eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
228 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
❓سؤال: سلام وقتتون بخیر سال نو بر شما مبارک باشه انشاالله میخواستم ببینم که ایا محرم نامحرم در بهشت مطرح است؟ یعنی زنی که در دنیا به ما نامحرم بوده در بهشت محرم میشود؟ و زنان و مردان نامحرم بی حجاب در مقابل هم ظاهر میشوند؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم محرم و نامحرم به این صورتی که در دنیا وجود دارد، آن جا معنا ندارد. نه این که نامحرم ها به هم محرم بشوند یا بر عکس. چرا معنا ندارد؟ چون در دنیا، زندگی، اجتماعی است و افراد زندگی شان به هم گره خورده، باید یک حدودی، یک حدّ و مرزهایی، مراعات شود. مثلا فرض کن که[یک وقتی]این[فرد]خواهر است، خب عیب ندارد اینها حد و مرزی ندارند، یا مثلا فرض کن که اگر بدن هم را دیدند اشکال ندارد. [اما یک وقتی] این[فرد]اجنبی است، نامحرم است و نباید بدن هم را ببینند. در دنیا که زندگی اجتماعی است این جوری است آن جا، زندگی فردی است،هر کس خودش است و بهشت هر کس به اندازۂ پهنای آسمان و زمین است. آن جا دیگر محرم و نامحرم به این معنا، معنا ندارد. چون ارتباطی به این شکل نیست، اختلاطی به این شکل نیست. امّا آن جا هم لباس هست، اهل بهشت هم لباس دارند، حتی جهنّمی ها لباس دارند و آن پوشش را حتما خواهند داشت، منتها نه به این معنا که حالا از هم حریم بگیرند و محرم و نامحرم وجود داشته باشد، بلکه به این معنا که خود لباس، از عذاب های جهنّم و از نعمتها و لذتهای بهشت است. به این معنا. امّا این که حالا اینها با هم نامحرم هم هستند، پس فرض کن که[باید]از هم حریم بگیرند،[چنین چیزی نیست]چون حَرَمی وجود ندارد. اینها مال دنیا است. آن جا، زندگی، فردی است و به هر حال[این موضوعات] معنا ندارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
188.8K
❓سؤال: همسر من نه اهل نمازه نه روزه و مسجد .....اهل گناهان ناجور هم هست خیلی هم بد خلق هست من جرات نمیکنم حتی بهش تذکر بدم پدر ماردش وخودش بهم دروغ گفتن وقتی هم ناراحت میشم پدرش میگه جوونه درست میشه من خودم اهل روزه و نماز هستم اونو هم مسخره میکنه ی بچه هم دارم موندم چ کار کنم ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم در حدّ توانتان، خب شوهرتان را نهی از منکر کنید؛ حال ولو شده با نشان دادن به این که از این کار ها خوشتان نمی آید، از این گناهان خوشتان نمی آید، حدّاقل با این[شکل]. اگر هم با گفتن زبان امکانش نیست و مفسده دارد،[در رفتار] نشان بدهید که بدتان می آید از این گناهان؛ این را به او نشان بدهید. مطلب دوم این که، خب حالا دیگر شما دو تا راه بیشتر ندارید؛ یا ساختن با این زندگی و ادامه دادن، که ما همین را توصیه می کنیم. یا این که جدا شدن و طلاق گرفتن؛ که خب این خیلی مناسب نیست مخصوصاً این که بچّه هم دارید. مطلب بعدی این که خب باید بچّه را خوب تربیت کنید باید[بدانید که] بچّه بیشتر تحت تاثیر شما است. باید به او بفهمانید که این "کارهای" پدرش خلاف شرع و خلاف عقل است، این ها خلاف است و بد است؛ بچّه این ها را می گیرد و بیشتر هم تحت تأثیر شماست. بچّه را می شود خوب تربیتش کرد و این که حالا این جوانِ خوب خواهد شد، خیلی به آن نمی شود اعتماد کرد ولی اشکالی هم ندارد. مطلب بعدی این که شما دعای سیفی صغیر را روزی یک مرتبه بخوانید. توی مفاتیح این دعا هست، دعای سیفی صغیر. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
504.3K
سؤال: حضرت موسی چرا قتل انجام داد عصمت آدم که قرآن می‌فرماید وعصی آدم ربه چی میشه اگه ترک اولی بود چرا لباس ها ریخت؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: حضرت موسی چرا قتل انجام داد عصمت آدم که قرآن می‌فرماید وعصی آدم ربه چی میشه اگه ترک اولی بود چرا لباس ها ریخت ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بله کار آدم ترک اولی بود و نتیجۂ آن ترک اولی هم، همین بود. دقیقا مثل این که پزشک می گوید اگر این غذا را بخورید، بیماری تان طول می کشد یا فرض کنید که آن سلامتی تان از بین می رود یا صدایتان گرفته می شود و چیزهایی از این قبیل. خداوند هم به آدم و حوا فرمود «فلا یخرجنکما من الجنه فتشقی » به این شجره(درخت)نزدیک نشوید که به مشقّت می افتید. به مشقّت می افتید یعنی چه؟ یعنی لباس هایتان را از شما می گیرند، از این جا بیرون تان می کنند و چیزهایی از این قبیل. و این کار را کردند؛ آنها[به درخت] نزدیک شدند و نتیجه هم بوجود آمد. اگر امر، امر و نهی مولوی بود، نباید عرض کنم که تعلیل داشت؛ نباید گفت اگر چنین کنی، چنان خواهد شد. امر و نهی مولوی تعبّد است می گوید نزدیک نشو. و تمام شد. اما[این که گفته شده] "اگر نزدیک بشوی چنین خواهد شد" معلوم است که امر ارشادی است و در نتیجه می شود مولوی . مطلب بعد این که اگر امر و نهی مولوی بود، بعد از این که توبه کرد و توبه اش هم قبول شد، آثارش هم از بین می رود. از جمله[این که] آدم باید برگردد به بهشت دوباره. در حالی که آدم توبه کرد، توبه اش هم قبول شد، به عنوان پیغمبر هم مبعوث شد ولی دیگر به آن جایگاه قبلی شان هم برنگشتند. چون آن اثر وضعیِ آن کار بود. نزدیک شدن به آن شجره، اثرِ وضعی اش این بود که لباسهایشان بریزد و از آن جا اخراج بشوند، بعد هم که توبه کرد، دیگر برنگشت؛ چون اثر شرعی نبود اثر اعتباری نبود، که اگر بود، دوباره بر می گشت سر جای اوّلش. مطلب بعدی این که هنوز شریعتی، هنوز دینی، نیامده بود که در آن شریعت به آدم گفته باشد چه حرام است چه حرام نیست، بعد آدم نافرمانی کرده باشد بعد بتوان به او گفت تو گناه کردی. گناه زمانی است که پیغمبری مبعوث شود، شرعی بیاید، کتاب آسمانی باشد بگوید این کار حرام است این کار حلال است؛ بعد که آدم کار حرام را انجام داد و واجب را ترک کرد، بگوییم که تو گناه کردی. [در زمان]حضرت آدم که هنوز شریعتی نیامده بود. بنا براین نهی اش، نهی ای ارشادی بود و او تخلّف از نهی ارشادی کرد که می شود ترک اولی. نسبت به حضرت موسی چند نکته را باید توجه داشته باشید: اول این که حضرت موسی در مقام دفاع بود. در مقام دفاع هر اتفاقی که بیفتد، هر خونی که ریخته شود هدر است، هر اتفاقی بیفتد عیبی ندارد. مطلب دوم این که حضرت موسی قصد کشتنش را نداشت. آلت هم، قتّاله نبود. یک وقت قصد کشتن هست، خب میزند و کشته میشود، می گویند مرتکب قتل عمد شده. یک وقتی آلت، قتّاله است، مثلا فرض کن با شمشیر می زند به گردنش، خب معلوم است که کشته میشود. اما حضرت موسی یک مشت به او زده، قصد کشتنش را هم نداشته. بنابراین قتل میشود غیرعمد و گناه حساب نمی شود. مطلب سوم این که، آن قبطی از اطرافیان فرعون بود و اینها هزاران انسانهای بی گناه و بچه های بی گناه را می کشتند، بنابراین از این حیث قصاصش واجب بود و هیچ اشکالی نداشت که حالا کشته هم بشود. سه تا نکته ای که گفتم، هر کدامش به تنهایی کافی است که پاسخ سوالتان باشد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
93.4K
❓سؤال: سلام علیکم‌ استاد بزرگوار، لطفا بفرمایید آیا تاکید خوندن قرآن در ماه رمضان بخاطر ثوابهای چندین برابرش شامل خوندن در شبهای ماه رمضان هم میشه؟ یا باید در طول روزهای ماه مبارک بخونیم؟ ودرمورد آیه ۲۳۸ سوره بقره که خدا فرموده بخصوص، مراقب نماز وسطی باشید توضیح بفرمایید. ✅ پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم شب و روزش فرقی نمی کند. شب ها و روزها همه اش، ثوابش یکی است و ثواب دارد. آن جا هم مراد از آن نماز و صلاة وسطی که در آن آیه آمده، بسیاری از مفسّرین، چنانکه در روایات هم داریم، گفته اند که منظور از آن صلاة وسطی، نماز ظهر است، که در گرمای حجاز و آن وقت ظهر و کار را تعطیل کردن و نمی دانم، آن جا هم که حفاظ و سایبان و چیزی نبود. خب[پس]کار سختی بود. [پس این آیه]گفته مخصوصا این نماز را، هوایش را، داشته باشید. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
303.4K
کرامت رمضان به نزول قرآن کریم است نه به دعا و نماز و روزه آن. در واقع خداوند با نزول کتاب ، عبادت را با معرفت پیوند زد ؛ نه معرفت را به عبادت. اما دین عوامی ... برکت رمضان را در امساک و روزه می داند؛ به همین دلیل رمضان ها می آیند و می روند و آدم های روزه گیر عمری درجا می زنند نه چیزی می فهمند و نه چیزی می توانند بفهمانند ، نه اصلاحی و نه ارشادی. «شهرالرمضان الذی انزلت فیه القرآن» به صراحت صفت ماه را به انزال کتاب مقید کرده است. 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال: با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات یکی از دوستان این متن را فرستاده پاسخ استاد چیست؟ کرامت رمضان به نزول قرآن کریم است نه به دعا و نماز و روزه آن. در واقع خداوند با نزول کتاب ، عبادت را با معرفت پیوند زد ؛ نه معرفت را به عبادت. اما دین عوامی ... برکت رمضان را در امساک و روزه می داند؛ به همین دلیل رمضان ها می آیند و می روند و آدم های روزه گیر عمری درجا می زنند نه چیزی می فهمند و نه چیزی می توانند بفهمانند ، نه اصلاحی و نه ارشادی. «شهرالرمضان الذی انزلت فیه القرآن» به صراحت صفت ماه را به انزال کتاب مقید کرده است. ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اثبات شیء که نفی ما أدا نمی کند که! این که یکی از دلایل فضیلت ماه رمضان، نزول قرآن است، این درست است. امّا این که[آیا این که]ماه رمضان، ماه روزه است، دلیل بر شرافتش نیست؟ چرا[هست] « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» بعد میفرماید شَهرُالرَّمَضان. کِی(چه وقت)روزه بگیریم ؟ ماه رمضان روزه بگیرید. و ادامۂ آیاتی که در همین جا هست. پس این که نزول قرآن، یکی از دلایل شرافت ماه رمضان است. این حرف، حرف درستی است، امّا[آیا]فقط نزول قرآن؟ نخیر! علل و اسباب دیگری هم دارد. از جمله همان دعا کردن، از جمله روزه گرفتن [و این]فرمایش پیامبر که « قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَالْمَغْفِرَةِ» ماه، ماهی است که در آن شرافت هست، رحمت هست، مغفرت هست. ساعتهایش بهترین ساعتها است. روزها و شب هایش[بهترین روزهاوشبهاست] «و إن دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ» اینها دیگر، این ها که مربوط به قرآن نیست! بله، یکی از دلایل شرافت ماه رمضان، نزول قرآن[در این ماه] است؛ «لکلّ شیءٍ ربیعٌ و ربیعُ القرآن شهر الرمضان» هرچیز بهاری دارد، بهار قرآن، ماه رمضان است. این درست است. امّا این که حالا [گفته شده] "بهار رمضان" است، دیگر وقتی می گوییم مثلاً بهار این خصوصیت را دارد،[آیا]دیگر نمیشود چیزهای دیگری به آن اضافه کرد؟! بله، ماه رمضان، "بهار قرآن" هم هست. یکی از دلایل شرافتش هم، نزول قرآن است؛ «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ» این، یکی از دلایلش است. بنابراین این متن به این شکلی که گفته شده، افراطی نگاه کرده و درست نیست. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
136.6K
❓سؤال: ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم درست است که عبادتِ با معرفت، ارزشمندتر است، امّا عبادت، یعنی تعبّد، یعنی عبودیّت. انسان باید عبد باشد، حالا چه بفهمد چه نفهمد. بله اگر بفهمد بهتر است، اگر نفهمید هم باید آن عبادتش را انجام بدهد. از آنطرف هم خودِ عبادت، معرفت ایجاد می کند. خودِ عبادت، معرفت ایجاد می کند و لذا آن آیه از قرآن که می فرماید «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» در تفسیرش دارد «لِیعرِفون»! یعنی فلسفۂ آفرینش، اگر چه بگوییم عبودیت است چه بگوییم معرفت است درست است. اینها همپوشی دارند، همپوشانی دارند باهم؛ یعنی عبادت، معرفت ایجاد می کند و معرفت هم انسان را به سمت عبادت سوق می‌دهد. اینها را ما بخواهیم با هم متضاد بگیریم، درست نیست. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت در نهج البلاغه ج۱.m4a
51.06M
🎙 ✅ با موضوع : تربیت در نهج‌البلاغه ✅ با ارائه حجت الاسلام و المسلمین رضامحمدی شاهرودی جلسه اول 💡 بسیج حوزه علمیه مروی 🎞 📜 https://eitaa.com/basij_marvi