eitaa logo
اصول دین .. زیر نظر استاد محمدی
9.7هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
911 ویدیو
146 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی با کارشناسی استاد محمدی ارسال سوال به @osooledin_110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 فقر و تنهایی 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 توانگرى در غربت، وطن است و فقر در وطن، غربت است. 🔹 الْغِنَى فِي الْغُرْبَةِ وَطَنٌ، وَ الْفَقْرُ فِي الْوَطَنِ غُرْبَةٌ 📚 نهج البلاغه حکمت 56 📎 📎 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شرح 🔸 حکمت 56 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر کسی بگوید من گناهی را انجام می دهم و در مقابل آن چند کار ثواب انجام می دهم چه می شود؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال : اگر کسی بگوید من گناهی را انجام می دهم و در مقابل آن چند کار ثواب انجام می دهم چه می شود ؟ ✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم این اشتباه است ، چون کسی که گناه را انجام می دهد ، چه بسا آن گناه همۂ اعمال ثوابش را از بین ببرد و چه بسا خدا هم به خاطر یک گناه ، اصلاً انسان را نبخشد ! در روایت داریم که وقتی که تصمیم می گیرید یک گناهی را انجام بدهید ، انجام ندهید ؛ چون گاهی خدا نگاه می کند به آن گناهی که شما انجام دادید و[ممکن است] قسّم بخورد به عزّت و جلالش که دیگر تو را هرگز نخواهم بخشید . شما چه خبر دارید که حالا خدا شما را می بخشد یا ثواب شما را قبول می کند؟! چه بسا به خاطر آن یک گناه اصلاً انسان بخشیده نشود و نباید گول بخورد ، [نباید] گول شیطان را بخورد . 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با توجه به عبارت مولا در نهج البلاغه پس از ضربت خوردن: «مِن كَلامِهِ قَبلَ شَهادَتِهِ إن أبقَ فأنا وَلِيُّ دَمي ، و إن أفنَ فالفَناءُ مِيعادي ، و إن أعفُ فَالعَفوُ لي قُربَةٌ ، و هُوَ لَكُم حَسَنَةٌ ، فَاعفوا أ لا تُحِبّونَ أن يَغفِرَ اللّه ُ لَكُم؟ ! چرا امام مجتبی علیه السلام ابن ملجم مرادی لعنه الله را نبخشید؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال : با توجه به عبارت مولا در نهج البلاغه پس از ضربت خوردن : «مِن كَلامِهِ قَبلَ شَهادَتِهِ إن أبقَ فأنا وَلِيُّ دَمي ، و إن أفنَ فالفَناءُ مِيعادي ، و إن أعفُ فَالعَفوُ لي قُربَةٌ ، و هُوَ لَكُم حَسَنَةٌ ، فَاعفوا أ لا تُحِبّونَ أن يَغفِرَ اللّه ُ لَكُم؟ !» چرا امام مجتبی علیه السلام ابن ملجم مرادی لعنه الله را نبخشید؟ ✅ پاسخ : بسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم شهادت امیرالمؤمنین علیه السّلام دو حیثیّت داشت ، یک حیثیّت که پدر امام مجتبی به شهادت رسیده ، کشته شده و او حق قصاص داشت. این را می توانست از آن بگذرد . این را می توانست عفو کند ، بگوید من این حق را بخشیدم و قاتل پدرم را قصاص نمی کنم . اما یک عنوان دیگری امیرالمؤمنین داشت ؛ خلیفۂ خدا ! امیرالمؤمنین علیه السّلام ، به شهادت رسیده ، یک ! امام مجتبی علیه السّلام الان حاکم شرع است ، دو ! این [جا] دیگر جرم ، جنبۂ عمومی پیدا کرده ،[امام مجتبی] از حق خودش می تواند بگذرد ، [اما]از حق مردم که نمی تواند بگذرد ، از حق خدا که نمی تواند بگذرد . امام مجتبی از این حیث دوم ، مدّعی العموم است . و[حالا] حقی که حق همۂ مردم است ضایع شده و او باید این حق مردم را استیفا بکند . این جا دیگر حق شخصی خودش نیست که بگوید من از حق خودم گذشتم . امام مردم ، ولیّ خدا کشته شده ، همۂ مردم همه حق دارند. شما در زیارت عاشورا می گویید طلب ثاری من خودم خونخواه خودم هستم ؛ شما خودتان را خونخواه امام حسین می دانید ، درست هم است شما خونخواه امام حسین هستید . امیرالمؤمنین علیه السّلام هم ثارالله بود ، می گویید که السّلامُ علیکَ یا ثاراللّه و ابن ثاره ، امیرالمؤمنین را هم شما ثاراللّه می دانید . خب همۂ مردم خونخواه مولا امیرالمؤمنین هستند ، خودِ خدا خونخواهش است . امام مجتبی به عنوان مدّعی العموم ، به عنوان امام ، حق خودش را می بخشد [امّا] حق خدا را که نمی تواند ببخشد ، حق مردم را که نمی تواند ببخشد . از این جهت باید حکم الهی را دربارۂ ابن ملجم اجرا بکند. این [اجرای حکم] غیر از آن حق قصاص شخص خودش است . 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در ارتباط با فامیل هایی بسیار بی ادب ،اهل توهین ،خودخواه و خودبرتر بین یا دورو و افرادی که با بی محلی و سبک کردن بعد از نشست و برخاست با آن ها تا چند روز مریض می شویم و زندگی و افکارمان درگیر است ،چه کار کنیم ؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال: در ارتباط با فامیل هایی بسیار بی ادب ،اهل توهین ،خودخواه و خودبرتر بین یا دورو و افرادی که با بی محلی و سبک کردن بعد از نشست و برخاست با آن ها تا چند روز مریض می شویم و زندگی و افکارمان درگیر است ،چه کار کنیم ؟ ✅پاسخ: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم لقمان را گفتند ادب از که آموختی گفت از بی‌ادبان؛ هر کاری که آن‌ها کردند به نظر من بد آمد من آن کارها را نکردم در نتیجه ادب را این جوری[در خودتان تقویت کنید]. خب شما هم کارهایی که از آن‌ها می‌بینید ‌و بدتان می‌آید آن‌ها را در خودتان حذف کنید و خودتان مرتب روز به روز رشد بکنید‌ آن‌چه را آن‌ها انجام می‌دهند و می‌بیند بد است و بد هم هست تلاش کنید که خودتان آن عیب‌ها را نداشته باشید یا اگر کمی هم از آن عیب‌ها دارید آن‌ها را برطرف کنید. این نکته اول! پس آدم باید از بی‌ادب‌ها ادب یاد بگیرد ضد آن‌کارها را انجام دهد تا ادب خودش تقویت شود ،مطلب بعدی این که ما نباید فقط عیب‌هایشان را ببینیم همان‌هایی که شما گفتید که این جوری هستند محاسنی هم دارند آن خوبی‌هایشان را هم ‌ببینید بعد این‌ها را با هم بسنجید ببینید خوبی‌هایشان بیشتر است یا بدی‌هایشان که حتما خوبی‌هایشان بیشتر است. مطلب بعدی این که وقتی با آن‌ها همنشین می‌شوید شما با متانت باوقار با تحمیل شخصیتتان بر آن‌ها ان‌ها را کنترل کنی. د اگر هم آن‌ها لودگی کردند شما با متانت و باوقار طوری برخورد با ان ها کنید که آن‌ها از خودشان شرمنده شوند. اما اگر ناراحت بشوید یا مثلا این‌که صحنه را ترک کنید خب نمی‌شود که انسان با قوم و خویشش ارتباط نداشته باشد. ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایا در بهشت شب و روز وجود دارد؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شما گفتید در آخرت با چشم دل می توان خدا را دید منظور شما این است که احساس می کنی خدا کنارت است یا واقعا خدا را می بینی؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سوره مبارکه واقعه در آیه 28 الی 30 که خدا در مورد سایه درختان ذکر کردند. مگر در بهشت آفتابی هست یا گرمایی که بهشتیان در زیر سایه درختان پناه بگیرند؟! در سوره مبارکه واقعه در آیه 39 و 40 چرا امت های نخستین و آخرین ذکر شد؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایا دین و تجربه دینی یکی هستند؟ چرا؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سوره مبارکه واقعه،آیه14 اومده که :«و گروه اندکی از آنان جز امت آخر هستند» یعنی اندکی از مردم آخرالزمان در این گروه قرار می گیرند؟! پس چرا در روایات از ائمه معصومین علیه السلام امده مضمون روایت :«مردم آخرالزمان با توجه به این که امامان و پیامبران را ندیده اند و با روایات و ... به ما ایمان می اورند اجرشان بیشتر از پیشینیانشان است»؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱-لطفا استاد بفرمایند بین لعنت خدا و غضب خدا فرق است؟ ۲-استاد فرمودند در عالم ناسوت قرآن از اهل بیت مقام بالاتری دارد ولی در عالم لاهوت که عالم اسماء و صفات هست اهل بیت(ع) مقام برتری دارند .لطفاتوضیح بفرمایندچه فرقی بین عالم ناسوت و عالم لاهوت از این جهت هست؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال : ۱-لطفا استادبفرمایند بین لعنت خدا و غضب خدا فرق است؟ ۲-استاد فرمودند در عالم ناسوت قرآن از اهل بیت مقام بالاتری دارد ولی در عالم لاهوت که عالم اسماء و صفات هست اهل بیت(ع) مقام برتری دارند لطفا توضیح بفرمایند چه فرقی بین عالم ناسوت و عالم لاهوت از این جهت هست؟ ✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم لعنت خدا یعنی دور شدن از رحمت خدا . غضبِ خدا ، یعنی نازل شدن عذاب خدا ، یعنی لعنت خدا جنبه سلبی دارد .سلبی است [یعنی] این که رحمت خدا از آن شخص دور می شود . [در]غضب ، غضب بر آن وارد می شود گر چه مآلش[بازگشتش به دوری از رحمت است] یکی می شود ، ولی در این صورت که نتیجه گیری بکنیم ، لعنت اعم از غضب است . یعنی ممکن است که خداوند نسبت به فردی غضب هم نداشته باشد ولی از رحمتش دور باشد و ممکن است بر کسی غضب داشته باشد و نتیجه این بشود که از رحمت خدا دور شود. می شوند عام و خاص مطلق . امّا نسبت به سؤال دوّمتان : عوالم هستی را گفتیم که چهار مرتبه هست . در این نشئه ناسوتی نشئۂ تکلیف است که همین نشئۂ دنیا و طبیعت و همین عالم مادّه باشد ، این جا دار، دارِ تکلیف است . انسان ها این جا مکلّف هستند به تکالیفشان عمل بکنند . یکی از تکالیفشان دفاع از دین است ،دفاع از قرآن است. . پس امام در این نشئه وظیفه دارد که از قرآن دفاع کند ، ولو این که به قیمت جانش تمام شود . امّا وقتی می رویم در عوالم بالاتر، عالَم لاهوت که عالم اسماء و صفات است . می بینیم که مظهر تامّ همۂ اسماء و صفات، خودِ امام است . قرآن مظهرِ «هوالمتکلّم» است و یا «هوالعلیم» . امّا امام مظهر «هوالرّحمان» ، «هوالرّحیم» ،مظهر «هوالمنتقم »، همۂ اسماء و صفات ، چه اسماء و صفات جلال چه جمال ، در امام تجلّی کرده . خُب کسی که صد دارد بیشتر از ان کسی است که ده یا بیست دارد . و لذا گفتیم آن جا مقام امام از مقام قرآن بالاتر است ،آن جا امام می شود اکبر و قرآن می شود اصغر . 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مگر نه این است که ما مختاریم، پس چرا اختیار افکارمان را نداریم و بعضی اوقات شیاطین افکاری در ذهن ما می اندازند که از آنان بیزاریم چگونه کنترل بی قید و شرط افکارمان را به دست بسیار بیاوریم ؟ ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال: مگر نه این است که ما مختاریم، پس چرا اختیار افکارمان را نداریم و بعضی اوقات شیاطین افکاری در ذهن ما می اندازند که از آنان بیزاریم چگونه کنترل بی قید و شرط افکارمان را به دست بیاریم؟ ✅ پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم بله ما اختیار داریم که مثلا بدن خودمان را سالم نگه داریم. ولی یک وقت می بینید که میکروب‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها می ایند و ما را مریض می کنند. دیگر این از اختیار ما خارج است. نسبت به افکار این گونه هم که شما گفتید این ها هم از اراده انسان خارج است. به همین دلیل هم در روایات داریم که مواخذه و مجازاتی ندارد. چون اگر می خواست به اختیار خود انسان باشد، خب کیفر داشت ؛ ولی کیفر ندارد چون به اختیار خود انسان نیست. منشاء آن هم‌ شیطان است. همان طوری که شما نوشتید و شیطان هم کارش همین است. مثل این می‌ماند که بگوئیم که چرا ویروس آدم را مریض می کند؟ خب ویروس کارش همین است دیگر. ویروس کارش این است که آدم را مریض کند. شیطان هم کارش همین است که فکر شما را مشغول کند. اما چه‌کار کنیم که از این افکار نجات پیدا کنیم؟ ۱. اهمیت ندهیم. نترسیم. بی‌خیال باشیم. ۲. ذکر "لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم" و "لا اله الا الله" را زیاد بگوئیم. روزی هم یک بار نماز حدیث نفس را بخوانیم. مثل نماز صبح دو رکعت است. ۳. سر خود را با سدر بشوریم. ۴. مسواک مرتب بزنیم. ۵. ورزش کنیم. ۶. روزه های مستحبی هم‌ بیشتر بگیریم. این کارها را انجام بدهید ، ان دو مورد اول مهم است. بی خیال بودن و ان دو ذکری که گفتم. ان ها مهم است. 🖋پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا