمی، ج۱، ص۲۸؛ معانیالأخبار، شیخ صدوق، ج۱، ص۳۲؛ شرح الأخبار، قاضی نعمان مغربی، ج۱، ص۲۴۴؛ غرر الأخبار، دیلمی، ج۱، ص۱۴۸؛ تأويل الآيات، استرآبادی، ج۲، ص۵۵۲.
[3] المزار الکبير، محمد بن جعفر مهشدی، ج۱، ص۲۱۴.
[4] شعراء:۸۴
[5] مریم:۵۰
[6] کمال الدین، شیخ الصدوق، ج۱، ص۱۳۹؛ تأویل الآیات، سید شرف الدین، ج۱، ص۲۹۷
[7] المزار الکبير، محمد بن جعفر مشهدی، ج۱، ص۵۷۳؛ مصباح الزائر، سید بن طاووس، ج۱، ص۴۴۶؛ زاد المعاد، علامه مجلسی، ج۱، ص۳۰۳.
[8] شواهد التنزیل، حاکم حسکانی، ج۱، ص۴۶۲.
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
@omolaemeh313
#حق_با_علی_است(7) (بخش نهم)
چرا خدای متعال نام امیرالمؤمنین علیهالسلام را به صراحت به عنوان جانشین پیامبر صلیاللهعلیهوآله، در قرآن ذکر نکرده است که مانع این همه اختلاف و انحراف شود؟!
(بخش اول جواب نقضی):
فرض در نظر گرفته شده در پرسش فوق این است که اگر چیزی به صورت واضح در قرآن باشد، برای اهل اسلام رفع اختلاف میکند؛
مثالِ نقضِ بارز و واضح این ادعا، میشود آیه وضو (سوره مائده، آیه 8)
فارغ از اینکه در این آیه به صراحت گفته شده که صورت و دست را تا آرنج بشویید،
و سر و پا را هم مسح بکشید!
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ»
و حتی با وجود اینکه در معتبرترین منابع خودِ اهل سنت هم ذکر شده است که پیامبر صلیاللهعلیهوآله با یکسوم مُد (حدود 200 گرم، یعنی یک لیوان) وضو میگرفتند[1]؛
با این حال اکثر مسلمانان (یعنی اهل سنت) در برداشتی خلاف صریح آیهی قرآن و روایاتی که خود علمای تراز اولشان صحتش را تأیید کردهاند، کاری متفاوت با آنچه خدا به صراحت درباره وضو به مسلمین امر کرده را انجام میدهند!
و پاسخی هم برای این پرسش ندارند که چگونه ممکن است وضوی مرسوم در بیان ایشان صحیح باشد، در صورتی هرگز نمیتوانند به آن شکل با یک لیوان وضو بگیرند (کاری که پیامبر صلیاللهعلیهوآله به گواه روایات معتبر از منظر خودشان و در منابع خودشان انجام میدادند!)
این میشود جواب نقضی پرسش بحث.
بنابر این مشخص شد که واضح ذکر شدن یک مطلب در قرآن، الزاماً رفع اختلاف نمیکند!
در ادامه إنشاءالله جواب حلّی بحث تقدیم میشود...
[1] حدثنا أبو بكر بن إسحاق ثنا الحسن بن علي بن زياد وأخبرني عبد الله بن محمد بن موسى ثنا محمد بن أيوب قالا ثنا إبراهيم بن موسى الرازي ثنا يحيى بن زكريا بن أبي زائدة ثنا شعبة عن حبيب بن زيد عن عباد بن تميم عن عبد الله بن زيد أن النبي صلى الله عليه وسلم أتي بثلثي مد من ماء فتوضأ فجعل يدلك ذراعيه.
هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه قال الذهبي في التلخيص: على شرطهما
در این روایت اشاره شده که پیامبر صلیاللهعلیهوآله با یک سوم یک مُد (یعنی حدود 200 گرم یا یک لیوان) آب وضو میگرفتند.
المستدرك على الصحيحين (حاکم نیشابوری): ج1، ص243
حاکم در پایان روایت نوشته است: حدیث صحیح است به شرط مسلم و بخاری. (یعنی طبق ملاکهای مسلم و بخاری مهمترین علمای حدیثی اهل سنت در طول تاریخ، این حدیث، حدیثی صحیح است!)
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
@omolaemeh313
#حق_با_علی_است(7) (بخش دهم)
چرا نام امیرالمؤمنین در قرآن به صراحت به عنوان جانشین پیامبر ذکر نشده؟
(بخش دوم، جواب حلّی):
مهمترین ملاک ایمان از بدو خلقت چه بوده است؟
طبق آیات قرآن کریم، کرنش به حجت و خلیفه خدا[۱]، که ابلیس استکبار ورزید و زیر بار این سجده و کرنش به آدم علیهالسلام نرفت و نخستین کافر شد[۲].
بر این اساس، مهمترین ملاک ایمان در اسلام نیز، همان کرنش نسبت به رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) است و مهمترین مصداق این کرنش میشود اطاعت از فرامین ایشان، چیزی که خداوند بارها و بارها در قرآن بر آن تأکید کرده است[۳]!
از امام جعفر صادق (علیهالسلام) پرسیدند، در پاسخ به اینکه چرا نام علی (علیهالسلام) به عنوان جانشین رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) به صراحت نیامده چه بگوییم؟
حضرت فرمودند، بگویید:
نماز(که ستون دین است[۴] و اولین دلیل جهنمی شدن جهنمیان به گواه آیات قرآن[۵] و... که این همه در قرآن تأکید شده است[۶]) در کجای قرآن رکعات و سایر جزئیات چگونه خواندش آمده است؟
حج چه؟ زکات چه؟ و ...
به همین ترتیب، خدای متعال به صورت کلی دستور فرموده تا از اولی الامر اطاعت کنید؛
همانطور که جزئیات و مصادیق در احکام واجبی مثل نماز و حج و زکات و... توسط رسول باید مشخص شود؛ در مسئلهی اولی الامر هم که مهمترین امتحان ایمان است، مصداق را باید خود ایشان (که به گواه قرآن یگانه تبیینگر حقیقی آیات الهی[۷] است بیان نماید[۸].) و مطیعان ایشان در این امر، کسانی هستند که ایمان حقیقی دارند!
چرا؟!
چون، در تمام منابع شیعه و بسیاری از منابع اهل سنت[۹] نقل کردهاند که آیهی تبلیغ، که در آن میفرماید: اگر این پیام را ابلاغ نکنی، رسالتت را انجام ندادهای[۱۰]؛ شأن نزولش ماجرای غدیر خُم است.
برای درک بهتر شدّت اهمیت پیام مد نظر آیهی تبلیغ توضیح ذیل قابل تأمّل است:
رسول کارش تبلیغ و ابلاغ پیام است!
بر این اساس به نظر میرسد که ما باید شاهد تعداد زیاد «بَلِّغ به معنای برسان» در قرآن باشیم!
اما با یک جستجوی ساده متوجّه خواهیم شد که در قرآن کریم، تنها فقط و فقط یک «بَلِّغ» وجود دارد و آن هم مربوط میشود به ابلاغ پیام غدیر که این به خوبی گویا شدّت اهمیت این فرمان الهی را از منظر قرآن کریم است.
بر این اساس، مشخّص شد که اصل امتحانِ ایمان، امتحان به این است که آیا مدعیان ایمان، مطیع خلیفه خدا هستند یا نه!
و اصلیترین بخشِ این امتحان بر طبق آیات و روایات[۱۱] و البته برهان عقلی، این است که آیا مدعیان ایمان، بر سر مهمترین فرمان خلیفه و حجت خدا که اگر آن را ابلاغ نکند، گویی امر رسالت را به سرانجام نرسانده[۱۲] و از قضا محتوایش هم، سرنوشت اسلام بعد از خودش را مشخص میکند، مطیع و فرمانبردار هستند یا خیر!
پانویسها در ارسال پیوست تقدیم میشود...
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
@omolaemeh313
#حق_با_علیست
پانویسهای مربوط به: (قسمت دوم، بخش دهم)
[۱] بقره:۳۰
[۲] بقره:۳۴
[۳] آیاتی که در آن اطاعت مطلق از پیامبر صلیاللهعلیهوآله در همهی امور واجب شمرده شده و عدم اطاعت از ایشان و حتی ناخشنودی قلبی نسبت به فرامین ایشان برابر کفر و فسق بیان شده، بسیار فراوان است! به عنوان نمونه:
سوره نساء، آيه۶۵؛ سوره حشر، آیه۷؛ سوره نساء، آیه۸۰؛ سوره آل عمران، آیه۳۲؛ سوره احزاب، آیه۳۶؛ سوره نور، آیه ۵۱ و...
[۴] تهذيب الأحكام، شیخ طوسی، ج۲، ص۲۳۷؛ الفتح الكبير، سیوطی، ج۲، ص۱۹۴.
[۵] مدّثر:۴۲ و ۴۳
[۶] در قرآن حدود ۹۰ بار مستقیماً واژه (صلاة) و مشتقاتش به کار رفته است.
[۷] نحل: ۴۴.
[۸] الکافی، ثقة الاسلام کلینی، ج۱، ص۲۸۶.
[۹] حافظ ابونعيم اصفهانى در كتاب «ما نُزِّلَ مِنَ الُقُرآن فى على» به نقل از الخصائص، ص۲۹؛ ابوالحسن واحدى نيشابورى در «اسباب النزول»، ص۱۵۰؛ ابن عساكر شافعى به نقل از «الدّر المنثور»، ج۲، ص۲۹۸؛ فخر رازى در «تفسير كبير»، ج۳، ص۶۳۶؛ ابو اسحاق حموينى در «فرائد السمطين»؛ ابن صباغ مالكى در «فصول المهمه»، ص۲۷؛ جلالالدين سيوطى در «الدّر المنثور»، ج۲، ص۲۹۸؛ سليمان قندوزى حنفى در «ينابيع الموده»، ص۱۲۰ و... تنها بخشی از این منابع هستند که روایات مربوط به شأن نزول این آیه که مربوط به غدیر خم است را ذکر کردهاند.
[۱۰] مائده:۶۷.
[۱۱] امام حسین (علیهالسلام) از امیرالمؤمنین (علیهالسلام) روایت فرمود: هنگامیکه آیه: «الم* أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ (عنکبوت:۱و۲) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عرض کردم:
«این فتنه و امتحان چیست»؟ حضرت فرمود: «ای علی (علیه السلام)! تو وسیلهی آزمایش امّت هستی و با تو منازعه و خصومت خواهند کرد، پس آمادهی منازعه و خصومت باش».
[۱۲] مائده:۶۷
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
@omolaemeh313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حال_خوب❣
گریزی زیبا بر دعای #عرفه ...🌷
کلیپ و ببین👆🏻بعد با خودت فکر کن چرا
ثوابش از صبر بر مصیبت بیشتره ⁉️😧
╭─┅─🍃🌸🍃─┅─ ╮
@omolaemeh313
╰─┅─🍃🌸🍃─┅─ ╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛓آزادی حجاب = در غل و زنجیر کردن زن⛓
حجاب = آزادی واقعی و ارتقاء شخصيت و معرفت زن
👌 سخنان زیبای «لارین بوث» مجری و روزنامه نگار معروف بریتانیایی:
«من از جایی می آیم که آخر لیبرالیسم و آزادی است اما در این آزادی احساست اینه که داره ازت سوء استفاده میشه و داری سقوط می کنی ...
در سایه حجاب و مسلمان شدن روحیه ای پیدا میکني که مجبور نیستی كارهاي بي معني انجام دهي، سه تا مژه بگذاری، یا در ۵۰ سالگی کاری بکنی كه ۲۰ ساله به نظر برسی»
💥خانم لارین بعد از مسلمان و محجبه شدن، هدف هجمهٔ ناجوانمردانه رسانه های انگلستان قرار گرفت که اوج آن، مقالهٔ روزنامهٔ ایندیپندنت از سوی یک نویسنده صهیونیست در توهین و تخریب او بود.
🔹تهیه و زیرنویس: دکتر سید روحالله موسوی
جنگ امروز ما، جنگ روایت هاست 🗣️
#حجاب_آزادی_انسان
#حجاب_حفظ_اسلام
#حجاب_حفظ_بنیان_خانواده
#تحلیلگران_رسانه_شرقی
@omolaemeh313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا برخی دخترها برای معرفی خودشون از بدنشون استفاده می کنند؟🤦♀️
الگوی تو کیه؟
خودت کی هستی؟
پاسخ خانم اسلاملو (نویسنده و پژوهشگر حوزه زن و خانواده) را بشنوید👆
🧩 مسیرهای انحرافی را از جلوی راه دخترانمان برداریم
🧩 خودت رو پیدا کن، استعدادهات رو پیدا کن
🧩 تو خودت یک ادم جدید هستی، توخودت یک الگوی جدید می سازی.....
🎞فیلم کامل این کلیپ در صفحه آپارات:👇
https://www.aparat.com/v/SZGNa
#هویت_دخترانه
#کرامت_زن
@omolaemeh313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آموزش خرما قالبی😍😋
با این مقدار مواد حدود ۱۰۰ عدد خرمای قالبی داریم.
🍬خرما بدون هسته و شیره ۷۵۰ گرم
🍬کنجد تفت داده شده نصف پیمانه
🍬پودر نارگیل یا گردو ۳ قاشق پر
🍬پودر بيسکوئيت یا آرد تفت داده شده نصف پیمانه
🍬پودر زنجفیل و پودر هل نصف قاشق چ
🍬ارده ۲ الی ۳ قاشق
🍬کره ذوب شده (برای اینکه دستتون چرب کنید)۲۵ گرم
☀️بهتره که خرما بدون شیره باشه تا انسجام خوبی داشته باشه من از خرمای کبکاب استفاده کردم.خرمای رطب نمیشه چون نرم هست.میتونید به جای چرخ کردن خرما اون رو بکوبید فقط قبلش حتما با یه مقدار کم آب بذارید بجوشه و نرم بشه.کنجد رو حتما روی حرارت کم تفت بدین تا رنگش قهوه ای روشن بشه و بوی خامیش گرفته بشه مواظب باشین نسوزه تا تلخ نشه.حین مخلوط کردن دستتون رو مدام با کره ی ذوب شده چرب کنید .قالب های سلیکونی نیاز به چرب کردن نداره.در آخر یک ربع بذارین داخل فریزر بعد به راحتی از قالب جدا کنید.من از بيسکوئيت پتی بور کاکائویی استفاده کردم میتونید از آرد تفت داده شده هم استفاده کنید.
┏━🌤🦋━━━━━━┓
@omolaemeh313
┗━━━━━━🌸🍃━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊دکتر سعید عزیزی
✅ راز اثرگذاری بر نوجوانان...
#تربیت_فرزند
#خانواده_مستحکم
┏━🌤🦋━━━━━━┓
@omolaemeh313
┗━━━━━━🌸🍃━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️زنان محجبه و عفت پیشه، اجر شهید دارند
✅ پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند
زنی که برای حفظ غیرت، استقامت ورزید و برای خدا وظیفه خود را به خوبی انجام داد خداوند پاداش شهید را به او خواهد داد
بحار، ج 103 ص 250
✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@omolaemeh313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثبات ولایت حضرت علی علیه السلام توسط یک دختر ۷ ساله براساس کتب اهل تسنن
#غدیر
#مبلغ_غدیر_باشیم
#امیرالمومنین_علیه_السلام
@omolaemeh313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لبیک گفتن و سینه زدن خالی مارو به اهل بیت نمیرسونه تو جبهه اهل بیت باید عمل کنی...
الان شب های قدر جمهوری اسلامیه...
جنگ امروز ما جنگ روایت هاست 🗣️
@omolaemeh313
❇️❇️نشست بصیرتی مجازی❇️❇️ثامن۳۲
💫دهه ولایت مبارک💫
✨شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد،زیبایی ظاهر خود را ب نمایش نمی گذارد.✨
🔶 با موضوعات محوری :
✅عفاف و حجاب
✅افشای حقوق بشر آمریکایی
🔶 سخنرانان نشست:
🔹 جناب آقای معتمدی منش
🔹جناب آقای زاهد
🔹سرکارخانم آبدار
🔹سرکارخانم داوری معین
🔶 زمان بارگزاری نشست:
📆 یکشنبه ۱۱تیر ماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت: ۱۰صبح
درکانال👇
🇮🇷@omolaemeh313
سپاس از همراهی همیشگی شما 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 دانشجویی که پایاننامهاش را تقدیم
🌷#شهید_سلیمانی کرد
#حجاب #غدیر #لبیک_یا_خامنه_ای
@omolaemeh313
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅
🔊دشمن از این تصاویر بیشتر از موشکهای بالستیک مون می ترسه!
✍حسن کوهستانی
#بانوی_ایرانی
#حجاب
#جهاد_فرزند_آوری
#نه_به_قتل_جنین
#فرزندآوری #امید_آفرینی
@omolaemeh313
🌸مقام معظم رهبری(مدظله العالی):
🌹شهادت این مرد بزرگ، چهره گروهک ها و منافقین قسی القلب و کینه توز را برای ملت ما و مردم جهان روشن ساخت و حامیان آنها که مدعی طرفداری از حقوق بشر بودند را رسوا کرد.
🌹 ۱۱ تیرماه سالروز شهادت چهارمین شهید محراب، آیت الله محمد صدوقی
را تسلیت عرض می نماییم.
@omolaemeh313
🍃🌀🍃
🖼 #پوستر (1) | مجموعه پوستر زنان آگاه
🍃🌹🍃
🇮🇷#عفاف
🇮🇷#حجاب
🇮🇷#جهاد_تبیین
🇮🇷#روشنگری
🇮🇷#ثامن32
@omolaemeh313
🍃🌀🍃
🖼 #پوستر (2) | مجموعه پوستر زنان آگاه
🍃🌹🍃
🇮🇷#عفاف
🇮🇷#حجاب
🇮🇷#جهاد_تبیین
🇮🇷#روشنگری
🇮🇷#ثامن32
@omolaemeh313
🍃🌀🍃
🖼 #پوستر (3) | حقوق بشر آمریکایی
🍃🌹🍃
🇮🇷#عفاف
🇮🇷#حجاب
🇮🇷#جهاد_تبیین
🇮🇷#روشنگری
🇮🇷#ثامن32
@omolaemeh313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌀🍃
🎥 خانه داری یعنی تربیت انسان .
🍃🌹🍃
🇮🇷#عفاف
🇮🇷#حجاب
🇮🇷#جهاد_تبیین
🇮🇷#روشنگری
🇮🇷#ثامن32
@omolaemeh313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌀🍃
🍃🌹🍃
🎥 سفری به مهد تمدن جهان
🔻سیر تاریخی پوشاک و برهنه سازی تدریجی در غرب .
✅ کوچه بن بستی که غرب به ته آن رسیده را نخواهیم رفت
🍃🌹🍃
🇮🇷#عفاف
🇮🇷#حجاب
🇮🇷#جهاد_تبیین
🇮🇷#روشنگری
🇮🇷#ثامن32
@omolaemeh313