eitaa logo
اصول دین .. زیر نظر استاد محمدی
9.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
871 ویدیو
141 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی با کارشناسی استاد محمدی ارسال سوال به @osooledin_110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 تفاوت عاقل و احمق در گفتار 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 زبان عاقل پشت قلب او قرار دارد در حالى كه قلب احمق پشت زبان اوست! 🔹 لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ. 📚 نهج البلاغه حکمت 40 📎 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شرح 🔸 حکمت 40 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درباره عرفان کاذب و حقیقی عرفان نظری و عملی عرفان شرقی و غربی لطفا توضیح بدهید. کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال : درباره عرفان کاذب و حقیقی، عرفان نظری و عملی، عرفان شرقی و غربی ،لطفا توضیح دهید. ✅پاسخ : بسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم عرفان هم ، مثل هر علمی ، برای خودش یک موضوع دارد ، یک مِتُد دارد ، یک غایت دارد ، یک مسائلی دارد . خُب موضوعِ عرفان ، خدا است و معرفة اللّه است . مِتُدش هم ، سیر و سلوک و تهذیب نفس و این چیز هاست . منتها ، خُب هر کس برای خودش سلیقه ای دارد ، یک وقت ممکن است که [باهم متفاوت باشند] البتّه هر علمی دو بخش می شود . یکی جنبۂ نظری دارد ، یکی جنبۂ عملی دارد. عرفان نظری از "هست ها و نیست ها" سخن می گوید . عرفان عملی ، از "بایدها و نبایدها". عرفان نظری می گوید که ، خدا هست و دل هست و تنها راهی هم که می شود انسان به خدا برسد ، راهِ دل ، است . پای استدلالیان چوبین بُوَد* پای چوبین سخت بی تمکین بُوَد . این ، حرف های عرفان نظری است. عرفان عملی هم ، می گوید خُب اگر این جوری است ، باید دل را پاک کرد ، باید عبادت کرد ، باید تهذیب نفس کرد و باید... [و] همۂ بایدها ، می شود عرفان عملی . گاهی عرفان و هر علم دیگری ، رنگ منطقه به خودش می گیرد ، رنگ ایدئولوژی به خودش می گیرد . مثلاً فرض کنید که سلیقه ای که ژاپنی ها برای ادب و احترام دارند ، آن سلیقه با اروپایی ها فرق می کند. هر دو می خواهند احترام کنند ، هدفشان یکی است؛ ولی یکی می بینید که [مثلاً] اروپایی ها ، کلاه بر می دارند از سرشان .از سر مردم [هم] البته کلاه بر می دارند !! [اروپایی ها] به احترام مردم کلاه از سر خودشان بر می دارند . ژاپنی ها ، نه ! به یک شکل خاصی دستشان را به هم می چسبانند. به هر حال ، آن هدف ، یکی است . عرفان هم ، این جوری است . یک وقت شما می خواهید که از راه حق به خدا برسید ، یا آن ریاضت نفس و آن تهذیب نفس را [انجام بدهید] و به ماوراء دست پیدا بکنید ، این می شود عرفان حقیقی ،می شود عرفان صحیح . یک وقت از راه باطل ؛ چنان چه مرتاض های هندی و [امثال] این ها می روند ، این می شود عرفان کاذب، عرفان باطل . بستگی به این دارد که انسان ، از چه راهی برود. طبعاً وقتی که انسان به نفس ریاضت بدهد ، نفس قوی می شود ، نفس می تواند با ماوراء ارتباط داشته باشد . حالا آن ماوراء ممکن است شیطانی باشد ، ممکن است رحمانی باشد . همان طور که عرض کردم ممکن است که رنگ یک فرهنگ را هم به خودش بگیرد ؛ امّا همان طور که اشاره کردم ، موضوع ، مِتُد ، مسائل و غایت ، همان بود که گفتم . 🖊پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا اقوامی که بر کفر خود اصرار داشته و جامعه طوری بوده که احساس نیاز به حضور پیامبر و هادی نداشته، آیا باز هم پیامبر برای آن امت مبعوث می شده است یا نه؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : آیا اقوامی که بر کفر خود اصرار داشته و جامعه طوری بوده که احساس نیاز به حضور پیامبر و هادی نداشته، آیا باز هم پیامبر برای آن امت مبعوث می شده است یا نه؟ ✅پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم بله خب به هر حال باید اتمام حجت بشود :«رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ » این‌ها می‌آیند برای انذار و تبشیر و برای این‌که حجت تمام شود و مردم نگویند که چرا برای ما پیامبر نفرستادید،[ اگر] می‌فرستادید ما راه حق را انتخاب می‌کردیم. وجوه ارسال رسل و فلسفه‌های ارسال رسل زیاد است .شاید بشود ده، پانزده، بیست مورد گفت. یکی هم اتمام حجت است که در قرآن آمده و موارد دیگر هم‌ هست. صرفا این نیست که حالا مثلا افراد هدایت نشدند پس دیگر پیامبر نیاید. خداوند باید آن لطفش را اعمال بکند و از باب لطف خدا می‌فرستد. 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد در پاسخ به برخی سوالات از دو مفهوم مقام (ثبوت) و (اثبات) استفاده می کنند که چندان برای بنده روشن نیست. در صورت امکان این دو مفهوم را با مثال هایی ساده توضیح بفرمایند. کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐