eitaa logo
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
111 دنبال‌کننده
44 عکس
10 ویدیو
136 فایل
این کانال جهت نشر دروس خارج فقه و اصول استاد می باشد. ارتباط با ادمین sd1251356@
مشاهده در ایتا
دانلود
2.این حدیث را حمل بر تقیه کنیم یعنی اینکه این حدیث مطابق فتوای اهل سنت است درحالیکه آبگوشت پاک نیست. 3.(خویی) می فرماید منظور از این دم ، دم طاهر (مانند دم متخلف)است نه دم نجس. چون از حلیت اکل آبگوشت سوال شد نه از نجاست آبگوشت. 4.(مرحوم امام) می فرماید در دلالت حدیث خدشه کرد ایشان می گوید که دلالت حدیث درست نیست الدم تأکله النار این بمعنای استحاله و استهلاک نیست چون استحاله زمانی است که کل آب تبخیر شود در حالیکه آبگوشت آب دارد. 5.(مرحوم حکیم) سیره متشرعه بر انکار حلیت اکل آبگوشت است وقتی سیره برخلاف روایت است باید حکم به موهون بودن دلالت حدیث کرد. 6.(مرحوم خویی) در تنقیح این روایت با معارضه ساقط میشود. چون در صحیحه علی بن جعفر از برادرش درباره مردی که خون دماغ شده قطره خونی در ظرفش ریخت از امام سوال کرد أیصلحه الوضوء منه؟ بین این روایت و این سه روایت است در ماده اجتماع تعارض می کنند ماده اجتماع آبگوشت است. صحیحه علی بن جعفر میگوید آبگوشت را بریزید دور و آن سه روایت میگوید مصرف کنید و میشود و اینجا 2 اصل داریم آنها را جاری میکنیم : أ‌-استصحاب نجاست جاری کن چون قبل از طبخ آب این آب نجس بود بعد از طبخ آبگوشت آیا نجاست باقی است استصحاب بقا نجاست می کنیم. ب‌-به قاعده طهارت مراجعه کنیم پاکی آبگوشت. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙 @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 /10/22 @ostadahadi مسألة 11): الدم المراق في الأمراق حال غليانها نجس منجّس، و إن كان قليلًا مستهلكاً، و القول بطهارته بالنار لرواية ضعيفة ضعيف. در دو قول است: 1-؛ مرحوم شیخ طوسی و مفید و دیلمی وقاضی ابن براج قائل شدند به دطهارت آبگوشت به شرط اینکه خون قلیل باشد. 2-؛ مرحوم صاحب عروه و حائری و بسیاری از متأخرین حکم به نجاست این خون کردند گفتند که نجس منجّس است. دو چیز است: 1) روایات نجاست دم است این روایات خون را به هر اندازه باشد هم نجس می دانند و هم متنجس. 2) سرایت نجاست با وجود رطوبت است و چون آبگوشت دارای مایع است قطعا همه اجزایش نجس می شود ولو اینکه در گوشه ای بیفتد اگر کسی بگوید قطره خون در آبگوشت مستهلک شد جواب می دهیم که استهلاک موجب طهارت اجزا و اشیا متنجس نمیشود. قبلا بحث شد سال گذشته . لذا ما باید برای این دو دلیل مخصوص پیدا کنیم اگر پیدا کردیم چه بهتر اگر نتوانستیم باید این فتوا را بپذیریم. باید روایات بررسی شود: ح.1:وَ عَنْهُ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْمُبَارَكِ عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ آدَمَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع عَنْ قَطْرَةِ خَمْرٍ أَوْ نَبِيذٍ مُسْكِرٍ قَطَرَتْ فِي قِدْرٍ فِيهِ لَحْمٌ كَثِيرٌ وَ مَرَقٌ كَثِيرٌ قَالَ يُهَرَاقُ الْمَرَقُ أَوْ يُطْعِمُهُ أَهْلَ الذِّمَّةِ أَوِ الْكَلْبَ وَ اللَّحْمَ اغْسِلْهُ وَ كُلْهُ قُلْتُ فَإِنَّهُ قَطَرَ فِيهِ الدَّمُ قَالَ الدَّمُ تَأْكُلُهُ النَّارُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ قُلْتُ فَخَمْرٌ أَوْ نَبِيذٌ قَطَرَ فِي عَجِينٍ أَوْ دَمٌ قَالَ فَقَالَ فَسَدَ قُلْتُ أَبِيعُهُ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى وَ أُبَيِّنُ لَهُمْ قَالَ نَعَمْ فَإِنَّهُمْ يَسْتَحِلُّونَ شُرْبَهُ قُلْتُ وَ الْفُقَّاعُ هُوَ بِتِلْكَ الْمَنْزِلَةِ إِذَا قَطَرَ فِي شَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ قَالَ فَقَالَ أَكْرَهُ أَنْ آكُلَهُ إِذَا قَطَرَ فِي شَيْءٍ مِنْ طَعَامِي.( وسائل الشيعة / ج3 / 470 / 38 باب نجاسة الخمر و النبيذ و الفقاع و كل مسكر ..... ص :468) (دو نقل و سند در اینجاست یکی حسن بن مبارک و یکی حسین بن مبارک) سوال این است که اگر در دیگی پر از آب و گوشت یعنی دیگ بزرگ قطره ای شراب یا خون ریخت چه حکمی دارد؟ امام فرمود آبگوشت را دور بریزد یا بدهد به یهودی و مسیحی یا بدهید سگ بخورد ولی فرمود گوشتش را بشویید خودتان بخورید. سوال کرد خون در آن ریخته امام فرمود خون نیست . از این استدلال که آتش خون را نابود کرد و استهلاک کرد و این استهلاک باعث میشود که گوشت را بشویید و بخورید. پس تعلیل عام است استهلاک را شامل میشود نتیجه اش این است که ما می توانیم حکم به طهارت آبگوشت کنیم یعنی خون نجس است ولی متنجس نیست. ؛ :فان حصل فيها شيء من الدم، و كان قليلا، ثم غلى، جاز أكل ما فيها، لان النار تحيل الدم، فان كان كثيرا لم يجز أكل ما وقع فيه. (برای اینکه آتش دم را استحاله می کند.) (در نهایة ج 3 ص104؛ السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات) / ج3 / 120 / باب الأطعمة المحظورة و المباحة ..... ص : 118) در کتا ب مقنعه جناب می فرماید: و إن وقع دم في قدر تغلي على النار جاز أكل ما فيها بعد زوال عين الدم و تفريقها بالنار و إن لم تزل عين الدم منها حرم ما خالطه الدم و حل منها ما أمكن غسله بالماء. (المقنعة ؛ ؛ ص582) و مرحوم دیلمی در مراسم می فرماید: فانه یزول حکم نجاسته و یجوز اکله. مرحوم ابن براج د رمهذب فرمود:جاز اکل ما فیها بعد ان یغسل. ح.2 أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ سَعِيدٍ الْأَعْرَجِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قِدْرٍ فِيهَا جَزُورٌ وَقَعَ فِيهَا مِقْدَارُ أُوقِيَّةٍ مِنْ دَمٍ أَ يُؤْكَلُ فَقَالَ ع نَعَمْ لِأَنَّ النَّارَ تَأْكُلُ الدَّم. (الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج6 ؛ ص235) امام فرمود : بخورید لان النار تأکل الدم. ح.3. عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ فِي كِتَابِهِ عَنْ أَخِيهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قِدْرٍ فِيهَا أَلْفُ رِطْلِ مَاءٍ فَطُبِخَ فِيهَا لَحْمٌ وَقَعَ فِيهَا أُوقِيَّةُ دَمٍ هَلْ يَصْلُحُ أَكْلُهُ فَقَالَ إِذَا طُبِخَ فَكُلْ فَلَا بَأْس. (وسائل الشيعة ؛ ج24 ؛ ص197) هزار سطل در این دیگ است. درون آن آبگوشت است خون در آن افتاد فرمود بخوریدش اشکالی ندارد. آیا این روایات می تواند تخصیص بزند؛ تقریبا کردند: 1.این آبگوشت بحد کر است بهمین جهت امام این آبگوشت را نجس نمی داند چون به اندازه بیش از حد کر است. (1000 سطل)
خارج اصول خبر واحد جلسه61.mp3
6.3M
خارج اصول ادله حجیت خبر واحد جلسه61
خارج اصول خبر واحد جلسه62.mp3
8.18M
خارج اصول ادله حجیت خبر واحد جلسه62
خارج فقه نجاسات جلسه59.mp3
6.65M
خارج فقه نجاسات. خون در آبگوشت جلسه59
خارج فقه نجاسات جلسه60.mp3
5.68M
خارج فقه نجاسات خون در آبگوشت جلسه60
خارج فقه نجاسات جلسه61.mp3
6.34M
خارج فقه نجاسات خون زیر پوست. جلسه61
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم دوستان توجه داشته باشند فایل های صوتی دروس همیشه روز بعد ساعت 7 در کانال بارگذاری خواهد شد انشاءالله. در ضمن روزهای یکشنبه30دی، دوشنبه و سه شنبه هفته آینده به مناسبت دهه فاطمیه تعطیل میباشد.
این است این دلیل شما ظن به صدور روایات را اثبات نکرد بلکه ظن به خود حکم را اثبات کرد درحالیکه مقصود ما از وجه عقلی این بود که روایات منقوله در کتب معتبره را حجت کنیم هر روایتی که ظن به صدورش داریم عقلا حجت است دلیل شما این بود. بلکه دلیل شما می گوید حال که علم اجمالی داریم بوجود احکام شرعیه در این روایات منقوله پس ظن پیدا می کنیم به این احکام شرعیه و هر کجا ظن به احکام شرعیه حاصل شد باید احتیاط کرد و به آن عمل کرد درحالی که میخواستیم از وجه عقلی به حجیت اخبار ثقه برسیم که آیا این خبرها حجت است یا نه؟ 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙 @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 /10/23 @ostadahadi : به شده است: 1) : وجود علم اجمالی است تقریب این وجه؛ در اینجا ما دو تا داریم : أ‌. علم اجمالی کبیر ب‌. علم اجمالی صغیر اما علم اجمالی کبیر اینست که؛ ما اجمالا میدانیم احکام شرعیه در روایات (همین روایاتی که در دست ماست) و بین تمامی امارات شرعیه اعم از شهرت فتوایی، شهرت روایی، اجماع محصل، اجماع منقول، اولویت ها . پس دایره علم اجمالی ما بسیار وسیع است از این جهت به این علم اجمالی کبیر میگویند هم شامل روایات شد هم شهرت ها هم اجماعات هم اولویت ها جمیع امارات را شامل شد. و اما علم اجمالی صغیر این است که؛ ما علم اجمالی داریم به وجود احکام شرعیه در همین روایاتی که از ائمه (ع) صادر شده و به ما رسیده است دامنه این علم اجمالی کوچک شد دیگر شامل امارات نمیشود فقط شامل روایات صادره از ائمه میشود و ما اجمالا میدانیم که این روایات وافی به معظم فقه است لذا میتوانیم در هر کجا که شک کردیم اصول نافیه جاری کنیم و آن حکم را برداریم و مخالفت قطعیه هم لازم نمی آید. پس دوتا علم اجمالی شد. ازآنجایی که ماعلم تفصیلی به احکام شرعی نداریم و تفصیلا نمیدانیم که احکام شرعیه چه مقداری است 500 تا 400 تا بیشتر یا کمتر . عقل میگوید چون علم تفصیلی به وجود احام شرعیه در این روایات نداریم به هر خبری که مظنون الصدور است عمل کنیم . چراکه تحصیل واقع از راه علم تفصیلی برای ما ممکن نیست . پس از نظر عقل خبر واحد ثقه حجت شد چون علم تفصیلی به صدور روایات و احکام شرعیه نداریم لذا چاره نداریم که به خبر مظنون الصدور عمل کنیم و آنها پناه ببریم. اگر بپرسید علم اجمالی کبیر چه میشود؟ در پاسخ میگوییم علم اجمالی کبیر توسط علم اجمالی صغیر منحل میشود چون نسبت به روایات هم علم اجمالی صغیر هم علم اجمالی کبیر مشکلی ندارد نسبت به شهرت یا اجماع منقول و سایر امارات شک می کنیم که ایا احکام شرعیه در اینها وجود دارد یا نه؟ این شک را شک بدوی می گویند علم اجمالی توسط شک بدوی منحل میشود چرا؟ چون اگر علم تفصیلی پیدا میشد هم علم اجمالی کبیر هم علم اجمالی صغیر منحل میشد . ولی چون علم تفصیلی پیدا نشد علم اجمالی کبیر بواسطه علم اجمالی صغیر و شک بدوی منحل میشد. نظیر اینکه در یک گله گوسفند علم اجمالی دارید بوجود گوسفند غصبی در سیاه و سفید . بینه آمد 20 گوسفند سیاه را جدا کرد و اینها را غصبی دانست نسبت به بقیه گوسفندها شک کنید که آیا غصبی است یا نه؟ مثلا این گوسفند سفید غصبی است و آن گوسفند و.. شک میشود . قاعده حل جاری است و آن علم اجمالی کبیر منحل میشود علم اجمالی کبیر ( اینکه بین سیاه و سفید عده ای از سیاهها غصبی است ) در اینجا هم نظیر همین است. چون علم تفصیلی نیست ما این مشکل را داریم. اینها مبانی شیخ و آخوند است که شیخ در رسائل گسترده بحث کرده. 4 تا اشکال بر این علم اجمالی دارد: 1- اشکال عدم انحصار است میفرماید اگر دایره علنم اجمالی محدود به همین اخبار بود این علم اجمالی میتواند بعنوان یک وجه عقلی اخبار آحاد ثقه را حجت کند. ولی دایره علم اجمالی منحصر به اخبار نیست اعم از اخبار و شهرت واجماع است تمامی امارات را شامل میشود . چرا؟ (مهم) زیراما به دنبال کشف احکام واقعیه هستیم میخواهیم احکام واقعیه را امتثال کنبم لذا باید احتیاط کنیم به همه امارات عمل کنیم . مثلا اگر 500خبر را کنار گذاشتیم و عمل به آن کردیم امتثال واقعی حاصل نشد .چرا چون علم اجمالی به وجود احکام شرعیه در بقیه امارات داریم. لذا باید احتیاط کنیم هم به روایات غیر مشهوره عمل کنیم هم به روایات ضعیفی که شهرت فتوایی دارد عمل کنیم هم به اجماعات قدما عمل کنیم تا با این احتیاط یقین پیدا کنیم و احکام واقعیه را امتثال کردیم. پسثابت شد که علم اجمالی منحصر در روایات نیست و دامنه اش وسیع است. این اشکال میتواند باز تاب داشته با شد چون دلیل عقلی است 2- ..اشکال برآن نتیجه ای است که از دلیل عفلی گرفته شد نتیجه این استدلال این بود که کل خبر مظنون الصدور حجت است باید به آن عمل بشود و از این را خبر ثقه را حجت می کند.
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙 @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 /10/23 @ostadahadi اگر قطره خونی داخل دیگ آبگوشت بیفتد حکمش چیست؟ روایات دربارۀ آبگوشت این را پاک می دانند. چند توجیه دراین باره بیان شده: 1- : این مربوط به جایی است که آبگوشت کر بوده به این توجیه مخالف با تعلیل امام است چون امام علت طهارت آبگوشت را کریت نمی داند بلکه تبخ می داند براثر اینکه اتش ان خون را در درون آبگوشت مستهلک کرد حکم به طهارت می شود لذا حمل حدیث بر کریت خلاف تعلیل است 2- -دوم: روایات طهارت آبگوشت را حمل بر تقیه کنیم به درست نیست چون روایت اولی که سندش ضعیف بود حسن بن مبارک مجهول است و حسین بن مبارک هم مجهول است و محمدبن موسی ربعی هم که ملعون است قمی ها اورا لعن می کردند و می گفتند او غالی است وغلو می کند واما روایت دوم و سوم صحیح السنداند ولی با روایت دیگر متعارض نیست. حمل بر تقیه در صورتی است که روایت صحیح با روایت معتبر دیگری متعارض باشد در حالی که اینجا متعارض نیست . 3- -سوم: دم را حمل بر دم طاهر کنیم چنانکه اقای خوئی فرمود وفیه؛ در این روایات دم کنار خمر و نبیذ امده قطعا خوردن خمرالنبیذ حرام است پس سوال از جواز اکل نیست بلکه سوال از نجاست است ایا قطره خون یا شراب داخل آبگوشت بریزد این غذا را نجس می کند یا نه؟ امام دربارۀ خون فرمودند نه نجس نمی کند چون الدم تاکله النار نجاست دم را مردم می دانستند از نجاست دم سوال نشد بلکه از منجسیت این دم سوال شد لذا در روایت علی بن جعفر تصریح می کند که الف رتل ماء هزار سطل اب دراین دیگ بود معنایش این است که ایا این اب گوشت که اب مضاف است با یک قطره خون نجس می شود یا نه؟ 4- : از امام ره فرمودند این تعلیل خلاف ظاهر عرفی است چون در عرف اگر کل اب تبخیر شود استحاله نامیده می شود ولی آبگوشت که کل اب تبخیر نمی شود تا بگوئید استحاله شده است. : منظور از تاکله النار استهلاک و استحاله نیست بلکه منظور از اکل طبخ است یعنی این آبگوشت پخته شده واین پخته شدن را امام ع ملاک طهارت می داند چون پخته شدن کاملا بو و مزه و رنگ نجاست را می گیرد و جوهره وجودی خون را عوض می کند شاهدش این است که در صحیحه علی بن جعفر فرموده که اذا طُبخ فکل فلا باس پس امام مرادش از اکل اتش این است که ان را می پزد. 5- : اگر هم صحیحه حکم به طهارت آبگوشت کند سیرۀ متشرعه او را رد می کند و: چگونه سیرۀ متشرعه حلیت اکل این آبگوشت را رد می کند درحالی که بزرگانی مثل شیخ مفید و طوسی و سلار که نزدیک به عصر امام عسکری هستند حکم به طهارت دادند؟! 6- : خوئی: معارضه ایجاد کرده بین این دو روایت و روایت وضو و: تعارض وحدت موضوع می خواهد موضوع بحث ما دم مطبوخ است ولی موضوع اب وضو دم غیر مطبوخ است امام درانجائی که قطره خونی داخل اب وضو بیفتد اجتناب از این اب را واجب کرد چون مطبوخ نیست و استحاله نشده است اما دراینجا امام ع به اعتبار اینکه استحاله شده و این آبگوشت پخته شده امام ع حکم به طهارت کرد شاهد ما کلمه عن رجل رؤف هست یعنی خون دماغ شد وتقطر یک قطره از ان خون داخل ظرف ابش افتاد امام فرمود لا یعنی نمی توانی وضو بگیری. این که تعارض نشد . نسبت عموم من وجه درست کرد در حالی که اینگونه نیست : به نظرما به جای کلمه منجس خط بکشیم و بنویسیم بل لا یکون منجسا للصحاح روایات صحاح ای صحیحه ابن اعرج و علی بن جعفر. البته ریشه اش فقط تعبد است و ممکن است عقلا نپذیریم. مسألة 12): إذا غرز إبرة أو أدخل سكّيناً في بدنه أو بدن حيوان، فإن لم يعلم ملاقاته للدم في الباطن فطاهر، و إن علم ملاقاته لكنّه خرج نظيفاً فالأحوط الاجتناب عنه ؛ اگر سوزن در بدن انسان فرو کنند یا چاقو در بدن انسان یا حیوان فرو کنند نمی داند که ایا ملاقات با خون در درون بدن کرد یا نه؟ حکم به طهات این سوزن و چاقو می شود چون قاعده طهارت جاری است و استصحاب طهارت جاری است و اصل عدم ملاقات جاری است ولی اگر می داند این سوزن با خون در درون بدن ملاقات کرد ولی سرسوزن پاک است دراینجا احتیاط واجب اجتناب از این سوزن است به اینجا هم باید بنویسیم که فالاقوی الحکم بطهارته چون قبلا گفتیم مادامی که خون در باطن است نجس نیست وقتی از درون حیوان بیرون امد نجس است و چون سوزن الوده به خون نیست پاک است مگر اینکه سر سوزن الوده به خون باشد پس وجهی برای احتیاط نیست. الان در طب سوزنی معمولا جاهایی فرو می کنند که خون ندارد ایا لازم است فتوا دهیم که انها را بشویند وجهی ندارد. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙 @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 /10/24 @ostadahadi : این علم اجمالی تنها اخباری که اند ثابت می کنند اما شامل اخباری که اند شامل نمی شود پس این دلیل شما اخص از مدعا شد مدعای ما اثبات حجیت خبرواحد هم در خبری که مثبت حکم است و هم در خبری که نافی حکم است. ولی دلیل شما فقط اثبات حجیت خبری که مثبت حکم است می کند چون دلیل شما این بود که ما علم اجمالی به وجود احکام شرعیه در اخبار صادره از معصومین عهم در همین کتب معتبره داریم. علم اجمالی هم نمجز تکلیف است و به حکم عقل باید احتیاط کرد عقل در جایی حکم به احتیاط می دهد که مثبت حکم باشد نه نافی حکم لذا دلیل اخص از مدعا شد : هدف ما از اثبات حجیت خبردو چیز است: 1- را از کار بیندازیم مثل اصالة العموم و اصالة الاطلاق 2- را هم باید از کاربیندازیم چون هرجا خبر ثقه باشد اصول عملیه محلی ندارد اما هدف اول: با این علم اجمالی درست در نمی اید یعنی نمی توانیم اصل عموم و اطلاق را با این علم اجمالی از کار بندازیم چون علم اجمالی دلیل عقلی است دلیل عقلی فقط وجوب عقلی می اورد نه وجوب شرعی وجوب عقلی یعنی دفع عقاب محتمل در حالی که جلو لا عموم را وجوب شرعی می گیرد نه وجوب عقلی واما هدف دوم را نمی توان با علم اجمالی محقق کرد چون با علم اجمالی فقط می توانیم از عقاب محتمل فرار کنیم اما نمی توانیم از اصول عملیه فرار کنیم چون اصول عملیه شرعیه است مثل لا تنقض و برائت شرعی لذا علم اجمالی فقط می تواند احتیاط عقلی را ثابت کند اما نمی تواند اصول را از کار بندازد چه عملیه و چه لفظیه . : علم اجمالی منحصر در خصوص اخبار شد در حالی که ما می دانیم که احکام شرعیه در جمیع امارات وجود دارد لذا چرا علم اجمالی را فقط به اخبار و روایات منحصر کردید؟! در کفایه: این مقدار روایاتی که در کتب معتبرۀ ما امده است وافی به معظم ابواب فقه است لذا این علم اجمالی صغیر ان علم اجمالی کبیر را منحل می کند پس با قید به مقدار وافٍ بمعظم الفقه اشاره به اشکال شیخ داشت به شیخ می خواهد بگوید که این مقدار روایات در احکام فقهی کافی است و نیازی به سایر امارات نیست پس سایر امارات را به رخ ما نکش. توضیح مرحوم خوئی بر کلام اخوند هست . . لکن از مصباح الاصول بیان می کنیم ج 2: داریم 1.علم اجمالی : دایرۀ این علم وسیع است و شامل همه شبهات می شود در هر حکمی از احکام و در شیئی و موضوعی از موضوعات شک کنید خالی از حکم شرعی نیست پس باید احتیاط کنیم 2.علم اجمالی : مال امارات معتبره و غیر معتبره است چون می دانیم برخی از این امارات مطابق با واقع است و برخی مطابق با واقع نیست و اجمالا می دانم که در اینها حکم شرعی وجود دارد لذا باید احتیاط کنیم 3.علم اجمالی : همان علم اجمالی به وجود احکام در روایات کتب معتبره است علم اجمالی دوم علم اجمالی اولی را منحل می کند و علم اجمالی سوم علم اجمالی دوم را منحل می کند پس باید در اطراف روایات احتیاط کنیم هر حکمی را که روایات نقل کرده¬اند اگر مخبرش ضعیف نبود، انرا اخذ کنیم و اگر مخبرش ضعیف بود احتیاط کنیم سوال: میزان انحلال چیست و چه مقداری دارد؟ در جلسۀ بعد ان شاءالله. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙 @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 /10/24 @ostadahadi : مرحوم سید بین خونی که از لابلای دندان خارج می شود و بین خونی که از بیرون وارد دهان می شود فرق گذاشت اولی را حکم به طهارت و جواز بلعیدن کرد در صورتی که خون در آب دهن مستهلک شود ولی دومی را حکم به احتیاط در اجتناب از آب دهن کرد وشستن دهان را اولی دانست بسیاری از بزرگان بعد از ایشان مخالف این فرق هستند. بین این دو صورت فرقی قائل نیستند چون دلیل لفظی بر نجاست دم باطن وجود ندارد از طرفی دیگر ایا این دم منجس شیئی هست؟ دلیلی نداریم براینکه خونی که از لای دندان به دهان می ریزد آب دهان را نجس می کند پس نه عمومی است و نه اطلاقی لذا دم چه از بیرون وارد دهان شود و چه از دندان خارج شود در صورتی که مستهلک در آب دهان شود موضوعش تغیر می شود و دیگر به ان دم نمی گویند بلکه به ان آب دهان می گویند لذا پاک است پس ما دلیلی بر منجسیت دم در دهان نداریم بلکه دلیل، عکسش را می گوید مثلا از امام سوال کردند که کسی شراب خورد آب دهان این فرد به لباس ما اصابت کرد ایا این لباس پاک است یا نجس است امام فرمود لیس بشیئ. در جای دیگر فرمود لا بأس. درست است شراب نجس است ولی منجس دهان نیست امام منجسیتش را برداشت. لذا دلیل نمی شود اگر چیزی نجس باشد حتما باید منجس هم باشد باید دلیلی بیاید تا این منجسیت را برای ما اثبات کند. وسائل ج 2 کتاب الطهاره باب 39 حدیث 1و2 : دارد: 1)خونی زیر ناخن یا پوست بدن منجمد شد نجس است چون عمومات ادلۀ نجاست دم حیوان، شاملش می شود و این دم مصداق ان عمومات و اطلاقات ادله است مثل حرمت علیکم الدم . این دم زائد است لذا نجس است و دم باطن نیست 2)اگر پوست پاره شود آب قلیل به این دم منجمد اصابت کند آب نجس می شود لقاعدة الانفعال. که آب قلیل به مجرد ملاقات با نجس منفعل می شود .الماء اذابلغ قدر کر لم ینجسه اما اگر قلیل باشد به مجرد برخورد با نجاست منفعل می شود. 3)با وجود خون زیر ناخن یا پوست وضو گرفتن جایز نیست باید ان خون را خارج کند به دو جهت: اولا اگر ملاحظه کنید آب وضو آب قلیل است واگر این آب به ان خون خشکیده برسد نجس می شود و مبطل وضو هست.هذا اولا. ثانیا این دم مانع رسیدن آب به بشره است و ایجاد حیلولت می کند لذا حتی اگر غسل یا وضوی ارتماسی کند در کر یا جاری بازهم وضو محقق نشده است 4)اگر دراوردن این خون منجمد حرجی بود در اینجا فقها دو دسته اند یک دسته می گویند وضو جبیره بگیرد و عده دیگر می گویند تیمم کنند . : بل التیمم احوط. مبنای این دو قول دلیل جبیره است ایا دلیل جبیره اطلاق دارد و هر عضوی را شامل می شود یا فقط شامل زخم و شکستنی می شود؟ ان اندازه که در روایت امده زخم و شکستنی و جرح است برخی از فقها از این روایت اطلاق فهمیدند لذا این مورد را هم حکم به جبیره دادند ولی به نظر ما اطلاق به دست نمی اید و جبیره را قبول نداریم. 5)اگر گوشت کوبیده شده زیرش باشد نه خون منجمد کما هوالغالب. اکثرا گوشت کوبیده شده است نه خون. در اینجا پاک است نیازی به جبیره یا تیمم نیست. : ما کما هو الغالب را قبول نداریم بلکه بیشتر دم منجمد است بل کونه من اللحم المرزوز نادر جدا. اقای خوئی هم همین را دارد. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم دوستان توجه داشته باشند فایل های صوتی استاد همیشه روز بعد ساعت 7 در کانال بارگذاری میشود انشاءالله. در ضمن هفته آینده تاریخ 30دی روز یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه به مناسبت دهه فاطمیه دروس استاد تعطیل میباشد. التماس دعا
خارج فقه نجاسات جلسه62.mp3
5.02M
خارج فقه نجاسات. کلب و خنزیر. جلسه62
خارج فقه نجاسات جلسه63.mp3
6.62M
خارج فقه نجاسات کلب و خنزیر جلسه63