eitaa logo
کانال رسمی استاد حسین اکبری
6.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
389 ویدیو
17 فایل
حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌دکترحسین‌اکبری پژوهشگر،نویسنده‌ومـدرّس‌نهج‌البلاغه در سطوح‌مختلف|بنیانگذارنهضت‌زندگی‌به‌سبک‌ نهج‌البلاغه‌ روبیکا: https://rubika.ir/ostadHoseinAkbari آپارات: Aparat.com/ostadHoseinAkbari ارتباط با ادمین: @ostadHoseinAkbari_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 چکیده سخنرانی جلسه سوم محرم ۱۴۴۵ قمری ❇️ عبرت گیری 🔸یکـی از واژه هـای کلیـدی قـرآن و نهج البلاغه که جنبه تربیتی و رشد و تکامل دارد واژه عبرت و عبرت‌گیری است. 🔸 کسانی که کار تربیتی انجام می‌دهند خـیـلـی مناســب از ایــن روش تـربـیــتـی اسـتفـاده کنند. 🔸عـــبرت از ریــشه عَبَـرَ به معـنای گــذر و عـبـور کــردن از حالــتــی به حــالــت دیــگــر اســـت. عـبرت گرفتن حالتی است که بر اساس آن از شـناخـت مطالـب مشهود و آشکار می‌توان به دریافت پنهان رسید . در مسابقات فوتبال اکثر تماشاچـی انـد فـقـط یــک عـده مـعـدود که مـربی هستند می‌توانند‌ نگاه‌تحلیل‌گرایانه داشته‌باشند و از ظاهـر‌عبور کـنـند‌ و‌علل‌موفقیت‌ها‌و شـکـست‌ها پی ببـرند. 🔸انــســان بـایـد از امـور نـاپـایـدار به امـــور پــایــدار ،از نـقـص به کـمــال ،از جهـل به عـلم و عـقـل، از ظاهر به بـاطن و ،از دنیا به آخـرت عبور کند. 🔸اصــرار امیرالمومنین علیه السلام این اســت کــه از ایــن روش تـربـیــتــی اســتـفــاده کنــیــم اعْتَبِرْ بِمَا مَضَى مِنَ الدُّنْيَا لِمَا بَقِيَ مِنْهَا فَإِنَّ بَعْضَهَا يُشْبِهُ بَعْضاً وَ آخِرَهَا لَاحِقٌ بِـأَوَّلِـهَا وَ كُــلُّـهَـا حَـائِـلٌ مفَارِقٌ(نامه۶۹نهج البلاغه) آنـچـه را از دنيا مانده است به آنچه از آن گذشته اسـت، عبـرت بـگیر، زيـرا آنـچه از آن باقى مانده، هـمانـنـد گذشته آن اســت و پـايـانـش پـيـوسـتـه اسـت به آغـاز آن و سراسر آن نـاپـايـدار و رفتنى است.  إِنَّ الْـأُمُورَ إِذَا اشْـتَـبَهَتْ، اعْتُبِرَ آخِـرُهَا بِأَوَّلِهَا(حکمت۷۶) حـوادث اگـر هـمانند يـكديگـر بـودند، آخــريـن را بــا آغــازيــن مـقــايـسـه و ارزيـابــى مــى كنـنـد. إِنَّ الـدَّهْـرَ يَـجْـرِي بِالْبَـاقِيـنَ كَـجَرْيِهِ بِـالْـمَـاضِــيـنَ (خطبه‌۱۵۷) روزگار بر آيندگان چنان مى گذرد كه بر گذشتگان گذشت. اسْـتَـدِلَّ عَــلَـی مَا‌لَـمْ‌يَـكُنْ‌بِـمَـاقـدْ‌كَـانَ‌فَـإِنَّ‌الْأُمُــورَ‌ أَشْـبَـاهٌ(نامه ۳۱) با آنچه در گذشته ديده يا شنيده اى، براى آنـچه كـه هـنـوز نـيـامـده، استدلال كن، زيرا تحوّلات و امور زندگى همانند يكديگرند. 🔸لذا‌حضرت‌از عدم‌عبرت‌گیری مردم‌گلایه دارد.  مَا أَكْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ(حکمت ۲۹۷ ) عبرت ها چقدر فراوانند و عبرت پذيران چه‌اندك.  يَـصِـفُ الْــعِـبْرَةَ وَ لَا يَـعْتَبِرُ(حـکـمـت ۱۵۰) عبرت آموزى را طرح مى كند امّا خود عبرت نمى گيرد  🔸امــیـرالمــومـنــیـن عـلـیـه الـسـلام مـومـن را از آن‌هـایـی می‌شمارد کـه چشم عبرت بین دارند. إِنَّمَا يَنْظُرُ الْمُؤْمِنُ إِلَى الدُّنْيَا بِعَيْنِ الِاعْتِبَارِ (حکمت ۳۶۷) امّــا مــؤمــن بــا چـشــم عبـرت به دنيا مى نگرد. 🔸چــرا مـــومــن ؟چـون مـومـن اضــلاع ســه گــانـه اع‍ـتـبـارگـــیـری را دارا اســـت در خـطـبه۸۸ و خــطــبه ۸۳ بــنــد ۱۹ و بـنــد ۴۶ ایــن اضــلاع ســه گانه را بیان می‌فرمایند : داشتــن قلـب فهـیم و سـمع سمــیع و چشم بینا ایـن اضــلاع هــســتــند کــــه مــومـن این اضـــلاع را دارا است امــا مـنـافق و فـــاسـق و...بـه دلیـل گـنـاه از این اضـلاع سه گانه محروم است. ادامه دارد... رســــانــه نـــــاصـــران مــــهـــدی عــجــل الله 🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار استادحسین اکبری کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
📚✓معرفی کتاب✓📚 « به هیئتی ها » سفارشات امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه به قلم استاد حسین اکبری 🔰نامه شصت و نه نهج‌البلاغه نامه ای که می‌توان با توجه به محتوا، فضای صدور،سفارشات امیرالمومنین علیه السلام و مخاطبش، آن را نامه ای به هیئتی ها شمرد. سفارشاتی که بدون عمل به آنها هیئت و هیئتی ها نمی‌توانند اهداف مهم و بزرگ اهل بیت علیهم السلام را در خود و جامعه پیاده سازند. 🔰این سفارشات گرانبها، در۳۰ محور است که در دو عنوان کلی " باید ها " و" نباید ها " - هرکدام پانزده مورد - تنظیم و توضیح و تبیین شده است. « انتشارات مهر امیرالمومنین علیه‌السلام؛ چاپ دوم ، سال ۱۴۰۰ تعداد صفحات:۸۰» کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
🔰 عزاداری دهه اول محرم و پیراهن خونین ◾️قيل للصادق عليه‌السلام : سيدي جعلت فداك ، إنّ الميت يجلسون له بالنياحه بعد موته أو قتله ، وأراكم تجلسون أنتم وشيعتكم من أوّل الشهر بالمأتم والعزاء على الحسين عليه‌السلام! فقال عليه‌السلام: «يـا هذا؛ إذا هـل هـلال محرم نشرت الملائكة ثوب الحـسين عليه‌السلام وهو مخرق من ضرب‌السيوف ،وملطخ بالدماء ، فنراه نحن وشيعتنا بالبصيرة لا بالبصر ، فتنفجر دموعنا». ◾️به امـام صـادق علیه السلام عرض شد: آقـای من! بفدایتان شوم. وقتی کسی می‌میرد یا کشته می‌شود جلسه نوحه‌ای برای او می‌گیرند.و‌من مشاهده میکنم که شمـا و شیعیانتـان از اول م‍ـاه محرم اقامه جلسه عزا می‌کنید. حضرت فرمودند: این چه حرفی است ! هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می‌شود ملائکه پیراهن امام حسین علیه السلام را آویزان می‌کنند در حالی‌که پاره پاره شده از ضـربه‌ه‍ـای شمشیر و آغشته به خون است.ماوشیعیانمان این پیراهن را باچشم بصیرت‌ونه بصر می‌بینیم پس اشک‌های ما سرازیر می‌شود. ثمرات الأعواد ج ۱ ص ۳۶ کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
سخنرانی-MP3MusicAmplifier1_1_1_2023_07_22_14_26_23_197.mp3
34.7M
سخنرانی شب چهارم محرم ۱۴۴۵ ❇️ اموری که باید از آنها عبرت گرفت. سـخنران : حجت الاسلام دکتر حسین اکبری ▪️هیئت فاطمیون طارم (زنجان) کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ۱۷۶ فرمود:اعْلَمُوا أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ...الْمُحَدِّثُ الَّذِي لَا يَكْذِبُ(بدانید همانا این قرآن سخنگویی است که هرگز دروغ نمی‌گوید) قرآن کریم ،غالب شدن دین اسلام بر تمام آیین ها را وعده داده است.هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ (‌سوره توبه آیه ۳۳ و سوره فتح ایه ۲۸‌) در مـوج اسلام گـرایی اروپایی هـا و فـراگیر شدن قـرآن کریم در بين مردم دنیا و مساعد شدن زمینه برای ظهور امــام زمـان عج ، بدیهی است که توطئه گران و دشمنان دین خدا، تحمل این فراگیری را نداشته باشند و درصدد توطئه برآیند و دست به اهانت به قرآن کریم بزنند. این افراد خبیث با اعمال خود ،خودشان را رسوا می‌کنند.به دروغ شعار آزادی سر می‌دهند اما هرگز حتی خودشان هم طبق مبنا خودشان عمل نمی‌کنند. يرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُون(سوره صف آیه۸) کافران می‌خواهند تا نور خدا را با گفتار باطل (و طعن و مسخره) خاموش کنند و البته خدا نور خود را ،هر چند کافران خوش ندارند، کامل و محفوظ خواهد داشت. البته وظیفه مسلمانان دنیا ،هوشیاری در برابر توطئه دشمنان ومحکوم کردن آنها وقیام در برابر آنهاست. خادم نهج البلاغه حسین اکبری ۱۴۰۲/۴/۳۱ کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
🔰چکیده سخنرانی شب‌چهارم‌محرم ۱۴۴۵ق ❇️ مواردی که باید از آنها عبرت گرفت. 🔸در جـلسـه قبل بیان شد که انسان از امور آشکار به امور پنهان ، عبور کنداز جهل به علم ، از جهل به عقل ، از امور ناپایدار به امور پایدار عبور کند با تحلیل آنها به نتیجه و با آن نتیجه به سعادت برسد ، و به این لحاظ عبرت خیلی مهم است 🔸امیرالمومنین علیه السلام اصرار دارد که شما چشم عبرت بین داشته باشید و از این بابت شکایت می‌کنند که چرا شما عبرت نمی گیرید؟ اگر انسان عبرت نگیرد غرق در دنيا می‌شود ، و دنیا زمین گیرش می‌کند ،در حالیکه باید از آن عبور کند. حضرت در حکمت ۲۹۷ نهج‌البلاغه فرمود: مَا أَكْثَرَ الْعِبَرَ ، وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ عبرت ها چقدر فراوانند و عبرت پذیران چه اندک. 🔸مواردی که باید از آنها عبرت گرفت. این موارد زیادند به مهمترین آنها در نهج البلاغه اشاره می شود. ۱.دنیا امیرالمومنین علیه السلام درخطبه ۱۱۴ چهار ویژگی برای دنيا می‌شمارد: ثُمَّ إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ فَنَاءٍ وَ عَنَاءٍ وَ غِيَرٍ وَ عِبَرٍ همانا دنيا خانه نابود شدن، رنج بردن از دگرگونى ها و عبرت گرفتن است. دنیا عِبَر است راهی است که انسان از آن باید عبور کند معبر بودن دنیا به این است که انسان تلاش می‌کند که به آروزهایش برسد ومدام تلاش می کند یک مرتبه تیر مرگ به اصابت می کند حال نه به آرزوهایش می‌رسد ، ونه آرزویی برای آن باقی می‌ماند. پس باید دنیا را معبر بداند واز آن و امورش به آخرت عبور کند. بعضی ها می‌گویند دنیا ما را فریفت امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۲۲۳ بند سوم فرمود: به حق می‌گویم،دنیا تو را نفریفته‌ است ، بلکه تو خود فریفته دنیایی ... دنیا یک دانشگاه صادق است خوشی و ناخوشی ، تالار و قبرستان ،سلامتی و مریضی و..را نشان داده است اگر دنیا یکی از آن ها را مخفی می‌کرد دراینصورت فریب کار خطاب می شد. پس دنیا محل عبرت گرفتن است. ۲.مرگ مورد بعد که انسان می‌تواند از آن عبرت بگیرد و تربیت بشود ، مرگ است. امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۲۲۱ فرمود: زمین کسانی که در آن خوش گذارانی میکردند (با مرگشان) در خود فرو برده است. در خطبه ۱۱۷ فرمود: "فَاعْتَبِرُوا بِنُزُولِكُمْ مَنَازِلَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ" از فرود آمدن در خانه هاى گذشتگان عبرت گيريد. ارث هایی که از پدر و مادرها می‌رسد ،شما ساکن آن می شوید باید محل عبرت باشد که با مرگ آنها به شما رسید و با مرگ شما ها هم به فرزندانتان می رسد. پس از ارث عبرت گیر و از آن عبور کن ، نشود روزی که به این منزل و خودرو ..دل ببندید. و همین مرگ باعث می‌شود که انسان از جهل به علم ، و از امور ناپایدار به امور پایدار عبور کند. ۳.شرکت در تشیع جنازه شرکت در تشیع جنازه محل خوبی برای عبرت گرفتن است. چون آن‌جا هم دانشگاه خوبی است.امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۱۲۲ به کسی که در تشیع جنازه می خندید. فرمود: كَأَنَّ الْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ... گویی مرگ بر غیر ما نوشته شده... باید عبرت بگیری نه اینکه غافلانه بخندی پس زمانی که در تشیع جنازه شرکت کردیم غافلانه نباشد ذاکرانه باشد چون آنجا دیگر محل خندیدن نیست بلکه محل عبرت گرفتن است و زیرا به زودی مرگ ماهم فرا می‌رسد. 🔸امام صادق علیه السلام فرمود: در تشیع جنازه خود را جای جنازه ای که در تابوت است فرض کن که مدام ندا میزند خدایا من را برگردان تا عمل صالح انجام دهم در حالیکه برگشتی در کار نیست . حالا تو که الان انگار برگشته ای پس مراقب عملت باش. ۴.قبرستان امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۲۲۱ که تفسیر الهاکم التکاثر حتی زرتم المقابر است. فرمود به جای اینکه به تعداد قبرها ومرده ها خود افتخار کنید شایسته است از اینها عبرت بگیرید. ۵.موقعیت اجتماعی و سیاسی افراد امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۱۴۹ نهج‌البلاغه فرمود: انَا بِالْامْسِ صاحِبُکُمْ، وَ انَا الْیَوْمَ عِبْرَهٌ لَکُمْ، وَ غَدا مُفارِقُکُم من دیروز رهبر شما بودم و امروز مایه پند و عبرت شما هستم و فردا از شما جدا خواهم شد‌. بنابراین پست ومقام هرکسی که به او رسیده و بعد از او نیز به دیگران می رسد محل عبرت گرفتن و محل عبور است. رســـــانــه نـــــاصــــران مــــهـــدی عــجــل الله 🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار استادحسین اکبری کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
🔰چکیده سخنرانی شب‌چهارم‌محرم ۱۴۴۵ق ❇️ مواردی باید از آنها عبرت گرفت. ۶. عبرت از تاریخ امیرالمومنین علیه السلام به عبرت گرفتن از تاریخ بیش از پنج مورد قبلی تاکید می‌کند . امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۳۱ فرمود ایمان چهار پایه دارد:صبر ، یقین ، عدل ، جهاد کسی که مؤمن است ، این چهار ویژگی را دارد ، و حضرت برای هر کدام از آن‌ها هم چهار پایه دارند که ۱۶ پایه می‌شود. این ۱۶ پایه ارکان ایمان هستند به این ترتیب ، یقین چهار پایه دارد ، و یکی از پایه های اصلی يقين ، عبرت گرفتن است. اگر انسان از طول تاریخ عبرت بگیرد ، از حضرت آدم تا زمانی که زنده است ، خوبان و بدان تاریخ را رصد کند ، به يقين می‌رسد. 🔸بـعضـی از جـریـان هـای تـاریخـی جنبه عبرت گیری فردی وبعضی از جریان های تاریخی جنبه عبرت گیری اجتماعی_سیاسی دارد. ۱.بعد فردی امیرالمومنین علیه السلام در بعد فردی مواردی رو بیان می فرماید که به پنج مورد اشاره میکنم. 1️⃣_ در خطبه ۸۳ حضرت فرمود: "خَلَّفَ لَكُمْ عِبَراً مِنْ آثَارِ الْمَاضِينَ" "از آثار گذشتگان عبرت هاى پند آموز براى شما ذخيره كرد" بعد حضرت فرمود افرادی بودند در گذشته که دنبال لذت ها و خوش گذارانی و راحتی بودند واز مرگ و... عبرت نگرفتن و مرگ آنها فرا رسید ودچار عذاب شدند. پس شما اهل عبرت گیری باشید. 2️⃣_در خطبه ۱۱۱ حضرت اشاره کرده است که عمر ما کوتاه است. در زمان های گذشته انسان هایی عمر طولانی کردند ولی آن ها هم از دنيا رفتند باید از آن ها عبرت گرفت. 3️⃣_در خطبه ۹۱ نهج‌البلاغه فرمود که از پدرانتان عبرت بگیرید که چگونه دلبسته دنیا بوده‌اند؟ وچیزی با خود نتوانستند ببرند پس عبرت بگیرید. 4️⃣_در خطبه ۲۲۶ فرمود که گذشتگان از شما قوی‌تر بودند ، در دل صخره خانه های مجلل ساخته بوده‌اند ، درغفلت به سر بردند مرگ آنها را گرفت .از اینها عبرت بگیرد وغافل نباشید. 5️⃣_در خطبه ۱۸۸ امیرالمومنین علیه السلام اشاره کرده است که گذشتگان زندگی‌ ، قدرت ، تکبر،ثروت و... داشتند ، اما حال بعد صد ها سال نام هیچکدام از آن ها به جا نمانده است. شما هم همینطور خواهید بود بعد چند سالی هیچ نامی از شما باقی نخواهد ماند. پس دنیا محل عبور وعبرت است. پس عبرت بگیرید از دنيا و از آن عبور کنید. ۲. بُعد اجتماعی_سیاسی حضرت امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۱۹۲ نهج‌البلاغه فرمود:"فَاعْتَبِرُوا بِحَالِ وَلَدِ إِسْمَاعِیلَ وَ بَنیِ إِسْحَاقَ وَ بَنِی إِسْرَائِیلَ(علیه‌السلام)" از حالات زندگى فرزندان اسماعيل پيامبر، و فرزندان اسحاق پيامبر، فرزندان اسراييل «يعقوب» (كه درود بر آنان باد) عبرت گيريد. یا در خطبه ۱۸۲ نهج‌البلاغه فرمود: إِنَّ لَكُمْ فِي الْقُرُونِ السَّالِفَةِ لَعِبْرَةً مردم برای شما در تاریخ گذشته درس های عبرت فراوان وجود دارد. أَيْنَ الْعَمَالِقَةُ وَ أَبْنَاءُ الْعَمَالِقَةِ؟ أَيْنَ الْفَرَاعِنَةُ وَ أَبْنَاءُ الْفَرَاعِنَةِ؟ أَيْنَ أَصْحَابُ مَدَائِنِ الرَّسِّ. كجايند عمالقه و فرزندانشان (پادشاهان عرب در يمن و حجاز)؟ كجايند فرعون ها و فرزندانشان؟ كجايند مردم شهر رس (درخت پرستانى كه طولانى حكومت كردند) حضرت فرموده است‌ پس کجا رفتند آنها؟ چگونه از عزّت به ذلّت کشیده شدند؟ قدرت آن ها چگونه از بین رفت؟ اصحاب رس کجا رفتند؟ از این گروها و اجتماعات و ملیت ها عبرت بگیرید که چه چیز سبب شکست وسقوط آنها گردید . ادامه دارد... رســــانــه نـــــاصـــران مــــهـــدی عــجــل الله 🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار استادحسین اکبری کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
🔰جهاد تبیین در نهج البلاغه 8⃣ ✅ عقوبت ترک امر به معروف ونهی از منکر 🔸إِنَّ عِــنْــدَکُمُ الاَْمْثَالَ مِنْ بَأْسِ اللّهِ وَ قَوَارِعِهِ، وَ أَیَّامِهِ وَ وَقَـــائِـعِــهِ، فَلاَ تَسْتَبْطِئُوا وَعِیدَهُ جَهْلاً بِأَخْذِهِ، وَ تَهَاوُناً بِــبَــطْــشِهِ، وَ یَأْساً مِنْ بَأْسِهِ. فَإِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ لَـمْ یَلْعَنِ الْقَرْنَ الْمَاضِیَ بَـیْنَ أَیْدِیکُمْ إِلاَّ لِتَرْکِهِمُ الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ الــنَّــهْــیَ عَـــنِ الْــمُــنْــکَرِ. فَلَعَنَ اللّهُ السُّفَهَاءَ لِرُکُوبِ الْمَعَاصِی، وَ الْحُلَمَاءَ لِتَرْکِ التَّنَاهِی. 🔸مـردم! از مـثـل‏هـاى قـرآن در باره كـسانـى كه عذاب و كـيـفـر شـدنـد، و روزهـاى سـخـت آنــان، و آسيب‏هاى شـديدى كـه ديدند آگاهيد، پس وعده عذاب خدا را دور مـپنـداريد، و به عذر اينكه آگاهى نداريد خود را گرفتار نـسـازيـد، و انتقام خــدا را سبك، و خود را از كيفر الهى ايمن مپنداريد، زيرا كه خداى سبحان، مردم روزگاران گذشته را از رحــمـت خود دور نساخت مگر براى ترك امـــر به معروف، و نهى از منكر. پس خدا، بى ‏خردان را بــراى نـافـرمـانـى، و خـردمـندان را بـــراى ترك باز داشتن ديگران از گناه، لعنت كرد. نهج البلاغه خطبه ۱۹۲ ادامه دارد... کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
بخش اول - سخنرانی_2023_07_23_11_16_40_674.mp3
30.36M
سخنرانی شب پنجم محرم ۱۴۴۵ ق ❇️ آثار عبرت گیری ❇️ پیامدهای عبرت نگرفتن ❇️ موانع عبرت گیری سخنران: حجت الاسلام دکتر حسین اکبری کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
🔰چکیده سخنرانی شب‌پنجم‌محرم ۱۴۴۵ق ❇️ آثار عبرت گیری ❇️ پیامدهای عبرت نگرفتن ❇️ موانع عبرت گیری 🔸️امیرالمومنین عليه السلام در نهج‌البلاغه اصرار دارد که پیروانش عبرت‌گیر باشند چرا که آثار زیادی دارد ، که به چهار مورد مهم آن اشاره می‌کنیم. ۱_روشن‌بین‌شدن کسی که عبرت گیر باشد مسائل برایش روشن می‌گردد و می‌تواند دوست و دشمن را بشناسد و سود و زیان خود را تشخیص دهد و موضع درستی در مسائل بگیرد. در خطبه ۱۰۳ فرمود: رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً تَفَكَّرَ فَاعْتَبَرَ وَ اعْتَبَرَ فَأَبْصَرَ خدا بيامرزد كسى را كه بدرستى فكر كند، و پند گيرد، و آگاهى يابد، و بينا شود. درفرمایش دیگری فرمود: مَنِ اعتَبَرَ بِعَقلِهِ استَبانَ هر كه با خِردِ خود عبرت گيرد ، روشن بين شود.(غرر ۱۰۷۵۷) در حکمت ۲۰۸ و خطبه ۱۵۳ فراز دوم هم به این اثر اشاره فرموده است. ۲_عدم اعتماد به روزگار مَنِ اعتَبَرَ بِالغِيَرِ لَم يَثِقْ بِمُسالَمَةِ الزَّمَنِ هر كه از دگرگونيها[ى زمانه ]عبرت گيرد، به سازگارى روزگار اعتماد نكند. (غرر۸۶۸۶) ۳_کسب تقوی و کناره‌گیری از گناه امیرالمومنین عليه السلام در خطبه ۱۶ فرمود: إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْمَثُلَاتِ حَجَزَتْهُ التَّقْوَى عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهَاتِ كسى كه عبرت ها براى او آشكار شود، و از عذاب آن پند گيرد، تقوا و خويشتن دارى او را از سقوط در شبهات نگه مى دارد. در فرمایش دیگری فرمود: مَنِ اعتَبَرَ اعتَزَلَ و مَنِ اعتَزَلَ سَلِمَ هر که عبرت گيرد، کناره گیری می کند (از گناه)و هر که خود را (از گناه) دور نگه دارد، به سلامت ماند.(غرر ۱۱۸۷۱) ۴_هدایت‌پذیری امیرالمومنین عليه السلام فرمود: الاعتِبارُ يَقودُ إلَى الرَّشادِ عبرت گرفتن، به راه راست مى كشاند. (غرر۱۱۸۷۲) اگر کسی عبرت‌گیر باشد هدایت‌پذیر می‌‌شود. حضرت حرّ سلام الله علاوه بر ادب و عنایت ارباب ، عبرت‌گیری‌اش باعث نجات و هدایتش شد. ❇️ پیامدهای عبرت نگرفتن اگر عبرت نگیریم چهار ثمره عبرت‌گیری را از دست می‌‌دهیم ودر بعد فردی وابسته به دنیا می‌شویم و در بعد اجتماعی_سیاسی هم همیشه مغلوب دشمن می‌گردیم. ❇️ موانع عبرت‌گیری از نظر نهج‌البلاغه سه مانع مهم بر سر عبر‌ت‌گیری افراد وجود دارد. ۱_نداشتن اضلاع سه گانه عبرت‌گیری که در خطبه ۸۸ به آن اشاره فرموده بود: قلب فهیم ، سمع سمیع و چشم بینا که در اثر گناه انسان این سه رو از دست می دهد ۲_خودخواهی و کبر در حکمت ۲۸۲ نهج‌البلاغه فرمود: بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ ميان شما و پندپذيرى ( وعبرت گیری)، پرده اى از غرور و خودخواهى وجود دارد. ۳_عشق‌های‌ناروا امیرالمومنین عليه السلام در خطبه ۱۰۹ عشق های ناروا را از موانع عبرت‌گیری می‌شمارد . مَنْ عَشِقَ شَيْئاً أَعْشَى بَصَرَهُ وَ أَمْرَضَ قَلْبَهُ فَهُوَ يَنْظُرُ بِعَيْنٍ غَيْرِ صَحِيحَةٍ وَ يَسْمَعُ بِأُذُنٍ غَيْرِ سَمِيعَةٍ قَدْ خَرَقَتِ الشَّهَوَاتُ عَقْلَهُ وَ أَمَاتَتِ الدُّنْيَا قَلْبَهُ وَ وَلِهَتْ عَلَيْهَا نَفْسُهُ فَهُوَ عَبْدٌ لَهَا وَ لِمَنْ فِي يَدَيْهِ شَيْ‏ءٌ مِنْهَا حَيْثُمَا زَالَتْ زَالَ إِلَيْهَا وَ حَيْثُمَا أَقْبَلَتْ أَقْبَلَ عَلَيْهَا لَا يَنْزَجِرُ مِنَ اللَّهِ بِزَاجِرٍ وَ لَا يَتَّعِظُ مِنْهُ بِوَاعِظٍ هركس به چيزى عشق ناروا ورزد، نابينايش مى كند، و قلبش را بيمار كرده، با چشمى بيمار مى نگرد، و با گوشى بيمار مى شنود. خواهش هاى نفس پرده عقلش را دريده، دوستى دنيا دلش را ميرانده است، شيفته بى اختيار دنيا و برده آن است و برده كسانى است كه چيزى از دنيا در دست دارند. دنيـا به هـر ط‍ـرف بـرگردد او نـيز بـر مى گردد، و هرچه هشدارش دهند از خدا نمى ترسد و از هيچ پند دهنده اى شنوايى ندارد‌. ادامه دارد... رســــانــه نـــــاصـــران مــــهـــدی عــجــل الله 🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار استادحسین اکبری کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
37.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰عبرت‌گیری عامل هدایت پذیری حجت‌الاسلام استاد حسین‌اکبری شب‌ پنجم محـرم‌الحرام ۱۴۴۵ ه.ق لینک‌فیلم‌باکیفیت|کانال‌آپارات www.aparat.com/v/pLiN7 کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
سخنرانی_2023_07_24_00_08_23_370.mp3
41.97M
سخنرانی شب ششم محرم ۱۴۴۵ ق ❇️عبرت گیری از واقعه عاشورا و مجالس سیدالشهداء علیه السلام سخنران: حجت الاسلام دکتر حسین اکبری ◾️هیئت فاطمیون طارم (زنجان) کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
🔸سخنران : حجت الاسلام دکتر حسین اکبری 🔸همراه با 🔸با مداحی : مداحان نوجوان 🔸زمان : دوشنبه ۲ مردادماه ساعت ۹:۳۰ صبح 🕌 مـکان: زنجان، طارم ، آب بر ، مسجد صاحب الزمان عجل الله کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
🔰چکیده سخنرانی شب ششم محرم ۱۴۴۵ق ❇️عـبرت‌ گـیری از واقـعـه عــاشـورا و مـ‍جـالـس سیدالشهداء علیه السلام 🔸عرض شد که عبرت‌گیری آثار فراوان و عبرت نگرفتن پیامد های خطرناکی دارد لذا باید از این مجالس و واقعه عاشورا سال ۶۱ هجری عبرت گیری کنیم تا به ثمرات برسیم و از آسیب ها در امان باشیم. 🔸در داستان قرآنی حضرت موسی علی نبینا‌ و آله و علیه السلام که ابتدا این پیامبر اولوالعزم سی روز به میقات رهسپار شد ، بعد خداوند حکیم ده روز به سی روز اضافه کرد در این مدت حضرت هارون سلام الله علیه را جانشین خود قرار داد و سفارش کرد که از امت اش مراقبت کند.در این ده روز که حضرت موسی علیه السلام نیامدند سامری گوساله‌ای با طلا و جواهرات مردم ساخت و با خاک پای جبرئیل و پاشیدن روی این گوساله و صدا در آوردن این گوساله مردم را فریفت و همه را گوساله پرست کرد وقتی حضرت موسی علیه السلام به امت خود برگشت ، امت خدا پرست خود را ، گوساله پرست دید خیلی ناراحت شد و... 🔸در این داستان عبرتی نهفته است که به تعبیر استاد بزرگوار حضرت آیت الله جواد‌ی آملی ، که فرمود: ایمانی که با عصای موسی بیاید با گوساله‌ی سامری می‌رود.یعنی امت حضرت موسی علیه السلام ایمانشان را با ظواهر گرفته بودند و عبرت‌گیری نداشتند که مبتلا به بت‌پرستی شدند. 🔸️اگر ما از واقعه عاشورا و این مجالس عبرت‌گیری نکنیم که چرا امت پیامبر صلی الله علیه وآله فرزندش امام حسین علیه السلام را بعد ۵۰ سال به مقتل می‌بردند و سر از تنش جدا و فرزندانش را به اسارت بردند. یا از جریان این مجالس در هر سال عبرت‌گیری نکنیم ممکن است ما را از مجالس به سوی مجالس گناه و بی‌ایمانی بکشانند. 🔸️نگاه ها و نگرش ها به مجالس ابی‌عبدالله علیه السلام متفاوت است. 🔸برخی این مجالس را شفاخانه می‌دانند و شفای بیماران خود را فقط از او می‌خواهند! البته که این مجالس شفا می‌دهد اما شفاخانه نیست. 🔸برخی دیگر این مجالس را به مثابه یک بنگاه کارگشایی می‌دانند! این مجالس حاجت می‌دهد ، اما بنگاه کارگشایی نبوده و هدف از قیام سیدالشهداء علیه السلام این نبوده است. 🔸️گروه دیگری این مجالس را به منزلهدستگاه شستشوی گناه می‌دانند که با قطره اشکی حاصل می‌شود! بله این مجالس گناهان را پاک‌می‌کند اما کلیسای اعتراف و تطهیر گناه نیست. و هدف از قیام سیدالشهداء علیه السلام و این مجالس ،این نگرش نیست. آیا این نوع نگاه ها و نگرش ها ، فرد و جامعه را منتظر و زمینه ساز ظهور امام عصر عج می سازد؟! 🔸️ باید با دید عبرت‌گیری نگاه کرد که بحث مفصلی را می‌طلبد اجمالا در این جلسه عرض می‌شود اگر با دید عبرت‌گیری نگاه شود این مجالس در بُعد فردی انسان ساز است آن هم با محوریت امام معصوم و در بُعد اجتماعی این مجالس باید جامعه منتظر و زمینه ساز ظهور ، بسازد. ادامه دارد... رســــانــه نـــــاصـــران مــــهـــدی عــجــل الله 🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار استادحسین اکبری کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
🔰 روزن‍ـامـه م‍ـجـازی مــحـرَّم کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
سخنرانی_2023_07_25_11_22_17_580_1_2023_07_25_11_36_49_937.mp3
48.12M
سخنرانی شب هفتم محرم ۱۴۴۵ ق ❇️ ریشه یابی علل وقوع عاشورا از منظر نهج البلاغه ✅ نفاق سخنران: حجت الاسلام دکتر حسین اکبری ▪️هیئت فاطمیون طارم (زنجان) کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
۱۴۴۵ 🔹️با سخنرانی: حجت الاسلام دکتر حسین اکبری 🔸با نوای: کربلایی مهدی نجفی و مداحان نوجوان هیئت 📆۱۴۰۲/۴/۳۱ 🕌 زنجان ،طارم، آب بر،مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
🔰چکیده جلسه هفتم محرم ۱۴۴۵ ق ❇ ریشه‌یابی علل وقوع‌عاشورا از منظر‌ نهج‌البلاغه ✅ نفاق (بخش اول) 🔸عرض شد که باید از واقعه عاشورا عبرت گیری کرد یعنی هم در بعد فردی باید با نگاه عبرت گیرانه بررسی کرد که چطور اشخاص که سابقه خوبی هم به ظاهر داشتند اما چرا در مقابل ولی خدا ایستادند. و سقوط کردند... هم در بعد اجتماعی‌ که چگونه شد این جریان به وجود آمد مردمی که می دانستند امام حسین علیه السلام نوه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و عزیز اوست و برخی از افراد از نزدیک دیده بودند که چگونه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله برای امام حسین علیه السلام حرمت قائل بود. زمان زیادی هم نگذشته بود حدود ۵۰ سال بعد از رحلت نبی اکرم صلی الله علیه وآله او را به مقتل و خانواده اش را به اسارت بردند.بنی امیه به عنوان خلیفه، برای این فاجعه عظیم نه تنها ناراحت نبود بلکه برای خود فتح الفتوح می دانستند و برای این ظلم،شادی می کردند و مجالس شادی برپا می‌کردند. 🔸این سوال به ظاهر تکراری است اما بسیار اهمیت دارد و تا کنون جواب بسیار دقیقی به این سوال چندان داده نشده و در صورت‌جواب دادن وارد محافل حسینی و مدارس و مراکز علمی نشده است خصوصا جواب این سوال را از کتاب شریف نهج‌البلاغه جستجو نکرده ایم یا به صورت عمیق از منظر نهج‌البلاغه برای جواب این سوال به سراغ نهج‌البلاغه نرفته‌ایم . 🔸بعد‌از رحلت‌نبی‌اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله ،امیرالمؤمنین علیه السلام را ۲۵ سال از حق خودش محروم ساختند و حضرت فرصت صحبت پیدا نکرد به طوری که عموم مردم از آن بهره مند شوند بعد از این که حکومت به دست امیرالمؤمنین علیه السلام افتاد از کمترین فرصت بیشترین‌استفاده را برای تبيين دین و تشریح مسائل پیدا کرد که با تمام توان در این راستا قدم برداشت. گلچینی از این فرمایشات مولا توسط سیدرضی ره در کتاب شریف نهج البلاغه گرد آوری شده است. 🔸در کتاب شریف نهج‌البلاغه می‌توان عوامل‌به وجود آمدن واقعه عاشورا را ریشه یابی کرد. امیرالمؤمنین عليه السلام از مهترین عوامل، بحث پیچیده و عمیق نقاق را مطرح می‌سازد. در نامه ۲۷ فرمود: وَ لَقَدْ قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله إِنِّي لَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِي مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِكاً، أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَيَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِيمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِكُ فَيَقْمَعُهُ اللَّهُ بِشِرْكِهِ، وَ لَكِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ كُلَّ مُنَافِقِ الْجَنَانِ، عَالِمِ اللِّسَانِ، يَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ يَفْعَلُ مَا تُنْكِرُون پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به من فرمود: بر امّت اسلام، نه از مؤمن و نه از مشرك هراسى ندارم، زيرا مؤمن را ايمانش باز داشته، و مشرك را خداوند به جهت شرك او نابود مى سازد، من بر شما از هر منافقى مى ترسم كه درونى دو چهره، و زبانى عالمانه دارد، گفتارش دلپسند و رفتارش زشت و ناپسند است. همچنین در خطبه ۲۱۰ فرمود: منافقان پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، به پیشوایان گمراهی و دعوت کنندگان به آتش ،حکومت بخشیدند و بر گردن مردم سوار گردیدند. 🔸پس مـنـافـقـان ریـشه های به وجود آمدن جریان کربلا را پی ریزی کردند و موسس ظلم و جور براهل بیت علیهم السلام شدند. ادامه دارد... رســــانــه نـــــاصـــران مــــهـــدی عــجــل الله 🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار استادحسین اکبری کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari
41.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فاصله نگرش‌ها با اهداف‌ قیام اباعبدالله‌علیه‌السلام 🎙حجت‌الاسلام استاد حسین‌اکبری 🔸برشی از شب ششم محرم ۱۴۴۵ هـیـئــت فــاطمیــــــــــون طـارم برای مشاهده با کیفیت متفاوت کلیک کنید www.aparat.com/v/oxgG6 کانال 🔻 @ostadHoseinAkbari