🏷 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: بَيْنَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذَاتَ يَوْمٍ جَالِساً إِذْ أَقْبَلَ أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«إِنَّ فِيكَ شَبَهاً مِنْ عِيسَى اِبْنِ مَرْيَمَ وَ لَوْ لاَ أَنْ تَقُولَ فِيكَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ اَلنَّصَارَى فِي عِيسَى اِبْنِ مَرْيَمَ لَقُلْتُ فِيكَ قَوْلاً لاَ تَمُرُّ بِمَلَإٍ مِنَ اَلنَّاسِ إِلاَّ أَخَذُوا اَلتُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْكَ يَلْتَمِسُونَ بِذَلِكَ اَلْبَرَكَةَ.»
قَالَ: فَغَضِبَ اَلْأَعْرَابِيَّانِ وَ اَلْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ وَ عِدَّةٌ مِنْ قُرَيْشٍ مَعَهُمْ، فَقَالُوا: مَا رَضِيَ أَنْ يَضْرِبَ لاِبْنِ عَمِّهِ مَثَلاً إِلاَّ عِيسَى اِبْنَ مَرْيَمَ!
فَأَنْزَلَ اَللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ: «وَ لَمّٰا ضُرِبَ اِبْنُ مَرْيَمَ مَثَلاً إِذٰا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ ...»
▫️ابو بصير گويد: روزى رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) نشسته بود كه امير مؤمنان عليه السّلام از راه رسيد، رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) به او فرمود: همانا در تو نمونهها و شباهتهائى از عيسى بن مريم موجود است، و اگر ترس اين نبود كه طوائفى از امت من دربارۀ تو بگويند آنچه را نصارى دربارۀ عيسى بن مريم گفتند (كه او را خدا دانستند) همانا سخنى در فضيلت تو میگفتم كه به هيچ دستهاى از مردم برنخورى (و بر آنها نگذرى) جز آنكه خاك زير پايت را براى بركت بردارند.
از اين سخن رسول خدا صلّى الله عليه و آله آن دو مرد عرب و هم چنين مغيرة بن شعبة و چند تن از قريش به خشم آمده گفتند: براى عموزادهاش مانندى پيدا نكرد كه بدان مثل زند جز عيسى بن مريم.
خداى تعالى اين آيه را بر پيغمبرش صلّى الله عليه و آله نازل فرمود: «و چون به فرزند مريم مثل زده شود اينان در دم (از شنيدن آن) از حق روى بگردانند ...» .
📖 (الکافی، ج۸، ص۵۷ ؛ رسولی محلاتی)
🔅🔅🔅
🏷 عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سُئِلَ: بِأَيِّ لُغَةٍ خَاطَبَكَ رَبُّكَ لَيْلَةَ اَلْمِعْرَاجِ؟!
قَالَ: «خَاطَبَنِي بِلُغَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَأَلْهَمَنِي أَنْ قُلْتُ: يَا رَبِّ، خَاطَبْتَنِي أَنْتَ أَمْ عَلِيٌّ؟!
فَقَالَ: يَا أَحْمَدُ، أَنَا شَيْءٌ لاَ كَالْأَشْيَاءِ، لاَ أُقَاسُ بِالنَّاسِ وَ لاَ أُوصَفُ بِالشُّبُهَاتِ، خَلَقْتُكَ مِنْ نُورِي وَ خَلَقْتُ عَلِيّاً مِنْ نُورِكَ، فَاطَّلَعْتُ عَلَى سَرَائِرِ قَلْبِكَ فَلَمْ أَجِدْ فِي قَلْبِكَ أَحَبَّ إِلَيْكَ مِنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَخَاطَبْتُكَ بِلِسَانِهِ كَيْمَا يَطْمَئِنَّ قَلْبُكَ.»
▫️از عبد اللّٰه بن عمر نقل شده كه از رسول خدا شنيدم از آن حضرت پرسيده شد: خدا در شب معراج با چه لغتى با تو سخن گفت و تو را مخاطب قرار داد؟
فرمود: مرا به لغت و بيان على بن ابى طالب مخاطب قرار داد، سپس به من الهام كرد كه بگویم: پروردگارا تو مرا مخاطب قرار دادى يا على؟!
سپس فرمود: اى احمد، من چيزى هستم که مانند چيزهاى ديگر نيستم و من به مردم قياس نمىشوم و با تشبیهها وصف نمیشوم. تو را از نورم آفريدم و على را از نور تو آفريدم، بر نهان دلت نظر کردم و كسى را در دل تو محبوبتر از على بن ابى طالب پيدا نكردم، پس تو را با زبان على مخاطب قرار دادم تا دلت آرام بگيرد.
📖 (الطرائف (للسید بن طاوس)، ج۱، ص۱۵۵ ؛ ~ارشادالقلوب،رضایی)
👉🏻 @ostadamirivahid
l ادامه👇🏻l
🏷 قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله لعبدالرّحمن ابن عوف:
«يا عبدالرّحمن! إنّ اللّه أنزل علَيّ كتابا مبينا، و أمرني أن اُبيّن للنّاس ما نُزّل إليهم، ما خلا علِيَّ بن أبي طالب، فإنّه لم يحتج إلى بيان، لأنّ اللّه تعالى جعل فصاحته كفصاحتي و درايته كدرايتي.
و لو كان الحلم رجلا لكان عليّاً، و لو كان العقل رجلا لكان حسناً، و لو كان السخاء رجلا لكان حسيناً، و لو كان الحُسن شخصا لكان فاطمة، بل هي أعظم، إنّ فاطمة ابنتي خير أهل الأرض عنصرا و شرفا و كرما» .
▫️ای عبدالرحمن، همانا خداوند بر من کتابی مبین نازل فرمود و مرا امر کرد تا آن چه به مردم نازل شده را برایشان تبیین کنم، مگر علی بن ابیطالب که او نیازی به تبیین ندارد؛ زیرا خداوند تعالی گویایی او را همچون گویایی من و فهم او را همچون فهم من قرار داده است.
و اگر حلم مردی بود، علی میبود، و اگر عقل مردی بود، حسن میبود، و اگر بخشندگی مردی بود، حسین میبود، و اگر نیکویی شخصی بود، فاطمه میبود، بلکه او برتر است؛ همانا دخترم فاطمه به لحاظ اصل و شرف و کرامت، بهترینِ اهل زمین است.
📖 (مقتل الحسین (خوارزمی)، ج۱، ص۱۰۰)
👉🏻 @ostadamirivahid
l ادامه👇🏻l
🏷 وروي عن عمر بن فرج الرخجي قال: قلت لأبي جعفر: إنّ شيعتك تَدّعي أنّك تَعلم كلَّ ماءٍ في دجلة و وزنَه؟ -و كنّا على شاطئ دجلة- ؛
فقال [علیهالسلام] لي: «يَقدر اللهُ تعالى أن يُفوِّض علمَ ذلك إلى بَعوضةٍ مِن خَلقه أم لا؟»
قلتُ: نعم، يَقدر.
فقال: «أنا أكرم على الله تعالى مِن بعوضة و مِن أكثر خلقه.»
▫️از عمر بن فرج رخجى(۱) نقل شده كه گفت: به [حضرت] ابوجعفر (ثانی = امام جواد علیهالسلام) گفتم: شيعيان شما مدعى هستند كه شما میدانى چقدر آب در دجله است و از وزن آن اطلاع دارى! -در آن موقع ما كنار دجله ايستاده بوديم- ؛
فرمود: آيا خداوند قادر است علم اين مطلب را در اختيار يك پشه بگذارد يا نه؟
گفتم: بله، قادر است.
فرمود: من در نزد خداوند از يك پشه گرامىترم و نیز از بيشتر مخلوقاتش.
(۱. از کارگزاران متوکل عباسی لعنه الله)
📖 (بحار الانوار، ج۵۰، ص۱۰۰ ؛ ~خسروی)
🔅🔅🔅
🏷 رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ:
«لِأَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَضَائِلُ لاَ تُحْصَى كَثْرَةً؛ فَمَنْ ذَكَرَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ؛
وَ مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِذَلِكَ اَلْكِتَابَةِ رَسْمٌ؛
وَ مَنِ اِسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالسَّمَاعِ؛
وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالنَّظَرِ.»
▫️برای برادرم علی بن ابیطالب فضائلی است که قابل شمارش نیست؛ پس هرکس فضیلتی از فضائل او را نقل کند(یا به یاد آورد)، در حالی که به آن اقرار دارد، خداوند همه گناهان گذشته و آینده او را میبخشاید.
و هرکس فضیلتی از فضائل او را بنویسد، فرشتگان تا زمانی که برای آن نوشته اثری باقی است، دائما برای نویسنده طلب مغفرت میکنند.
و هرکس به فضیلتی از فضائل او گوش فرا دهد، گناهانی که از راه شنیدن مرتکب شده بخشوده میشود؛
و هرکس به فضیلتی از فضائل او نگاه کند، گناهانی که از راه نگاه مرتکب شده بخشوده میگردد.
📖 (ارشاد القلوب، ج۲، ص۲۰۹)
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
«سَيُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ، لاَ يَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلاَّ أَوْجَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ اَلْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ.»
▫️بزودى پارهاى از تن من در سرزمين خراسان مدفون میگردد، هيچ مؤمنى به زيارت او نرود جز آنكه خداوند عزّ و جلّ بهشت را براى او واجب و آتش دوزخ را بر وى حرام كرده است.
📖 (عیون الاخبار، ج۲، ص۲۵۵ ؛ مستفید و غفاری)
👉🏻 @ostadamirivahid
14021105.mp3
22.76M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
▫️نجف اشرف
👈🏻 آداب #زیارت: #طهارت ظاهری
ـ-----------------------------------
🔻سرفصلهای بحث «زیارت»:
▫️آداب و شرایط زیارت:
- کیفیت زیارت
- طریقه زیارت
- طریقه ورود به حرم مطهر
▫️آداب و شرایط زائر:
- طهارت ظاهری به وسیله:
۱. توبه از همه گناهان و خطاها
۲. کسب رضایت قلبی کسانی که رنجاندهایم، بویژه پدر و مادر و اعضای خانواده
- طهارت باطنی و قلبی:
صبر و حلم، استقامت، اراده، اعتقادات
👉🏻 @ostadamirivahid
14021106.mp3
35.68M
◾️ #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
▫️نجف اشرف
👈🏻 آداب #زیارت: برخی شرایط زائر
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️سرفصلهای «آداب و شرایط زائر»:
- پیش از زیارت:
طلب حلالیت از صاحبان حق
- در مسیر حرکت برای زیارت
- هنگام ورود به عتبات و هنگام تشرّف
▫️سبب برآورده نشدن حاجات:
- حکمت
- علت
- مانع
#حقالناس
👉🏻 @ostadamirivahid
14021112.mp3
46.89M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
شب جمعه
▫️کربلای معلّی
👈🏻 آداب #زیارت: برخی شرایط زائر
+ نکات اخلاقی
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️سرفصلهای «آداب و شرایط زائر» (ادامه):
- پیش از حرکت
- پس از حرکت [و در مسیر]
- کیفیت تشرف به حرم:
▫️مراتب ورود و تشرف:
- ورود به حرم
- ورود به حریم حرم
- ورود به حریم و ارتباط با صاحب حرم
- ورود، ارتباط و اتصال با صاحب حرم
▫️سه نکته مهم در مورد ارتباط:
- توجه به حوالهها
- دریافت حوالهها
- نگهداری حوالهها
▫️بیان نکات اخلاقی
👉🏻 @ostadamirivahid
14021123.mp3
44.64M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
▫️نجف اشرف
👈🏻 نکات اخلاقی
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️اهمیت تشکر زبانی
▫️تفکر در فانی بودن #دنیا
▫️توجه به سه محور:
- سیره (اخلاق اجتماعی)
- سیرت (اخلاق فردی)
- سریره (ملکات درونی)
▫️اهمیت #ادب
👉🏻 @ostadamirivahid