eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
182 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
روضه اش کوچه تنگی است نمیداند که میخ را گریه کند یا که در سوخته را😭😭 السلام علی الحسن و علی اولاد الحسن بنیابت ازشهدا و اموات ۱۴صلوات نثار امام حسن مجتبی(ع) لعنت بر یزیدیان یازهرا(س) یاحسن(ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبهه سه: حضرت زهرا سلام الله علیها با پهلوی شکسته و آن حال نزار چطور شب‌ها در خانه انصار و مهاجر می‌رفته و تقاضای یاری می کردن؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
💢 توجه به فناپذيرى دنيا 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 هرچيز كه شمرده مى شود سرانجام پايان مى گيرد. 🔹 كلُّ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ، وَ كُلُّ مُتَوَقَّعٍ آتٍ؛ 📚 نهج البلاغه حکمت 75 📎 📎 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
💢 روش تحلیل کارها 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 چون كارها به هم شبيه گردند آخرشان را بايد به اوّلشان سنجيد. 🔹 إنَّ الْأُمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ، اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا؛ 📚 نهج البلاغه حکمت 76 ✍️ همیشه آغاز و انجام کارها با یکدیگر پیوند ناگسستنى دارند و در واقع شبیه علت و معلول اند، بنابراین اگر ما در چگونگى پایان کارى شک و تردید داشتیم باید ببینیم آغازش چگونه بوده است؛ هرگاه در مسیر صحیح بوده عاقبت آن نیز چنین است و اگر آغاز آن در مسیر نادرستى قرار گرفته باید بدانیم که عاقبت آن نیز نادرست و خطرناک است. 📎 📎 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 76 نهج البلاغه.mp3
1.07M
💠 شرح 🔸 حکمت 76 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/184758 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 75 نهج البلاغه.mp3
837.5K
💠 شرح 🔸 حکمت 75 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/184682 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
70.1K
سلام علیکم وقت بخیر در کتاب خداشناسی حاج اقا محمدی صفحه ۲۰ و ۲۱ ایشان فرمودند که عقل محدود است و واجب الوجود که نامحدود است را نمی تواند درک کند. سوال: مگر عقل وجودی مجرد و نامحدود نمی باشد؟ آیا اینجا منظور از عقل قوه تفکری انسان است؟ لطفا راهنمایی بفرمایید سپاسگزارم 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
76.2K
سلام علیکم این وهابی ها که عرب زبان هستن نمی دونن صدق الله علی عظیم علی به چه معناست که حذف می کنن؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
105.5K
سلام حاج آقا فرمودند کسی اون دنیا کودک نیست پس این همه انسانی که در کودکی و طفولیت از دنیا میروند چه می شوند؟؟ میشه تصور کرد انسان پیر بشکل جوان محشور بشه ولی اینکه انسان کودک و طفل در اون دنیا کودک نباشدو جوان باشد لطفا توضیح بفرمایید 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
100.6K
سلام راه علاج برای کسی که دست به هرکسب کاری می زند نتیجه نمی گیرد به هر راهی می رود به بن بست می خورد . هیچ تلقینی نیست، اصلا افکار منفی بافی هم ندارد واقعا صدشغل، صدجاامتحان کرده،بسیارم اهل تلاش پشتکارست که خستگی ناپذیر ولی همچنان سالهاست بی توفیق کم روزی هستش(شغل درآمدی ندارد؟) 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
250.6K
سلام علیکم؛ در بحث علت و معلول چنین گفته می شود که وقتی علت موجود شد نمی شود معلول آن نباشد. یعنی وجود علت تامه ملازم است با وجود معلول. بر این اساس وقتی ما علتی را قدیم می دانیم پس باید معلول آن هم قدیم باشد. این امر را در خصوص خداوند که علت العلل عالم هستی، علت تامه و قدیم است و معلول آن مثل انسان که باید بواسطه وجود علت موجود باشد را چطور می توان تبیین کرد؟ درحالی که ما می دانیم عالم و انسان حادث است! 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبهه دو: حضرت علی علیه السلام که علم غیب داشتن، چرا خانواده خودشون رو از مدینه بیرون نبردن تا بعد از حوادث غصب خلافت و ... برگردن به مدینه؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبهه یک: شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها افسانه است؛ چطور ممکن است در مقابل چشم شیر بیشه شجاعت حضرت علی علیه السلام به همسر ایشان جسارت بشود و حضرت سکوت کند؟ علیه السلام 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
201.8K
با سلام عرض ادب به تمامی زحمت کشان برنامه ::استاد ازکجا بفهمیم و بدانیم اعمال خیری مثل نماز روزه که انجام دادیم مقبول درگاه احدیت شده وبرای خودمان مانده یا نه وبا وجود این همه مشکلاتی که میکشیم وناشکری که میکنیم ازکجا بدانم کیسه اعمال خوبم سوراخ نبوده در واقع یک انسان پرخاشگر هستم زود عصبی میشوم همه چیز را به هم می ریزم از خدا ائمه اطهار هم خیلی موقع عصبانیت گلایه می کنم. 📍 کانال اصول دین 📍 پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻
👆 ♻️سوال: با سلام عرض ادب به تمامی زحمت کشان برنامه ::استاد ازکجا بفهمیم و بدانیم اعمال خیری مثل نماز روزه که انجام دادیم مقبول درگاه احدیت شده وبرای خودمان مانده یا نه وبا وجود این همه مشکلاتی که میکشیم وناشکری که میکنیم ازکجا بدانم کیسه اعمال خوبم سوراخ نبوده در واقع یک انسان پرخاشگر هستم زود عصبی میشوم همه چیز را به هم می ریزم از خدا ائمه اطهار هم خیلی موقع عصبانیت گلایه می کنم ✅پاسخ: (بسم الله الرحمن الرحیم) ما باید به رحمت خدا امیدوار باشیم. خداوند با فضل خودش با ما رفتار میکنه. اگر بخواد با عدل رفتار کنه هیچ کدوم از اینها قبول نمیشه. هیچ کاری نکردیم.اما چون خداوند با فضلش رفتار میکنه همه رو قبول میکنه و او هم وعده داده که قبول کنه و ما هم باید به وعده خدا باور داشته باشیم و رحمت خدا رو بهش امیدوار باشیم. نسبت به عصبانیتتون باید حتما درمانش کنین .راه درمانش هم اینه که آیات و روایاتی که راجب غضب هست که غضب از شیطانه و زمانی که انسان عصبانی میشه عنان اختیارش کلا دست شیطانه. اینا رو بخونید تا انگیزتون قوی بشه برای ترک این حالت هر وقت عصبانی میشید وضو بگیرید عصبانیت از شیطانه و وضو که از آبه اون رو خاموش میکنه. یا اون حالی که دارید عوض کنید اگر نشستید بلند شید قدم بزنید ایستادید بنشینید اون حالی که دارید عوض بکنید و زمانی هم که عصبانی میشید هیچ تصمیمی نگیرید. هیچی نگید... حتی حرف خوب هم نزنید بعد که عصبانیت رفت هر کاری میخواید بکنید بکنید این عصبانیت رو درمان کنید. کتاب اربعین امام رو اون حدیثی که امام راجب غضب شرح کرده رو حتما بخونید. 📍 کانال اصول دین 📍 پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
202.5K
♻️سوال: باسلام خدمت استاد، برای دفع توهین و تحقیرهایی که هر روز از افراد مختلف با بهانه و بی بهانه تو اجتماع بهم میشه، و الان از بزرگترین گرفتاری‌هام شده چیکار کنم 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ✅پاسخ: (بسم الله الرحمن الرحیم) اول باید ببینید که علت این توهینها و تحقیرها چیه همه رو که اینطوری توهین و تحقیر نمیکنن لابد یه سوژه ای دستشون هست یه بهانه ای دستشون هست. اول باید اون علتها رو پیدا بکنید. اگه علتها از طرف شماست خب عوض کنید اگه ارادیه برطرف کنید. اگر ارادی نیست دست شما نیست مثلا فرض کنید قدتون کوتاهه اونها توهین میکنند یا تحقیر میکنند اونا دیگه شما باید بزارید به حساب خدا و خداوند اونها رو عذاب خواهد کرد و به شما هم عوض خواهد داد. پس اول بررسی کنید ببینید که علل و علتهای این توهینها چیه. اونچه که از دست خودتون ساختست اونها رو برطرف کنید. پس بهانه باید شما کلا به دست افراد ندید. چون همه که اینجوری نیستن همه که مورد توهین و تحقیر واقع نمیشن. مطلب بعدی اینکه به این چیزا نباید اهمیت بدید. نباید بعنوان گرفتاری بهش توجه کنید. اون کسانی که تحقیر میکنند مریضند. به حرف مریض یا انسان دیوانه که نباید انسان اهمیت بده که کسانیکه تحقیر میکنن ویل لکل همزه لمزه از اون دسته هستند که اونها مریضند نباید انسان اهمیت بده. 📍 کانال اصول دین 📍 پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻
171.7K
♻️سوال: سلام علیکم؛ استاد یک تفکیک بین عدم و وجود قائل هستند و عدم را می فرمایند نباید به خداوند نسبت دهیم. و فقط وجود را می توان به خدا نسبت داد.(نقل به مضمون) بر همین اساس موت یعنی عدم حیات پس نمی توان آن را به خداوند نسبت داد. سوال : عبارت من خلق الموت و الحیاه گویی خداوند را خالق موت معرفی می نمایند. این عبارت را چطور با سخن استاد می توان جمع کرد؟ 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ✅پاسخ: (بسم الله الرحمن الرحیم) موت عدم نیست موت حیاته تَوَفّیه... تَوَفّی یعنی پُر و پیمان دریافت کردن. نه اگر فوت میگفت حق با شما بود ما در فارسی میگیم فلانی فوت کرد. اما در قرآن فوت نمیگه. بله اگه از دست بره در قرآن میگه فوت. ان فاتَکُم ازواجکم.. اگر ازواج شما همسران شما از بین رفتند. اما موت رو مرگ رو هرگز قرآن فوت نمیگه میگه وفات. وفات یعنی پُر و پیمان دریافت کردن مرگ عدم نیست مرگ تولد نو هست. بچه که با دنیا میاد از زندگی جنینی میمیره به این نمیگن نابود شد. نمیگن نیست شد میگن بدنیا آمد انسانم که میمیره نیست نمیشه به برزخ میره حیاتش رو عوض میکنه و حیات وسیعتر و بزرگتری پیدا میکنه پس بله اینکه قرآن میفرماید: خلق الموت و الحیاة موت رو اول آورده چون اون موتی که نتیجه ش میشه حیات برزخی قویتر از اون حیاتیه که در دنیا باشه . 📍 کانال اصول دین 📍 پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 🍃🌻🌻🍃🌻🌻🍃🌻🌻
103.4K
♻️سوال: باسلام...آیا در حکومت امان زمان..ع... هم اختلاس..رشوه...دروغ...تهمت..شایعه..کم کاری.....خواهد بود یانه؟؟؟؟؟ 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ✅پاسخ: (بسم الله الرحمن الرحیم) در حکومت پیغمبر صلی الله علیه و امیرالمومنین علیه السلام بوده و امام مجتبی علیه السلام اما در حکومت امام زمان علیه السلام نه ظاهر آیات قرآن و روایات اینه که همه کارگزارانش انسانهای صالح هستند. وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ... وقتی صالح شدند دیگه اهل رشوه دورغ و تهمت و... این حرفها نخواهند بود. ولی تا به اونجا برسیم این مشکل در همه حکومتهای اسلامی و غیر اسلامی خواهد بود. منتها اگه با حق و انصاف نگاه کنیم در حکومتهای اسلامی در این حال که اینها وجود داره نمیشه انکار کرد ولی نسبتا کمتر از جاهای دیگه ست. 📍 کانال اصول دین 📍 پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻
314.8K
باسلام و عرض ادب برتراند راسل در نقلی می گوید اگر خداوند می تواند بدون علت باشد پس جهان هم می تواند مانند خدا بدون علت باشد، لطفا این شبه را پاسخ می فرمایید چون خیلی ذهنم رو درگیر کرده. 📍 کانال اصول دین 📍 پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 🍃🌻🌻🍃🌻🌻🍃🌻🌻
👆🌹 ♻️سوال: باسلام و عرض ادب برتراند راسل در نقلی می گوید اگر خداوند می تواند بدون علت باشد پس جهان هم می تواند مانند خدا بدون علت باشد، لطفا این شبه را پاسخ می فرمایید چون خیلی ذهنم رو درگیر کرده. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ✅پاسخ: (بسم الله الرحمن الرحیم) اشتباه راسل اینه که خیال میکنه ما میگیم که هر موجودی نیاز به علت داره ایشون منات نیاز موجود علیت رو نفهمیده. میگه خب خدا هم که وجود داره پس علت میخواد. میگه که اگر خدا میتونه بی علت باشه پس جهان هم میتونه بی علت باشه نه جهان مخلوقه، جهان ممکنه فرق جهان با خدا اینه که عالم ممکنه خدا واجبه. عالم حادثه خداوند حادث نیست قدیمه. عالم متحرکه خداوند متحرک نیست. ما منات نیاز به علت رو هر چی بگیریم فقر بگیریم خدا غنیه. امکان بگیریم خدا واجبه. دوست بگیریم خدا قدیمه. حرکت بگیریم خداوند ثابته. عرض کنم که هر چی نفهمیده که علت نیاز به علت وجودش نیست بلکه امکانشه، فقرشه ،ماهیتشه، نبودشه نمیدونم حدوثشه، حرکتشه اینا رو نفهمیده راسل. فکر کرده ما میگیم که هر موجودی علت میخواد و علتِ علت خواستنشم وجودشه. اگه اینجوری میشد باید به غیر وجود نیاز داشته باشه این باید به عدم نیاز میداشت. اگر موجود بخواد بخاطر وجودش علت بخواد خب علت نمیتونه وجود باشه باید یه چیز دیگه باشه. چیز غیر وجود میشه عدم. اونوقت موجود بخاطر وجودش باید به عدم نیاز داشته باشه. اینا رو راسل نفهمیده باید بهش گفت که نه خداوند هستیش از خودشه غیر خدا هستیشون از خودشون نیست چون خودشون از خودشون هستی نمیجوشه نیاز به علت دارن نیاز به هستی دارن نیاز به خالق دارن. 📍 کانال اصول دین 📍 پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 🍃🌻🌻🍃🌻🌻🍃🌻🌻
88.4K
♻️سوال: سلام علیکم این جمله که سالگرد میت رو باید برحسب قمری گرفت چون اون روز میت بر سر مزار خودش میاد و منتظر عزیزانش درسته؟؟ 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ✅پاسخ: (بسم الله الرحمن الرحیم) نه چنین مطلبی درست نیست . شما اصل مجلسم نگرفتید،نگرفتید به جای یک سال سر سال سر شش ماهم بگیرید اشکال نداره دیرتر بگیرید. یه ماه زودتر بگیری؛ یه ماه دیرتر بگیرید ده روز زودتر بگیرید ده روز دیرتر نه اینا اصلا هیچ اشکالی نداره. هیچ وجه شرعی نداره. نه سوم نه هفتم نه پانزدهم نه چهلم نه سال هیچ کدام از اینها حقیقت شرعی نداره اما اشکالی نداره مجلس میگیرن یاد مرده رو میکنن. حالام اگر پنج روز جلوتر باشه یا ده روز عقبتر باشه هیچ فرقی نمیکنه. 📍 کانال اصول دین 📍 پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 🍃🌻🌻🍃🌻🌻🍃🌻🌻
AUD-20220101-WA0001.mp3
1.44M
توصیه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به دختر گرامی‌شان حضرت زهرا سلام الله علیها ⏪⏪ عملی که ثواب جهاد دارد 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال : سلام علیکم؛ در بحث علت و معلول چنین گفته می شود که وقتی علت موجود شد نمی شود معلول آن نباشد. یعنی وجود علت تامه ملازم است با وجود معلول. بر این اساس وقتی ما علتی را قدیم می دانیم پس باید معلول آن هم قدیم باشد. این امر را در خصوص خداوند که علت العلل عالم هستی، علت تامه و قدیم است و معلول آن مثل انسان که باید بواسطه وجود علت موجود باشد را چطور می توان تبیین کرد؟ درحالی که ما می دانیم عالم و انسان حادث است! ✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم علّت دو نوع است ؛ علّتِ "مختار" و علّتِ "موجَب" . در علّتِ موجَب ، همین طور است ؛ آتش باشد ، حرارتش[هم] قطعاً هست . در علّتِ مختار ، این جوری نیست ! چون "فعل" در علّتِ مختار ، از دو تا علّت درست شده ؛ یک: "قدرت" ، دو: عرض کنم که ، "داعی" . خُب وقتی که ، پنج میلیارد سال پیش ، خدا "داعی" ، برای آفرینش انسان نداشت[پس انسانی هم وجود نداشت]؛ چرا ؟ چون هنوز زمین ، آماده نشده بود ؛ هنوز شرایط آماده نشده بود . خداوند قدرت[بر آفرینش] داشت ، اما "داعی" نداشت . خداوند ، قدرتِ بر ظلم ندارد ؟ چرا[دارد] ؛ فعلِ خداوند ، به هر مقدوری تعلّق می گیرد ، ظلم هم مقدور است . آیا خدا ظلم می کند ؟ نه ! [ظلم] نمی کند ؛ چرا ؟ چون ، "داعی" ندارد . پس در علّت های مختار ، که خدا هم ، علّتِ مختار هست و عرض کنم از این حیث ، او ، با مشیّتش ، عمل می کند ؛ از دو تا علّت ، درست شده ؛ "قدرت و داعی" . آن جایی که ، معلول از علّت ، جدا نیست ، در علّت های موجَب است که وقتی علّتِ تامّه آمد ، معلول هم ، ضروری الوجود می شود . امّا در علّت های مختار این جوری نیست ؛ شما توانِ مثلاً فرض کن فُحش دادن را دارید ، قدرتش را دارید ، [این جا] "علّت" هست ، اما این علّت ، علّتِ تامّه نیست ؛ چون آن "داعی" نیست[و وجود ندارد] اگر داعی بود ، بله ، آن وقت علّت ، " تامّه" ، می شود و معلول هم ، واجب الوجود می شود . 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐