hkhmt_324_nhj_lblgh.mp3
3.22M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 324
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/190426
📎 #حجاب
📎 #امام_زمان
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
💢 ترک گناه در خلوت
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 اتَّقُوا مَعَاصِيَ اللَّهِ فِي الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ.
🔹 از عصيان خداوند در خلوتگاهها بپرهيزيد، چراكه شاهد، همان حاكم و دادرس است.
📚 حکمت 324 نهج البلاغه
📎 #اعتقادات
📎 #حجاب
📎 #امام_زمان
📎 #نهجالبلاغه
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
هدایت شده از پاسخ به شبهات و شایعات مجازی ۲۰۲۵
📌متن شبهه👇
سلام علیکم خسته نباشید
سوالی داشتم در قرآن آیه داریم
وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا! طه/۱۲۴
و هر کس از یاد خدا اعراض کند همانا (در دنیا) معیشتش تنگ میشود!
با این حساب اینهمه آدمی که سال تا سال، یاد خدا نمیکنن، اما خیلی هم مرفّه و شاد هستند، چی میشن پس؟
📌 *پاسخ به شبهه*👇
⭕ گاه میشود درهاى زندگى به روى انسان به کلى بسته میشود، و دست به هر کارى میزند با درهاى بسته رو به رو مىگردد، و گاهى به عکس به هر جا روى مىآورد خود را در برابر درهاى گشوده مىبیند، مقدمات هر کار فراهم است و بنبست و گرهى در برابر او نیست، از این حال تعبیر به وسعت زندگى و از اولى به ضیق یا تنگى معیشت تعبیر میشود، منظور از" معیشت ضنک" که در آیات بالا آمد نیز همین است .
گاهى تنگى معیشت به خاطر این نیست که درآمد کمى دارد، اى بسا پول و درآمدش هنگفت است، ولى بخل و حرص و آز زندگى را بر او تنگ میکند نه تنها میل ندارد در خانه اش باز باشد و دیگران از زندگى او استفاده کنند، بلکه گویى نمی خواهد آن را به روى خویش بگشاید، به فرموده على علیهالسلام "همچون فقیران زندگى میکند و همانند اغنیاء و ثروتمندان حساب پس میدهد".
⭕اصولا تنگى زندگى بیشتر به خاطر کمبودهاى معنوى و نبودن غناى روحى است، به خاطر عدم اطمینان به آینده و ترس از نابود شدن امکانات موجود، و وابستگى بیش از حد به جهان ماده است، و آن کس که ایمان به خدا دارد و دل به ذات پاک او بسته، از همه این نگرانیها در امان است.
⭕البته تا اینجا سخن از فرد بود، هنگامى که به جامعههایى که از یاد خدا روى گرداندهاند وارد شویم، مساله از این وحشتناکتر خواهد بود، جوامعى که على رغم پیشرفت شگفتانگیز صنعت و على رغم فراهم بودن همه وسائل زندگى در اضطراب و نگرانى شدید بسر میبرند، در تنگناى عجیبى گرفتارند و خود را محبوس و زندانى مىبینند.
همه از هم مىترسند، هیچکس به دیگرى اعتماد نمىکند، رابطهها و پیوندها همه بر محور منافع شخصى است، بار تسلیحات سنگین به خاطر ترس از جنگ بیشترین امکانات اقتصادى آنها را در کام خود فرو برده، و پشتهایشان زیر این بار سنگین خم شده است.
علامه طباطبایی (ره)/بخشی از تفسیر المیزان / آیات 115 - 126 طه
⭕به علاوه که آیات قران باید درکنار هم معنا شوند پس با در نظر گرفتن آیاتی که میگوید برخی افراد را خداوند به خاطر گناهانشان رها میکند و کار انها را به آخرت واگذار میکند مانند آیه 42 سوره ابراهیم شامل حال چنین افرادی هست!
(وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ ۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ
و (ای رسول ما) هرگز مپندار که خدا از کردار ستمکاران غافل است، بلکه (کیفر) ظالمان را به تأخیر میافکند تا آن روزی که چشمها (یشان) در آن روز خیره و حیران است.)
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/BrhSIidiXgSJCyLgS74B6u
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
هدایت شده از حسین رضایی قمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#کلیپ2
🔴فرزند آوری یکی از بحران های جوامع و جوانان امروز است
🔴نعمتی که بعضی از آن محرومند؛ در روایات ما دستورالعملهایی را توصیه کرده اند که یکی از آنها زیاد استغفار کردن است.
📣در نشر کانال و کلیپ یاری گر باشید.🌺🌺🌺
#رضایی_قمی
#فرزندان_نیایش
اینستاگرام👇
https://www.instagram.com/hossein_rezaei_qomi
روبیکا👇
https://rubika.ir/hossein_rezaei_qomi
ایتا👇
https://eitaa.com/hossein_rezaei_qomi
171.7K
❓سؤال
میخواستم اون پنج ،شش مورد،مجوز غیبت روبدونم باتشکر
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
یک موردش این است که در مقام مشورت است؛ مثلا آمدهاند از شما سوال میکنند که دوست شما آدم خوبی است یا آدم بدی است؟ آمده خواستگاری دختر ما.
شما عیبهایش را میگویید، در مقام مشورت اشکالی ندارد.
یکی در مقام قضاوت است؛ کسی که در داوریاش به جور حکم میکند، آن اشکالی ندارد میشود غیبتش را کر؛ بگوید که این قاضی به ستم حکم میکند به او مراجعه نکنید.
یکی هم کم فروش است؛ کسی که کم فروشی میکند میشود غیبتش را کرد؛ به مردم بگوید که به این بقّال مراجعه نکنید چون کم فروشی میکند.
یکی متجاهر به گناه است، یعنی گناه را آشکار میکند، اِبایی ندارد از اینکه گناهش آشکار بشود، یعنی گناهش را پنهان نمیکند.
وقتی خودش پرده دری میکند دیگر پرده پوشی اش هیچ وجهی ندارد.
درواقع خودش نمیخواهد که پرده پوشی بشود.
اینجا هم غیبت کردنش اشکالی ندارد.
و مطلب بعدی جایی است که ممکن است مصلحت مهمی باشد، که آن مصلحت، از آن قبح غیبت، خیلی مهمتر باشد.
خب اینجا انسان باید اهمّ و مهم کند.
موارد دیگری هم هست.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
77.4K
❓سؤال
باسلام و احترام خدمت استاد عزیز. مدتی است همش به ذهنم میاد که بلاخره در آخرت هم پس از سالیان دراز یکروز انسانها دوست خواهند داشت که دیگر نباشند عقلم هم این مساله رو درک نمیکنه چرا بحث ابدیت را عقل درک نمیکنه
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
بحث "مصداق" ابدیّت، کار عقل نیست؛ عقل فقط "مفهوم" ابدیّت را درک میکند و "امکانش" را.
از عقل بپرسید که آیا ممکن است که انسان تا ابد باشد؟ میگوید بله.
پس امکانش را[ یعنی اینکه این حالت وجود داشته باشد را] عقل میفهمد.
به عقل بگویید مفهوم ابدیّت چه هست؟ میگوید این که [حالتی از وجود است که] زمان نداشته باشد.
این دو تا را عقل میفهمد، امّا اینکه مصداق ابدیّت[چیست و چگونه است] و اینکه ابدیّت چه فایدههایی دارد و از این قبیل، از رسالت عقل خارج است!
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
50.3K
❓سؤال
سلام، آیا در عالم ذر ما با انتخاب خود شوهرمون رو انتخاب کردیم؟
این قسمت که میگن یعنی چی؟
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نه در عالَم ذر، شما ربوبیت خدا را تصدیق کردهاید.
[خداوند] گفته است «ألست بربکم؟»، گفتهاید بله درست است و قبول دارم.
یکی هم نبوت انبیا، یکی هم ولایت اولیا را[پذیرفتهاید] که الآن هم در فطرت شما اینها هست.
اما اینکه جزئیات زندگیتان را آنجا انتخاب کرده باشید ، نه! این غلط است.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
89.2K
❓سؤال
سلام بزرگوار. اگر ممکن است به حاج اقا بفرمایید در خصوص متن زیر توضیحی ارائه بفرمایند. امام على عليه السلام: هر چه را شنيدى براى مردم بازگو مكن، كه همين براى دروغگويى (تو) كافى است. (نهج البلاغه، از نامه 69)
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
چون آنچه که انسان میشنود چه بسا دروغ باشد!
آنچه که انسان خودش دیده باشد، خب عیب ندارد[اگر هم نقل کند]، امّا آنچه که میشنود چه بسا دروغ باشد، خب وقتی[آن خبر را] گفت،[درواقع] دروغ گفته است دیگر!
[خب فاصله] بین حق و باطل چهارانگشت است دیگر؛ اگر انسان با چشم ببیند، آن حق است.
اما اگر با گوش بشنود، آن باطل است.
پس اگر بخواهد هر خبری را نقل کند چون[با توجه به اینکه] نصف این خبرها دروغ است پس دارد دروغ میگوید و کارش دروغگویی است.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
211.6K
❓سؤال
سلام.چرا کسانی که ظاهر موجهی ندارند مثلا بدحجابند دائما رویای صادقانه میبینند، شاید أئمه اینقدر در حجابی که ما سفت و سختیم، اینقدر سخت نمیگیرند. مثلا تو سفر کربلا خانمی، جائیکه هیچکس آرایش نمیکرد آرایش داشت. بعد میگه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام رو دید که براش دست تکون داد(در خواب).
(سؤال خلاصه شده است)
❓سؤال
سلام.چرا کسانی که ظاهر موجهی ندارند مثلا بدحجابند دائما رویای صادقانه میبینند، شاید أئمه اینقدر در حجابی که ما سفت و سختیم، اینقدر سخت نمیگیرند. مثلا تو سفر کربلا خانمی، جائیکه هیچکس آرایش نمیکرد آرایش داشت. بعد میگه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام رو دید که براش دست تکون داد(در خواب).
(سؤال خلاصه شده است)
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
اوّلا اینجوری نیست، رؤیای صادقه را، هم آدمهای خوب میبینند و هم آدمهای بد.؛ هم عزیز مصر یا آن پادشاه مصر که کافر بود و فاسق بود، هم او خواب درست دید، هم همسلولی حضرت یوسف و هم خود حضرت یوسف!
اینها در قرآن آمده.
بنابراین، خواب دیدن نه معیار خوب بودن انسان است نه معیار بد بودن انسان؛ رؤیایی است که انسان در عالَم رؤیا میبیند.
و ثانیاً مطلب آنجوری که شما گفتید نیست که همیشه بدها خواب خوب میبینند و خوبها نمیبینند؛ نه! اینجوری نیست.
مطلب بعدی اینکه از کجا معلوم آن کسی که این خانم دیده حضرت اباالفضل بوده؟ آیا قبلا اباالفضل را دیده بوده که وقتی دوباره دید فهمید حضرت اباالفضل است؟! نه! اینها هیچکدامش قابل قبول نیست!
خواب غیرمعصوم، هیچچیزی را ثابت نمیکند، هیچ حجّیّت شرعی ندارد. اینها خیالبافی است.
نکتهی بعدی اینکه ما باید تابع دستور شرع باشیم؛ شرع گفته که شما باید حجاب داشته باشید، باید آرایش نکنید بین نامحرمان.
نمیشود که ما هر کار حرامی بکنیم بعد بگوییم ما وهابیون خواب دیدهایم پس آدم خوبی هستیم؟! خواب حجت است یا دستور خدا و پیامبر؟
[مرگ میشود] ما نصّ دستور شرع را کنار بگذاریم بعد بخواهیم بگوییم خواب چنان و چنین دیدهایم!
خب خواب دیده خیر است. اما گناه کرده و یقینا گناه کرده، بدون تردید.
با خواب هم گناهش پاک نمیشود!
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐