1_1292185310.mp3
3.45M
در قرآن چند تا ناسخ و منسوخ داریم و این ها به این معنی ست که خدا به چیزی نعوذ بالله علم نداشته ، بعدا علم پیدا کرده؟
بدا را برای من توضیح بدهید و این که اهل سنت تهمت به شیعه زدن بخاطر بدا را توضیح دهید.
#بدا
#ناسخ
#منسوخ
#شیعه
#سنی
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
در قرآن چند تا ناسخ و منسوخ داریم و این ها به این معنی ست که خدا به چیزی نعوذ بالله علم نداشته ، بعدا علم پیدا کرده؟
بدا را برای من توضیح بدهید و این که اهل سنت تهمت به شیعه زدن بخاطر بدا را توضیح دهید.
✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
در مورد آیات منسوخ ، اختلاف نظر زیاد هست بین علمای علوم قرآن. من هم الان همه اش را یادم نیست که بخواهم برای شما بگویم .مثلا ان آیه نجوی ، خب نسخ شد. ان ایه زنی که مرتکب فحشا شده که (پیامبر ) گفته بود در خانه نگه دارید تا بمیرد یا این که حکمش بیاید ، خب ان نسخ شد و حکم صد ضربه شلاق امد.
از این ها در قرآن هست ،ولی من بخواهم همه اشان را بگویم ، هم حفظ نیستم، هم این که فرصت نیست به کتاب های علوم قران مراجعه بفرمایید.
ان هم که راجع به نسخ سوال کردید ، اگر خدا نمی دانست...چرا می دانست
منتها شرایط عوض شده بود.
ان اوایل بعثت شرایط یک جور بود بعدا که شرایط عوض شد ،مثلا فرض کنید تغییر قبله ، خب اولش (خدا) به ان ها گفته بود به سمت بیت المقدس نماز بخوانید ، چرا ؟
چون اگر می خواستند ، در مکه رو به کعبه نماز بخوانند ،هر طرف رو به کعبه می ایستادند ، ده ها بلکه صدتا بت، ان جا مقابلشان بود. خود به خود ،روبروی بت ها نماز می خواندند.
ان جا برای این که از بت پرست ها جدا بشوند و یک تشکل منطقی تری داشته باشند ،(خدا) گفت به سمت بیت المقدس نماز بخوانند.
بعد که رفتند مدینه ، از مکه دور شدند، دیگر ان مقابل بت ایستادن و این چیزها منتفی شد و جهتشان هم مشخص شد.(خدا) به ان ها گفتند، ایات عوض شد، که(از این به بعد) هر جا هستید به سمت مسجد الحرام نماز بخوانید.
ان شرایط عوض شده! شرایط که تغییر می کرد حکم هم تغییر می کند.
یک زمانی مثلا فرض کنید که، یک جایی گره کور ترافیک است، می گویند این جا یک طرفه بشود.
بعد خیابانی کشیده می شود، دیگر این خیابان، ان جا دیگر گره کور ترافیک نیست ، حکم اولی نسخ می شود و می گویند نه! اشکال ندارد ، این جا یک طرفه نباشد، دوطرفه باشد. راجع بداء هم مطلب همین است.
«بداء »در واقع نسخ در تکوین است.
«نسخ »،تغییر در تشریع است .
«بداء » ،تغییر در تکوین است.
جنسشان یکی ست ، هر دو تغییر است.
خدا از اول هم می دانست که این تغییر رخ خواهد داد.بداء معنایش این است که خداوند دو تا علم دارد.
یک علمی که در لوح محو و اثبات است و یک علمی در لوح محفوظ است.
مثلا فرض کنید که در لوح محو و اثبات نوشته شده بود که این عروس دامادی که امشب ، شب عروسی شان است ، فردا صبح جنازه هاشان را از اتاقشان می اورند بیرون.
چنان که در روایت داریم ،حضرت عیسی هم خبر داد.
صبح شد دیدند اتفاقی نیفتاده ،هر دو سالمند. گفتند:« شما گفتی، این ها هر دو نفرشان می میرند » ، (اما) هر دوشان زنده هستند .
(حضرت عیسی) گفت بروید در اتاقشان جستجو کنند .
دیدند ، نه! ، یک مار سمی بسیار خطرناک ان جا افتاده .
گفت:« بپرس این ها چه کار کردند؟ »
پرسیدند ،عروس گفت :« من صدقه داده بودم.»
«بداء» به این معناست. اول بنا بوده که این ها بمیرند، در علم اول خدا نوشته بود که این ها اخر عمرشان است.
حضرت عیسی علیه السلام این را دید ، در لوح محو و اثبات ،.خبر هم داد.
صدقه دادند ،پاک شد. نوشته شد که مثلا فرض کن بیست سال بر عمرشان افزوده شد، دیگر نمی میرند .
این اسم بداء ، معنیش این است.
اهل سنّت نفهمیدند ، خیال کردند ...(اول ) بَداء را در مورد خودمان مثال بزنم تا ان ها اشتباهشان روشن بشود.
شما مثلا فرض کن که یک نقشه ساختمان برای خانه خودتان ، روی یک زمین می خواهید خانه بسازید.
یک نقشه ای می کشید که خانه دو طبقه، مثلا با این مشخصات طبق ان نقشه بسازید.
کار را شروع می کنید ، وسط ان کار ، پولتان تمام می شود.
مثلا فرض کنید که مصالح ساختمان یک دفعه چند برابر می شود یا یک اتفاقات دیگر می افتد، پول شما تمام می شود.
شما نقشه را تغییر می دهید ، می گویید به جای دو طبقه من یک طبقه می سازم
این ها خیال کردند که «بدائ»ی که ما می گوییم نسبت به خدا این جوریست.
خدا نمی دانست اول یک نقشه ای را طراحی کرد ،بعد متوجه شد که اشتباه کرده ان وقت نقشه ش را عوض کرد. این که خب معلوم است، که این دیگر خدا نیست خدایی که این جوری باشد.
نه همان که من گفتم ،«یمحواالله ما یشاء و یثبت و عنده ام الکتاب»
🖋پیاده شده از صوت استاد
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
صحیفه ۲۳-۸-۱۴۰۰.m4a
7.86M
#مسجد_باقریه
شرح دعای شانزدهم #صحیفه _سجادیه
● مستجاب الدعوه بودن علامت امام
● دعای مستجاب امام مجتبی علیه السلام
● اشک جوشان و دل لرزان
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
💢 نتیجه بدرفتاری با مردم
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃كسى كه در نسبت دادن كارهاى بد به مردم شتاب كند، مردم (نيز) نسبت هاى ناروايى به او مى دهند.
📚 نهج البلاغه حکمت 35
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
حکمت 35 نهج البلاغه.mp3
1.44M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 35
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
1_1294900878.mp3
346.8K
اگر سجده به جز بر خداوند بر دیگری روا نیست حتی بر ائمه. پس چگونه است که در سجده سهو رسول الله را خطاب قرار می دهیم:
«السلام علیک ایها النبی ورحمه الله وبرکاته»
#سجده
#سجده_سهو
#ذکر_سجده_سهو
#سلام_بر_پیامبر
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال:
اگر سجده به جز بر خداوند بر دیگری روا نیست حتی بر ائمه. پس چگونه است که در سجده سهو رسول الله را خطاب قرار می دهیم:
«السلام علیک ایها النبی ورحمه الله وبرکاته»
✅پاسخ: بسماللهالرحمنالرحیم
سجده برای خداست، ذکر سجده که میگوید :«السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته» آن هم صلوات میفرستید یا هر جای دیگر که گفته شود، آن ذکر غیر از این است که بخواهد سجده برای پیغمبر باشد.
نه ! سجده باز هم برای خداست، سجده سهو هم برای خداست. ذکر هم حالا آن یکی از ذکرهایش این است که: «السلام علیک ایهاالنبی و رحمه الله و برکاته »، البته ذکرهای دیگر هم گفتند برای سجده ، برای سجده سهو.
🖋پیاده شده از صوت استاد
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1286580675.mp3
1.45M
مقدمه۱: همان طور که بارها شنیدیم، ثواب یک صلوات، به قدری زیاد است که ملائک نمیتوانند بنویسند!
مقدمه۲: خب ما در طول زندگی، صدها و هزاران بار صلوات میفرستیم.
و در زندگی ممکن است حقالناسهایی به گردن ما باشد.
نتیجه: در این صورت، کافیست خدا فقط ثواب یک صلوات را از ما بگیرد و به تمام کسانی که حقی از آنان ضایع کردیم،بدهد.
یا مثلا نیت کنیم که آنها در ثواب این صلواتها شریک باشند.
در این صورت تمام گناهان ما پاک میشود و حقی به گردنمان نیست.
ممنون می شوم نظر استاد را بدانم.
#صلوات
#ثواب
#حق_الناس
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال:
مقدمه۱: همان طور که بارها شنیدیم، ثواب یک صلوات، به قدری زیاد است که ملائک نمیتوانند بنویسند!
مقدمه۲: خب ما در طول زندگی، صدها و هزاران بار صلوات میفرستیم.
و در زندگی ممکن است حقالناسهایی به گردن ما باشد.
نتیجه: در این صورت، کافیست خدا فقط ثواب یک صلوات را از ما بگیرد و به تمام کسانی که حقی از آنان ضایع کردیم،بدهد.
یا مثلا نیت کنیم که آنها در ثواب این صلواتها شریک باشند.
در این صورت تمام گناهان ما پاک میشود و حقی به گردنمان نیست.
ممنون می شوم نظر استاد را بدانم.
✅پاسخ:بسم الله الرحمن الرحیم
صلوات ثواب زیاد دارد. اما از آن طرف حقالناس هم گناهش زیاد هست. چه بسا یک درهم حقالناس به اندازه میلیاردها در دنیا[ی دیگر] ان جا ارزش دارد و این قدر باید از اعمال نیک به ان طرف بدهیم که ان جا راضی شود.
حالا این که شما بخواهید بگویید در ثواب صلوات من شریک باش، می گوید من خودم ده برابر شما صلوات فرستادم. نه،! شما باید گناهان من را تقبل کنید تا من از شما راضی باشم. یا این که ، نه ! صلواتهایت را نمی خواهم. همه اعمال را می خواهم. ان اندازهای که آن جا ارزش دارد. یعنی همان طور که صلوات خیلی ثواب دارد، گناه هم وسعتش خیلی زیاد است.
مطلب بعد این که او به هر حال باید راضی شود و تا راضی نشود که به دست شما نیست.
و مطلب دیگر هم این که ، بله ممکن است این جا از دل هم در بروند [دل هم را به دست نیاورند] ولی خب ان قدر سرش کلاه رفته که بخواهد فقط ثواب یک صلوات را بخواهد به دیگران بدهد ، آن وقت ان قدر احساس غبن و احساس حسرت می کند که من چرا حقش را در دنیا ادا نکردم که حالا از این صلوات محرومم.
ولی این جور که گفتیم نیست که بخواهد به خاطر یک صلوات همه حقالناسها بخشیده شود.
نه! طرف آن جا می گوید که من حق خودم را می خواهم. صلوات تو را نمی خواهم. آن وقت شما ان جا چه چیزی می دهید ؟
بعد هم اگر گفت که ، نه! حالا پولی که از من از بین بردی، آبروی من را از بین بردی، حالا اگر این جا می خواهی جبران کنی، من همه اعمالت را می خواهم یا همه گناهان من را باید تقبل کنی. هر چند آن جا هم حساب و کتاب هست. اما حسابش به همین میزانی که صلوات ارزشش این قدر زیاد می شود، گناه هم به همین مدت وسعتش زیاد می شود و سخت می شود.
🖋پیاده شده از صوت استاد
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1294897146.mp3
635.2K
آیا ازدواج با اهل کتاب ، با نهی خداوند از دوستی با غیر مسلمان منافاتی ندارد و در تناقض نیست ؟
#ازدواج
#اهل_کتاب
#ازدواج_موقت
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
ایا ازدواج با اهل کتاب،بانهی خداوند از دوستی با غیر مسلمان منافاتی ندارد و در تناقض نیست؟
✅پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
اولا این که ازدواج دائم را که هیچ کدام از فقها جایز نمی دانند، فقط ازدواج موقت را آن هم ازدواج زن مسلمان را با مرد اهل کتاب و لو به شکل موقت هم ،جایز نمی دانند.
فقط ازدواج مرد مسلمان را با زن اهل کتاب ،آن هم به شکل موقت، یا با توجه به سلطه ای که معمولا از طرف آقایان هست بر خانم ها ،ملازمه با دوستی به آن معنایی که باعث ضعف در ایمان و این ها بشود، نمی شود.
البته بعضی از فقها می گویند که: ازدواج موقت فقط از طرف مرد با زن اهل کتاب عیب ندارد، ولی از طرف خانم ها ،نه [ایراد دارد].
🖋پیاده شده از صوت استاد
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_688819558.mp3
380.1K
اگر کسی در خواست کرد ضامن او شویم و ما این کار را انجام ندادیم گناه مرتکب شدیم ؟
#ضامن
#ضمانت
#گره_گشایی_از_مومن
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
اگر کسی درخواست کرد ضامن او شویم و ما این کار را انجام ندادیم گناه مرتکب شدیم ؟
✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
برای حل مشکلات مومنین خیلی سفارش شده است. از ان طرف هم اگر کسی بتواند مشکل مومنی را حل کند ،[اما] نکند خوب خیلی تهدید شده است.
اگر شما واقعا می تونید مشکلش را حل کنید و برای شما خسارتی ندارد ،خب ضامنش بشوید .
اما [اگر] نه! فکر می کنید ایشان ممکن است، مشکل ایجاد کند برای شما و عرفا بگویند که ایشان به دردسر افتاد، نه ! اشکالی ندارد [ضامن نشوید]، لزومی ندارد[ضامن شوید]
🖋پیاده شده از صوت استاد
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐