﷽
✨ راه رستگاری
🔰 امیرالمؤمنین(علیهالسلام) میفرمایند:
«ایمان چهار ستون دارد؛ صبر، یقین، عدالت، جهاد.
صبر نیز چهار رکن دارد؛ شوق، اشفاق(کنارهگیری از چیزی)، زهادت(بیتمایلی)، ترقب» [1]
✍🏻 اگر کسی شوق به بهشت، کنارهگیری از جهنم، بیرغبتی به دنیا، حواس جمعی نسبت به مرگ را داشته باشد، صبور میشود.
و در صورتی مؤمن خواهد شد که صبر، یقین، عدالت و جهاد داشته باشد.
⬅️ کسی هم که
مؤمنبشود رستگار دنیا و آخرت میشود؛ «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» (سوره مؤمنون، آیه۱). 📌 برگرفته از جلسات «شوق بهشت»
﷽
🔰 صبر، کلید واژهای برای پیروزی
✍🏻 در قرآن هرجا که از نتیجه صحبت میکند، به خصوص مواردی که بحث پیروزی مطرح است، یک قید مطرح میکند و آن هم #صبر است.
مثلا میفرماید: «شما بیست نفر را بر دویست نفر دشمن پیروز میکنم، به شرط اینکه هر بیست نفر صابر باشید!» (سوره انفال، آیه۲۵).
🔖 صبر یعنی دست روی دست گذاشتن؟!
خیر!
▫️یعنی کار را ادامه دادن و رها نکردن.
✍🏻 ما در تاریخ آدمهای خوبی داریم که امتحانات سختی را پشت سر گذاشتهاند؛ مثل زبیر.
او اولین کسی بود که خواست به حمایت از امیرالمؤمنین(علیهالسلام) شمشیر بکشد، اما به محض اینکه امیرالمؤمنین(علیهالسلام) دستش را از بیتالمال کوتاه کرد، صبر نکرد.
اولین کسی بود که به نفع امیرالمؤمنین(علیهالسلام) شمشیر زد و اولین کسی بود که بر روی ایشان شمشیر کشید.
✍🏻 انسان باید یک شوقی در وجودش باشد که بخاطر آن صبر کند.
آقا امیرالمؤمنین(علیهالسلام) فرمودند: «آن شوق، شوق بهشت است.» [1]
[1] کنز الفوائد، ج۲، ص۱۶۲.
📌 برگرفته از جلسات «شوق بهشت»
﷽
🔘 بیتفاوتهای قاتل
🔰 در داستان کربلا مردم با معیارهای خود ارزشگذاری کردند: برخی به یزید و عبیدالله رأی دادند، و برخی دیگر بیتفاوت بودند و برخی به نفع منافع شخصی به نفع عبیدلله فعالانه کنشگری کردند، زیرا عبیدالله برایشان فایده داشت و امام حسین(علیهالسلام) هزینه.
▫️این بیتفاوتیها و منافع شخصی موجب شد که امام حسین(عليهالسلام) به شهادت برسد.
✍️🏻 امام حسن(علیهالسلام) به امام حسین(علیهالسلام) فرمود: چرا مصیبت تو بزرگتر از مصیبت من است؟
چون سی هزار نفر با قصد قربت علیه تو شمشیر میکشند. اگرچه بسیاری از مردم کوفه حتی از خانههایشان بیرون نیامده بودند، اما واقعیت این است که
همه آنها در این فاجعه سهم داشتند.
📌 برگرفته از جلسات «از حیوانیت تا حیات، انتخاب حیاتی»
﷽
🔘 پنهانکاری، خلاف ذائقه عالم
🔰 «خداوند یک کلاغی فرستاد، داشت زمین را میکَند. گفت یعنی من از این کلاغ کمتر بودم جنازه برادرم را بپوشانم! پشیمان شد.» (سوره نساء، آیه۳۱)
✍️🏻 علامه طباطبایی (رحمةاللهعلیه) میفرماید: «این داستان همه آدمهایی است که کارهایی میکنند که میخواهند بقیه نفهمند، در آخر لو میروند و رسوا میشوند.
هر کسی در این دنیا یک کاری کند و بخواهد مخفی کند در آخر لو میرود. نمیشود در این عالم کسی گناه و جرم و جنایت بکند و لو نرود، چون مزاج عالم پس میزند.
▫️مثل سمی است که بدن قبول نمیکند.
✍️🏻 خدا عالم را جوری آفریده که با دروغ کنار نمیآید. همه عالم مطیع و عبد خداست. این است که آخرش رسوا میشود.» [1]
[1] تفسیر المیزان، ج۵، ص۳۰۷.
📌 برگرفته از جلسات «به وقت شام»
﷽
🔰 باید بمیریم
✍🏻 در مقایسه بین خدای رب العالمین یا بت چوبی ساخته دست بشر یا در انتخاب میان موسی یا سامری، تشخیص صحیح، سخت نیست.
▫️اما تشخیص حق از باطل زمانی دشوار میشود که انسان، دستگاه تشخیص خود را خراب کرده و ذائقهاش را تغییر داده است.
چرا که چنین فردی برای انتخاب درست باید از باورهای غلطی که به اشتباه در وجود خود جایگزین کرده، گذر کند که این گذشتن برای او مثل مرگ است.
در حقیقت عبور از امتحانات معادل مرگ است.
✍🏻 هر توبه و بازگشت، به همراه مرگی صورت میپذیرد.
و برای آدمی سخت است از هویتی که با وجود و فکرش برای خود ساخته بگذرد.
این عبور به معنای آتش زدن خود است.
📌 برگرفته از جلسات «از حیوانیت تا حیات، انتخاب حیاتی»
﷽
میداندار دلت کیست؟
✍🏻 همه نعمتها و بلاها برای #امتحان بشر است.
و ممکن است انسان به اشکال مختلفی امتحان پس دهد.
چرا که بدون سختی اصلا رشد امکانپذیر نیست. ولی ممکن است جنس این سختیها متفاوت باشد.
✍🏻 از سختترین امتحانات بشر، ابتلای او در دین و اعتقاداتش است. لذا در ادعیه هست که خدایا امتحان ما را در دینمان قرار مده.
لذا گاهی انسان با آلودگیهای معنوی و شبهات اعتقادی امتحان میشود به گونهای که در انسان تلاطمی ایجاد میشود که نسبت به همه چیز شک میکند.
▫️«البته اگر کسی در مسیر پاکی قدم بردارد و زمینه این آلودگیها را فراهم نکرده و به وسوسههای شیطان در این صحنه میدان ندهد، شیطان نمیتواند در قلب او آشیانه و تخمگذاری و زاد و ولد کند.» [1]
[1] نهجالبلاغه، خطبه۷.
📌 برگرفته از جلسات «از حیوانیت تا حیات، انتخاب حیاتی»
﷽
🔰 رأیهایی از سر وحشت
✍🏻 مردم کوفه، حکومتهای مختلفی را تجربه کرده بودند؛ حکومت امیرالمؤمنین(علیهالسلام) با آن درجه از سادهزیستی و زهد ایشان در زندگی شخصی و خانوادگی و حکومت زیاد با آن همه امکانات و رفاه و بریز و بپاش.
با وجود این تجربهها و با گذشت مدتی کوتاه، در شرایطی که مردم بین بنی هاشم و آل زیاد مخیر به #انتخاب شدند، آنها دوباره به آل زیاد رأی دادند!
✍🏻 این تغییر نظر به دلیل ترس از مشکلات معیشتی و مرگ در نظام فکری مردم بود.
آنها نمیاندیشیدند سبب این مشکلات واقعا کیست؟
و فکر نمیکردند که برای آبادانی زندگی مردم، کسی که خود را فدای اصول کند برتر است.
🔘 عبیدالله بن زیاد با خرید سران قبایل و تهدید آنها، کوفه را به سرعت تحت کنترل درآورد. او با پرداخت پول و تهدید به اعدام، تمام حامیان مسلم را شناسایی و دستگیر کرد و ترس را در دل مردم انداخت.
▫️این فشار و ترس باعث شد که مردم به سرعت از حمایت امام حسین(عليهالسلام) دست بکشند و به آل زیاد رأی دهند.
📌 برگرفته از جلسات «از حیوانیت تا حیات، انتخاب حیاتی»
﷽
🔰 شکر؛ راز ماندگاری
«ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا» (سوره اسراء، آیه۳).
«اینها ذریه کسانی بودند که ما با نوح آنها را سوار کشتی کردیم و آوردیم.»
✍🏻 ذریه کسانیکه همراه نوح بودند و خود حضرت نوح، میشوند بنیاسرائیل.
ویژگی نوح که خدا او را ماندگار کرد، این بود که عبد شکور بود. بابت چیزی که به او داده شد، شاکر بود.
▫️نه مثل بنیاسرائیل که نه تنها شاکر نیستند؛ بلکه میگویند: «إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَاءُ» (سوره آلعمران ، آیه۱۸۸).
یهودیان میگویند که دست خدا بسته است؛ «وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ» (سوره مائده، آیه۶۴).
خداوند در جواب میفرماید: «بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ»؛
هر دو دست او باز است.
✍️🏻 علامه میفرمایند منظور از این دو دست، دست عطا و دست منع هست؛ دست جلال و دست جمال است.
در خلقت آدم نیز فرمود: «خَلَقْتُ بِيَدَيَّ» (سوره صف، آیه۷۵)،
آدم را با دو دست خود خلق کردم.
منظور از دو دست در اینجا، دست جمال و جلال است.
⬅️ و در مقابل قدرت جلالیه و جمالیه خداوند، آن کسی ماندگار است که عبد شکور باشد؛ عبد باشد و شکور باشد.
این ویژگیهای مهم فرد ماندگار است.
📌 برگرفته از جلسات «به وقت شام»
﷽
🔘 فساد مکرر بنیاسرائیل
🔰 «وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ» (سوره اسراء، آیه۴)
یک حکم سفت و سخت و محکم در مورد بنیاسرائیل در تورات داریم.
«لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا» (سوره اسراء، آیه۴)
ما قبلا در کتاب به بنیاسرائیل گفته بودیم: قطعا و حتما شما دوبار در زمین فساد میکنید.
✍️🏻 خدا در هیچجای دیگری، درمورد کسی «برتریطلبی زیاد» نگفته است. فقط در مورد بنیاسرائیل گفت.
⬅️ این مطلب نشان میدهد که در تاریخ، بنیاسرائیل در #سرکشی، #طغیان و #ظلم بینظیر هستند.
«دوبار در زمین فساد میکنید و علو کبیری میکنید.»
📌 برگرفته از جلسات «به وقت شام»
﷽
🔰 مختصات انسانِ ذیحجر
✍🏻 بین فجر و حِجر یک رابطه ایست.
حِجر است که قدرت #انتخاب انسان را شکل میدهد.
انسان قدرت برآورد، سنجش و محاسبه پیدا میکند و میتواند هزینه و فایده را بسنجد.
⬅️ و انسانی که قدرت تشخیص درست نسبت به هزینه و فایده دارد، همان ذی حجر است،
که در سوره مبارکه فجر فرمود: «هَلْ فِي ذَٰلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ» (سوره فجر، آیه۵).
✍🏻 شکوفایی و فجر برای چنین آدمی است.
او از پس فتنهها، سیاهیها و ابتلائات با دست پر خارج میشود.
در دل هر ابتلا و گرفتاری سود خودش را میبرد.
و از بالا و پایین شدنهای دنیایی واهمهای ندارد.
📌 برگرفته از جلسات «از حیوانیت تا حیات، انتخاب حیاتی»
﷽
🔰 امام؛ شاخصِ صدِ انسانیت
✍️🏻 در اتوبان که حرکت کنی هر کجا جاده پیچید، تو هم باید بپیچی. هر کجا مستقیم رفت، تو هم باید مستقیم بروی. هر وقت پایین یا بالا برود،
تو هم باید مطابق آن حرکت کنی.
▫️ خداوند، امام را از جنس بشر آفریده تا مثل اتوبان، مرتب به آن نگاه کنی و از جاده خارج نشوی!
در حوزه انسانیت اگر بخواهیم به آن نقطه صد انسانیت برسیم و آدم بشویم؛ ناخودآگاه حواسمان به #امام_زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف ) جمع میشود و تمرکز میکنیم.
✍️🏻 همانطور که اگر کسی خواست فوتبالیست شود، ناخودآگاه یک شخصیت شاخص فوتبالیست را انتخاب میکند و به دنبال تکنیکها، حرکات و ریزهکاریهای او میرود تا شبیه او شود، به همان نحو، اگر کسی خواست که به آن درجه انسانیت برسد، ناخودآگاه امام زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف ) را یاد میکند چون ایشان شخصیت شاخص صدِ انسانیت در عصر ما هستند.
⬅️ اگر کسی به دنبال آدم بودن است، محال است که انسانِ شاخص مورد نظر خود را فراموش کند.
بنابراین آنهایی که آدمتر هستند به ایشان نزدیکترند.
📌 برگرفته از جلسات «گام دوم تا ظهور»