🔻احادیث و روایات:
🏷 قَال اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«أَفْضَلُ اَلْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا.»
▫️برترین کارها دشوارترین آنها است.
📖 مفتاح الفلاح (شیخ بهایی)، ج۱، ص۴۵
🔅🔅🔅
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
«... فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صلىاللهعليهوآله كَانَ يَقُولُ: «إِنَّ اَلْجَنَّةَ حُفَّتْ بِالْمَكَارِهِ وَ إِنَّ اَلنَّارَ حُفَّتْ بِالشَّهَوَاتِ»؛
وَ اِعْلَمُوا أَنَّهُ مَا مِنْ طَاعَةِ اَللَّهِ شَيْءٌ إِلاَّ يَأْتِي فِي كُرْهٍ وَ مَا مِنْ مَعْصِيَةِ اَللَّهِ شَيْءٌ إِلاَّ يَأْتِي فِي شَهْوَةٍ ...»
▫️... همانا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم همواره مىفرمود: «گرداگرد بهشت را دشوارىها (مكاره) و گرداگرد آتش جهنّم را هوسها و شهوات گرفته است»؛
آگاه باشيد! چيزى از طاعت خدا نيست جز آن كه با كراهت انجام مىگيرد، و چيزى از معصيت خدا نيست جز اينكه با ميل و رغبت عمل مىشود... .
📖 نهج البلاغة، خ۱۷۶ ؛ دشتی
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«ذِكْرُ اَلْمَوْتِ:
- يُمِيتُ اَلشَّهَوَاتِ فِي اَلنَّفْسِ
- وَ يَقْطَعُ مَنَابِتَ اَلْغَفْلَةِ
- وَ يُقَوِّي اَلْقَلْبَ بِمَوَاعِدِ اَللَّهِ تَعَالَى
- وَ يُرِقُّ اَلطَّبْعَ
- وَ يَكْسِرُ أَعْلاَمَ اَلْهَوَى
- وَ يُطْفِئُ نَارَ اَلْحِرْصِ
- وَ يُحَقِّرُ اَلدُّنْيَا؛
وَ هُوَ مَعْنَى مَا قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «فِكْرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ» وَ ذَلِكَ عِنْدَ مَا تَحُلُّ أَطْنَابَ خِيَامِ اَلدُّنْيَا وَ تَشُدُّهَا بِالْآخِرَةِ ...»
▫️امام صادق علیهالسلام فرمود:
یاد مرگ:
- دلبخواههای نفس را میکُشد،
- و ریشههای #غفلت را قطع میکند،
- و قلب را نسبت به وعدههای الهی تقویت میکند،
- و طبع انسان را نرم میگرداند،
- و پرچمها [و مقدمهها]ی هوا و هوس را میشکند،
- و آتش حرص را خاموش میکند،
- و دنیا را [در نظر شخص] کوچک میکند؛
و این معنای آن چیزی است که پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود: «ساعتی اندیشیدن بهتر از یک سال عبادت است» و آن [اندیشه] زمانی است که طنابهای خیمههای دنیا را باز کند و به آخرت محکم ببندد ... .
📖 مصباح الشريعة، ج۱، ص۱۷۱
🔅🔅🔅
👈🏻 «... أَيْنَ مُلُوكُ الدُّنْيَا وَ أَرْبَابُهَا ...»
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1425
حدیث دوم
🔅🔅🔅
👈🏻 «... فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ...»
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1615
🔅🔅🔅
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام [فیما کتب لمحمد بن ابیبکر اذا ولّاه مصر]:
«...وَ كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَثِيراً مَا يُوصِي أَصْحَابَهُ بِذِكْرِ اَلْمَوْتِ، فَيَقُولُ: أَكْثِرُوا ذِكْرَ اَلْمَوْتِ، فَإِنَّهُ هَادِمُ اَللَّذَّاتِ، حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ اَلشَّهَوَاتِ ...»
▫️امیرالمؤمنین علیه السلام [در حکمی که برای محمد بن ابیبکر نوشت، آنگاه که او را بر حکومت مصر گماشت] فرمود:
«... و رسول خدا صلّى الله عليه و آله فراوان ياران خود را به يادآورى مرگ سفارش مىنمود و مىفرمود: بسيار ياد مرگ كنيد كه آن شكنندۀ لذّتها، و فاصلهاى ميان شما و شهوتها است ...»
📖الأمالي (للمفید) ج ۱، ص ۲۶۰ ؛ ~استاد ولی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
«إِنَّ دَاوُدَ خَرَجَ ذَاتَ يَوْمٍ يَقْرَأُ اَلزَّبُورَ، وَ كَانَ إِذَا قَرَأَ اَلزَّبُورَ لاَ يَبْقَى جَبَلٌ وَ لاَ حَجَرٌ وَ لاَ طَائِرٌ وَ لاَ سَبُعٌ إِلاَّ جَاوَبَهُ.
فَمَا زَالَ يَمُرُّ حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى جَبَلٍ، فَإِذَا عَلَى ذَلِكَ اَلْجَبَلِ نَبِيٌّ عَابِدٌ يُقَالُ لَهُ «حِزْقِيلُ».
فَلَمَّا سَمِعَ دَوِيَّ اَلْجِبَالِ وَ أَصْوَاتَ اَلسِّبَاعِ وَ اَلطَّيْرِ عَلِمَ أَنَّهُ دَاوُدُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ.
فَقَالَ دَاوُدُ: يَا حِزْقِيلُ، أَ تَأْذَنُ لِي فَأَصْعَدَ إِلَيْكَ؟
قَالَ: لاَ.
فَبَكَى دَاوُدُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ.
فَأَوْحَى اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ إِلَيْهِ: يَا حِزْقِيلُ، لاَ تُعَيِّرْ دَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ سَلْنِي اَلْعَافِيَةَ.
فَقَامَ حِزْقِيلُ، فَأَخَذَ بِيَدِ دَاوُدَ فَرَفَعَهُ إِلَيْهِ.
فَقَالَ دَاوُدُ: يَا حِزْقِيلُ، هَلْ هَمَمْتَ بِخَطِيئَةٍ قَطُّ؟
قَالَ: لاَ.
فَقَالَ: فَهَلْ دَخَلَكَ اَلْعُجْبُ مِمَّا أَنْتَ فِيهِ مِنْ عِبَادَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟
قَالَ: لاَ.
قَالَ: فَهَلْ رَكَنْتَ إِلَى اَلدُّنْيَا فَأَحْبَبْتَ أَنْ تَأْخُذَ مِنْ شَهْوَتِهَا وَ لَذَّتِهَا؟
قَالَ: بَلَى، رُبَّمَا عَرَضَ بِقَلْبِي.
قَالَ: فَمَا ذَا تَصْنَعُ إِذَا كَانَ ذَلِكَ؟
قَالَ: أَدْخُلُ هَذَا اَلشِّعْبَ فَأَعْتَبِرُ بِمَا فِيه.
فَدَخَلَ دَاوُدُ اَلنَّبِيُّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلشِّعْبَ، فَإِذَا سَرِيرٌ مِنْ حَدِيدٍ، عَلَيْهِ جُمْجُمَةٌ بَالِيَةٌ وَ عِظَامٌ فَانِيَةٌ، وَ إِذَا لَوْحٌ مِنْ حَدِيدٍ فِيهِ كِتَابَةٌ؛ فَقَرَأَهَا دَاوُدُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَإِذَا هِيَ:
"أَنَا أَرْوَى بْنُ سَلَمٍ (/أروی شلم)، مَلَكْتُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ بَنَيْتُ أَلْفَ مَدِينَةٍ وَ اِفْتَضَضْتُ أَلْفَ بِكْرٍ؛ فَإِذَا كَانَ آخِرَ عُمُرِي أَنْ صَارَ اَلتُّرَابُ فِرَاشِي، وَ اَلْحِجَارَةُ وِسَادَتِي، وَ اَلدِّيدَانُ وَ اَلْحَيَّاتُ جِيرَانِي. فَمَنْ رَآنِي فَلاَ يَغْتَرَّ بِالدُّنْيَا".»
▫️داود علیه السلام روزی به بیرون رفت و زبور میخواند، و همیشه اینچنین بود که وقتی زبور میخواند هیچ کوه و سنگ و پرنده و درندهای نمیماند مگر آن که با او همنوا میشد.
و همینطور میرفت تا به کوهی رسید که بر آن کوه پیامبر عابدی بود که به او حزقیل گفته میشد.
وقتی حزقیل زمزمه کوهها و صدای درندگان و پرندگان را شنید، دانست که او داود علیه السلام است.
داود علیه السلام گفت: ای حزقیل، آیا اجازه میدهی تا نزد تو بالا بیایم؟
گفت: نه.
پس داود علیه السلام گریست.
پس خداوند جلّ جلاله به او وحی فرمود: ای حزقیل، بر داود خرده مگیر و از من عافیت بطلب.
پس حزقیل علیه السلام برخواست و دست داود علیه السلام را گرفت و نزد خود بالا برد.
داود علیه السلام گفت: ای حزقیل، آیا هرگز قصد خطایی کردهای؟
گفت: نه.
- آیا از حال عبادت خداوند بلندمرتبه که داری، خودپسندی در تو وارد شده؟
- نه.
- آیا کمی میل به دنیا پیدا کردهای تا دوست داشته باشی از امیال و لذات آن بهره ببری؟!
- بله، بسا که به دلم عارض شده است.
- آنگاه که چنین میشود چه میکنی؟!
- داخل در این تنگه کوه میشوم و از آن چه در آن است عبرت میگیرم.
داود علیه السلام داخل آن تنگه شد، در آن جا تختی از آهن بود که بر آن جمجمهای پوسیده و استخوانهایی ازبینرفته بود، و لوحی آهنی که نوشتهای بر آن بود. داود علیه السلام آن را خواند، متنش این بود:
"من اروی پسر سلم هستم، هزارسال پادشاهی کردم و هزار شهر بنا کردم و با هزار همسر باکره ازدواج کردم؛ پس آخر عمرم چنین شد که خاک زیراندازم گشت و سنگ بالشم، و کرمها و مارها همسایگانم. پس هر که مرا دید فریب دنیا را نخورَد."
📖 الامالی (للصدوق)، ج۱، ص۹۹
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قَالَ رَجُلٌ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
إِنَّ لِي جِيرَاناً وَ لَهُمْ جَوَارٍ يَتَغَنَّيْنَ وَ يَضْرِبْنَ بِالْعُودِ. فَرُبَّمَا دَخَلْتُ اَلْمَخْرَجَ فَأُطِيلُ اَلْجُلُوسَ اِسْتِمَاعاً مِنِّي لَهُنَّ.
فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «لاَ تَفْعَلْ.»
فَقَالَ: وَ اَللَّهِ مَا هُوَ شَيْءٌ آتِيهِ بِرِجْلِي، إِنَّمَا هُوَ سَمَاعٌ أَسْمَعُهُ بِأُذُنِي.
فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«تَاللَّهِ أَنْتَ، أَ مَا سَمِعْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «إِنَّ اَلسَّمْعَ وَ اَلْبَصَرَ وَ اَلْفُؤٰادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كٰانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً»؟!»
فَقَالَ اَلرَّجُلُ: كَأَنَّنِي لَمْ أَسْمَعْ بِهَذِهِ اَلْآيَةِ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَرَبِيٍّ وَ لاَ عَجَمِيٍّ. لاَ جَرَمَ أَنِّي قَدْ تَرَكْتُهَا وَ أَنَا أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ تَعَالَى.
فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «قُمْ فَاغْتَسِلْ وَ صَلِّ مَا بَدَا لَكَ؛ فَلَقَدْ كُنْتَ مُقِيماً عَلَى أَمْرٍ عَظِيمٍ. مَا كَانَ أَسْوَأَ حَالَكَ لَوْ مِتَّ عَلَى ذَلِكَ. اِسْتَغْفِرِ اَللَّهَ تَعَالَى وَ اِسْأَلْهُ اَلتَّوْبَةَ مِنْ كُلِّ مَا يَكْرَهُ؛ فَإِنَّهُ لاَ يَكْرَهُ إِلاَّ اَلْقَبِيحَ؛ وَ اَلْقَبِيحَ دَعْهُ لِأَهْلِهِ، فَإِنَّ لِكُلٍّ أَهْلاً».
▫️مردى به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: همانا من همسايگانى دارم كه داراى كنيزكانى هستند كه آوازهخوانى میكنند و عود مینوازند. بسا پيش مىآيد من داخل بيت الخلا میشوم و به خاطر گوش دادن به ساز و آواز آن كنيزكان مكث در بيت الخلا را طولانى ميكنم.
پس امام صادق عليه السّلام به او فرمود: ديگر چنين كارى نكن.
عرض كرد: به خدا سوگند چنين نيست كه من از روى قصد با پاى خود بدان جا روم كه براى آن آواز و صدا رفته باشم، بلكه آن صدا و آوازيست كه با گوشم میشنوم.
امام صادق عليه السّلام به او فرمود:
تو را بخدا [تكرار مكن]، مگر نشنيدهاى خداى عزّ و جلّ میفرمايد: «همانا گوش و چشم و دل جملگى در پيشگاه خداوند مورد باز پرسى قرار میگيرند.»
پس آن مرد گفت: گويا من هرگز اين آيه از كتاب خداوند عزّ و جلّ را از هيچ عرب و غير عربى تاكنون نشنيده بودم. حال كه شنيدهام ناچار آن كار را ترك كردم، من از خداى تعالى طلب بخشش و عفو و توبه میكنم.
پس امام صادق عليه السّلام به او فرمود: برخيز و غسل كن و هر آنچه از نماز به خاطرت رسيد بجاى آر، كه تو بر امر و گناهى بس بزرگ مقيم بودى. و چه بد وضعى داشتى اگر بدان حال مرده بودى. از خداى متعالى طلب آمرزش و بخشش كن و از او بخواه كه توبهات را از همۀ بدیها بپذيرد، همانا خداوند عزّ و جلّ چيزى را ناخوش نشمرده و نهى نكرده مگر عمل قبيح را و تو قبيح را براى طالبانش واگذار كه هر چيزى سزاوار و در خور گروهى است كه شايسته آنند.
📖 من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۸۰ ؛ بلاغی و غفاری
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
«اَلنَّاسُ نِيَامٌ؛ فَإِذَا مَاتُوا اِنْتَبَهُوا.»
▫️مردم خوابند؛ آنگاه که مردند بیدار میشوند.
📖 خصائص الأئمة علیهم السلام (للسید الرضی)، ج۱، ص۱۱۲
🔅🔅🔅
🏷 قال أمير المؤمنين علیه السلام:
«مسكين ابن آدم؛
له بطن يقول: املأني و إلّا فضحتك!
و إذا امتلأ يقول: فرّغني و إلّا فضحتك!
و هو أبدا بين فضيحتين.»
▫️بیچارهی فرزند آدم؛
شکمی دارد که میگوید: مرا پر کن، وگرنه رسوایت میکنم!
و وقتی پر شد میگوید: خالیام کن، وگرنه رسوایت میکنم!
و [اینچنین] او دائما بین دو رسوایی است.
📖 تحرير المواعظ العددية (للمشکینی)، ص۲۱۱
🔅🔅🔅
🏷 قال امیر المؤمنین علیه السلام:
«مَا لاِبْنِ آدَمَ وَ لِلْعُجْبِ!
أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ قَذِرَةٌ،
وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ مَذِرَةٌ،
وَ هُوَ بَيْنَ ذَلِكَ يَحْمِلُ اَلْعَذِرَةَ.»
▫️فرزند آدم را چه به عُجب و خودپسندی!
اولش نطفهای آلوده است،
و آخرش لاشهای گندیده،
و در بین این دو، نجاست حمل میکند.
📖 غرر الحکم، ج۱، ص۶۹۶
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030322.mp3
39.88M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
👈🏻 «طریقه علاج #غضب»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️۱. توجه و تفکر در خطرات و آفات غضب
- کلید همه شرور
- مَحق و نابودی دل
- رکن کفر
- ضرر و تضعیف بدنی
▫️۲. توجه و تفکر در آثار و برکات ترک غضب
▫️۳. عدم ورود در مقدمات
▫️ماجرای مستند جناب پوریای ولی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🔻 احادیث و روایات:
🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«اَلْغَضَبُ جَمْرَةٌ مِنَ اَلشَّيْطَانِ.»
▫️خشم، پاره آتشی از شیطان است.
📖 جامع الأخبار، ج۱، ص۱۶۰
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ أَبُو عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«اَلْغَضَبُ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ.»
▫️امام صادق علیهالسلام:
خشم، کلید هر شرّی است.
📖 الکافي، ج۲، ص۳۰۳
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ أَبُو عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«اَلْغَضَبُ مَمْحَقَةٌ لِقَلْبِ اَلْحَكِيمِ.»
▫️امام صادق عليه السّلام فرمود:
غضب نابود کننده دل شخص حكيم است (از اين رو به جاى حكمت، از او سفاهت بينند).
📖 الکافي، ج۲، ص۳۰۵ ؛ مصطفوی
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ أمیر المُؤمِنینَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«اَلْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَرْكَانٍ:
- اَلتَّوَكُّلِ عَلَى اَللَّهِ،
- وَ اَلتَّفْوِيضِ إِلَى اَللَّهِ،
- وَ اَلتَّسْلِيمِ لِأَمْرِ اَللَّهِ،
- وَ اَلرِّضَا بِقَضَاءِ اَللَّهِ؛
وَ أَرْكَانُ اَلْكُفْرِ أَرْبَعَةٌ:
- اَلرَّغْبَةُ،
- وَ اَلرَّهْبَةُ،
- وَ اَلْغَضَبُ،
- وَ اَلشَّهْوَةُ.»
▫️ایمان بر چهار پایه استوار است:
- #توکل بر خداوند،
- واگذاردن امور به خداوند،
- تسلیم فرمان خداوند بودن،
- رضایت به حکم خداوند؛
و پایههای کفر چهار چیز است:
- #دلبستگی [به دنیا]،
- #ترس،
- #خشم،
- #شهوت.
📖 تحف العقول، ج۱، ص۲۲۳
🔅🔅🔅
👈🏻 «... مَنْ أَسَرَّ سَرِيرَةً أَلْبَسَهُ اَللَّهُ رِدَاءَهَا...»
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1731
🔅🔅🔅
🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
«... يَا عَلِيُّ لاَ تَغْضَبْ؛ فَإِذَا غَضِبْتَ فَاقْعُدْ وَ تَفَكَّرْ فِي قُدْرَةِ اَلرَّبِّ عَلَى اَلْعِبَادِ وَ حِلْمِهِ عَنْهُمْ؛
وَ إِذَا قِيلَ لَكَ: "اِتَّقِ اَللَّهَ"، فَانْبِذْ غَضَبَكَ وَ رَاجِعْ حِلْمَكَ ...»
▫️اى على! خشمگين مشو؛ هر گاه به خشم آمدى بنشين و در بارۀ قدرتى كه پروردگار بر بندگان دارد و گذشتى كه از آنها مىكند، بيانديش؛
و هر گاه به تو گفته شد: "از خدا بترس"، خشمت را دور افكن و به بردبارى خويش باز آى.
📖 تحف العقول، ج۱، ص۱۳ ؛ حسنزاده
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
➖«نَزِّهُوا أَنْفُسَكُمْ عَنْ دَنَسِ اَللَّذَّاتِ وَ تَبِعَاتِ اَلشَّهَوَاتِ.»
▫️نفوس خويش را از آلودگى لذّتها و گرفتارى شهوتها پاكيزه و رها سازيد.
➖«طَهِّرُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ دَنَسِ اَلشَّهَوَاتِ، تُدْرِكُوا رَفِيعَ اَلدَّرَجَاتِ.»
▫️نفوستان را از چرك و شوخ شهوات پاكيزه سازيد، تا درجات بلند را دريابيد.
📖 غُرَر الحِکَم و دُرَر الکَلِم؛ انصاری قمی
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«وَجَبَتْ مَحَبَّةُ اَللَّهِ عَلَى مَنْ أُغْضِبَ فَحَلُمَ.»
▫️محبت خداوند حتمی است، نسبت به کسی که به خشم آورده شود، ولی بردباری کند.
📖 شهاب الأخبار، ج۱، ص۲۵۱
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«مَنْ تَرَكَ مَعْصِيَةً لِلَّهِ مَخَافَةَ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى، أَرْضَاهُ اَللَّهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.»
▫️هر كه گناهى را برای خداوند به واسطه ترس از خداى تبارك و تعالى ترك كند، خدا او را در روز قيامت خوشنود گرداند.
📖 الکافي، ج۲، ص۸۱ ؛ ~مصطفوی
🔅🔅🔅
🏷 عَنِ النَبیّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«اَلنَّظَرُ إِلَى مَحَاسِنِ اَلنِّسَاءِ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِيسَ؛ فَمَنْ تَرَكَهُ أَذَاقَهُ اَللَّهُ طَعْمَ عِبَادَةٍ تَسُرُّهُ.»
▫️نگاه به زیباییهای زنان، تیری از تیرهای ابلیس است؛ پس هرکه آن را ترک کند خداوند طعم عبادتی به او بچشانَد که او را شاد کند.
📖 مستدرک الوسائل، ج۱۴، ص۲۷۰
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«مَنْ كَظَمَ غَيْظاً وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى إِمْضَائِهِ، حَشَا اَللَّهُ قَلْبَهُ أَمْناً وَ إِيمَاناً يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.»
قَالَ: «وَ مَنْ مَلَكَ نَفْسَهُ:
- إِذَا رَغِبَ
- وَ إِذَا رَهِبَ
- وَ إِذَا غَضِبَ،
حَرَّمَ اَللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ.»
▫️امام باقر العلوم علیه السلام:
هرکس خشمش را فرو خورَد، در حالی که بر اِعمال آن توانا است، خداوند در روز قیامت، قلبش را از امن و ایمان پر میکند.
و فرمود:
هرکس:
- در آن هنگام که میلی داشته باشد،
- و در آن هنگام که بترسد،
- و در آن هنگام که خشمگین شود،
بر خودش مسلط باشد، خداوند بدنش را بر آتش حرام میگرداند.
📖 تفسير القمی، ج۲، ص۲۷۷
🔅🔅🔅
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
«دَاوُوا اَلْغَضَبَ بِالصَّمْتِ وَ اَلشَّهْوَةَ بِالْعَقْلِ.»
▫️خشم را با خاموشى، و شهوت را با عقل و خرد مداوا كنيد.
📖 غرر الحکم ؛ رسولی محلاتی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030417.mp3
55.34M
🏴 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
شب دوم محرم الحرام
▫️مسجد باب الحوائج - شهرستان قدس
👈🏻 «اثرپذیری و تربیت در مجلس امام حسین علیهالسلام»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️دعوت #اهلبیت علیهم السلام، مجوّز شرکت ما در مجالس
▫️مراقبه و توجه به میزان استفاده از مجالس اهل بیت علیهم السلام:
• مراقبه اول:
- چه بودیم
- چه شدیم
- چه میبریم
• مراقبه دوم:
- توجه به حوالهها
- دریافت حوالهها
- نگهداری حوالهها
▫️حیثیات انسان که باید در مجلس امام حسین علیه السلام تغییر بپذیرد:
- سیره انسان
- سیرت انسان
- سریره انسان
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🔻روایت:
👈🏻 «بينما موسى يعظ أصحابه ...» :
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1440
حدیث آخر
14030418.mp3
71.02M
🏴 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
شب سوم محرم الحرام
▫️مسجد باب الحوائج - شهرستان قدس
👈🏻 «اثرپذیری و تربیت در مجلس امام حسین علیهالسلام» (۲)
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️اهمیت و ارزش مجلس حضرت سیدالشهداء علیه السلام
▫️حضور #اهلبیت علیهم السلام در مجالس ذکر ایشان
▫️هدف از حضور در مجالس اهل بیت علیهم السلام؛ تلنگر و تغییر درونی
▫️شرح حیثیات انسانی نیازمند تغییر:
- سیره: اخلاق و رفتار اجتماعی
▫️حفظ حرمت در رابطه شوهر و زن توسط یکدیگر
▫️متن و حاشیه زندگی زناشویی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030419.01.mp3
58.15M
🏴 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
▫️مصلای شهرستان قدس
👈🏻 «اهمیت مجلس حضرت ابیعبدالله الحسین علیهالسلام»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️مجلس امام حسین علیه السلام، راه میانبر در مسیر تقرّب الهی
▫️مقام والای حضرت زهرا سلام الله علیها
▫️توبه حضرت آدم علیه السلام، به برکت انوار و اسماء پنجتن آل عبا علیهم السلام
▫️خصوصیات حضرت ابیعبدالله علیه السلام در بین اهلبیت علیهم السلام:
- ولادت در شش ماهگی
- گریستن پدر و مادر و جد بزرگوارشان در روز ولادت
- شهادت در معرکه
- لقب «الشهید» در زیارات
- وارد شدن زیارت اربعین
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030419.02.mp3
67.91M
🏴 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
▫️مصلای شهرستان قدس (شب)
👈🏻 سفارشهای اخلاقی
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️اهمیت و ثمره توجه و توسل به امام حسین علیه السلام
▫️باقی ماندن در خواب غفلت؛
- یکی از اسباب سقوط در دوزخ
- یکی از ارکان کفر
- ام المهلکات
▫️خدمت در هیأت به توفیق الهی است
▫️سوء خلق؛ از بین برنده اثر عبادات و خیرات
▫️توجه و رعایت احترام پدر و مادر
▫️سبب برآوردهنشدن حاجات:
- حکمت
- علت
- مانع
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030419.03.mp3
62.39M
🏴 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
شب چهارم محرم الحرام
▫️مسجد باب الحوائج - شهرستان قدس
👈🏻 «اثرپذیری و تربیت در مجلس امام حسین علیهالسلام» (۳)
+ سفارشهای اخلاقی
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️توبه حضرت آدم علیه السلام به برکت پنجتن اهل کساء
▫️گریه آدم علیه السلام بر امام حسین علیه السلام و گریه موجودات به تبع ایشان
▫️اهمیت حسن خلق و مذمت سوء خلق
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030420.01.mp3
71.91M
🏴 #سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
▫️مصلای شهرستان قدس (صبح)
👈🏻 «اهمیت مجلس حضرت ابیعبدالله الحسین علیهالسلام» (۲)
+ سفارشهای اخلاقی
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️خصوصیات امام حسین علیه السلام در بین اهل بیت علیهم السلام (ادامه):
- تخریب مزار ایشان بیش از ده بار
- آثار متعدد گریه بر حضرت
▫️آثار گریه بر حضرت ابیعبدالله الحسین علیه السلام:
- کفاره گناهان بزرگ
- همراهی و یاری حضرت زهرا سلام الله علیها
- ترفیع درجات انسان
- اتصال با پیامبر خدا صلی الله علیه و آله
- همراهی با امام زمان علیه السلام
- ادای حقوق حضرات معصومین علیهم السلام
- تبعیت از انبیای عظام علیهم السلام
- نصرت ابیعبدالله الحسین علیه السلام
- ادای مزد رسالت به جهت «مودة فی القربی»
- شمول صلوات خداوند متعال
- نجات از هول عذاب قیامت
- گریان نبودن در قیامت
- خوشحال شدن در حین مرگ
- خوشحال شدن در حین خروج از قبر به سوی قیامت و استقبال فرشتگان
- شفاعت حضرات معصومین علیهم السلام
- دست در دست پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و عبور از صراط
▫️ثمره یادگیری یک کلمه از معارف
▫️معالجه امراض روحی در مجلس امام حسین علیهالسلام
▫️خطر از دنیا رفتن با اعمال و افکار آلوده و عدم تطهیر درون
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🔻 احادیث و روایات:
🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ -لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ اَلْآيَةُ [«وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثاقَكُم لَا تَسْفِكُونَ دِمَآءَكُم ...» البقرة/۸۴] فِي اَلْيَهُودِ ... - :
«أَ فَلاَ أُنَبِّئُكُمْ بِمَنْ يُضَاهِيهِمْ مِنْ يَهُودِ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ؟»
قَالُوا: بَلَى يَا رَسُولَ اَللَّهِ.
قَالَ: «قَوْمٌ مِنْ أُمَّتِي يَنْتَحِلُونَ بِأَنَّهُمْ مِنْ أَهْلِ مِلَّتِي، يَقْتُلُونَ أَفَاضِلَ ذُرِّيَّتِي وَ أَطَايِبَ أَرُومَتِي، وَ يُبَدِّلُونَ شَرِيعَتِي وَ سُنَّتِي، وَ يَقْتُلُونَ وَلَدَيَّ اَلْحَسَنَ وَ اَلْحُسَيْنَ كَمَا قَتَلَ أَسْلاَفُ هَؤُلاَءِ اَلْيَهُودِ زَكَرِيَّا وَ يَحْيَى ... .
... أَلاَ وَ لَعَنَ اَللَّهُ قَتَلَةَ اَلْحُسَيْنِ وَ مُحِبِّيهِمْ وَ نَاصِرِيهِمْ ... .
أَلاَ وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى اَلْبَاكِينَ عَلَى اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ رَحْمَةً وَ شَفَقَةً، وَ اَللاَّعِنِينَ لِأَعْدَائِهِمْ وَ اَلْمُمْتَلِئِينَ عَلَيْهِمْ غَيْظاً وَ حَنَقاً ... .»
▫️آن گاه که این آیه [يادتان بيايد كه از شما بنىاسرائيل تعهد محكم گرفتيم: «خونِ هم را نريزيد...»] در باره یهود نازل شد، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
آیا به شما خبر ندهم از یهود این امت که همسان آن یهود هستند؟!
گفتند: بله ای پیامبر خدا.
فرمود: گروهی از امت من هستند که خود را از امت من به شمار میآورند، [اما] برترینهای ذریه من و پاکترینها از ریشه من را میکشند، و شریعت و سنت من را تغییر میدهند، و دو فرزندم، حسن و حسین را میکشند، همانگونه که پیشینیان این یهود، زکریا و یحیی را کشتند ... .
آگاه باشید؛ دور از رحمت خداوند باشند قاتلین حسین و دوستداران آنان و یاورانشان ... .
آگاه باشید؛ درود خداوند بر گریهکنندگان بر حسین بن علی علیهالسلام، از روی مهربانی و دلسوزی، و لعن کنندگان دشمنانشان و کسانی که خشم و غیظ آنان را در دل دارند...»
📖 التفسير المنسوب إلى الإمام العسکري عليه السلام، ج۱، ص۳۶۸-۳۶۹
🔅🔅🔅
🏷 رُوِيَ عَنْ بَعْضِ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ:
«اَلنَّاسُ فِي دَارِ غَفْلَةٍ، يَعْمَلُونَ وَ لاَ يَعْلَمُونَ، وَ يَكْسِبُونَ وَ يَقْتَرِفُونَ مِنْ حَيْثُ لاَ يَدْرُونَ؛
فَإِذَا صَارُوا إِلَى دَارِ اَلْآخِرَةِ صَارُوا إِلَى دَارِ يَقِينٍ يَعْلَمُونَ وَ لاَ يَعْمَلُونَ.»
▫️از یکی از امامان علیهم السلام روایت شده که فرمود:
مردم در خانه غفلت هستند، کار میکنند و آگاهی ندارند، و کسب میکنند و به دست میآورند از جهتی که بدان علم ندارند؛
پس آن گاه که به خانه آخرت رفتند، وارد در خانه یقین میشوند که آگاهی دارند، اما نمیتوانند کاری کنند.
📖 دعائم الإسلام (للقاضی نعمان المغربی- ۴هـ)، ج۱، ص۱۶۸
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════