📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
تفسیر آیه فوق
✅ تفسیر المیزان: بسیار به نظر قریب مى رسد که مراد از جمله و الوزن یومئذ الحق این باشد، که آن میزانى که در قیامت اعمال با آن سنجیده مى شود همانا (حق) است، به این معنا که هر قدر عمل مشتمل بر حق باشد به همان اندازه اعتبار و ارزش دارد، و چون اعمال نیک مشتمل بر حق است از این رو داراى ثقل است. بر عکس عمل بد از آنجایى که مشتمل بر چیزى از حق نیست و باطل صرف است لذا داراى وزنى نیست، پس خداى سبحان در قیامت اعمال را با (حق) مى سنجد و وزن هر عملى به مقدار حقى است که در آن است.
..............................
✅ تفسیر نمونه: آنچه مسلّم است این است که: در روز رستاخیز اعمال انسان با وسیله خاصى سنجیده مى شود نه با ترازوهائى همانند ترازوهاى دنیا، و چه بسا آن وسیله، همان وجود انبیاء، امامان و افراد صالح بوده باشد، و در روایاتى که از طرق اهل بیت (علیهم السلام) به ما رسیده این مطلب به خوبى دیده مى شود..
.
در «بحار الانوار» از امام صادق (علیه السلام) در پاسخ سؤال از تفسیر آیه «وَ نَضَعُ الْمَوازِیْنَ الْقِسْطَ» چنین مى خوانیم: «میزان سنجش در آن روز پیامبران و اوصیاى آنها هستند و از مردم کسانى مى باشند که بدون حساب وارد بهشت مى شوند»! (یعنى کسانى که در پرونده اعمال آنها نقطه تاریکى وجود ندارد).
.
و در یکى از زیارات مطلقه امیر مؤمنان على (علیه السلام) مى خوانیم: اَلسَّلامُ عَلى مِیْزانِ الأَعْمال: «سلام بر میزان سنجش اعمال»!
.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
💠🔹حضرت مهدی علیهالسلام⇩
《وَلَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ
عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ
عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الُیمْنُ بِلِقائِنا
وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا》
اگر شيعيان ما که خداوند آنها را
به طاعت و بندگی خويش مؤفق بدارد
در وفای به عهد و پيمان الهی
اتحاد و اتفاق میداشتند
و عهد و پيمان را محترم میشمردند
سعادت ديدار ما به تأخير نمیافتاد
و زودتر به سعادت ديدار ما نائل میشدند
📗الاحتجاج للطبرسی، جلد۲، صفحه۴۹۹
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
✅حضرت آیتالله #بهجت قدسسره:
🔹 این احساس لذت در نماز ، یک سری مقدمات خارج از نماز دارد، و یک سری مقدمات در خود نماز.
⚠️ آن چه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است که: انسان گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند؛ معصیت، روح را مکدّر می کند و نورانیّت دل را می برد.
🍃 و در هنگام خود #نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمی دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود یعنی فکرش را از غیر خدا منصرف کند.
📚 برگی از دفتر آفتاب، ص۱۳۳
#حضور_قلب
📆 امروز پنجشنبه
☀️ ۳۰ دی ۱۴۰۰ هجرے شمسے
🌙 ۱۷ جمادیالثانی ۱۴۴۳ هجرے قمرے
🎄 ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲ میلادے
📿 ذکر امروز ۱۰۰ مرتبه:
🎗«لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبین»🎗
🎗«نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشکار»🎗
☀️ رویدادهای مهم امروز در تقویم خورشیدی:
🔹شاهزاده عبدالمجید میرزا عین الدوله طی یک مصاحبه اعلام داشت موقتاً انتخابات دوره سوم مجلس شورای ملی به صورت یک درجه ای آغاز خواهد شد (1291ش)
🔸سلطان عبدالمجید میرزا عین الدوله امروز با سلطان احمدشاه ملاقات کرد و پیشنهاد رئیس الوزرائی را رد کرد (1299ش)
🔹در جلسه خصوصی امروز مجلس شورای ملی اکثریت نمایندگان به رئیس الوزرائی مشیرالدوله ابراز تمایل کردند (1300ش)
🔸حاج مهدیقلی هدایت رئیس الوزراء هیئت وزیران را به مجلس معرفی نمود (1309ش)
🔹بر اساس لایحه جدید تقسیمات کشوری ایران به 17 استان و 145 شهرستان تقسیم گردید.(1338ش)
🔸درگذشت "نظام وفا کاشانی" شاعر ایرانی در تهران (1343ش)
🔹سرلشکر محمد مؤمنی به ریاست اداره نظام وظیفه منصوب شد (1351ش)
🔸در مازندران در اثر ریزش باران های متوالی در غالب شهرها و اطراف سیل جاری شد و غیر از وارد کردن خسارات مالی سه نفر را هم آب برد (1352ش)
🔹به دستور وزیر آموزش و پرورش دبیرانی که مدرک تحصیلی آنها کمتر از لیسانس است حق تدریس در دبیرستان ها را ندارند (1352ش)
🔸خانم باربارا کاسل وزیر رفاه اجتماعی انگلستان وارد تهران شد (1354ش)
🔹انتشار خبر بازگشت حضرت امام به ایران (1357ش)
🔸شهادت شهید ارسلان حبیبی (1360ش)
🔹درگذشت مهندس "مهدی بازرگان" اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران (1373ش)
🔸آتش زدن مرکز فرهنگی ایران در لاهور پاکستان توسط گروهک صحابه (1375ش)
🔹آتشسوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو (1395ش)
🌙 رویدادهای مهم امروز در #تقویم هجری قمری:
🔹به سلطنت رسیدن "طغرل بیک" اولین پادشاه سلسلهی سلجوقیان در نیشابور (429ق)
🔸درگذشت "بارع بغدادی" ادیب و شاعر مشهور عرب (524ق)
🔹امضای قرارداد سیاسی "عَکّا" در جریان جنگهای صلیبی (587ق)
🔸رحلت خاتَمُ المُحدِّثین "حاج میرزا حسین نوری" صاحب مُستَدْرَکُ الوسایل (1320ق)
🎄 رویدادهای مهم امروز در تقویم میلادی:
🔹تولد "آندره آمپر" ریاضیدان، فیزیکدان و کاشف فرانسوی (1775م)
🔸کشف اشعه ایکس توسط "ویلهلم رونتگن" دانشمند معروف آلمانی (1896م)
🔹مرگ "جان راسکین" نویسنده و منتقد معروف انگلیسی (1900م)
🔸تولد "فدریکو فلینی" فیلمساز مشهور ایتالیایی (1920م)
🔹پایان جنگ آزادیخواهانه ملت مسلمان اندونزی علیه استعمارگران هلندی (1948م)
🔸مرگ "ارنست هرتْسْفِلْدْ" مستشرق معروف آلمانی (1948م)
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
💦 پیامبران زنده 💦
قرآن درباره حضرت عیسی(ع) میفرماید: "آنان (یهود) حضرت عیسی را نکشتند و او را دار نزدند، بلکه شبیه او را دار زدند".(۱) در آیه دیگر فرمود: "ای عیسی! تو را میگیریم و به سوی خود بالا میبریم".(۲)
از این آیات استفاده کردهاند حضرت عیسی زنده و در آسمانها است. گر چه برخی از مفسران احتمال دادهاند معنای آیات این نیست که حضرت زنده باشد، بلکه به قرینه کلمه "متوفیک" او مرده است و نزد پروردگارش روزی میخورد.(۳)
درباره حضرت الیاس نیز گفته شده که به آسمانها رفت. او ۲۲ سال مردم بعلبک را به شریعت حضرت موسی دعوت کرد. بعضی الیاس را حضرت ادریس میدانند و گفته اند:
از اولاد هارون و یا برادر خضر بود.(۴) در مورد حضرت خضر گفته اند از آب حیات خورد و همیشه زنده است. جایگاه غالب او مسجد صعصعه و مسجد سهله است. سید ابن طاووس روایت کرده که حضرت خضر به استقبال جنازه حضرت امیر المؤمنین علی(ع) آمد و امام حسن و امام حسین(ع) را تسلیت گفت و جایگاه قبر نوح را به آنان معرفی کرد.(۵) قرآن در مورد حضرت ادریس فرمود:
"در کتاب، ادریس را یاد کن. او بسیار راستگو و پیامبر بود و ما او را به مقام والایی رساندیم".(۶) بعضی از ظاهر آیه استفاده کردهاند حضرت ادریس زنده است و او به آسمانها رفته است، ولی همان طور که در مورد حضرت عیسی گفته شد، درباره حضرت ادریس همان احتمال میرود. در مورد حضرت خضر این احتمال است که اصلا پیامبر نباشد. دو پیامبری که به آسمانها رفته اند، حضرت ادریس و عیسی بود و دو پیامبری که در زمین زنده اند، حضرت خضر و الیاس بوده اند.
پی نوشتها:
۱ - نساء (۴)، آیه ۱۵۷.
۲ - آل عمران (۳)، آیه ۴۹.
۳ - تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۴۳۱.
۴ - عماد زاده اصفهانی، قصص قرآن، ص ۶۸۰.
۵ - همان، ص ۳۴۲. ۶ - مریم (۱۹)، آیه ۵۶.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
💠🔹امیر مؤمنان علی علیهالسلام
در نامهای به یکی از یارانش مینویسد:
باقیمانده عمرت را تدارک کن
و نگو فردا و پس فردا
همانا پیش از تو کسانی هلاک شدند
که روی آرزوها
و تأخیر انداختن کارها ایستادند
تا ناگهان امر خدا فرا رسید
در حالی که آنان غافل بودند
📚بحارالانوار، جلد۷۳، صفحه۷۵
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینطوری هم میشه......
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
🔹برخى از پدر و مادرها در برابر کودکانشان چنان مقید شدهاند که جرات ندارند دست خالى به خانه بیایند ...
🔸بچههاى این قبیل والدین به جاى این که هنگام ورود پدر و مادرشان، با یک سلام گرم و صمیمانه به استقبالشان بروند، چشمانشان به دست والدین است و پشت سرهم و بدون انعطاف و کوتاه آمدن، داد مىزنند؛ که چرا براى من چیزى نخریدى؟ نخریدى؟
🔺کوتاه آمدن والدین در مقابل این نوع رفتار ممکن است به زودى به داد و ستد و رشوهگیرى منجر شود و از کودک یک معاملهگر بسازد.
⏪ معاملهگرى که در ازاى کارهاى مثبت و رفتارهاى خوب خود تقاضاى پاداش و اضافه حقوق دارد، یا در واقع رشوه مىخواهد.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
📚📚📚
📚📚
📚
📝نکات تفسیری
آیات 218-216 بقره
گفتارى از امام غزالى پيرامون نقل اعمال (از شخصى ديگر)
امام غزالى از اين اشكال كه چگونه اعمال از يكى به ديگرى منتقل مى شود، پاسخى ديگر داده ، و در بعضى از رساله هاى خود بطور خلاصه گفته : نقل حسنات و سيئات به خاطر ظلمى كه انسان كرده ، در همين دنيا و هنگام جريان ظلم واقع مى شود، ولى روز قيامت براى انسان كشف مى شود، و مثلا ظالم مى بيند كه طاعتهايش در نامه عمل ديگرى است ، پس اين معنا در آخرت معلوم مى شود، وگرنه در همان دنيا منتقل شده بود.
همچنان كه فرمود: ((لمن الملك اليوم لله الواحد القهار)) كه مى فرمايد در روز قيامت خداى واحد قهار مالك است ، و آنكه در دنيا نيز مالك حقيقى خدا است ، لاجرم بايد بگوئيم منظور از اثبات ملك براى خدا در قيامت اين است كه اين حقيقت در دنيا براى همه منكشف نيست ، در قيامت منكشف مى شود، چيزى را هم كه انسان نمى داند، و در خود سراغ ندارد، چنين چيزى براى او وجود ندارد، هر چند در واقع وجود داشته باشد، و همين كه علم به آن چيز پيدا كرد در حقيقت همان هنگام داراى آن شده است .
پس اين پاسخ مقصود كلام آن كسى كه گفته چگونه معدوم و امور عرضى منتقل مى شود؟ از اعتبار ساقط مى گردد، زيرا آنچه منتقل مى شود ثواب عمل و اطاعت است ، نه خود عمل ، و ليكن از آنجائى كه منظور از عمل نيك ثواب آن است ، تعبير مى كنند به اينكه عمل فلانى منتقل به ديگرى مى شود.
و اما اينكه گفت امور عرضى چگونه منتقل مى شود مى گوئيم : اثر اطاعت امرى خارج از انسان ، و عارض و لاحق به او نيست ، تا اين اشكال پيش آيد و نيز انتقال آن در آخرت بعد از معدوم شدنش در دنيا از قبيل اعاده معدوم و محال باشد، و شما هم نمى توانيد اثر طاعات را امرى جوهرى بدانيد، وگرنه از شما مى پرسيم نام اين جوهر چيست ؟.
بلكه اثر طاعات آن روشنائى است كه در قلب آدمى پديد مى آورد، چون طاعات اثرى در قلب دارد، كه ما نام آن را تنوير مى گذاريم ، همچنان كه گناهان در قلب اثرى دارد كه بايد نامش را قساوت و ظلمت گذاشت ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 269
تفسیر_المیزان
سوره_بقره
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
#حدیث
🔰امیرالمؤمنین #امام_علی علیه السّلام:
🔴همانا در روزگاری به سر می بریم که بیشتر مردم بی وفایی(خیانت،حیله گری) را #زیرکی میدانند.
📚#نهج_البلاغه ، خطبه ۴۱
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صلوات از آسان ترین هاست در اذکار، اما ...
چند دقیقه پای منبر #آیت_الله_بهجت بنشینیم...
#ذکر
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
کانال نوای عشق_۲۰۲۲_۰۱_۲۱_۲۱_۲۵_۳۴_۱۷۳.mp3
2.89M
🌼 سرود بسیار زیبا #میلاد_حضرت_زهرا
🎧 سید مجید بنی فاطمه
#روز_مادر مبارک
🌺 کار ما نوکری بوده
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینیم.........بادقت....🌸☝️🌸
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
معجزه چگونه ممکن است؟ و اینکه آیا معجزه دارای توجیه علمی است؟
« • ۱/ قرآن قانون علیت عمومى را مىپذیرد:
قرآن کریم براى حوادث طبیعى ، اسبابى قائل است ، و قانون عمومى علیت و معلولیت را تصدیق دارد، عقل هم با حکم بدیهى و ضروریش این قانون را قبول داشته ، بحثهاى علمى و استدلالهاى نظرى نیز بر آن تکیه دارد، چون انسان بر این فطرت آفریده شده که براى هر حادثه اى مادى از علت پیدایش آن جستجو کند، و بدون هیچ تردیدى حکم کند که این حادثه علتى داشته است .
این حکم ضرورى عقل آدمى است ، و اما علوم طبیعى و سایر بحثهاى علمى نیز هر حادثه اى را مستند بامورى میداند، که مربوط بان و صالح براى علیت آن است ، البته منظور ما از علت ، آن امر واحد، و یا مجموع امورى است که وقتى دست بدست هم داده ، و در طبیعت بوجود مى آیند، باعث پیدایش موجودى دیگر مى شوند، بعد از تکرار تجربه خود آن امر و یا امور را علت و آن موجود را معلول آنها مینامیم ، مثلا بطور مکرر تجربه کرده ایم که هر جا سوخته اى دیده ایم ، قبل از پیدایش آن ، علتى باعث آن شده ، یا آتشى در بین بوده ، و آنرا سوزانده ، و یا حرکت و اصطکاک شدیدى باعث آن شده ، و یا چیز دیگرى که باعث سوختگى میگردد، و از این تجربه مکرر خود، حکمى کلى بدست آورده ایم ، و نیز بدست آورده ایم که هرگز علت از معلول ، و معلول از علت تخلف نمى پذیرد، پس کلیت و عدم تخلف یکى از احکام علیت و معلولیت ، و از لوازم آن میباشد.
پس تا اینجا مسلم شد که قانون علیت هم مورد قبول عقل آدمى است ، و هم بحثهاى علمى آنرا اساس و تکیه گاه خود میداند، حال مى خواهیم بگوئیم از ظاهر قرآن کریم هم بر مى آید که این قانون را قبول کرده ، و آنرا انکار نکرده است ، چون بهر موضوعیکه متعرض شده از قبیل مرگ و زندگى ، و حوادث دیگر آسمانى و زمینى ، آنرا مستند بعلتى کرده است ، هر چند که در آخر بمنظور اثبات توحید، همه را مستند بخدا دانسته پس قرآن عزیز بصحت قانون علیت عمومى حکم کرده ، باین معنا که قبول کرده وقتى سببى از اسباب پیدا شود، و شرائط دیگر هم با آن سبب هماهنگى کند، و مانعى هم جلو تاءثیر آن سبب را نگیرد، مسبب آن سبب وجود خواهد یافت ، البته باذن خدا وجود مى یابد، و چون مسببى را دیدیم که وجود یافته ، کشف مى شود که لابد قبلا سببش وجود یافته بوده .
• ۲/ قرآن حوادث خارق عادت را مىپذیرد:
قرآن کریم در عین اینکه دیدیم که قانون علیت را قبول دارد، از داستانها و حوادثى خبر میدهد که با جریان عادى و معمولى و جارى در نظام علت و معلول سازگار نبوده ، و جز با عواملى غیر طبیعى و خارق العاده صورت نمى گیرد، و این حوادث همان آیت ها و معجزاتى است که بعده اى از انبیاء کرام ، چون نوح ، و هود، و صالح ، و ابراهیم ، و لوط، و داود، و سلیمان ، و موسى ، و عیسى ، و محمد، صلوات اللّه علیهم نسبت داده است .
حال باید دانست که اینگونه امور خارق العاده هر چند که عادت ، آنرا انکار نموده ، و بعیدش مى شمارد، الا اینکه فى نفسه امور محال نیستند، و چنان نیست که عقل آنرا محال بداند، و از قبیل اجتماع دو نقیض ، و ارتفاع آندو نبوده ، مانند این نیست که بگوئیم : ممکن است چیزى از خود آن چیز سلب شود، مثلا گردو گردو نباشد، و یا بگوئیم : یکى نصف دو تا نیست ، و امثال اینگونه امورى که بالذات و فى نفسه محالند، و خوارق عادات از این قبیل نیستند.
و چگونه میتوان آنرا از قبیل محالات دانست ؟ با اینکه ملیونها انسان عاقل که پیرو دین بودند، در اعصار قدیم ، معجزات را پذیرفته ، و بدون هیچ انکارى با آغوش باز و با جان و دل قبولش کرده اند، اگر معجزه از قبیل مثالهاى بالا بود، عقل هیچ عاقلى آنرا نمى پذیرفت ، و با آن به نبوت کسى ، و هیچ مسئله اى دیگر استدلال نمى کرد، و اصلا احدى یافت نمیشد که آنرا بکسى نسبت دهد.
علاوه بر اینکه اصل اینگونه امور، یعنى معجزات را عادت طبیعت ، انکار نمى کند، چون چشم نظام طبیعت از دیدن آن پر است ، و برایش تازگى ندارد، در هر آن مى بیند که زنده اى بمرده تبدیل میشود، و مرده اى زنده میگردد، صورتى بصورت دیگر، حادثه اى بحادثه دیگر تبدیل مى شود، راحتى ها جاى خود را به بلا، و بلاها به راحتى میدهند. »
ترجمهالمیزان، جلد۱
💠🔹پیامبر اکرم ﷺ فرمودند:
《اَلعَبدُ المُطیعُ لِوالِدَيهِ
وَ لِرَبّهِ فِی أعلی عِلّیین》
بندهای که مطیع
پدر و مادر و پروردگارش باشد
روز قیامت در بالاترین جایگاه است
↲کنزالعمال، جلد۱۶، صفحه۴۶۷
میگویند فرشتهها همیشه هستند
و برایت از خدا
آرزوهای زیبا تمنا میکنند
فرشته اول «مادرت»
فرشته دوم «پدرت»
دستهایشان آنقدر گرم است
قلبهایشان آنقدر بزرگ است
که با دعایشان عاقبتمان بخیر میشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام رمز جاودانگی جوان مردان روزگار پیشنهاد میشود ببینید، باسپاس