❓سؤال
باسلام خدمت آقای محمدی دعای گوی تان هستم لطفابازبان ساده برهان صدیقین رامفصل توضیح دهید
✅پاسخ
بِسماللّهالرَّحمنِالرّحیم
آخر این بُرهان مقدمات فلسفی دارد، من چطور به زبان ساده مثلا من بگویم که بُرهان بر مبنای اصالت الوجود و اعتباریت ماهیت مبنا شده. اینکه عرض کنم که تبادل علّتین بر مبنای معلولِ واحد محال است.
بخشی از این اطلاعات فلسفی را نمی شود نگفت!
اما حالا خلاصهاش این است که بر حسب بُرهان صدّیقین
صدرالمتالهین میگوید که شما اگر خودِ "وجود" را، درست تعقّل کنید یعنی وجودِ محض که سراسر نور است و صفا و بهجت، وجودی که هیچ حدّی نداشته باشد؛
اوّلا این وجود هست و وجود دارد،
و ثانیاً یکی بیشتر نمیتواند باشد.
پس "صرف الوجود" لایتکرر!
خودِ وجود، اگر حدّی نداشت، دیگر نمیتواند تکرّر داشته باشد.
من یک مثال بزنم:
وقتی مثلا شما میگویید آب مثلا میگویید آبِ تهران، خب ما هم میگوییم آبِ قم یا آبِ کاشان...
اگر گفتید مثلا آبِ مضاف، خب میگویند آبِ مطلق، گفتید مثلا فرض کن که آبِ شور، خب میگویند آبِ شیرین!
اما اگر گفتید "آب". دیگر تکرر بر نمیدارد! دیگر دوتا نمیشود! همهی آبها را شامل میشود؛ میخواهد شور باشد، میخواهد شیرین باشد، میخواهد مضاف باشد، میخواهد مطلق باشد!
وقتی گفتید "وجود" یعنی "صرفِ وجود"! که هیچ حدّی نداشته باشد، هیچ محدودیتی نداشته باشد: "صرف الوجود"؛ این نمیتواند تکرّر داشته باشد! نمیتواند بیشتر از یکی باشد! چون حد ندارد! و چون حدّ ندارد پس تکرر هم بر نمی دارد!
این "صرف الوجود" همهی خوبیها در آن هست، بدون حدّ! یعنی عالِم است، عرض کنم که قادر است حیّ است مُرید است... همهی اینها در آن هست و بدون حد هم در آن هست، چرا؟ چون فرض بر این است که حدّی ندارد دیگر! صرف الوجود است.
مطلبی را که گفتم، این بخشی از موضوع بود.
شما جلد پنجم اصول فلسفه و روش رئالیسم شهید مطهری را نگاه کنید، شرح اش را.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
109.8K
❓سؤال
فرقه ناجیه کدوم فرقه هست
✅ پاسخ
بِسماللّهالرَّحمنِالرّحیم
شما دو تا حدیث را که در هر دوی آنها کلمهی نجات و ناجیه هست، جمع کنید ببینم به چه میرسید؟!
یک؛ «کَمَثَلُ أهلِ بَیتی مَثَلِ سَفینهِ النوح، مَن رَکبَها نَجا، وَ مَن تَخَلَّفَ عَنها غَرَقَ»
این حدیث را با آن حدیث که میگوید به زودی امت من به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهند شد.
یک فرقه ناجیه هست نجات مییابند و هفتاد و دو فرقهاش نجات نخواهد یافت.
اینها را با هم جمع کنید ببینید که کدام فرقه فرقهی ناجیه است؟
به عنوان فرقهای که با سفینهی اهل بیت هستند و با اهل بیت هستند.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
174.4K
❓سؤال
با سلام، چرا برخی علما میفرمایند گناه اعمال صالح را نابود میکند، این درست نیست ب نظرم، چون از اون طرف اعمال نیک، گناه را حذف میکند برعکسش اگر باشد که همه ما جز ۱۴ معصوم بیچاره ایم، چون روزی یکی دو بار گناه را حداقل داریم. اگر قرار باشه گناه اعمال صالح ما را از بین ببره هیچ عمل صالحی در پرونده مان نداریم توضیح بدهند لطفا استاد محمدی تشکر
(سؤال کمی خلاصه شده است)
✅ پاسخ
بِسماللّهالرَّحمنِالرّحیم
هر گناهی، اعمال را حبط نمیکند! حبط دو نوع است:
بعضی از گناهان هستند که همهی اعمال را حبط میکنند؛ مثل شِرک، مثل ایذاءُ النبی، یعنی اذیت کردن پیامبر، قتل امام...؛
اینها همهی اعمال را حبط میکنند.
بعضی از گناهان هم هستند که یک بخشی از کارهای خوب را حبط میکنند! مثلا اگر کسی صدقه بدهد بعد منّت بگذارد یا آن طرف را، اذیت کند، آن صدقهاش حبط میشود «لاتبطلو صدقاتکم بالمَنِّ و الاذی» دیگر اینجا نمازش حبط نمیشود! روزهاش حبط نمیشود! فقط همین صدقهای که با اذیت کردن یا با منت گذاشتن داده است حبط میشود.
پس بعضی از گناهان ممکن است بعضی از اعمال را حبط کند اما اینکه همهی اعمال حبط بشود اینجوری نیست!
فرض کن شراب خوردن که اصلا تا چهل روز نماز و روزهاش قبول نمیشود، نه آن مُحبِط کلّی شرک هست که در قرآن داریم «مَن أشرَکتَ لیحبطن عملک» و همینطور که گفتم اذیت کردن پیامبر و چیزهایی از این قبیل.
ولی اینکه همه چیز، بایک گناه حبط بشود، درست نیست.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
10.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ / آیا اسلام قائل به خشونت و تبعیض علیه زنان است؟✅
.
.
🖥 برنامه #پرسمان_اعتقادی
📅تاریخ برنامه : 1401.8.27
⏰ساعت 21:00 به وقت ایران
🗣با کارشناسی #استاد_محمدی
✨✨ کلیپ های تقطیع شده این برنامه در کانال آرشیو شبکه جهانی ولایت در تلگرام و سروش به آدرس زیر قابل دسترسی است✨✨
🔹https://telegram.me/velayattv_archive ✨
🔸https://splus.ir/velayattv_archive🔆
🆔@velayattv
♦️لینک برنامه کامل در یوتیوب :
🌐https://youtu.be/26Z--57blAk
♦️لینک برنامه کامل در آپارات :
🌐https://www.aparat.com/v/k6SH5
💢 چگونگی رسیدن روزی
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 و قِيلَ لَهُ (عليه السلام): لَوْ سُدَّ عَلَى رَجُلٍ بَابُ بَيْتِهِ وَ تُرِكَ فِيهِ، مِنْ أَيْنَ كَانَ يَأْتِيهِ رِزْقُهُ؟ فَقَالَ (عليه السلام): مِنْ حَيْثُ يَأْتِيهِ أَجَلُه.
🔹 از امام علی عليه السلام پرسيدند: اگر درب خانه كسى را به رويش ببندند و او را در آنجا رها كنند رزقش از كجا مى آيد؟ آن حضرت فرمود: از آنجا كه اجلش مى آيد.
📚 حکمت 356 نهج البلاغه
📎 #اعتقادات
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
حکمت 356 نهج البلاغه.mp3
876.8K
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 356
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/191355
📎 #حجاب
📎 #امام_زمان
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
92.3K
در برخی موارد میان قول و فعل معصوم تضاد وجود دارد،
به عنوان مثال روایات ناهی از سخن گفتن زن با نامحرم و در هنگام ضرورت مثلا فقط چهار کلمه بسیار است و از ان سو در فعل معصومین سخن گفتن زنان با انها وجود دارد؟ چگونه فقها با وجود نص و تقدم نص بر فعل باز هم سخن گفتن زنان با مردان را با رعایت موازین شرعی جایز دانسته اند؟ مگر نص بر فعل مقدم نیست؟