eitaa logo
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
112 دنبال‌کننده
44 عکس
10 ویدیو
136 فایل
این کانال جهت نشر دروس خارج فقه و اصول استاد می باشد. ارتباط با ادمین sd1251356@
مشاهده در ایتا
دانلود
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 ۹۷/۷/۳۰ ۱۶ آیات ناهیه ارشاد به حکم عقل دارد و حکم عقل تخصیص ندارد راه حل چیست؟ راه حل تخصیص آیات ناهیه: 1- نواهی در آیات مولوی است و نهی، حرمت تکلیفی است واجب است اجتناب از ظن. حکم مولوی تخصیص می‌خورد مانند امر به احتیاط که به عسر و حرج تخصیص خورد اینجا هم عمل به ظنون حرام است الا ظهور آیات ناهیه. : علت در آیه نمی‌گذارد چون جنس ظن مغنی از واقع نیست و از مصادیق ظن ظهور آیات ناهیه است پس تخصیص بردار نیست. 2- راه این است که می‌گویند آیات ناهیه از ظن مربوط به اصول دین است و ربطی به فروع ندارد. : أ‌- مشکل ما این است که آیا ظهور آیات ناهیه که ظنی است می‌تواند عمل به ظن را نهی کند. ب‌- اگر آیات عمل به ظن را نهی کند از وجود شیء عدم وجود خودش لازم می‌آید (انقلاب). علاوه بر این آیات ناهیه اطلاق دارد چه ظنون از اصول دین باشد چه فروع و تخصیص دلیل می‌خواهد. 3- (از مرحوم نائینی_اجود التقریرات و فوائد الاصول) آیات ما را از عمل به ظن نهی میکند وبیان حکم میکند نه موضوع یعنی عدم پیروی از مالیس بعلم. و ادله حجیت خبر واحد آنرا به منزله علم و طریق الی الواقع میکند. پس ادله حجیت خبر واحد بر آیات ناهیه حاکم است. هر موضوعی در رتبه قبل از حکم است اگر آیه «لاتقف..» که حرمت را ثابت میکند بخواهد موضوع را هم ثابت کند لازم می‌آید چیزی را که در رتبه متأخر است در رتبه ی متقدم گیرد یعنی حرمت عمل به ظن در رتبه قبل خودش موضوع خودش را هم ثابت کند و بگوید ظواهر از ظنون است. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🌾🌷🍃 🌷🍃🌾 🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎🌹🍃🍃🍀 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 ۹۷/۸/۱ ۱۷ استاد راه حل نایینی را پذیرفتند ایشان قائل به ورودند و مرحوم امام قائل به حکومتند. (شیخ انصاری در رسائل): موضوع آیه لا تقف علم نیست بلکه حجت است یعنی خبر واحد ثقه و ظهورات الفاظ قرآن حجت اند آنگاه ادله حجیت ظهورات و خبر واحد بر آیات ناهیه ورود دارند. : این جواب در صورتی درست است که بتوانیم ثابت کنیم مراد از علم حجت است در حالیکه علم و حجت تباین مفهومی دارند و تصرف در آیه دلیل می‌خواهد. : آیا ما تابع علم هستیم یا هر چه منتهی به علم شود کافی است ؟ دو مبنا است: 1- و این است که مدلول آیه تیعیت از علم است اعم از اینکه خودش علم باشد یا بمنزله علم مثلا اطمینان و ظنِ غالب منتهی به علم است. 2- عده ای از اصولیین قائلند که علم به احکام لازم نیست بلکه بمنزله علم کافی است که چند دسته اند: 2.1. بعضی ها مدلول ادله شرعیه را اعتبارِ جعلِ مؤدّی می دانند یعنی اگر بناء عقلا بر حجیت خبر ثقه است و ثقه ای از امام (ع) خبر داد که نماز جمعه در عصر غیبت واجب است مؤدّای آن خبر وجوب نماز جمعه است اما اگر ینبغی گفت دیگر وجوب نیست. مؤدّا= دلالت لفظی و مطابقی است. 2.2. مدلول ادله حجیت خبر جعل حکم مماثل می‌کند یعنی تجب الصلاة الجمعة فی العصر الغیبة یک وجوب ظاهری مثل وجوب مطابقی برای ما جعل می‌کند بعنوان أنّه واقع. 2.3. منظور از ادله حجیت خبر واحد اینست که چون راوی موثق است با خبر معامله علم کن گرچه وثوق علم نیست و این امر تعبدی است. : هدف ما از حجیت خبر و ظهورات قسم سوم است. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
🌸🌸اطلاعیه🌸🌸 شروع تدریس شرح منظومه از اول بخش حکمت. توسط حضرت آیت الله احدی حفظه الله تعالی همراه با نماز ظهر و عصر مکان; خیابان معلم روبروی ساختمان ناشران کوچه 5پلاک 6جنب پارکینگ مکانیزه
خارج اصول جلسه27.mp3
7.45M
﷽ خارج اصول و هفتم خبر واحد بیست و نهم آبان
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم روز میلاد صادر اول عالم، نقطه دائرۀ امکان، دفتر تدوین و تکوین الهی بر ناسوتیان و برزخیان و جبروتیان مبارک باد.🌺🌺🌺 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم اعمال روز هفدهم ربیع الاول 👈غسل به نیت روز هفدهم ربیع الاول. 👈روزه که در روایت دارد ثواب یکسال روزه دارد. 👈صدقه دادن و احسان و خوشحال نمودن مومنان و زیارت مشاهد مشرفه(امامزادگان و...) 👈زیارت حضرت رسول(صلوات الله علیه و آله و سلم) از دور و نزدیک. 👈زیارت حضرت امیرمومنان علیه السلام.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 ✅ز احمد تا احد یک میم فرق است جهانی اندر آن یک میم غرق است بر او ختم آمده پایان این راه در او منزل شده «ادعوا الی الله» مقام دلگشایش جمع جمع است جمال جانفزایش شمع جمع است ✅میلاد پیامبر رحمت (ص) و رییس مذهب جعفری (ع) مبارک 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۳۰ ۱۶ ۳ : در شک در حلیت بود دو متمم داشت: 1.علم به قابلیت تذکیه 2.آنجا که شک در حلیت گوشت و هم شک در قابلیت تذکیه داریم . آیا اصالت عدم تذکیه جاری است؟ فقها دو دارند: أ‌. تذکیه است/. ب‌.تذکیه _اربعه+و_قابلیت_تذکیه است. بنا بر اول اصالة عدم تذکیه جاری نیست چون شک در حلیت و حرمت گوشت داریم شک در خود تذکیه نداریم لذا اصالة الحل جاری است. بنا بر دوم اصالة عدم التذکیة جاری است چون قابلیت جزء تذکیه است چون شک در قابلیت تذکیه داریم اما در عین حال اصل جاری نیست چون عمومات ادله اینجا وجود دارد وقتی اطلاقات است اصل عملی جاری نیست. عموم= کل حیوانٍ یقبل التذکیة عموم از روایات بدست میآید. صحيحة على بن يقطين قال: سألت أبا الحسن عليه السّلام عن لباس الفراء و السمور و الفنك و الثعالب و جميع الجلود؟ قال: «لا بأس بذلك» لذا همه حیوانات قابل تذکیه اند مگر چند حیوان استثنا شده. : حیوان مردد بین خون جهنده و عدم آن آیا بول و غائط آن نجس است. ، مار خون جهنده ندارد مرحوم میفرماید خون جهنده دارد؛ ادعای اجماع کرد که لها دمٌ سائل. بول و غائط چنین حیوانی پاک است قاعده طهارت جاری است اما بعضی از علما استصحاب عدم ازلی جاری کرده و بول و غائط مار را پاک می‌دانند. : این استصحاب جاری نیست چون موضوع استصحاب عدم ازلی وجودی است نه عدمی. خویی هم همین اشکال را دارد. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 ۹۷/۸/۱ ۱۷ نجاست چهارم منی است 4 بحث دارد: 1-منی انسان؛ از نظر اهل سنت بعضی مطلقا چه خشک و چه تر پاک می‌دانند و بعضی تر را نجس و خشک را پاک می‌دانند. روایات اهل بیت (ع) دو دسته است: أ‌.متواتر است و حکم به نجاست می‌کند. ب‌.حکم به طهارت می‌کند مستفیض هم نیست اما سنداً قوی است. تأویل روایات : حمل بر تقیه؛ مرحوم خویی: منظور از لا بأس اثبات طهارت منی نیست بلکه منظور اشاره به تخفیف دارد یعنی خشک کردن منی اشکال ندارد مطلب در استبصار شیخ طوسی است. (صحیحه) عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ أَبِي أُسَامَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع يُصِيبُنِي السَّمَاءُ وَ عَلَيَ ثَوْبٌ فَتَبُلُّهُ وَ أَنَا جُنُبٌ فَيُصِيبُ بَعْضَ مَا أَصَابَ جَسَدِي مِنَ الْمَنِيِّ أَ فَأُصَلِّي فِيهِ قَالَ نَعَمْ. الكافي الإسلامية / ج3 ص 52 ) ظاهر حدیث این است که ملاقی منی پاک است پس خودش هم پاک است. : با نظر امام یکی است و شبهه، شبهه ی موضوعیه است نه حکمیه و سؤال از موضوع است. توجیه دیگر به نظر استاد این است قبلا جنب ازاله کرده بعدا قطرات باران ریخت. صاحب وسائل حدیث را حمل بر تقیه کرد. 2-حیواناتی که غیر مأکول اللحم اند نفس سائله دارند مثل شیر، خوک، گرگ، سگ منی شان نجس است (اشد من البول) 3-این است حیوان مأکول اللحم بود آیا منی‌اش نجس است یا نه؟ بله پاک است چرا که روایات نداریم و برعکس داریم که «کل ماأکل لحمه فلا بدس بما یخرج منه » روایت قاعده کلی است. فقها ادعای اجماع قطعی کردند. آیت الله : این اجماع سیره عملی فقها است. حیوانی که نفس سائله دارد آن هم پاک است. 4-مذی و ودی و وذی پاک اند وکذا رطوبات فرج و دبر ماعدا البول و غائط. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 ۹۷/۸/۲ ۱۸ عدم حجیت خبر واحد 5 دسته روایات اند: 1.مفادش این است که خبری که صدورش معلوم نیست به ما رد کنید عمل به آن جایز نیست. 2.مفادش این است که خبری که شاهدی از قرآن ندارد عمل به آن جایز نیست. 3.مفادش این است که خبری که موافق با کتاب خدا نیست عمل نکنید. 4.مفادش این است که خبری که موافق با کتاب خدا و سنت نیست عمل نکنید. 5.مفادش این است که خبری که مخالف با کتاب الله است باطل است (فهو زخرف) به استدلال به این روایات داده شده است: أ‌.جواب در کفایه : این اخبار آحادند استدلال به عدم حجیت خبر واحد از طریق خبر واحد محال است چون از وجود دلیل عدم دلیل لازم می‌آید. ان :روایات مانعین 5 دسته است که تواتر اجمالی دارند اخصّ مضمون، مضمون مورد اتفاق است. : ما دست روی مضمون متق علیه می‌گذاریم خبر مخالف با کتاب سه قسم است: 1-به نحو تباین 2-عموم و خصوص من وجه 3-عموم و خصوص مطلق در اینجا قسم سوم تعرض غیر مستقر است و تعارض مستقر تعارض به تباین و من وجه است. (مهم) : 1.این است که بحث در مورد حجیت خبر ثقه در تعارض غیر مستقر است نه مستقر و اشکال شما در مستقر است. جواب آیت الله در تعارض غیر مستقر یقدم الخاص و المقید علی العام و المطلق. 2.(آقا ضیا در نهایة الافکار) روایت ما خالف الکتاب حمل بر تخالف به تباین می‌شود و طرح خبر به خاطر تباین و من وجه مانعی ندارد، اما ادله حجیت خبر واحد بر روایاتی که می‌گفت خبری که به صدورش علم ندارید عمل نکنید؛ حکومت دارد. 3.جواب_استاد: عمل به 5 دسته لغویت لازم دارد چون عمل به آن مستلزم لغویت ادله حجیت خبر واحد است ناچاریم به برگرداندن 5 طایفه به تخالف به تباین و من وجه و شامل عموم و خصوص مطلق نمی‌شود. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 ۹۷/۸/۲ ۱۸ چهارم از نجاسات میته است المیتة من کل ما له دم سائل. دلیل بر نجاست 7 طایفه روایت است عمده طایفه اول است که ظهور دلالتش بر نجاست میته است. روایات مربوط به نزح آب می‌فرماید مرغ و .. اگر در آب چاه بیفتد امام صادق (ع) فرمود اگر در درون چاه باد نکرده باشد و بدن پاشیده نشده فلان مقدار و اگر بوی تعفن گرفته آنقدر نزح کند تا بوی تعفن برود. فرمودند: امر به نزح از آثار نجاست است یعنی اثرش باید نزح شود همین دلیل بر نجاست میته است. در ماء بئر سه چیز مطرح است: 1.انفعال 2.دلالت مطابقی روایات نزح 3.دلالت التزامی نزح چیست؟ ارشاد به نجاست است. : اگر دلالت التزامی نزح نجاست است پس چرا در مورد حیواناتی که یقین داریم به عدم نجاستش مانند مار و عقرب باز باید نزح کرد مضافا نزح کاشف از مطهریت و انفعال آب چاه نیست لذا لازمه اش نجاست چاه نمشود. از یک راه میتوان میته را نجس دانست و آن اینکه در ردیف خون و خمر ذکر شده. :روایاتی که مغیرات آب کر را می‌شمرد یکی‌اش را جیفه دانست که اگر میته طعم رنگ آب را تغییر داد آن را نیاشام و وضو نگیر.(فلا یتوضأ و لاتشرب) : به مجرد فأره مرده آب قلیل نجس می‌شود پس موش مرده نجس است. : موش مرده در روغن بمیرد روغن حرام است. : در ظرفی که اهل ذمه آب می‌خورند اگر بدانیم در آن گوشت خوک و شراب و یا میته گذاشتند در آن آب نخورند. -ششم: اگر در آبگوشت موش مرده امام فرمود گوشتش را بشویید و بخورید. : افرادی که از میته پوستین و غلاف درست می‌کنند به نقل از امام جواد که اگر دستش را به لباس خود بمالدامام فرمود نماز نخواند. : سئل الصادق عن جلود المیته یُجعل فیه اللبن و السمن ما تری فیه امامد فرمود: لا بأس : 1.حدیث مرسله است. 2.متعارض با روایات متواتر است. 3.به نقل مرحوم خویی و صاحب جواهر از کلام خود که در مقدمه فرمود: روایاتی که آوردم به صحتش معتقدم و به آن فتوا می‌دهم برگشته یا این که حمل بر تقیه کنیم این روایت را. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 ۹۷/۸/۱۹ ۱۹ به آیه نبأ برای حجیت خبر واحد: 1-وجه اول (مفهوم وصف): حکم وجوب تبین معلَق است بر موضوع مقیَد به وصف فاسق. گاهی حکم شخصی است مانند زید لیس بقائم که فلج باشد اینجا سالبه به انتفاء موضوع است اما حکم نفی‌اش به انتفاء وصف است لذا علمای اصول می‌گویند آیه اشاره به سنخ حکم دارد نه شخص حکم. اگر حکم بر وصف معلَق شد مفهوم دارد و الا تالی فاسد دارد چون در خبر فاسق وجوب تبین دارد اما در خبر عادل حرفی از عدم وجوب تبین نمی‌زند و خبر عادل اسوء حالاً از خبر فاسق می‌شود لذا به خاطر عدم لغویت و تالی فاسد، مفهوم وصف دارد. : حکم کلی را همه قبول دارند اما در مفهوم وصف دو چیز داریم: أ‌-علیّت که تعلیق وصف مشعر به علیت است. ب‌-علیّت منحصره :چرا که مفهوم (الانتفا عند الانتفا) مانند اکرم العالم لأنه عالم است و در آیه اثبات انحصار علیت دلیل می‌خواهد که در خبر عادل، تبیّن لازم نیست. 2-وجه دوم مفهوم شرط: کلمه إن = اگر مفهوم شرط مبتنی بر است: 2-1- قضئیه شرطیه 2 یا 3 فرض داشته باشد و حکم قضئیه به اعتبار یکی از آنها باشد. 2-2- ترتب جزا بر شرط مولوی باشد نه عادی و عقلی یعنی هدف شارع ارشاد نباشد. 2-3- این ترتب علّی باشد نه عادی. با این سه امر شرط مفهوم دارد: ؛ آیه ذوفروض است یکی خبر فاسق یکی مجیئ و وجوب تبین . نمی‌دانیم معلَق بر طبیعت خبر است یا خبر فاسق. اگر خبر باشد خبر عادل را هم می‌گیرد یا مجیئ خبر فاسق است. ؛ هم هست چون حکم مولوی است. ؛ هم هست ترتب علّی است چون خودش علت می‌آورد لئلا تصیبوا ولذا از راه مفهوم شرط حجیت خبر ثقه عادل ثابت شد. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 ۹۷/۸/۱۹ ۱۹ روایات نجاسات مردار شامل کل بدن مردار و اجزاء آن می‌شود اما خدشه میکند که منظور جسد مردار است پس شامل اجزا نمشود مگر از باب استصحاب حکم به نجاست اجزا مردار کنید. داده شده: 1-استصحاب جاری است چون عرفا موضوع باقی است. 2-مردار مطلق است و مانند انسان جنس و فصل ندارد. 3-اگر اجزا جز میت نیست پس چرا ائمه در مستثنیات میته آنها را جدا کردند.(مهم) در تخم مرغ که در شکم مرغ میته است بحث است که باید پوست ضخیم بگیرد یا لایه پوست کافی است. دو دسته اند: أ‌.روایاتی که اکتساء را شرط می‌دانند پوسته پوشش بالا را لازم دارد. (غیاث بن ابراهیم) رواية غياث عن أبي عبد اللّٰه (ع): «في بيضة خرجت من است دجاجة ميتة. قال (ع): إن كانت اكتست البيضة الجلد الغليظ فلا بأس بها» الوسائل باب: 33 من أبواب الأطعمة المحرمة: حديث: 5.» ب‌.مطلق است و اکتساء را شرط نمی‌داند. (حسین بن زراره) الوسائل باب: 33 من أبواب الأطعمة المحرمة ملحق حديث: 9. فقها سه وجه برای مسأله گفته اند و وجه چهارمی هم از است: 1-روایت غیاث ضعیف است چون عقیده فاسد داشت (صاحب مدارک و معالم) مرحوم حکیم عمل اصحاب را منجبر ضعف دانسته و مرحوم شیخ قائل به وثاقت شده. 2-عده ای اشکال دلالی کردند به حدیث که مربوط به جواز اکل است. چون مانند صاحب وسائل و شیخ در تهذیب حدیث را در باب اطعمه و اشربه آوردند. 3- در کتاب الطهاره اکتسا به قشر اعلی را شرط می‌دانند. 4- بحث صغروی است نه کبروی و سوال راوی از امام این است که قبل اکتسا بیض از اجزا میته است؟ صغروی است یعنی بحث روی جلد است اگر جلد غلیظ نباشد جز میته است. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 ۹۷/۸/۲۰ ۲۰ : نهایةالدرایة ج 2 ص 196 عبارت نعم و التحقیق ایشان برای مفهوم شرط علاوه بر 4 امر، امر پنجمی را افزودند و آن اینکه موضوع در هر دو تقدیر موجود باشد مثلا در إن جائکم زید فاکرمه زید چه بیاید چه نیاید موجود است اما در آیه نبأ موضوع حقیقت نبأ نیست بلکه نبأالفاسق است یعنی نبائی که مقید به فسق باشد لذا مفهوم شرط منتفی است جاییکه نه خبر عادل است نه خبر فاسق. به ایشان این است که قیاس آیه به قضئیه شرطیه خارجیه است چون منطوق و مفهوم از شئون ادله لفظیه است اما قضئیه شرطیه خارجیه محمول بر خارج است اما قضایای آیات و روایات است نه خارج. ایشان از آیه اثبات مفهوم میکند و از آن اثبات حجیت خبر عادل را اثبات میکند. میفرماید اگر موضوع نبأالفاسق باشد مفهوم ندارد چون در صورت عدم مجیئ نبأالفاسق سالبه به انتفاء موضوع میشود؛ بلکه موضوع خود نبأ است و شرط مجیئ الفاسق است لذا مفهوم ندارد. مفهوم چنین میشود : إذا لم یجیء الفاسق فلاتبینوا که مفهومی است که دو فرد دارد : 1-اصلا نبأ نبود. 2-نبأ بود ولی مخبر عادل بود. پس اگر شرط مجیئ شد و موضوع نبأ الفاسق شد (عقیده ) اشکال سالبه به انتفاء موضوع وارد است. اما اگر شرط مجیئ شد و موضوع نبأ ، مفهوم محقق است. : اگر آیه چنین بود النبأ اذا جاء به الفاسق حرف شما درست درست بود اما آیه إن جائکم فاسق بنبإ است پس حکم وجوب تبین روی موضوع مجیئ فاسق است لذا اشکال برمیگردد. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 ۹۷/۸/۲۰ ۲۰ سوال: آیا پاک است یا نه؟ دو قول است: 1. نجس است. نهایة الاحکام ج 2 ص 270 به دو دلیل: أ‌.روایت دجاجة ابن ابی یعفور از امام صادق (ع) ب‌.انصراف اطلاق روایات طهارت به حیوانات محلله. 2.تخم حیوانها پاک است چه حلال گوشت چه حرام گوشت مرحوم و به این فتوا دادند و هو دو دلیل مخدوش است چون روایت دجاجه مربوط به حلیت و حرمت است و ربطی به بحث ندارد. : حلیت ملازمه با طهارت دارد و حرمت با نجاست وقتی امام (ع) مرغ جلال را حرام می‌داند پس نجس است و تخمش هم نجس است به دلالت التزامی. قبلا گفتیم هیچ ملازمه شرعیه ای بین حرمت و نجاست و حلیت و طهارت نیست. تعلیل امام در جواب این است لأنّ فیه ما لا تحله الحیاة که مطلق را می‌رساند. چون تعلیل عام است پس انصراف به مأکول ندارد. آیا بین تراشیدن و کندن و چیدن مو و پشم در طهارت و نجاست فرق است؟ : أ‌- اگر بکنید نجس است اما اگر ببری و ببچینی پاک است ایشان متکی به حدیث فتح بن یزید جرجانی است. : در روایت اشکال است: اضطراب متن، سند به فتح توثیق ندارد، حدیث در مورد غالبی که صوف نرم است و می‌چینند می‌باشد و از مورد غالبی نم‌توان حکم کلی استفاده کرد. ت‌.مشهور اصحاب چه ببریم چه بکنیم دستی، ماشینی ، صنعتیپاک است چون روایات مطلق است بین کندن و غیره فرق نگذاشت و شستن بعد کندن اگر رطوبت زیرش بود به خاطر رفع آلودگی است. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷