🔻 روایات و احادیث:
🏷 قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ :
«سَبْعَةُ أَشْيَاءَ بِغَيْرِ سَبْعَةِ أَشْيَاءَ مِنَ اَلاِسْتِهْزَاءِ:
- مَنِ اِسْتَغْفَرَ بِلِسَانِهِ وَ لَمْ يَنْدَمْ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ؛
- وَ مَنْ سَأَلَ اَللَّهَ اَلتَّوْفِيقَ وَ لَمْ يَجْتَهِدْ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ؛
- وَ مَنِ اِسْتَحْزَمَ وَ لَمْ يَحْذَرْ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ؛
- وَ مَنْ سَأَلَ اَللَّهَ اَلْجَنَّةَ وَ لَمْ يَصْبِرْ عَلَى اَلشَّدَائِدِ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ؛
- مَنْ تَعَوَّذَ بِاللَّهِ مِنَ اَلنَّارِ وَ لَمْ يَتْرُكِ اَلشَّهَوَاتِ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ؛
- وَ مَنْ ذَكَرَ اَللَّهَ وَ لَمْ يَسْتَبِقْ إِلَى لِقَائِهِ فَقَدِ اِسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ؛
- و ... .»
▫️هفت چيز بى هفت چيز مسخره است:
- هر كه به زبان آمرزش خواهد و از دل پشيمان نباشد، خود را مسخره كرده؛
- و هر كه از خدا توفيق خواهد و كوشش نكند، خود را مسخره كرده؛
- و هر كه آيندهنگری کند، ولی بیباکی کند، خود را مسخره كرده؛
- و هر که از خداوند بهشت طلب کند و بر سختیها صبر نکند، خود را مسخره کرده؛
- هر كه از دوزخ به خداوند پناه برد و شهوات دنيا را ترک نکند، خود را مسخره كرده؛
- و هر كه ذكر خدا كند و مشتاق ملاقاتش نباشد، خود را مسخره كرده
- [مورد هفتم ذکر نشده] .
📖 (کنز الفواید (کراجکی)، ج۱، ص۳۳۰ ؛ ~کمرهای/ بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۵۶)
👉🏻 @ostadamirivahid
مناجات شعبانیه - ۱۴۰۲.mp3
22.12M
🔸 مناجات شعبانیه، با نوای استاد امیریوحید حفظهالله
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
👉🏻 @ostadamirivahid
14021206.02.mp3
38.53M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
🌸شب نیمه شعبان🌸
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
👈🏻 توجه به حضرت صاحب الامر عجّل اللهتعالی فرجه الشریف
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️توجه به گذر از ماه #شعبان و رسیدن ماه مبارک #رمضان
▫️امکان فراهم آوردن زمینه تشرف محضر حضرت #صاحبالامر علیهالسلام
▫️تکرار به زبان و اظهار #محبت، یکی از عوامل ایجاد محبت حقیقی
▫️به امانت سپردن عقاید نزد امام معصوم علیهالسلام و اولیای الهی در مشاهد مشرفه
▫️خلوتگزینی و دستور آن
👉🏻 @ostadamirivahid
🔻 احادیث و روایات:
🏷 سئِلَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: هَلْ وُلِدَ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ؟
فَقَالَ: «لاَ، وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي.»
▫️از امام صادق عليه السّلام پرسيده شد: آيا قائم عليه السّلام زاده شده است؟
فرمود: نه و اگر من او را در مىيافتم حتما همۀ عمرم او را خدمت مىنمودم.
📖 (الغیبة(للنعمانی)، ج۱، ص۲۴۵ ؛ غفاری)
🔅🔅🔅
🏷 «اَللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاَيَ صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ ...» (دعای عهد کوچک)
📖 (مفاتیح الجنان، زیارت چهارم امام زمان علیهالسلام)
👉🏻 @ostadamirivahid
🔻نکته:
▫️در مضجع شریف امامان ضریح مطهر را بگیرید و این دعا را بخوانید:
«رَضيتُ بِاللهِ رَبّاً،
وَ بِمُحَمَّد صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ و آلِهِ نَبِيّاً،
وَ بِالإِسْلامِ ديناً،
وَ بِالْقُرآنِ كِتاباً،
وَ بِالْكَعْبَةِ قِبْلَةً،
وَ بِعَلِيٍّ وَلِيّاً وَ اِماماً،
وَ بِالْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ، وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد، وَ مُوسي بْنِ جَعْفَر، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسي، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّد، و َالْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِمْ اَئِمَّةً،
اَللَّـهُمَّ اِنّي رَضيـتُ بِـهِمْ اَئِـمَّةً، فَـارْضَني لَهُمْ، اِنَّـكَ عَـلي كُلِّ شَيْء قَـديـرٌ.»
این اعتقادات را که گفتید این جمله آخر را که از دعای عهد کوچک است بگویید:
«اللَّهُمَّ هَذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ فِي عُنُقِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.»
بگویید: خدایا این اعتقادات را به رسم امانت در نزد این امام معصوم سپردم.
این بزرگواران بهترین امانتدار هستند.
ـ______________
📖 منبع دعا: مفاتیح الجنان، دعای رضا؛
(شيخ طوسي از محمد بن سليمان ديلمي روايت كرده است كه به خدمت حضرت صادق عليه السلام عرض كردم كه: شيعيان تو ميگويند كه ايمان بر دو قسم است: يكي مستقرّ و ثابت، و ديگر آنكه به امانت سپرده شده است و زايل ميگردد. پس به من بياموز دعائي را كه هر گاه آن را بخـوانم ايمان من كامل گردد و زايل نشود.
فرمود: كه: «بگو بعداز هر نماز واجب: رضیت باللّه ربّاً... .»)
👉🏻 @ostadamirivahid
14021209.mp3
25.65M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
👈🏻 #نهجالبلاغة، حکمت ۲۶۹:
«اَلنَّاسُ فِي اَلدُّنْيَا عَامِلاَنِ: عَامِلٌ عَمِلَ فِي اَلدُّنْيَا لِلدُّنْيَا ...؛ وَ عَامِلٌ عَمِلَ فِي اَلدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا ... .»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
🔹مقدمه:
▫️اهمیت انس با روایات اهلبیت علیهم السلام
▫️#جلاء دهندههای قلوب زنگزده:
- قرآن کریم
- احادیث اهلبیت علیهم السلام
- یاد مرگ
- وعظ و موعظه
▫️«#خودفراموشی» ؛ ممدوح و مذموم
🔹شرح حکمت نهجالبلاغة
👈🏻 «#غفلت، امّ المهلکات است.»
👉🏻 @ostadamirivahid
💠 #نهجالبلاغة، حکمت ۲۶۹:
🏷 و قَالَ عليهالسلام:
«اَلنَّاسُ فِي اَلدُّنْيَا عَامِلاَنِ:
- عَامِلٌ عَمِلَ فِي اَلدُّنْيَا لِلدُّنْيَا، قَدْ شَغَلَتْهُ دُنْيَاهُ عَنْ آخِرَتِهِ، يَخْشَى عَلَى مَنْ يَخْلُفُهُ اَلْفَقْرَ وَ يَأْمَنُهُ عَلَى نَفْسِهِ، فَيُفْنِي عُمُرَهُ فِي مَنْفَعَةِ غَيْرِهِ؛
- وَ عَامِلٌ عَمِلَ فِي اَلدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا، فَجَاءَهُ اَلَّذِي لَهُ مِنَ اَلدُّنْيَا بِغَيْرِ عَمَلٍ، فَأَحْرَزَ اَلْحَظَّيْنِ مَعاً وَ مَلَكَ اَلدَّارَيْنِ جَمِيعاً، فَأَصْبَحَ وَجِيهاً عِنْدَ اَللَّهِ، لاَ يَسْأَلُ اَللَّهَ حَاجَةً فَيَمْنَعُهُ.»
▫️مردم در دنيا دو دستهاند:
- يكى آن كس كه در دنيا براى دنيا كار كرد، و دنيا او را از آخرتش بازداشت، بر بازماندگان خويش از تهیدستى هراسان، و از تهیدستى خويش در امان است، پس زندگانى خود را در راه سود ديگران از دست مىدهد؛
- و ديگرى آن كه در دنيا براى آخرت كار مىكند، و نعمتهاى دنيا نيز بدون تلاش به او روى مىآورد، پس بهرۀ هر دو جهان را چشيده، و مالك هر دو جهان مىگردد، و با آبرومندى در پيشگاه خدا صبح مىكند، و حاجتى را از خدا درخواست نمىكند جز آن كه روا مىگردد.
(ترجمه: مرحوم دشتی)
👉🏻 @ostadamirivahid
🔻 احادیث و روایات:
🏷 عنِ اَلْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ:
قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«يَا فُضَيْلُ، إِنَّ حَدِيثَنَا يُحْيِي اَلْقُلُوبَ.»
▫️فضيل بن يسار گويد: امام باقر عليه السّلام به من فرمود:
اى فضيل، حديث ما دلها را زنده میكند.
📖 الخِصال (للصدوق)، ج۱، ص۲۲ ؛ فِهری
🔅🔅🔅
🏷 قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«تَذَاكَرُوا وَ تَلاَقَوْا وَ تَحَدَّثُوا، فَإِنَّ اَلْحَدِيثَ جِلاَءٌ لِلْقُلُوبِ. إِنَّ اَلْقُلُوبَ لَتَرِينُ كَمَا يَرِينُ اَلسَّيْفُ، جِلاَؤُهَا اَلْحَدِيثُ.»
▫️با يكديگر مذاكره و ملاقات و گفتگو كنيد؛ زيرا حديث صيقل دلهاست. همانا دلها مانند شمشير زنگار میگيرد و صيقل آنها حديث است.
📖 الکافی، ج۱، ص۴۱ ؛ مصطفوی
🔅🔅🔅
🏷 قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«إِنَّ اَلْقُلُوبَ تَصْدَأُ كَمَا يَصْدَأُ اَلْحَدِيدُ.»
قِيلَ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا جَلاَؤُهَا؟!
قَالَ: «قِرَاءَةُ اَلْقُرْآنِ وَ ذِكْرُ اَلْمَوْتِ.»
▫️پیامبر خدا فرمود: همانا دلها زنگار میزنند، همانگونه که آهن زنگار میزند.
گفته شد: ای پیامبر خدا، صیقل آن چیست؟
فرمود: خواندن قرآن و یاد مرگ.
📖 عوالی اللئالی، ج۱، ص۲۷۹
🔅🔅🔅
🏷 قالَ الإمامُ اَلْعَسْكَرِيّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«مَنْ أَنِسَ بِاللَّهِ اِسْتَوْحَشَ مِنَ اَلنَّاسِ. و عَلامَةُ الاُنسِ بِاللّهِ الوَحشةُ مِن النّاسِ.»
▫️هرکس با خداوند انس گیرد، با مردم غریبی میکند. نشانه انس با خداوند، غریبگی با مردم است.
📖 عدّة الداعي و نجاح الساعي (ابنفَهدحلّی)، ج۱، ص۲۰۸
👉🏻 @ostadamirivahid
l ادامه👇🏻l
🏷 قالَ أمیرُالمؤمنین عليهالسلام:
«إِنَّ اَلْمِسْكِينَ رَسُولُ اَللَّهِ، فَمَنْ مَنَعَهُ فَقَدْ مَنَعَ اَللَّهَ وَ مَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَى اَللَّهَ.»
▫️نيازمندى [كه به تو روى آورده] فرستادۀ خداست، كسى كه از يارى او دريغ كند، از خدا دريغ كرده، و آن كس كه به او بخشش كند، به خدا بخشيده است.
📖 نهجالبلاغة، حکمت۳۰۴ ؛ دشتی
🔅🔅🔅
🏷 سمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
«إِيَّاكُمْ وَ هَؤُلاَءِ اَلرُّؤَسَاءَ اَلَّذِينَ يَتَرَأَّسُونَ؛ فَوَ اَللَّهِ مَا خَفَقَتِ اَلنِّعَالُ خَلْفَ رَجُلٍ إِلاَّ هَلَكَ وَ أَهْلَكَ.»
▫️امام صادق عليه السّلام فرمود:
بپرهيزيد از اين رؤسائى كه رياست را بخود میبندند، زيرا به خدا سوگند كه كفشها دنبال سر مردى صدا نكند، جز آنكه هلاك شود و هلاك كند (مقصود از اين رؤسا حسن بصرى و سفيان ثورى و ابو حنيفه و امثال آنهاست).
📖 الکافی، ج۲، ص۲۹۷ ؛ مصطفوی
🔅🔅🔅
🏷 قالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ اَلْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ:
«شَرِّقَا وَ غَرِّبَا، فَلاَ تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلاَّ شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ.»
▫️امام باقر عليه السلام به سلمة بن كهيل و حكم بن عتيبه (كه هر دو زيدى مذهب و ملعون امام بودند) فرمود:
به مشرق رويد و به مغرب رويد، علم درستى نمییابید جز آنچه از جانب ما اهلبیت صادر شود.
📖 الکافی، ج۱، ص۳۹۹ ؛ ~غفاری
👉🏻 @ostadamirivahid
l ادامه👇🏻l
🏷 سعِيدِ بْنِ زَيْدِ بْنِ أَرْطَاةَ قَالَ: لَقِيتُ كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ وَ سَأَلْتُهُ عَنْ فَضْلِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَقَالَ: أَ لاَ أُخْبِرُكَ بِوَصِيَّةٍ أَوْصَانِي بِهَا يَوْماً هِيَ خَيْرٌ لَكَ مِنَ اَلدُّنْيَا بِمَا فِيهَا؟
فَقُلْتُ: بَلَى.
فَقَالَ: أَوْصَانِي يَوْماً، فَقَالَ لِي:
«يَا كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ، سَمِّ كُلَّ يَوْمٍ بِاسْمِ اَللَّهِ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ تَوَكَّلْ عَلَى اَللَّهِ،
وَ اُذْكُرْنَا وَ سَمِّ بِأَسْمَائِنَا وَ صَلِّ عَلَيْنَا وَ اِسْتَعِذْ بِاللَّهِ بِنَا وَ اِدْرَأْ بِذَلِكَ عَنْ نَفْسِكَ وَ مَا تَحُوطُهُ عِنَايَتُكَ تُكْفَ شَرَّ ذَلِكَ اَلْيَوْمِ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ.
يَا كُمَيْلُ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَدَّبَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ هُوَ أَدَّبَنِي، وَ أَنَا أُؤَدِّبُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ أُوَرِّثُ اَلْأَدَبَ اَلْمُكَرَّمِينَ.
يَا كُمَيْلُ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَ أَنَا أَفْتَحُهُ، وَ مَا مِنْ سِرٍّ إِلاَّ وَ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَخْتِمُهُ. يَا كُمَيْلُ «ذُرِّيَّةً بَعْضُهٰا مِنْ بَعْضٍ وَ اَللّٰهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ».
يَا كُمَيْلُ لاَ تَأْخُذْ إِلاَّ عَنَّا تَكُنْ مِنَّا... ».
▫️از سعيد بن زيد بن ارطاة روايت شده كه گفت: كميل بن زياد را ملاقات كردم؛ از او از فضيلت و برترى امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السّلام پرسيدم. كميل گفت: آيا تو را خبر ندهم به وصيتى كه على عليه السّلام مرا به آن سفارش فرمود، سفارشی که براى تو از دنيا و آنچه كه در آن است بهتر است؟
گفتم: آرى.
گفت: روزى على عليه السّلام مرا سفارش كرد و به من فرمود:
«اى كميل بن زياد، هر روز نام خدا و لا حول و لا قوة الا بالله بر زبان آور و بر خدا توكل كن،
و ما را ياد كن و نام ما را بر زبان آور و بر ما درود بفرست و به واسطه ما به خدا پناه ببر و [بلا را] از خودت و هر چه مورد توجه توست دفع کن تا از شر آن روز کفایتت باشد، اگر خدا بخواهد.
اى كميل! همانا خداوند عز و جل رسول خدا را تربيت كرد، و او مرا تربيت نمود، و من مؤمنان را تربيت میكنم و ادب را برای مردمان گرامى به ارث مینهم.
ای کمیل هیچ علمی نیست مگر آن که من آن را میگشایم، و هیچ سرّی نیست مگر آن که قائم علیه السلام آن را خاتمه میدهد. ای کمیل «نسلى هستند كه اول و آخرشان يكى و از يك سنخ است و خدا شنوا و دانا است».
ای کمیل جز از جانب ما دریافت مکن، تا از ما باشی... .»
📖 بحارالانوار، ج۷۴، ص۲۶۶
👉🏻 @ostadamirivahid
l ادامه👇🏻l
🏷 عنْ حَمَّادٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ لُقْمَانَ وَ حِكْمَتِهِ اَلَّتِي ذَكَرَهَا اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، فَقَالَ:
«... فَوَعَظَ لُقْمَانُ لاِبْنِهِ: ... يَا بُنَيَّ إِنَّ اَلدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ هَلَكَ (غَرِقَ) فِيهَا عَالَمٌ كَثِيرٌ؛ فَاجْعَلْ سَفِينَتَكَ فِيهَا اَلْإِيمَانَ وَ اِجْعَلْ شِرَاعَهَا اَلتَّوَكُّلَ وَ اِجْعَلْ زَادَكَ فِيهَا تَقْوَى اَللَّهِ، فَإِنْ نَجَوْتَ فَبِرَحْمَةِ اَللَّهِ وَ إِنْ هَلَكْتَ فَبِذُنُوبِكَ ...»
▫️حمّاد گفت: از امام صادق علیه السلام در مورد لقمان و حکمتش که خداوند عزّ و جلّ در قرآن ذکر کرده پرسیدم؛ فرمود:
«... پس لقمان پسرش را موعظه کرد: ... ای پسرکم، همانا دنیا دریایی عمیق است که مردم بسیاری در آن هلاک (غرق) شدهاند. پس در این دریا کشتی خود را ایمان، و بادبان آن را توکل، و زاد و توشه خود را خداترسی قرار ده؛ پس اگر نجات یافتی با رحمت الهی بوده و اگر هلاک شدی به واسطه گناهانت بوده... .»
📖 تفسير القمی، ج۲، ص۱۶۱
🔅🔅🔅
🏷 عنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
«مَنْ أَصْبَحَ وَ اَلدُّنْيَا أَكْبَرُ هَمِّهِ شَتَّتَ اَللَّهُ عَلَيْهِ أَمْرَهُ وَ كَانَ فَقْرُهُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَ لَمْ يَأْتِهِ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ مَا قُدِّرَ لَهُ؛
وَ مَنْ كَانَتِ اَلْآخِرَةُ أَكْبَرَ هَمِّهِ كَشَفَ اَللَّهُ عَنْهُ ضِيقَهُ وَ جَمَعَ لَهُ أَمْرَهُ وَ أَتَتْهُ اَلدُّنْيَا وَ هِيَ رَاغِمَةٌ.»
▫️امام صادق عليه السلام فرمود:
«كسى كه صبح برخيزد و مهمترين دغدغه او دنيا باشد، امور زندگیاش پراكنده مىگردد و هميشه احساس تنگدستى و بيچارگى مىكند و از دنيا چيزى غير از آن چه برای او مقدّر شده نصيبش نمىگردد؛
ولى كسى كه مهمترين دغدغهاش آخرت و روز واپسين باشد، خداوند تنگناهاى زندگیاش را بگشايد و امورش را جمع و جور نمايد و دنيا با كمال نرمى و تسليم به سوى او خواهد آمد.
📖 ۱. بحار الانوار، ج۷۰، ص۱۲۶؛
۲. الزهد (حسین بن سعید کوفی)، ج۱، ص۴۹ ؛ ~صالحی
🔅🔅🔅
🏷 قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
«طَعَامُ اَلْجَوَادِ دَوَاءٌ وَ طَعَامُ اَلْبَخِيلِ دَاءٌ.»
▫️غذای انسان جواد شفابخش است و غذای بخیل بیماری.
📖 بحار الانوار، ج۵۹، ص۲۹۱
🔅🔅🔅
🏷 قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
«مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ اَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اَللَّهُ لَهُ اَلْقَنَاعَةَ فِي قَلْبِهِ، وَ جَمَعَ لَهُ أَمْرَهُ، وَ لَمْ يَخْرُجْ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى يَسْتَكْمِلَ رِزْقَهُ؛
وَ مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ اَلدُّنْيَا أَكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اَللَّهُ اَلْفَقْرَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ، وَ شَتَّتَ عَلَيْهِ أَمْرَهُ، وَ لَمْ يَنَلْ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ مَا قُسِّمَ لَهُ.»
▫️هر كس شب را به روز و روز را به شب آورد و بزرگترين و بالاترين انديشهاش امر آخرت باشد، خداوند دل او را غنى و بىنياز كند، و كار او را سامان بخشد، و از دنيا نرود تا آن كه از زندگى و #عمر خود كاملا كامياب گردد.
و هر كس شب را به روز و روز را به شب آورد و بزرگترين همّش دنيا باشد، خداوند داغ فلاكت و بدبختى بر پيشانیاش بنهد، و او را با فقر دست بهگريبان كند، و امورش را پريشان و بىسامان سازد، و از دنيا بيش از آن كه براى او نصيب گشته بهره نگيرد.
📖 ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ج۱ ،ص۱۶۸ ؛ غفاری
🔅🔅🔅
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
«مَنْ طَالَتْ غَفْلَتُهُ تَعَجَّلَتْ هَلَكَتُهُ.»
▫️هر كه غفلتش طولانى شود هلاكتش نزديك گردد.
📖 غررالحکم، ج۱، ص۶۰۹ ؛ انصاری
🔅🔅🔅
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
«مَنْ غَلَبَ عَلَيْهِ اَلْغَفْلَةُ مَاتَ قَلْبُهُ.»
▫️هر که غفلت بر او چیره شود، دلش میمیرد.
📖 غررالحکم، ج۱، ص۶۱۵
🔅🔅🔅
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
«مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ اَلنَّارَ.»
▫️هر که دلش بمیرد، در آتش داخل شود.
📖 غررالحکم، ج۱، ص۶۰۸
👉🏻 @ostadamirivahid
14021216.mp3
27.71M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
👈🏻 طهارت نفس، و ورود به میهمانی خداوند متعال
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️هشدار به غنیمت شمردن فرصت در ایام باقیمانده از ماه شعبان و ماه مبارک #رمضان
▫️#طهارت باطنی، شرط ورود به میهمانی خداوند متعال
▫️مراتب روزه و ورود به میهمانی خداوند متعال
▫️کیفیت مرتبه خاص #روزه، در بیان امام صادق علیهالسلام
👉🏻 @ostadamirivahid
🔻احادیث و روایات:
🏷 قالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «اَلصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنْ آفَاتِ اَلدُّنْيَا وَ حِجَابٌ مِنْ عَذَابِ اَلْآخِرَةِ».
فَإِذَا صُمْتَ فَانْوِ بِصَوْمِكَ:
[۱-] كَفَّ اَلنَّفْسِ عَنِ اَلشَّهَوَاتِ
[۲-] وَ قَطْعَ اَلْهِمَّةِ عَنْ خُطُوَاتِ اَلشَّيْطَانِ،
وَ أَنْزِلْ نَفْسَكَ مَنْزِلَةَ اَلْمَرْضَى لاَ تَشْتَهِي طَعَاماً وَ لاَ شَرَاباً وَ تَوَقَّعْ فِي كُلِّ لَحْظَةٍ شِفَاكَ مِنْ مَرَضِ اَلذُّنُوبِ،
وَ طَهِّرْ بَاطِنَكَ مِنْ كُلِّ كَذِبٍ وَ كَدِرٍ وَ غَفْلَةٍ وَ ظُلْمَةٍ يَقْطَعُكَ عَنْ مَعْنَى اَلْإِخْلاَصِ لِوَجْهِ اَللَّهِ تَعَالَى. ...
وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «قَالَ تَعَالَى: اَلصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِهِ».
وَ اَلصَّوْمُ يُمِيتُ مُرَادَ اَلنَّفْسِ وَ شَهْوَةَ اَلطَّبْعِ، وَ فِيهِ:
صَفَاءُ اَلْقَلْبِ
وَ طَهَارَةُ اَلْجَوَارِحِ
وَ عِمَارَةُ اَلظَّاهِرِ وَ اَلْبَاطِنِ
وَ اَلشُّكْرُ عَلَى اَلنِّعَمِ
وَ اَلْإِحْسَانُ إِلَى اَلْفُقَرَاءِ
وَ زِيَادَةُ اَلتَّضَرُّعِ وَ اَلْخُشُوعِ وَ اَلْبُكَاءِ
وَ حَبْلُ اَلاِلْتِجَاءِ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى
وَ سَبَبُ اِنْكِسَارِ اَلْهِمَّةِ
وَ تَخْفِيفِ اَلسَّيِّئَاتِ
وَ تَضْعِيفِ اَلْحَسَنَاتِ؛
وَ فِيهِ مِنَ اَلْفَوَائِدِ مَا لاَ يُحْصَى وَ كَفَى بِمَا ذَكَرْنَاهُ مِنْهُ لِمَنْ عَقَلَهُ وَ وُفِّقَ لاِسْتِعْمَالِهِ، إِنْ شَاءَ اَللَّهُ تَعَالَى.
▫️امام صادق علیهالسلام فرمود:
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «روزه سپری است در برابر آفات دنیا و پوششی است در برابر عذاب آخرت»
پس هرگاه روزه گرفتی، همراه با روزه، بازداشتن نفس از خواستههای نفسانی و بریدن اراده از گامهای شیطان را نیت کن؛
و خود را به منزله بیمارها -که میل غذا و نوشیدنی ندارند- بدان، و در هر لحظه انتظار شفایت از بیماری گناهان را داشته باش.
و باطنت را پاک گردان از هر دروغ و کدورت و غفلت و تاریکی، که تو را از هدف اخلاص برای خداوند متعال جدا میکند. ...
و فرستاده خداوند صلی الله علیه و آله فرمود: «خداوند متعال فرمود: روزه متعلق به من است و من در ازای آن پاداش میدهم».
و روزه هوای نفس و خواستههای طبع [حیوانی] را میمیراند؛ و در آن [این آثار] هست:
صفای قلب
و طهارت اعضا
و آبادی ظاهر و باطن
و شکر بر نعمتها
و نیکی به فقرا
و افزایش تضرع و خشوع و گریه
و ریسمان پناهندگی به خداوند متعال
و سبب شکستن اراده [خطاکاری]
و سبک کردن گناهان
و چندبرابر شدن حسنات؛
و در آن فایدههایی هست که قابل شمارش نیست و همین مواردی که از آن فوائد ذکر کردیم کافی است برای آن کسی که در آن اندیشه کند و در بهکارگیری آن موفق باشد، اگر خدا بخواهد.
📖 مصباح الشریعة، ج۱، ص۱۳۵
👉🏻 @ostadamirivahid
l ادامه👇🏻l
🏷 قال امیرالمؤمنین علیه السلام:
«مَنْ كَانَتْ هِمَّتُهُ مَا يَدْخُلُ بَطْنَهُ كَانَتْ قِيمَتُهُ مَا يَخْرُجُ مِنْهُ.»
▫️كسى كه همتش به خوراك ورودى شكمش باشد، ارزشش نيز همان است كه از آن خارج شود.
📖 غررالحکم، ج۱ ،ص ۶۴۱ ؛ رسولی محلاتی
🔅🔅🔅
🏷 قالَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
«مَنْ أَكَلَ مَا يَشْتَهِي وَ لَبِسَ مَا يَشْتَهِي وَ رَكِبَ مَا يَشْتَهِي لَمْ يَنْظُرِ اَللَّهُ إِلَيْهِ حَتَّى يَنْزِعَ أَوْ يَتْرُكَ.»
▫️كسى كه هر چه هوس كند بخورد و هر آنچه دوست داشت بپوشد و هر مركبى كه دلخواهش بود سوار شود، خداوند به او نظر رحمتى نخواهد كرد تا اينكه (لباس را) بر كند يا (هوى و هوس را) ترك گويد.
📖 تحف العقول، ج۱، ص۳۸ ؛ جعفری
🔅🔅🔅
🏷 فيمَا أَوْصَى بِهِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اِبْنَهُ:
«يَا بُنَيَّ، إِنَّ مِنَ اَلْبَلاَءِ اَلْفَاقَةَ، وَ أَشَدُّ مِنْ ذَلِكَ مَرَضُ اَلْبَدَنِ، وَ أَشَدُّ مِنْ ذَلِكَ مَرَضُ اَلْقَلْبِ؛
وَ إِنَّ مِنَ اَلنِّعَمِ سَعَةَ اَلْمَالِ، وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ صِحَّةُ اَلْبَدَنِ، وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ تَقْوَى اَلْقُلُوبِ.»
▫️در ضمن سفارشها و تذكراتى كه على عليه السّلام به فرزندش امام مجتبى دارد، آمده است:
فرزندم، از جملۀ گرفتاريها بىچيزى و تهیدستى است، و سختتر از آن بيمارى تن است، و سختتر از آن بيمارى دل است؛
و از جملۀ نعمتهاى(با ارزش) داشتن ثروت است، و بهتر از دارائى تندرستى است، و با ارزشتر از آن پرهيزگارى قلب و دلها است.
📖 بحار الانوار، ج۶۷، ج۵۱ ؛ موسوی همدانی
👉🏻 @ostadamirivahid
#اطلاعیه
✅ درس اخلاق و منبر مهدوی
سخنران:
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امیری وحید
🗓 زمان: جمعه ۱۸ اسفند ماه بعد از نماز عشاء
🕌 مکان: مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان
🌺روابط عمومی مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان🌺
🕌@emameaskarimasjed
14021218.01.mp3
33.85M
🔸 #سخنرانی #مهم حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
👈🏻 «رهايي از انانيت و وصول به مقام عبوديت؛ در آستانه ماه مبارك رمضان»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️روایتی در خصوص حضرت صاحب الامر علیه السلام و منتظران ایشان
▫️ضرورت توبه واقعی، پیش از ورود به ماه مبارک #رمضان
▫️برخی مصادیق «انانیت»
▫️مراحل رهایی از «انانیت»:
۱- #خودیابی (و اهمیت « #تفکر » در این مرحله)
۲- #خودشناسی
۳- #خودسازی
▫️سطوح خودسازی:
۱- سیره (اخلاق و رفتار اجتماعی)
۲- سیرت (اخلاق فردی و ارتباط با خداوند)
۳- سریره (فضائل و رذائل درونی)
▫️وصول به مقام عبودیت؛ ثمره رهایی از انانیت
👉🏻 @ostadamirivahid
🔻احادیث و روایات:
🏷 عنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ، فَقُلْتُ لَهُ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ، أَنْتَ اَلْقَائِمُ بِالْحَقِّ؟
فَقَالَ: «أَنَا اَلْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ لَكِنَّ اَلْقَائِمَ اَلَّذِي يُطَهِّرُ اَلْأَرْضَ مِنْ أَعْدَاءِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَمْلَؤُهَا عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً هُوَ اَلْخَامِسُ مِنْ وُلْدِي، لَهُ غَيْبَةٌ يَطُولُ أَمَدُهَا خَوْفاً عَلَى نَفْسِهِ، يَرْتَدُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَثْبُتُ فِيهَا آخَرُونَ.»
ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «طُوبَى لِشِيعَتِنَا اَلْمُتَمَسِّكِينَ بِحَبْلِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا، اَلثَّابِتِينَ عَلَى مُوَالاَتِنَا وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا؛ أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ؛ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً وَ رَضِينَا بِهِمْ شِيعَةً؛ فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ وَ هُمْ وَ اَللَّهِ مَعَنَا فِي دَرَجَاتِنَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ.»
▫️يونس بن عبد الرحمن گويد: شرفياب حضور امام هفتم موسى بن جعفر عليه السلام شدم و به او عرض كردم: يا ابن رسول اللّٰه، تو قائم بالحق میباشى؟
فرمود: من هم قائم بالحق هستم، ولى آن قائمى كه زمين را از دشمنان خداى عز و جل پاك كند و آن را پر از عدالت نمايد چنانچه پر از جور و ستم شده است، پنجمين فرزند من باشد؛ براى او غيبتى است طولانى، چون بر جان خود میترسد؛ مردمى در اين مدت برگردند و مردمى در آن ثابت بمانند.
سپس فرمود: خوشا بر شيعيان ما كه به رشته ولايت ما چسبيدهاند در غيبت قائم ما، و بر دوستى ما برجا هستند و از دشمنان ما بيزارند؛ آنان از مايند و ما از آنهائيم؛ به تحقيق ما را به امامت پسنديدهاند و ما هم آنها را بشيعه بودن پسنديديم؛ خوشا بر آنها و خوشا بر آنها ايشان به خدا در روز قيامت همدرجه ما باشند.
📖 کمال الدین، ج۲، ص۳۶۱ ؛ کمرهای
💬 (این روایت را مرحوم فیض کاشانی (۱۰۹۱هـ) در کتاب شریف الوافی (ج۲، ص۴۴۲)، به نقل از کتاب کشفالغمة (الإربلی، ۶۹۲هـ)، به حضرت امام علیبنالحسین علیهماالسلام منتسب کرده است، لکن در آن کتاب، از حضرت امام موسیبنجعفر علیهماالسلام نقل شده است.
در بالا، روایت از منبع قدیمیتر (کمالالدین، شیخ صدوق، ۳۸۱هـ) نقل گردید.)
👉🏻 @ostadamirivahid
l ادامه👇🏻l
🏷 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«حُرُوفُ اَلْعَبْدِ ثَلاَثَةٌ: «ع, ب, د»؛
فَالْعَيْنُ عِلْمُهُ بِاللَّهِ
وَ اَلْبَاءُ بَوْنُهُ عَمَّنْ سِوَاهُ
وَ اَلدَّالُ دُنُوُّهُ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى بِلاَ كَيْفٍ وَ لاَ حِجَابٍ.»
▫️حروف «عبد» سه تا است: ع، ب، د؛
پس «عین» [اشاره دارد به] علم بنده به خداوند متعال؛
و «باء» [اشاره دارد به] بینونت و جدایی بنده از غیر او؛
و «دال» دُنُوّ و نزدیک بودن بنده به خداوند متعال است، بدون آن که کیفیت و مانعی داشته باشد.
📖 مصباح الشریعة، ج۱، ص۷
🔅🔅🔅
🏷 عن امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«القلوب أربعة: صدر و قلب و فؤاد و لبّ؛
- فالصدر موضع الإسلام: «أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ ...»؛
- و القلب موضع الإيمان: «أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ»؛
- و الفؤاد موضع المعرفة: «ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى»
- و اللبّ موضع الذّكر: «وَ لِيَذَّكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ».»
▫️دلها چهار سطحاند: صدر و قلب و فؤاد و لبّ؛
- پس «صدر» جایگاه اسلام است: «آيا كسى كه خدا سينه اش را پذيراى اسلام كرد ...» (المیزان)؛
- و «قلب» جایگاه ایمان است: «اينانند كه خدا ايمان را در دلهايشان ثابت و پايدار كرده» (انصاریان)؛
- و «فؤاد» جایگاه معرفت است: «قلب (پاك او) در آنچه ديد هرگز دروغ نگفت» (مکارم)؛
- و «لبّ» جایگاه ذکر است: «و تا خردمندان، متذكّر [حقايق و معارف الهيّه] شوند» (انصاریان).
📖 تحرير المواعظ العددية، ص۳۴۲
👉🏻 @ostadamirivahid
l ادامه👇🏻l