eitaa logo
استاد مهدی طائب
8هزار دنبال‌کننده
317 عکس
209 ویدیو
53 فایل
❇ تنها کانال رسمی استاد مهدی طائب ✅ پایگاه نشر آثار استاد مهدی طائب 🖥 آدرس سایت: http://ostad-taeb.ir 📱 ارتباط با ادمین: @Admin_Ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 فرقه‌های نه گانه یهود 🔰 دین یهود دارای فرقه‌های نه‌گانه است؛ 1️⃣ عنانیه: پیروان عنان بن داوود می‌باشند. 2️⃣ عیسویه: از پیروان ابوعیسی اسحاق ابن یعقوب اصفهانی هستند. 3️⃣ مقاربه و یوذعانیه: پیروان یوذعان یا یهوذا هستند. 4️⃣ سامره: این گروه اغلب ساکن کوهستان‌های بیت المقدس و مصرند و پیروان آن به چندین فرقه منشعب شده‌اند. 5️⃣ صدوقیان: پیروان صدیق کاهی هستند. 6️⃣ فریسیان: معتقد به قیامت و معاد جسمانی هستند. 7️⃣ قرائین: مخالف با تلمود بوده و نوشته‌های آن را مخالف با تورات می‌پنداشتند. 8️⃣ ربانیم: طرفداران کتاب تلمود بودند. 9️⃣ اسِن‌ها: از قرن دوم قبل از میلاد پدیدار شدند و به طهارت، غسل، زهد، تصوف و ریاضت اهتمام داشتند. 📚 یهودیان خود را طرفدار کتاب الهی تورات می‌دانند، در حالی که از تورات اصلی چیز زیادی باقی نمانده است، زیر بخش اعظم آن در حوادث تاریخی نابوده شده است و آن مقدار اندک هم به دست «عُزیر» یا دیگران در مقاطع دیگر تاریخ از حافظه یا اوراق پراکنده جمع آوری شده است. 📌 منبع: کتاب «پیامبر اکرم(ص) و یهود مدینه»ص 24 و 25 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
(ع) (ع) 🔰 وضعیت کوفه در اواخر عمر معاویه 🔻 زیاد بن ابیه 🔹 اوضاع و احوال سیاسی – اجتماعی در دوران فرماندهی او بر کوفه کاملاً در اختیار معاویه بود. با مرگ زیاد بن ابیه، کوفه از سلطه معاویه خارج شد و او هرگز موفق نشد این شهر را براساس میل خود اداره کند. 🔹 وجود شیعیانی همانند «رشید هجری» و «میثم تمار» و افشاگری‌های این دو بزرگوار، سبب شده بود روز به روز کنترل معاویه بر کوفه کمرنگ‌تر شود تا جایی که معاویه برای جلوگیری از حرکاتشان دستور شهادت این دو بزرگوار را صادر کرد. 🔹 البته شهادت رشید هجری و مثیم تمار بیش از پیش مردم کوفه را متوجه امیرمؤمنان(ع) و اهل‌بیت(ع) کرد، چون نحوه وقوع شهادتشان دقیقاً بر مبنای پیشگویی امام علی(ع) رخ داد. 🔹 این موضوع(نحوه شهادت این دو بزرگوار) نه تنها مردم را بیشتر واقف بر عظمت حضرت امیر(ع) کرد، سبب شد تبلیغات وسیع معاویه بر ضد امام علی(ع) نتیجه معکوس داشته باشد. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
#تاریخ_یهود #بهانه_تراشی ✅ چرا یهود شنبه را عید دانسته و آن را تعطیل می‌کند؟ 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
✅ چرا یهود شنبه را عید دانسته و آن را تعطیل می‌کند؟ 🔰 قرآن کریم می‎فرماید «إِنَّما جُعِلَ السَّبْتُ عَلَى الَّذينَ اخْتَلَفُوا فيه‏...»(نحل/124) 💯 پرسش: اگر آئين اسلام آئين ابراهيم(ع) است و مسلمانان در بسيارى از مسائل از سنن ابراهيم(ع) پيروى مى‏كنند – از جمله احترام روز جمعه - پس چرا يهود، شنبه را عيد مى‏دانند و تعطيل مى‏كنند؟ ❇️ پاسخ: آيه مورد بحث به پاسخ اين پرسش مى‏پردازد و مى‏گويد «شنبه(و تحريم‌هاى روز شنبه) براى يهود به‌عنوان يک مجازات قرار داده شد و تازه در آن هم اختلاف كردند؛ بعضى آن را پذيرفتند و به كلى دست از كار كشيدند و بعضى هم نسبت به آن بى‏اعتنايى كردند.» 🔰 جريان از اين قرار بود كه طبق بعضى از روايات، موسى(ع) بنى‌اسرائيل را دعوت به احترام و تعطيل روز جمعه كرد كه آئين ابراهيم(ع) بود؛ اما آن‌ها به بهانه‏اى از آن سر باز زدند و روز شنبه را ترجيح دادند. خداوند روز شنبه‏ را براى آن‎ها قرار داد اما توأم با شدت عمل و محدوديت‌ها. 📕 منبع: تفسیر نمونه، ج11، صص451-452 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
(ع) (ص) 💯 اوضاع مدینه در صدر اسلام/ چرا یهودیان در مدینه اسکان یافتند؟ 📚 مدینه بر خلاف مکه، شهری بود که یهودیان زیادی در آن زندگی می‌کردند. تأسیس این شهر به حضور یهودیان باز می‌گردد. 📚 اوس و خزرج پس از یهودیان به این منطقه نقل مکان کردند. بنابراین طبیعی است که بسیاری از ساکنان مدینه را یهودیان تشکیل بدهند. 🔻 آمدن یهود به این منطقه بی حکمت نبود. براساس گزارش‌های موجود، چند دلیل عمده برای آمدن یهود به مدینه و مقیم شدن در این شهر وجود داشت؛ 1️⃣ انتظار پیامبر آخر الزمان 2️⃣ فراهم شدن بستر برای پیدایش پیامبر آخر الزمان از نسل اسحاق 3️⃣ تعیین مسیر برای یهودیان در مواجهه با پیامبر غیر اسحاقی 4️⃣ طرد از سوی سایر یهودیان(1) 5️⃣ فشار حکومت مسیحی روم و جنگ یهود و روم: در اثر فشارها و درگیری‎های حکومت مسیحی روم با یهودیان، مناطقی از فلسطین و بیت المقدس ویران شد و در اثر این امر، یهودیان در نقاط مختلف پراکنده شدند. 🔹 در برخی کتب تاریخی آمده که وقتی رومیان بر بنی اسرائیل غلبه نمودند، اغلب آن‌ها را کشته یا اسیر کردند. در این میان قبایل بنی النضیر، بنی قریظه و بنوبهدل به سوی جزیره عربستان(حجاز) فرار کردند تا به بنی اسرائیل که در حجاز بودند، بپیوندند. 🔹 عده‌ای از آن‌ها در صحرای «ثمد الروم» بین شام و حجاز بر اثر تشنگی به هلاکت رسیدند و عده‎ای دیگر به حجاز رسیده و در آنجا اسکان یافتند. 6️⃣ در برخی منابع تاریخی ذکر شده است که بعد از حمله بخت النصر(یا نبوکد نصر) به فلسطین و آواره شدن یهود از دیار خود، بخشی از آن‎ها به جزیر العرب کوچ کردند. 📕 منبع: دشمن شدید، دفتر دوم، بخش اول(مروری بر برخی مسائل یهود و تاریخ صدر اسلام) ص 20 الی 22 📌 پی نوشت؛ 1 - پس از آنکه گروه اعزامی حضرت موسی(ع) برای مبارزه با عمالیق، مورد طرد بنی اسرائیل قرار گرفتند و به آن‌ها اجازه بازگشت به شام داده نشد، به همان منطقه درگیری خود با عمالیق، یعنی یثرب بازگشتند و نخستین ساکنان آنجا را تشکیل دادند. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
🔰 آیت‎الله بروجردی هیچگاه به دنبال حکومت اسلامی نبود 📕 «به تشخیص من آیت‌الله بروجردی هیچ‌گاه درصدد ایجاد تحول نظام سیاسی كشور و برقراری یك حكومت اسلامی به آن گونه كه حضرت امام خمینی رضوان‌الله علیه در تمام عمر به آن می‎اندیشید و سرانجام به آن جامه عمل پوشید، نبود... . 📕 ظاهراً ایشان همان روش استاد خود، آخوند خراسانی را، مبنی بر یك نوع حكومت مشروطه ملی با نظارت مراجع، چاره منحصر می‎دید. معلوم بود كه با رژیم سلطنتی مشروطه موافق است؛ گرچه شخصاً مداخله نمی‌كرد... . 📕 خلاصه، سر مخالفت با دولت یا براندازی آن را نداشت، هر چند همواره سخن خود را می‎گفت، به‎خصوص در كارهای ضداسلامی دولتیان به آن‎ها مكرر هشدار می‌داد.» ✅ منبع: واعظ‌زاده، خراسانی؛ زندگانی آیت‌الله العظمی بروجردی، بی‌جا، بی‌تا، ص 7 ـ 76. 📌 پی نوشت؛ واعظ‌زاده خراسانی از جمله شاگردان و نزدیكان حضرت آیت‌الله بروجردی بوده است. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
13901009_3822_192k.mp3
5.38M
📼 صوت؛ 🔰 چرا الجزایر کشور اسلامی نشد؟ 💢 غفلت چه کسانی باعث شد افغانستان به آرامش نرسد؟ 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
🔰 ضمن عرض سلام و ادب؛ 💢 به اطلاع اعضای محترم کانال تاریخ بصیرت افزا می‎رساند؛ سایت «تاریخ تطبیقی» دچار مشکل فنی شده و از دسترس خارج می‌باشد. ❇️ دوستان فنی مجموعه در حال رفع مشکل هستند ولی تا رفع شدن مشکل، سایت جایگزین برای بهره مندی دوستان از مطالب تاریخی در نظر گرفته شده است. 💻 آدرس سایت جدید(سایت جایگزین): http://tarikhorg.blog.ir/ 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 🇮🇷 با ما همراه باشید.
(ع) مالک‌بن‌تَیِّهان (ابوهَیثم) 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید.
(ع) مالک‌بن‌تَیِّهان (ابوهَیثم) ✳️ ابن‌تَیِّهان جزء نخستین گروه انصار بود که پیش از هجرت پیامبر(ص)، در مکه ایمان آوردند. او قبل از اسلام هم موحد بود و بت‌ها را عبادت نمی‌کرد. ✳️ ابوهیثم در تمام نبردهای پیامبر خدا(ص) شرکت داشت و از جمله کسانی است که حدیث غدیر را روایت کرده‌اند. ✳️ او از پیش‌گامان شناخت حق پس از پیامبر خداست که پس از ایشان در شناخت خلافت حق، پیشتاز شد و به دیگرسانی خلافت تن نداد و در زمره دوازده نفری بود که در مسجد النبی(ص) به دفاع از امیرالمؤمنین(ع) در برابر دگرگونی مسیر خلافت، فریاد اعتراض برآوردند. ✳️ امیرالمؤمنین(ع) ابوهیثم را به‌همراه عمار یاسر بر بیت‌المال گمارد که نشانی است از سلامت نفس او. ✳️ علی(ع) در اوج تنهایی و در تنگنای سستی همراهانش، آنگاه که با سوز و گداز، یارانِ استوارگامِ ازدست‌رفته‌اش را یاد کرده است، از مالک‌بن‌تَیِّهان نیز نام برده و بر نبودش تأسف خورده است. ✳️ مورخان در زمان وفات ابوهیثم اختلاف دارند؛ اما از سخنانی که علی(ع) ایراد نموده و از نبود او، عمار و خُزَیمة‌بن‌ثابتِ ذوالشهادتین با سوز یاد کرده و فرموده است: «أَيْنَ إِخْوَانِيَ الَّذِينَ رَكِبُوا الطَّرِيقَ وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ أَيْنَ عَمَّارٌ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ وَ أَيْنَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ إِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ تَعَاقَدُوا عَلَى الْمَنِيَّةِ وَ اُبْرِدَ بِرُءُوسِهِمْ إِلَى الْفَجَرَة»، روشن می‌شود که وی در صفین به شهادت رسیده است. 🔻منابع: الاختصاص، ص152 الاستیعاب، ج3، ص1348 الخصال (شیخ‌صدوق)، ج2، ص465 دانش‌نامه امیرالمؤمنین(ع)، ج13، صص76-79 سِیَرُ أعلام النُبَلاء، ج1، ص190 عیون أخبار الرضا(ع)، ج2، ص126 نهج البلاغه، خطبه 182 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
🔰 دلایل اختلافات علامه جعفر مرتضی و علامه فضل الله 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد مرتضی، فرزند، شاگرد و مدیرمسئول مرکز ترجمه و نشر آثار علامه سید جعفر مرتضی در نشست «روایت حجره»: 🔹 ارتباط خانوادگی علامه جعفر مرتضی و علامه فضل الله تا سال ۱۹۹۳ میلادی ادامه داشت تا این‎که علامه فضل الله نظرات خاص خود را اعلام کرد که سروصدای زیادی در لبنان و غیرلبنان ایجاد کرد. 🔹 در یک جلسه حضوری بحث‌هایی بین علامه جعفر مرتضی و علامه فضل الله صورت می‎گیرد. علامه جعفر مرتضی، ایشان را به مناظره علمی دعوت می‌کند که پس از عدم جواب علامه فضل الله، ایشان کتاب «ماساه الزهراء (س)» را می‌نویسد که این کتاب با نام «رنج‌های حضرت زهرا (س)» به فارسی ترجمه و منتشر می‌شود. 🔹 پس از این‎که علامه فضل الله همه چیز را زیر سوال برد، علامه جعفر مرتضی کتاب «خلفیات» را نوشته و نامه‌های خود به علامه فضل الله نیز منتشر کرد. 🔹 علامه جعفر مرتضی تمام جریانات تشکیکی را در تفکر علامه فضل‌الله مشاهده می‌کرد. 🔹 علامه جعفر مرتضی قبل از اختلافات با علامه فضل‌الله، نسبت به تشکیک در داخل جریان‌های شیعی حساسیت داشت و پس از جریانات علامه فضل الله ناچار به پاسخ شد و با نوشتن کتاب «ماساه الزهراء (س)» ناقوس خطر را به صدا درآورد. 🔹 علامه جعفر مرتضی معتقد بود اگر جریان علامه فضل الله خنثی شود، تمامی جریانات تشکیکی خلع سلاح می‌شوند و بر همین اساس کتاب «خلفیات» را نوشت. 🔹 علامه جعفر مرتضی در کتاب «مأساة الزهراء (س)» بدون ذکر نام به جریان تشکیکی پاسخ داد اما با ادامه پیدا کردن اختلافات با نوشتن خلفیات لیست کاملی از تشکیکات را مطرح و پاسخ گفت. 🔹 البته علامه جعفر مرتضی اختلاف با علامه فضل الله را صرفاً علمی می‌دانست و مصالح جمهوری اسلامی را مورد ملاحظه قرار می‌داد. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
(ع) 💯 کشتی نوح(ع) چگونه و به دستور چه کسی ساخته شد؟ 📚 کشتی نوح از نظر استحکامات، مدل و بزرگی – که آن همه حیوان و مکان و علوفه آن‌ها را در خود جای داده بود – کشتی ویژه‎ای بوده است. 📚 نوح(ع) این کشتی را چگونه و با کمک چه کسانی ساخت و کشتی با آن بار سنگین، چگونه در برابر امواجی چون کوه مقاومت کرده است؟ 📚 پاسخ آن است که حضرت این کشتی ویژه را زیر نظر و با الهام از جانب خداوند ساخته است. 🔻 این مطلب از دو امر حکایت می‎کند؛ 1️⃣ در آن دوران نیز بشر در صنعت، به پیشرفت‎هایی دست یافته بود و حضرت نیز ابزارها را در اختیار داشته است. نقشه کشی و دستور العمل ساخت و طراحی از ناحیه باری تعالی بوده است. اما ابزار آماده سازی، همان ابزاری است که در آن روز رایج بوده و قابلیت اجرای چنین طرحی را داشت. 2️⃣ منشأ پیشرفت علم و صنعت در زمین از جانب خداوند بوده است. 📚 با اراده خداوند از زمین آب جوشید و از آسمان باران بارید، هنگامی که بلای جهان‎گیر طوفان فرا رسید، نوح فرزندش را که در زمره کافران بود و پندهای پدر در او أثر نکرده بود را در خطر هلاکت و غرق یافت. 📚 پس خداوند را به خاطر آورد که او اهلش را هلاک نخواهد ساخت. خداوند متعال در پاسخ فرمود: ای نوح او در حقیقت از کسان تو نیست. او دارای کرداری ناشایست است. 📚 از این آیه می‌توان دریافت که در نظر شارع «اهل» نه به معنای منسوب نسبی و سببی، بلکه به معنای منسوب فکری و ایمانی است. 📕 منبع: دشمن شدید، دفتر اول، انبیاء قبل از بنی اسرائیل ص 71 و 72 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
(ع) (ع) 🔰 وضعیت کوفه در اواخر عمر معاویه/ ضعف نعمان بن بشیر و قدرت گرفتن شیعیان 🔻 نعمان بن بشیر ❇️ نعمان آخرین فرمانداری بود که معاویه بر کوفه گماشت و به هیچ وجه نمی‌توان قدرت وی را با قدرت زیاد بن ابیه مقایسه کرد. ❇️ برای نمونه زمانی که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی حکومت نعمان به وی خبر دادند که مسلم بن عقیل، نماینده حسین بن علی(ع) به کوفه آمده گفت «تا با ما کاری نداشته باشد، ما هم با او کاری نداریم.» ❇️ در حالی که زمان زیاد بن ابیه، به دستور او هر کسی را که مظنون به شیعه بودن می‎یافتند، دستگیر و زندانی می‌کردند و یا به شهادت می‎رساندند. ❇️ در زمان نعمان بن بشیر سازمان شیعه در کوفه به تدریج رشد دو چندان یافت تا جایی که برای امام حسین(ع) نامه نوشته و اعلام کردند که شیعیان کوفه آماده قیام هستند. ❇️ سید الشهدا(ع) نیز در پاسخ به آنان دستور دادند تا زمانی که معاویه زنده است، دست به هیچ اقدامی نزنند. 📝 منبع: ثاقب، فصل اول، ص 17 و 18 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 🇮🇷 با ما همراه باشید.
💯 با ملاحظه همه جوانب، امروز؛ ✅ حضور در انتخابات یک وظیفه شرعی است. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
(ع) (ع) 💯 اوضاع کوفه در پایان حکومت امیرمؤمنان(ع) 📚 اوضاع در پایان حکومت علی(ع) کاملا دگرگون شده بود. مردم از آن جهت که تحت تربیت حضرت نبودند، نمی‌توانستند کمکی برای حضرت(ع) باشند. 📚 آن‎هایی که می‌توانستند کمکی کنند، هزینه‌ی جنگ‌های متعددی شده بودند که معاویه ترتیب داده بود. عده کمی هم که مانده بودند، کاری از پیش نمی‌بردند. 📚 برخی از دوستان هم بودند که به واسطه‌ی حوادثی که پیش آمد، ماهیت خود را نشان دادند. برای نمونه ابن عباس به بیت المال بصره دستبرد زد(1) 📚 البته شاید بتوان این عمل او را حمل بر صحت کرد و علت این کار را حفظ بیت المال مسلمین از تصرف افراد معاویه دانست. اما امیرمؤمنان(ع) در نامه‎ای او را توبیخ کردند که چون اوضاع را دگرگون و علیه من دیدی، ماهیت خودت را نشان دادی(2) 🔻 پی نوشت؛ 1 – انساب الاشراف، ج2، ص 169 الی 176 2 – همان؛ اختیار معرفه الرجال، ج 1، ص 279-280، بحارالانوار، ج33، ص499-503 📕 منبع: تبار انحراف، ص19 و 20 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
38.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تاریخ_جهان #رژیم_صیهونیستی #دشمن #خانواده 📹 کلیپ 🔰 رژیم صهیونیستی و قاچاق زنان 💢 صهیونیسم، دشمن خانواده است. 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
(ع) (بخش پایانی) ✅ سرنوشت افرادی که در کشتی نوح بودند چه شد؟ 🔹 پس از پایان یافتن طوفان، کشتی بر «کوه جودی»(1) به خاک نشست و برای بار دوم زندگی در زمین آغاز شد. این بار نیز همه ساکنان زمین شایسته بودند. 🔹 تفاوت آغاز اول با آغاز دوم در تعداد افراد بود. باز نخست دو نفر بودند و این بار کمی بیشتر(2). آدم(ع) و حوا دارای یک تجربه بودند و این گروه تجربه‎های فراوانی داشتند. بر این اساس، تاریخ روند مثبت و خوبی را طی می‎کرد. 🔹 حضرت آدم در بهشت به دلیل نداشتن تجربه، از درخت ممنوعه خورد و اخراج شد، ولی کسانی که از کشتی نوح پیاده شدند تجربه داشتند. تجربه آنان همان طوفان بود. 🔹 طوفان عذابی بسیار وحشتناک و عظیم بود که آنان به چشم خود دیده بودند و دست از پا خطا نمی‎کردند، بنابراین کار شیطان در این زمان بسیار دشوار بود. 🔹 توزیع جمعیت زمین از ساکنان این کشتی آغاز شد. این کار بسیار حساب شده صورت گرفت و نوح(ع)، فرزندانش را در زمین پراکند(3) اما با فاصله گرفتن از زمان طوفان و فراموشی آن عذاب بزرگ، شیطان توانست انحرافاتش را شروع کند. 🔻 پی نوشت؛ 1 - بنابر روایات، جودی در محل مسجد کوفه بوده است، الکافی، ج 8، ص 279 و 280/ در ترجمه کلدانی و سریانی تورات نیز محل به خاک نشستن کشتی، قله جودی یا «جوزدی» معرفی شده است، اما در ترجمه‎های فعلی این محل را آرارات واقع در ارمنستان گفته‎اند. جای سوال است که چرا یهودیان در صدد تغییر مکان فرود کشتی نوح هستند(قاموس کتاب مقدس، 30) 2 - درباره شماره نجات یافتگان از طوفان، رقم‎های گوناگون بیان شده است. به نظر می‎رسد صحیح‎ترین رقم، هشت نفر باشد. عهد جدید نیز به نقل از پترس، این رقم را بیان کرده است. 3 - عهد عتیق، پیدایش، باب 10 ❇️ منبع: دشمن شدید، دفتر اول، ص 72 تا 74، انبیاء قبل از بنی اسرائیل 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
🔰 ایجاد اختلاف میان علما توسط شاهان قاجار 💢 شاهان قاجار در برخورد با علما شدت بیشتری از آنچه در دوران صفویه وجود داشت، داشتند؛ گرچه همیشه به علما و مجتهدین احترام می‌گذاشتند. 💢 نسبت به چهره‎های بسیار مقدس و عالم تا آنجا پیش می‎رفتند که خود به خانه آن‌ها رفته و از آنان دیدار می‌کردند. فتحعلی شاه به منزل میرزا قمی در قم می‎آمده و یا ناصر الدین شاه در سبزوار نزد ملا هادی سبزواری می‎رفت. 💢 البته از آنجایی که معمولاً در شهرهای بزرگ مجتهدین متعددی وجود داشتند، صد اعظم‎ها و حتی خود شاه برای تحت سلطه در آوردن آنها گاه بین‎شان اختلاف انداخته و جانب یکی را می‎گرفتند. 💢 گاه نیز با ایجاد ارتباطات سببی با آن‌ها، افراد خاصی را به مقام امامت جمعه برگزیده و می‎کوشیدند مردم را به سمت آنان هدایت کنند. 💢 اما از آنجا که مردم به طور طبیعی این افراد را وابسته به دربار می‎دیدند، سراغ مجتهدین مستقل می‎رفتند. 💢 کسانی که مدت‎های مدید در مراکز علمی نجف تحصیل کرده بودند و زمان دراز به خاطر حرمت نهادن به دین، شرعیات و خدمت به مردم در محلات مختلف و نیز تأیید گرفتن از مراجع دست اول نجف مورد مراجعه عمومی قرار می‎گرفتند.(1) 🔹 پی نوشت؛ 1 - سفرنامه کمپفر، ص 125 تا 127 ✅ منبع: بررسی و تحقیق در جنبش مشروطیت ایران، رسول جعفریان، ص 33 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
💯 نسب یهودیان جزیره العرب 🔹 یهودیان همچون عرب‌ها، نسب به سام بن نوح(ع) می‌رسانند، یعنی از نژاد سامی‌اند(1) اما این‎که همه آنان از فرزندان حضرت یعقوب(ع) و اسباط دوازده گانه بنی اسرائیل باشند، قطعی نیست؛ حتی درباره یهودیان حجاز این تردید هست که بیشتر آنان عرب متهود(یهودی شده) بوده‎‌اند. 🔹 یعقوبی، بنی نضیر و بنی قریظه را متهود دانسته و گفته است «آنان شاخه‌ای از جذام بودند که آیین یهود را اختیار کرده بودند»(2) اما ابوالفرج اصفهانی قبایل زیادی از یهودیان را نام برده و از آنان به «بنی اسرائیل» تعبیر کرده است(3) 🔹 از گزارش‌های تاریخی استفاده می‌شود که از میان گروه‌های یهودی، دو قبیله بنی نضیر و بنی قریظه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده‌اند، چون نسب آنان به کاهن بن‌هارون می‌رسید، به همین جهت به آنان «کاهنان» می‌گفتند.(4) 🔹 با تمام این مسائل به نظر می‌رسد، سه قبیله «بنی نضیر»، «بنی قریظه» و «بنی قینقاع» با عنوان یهودیان اصیل یا اسرائیلی تعبیر می‌شود و عرب‌های یهودی شده مدینه «یهود انصار» هستند، چون در میان قبایل انصار مدینه زندگی می‌کردند. 🔻 پی نوشت؛ 1 – موسوعه الیهود، ج2، ص209 2 – تاریخ تمدن، ج 1، 354 3 – تاریخ الیعقوبی، ج1، ص367 و 370 4 – الاغانی، ج22، ص344 5 – سیره ابن هشام، ج2، ص202 ❇️ منبع: پیامبر و یهود حجاز، نوشته مصطفی صادقی، ص 32 و 33 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
✅ افسانه‌ای مشهور درباره علت کوچ یهودیان به جزیره العرب 🔻 ابوالفرج اصفهانی در کتاب «الاغانی» می‎نویسد: 🔹 حضور یهود در حجاز به دوران حضرت موسی(ع) مربوط می‌شود. او می‌گوید «ساکنان اولیه حجاز گروهی به نام عمالیق بودند که به مردم ستم می‌کردند، موسی لشکری از بنی اسرائیل را به جنگ آنان فرستاد و فرموده کسی از آنان را زنده نگذارید. 🔹 لشکر بنی اسرائیل به حجاز آمده با کشتن همه آنان به پیروزی رسیدند. در این میان تنها فرزند حاکم را به جهت زیبایی‌اش نکشتند و با خود بردند. چون به شام بازگشتند، موسی(ع) وفات کرده بود. 🔹 بنی اسرائیل به لشکریان اعتراض کردند که چرا یک نفر را زنده آورده‎ و از فرمان سرپیچی کرده‌اید. لذا از ورود آنان به وطنشان جلوگیری کردند. لشکریان که چنین دیدند گفتند به حجاز بر می‎گردیم و در محل گروهی که با ایشان جنگیدیم سکونت می‌کنیم. 🔹 پس به اطراف یثرب آمدند و آنجا مسکن گزیدند. وقتی هم رومیان به شام غلبه کردند، بنی اسرائیل را قلع و قمع کردند. بنی نضیر، بنی قریظه و بنی بهدل از شام گریخته و به نزد دوستان هم کیش خود در حجاز آمدند و آنجا ساکن شدند.»(1) 🔸 ادامه دارد... 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
💢 این داستان تا حدودی شهرت یافته ولی سهیلی آن را نپذیرفته(2) و آن را با عمر حضرت موسی(ع) نامتناسب می‌داند.(3) 💢 یکی از نویسندگان معاصر نیز با اشاره به این گزارش می‌نویسد: تاریخ ورود اولین گروه از یهودیان به حجاز آمیخته با افسانه است.(4) 💢 یکی از مطالبی که در این گزارش تردید ایجاد می‌کند، این است که چرا پیامبر خدا بر کشتن همه تأکید می‌کند؟ به همین دلیل بی شباهت به افسانه نیست. 💢 عامل دیگری که برای مهاجرت یهودیان به جزیره عربی ذکر شده، غلبه رومیان بر شام و ویرانی معبد و کشتار یهودیان است. این موضوع در بخش دوم گزارش ابوالفرج آمده ولی به زمان اشاره نشده است. 💢 بلاذری و طبری نیز می‌گویند وقتی «بختنصر» به بیت المقدس حمله کرد، بنی اسرائیل به حجاز کوچ کردند.(5) برخی هم زمان حمله رومیان را سال هفتاد میلادی ذکر کرده‎اند.(6) 🔻 پی نوشت؛ 1 – الاغانی، ج 22، ص343 2 – سفر خروج، 17/9، تاریخ ابن خلدون، ج2، ص100 3 - الروض الانف، ج4، ص290 4- محمد و الیهود، ص60 5- فتوح البلدان، 29 6- تاریخ جامع ادیان، ص367 ❇️ منبع: پیامبر و یهود حجاز، نوشته مصطفی صادقی، ص 32 و 33 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
💢 رنسانس؛ آغاز تمدن شیطانی غرب 🔰 با مهار ظاهری تمدن اسلامی در ایران و مجموعه خدمات دولت عثمانی به غرب، زمینه برای استقرار حاکمیتی که شیطان از روز نخست به دنبال ایجاد آن در زمین بود، فراهم شد. 🔰 این حاکمیت شیطانی لزوماً بدین معنی نبود که تمامی عناصر این تمدن ساخته و پرداخته شیطان باشد، چرا که اساساً شیطان چنین توان انجام چنین عملی را ندارد. 🔰 در جریان نفوذ در امت موسای کلیم و تشکیل حزب شیطان نیز دیدیم که نهایتاً ثمره تلاش‌های این پیامبر بزرگ در سازمان دهی قومی بود که یکسره در اختیار شیطان قرار گرفت. 🔰 در اینجا نیز مواد خامی که در اختیار این حزب(شیطانی) قرار داشت، عناصری تمدنی بود که از بقایای حکومت بیزانس، تمدن مصطلح اسلامی و از همه مهم‎تر تمدن واقعی اسلامی _ به ویژه در حوزه دانش _ در آن دوره موجود بود. 🔰 حدود هزار سال پیش(در سال 395 م) امپراتوری روم با الگوی تکراری اختلاف میان مردمی که نام دینی الهی را بر خود بر می‌گزینند، به دو پاره غربی و شرقی تجزیه شد. 🔰 در سال 476 روم غربی مورد تاخت و تازه اقوام ابتدایی و مهاجمی چون ژرمن‌ها، مجارها و فرانک‌ها قرار گرفت که همگی نیاکان کشورهای امروزی اروپا هستند. 🔰 در سال 313 کنستانتین(امپراتور روم) با صدور فرمان میلان، تساهل رسمی نسبت به مسیحیت را اعلام کرد و در سال 381 تئودوسیوس، مسیحیت را دین رسمی امپراتوری خواند. 🔻 ادامه دارد... 🔹 منبع: تاریخ تمدن و ملک مهدوی، ص 497 و 498 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
✅ غرب به دروغ رنسانس را محور تحلیل تاریخ تمدن قرار داد 💢 ولی پس از این دوران شاهد مسائل تمدنی اندکی هستیم و این نشان می‎دهد حزب شیطان حتی تحمل استقرار دین تحریف شده در اروپا را نداشت و مقدمات حمله به آن را فراهم کرد. 💢 در نتیجه این حملات شهر رم سقوط کرد و جلوه‌های تمدنی همانند شهرنشینی، تجارت و دانش به فراموشی سپرده شد. 💢 این آغاز دورانی بود که در مقابل قرون قدیم _ که دوران تمدن‎های یونان و روم باستان را در بر می‌گیرد _ و قرون جدید پس از رنسانس، دوره «قرن وسطا» نام گرفت. 💢 این نوع نامگذاری متأسفانه رنسانس را نقطه محوری تحلیل تاریخ تمدن قرار داد و از آنجا که عمده تاریخ نگاری‌ها و تحریفات آن مربوط به پس از این دوره است، این تصور قالبی به شکلی جداناشدنی به عنوان یکی از باورهای جدی مردم جهان در آمد. 💢 براساس این باور هر آنچه که در دوره قرون وسطا شکل گرفت – از جمله حاکمیت دین و کلیسا به عنوان مهم‌ترین ممیزه آن _ ابتدایی، عقب مانده و منفور است و تمدن واقعی بشر مربوط به دوران پس از این روزهای تاریک است که از حاکمیت دین خلاص شد و به سوی انسان محوری حرکت کرد. ❇️ منبع: تاریخ تمدن و ملک مهدوی، ص 497 و 498 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
✳️ زیر سقف سقیفه/ تلاش انصار برای پوشیدن جبه‌ی خلافت 💯 درک رخدادهای پس از رسول خدا(ص) در ارتباط با رهبری جامعه، بدون توجه به جناح بندی‌های مدینه ممکن نیست. 💯 یک گروه مهم انصار بودند که در جریان فتح مکه به این طرف در اندیشه مشکلات پس از رحلت رسول خدا(ص) افتاده و نگران آینده خود بودند. 💯 آنان به دلیل ترسی که از تسلط قریش داشتند بی توجه به بیعتی که در غدیر با امام علی(ع) کرده بودند و – شاید احتمال موفقیت او را نمی‎دادند – در سقیفه اجتماع کردند. 💯 حباب بن منذر یکی از سران انصار در سخنان خود در سقیفه انصار را برتر از قریش دانسته و گفت «این شمشیر آنان بوده که اسلام را پیروز کرده است.» 💯 او خطاب به انصار گفت «اینان(مهاجران) از فی شما و زیر سایه شما هستند و جرأت مخالفت با شما را ندارند.» 💯 از سخنان حباب چنین به دست می‎آید که آن چه انصار را به این اقدام نسنجیده واداشت، ترس همراه با رقابت در برابر قریش بوده است. 💯 از سوی دیگر چند نفر از مهاجران که در دو هفته پایان حیات رسول خدا(ص) دست به اقدامات مشکوکی زده بودند، با شنیدن اجتماع سقیفه به سرعت به آن محل رفته و به بحث گفت‌وگو با انصار پرداختند. 🔰 ادامه دارد... 📕 منبع: تاریخ اسلام جلد دو، تاریخ خلفا، رسول جعفریان، ص15 و 16 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید
📚 ابن اعثم می‌نویسد «پیش از آمدن مهاجران به سقیفه، میان انصار بحث و گفت‌وگوی فراوانی شد. 📚 یکی از انصار گفت: شخصی را برگزینید که قریش ملاحظه هیبت او را بکند و انصار از او ایمن باشند. کسانی سعد بن عباده را پیشنهاد کردند. 📚 اسید بن حضیر که از اشراف اوس بود به مخالفت برخاست. او گفت: خلافت باید در قریش بماند. دیگران بر ضد او سخن گفتند؛ بشیر بن سعد نیز از قریش دفاع کرد. 📚 عویم بن ساعده گفت: خلافت جز از آن اهل‎بیت نبوت نخواهد بود، همان جایی قرارش دهید که خدا قرار داده است.» 📚 گزارش ابن اعثم نشانگر تضاد و رقابت داخلی انصار است. 📕 منبع: تاریخ اسلام جلد دو، تاریخ خلفا، رسول جعفریان، ص15 و 16 🌐 کانال تاریخ بصیرت افزا http://eitaa.com/joinchat/1594753028C349cce3301 💻 آدرس سایت: http://tarikhorg.blog.ir/ 📌 با ما همراه باشید