117.4K
❓سؤال:
باسلام و خسته نباشید سوال من این است نماز عصر وعشادر اول وقت ثوابش بیشتر است یا نماز عصر ساعت ۳ به بعد ونماز عشا هم ساعت ۹ به بعد ممنون میشم پاسخ دهید
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
از این حیث، فرقی نمیکند.
از این حیث، شما، بعد از نماز ظهر هم که نماز عصر را بخوانید، نماز را اول وقت خوانده اید.
همینطور، بعد از نماز مغرب هم که نماز عشا را بخوانید، نمازتان اول وقت بوده.
اما از حیث این که اگر انسان، کاری نداشته باشد، مزاحمتی برای مردم نباشد؛ اینها را جمع نکند و[باهم نخوانَد]، بهتر است.
یعنی نماز ظهر را ظهر بخواند، یک ساعت، نیم ساعت بعدش هم نماز عصر را بخواند، همینطور نماز مغرب را اولِ مغرب بخواند، نماز عشا را نیم ساعت بعدش بخواند.
این در صورتی است که انسان، کاری نداشته باشد، مشکلی نداشته باشد. خب این افضل است.
اما الان جمع کردن، به خاطر دلایلی که وجود دارد، از جمله[اینکه]لطفی در حق مردم باشد، از این حیث آن جمع کردن، بهتر است.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
69.3K
❓سؤال:
سلام. آیا سرانجام در بهشت، بهشتیان خداوند را میبینند؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
در قیامت، همه، خدا را با چشم دل می بینند؛ چه بهشتی ها، چه جهنّمیها.
بهشتی ها بسیار خوشحال هستند از این که خدا از آنها راضی است.
جهنّمیها بسیار عذاب می کشند از این که خدا نسبت به آنها خشمگین است.
در قیامت که پرده ها کنار می رود، به چشم دل، همه خدا را می بینند؛ هم بهشتی ها، هم جهنّمی ها.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
💢 خوف از خدا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 ...مَنْ خَافَ أَمِنَ.
🔹... كسى كه از خدا بترسد ايمن گردد.
📚 حکمت 208 نهج البلاغه
📎 https://btid.org/fa/photogallery/201501
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
هدایت شده از پرسمان اعتقادی استاد محمدی
حکمت 208 نهج البلاغه.mp3
4.13M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 208
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/187603
📎 #اعتقادات
📎 #حدیث
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
❓سؤال:
بنده متوجه شدم یکی از اقوام دوستم دچار شبهات دینی شده
با توصیفاتی کردن احساس کردم دارن به عقاید صوفی ها در میان
به این صورت که میگن بهشت و جهنم خیال و وهم ماست، قران را قبول دارد و نماز میخواند ولی وقتی میخواهیم به قران رجوع کنیم برای پاسخ بهش میگه که قران به حدی عمیقه که ما نمیتونیم معانیشو بفهمیم و متوجه بشیم نماز میخونه با سجده طولانی اما میگ یه ذره موی من اشکالی نداره بیرون باشه
بنده اطلاعات دستو پا شکسته ای دارم میترسم حضوری صحبت کنم چیزی بگه و کم بیارم توصیه میشه که به صورت چت کردن باهاش صحبت کنم؟!
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نه شما نمی توانید که ایشان را برگردانید، حالا چه[از طریق] چَت[و پیامک] باشد، چه حضوری باشد.
دلیلش هم این است که او با یک شبهه، ذهن شما را خراب می کند و شما باید کاملا تخصص داشته باشید در مسائل اعتقادی.
و یک کارشناس قوی در مسائل اعتقادی لازم است، که بتواند شبهاتش را پاسخ بگوید و اگر او مطلبی مطرح کرد در برابرش بایستد؛ این که می گوید "قرآن را ما نمی فهمیم"
قرآن پس برای کي آمده؟ قران، هدی للناس است. چطور ما نمی فهمیم؟ قرآن را اگر نمی فهمیم، پس چرا، برای ما آمده؟ اگر بنا بود برای پیغمبر باشد، دیگر در اختیار ما قرار نمی گرفت.
نه، ما قرآن را می فهمیم و باید بفهمیم، باید تدبّر کنیم.
[خداوند]خودش با توپ و تَشر می گوید «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» چرا در قرآن فکر نمی کنند، تدبّر نمی کنند. آیا دلهایشان بسته است؟!
نه، ما باید قرآن را بفهمیم، سنّت پیامبر را ببینیم
و این که می گوید که "حالا چهارتا تار مو بیرون باشد، اشکال ندارد"
اگر مجتهد باشد، یعنی در فقه مجتهد باشد، خب نظرش برای خودش محترم است، که ما قبول نداریم ولی خب برای خودش محترم است.
اما کسی که هِر را از بِر تشخیص نمی دهد! کسی که مجتهد نیست حق ندارد بگوید که عیب ندارد! باید دلیل فقهی اش را بیاورد.
آن آیات و روایات را که گفته حتما باید موهایش پوشیده باشد[ اینها را چه کار میکند؟] مثلا روایاتی که[می گوید باید موها در نماز پوشیده باشد] اگر نباشد، نمازش باطل است، آنها را چه کارش می کند؟
اگر کسی باشد که همه این روایات را دیده باشد، همه این دلایل را دیده باشد، مجتهد هم باشد، "بعد بگوید به نظر من دو تا تار مو هم بیرون باشد اشکال ندارد"؛ ما او را تخطئه نمی کنیم.
می گوییم گرچه ما حرف شما را قبول نداریم ولی چون مجتهد هستی، تخطئه ات هم نمی کنیم.
ولی کسی که مجتهد نیست، حق ندارد این حرف را بزند.
مثل کسی که اصلا پزشکی نخوانده، بیاید و یک نسخه پزشکی بخواهد تجویز کند.
در حالی که به او می گویند تو چه کاره بودی که این کار را کردی؟
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
70.1K
❓سؤال:
سلام علیکم وقت بخیر ببخشید میگم اینکه حضرت موسی خدا رو دیده درسته یعنی آتشی که در کوه طور دیده خدا بوده؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نه خدا با چشم سر، دیده نمی شود
آن جلوه ای از خدا را که بر کوه طور[ برای حضرت موسی] یک جاجلوه کرد، یا خداوند از آن درخت با او صحبت کرد؛
[اینها خودِ خداوند نبودند، بلکه خداوند، از خودش جلوه ای را به شکل نوری در کوه یا صدایی در درخت نمایان کرد]
یعنی در [وجود]درخت، صحبت را ایجاد کرد، نه این که حالا خودش صحبت کند.
بنابراین، خدا با چشم سر دیده نمی شود، هیچ کس نمی تواند بیند.
چون چشم سر، چیزهای محدود را می بیند و خدا حد ندارد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
سلام علیکم استاد بزرگوار دو سؤال داشتم
معصومین دچار سهو و نسیان و... نیستند اما مطلبی که شیخ صدوق در خصوص سهو النبی مطرح کرده چکونه است؟ به نظر شما می تواند درست باشد ؟
سؤال دوم در خصوص اینکه مطرح فرموده ملکه عصمت دارای مراتب است
آیا آنجا که حضرت موسی(ع) رفتار تند را با برادر خودش کرد و یا آنجا که یک کافر را زد و کشته شد
در این مراتب فرضا از پیامبر اسلام صلوات الله حتی ترک اولی هم سر نمی زند ولی از سایر انبیاءحتی پیامبران اولی العزم احتمال سر زدن ترک اولی هست . این حرکت حضرت موسی ترک اولی بوده ؟
(سؤال خلاصه شده است)
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
ما هم سهو النبی را به آن شکل که مرحوم شیخ صدوق مطرح کرده قبول نداریم. چون چطور میشود تمایز قائل شد؟ وقتی انسان می بیند در یک چیز شک می کند،اشتباه میکند، دیگر در جاهای دیگرش هم شک می کند. آن وقت دیگر فلسفه نبوّت از بین می رود.
می گوییم دو روز در آن جا صبر کرد، اشتباه کرد، ممکن است الان هم که دارد وحی را هم می گوید اشتباه باشد.
هرچند به لحاظ عقلی، برهان اقتضا می کند که[انسان] در امر رسالت و نبوت شک نکند، اما مخاطب که این چیزها سرش نمیشود. مخاطب نمی تواند تفکیک کند و فلسفۂ نبوت از بین می رود.
بنا براین، سهو النبی به آن شکلی که مرحوم شیخ صدوق گفته ما قبول نداریم. بلکه صحیح همان است که مرحوم سید مرتضی می گوید.
اما ما برای عصمت، مراتب قائل نیستیم.
ما عصمت را کَف می دانیم؛ حداقل می دانیم و عبارت است از آن موهبت الهی که، شخص را از ارتکاب گناه و خطا مصون نگه می دارد. گناه هم یعنی انجام فعل حرام و ترک واجب.
بنابراین این حداقل است.
از این که بالا رفتید این ترک اولی است. ترک اولی را ما قبول داریم برای پیامبران.
پس عصمت مراتبی ندارد که بگوییم که بعضی ها عصمتشان زیاد بود، بعضی ها عصمتشان کم بود. چون عصمت، حداقل است.
بله ترک اولی مراتب دارد.
این را قبول داریم که ترک اولی که پیامبران حتی اولوالعزم داشتند، پیامبر ما حتّی فکرش را هم نمی کرد. امّا به هر حال ترک اولی را ما برای پیامبران، قبول داریم.
امّا مواردی که برای حضرت موسی گفتید هیچ کدام گناه نبود، همه اش ترک اولی بود.
این که نشان داد کار بنی اسرائیل بسیار زشت بوده و از برادر خودش هم شروع کرد و آن عصبانیت برای خدا بود و گناه محسوب نمی شد.
آن جا که در دفاع از یک مظلوم و یک مشتی فقط به آن طرف زد و آن طرف مُرد؛
اوّلا در مقام دفاع هر اتفاقی بیفته اشکالی ندارد ولو طرف بمیرد در مقام دفاع و این، در مقام دفاع از یک مظلوم بود.
و ثانیاً قصد کشتن نداشت و آلت هم آلت قتّاله نبود. یک وقت به قصد کشتن میزند و با یک مُشت طرف می میرد. میشود قتل عمد. یک وقت با آلت قتّاله طرف را به رگبار می ببندد و می گوید من قصد کشتن او را نداشتم یا مثلا با شمشیر میزند به گردنش می گوید که قصد کشتنش را نداشتم.ولی خب معلوم است که شمشیر بزند می کُشد.
این کار حضرت موسی، نه آن عرض کنم بُعد معنوی جرم را داشت، نه بُعد مادّی اش را.
نه آلت، قتّاله بود، نه قصدِ قتل بود.
طرف از درباریان فرعون بود که هزاران انسان بی گناه را کشته بودند، آن بچّه های بي گناهی که اینها می کشتند... این هم جزو همان ها بود دیگر.
بنابراین چه بسا واجب القتل هم بوده. درواقع از باب میشود کُشتش .
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
هدایت شده از کانال رسمی شبکه جهانی ولایت
9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_برنامه
#سوالات_اعتقادی
🎥چرا برادران اهل سنت امامت امیرالمومنین(ع) را قبول ندارند؟✅
.
.
.
✍️✍️در این کلیپ از برنامه پرسمان اعتقادی که در تاریخ 1401.2.30 پخش گردید استاد محمدی به این پرسش پاسخ می دهند ؟✅
.
.
🖥 برنامه #پرسمان_اعتقادی
📅روزهای چهارشنبه و جمعه
⏰ساعت 22:00 به وقت ایران
🗣با کارشناسی #استاد_محمدی
🆔@velayattv
✨✨ کلیپ های تقطیع شده این برنامه در کانال آرشیو شبکه جهانی ولایت در تلگرام به آدرس زیر قابل دسترسی است✨✨
🔹@velayattv_archive ✨
♦️لینک برنامه به صورت کامل در یوتیوب :
🌐https://youtu.be/JAacetb7SRo
♦️لینک برنامه به صورت کامل در آپارات :
🌐https://www.aparat.com/v/flvzU
💢 دنیا به ما رو خواهد کرد
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 لتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا.
🔹 دنيا همچون شتر بدخويى است كه بعد از چموشى به ما روى مىآورد.
📚 حکمت 209 نهج البلاغه
📎 https://btid.org/fa/photogallery/203631
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
حکمت 209 نهج البلاغه.mp3
1.43M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 209
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/187684
📎 #اعتقادات
📎 #حدیث
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi