💠🔹امیر مؤمنان علی علیهالسلام
در نامهای به یکی از یارانش مینویسد:
باقیمانده عمرت را تدارک کن
و نگو فردا و پس فردا
همانا پیش از تو کسانی هلاک شدند
که روی آرزوها
و تأخیر انداختن کارها ایستادند
تا ناگهان امر خدا فرا رسید
در حالی که آنان غافل بودند
📚بحارالانوار، جلد۷۳، صفحه۷۵
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینطوری هم میشه......
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
🔹برخى از پدر و مادرها در برابر کودکانشان چنان مقید شدهاند که جرات ندارند دست خالى به خانه بیایند ...
🔸بچههاى این قبیل والدین به جاى این که هنگام ورود پدر و مادرشان، با یک سلام گرم و صمیمانه به استقبالشان بروند، چشمانشان به دست والدین است و پشت سرهم و بدون انعطاف و کوتاه آمدن، داد مىزنند؛ که چرا براى من چیزى نخریدى؟ نخریدى؟
🔺کوتاه آمدن والدین در مقابل این نوع رفتار ممکن است به زودى به داد و ستد و رشوهگیرى منجر شود و از کودک یک معاملهگر بسازد.
⏪ معاملهگرى که در ازاى کارهاى مثبت و رفتارهاى خوب خود تقاضاى پاداش و اضافه حقوق دارد، یا در واقع رشوه مىخواهد.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
📚📚📚
📚📚
📚
📝نکات تفسیری
آیات 218-216 بقره
گفتارى از امام غزالى پيرامون نقل اعمال (از شخصى ديگر)
امام غزالى از اين اشكال كه چگونه اعمال از يكى به ديگرى منتقل مى شود، پاسخى ديگر داده ، و در بعضى از رساله هاى خود بطور خلاصه گفته : نقل حسنات و سيئات به خاطر ظلمى كه انسان كرده ، در همين دنيا و هنگام جريان ظلم واقع مى شود، ولى روز قيامت براى انسان كشف مى شود، و مثلا ظالم مى بيند كه طاعتهايش در نامه عمل ديگرى است ، پس اين معنا در آخرت معلوم مى شود، وگرنه در همان دنيا منتقل شده بود.
همچنان كه فرمود: ((لمن الملك اليوم لله الواحد القهار)) كه مى فرمايد در روز قيامت خداى واحد قهار مالك است ، و آنكه در دنيا نيز مالك حقيقى خدا است ، لاجرم بايد بگوئيم منظور از اثبات ملك براى خدا در قيامت اين است كه اين حقيقت در دنيا براى همه منكشف نيست ، در قيامت منكشف مى شود، چيزى را هم كه انسان نمى داند، و در خود سراغ ندارد، چنين چيزى براى او وجود ندارد، هر چند در واقع وجود داشته باشد، و همين كه علم به آن چيز پيدا كرد در حقيقت همان هنگام داراى آن شده است .
پس اين پاسخ مقصود كلام آن كسى كه گفته چگونه معدوم و امور عرضى منتقل مى شود؟ از اعتبار ساقط مى گردد، زيرا آنچه منتقل مى شود ثواب عمل و اطاعت است ، نه خود عمل ، و ليكن از آنجائى كه منظور از عمل نيك ثواب آن است ، تعبير مى كنند به اينكه عمل فلانى منتقل به ديگرى مى شود.
و اما اينكه گفت امور عرضى چگونه منتقل مى شود مى گوئيم : اثر اطاعت امرى خارج از انسان ، و عارض و لاحق به او نيست ، تا اين اشكال پيش آيد و نيز انتقال آن در آخرت بعد از معدوم شدنش در دنيا از قبيل اعاده معدوم و محال باشد، و شما هم نمى توانيد اثر طاعات را امرى جوهرى بدانيد، وگرنه از شما مى پرسيم نام اين جوهر چيست ؟.
بلكه اثر طاعات آن روشنائى است كه در قلب آدمى پديد مى آورد، چون طاعات اثرى در قلب دارد، كه ما نام آن را تنوير مى گذاريم ، همچنان كه گناهان در قلب اثرى دارد كه بايد نامش را قساوت و ظلمت گذاشت ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 269
تفسیر_المیزان
سوره_بقره
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
#حدیث
🔰امیرالمؤمنین #امام_علی علیه السّلام:
🔴همانا در روزگاری به سر می بریم که بیشتر مردم بی وفایی(خیانت،حیله گری) را #زیرکی میدانند.
📚#نهج_البلاغه ، خطبه ۴۱
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صلوات از آسان ترین هاست در اذکار، اما ...
چند دقیقه پای منبر #آیت_الله_بهجت بنشینیم...
#ذکر
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
کانال نوای عشق_۲۰۲۲_۰۱_۲۱_۲۱_۲۵_۳۴_۱۷۳.mp3
2.89M
🌼 سرود بسیار زیبا #میلاد_حضرت_زهرا
🎧 سید مجید بنی فاطمه
#روز_مادر مبارک
🌺 کار ما نوکری بوده
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینیم.........بادقت....🌸☝️🌸
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
معجزه چگونه ممکن است؟ و اینکه آیا معجزه دارای توجیه علمی است؟
« • ۱/ قرآن قانون علیت عمومى را مىپذیرد:
قرآن کریم براى حوادث طبیعى ، اسبابى قائل است ، و قانون عمومى علیت و معلولیت را تصدیق دارد، عقل هم با حکم بدیهى و ضروریش این قانون را قبول داشته ، بحثهاى علمى و استدلالهاى نظرى نیز بر آن تکیه دارد، چون انسان بر این فطرت آفریده شده که براى هر حادثه اى مادى از علت پیدایش آن جستجو کند، و بدون هیچ تردیدى حکم کند که این حادثه علتى داشته است .
این حکم ضرورى عقل آدمى است ، و اما علوم طبیعى و سایر بحثهاى علمى نیز هر حادثه اى را مستند بامورى میداند، که مربوط بان و صالح براى علیت آن است ، البته منظور ما از علت ، آن امر واحد، و یا مجموع امورى است که وقتى دست بدست هم داده ، و در طبیعت بوجود مى آیند، باعث پیدایش موجودى دیگر مى شوند، بعد از تکرار تجربه خود آن امر و یا امور را علت و آن موجود را معلول آنها مینامیم ، مثلا بطور مکرر تجربه کرده ایم که هر جا سوخته اى دیده ایم ، قبل از پیدایش آن ، علتى باعث آن شده ، یا آتشى در بین بوده ، و آنرا سوزانده ، و یا حرکت و اصطکاک شدیدى باعث آن شده ، و یا چیز دیگرى که باعث سوختگى میگردد، و از این تجربه مکرر خود، حکمى کلى بدست آورده ایم ، و نیز بدست آورده ایم که هرگز علت از معلول ، و معلول از علت تخلف نمى پذیرد، پس کلیت و عدم تخلف یکى از احکام علیت و معلولیت ، و از لوازم آن میباشد.
پس تا اینجا مسلم شد که قانون علیت هم مورد قبول عقل آدمى است ، و هم بحثهاى علمى آنرا اساس و تکیه گاه خود میداند، حال مى خواهیم بگوئیم از ظاهر قرآن کریم هم بر مى آید که این قانون را قبول کرده ، و آنرا انکار نکرده است ، چون بهر موضوعیکه متعرض شده از قبیل مرگ و زندگى ، و حوادث دیگر آسمانى و زمینى ، آنرا مستند بعلتى کرده است ، هر چند که در آخر بمنظور اثبات توحید، همه را مستند بخدا دانسته پس قرآن عزیز بصحت قانون علیت عمومى حکم کرده ، باین معنا که قبول کرده وقتى سببى از اسباب پیدا شود، و شرائط دیگر هم با آن سبب هماهنگى کند، و مانعى هم جلو تاءثیر آن سبب را نگیرد، مسبب آن سبب وجود خواهد یافت ، البته باذن خدا وجود مى یابد، و چون مسببى را دیدیم که وجود یافته ، کشف مى شود که لابد قبلا سببش وجود یافته بوده .
• ۲/ قرآن حوادث خارق عادت را مىپذیرد:
قرآن کریم در عین اینکه دیدیم که قانون علیت را قبول دارد، از داستانها و حوادثى خبر میدهد که با جریان عادى و معمولى و جارى در نظام علت و معلول سازگار نبوده ، و جز با عواملى غیر طبیعى و خارق العاده صورت نمى گیرد، و این حوادث همان آیت ها و معجزاتى است که بعده اى از انبیاء کرام ، چون نوح ، و هود، و صالح ، و ابراهیم ، و لوط، و داود، و سلیمان ، و موسى ، و عیسى ، و محمد، صلوات اللّه علیهم نسبت داده است .
حال باید دانست که اینگونه امور خارق العاده هر چند که عادت ، آنرا انکار نموده ، و بعیدش مى شمارد، الا اینکه فى نفسه امور محال نیستند، و چنان نیست که عقل آنرا محال بداند، و از قبیل اجتماع دو نقیض ، و ارتفاع آندو نبوده ، مانند این نیست که بگوئیم : ممکن است چیزى از خود آن چیز سلب شود، مثلا گردو گردو نباشد، و یا بگوئیم : یکى نصف دو تا نیست ، و امثال اینگونه امورى که بالذات و فى نفسه محالند، و خوارق عادات از این قبیل نیستند.
و چگونه میتوان آنرا از قبیل محالات دانست ؟ با اینکه ملیونها انسان عاقل که پیرو دین بودند، در اعصار قدیم ، معجزات را پذیرفته ، و بدون هیچ انکارى با آغوش باز و با جان و دل قبولش کرده اند، اگر معجزه از قبیل مثالهاى بالا بود، عقل هیچ عاقلى آنرا نمى پذیرفت ، و با آن به نبوت کسى ، و هیچ مسئله اى دیگر استدلال نمى کرد، و اصلا احدى یافت نمیشد که آنرا بکسى نسبت دهد.
علاوه بر اینکه اصل اینگونه امور، یعنى معجزات را عادت طبیعت ، انکار نمى کند، چون چشم نظام طبیعت از دیدن آن پر است ، و برایش تازگى ندارد، در هر آن مى بیند که زنده اى بمرده تبدیل میشود، و مرده اى زنده میگردد، صورتى بصورت دیگر، حادثه اى بحادثه دیگر تبدیل مى شود، راحتى ها جاى خود را به بلا، و بلاها به راحتى میدهند. »
ترجمهالمیزان، جلد۱
💠🔹پیامبر اکرم ﷺ فرمودند:
《اَلعَبدُ المُطیعُ لِوالِدَيهِ
وَ لِرَبّهِ فِی أعلی عِلّیین》
بندهای که مطیع
پدر و مادر و پروردگارش باشد
روز قیامت در بالاترین جایگاه است
↲کنزالعمال، جلد۱۶، صفحه۴۶۷
میگویند فرشتهها همیشه هستند
و برایت از خدا
آرزوهای زیبا تمنا میکنند
فرشته اول «مادرت»
فرشته دوم «پدرت»
دستهایشان آنقدر گرم است
قلبهایشان آنقدر بزرگ است
که با دعایشان عاقبتمان بخیر میشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام رمز جاودانگی جوان مردان روزگار پیشنهاد میشود ببینید، باسپاس
📆 امروز یکشنبه
☀️ ۳ بهمن ۱۴۰۰ هجرے شمسے
🌙 ۲۰ جمادیالثانی ۱۴۴۳ هجرے قمرے
🎄 ۲۳ ژانویه ۲۰۲۲ میلادے
📿 ذکر امروز ۱۰۰ مرتبه:
🎗«یا ذَالْجَلالِ وَالْاِکْرام»🎗
🎗«ای صاحب جلال و بزرگواری»🎗
☀️ رویدادهای مهم امروز در تقویم خورشیدی:
🔹ایرانیان مقیم آلمان روزنامه ای به نام (کاوه) در برلین انتشار دادند. گرداننده روزنامه سید حسن تقی زاده نماینده سابق مجلس است (1294ش)
🔸مشیرالدوله رئیس الوزراء وزیران خود را معرفی کرد (1300ش)
🔹هیئتی به ریاست سید حسن تقی زاده برای انعقاء قراردادهای تجارتی بین ایران و دولت شوروی عازم مسکو شدند (1300ش)
🔸اولین جلسه مشاوره در امور نفت به ریاست آقای عبدالله انتظام وزیر امور خارجه و با حضور آقایان دکتر علی امینی وزیر دارائی، دکتر فخرالدین شادمان وزیر اقتصاد ملی، نصرالله انتظام سفیر کبیر ایران در امریکا و حاج محمد نمازی در کاخ وزارت امور خارجه تشکیل شد (1332ش)
🔹در آذربایجان در اثر نزول برف سنگین ارتباط سه هزار روستا قطع شد (1350ش)
🔸دادگاه تجدید نظر نظامی به ریاست سرلشکر احمد بهرون رأی خود را علیه متهمین سوء قصد صادر کرد. بموجب رأی صادره، طیفور بطحائی، خسرو گلسرخی، کرامت الله دانشیان، عباسعلی سماکار، محمدرضا علامه زاده محکوم به اعدام شدند و هفت نفر بقیه از 2 سال تا حبس ابد حکم گرفتند (1352ش)
🔹صدور نامه روحانیون مبارز ایران خطاب به کمیسیون حقوق بشر (1356ش)
🔸محمدرضا جلالی نائینی از سناتوری استعفا داد (1357ش)
🔹حضرت آیتالله العظمی خمینی در آخرین مصاحبه خود با تلویزیون فرانسه گفت: برای تغییر رژیم، فشار افکار عمومی به معنی قانون است.(1357ش)
🔸تشکیل کمیته استقبال از امام خمینی: برای تدارک مراسم استقبال از حضرت آیتالله العظمی خمینی ستاد ویژه ای توسط روحانیت مبارز تهران تشکیل شد. این ستاد مرکب از روحانیون و نمایندگان همه اقشار و گروه های اجتماعی و سیاسی کارهای مربوط به انجام بزرگترین استقبال تاریخ از رهبر قیام ملت ایران را انجام خواهد داد.(1357ش)
🔹گروهی از سربازان گارد سلطنتی در پادگان لویزان دست به تظاهرات زدند. این سربازان مدعی بودند آخرین قطره خون خود را برای بقاء شاه نثار خواهند نمود (1357ش)
🔸درگیری نظامیان طرفدار انقلاب اسلامی و عاملان شاه در بعضی پادگانها و پایگاههای هوایی (1357ش)
🔹تصرف شهر قم توسط مردم انقلابی در آخرین روزهای عمر رژیم پهلوی ؛ دولت تانکها و گشتی ها را جمع کرد (1357ش)
🔸بازرگان اعلام کرد: بختیار باید استعفا کند در غیر این صورت باید ارتش را برای بقاء خود بکار گیرد (1357ش)
🔹شوروی دستور داد تا روستاهای آن کشور در مرز ایران را تخلیه کنند (1357ش)
🔸بستری شدن "امام خمینی"(ره) در بیمارستان قلب تهران (1358ش)
🔹شهادت شهید قاسم نامداری (1361ش)
🌙 رویدادهای مهم امروز در #تقویم هجری قمری:
🌷میلاد فرخنده حضرت «فاطمهی زهرا» (سلام الله علیها) دختر بزرگوار حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله وسلّم) (5 بعثت)
🔹درگذشت "محمد بن عبدالصّمد بغدادی" محدث معروف مسلمان (319ق)
🔸درگذشت فاطمه کاشانی از نوادگان فیض کاشانی (1114ق)
🔹تولد رهبر عظیمالشأن انقلاب اسلامی ایران حضرت «امام خمینی» در خمین (1320ق)
🔸درگذشت سید محمد حسن میرجهانی (۲۵ آذر ۱۳۷۱ش) (1413ق)
🔹درگذشت سید محمد جواد ذهنی (۷ شهریور ۱۳۸۱ش) (1423ق)
🌹روز #زن و هفتهی بزرگداشت مقام #مادر
🎄 رویدادهای مهم امروز در تقویم میلادی:
🔹وقوع زلزله شدید در چین (1556م)
🔸تولد "ماری هانری بیل" معروف به "استاندال"، ادیب فرانسوی (1783م)
🔹تقاضای صلح فرانسه پس از شکست از آلمان (1871م)
🔸تعیین شهر "بیت المقدس" به عنوان پایتخت اسرائیل توسط پارلمان این رژیم (1950م)
🔹درگذشت پیر بوردیو، جامعهشناس و مردمشناس برجسته فرانسوی (2002م)
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
علامه حسن زاده آملی:
آن که نیت گناه کردهاست، هرچند که به فعل آن دست نیافتهاست، دل را از دست داده است. و اگر به فعلش هم دست یافت، فقه برای او حکمی دارد. سارق که به نیّت سرقت از خانهاش بیرون شد، و به هدف پلیدش نرسد، احکام سارق بر او جاری نیست، و لکن عذابی و نکالی شدیدتر از قطعِ ید بر جان خود وارد نموده است، «وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ» [سوره بقره:284] اگر آنچه را که در نفس شما است، آشکار کنید، و یا پنهان بدارید، خداوند شما را بدان محاسبه میکند.
امام صادق علیه السلام فرمود: نگاه به گناه نکنید که کوچک است، ببینید گناهِ چه کسی را میکنید. علمای ما فرمودهاند: همه گناهان ذنوب کبیرهاند، و صغیره، به قیاس و نسبت بعضی از آنها با بعضی دیگر است.
مجموعه مقالات
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
💠🔹امام سجاد علیهالسلام فرمودند:
【فَحَقّ أُمّک فَأَنْ تَعْلَمَ أَنّهَا حَمَلَتْک حَیثُ لَا یحْمِلُ أَحَدٌ أَحَداً وَ أَطْعَمَتْک مِنْ ثَمَرَةِ قَلْبِهَا مَا لَا یطْعِمُ أَحَدٌ أَحَداً وَ أَنّهَا وَقَتْک بِسَمْعِهَا وَ بَصَرِهَا وَ یدِهَا وَ رِجْلِهَا وَ شَعْرِهَا وَ بَشَرِهَا وَ جَمِیعِ جَوَارِحِهَا مُسْتَبْشِرَةً بِذَلِک فَرِحَةً مُوَابِلَةً مُحْتَمِلَةً لِمَا فِیهِ مَکرُوهُهَا وَ أَلَمُهَا وَ ثِقْلُهَا وَ غَمّهَا حَتّی دَفَعَتْهَا عَنْک یدُ الْقُدْرَةِ وَ أَخْرَجَتْک إِلَی الْأَرْضِ فَرَضِیتْ أَنْ تَشْبَعَ وَ تَجُوعَ هِی وَ تَکسُوَک وَ تَعْرَی وَ تُرْوِیک وَ تَظْمَأَ وَ تُظِلّک وَ تَضْحَی وَ تُنَعّمَک بِبُؤْسِهَا وَ تُلَذّذَک بِالنّوْمِ بِأَرَقِهَا وَ کانَ بَطْنُهَا لَک وِعَاءً وَ حَجْرُهَا لَک حِوَاءً وَ ثَدْیهَا لَک سِقَاءً وَ نَفْسُهَا لَک وِقَاءً تُبَاشِرُ حَرّ الدّنْیا وَ بَرْدَهَا لَک وَ دُونَک فَتَشْکرُهَا عَلَی قَدْرِ ذَلِک وَ لَا تَقْدِرُ عَلَیهِ إِلّا بِعَوْنِ اللهِ وَ تَوْفِیقِهِ】
پس حق مادرت اين است كه بدانى
او تو را در جايى حمل كرده است كه
هيچ كس فردى ديگر را در آنجا حمل نمیكند
و از ميوه دل خود چيزى به تو خورانده
كه هيچ كس به ديگرى نمیخوراند
و با گوش و چشم و دست و پا و مو
و پوست و خلاصه تمام جوارحش تو را
حفاظت نموده و از تو نگهدارى كرده
و از اين كارش هم خرم و شاد بوده
و در عين حال مراقب بوده
و در ايام باردارى هر ناگوارى و درد
و سنگينى و غم و اندوهى را به جان خريده
و تحمل نمود تا آن موقعى كه دست قدرت
الهى تو را از او فارغ ساخت و بر پهنه
زمين آورد از آن به بعد خوش داشت كه
تو سير باشى و او گرسنه
تو پوشيده باشى و او برهنه
تو سيراب باشى و او تشنه
و بر تو سايه بگستراند و خود در برابر آفتاب
باشد و با سختى خود تو را به رفاه اندازد
و با بیخوابى خود خواب را بر تو شيرين كند
مادر اندرونش ظرف تو
و دامنش محل آرامش تو
و پستانش ظرف آب تو
و جانش پناه تو بوده است
و فقط بخاطر تو متحمل گرم و سرد دنيا
شده است پس به همان اندازه هم تو از او
تشكر كن و آن را جز به يارى و توفيق
خداوند نتوانى!
↲تحف العقول، صفحه ۲۴۲، ۲۴۳
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi