شهادت امام حسن عسکری (ع) تسلیت
🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑
لَیْسَتِ الْعِبادَةُ کَثْرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلوةِ وَ إِنَّما الْعِبادَةُ کَثْرَةُ التَّفَکُّرِ فی أَمْرِ اللّهِ:
امام حسن عسکری(علیه السلام) میفرماید: عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه [حقیقتِ] عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است.
تحف العقول، ص۴۴۸
🗓سالروز عروج ملکوتی اسلام شناس معاصر علامهسیدمحمدحسینطباطبایی
💠رهبرانقلاب:
‼️او مجموعهای از معارف و فرهنگ اسلام بود؛ او فیلسوف، فقیه، حکیم و مفسر قرآن بود و از اصول و کلام و ادبیات و نجوم و هیئت و ریاضیات و از علوم بی نام و نشان دیگر مطلع بود! ۶۱/۸/۲۳
@ostadahadi
روضه امام حسن عسگری.mp3
1.72M
شهادت امام حسن عسگری علیه السلام تسلیت. روضه خوانی آقای بحرانی از شاگردان استاد
خارج فقه نجاسات جلسه24.mp3
5.54M
خارج فقه #جلسه_بیست و چهارم
#نجاسات_شیر میته
بیست و ششم آبان
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۳۰
#جلسه_۱۶
#حجیت_خبر_واحد
#راه_حل_تخصیص_آیات_ناهیه
آیات ناهیه ارشاد به حکم عقل دارد و حکم عقل تخصیص ندارد راه حل چیست؟
راه حل تخصیص آیات ناهیه:
1- نواهی در آیات مولوی است و نهی، حرمت تکلیفی است واجب است اجتناب از ظن. حکم مولوی تخصیص میخورد مانند امر به احتیاط که به عسر و حرج تخصیص خورد اینجا هم عمل به ظنون حرام است الا ظهور آیات ناهیه.
#استاد: علت در آیه نمیگذارد چون جنس ظن مغنی از واقع نیست و از مصادیق ظن ظهور آیات ناهیه است پس تخصیص بردار نیست.
2- راه #آخوند_شیخ_آقا_ضیاء این است که میگویند آیات ناهیه از ظن مربوط به اصول دین است و ربطی به فروع ندارد.
#اشکالات_استاد:
أ- مشکل ما این است که آیا ظهور آیات ناهیه که ظنی است میتواند عمل به ظن را نهی کند.
ب- اگر آیات عمل به ظن را نهی کند از وجود شیء عدم وجود خودش لازم میآید (انقلاب). علاوه بر این آیات ناهیه اطلاق دارد چه ظنون از اصول دین باشد چه فروع و تخصیص دلیل میخواهد.
3- (از مرحوم نائینی_اجود التقریرات و فوائد الاصول) آیات ما را از عمل به ظن نهی میکند وبیان حکم میکند نه موضوع یعنی عدم پیروی از مالیس بعلم. و ادله حجیت خبر واحد آنرا به منزله علم و طریق الی الواقع میکند. پس ادله حجیت خبر واحد بر آیات ناهیه حاکم است. هر موضوعی در رتبه قبل از حکم است اگر آیه «لاتقف..» که حرمت را ثابت میکند بخواهد موضوع را هم ثابت کند لازم میآید چیزی را که در رتبه متأخر است در رتبه ی متقدم گیرد یعنی حرمت عمل به ظن در رتبه قبل خودش موضوع خودش را هم ثابت کند و بگوید ظواهر از ظنون است.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🌾🌷🍃
🌷🍃🌾
🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎🌹🍃🍃🍀
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۸/۱
#جلسه_۱۷
#حجیت_خبر_واحد
#راه_حل_تخصیص_آیات_ناهیه
#راه_حل_شیخ_انصاری
استاد راه حل نایینی را پذیرفتند ایشان قائل به ورودند و مرحوم امام قائل به حکومتند.
#راه_حل_چهارم (شیخ انصاری در رسائل): موضوع آیه لا تقف علم نیست بلکه حجت است یعنی خبر واحد ثقه و ظهورات الفاظ قرآن حجت اند آنگاه ادله حجیت ظهورات و خبر واحد بر آیات ناهیه ورود دارند.
#استاد: این جواب در صورتی درست است که بتوانیم ثابت کنیم مراد از علم حجت است در حالیکه علم و حجت تباین مفهومی دارند و تصرف در آیه دلیل میخواهد.
#تحقیق_استاد: آیا ما تابع علم هستیم یا هر چه منتهی به علم شود کافی است ؟ دو مبنا است:
1- #مبنای_نایینی و #آقا_ضیاء این است که مدلول آیه تیعیت از علم است اعم از اینکه خودش علم باشد یا بمنزله علم مثلا اطمینان و ظنِ غالب منتهی به علم است.
2- عده ای از اصولیین قائلند که علم به احکام لازم نیست بلکه بمنزله علم کافی است که چند دسته اند:
2.1. بعضی ها مدلول ادله شرعیه را اعتبارِ جعلِ مؤدّی می دانند یعنی اگر بناء عقلا بر حجیت خبر ثقه است و ثقه ای از امام (ع) خبر داد که نماز جمعه در عصر غیبت واجب است مؤدّای آن خبر وجوب نماز جمعه است اما اگر ینبغی گفت دیگر وجوب نیست. مؤدّا= دلالت لفظی و مطابقی است.
2.2. مدلول ادله حجیت خبر جعل حکم مماثل میکند یعنی تجب الصلاة الجمعة فی العصر الغیبة یک وجوب ظاهری مثل وجوب مطابقی برای ما جعل میکند بعنوان أنّه واقع.
2.3. منظور از ادله حجیت خبر واحد اینست که چون راوی موثق است با خبر معامله علم کن گرچه وثوق علم نیست و این امر تعبدی است.
#نتیجه_استاد: هدف ما از حجیت خبر و ظهورات قسم سوم است.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 #خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۳۰ #جلسه_۱۶ #حج
باسلام و عرض پوزش از تاخیر بوجود آمده به تدریج ادامه خلاصه دروس بارگزاری میشود.
🌸🌸اطلاعیه🌸🌸
شروع تدریس شرح منظومه از اول بخش حکمت.
توسط حضرت آیت الله احدی حفظه الله تعالی
همراه با نماز ظهر و عصر
مکان; خیابان معلم روبروی ساختمان ناشران کوچه 5پلاک 6جنب پارکینگ مکانیزه
خارج فقه نجاسات جلسه25.mp3
6.03M
﷽
خارج فقه #جلسه_بیست و پنج
#نجاسات_اجزای مبانه
بیست و هشتم آبان
خارج فقه نجاسات جلسه26.mp3
6.13M
﷽
خارج فقه #جلسه_بیست و ششم
#نجاسات_اجزای مبانه
بیست و نهم آبان
خارج فقه نجاسات جلسه27.mp3
5.14M
﷽
خارج فقه #جلسه_بیست و هفتم
#نجاسات_اجزای مبانه
سی آبان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
روز میلاد صادر اول عالم، نقطه دائرۀ امکان، دفتر تدوین و تکوین الهی بر ناسوتیان و برزخیان و جبروتیان مبارک باد.🌺🌺🌺
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
اعمال روز هفدهم ربیع الاول
👈غسل به نیت روز هفدهم ربیع الاول.
👈روزه که در روایت دارد ثواب یکسال روزه دارد.
👈صدقه دادن و احسان و خوشحال نمودن مومنان و زیارت مشاهد مشرفه(امامزادگان و...)
👈زیارت حضرت رسول(صلوات الله علیه و آله و سلم) از دور و نزدیک.
👈زیارت حضرت امیرمومنان علیه السلام.
خارج فقه نجاسات جلسه28.mp3
6.41M
خارج فقه #جلسه_بیست و هشتم
#نجاسات_فاره مسک
سوم آذر
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
✅ز احمد تا احد یک میم فرق است
جهانی اندر آن یک میم غرق است
بر او ختم آمده پایان این راه
در او منزل شده «ادعوا الی الله»
مقام دلگشایش جمع جمع است
جمال جانفزایش شمع جمع است
✅میلاد پیامبر رحمت (ص) و رییس مذهب جعفری (ع) مبارک
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۳۰
#جلسه_۱۶
#فصل_فی_النجاسة
#مسأله_۳
#فرع_دوم: در شک در حلیت بود دو متمم داشت:
1.علم به قابلیت تذکیه
2.آنجا که شک در حلیت گوشت و هم شک در قابلیت تذکیه داریم . آیا اصالت عدم تذکیه جاری است؟
فقها دو #مبنا دارند:
أ. تذکیه #نفس_فعل_خارجی_ذابح است/.
ب.تذکیه #مرکب_بریدن_اوداج _اربعه+و_قابلیت_تذکیه است.
بنا بر اول اصالة عدم تذکیه جاری نیست چون شک در حلیت و حرمت گوشت داریم شک در خود تذکیه نداریم لذا اصالة الحل جاری است.
بنا بر دوم اصالة عدم التذکیة جاری است چون قابلیت جزء تذکیه است چون شک در قابلیت تذکیه داریم اما در عین حال اصل جاری نیست چون عمومات ادله اینجا وجود دارد وقتی اطلاقات است اصل عملی جاری نیست.
عموم= کل حیوانٍ یقبل التذکیة
عموم از روایات بدست میآید.
صحيحة على بن يقطين قال: سألت أبا الحسن عليه السّلام عن لباس الفراء و السمور و الفنك و الثعالب و جميع الجلود؟ قال: «لا بأس بذلك»
لذا همه حیوانات قابل تذکیه اند مگر چند حیوان استثنا شده.
#فرع_سوم: حیوان مردد بین خون جهنده و عدم آن آیا بول و غائط آن نجس است.
#صاحب_مدارک، مار خون جهنده ندارد مرحوم #علامه میفرماید خون جهنده دارد؛ #شیخ_طوسی ادعای اجماع کرد که لها دمٌ سائل.
بول و غائط چنین حیوانی پاک است قاعده طهارت جاری است اما بعضی از علما استصحاب عدم ازلی جاری کرده و بول و غائط مار را پاک میدانند.
#اشکال: این استصحاب جاری نیست چون موضوع استصحاب عدم ازلی وجودی است نه عدمی. #مرحوم_ خویی هم همین اشکال را دارد.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۸/۱
#جلسه_۱۷
#فصل_فی_النجاسة
#منی
نجاست چهارم منی است 4 بحث دارد:
1-منی انسان؛ از نظر اهل سنت بعضی مطلقا چه خشک و چه تر پاک میدانند و بعضی تر را نجس و خشک را پاک میدانند.
روایات اهل بیت (ع) دو دسته است:
أ.متواتر است و حکم به نجاست میکند.
ب.حکم به طهارت میکند مستفیض هم نیست اما سنداً قوی است.
تأویل روایات :
حمل بر تقیه؛ مرحوم خویی: منظور از لا بأس اثبات طهارت منی نیست بلکه منظور اشاره به تخفیف دارد یعنی خشک کردن منی اشکال ندارد مطلب در استبصار شیخ طوسی است.
(صحیحه) عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ أَبِي أُسَامَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع يُصِيبُنِي السَّمَاءُ وَ عَلَيَ ثَوْبٌ فَتَبُلُّهُ وَ أَنَا جُنُبٌ فَيُصِيبُ بَعْضَ مَا أَصَابَ جَسَدِي مِنَ الْمَنِيِّ أَ فَأُصَلِّي فِيهِ قَالَ نَعَمْ. الكافي الإسلامية / ج3 ص 52 )
ظاهر حدیث این است که ملاقی منی پاک است پس خودش هم پاک است.
#نظر_استاد: با نظر امام یکی است و شبهه، شبهه ی موضوعیه است نه حکمیه و سؤال از موضوع است.
توجیه دیگر به نظر استاد این است قبلا جنب ازاله کرده بعدا قطرات باران ریخت. صاحب وسائل حدیث را حمل بر تقیه کرد.
2-حیواناتی که غیر مأکول اللحم اند نفس سائله دارند مثل شیر، خوک، گرگ، سگ منی شان نجس است (اشد من البول)
3-این است حیوان مأکول اللحم بود آیا منیاش نجس است یا نه؟
بله پاک است چرا که روایات نداریم و برعکس داریم که «کل ماأکل لحمه فلا بدس بما یخرج منه » روایت قاعده کلی است. فقها ادعای اجماع قطعی کردند.
آیت الله #بهجت: این اجماع سیره عملی فقها است. حیوانی که نفس سائله دارد آن هم پاک است.
4-مذی و ودی و وذی پاک اند وکذا رطوبات فرج و دبر ماعدا البول و غائط.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۸/۲
#جلسه_۱۸
#حجیت_خبر_واحد
#راه_حل_تخصیص_آیات_ناهیه
#دلیل_دوم_عدم_حجیت_خبر
#دلیل_دوم عدم حجیت خبر واحد 5 دسته روایات اند:
1.مفادش این است که خبری که صدورش معلوم نیست به ما رد کنید عمل به آن جایز نیست.
2.مفادش این است که خبری که شاهدی از قرآن ندارد عمل به آن جایز نیست.
3.مفادش این است که خبری که موافق با کتاب خدا نیست عمل نکنید.
4.مفادش این است که خبری که موافق با کتاب خدا و سنت نیست عمل نکنید.
5.مفادش این است که خبری که مخالف با کتاب الله است باطل است (فهو زخرف)
#سه_جواب به استدلال به این روایات داده شده است:
أ.جواب #آخوند در کفایه : این اخبار آحادند استدلال به عدم حجیت خبر واحد از طریق خبر واحد محال است چون از وجود دلیل عدم دلیل لازم میآید.
ان #قلت:روایات مانعین 5 دسته است که تواتر اجمالی دارند اخصّ مضمون، مضمون مورد اتفاق است.
#قلت: ما دست روی مضمون متق علیه میگذاریم خبر مخالف با کتاب سه قسم است:
1-به نحو تباین
2-عموم و خصوص من وجه
3-عموم و خصوص مطلق
در اینجا قسم سوم تعرض غیر مستقر است و تعارض مستقر تعارض به تباین و من وجه است. (مهم)
#سه_جواب:
1.این است که بحث در مورد حجیت خبر ثقه در تعارض غیر مستقر است نه مستقر و اشکال شما در مستقر است. جواب آیت الله #وحید در تعارض غیر مستقر یقدم الخاص و المقید علی العام و المطلق.
2.(آقا ضیا در نهایة الافکار) روایت ما خالف الکتاب حمل بر تخالف به تباین میشود و طرح خبر به خاطر تباین و من وجه مانعی ندارد، اما ادله حجیت خبر واحد بر روایاتی که میگفت خبری که به صدورش علم ندارید عمل نکنید؛ حکومت دارد.
3.جواب_استاد: عمل به 5 دسته لغویت لازم دارد چون عمل به آن مستلزم لغویت ادله حجیت خبر واحد است ناچاریم به برگرداندن 5 طایفه به تخالف به تباین و من وجه و شامل عموم و خصوص مطلق نمیشود.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۸/۲
#جلسه_۱۸
#فصل_فی_النجاسة
#میته
چهارم از نجاسات میته است المیتة من کل ما له دم سائل.
دلیل بر نجاست 7 طایفه روایت است عمده طایفه اول است که ظهور دلالتش بر نجاست میته است. روایات مربوط به نزح آب میفرماید مرغ و .. اگر در آب چاه بیفتد امام صادق (ع) فرمود اگر در درون چاه باد نکرده باشد و بدن پاشیده نشده فلان مقدار و اگر بوی تعفن گرفته آنقدر نزح کند تا بوی تعفن برود.
#مخقق_همدانی فرمودند: امر به نزح از آثار نجاست است یعنی اثرش باید نزح شود همین دلیل بر نجاست میته است.
در ماء بئر سه چیز مطرح است:
1.انفعال
2.دلالت مطابقی روایات نزح
3.دلالت التزامی نزح چیست؟ ارشاد به نجاست است.
#اشکال: اگر دلالت التزامی نزح نجاست است پس چرا در مورد حیواناتی که یقین داریم به عدم نجاستش مانند مار و عقرب باز باید نزح کرد مضافا نزح کاشف از مطهریت و انفعال آب چاه نیست لذا لازمه اش نجاست چاه نمشود. از یک راه میتوان میته را نجس دانست و آن اینکه در ردیف خون و خمر ذکر شده.
#طایفه_دوم:روایاتی که مغیرات آب کر را میشمرد یکیاش را جیفه دانست که اگر میته طعم رنگ آب را تغییر داد آن را نیاشام و وضو نگیر.(فلا یتوضأ و لاتشرب)
#طایفه_سوم: به مجرد فأره مرده آب قلیل نجس میشود پس موش مرده نجس است.
#طایفه_چهارم: موش مرده در روغن بمیرد روغن حرام است.
#طایفه_پنجم: در ظرفی که اهل ذمه آب میخورند اگر بدانیم در آن گوشت خوک و شراب و یا میته گذاشتند در آن آب نخورند.
#طایفه-ششم: اگر در آبگوشت موش مرده امام فرمود گوشتش را بشویید و بخورید.
#طایفه_هفتم: افرادی که از میته پوستین و غلاف درست میکنند به نقل از امام جواد که اگر دستش را به لباس خود بمالدامام فرمود نماز نخواند.
#مرسله_صدوق: سئل الصادق عن جلود المیته یُجعل فیه اللبن و السمن ما تری فیه امامد فرمود: لا بأس
#نکات:
1.حدیث مرسله است.
2.متعارض با روایات متواتر است.
3.به نقل مرحوم خویی و صاحب جواهر از کلام خود که در مقدمه فرمود: روایاتی که آوردم به صحتش معتقدم و به آن فتوا میدهم برگشته یا این که حمل بر تقیه کنیم این روایت را.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇