سلام علیکم به علت درگذشت مرحوم آیت الله مومن دروس شنبه تعطیل است.
شادی روحشان صلوات
توصیه عارف عصر آقای کمیلی.mp3
589.7K
توصیه عارف عصر آقای کمیلی به طلاب در دیدار با آیت الله احدی
خارج اصول. ظن. انسداد جلسه83.mp3
7.49M
خارج اصول. جلسه83. اقسام ظن. انواع قیاس...نقد فتاوای اهل سنت....یک شنبه 5 اسفند
خارج فقه نجاست. کافر. جلسه81.mp3
4.9M
خارج فقه. بحث نجاسات. یک شنبه 5 اسفند. فرقه های شیعه
هدایت شده از آتـش به اِخـتـیـاران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 به زودی تمام اروپا #مسلمان می شوند.
🖋️ آتش به اختیاران 🖋️
http://eitaa.com/joinchat/2984968192Cb7a3b61c06
خارج اصول. ظن. انسداد جلسه84.mp3
6.07M
خارج اصول..دوشنبه6 اسفند...بحث ظن مطلق...اقسام قیاس....جلسه84
خارج فقه نجاست. کافر. جلسه82.mp3
5.45M
خارج فقه...جلسه82...6 اسفند...بحث نجاست....مخالفین
🌸ما زنده به لطف و رحمت زهراییم
🌼مامور برای خدمت زهراییم
🌸روزی که تمام خلق حیران هستند
🌼ما منتظر شفاعت زهراییم
🙏🏼یا زهرا(س)
💐ولادت حضرت فاطمه (س) بر شما مبارك باد💐
خارج اصول. ظن. انسداد جلسه85.mp3
6.43M
خارج اصول...جلسه85...سه شنبه ۷ اسفند....سد ذرایع
خارج فقه نجاست. کافر. جلسه83.mp3
4.99M
خارج فقه...سه شنبه 7 بهمن....جلسه83....نجاست خمر
خارج اصول. ظن. انسداد جلسه86.mp3
7.15M
خارج اصول...ظن مطلق....چهارشنبه 8 اسفند....جلسه86....گفتار صحابه از نظر اهل سنت و نقد استاد...
خارج فقه نجاست...خمر جلسه84.mp3
5.17M
خارج فقه...چهارشنبه 8 اسفند...جلسه84...نجاست خمر....
دوستان توجه داشته باشند دروس استاد روز بعد از کلاس ساعت 6 و نیم تا 7 صبح بارگذاری می شود انشاءالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرود زیبای گام دوم انقلاب
کاری از آستان مقدس رضوی..مشهدالرضا علیه السلام.
تغییر سرود ملی ایران
خارج فقه نجاست...خمر جلسه85.mp3
6.34M
خارج فقه جلسه 85 شنبه 11 اسفند نجاست خمر
خارج اصول. عرف جلسه87.mp3
6.83M
خارج اصول شنبه 11 بهمن جلسه87...عرف
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خارج_فقه_چهار_شنبه_97/12/1
#جلسه_80
#فصل_فی_النجاسة_بررسی_نجاست_برخی_طوایف_
@ostadahadi
سید در عروه می نویسد که از میان صوفیه برخی قائل به وحدت وجودند اگراینها ملتزم به احام اسلام باشند یعنی نماز بخوانند و روزه بگیرند و ... اقوی برعدم نجاست این عده است ولی اگر ملتزم به احکام اسلام نباشند بلکه نسبت به احکام اسلام عقائدی دارند که لازمه اش مفاسد است دراین صورت از حکم به عدم نجاست استثنا شده اند مثلا اگر کسی 3روز پشت سرهم روزبگیردوافطارنکندوسحری نخورد دیگردرماه رمضان لازم نیست روزه بگیرد دربارۀ وحدت وجود مرحوم خویی 4 دسته می کند و یک قسم را حکم به کفرو نجاست می دهد اما 3تای دیگر را از کفرو نجاست منزه می کند
دسته1/ کسانی اند که وحدت وجود را به معنی حقیقت وجود می گیرند تعددواختلاف را مراتب وجود می دانند یعنی وجود خدارا فوق التمام می دانند وبعدازخدا اعلی مراتب وجود را مبادی عالیه می دانند مثل وجود ملائکه و انبیاء و عقول دهگانه اما وجود ممکن را به وجود ناقص و ضعیف تعبیرمیکنند لازمۀ این نظریه کثرت وجود و موجود است لذا این نظریه موجب کفرنیست و عامل نجاست نیست می گوید: بل هو مذهب اکثرالفلاسفه بل مما اعتقده المسلمون و اهل الکتاب و مطابق لظواهرالایات و الادعیه این نظریه اکثرفلاسفه و مسلمین و اهل کتاب هم همین را گویند و مطابق ظاهر ایات و روایات است بعد مثال می زند به انت الخالق و انا المخلوق و . ..البته اسمش را توحید عامی می گذارند
دسته2/ عده ای که به وحدت وجود و موجود قائل اند هم وجود و هم موجود یکی هستند تمامی تکثرات اعتباری اند غیرازوجود خدا وجودی نیست وجود ممکنات وجود اعتباری اند
ملاصدرا در اسفار ج 1 ص 71می نویسد که: این نظریۀ برخی از جاهلین متصوفه است بعض الجهلة من المتصوفین و گویند لیس فی جبّتی سوالله غیراز خدا در لباس ما نیست وجود ما اعتباری است و ما خودمان خودمان را وجود فرض کردیم در حالی که وجود و موجود یکی است و ان هم خداست تعبیرمی کنند از این نظریه به توحید خاص الخاص.
مرحوم خوئی: این گروه کافرند چون مستلزم انکار واجب و نبی مکرم می شوند اما انکار واجب این است که بین خالق و مخلوق و بین رب و مربوب وحدت قائل اند و اما انکار نبی مکرم این است که بین پیامبرو ابوجهل وحدت قائل اند در حالی که پیامبر قابل قیاس با هیچ موجودی نیست اینها گرفتار نظریۀ سخیف شده اند لذا ناچاریم حکم به نجاست انها دهیم
دسته3/ حقیقتا وجود یکی است و کثرت ندارد کثرت براثر انتساب ماهیات به جاعل است انسان و درخت و ...ماهیات منتسبۀ به خدایند در اثر اضافۀ اشراقی به خدا وجود پیدا کردند مثل لابن (شیرفروش) و تامر(خرمافروش) اند دراینجا یک نسبت خالی است درخارج وجودی به نام شیرفروش نداریم هرچه هست همان اقاست او ذاتی نیست که ثبت له شیرفروشی پس شیرفروشی حقیقتی نیست که ان زید هم یک حقیقتی باشد و انوقت ان شیرفروش که حقیقت است براو اضافه و ضمیمه شده باشد نه خیر اینگونه نیست بلکه شیرفروش وجودش انتسابی است جهان هم همینطوراست و فقط منتسب به خداست و در اثر انتسابش به خداوند متعال وجود پیدا کرده است
مرحوم خوئی: این عده محکوم به کفرونجاست نیستند چون قائل به انتساب ماهیات ممکنه به خدایند درواقع قائل به تعدد جعل نیستند یک جعل است و این همه عالم و این همه جهان جاعل یک نفراست مجعول های عالم در اثر اضافۀ به جاعل پیدا شده لذا نظرانها نستلزم انکار خدا و نبی نمی شود لذا پاک هستند
اشتباه اینها این است که اصالة الماهوی هستند وجود را اصیل نمی دانند اگر وجود را اصیل می دانستند باید نظریۀ اول را می پذیرفتند چون وجود ممکنات وجود رابطی است ماهیات، ربطی اند ربط، معنای حرفی است اما رابط، وجود غیری و وجود بالغیراست لذا دراین قسمت باید فکر می کردند که اینهمه جهان در حکم یک معنای حرفی باشد معنا ندارد قطعا این جهان موجود است و جودش هم غیری است و نمی شود در حد معنای حرفی لحاظ کرد
دسته4/ وحدت وجود و موجود در عین کثرت: ازاین نظریه به توحید اخص الخواص تعبیرمی کنند
منظورشان این است که این همه موجودات در جهان ظهورات یک وجودهستند شئونات یک ذات اند همۀ اینها دلالت بر یک ذات می کنند قائل به وحدت ظهوری اند وحدت وجود یعنی وحدت ظهوری وحدتِ تجلّی یعنی همۀ این عالم با این همه کثرتش یک تجلّی است چون نمی شود متجلی یکی باشد اما تجلی متعدد باشد نمی شود ظهورات متعدد باشد ولی ذات لایزال اهلی یکی نباشد لذا قائل به وحدت ظلی و ظهوری اند ص 71 گوید که خداوند این نظریه را به من اشراق کرد
اقای خوئی گوید این نظریه اهل کشف و یقین است و قطعا مانعی ندارد و خدا کند ماهم به این مقام برسیم و فقط وحدت متجلی ببینیم
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خارج_فقه_یک_شنبه_97/12/5
#جلسه_81
#فصل_فی_النجاسة_بررسی_نجاست_برخی_طوایف_
@ostadahadi
#حکم_طهارت یا #نجاست_فرقه_های_شیعه مثل زیدیه و کیسانیّه و فطحیّه و اسماعیلیّه چیست؟
#دوقول است:
1- مشهور: طهارت این فرقه ها هست.
2- سید مرتضی و شیخ یوسف بحرانی صاحب حدائق الناظره: قائل به نجاست هستند. نسبت می دهد به متقدمین فقها که انها هم قائل به نجاست بودند حدائق ج 5 ص 175
اما ادلۀ نجاست: مجموعا 3 دلیل بر نجاست فرق شیعه وارد شده است
1/ روایات: دو دسته اند یکی عام و یکی خاص.
اما روایات عام: ثلاثة لا یکلّمهم الله یوم القیامة ولا یزکیهم، لهم عذاب الیم. شاهد ما اینجاست که فرمود من ادعی امامته من الله لیست له ومن جهد اماما امامته مِن الله و زعم ان لها فی الاسلام نصیبا
3دسته اند که خداوند با انها صحبت نمی کند و گرفتار عذاب الیم می شوند 1- کسانی که ادعای امامت کنند در حالی که نصی از طرف خدا بر امامتش نباشد 2- منکرین امامت برخی از ائمه اند در حالی که امامت انها از سوی خداست 3- مدعیان بهره های اخروی اند که گویند بهشت مال ماست.... وسائل ج 28 ص 343 ابواب حد مرتد حدیث40
اما روایات خاص: دربارۀ واقفیه امده است . اینها درامامت موسی بن جعفر توقف کردند. محمدبن مطهر عن الصادق ع انا الی الله بریئ منهم فلا ولا تعد مرضاهم ولا تشهد جنائزهم ولا تصل علی احد منهم مات ابدا سواء جحد اماما من الله تعالی او زاد اماما لیست امامته من الله تعالی . ادرس قبلی حدیث 34.امام صادق صراحتا اعلام می کند که من از واقفیه بیزارم اینها دوستان شما شیعیان نیستند به عیادت بیمارانشان نروید و بر جنازه انها حاضر نشوید و نماز میت بر انها نخوانید خواه منکر امامی بشوند یا امام دیگری اضافه کنند
در رجال کشی ص 149 می گوید ان الزیدیة والواقفیة والنصاب بمنزلة واحد ایه 3 طائفه همگی یک قُماش اند
شیخ بهائی در مشرق الشمسین دارد ان متقدمی اصحابنا کانوا یسمون تلک الفرق بالکلاب الکمنطوره قدمای اصحاب ما اینها را مثل سگی که باران براو بخورد می دانند یعنی هرچه باران برانها ببارد پاک نمی شوند
به نظرما این روایات دلالت بر نجاست فرقه های شیعه ندارد به #چهار_دلیل
#اولا: دلالت روایت مربوط به حکم پس از مرگ است خداوند با انها سخن نمی گوید و عذاب الیم در انتظارشان است یا جنازه انها حاظر نشوید و امثال ان برای پس از مرگ است و ربطی به طهارت و نجاست این فرق ندارد
#ثانیا: کفر، تارة در مقابل عدم اسلام است و اخری در مقابل عدم ایمان است اگر کفر به معنی عدم الاسلام باشد حکم به نجاست می شود ولی اگر به معنی عدم الایمان باشد حکم به نجاست نمی شود بلکه به منزلۀ خبث باطنی و نجاست باطنی است
#ثالثا: مسلمان، کسی است که اقرار به شهادتین دارد لازمه شرعیه اقرار این است که هم مامون الدم الدم اند و هم قانون توارث را دارند و هم جواز نکاح دارند مرحوم کلینی در کافی جلد 2 ص 25 حدیث 1 و 5 روایت معتبره ای نقل می کند که همۀ فرق شیعه این سه حکم را دارند
ان الاسلام ماظهر من قول او فعل و هو الذی علیه جماعة الناس من الفرق کلها و به.... لذا نمی توان گفت اینها نجس هستند.
#رابعا: سیرۀ قطعیۀ شرعیه دلیل بر طهارت انهاست چون ائمه عهم اصحاب ائمه با انها معامله می کردند و از ذبائح انها استفاده می کردند و با انها ازدواج می کردند
ان قلت: اگر اسلام، اقرار به شهادتین است و طهارت بر پایۀ همین اقراربه شهادتین است پس چرا فرمودند بنی الاسلام علی خمس و دربارۀ ولایت فرمودند به مثل ولایت هیچیک از این ارکان مورد ندای الهی نیست مورد خطاب الهی نیست معلوم می شود ولایت قوی تر از نماز و حج و زکات و ...است
قلت: حدیث لم یناد احد بشیئ بنا کما نودی بالولایة مربوط به قبولی اعمال است نه طهارت و نجاست یعنی نماز و حج و زکات و زمانی قبول می شوند که ایمان به ولایت ائمه عهم باشد لذا در زیارت جامعه کبیره فرمود من وحده قبلکم یا قبل عنک یعنی هر کسی که موحد واقعی باشد شمارا قبول می کند عکس نقیضش این می شود که هر کسی شمارا قبول نکند و ولایت شمارا نپذیرد موحد واقعی نیست یعنی ان درجات ایمان را ندارد و ان اعمال و عبادات بالارا ندارد نه اینکه ایشان توحید ندارد.
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
مساله4/ اگر به کسی شک کنید که مسلمان است یا کافر قاعده طهارت جاری است و پاک است ولو اینکه سائر احکام را باو جاری نکنید مثل جواز نکاح و توارث و ..
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی
📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙
⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خارج_فقه_دو_شنبه_97/12/6
#جلسه_82
#فصل_فی_النجاسة_بررسی_نجاست_برخی_طوایف_
@ostadahadi
حکم طهارت و نجاست فرق شیعه
#مرحوم_خوئی 3 دلیل از قائلین به نجاست نقل می کند که ما دلیل اول را ذکرکردیم:
#دلیل_دوم: روایاتی اند که مخالف شیعیان و ائمه عهم را ناصبی می خواند مثل روایت امام صادق ع فرمود لیس الناصب من نصب لنا اهل البیت ناصبی فقط انهائی نیستند که نصب مخالفت و عداوت برای اهل بیت و ائمه می کنند ولکن الناصب من نصب لکم ناصبی ان کسی است که برای شما شیعیان مخالفت و دشمنی راه می اندازد و هو یعلم انکم تتولونا و تبرئون عن اعدائنا در حالی که می دانند شما مارا دوست دارید و از دشمنان ما بیزاری می جوئید یا وقتی از امام هادی ع دربارۀ ناصبی پرسیدند ایا انهائی که به دنبال جبت و طاغوت اند کنایه از اولی و دومی و پیروانش که خلفا هستند و مقتد به امامتشان هستند امام فرمودند که هرکسی براین عقیده باشد ناصبی است منکان علی هذا فهو ناصب وقتی صغری ثابت شد که مخالفین ما ناصبی اند کبرای نجاست ناصبی و غلات براین صغری حمل می شود نتیجه اش این است که مخالفین ما نجس اند
جواب ما این است که قبلا گفتیم ناصبی 6 قسم است کسانی که ائمه را لعن می کنندودستور به لعن می دادند. 2کسانی که نسبت گناه کبیره به ائمه می دهند 3/ کسانی که منکر فضائل ائمه هستند فقط این 3 قسم نجس اند 4 کسانی اند که قائل به برتری عمروابابکر بر علی ع هستند 5 منکرین امامت علی ع 6دشمنان شیعه این 3 قسم اخر حکم به نجاست نمی شود چون اقرار به شهادتین دارند و ائمه عهم حکم به توارث و جواز نکاح ومحقون الدم کردند که همگی از احکام مسلمین است لذا نمی توانیم دلالت روایت مخالف را بر نجاست بپذیریم. روایت امام هادی صرفا صغروی بحث کرد اما نجاست انها را مطرح نکرد.
#دلیل_سوم: نجاست مخالفین ما از باب این است که مستلزم انکار ضروری دین اند یعنی ولایت ع را منکر اند و انکار ضروری مستلزم کفرونجاست است
جواب ما این است که اگر انکار ضروری مستلزم انکار پیامبراکرم ص شود موجب کفرونجاست است در حالی که مخالفین ما اظهار به محبت اهل بیت می کنند و منتهی خلافت و امامت را منکرند نه از باب انکار رسالت بلکه از باب عدم اثبات امامت ائمه عهم برای انهاست معتقدند که امامت علی ع و ائمه ثابت نشده لذا امامت از ضروریات مذهب است نه از ضروریات دین و از اصول دین. روایات توارث و جواز نکاح و ...تایید می کند که انها پاک اند و نجس نیستند ونیز روایاتی که فرق بین اسلام و ایمان را مطرح می کند انها را مسلمان میداند و شیعیان علی ع را مومن می داند .کافی ج2 ص 24 حدیث 1و4و5.
#دلیل_چهارم: فخرالمحققین ولد علامه در کتاب ایضاح الفوائد ج 1 ص 27 از مرحوم سید مرتضی نقل می کند که سید مرتضی مخالفین اهل بیت را نجس می داند به دلیل ایات قران. مثل ایه 125 انعام کذلک یجعل الله الرجس علی الذین لا یومنون افرادی که ایمان ندارند پلیدند و نجس اند و مثل ایه 79 انعام که ومن یبتغ غیرالاسلام دینا فلن یقبل منه سید مرتضی گوید که معنای ایه این است که فمن لیس بمومن لیس بمسلم هرکسی که مومن نیست مسلمان هم نیست از نظرایشان ایمان و اسلام یکی است و فرقی ندارند و جداسازی نباید کرد لذا ناصبی ها مومن به اهل بیت یستند پس مسلمان هم نیستند و نجس اند .
فخرالمحققین جواب می دهد که: لیس بجیّداینکه بگوئیم من لیس بمومن لیس بمسلم مخالف با ظاهر ایه شریفه است قالت الاعراب امنا قل لم تومنوا ولکن قولوا اسلمنا منافقین گفتند که ما ایمان اوردیم ایه امد که نگوئید امنا بلکه بگوئید اسلمنا پس ایمان و اسلام فرق دارد و نباید گفت که هرکس مومن نیست مسلمان هم نیست باهم کاملا فرق دارند علاوه براینکه علی ع فرمودند انقدر برگردن مشرکین می زنم تا بگویند لا اله الا الله محمد رسول الله ولکن ادامه نداد که بگویند علی والله . در اخر می نویسد که ایمان خاص است و اسلام عام است عموم مسلمین مسلمان هستند ولی خواص از انها مومن اند و در قران هم می فرماید ورحمتی وسعت کل شیئ اول رحمت را عام می داند بعد خاص می داند که وساکتبها للذین یتقون.
درپایان این مساله مرحوم سید می فرماید که: کسانی که از مخالفین ما هستند و نصب عداوت می کنند یا دشنام می دهند ائمه را انها مثل سائر نواصب اند یعنی نجس اند
از نظرما نواصب اقسامی داشت 3 قسم ان نجس بود نه همه انها. واما الصاب از نظرما نجس اند و ریختن خونشان هم مباح است به دلیل روایت هشام بن سالم قال قلت لابی عیدالله ع ما تقول فی رجل صبّابة لعلی ع در حق مردی که به علی ع فحش میدهد چیست فرمود که حلال الدم والله به خدا قسم ریختن خونشان حلال است گرچه همه عامه از او برائت نجویند
دلالت این حدیث بر نجاستش نیست بلکه براباحه قتلش هست ما نجاست را قبلا ثابت کردیم و گفتیم که لا اشکال فی نجاسظ الغلات و النواصب و الخوارج