eitaa logo
نسیم رحمت الهی
1.5هزار دنبال‌کننده
769 عکس
56 ویدیو
5 فایل
نشر عمومی بیانات استاد شیخ مرتضی امیری وحید دام ظله
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 احادیث و روایات: 🏷 في الحديث القدسي: «يَا مُوسَى! سَلْنِي كُلَّ مَا تَحْتَاجُ إِلَيْهِ، حَتَّى عَلَفَ شَاتِكَ وَ مِلْحَ عَجِينِكَ.» ▫️در حديث قدسى آمده است: «اى موسى! هر چه بدان نياز دارى از من بخواه، حتى علف گوسفند و نمك غذايت را». 📖 عُدّة الداعی، ج۱، ص۱۳۴ ؛ غفاری 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «... أَوْحَى اَللَّهُ إِلَى دَاوُدَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: لاَ تَجْعَلْ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْيَا فَيَصُدَّكَ عَنْ طَرِيقِ مَحَبَّتِي؛ فَإِنَّ أُولَئِكَ قُطَّاعُ طَرِيقِ عِبَادِيَ اَلْمُرِيدِينَ. إِنَّ أَدْنَى مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلاَوَةَ مُنَاجَاتِي عَنْ قُلُوبِهِمْ.» ▫️... خداوند متعال به داود علیه السلام وحى فرمود: ميان من و خودت عالم فريفته دنيا را واسطه قرار مده كه تو را از راه دوستی‌ام بگرداند؛ زيرا كه ايشان راهزنان بندگان جوياى من‌اند. همانا كمتر كارى كه با ايشان كنم اين است كه شيرينى مناجاتم را از دلشان بركنم. 📖 الکافی، ج ۱، ص ۴۶ ؛ مصطفوی 🔅🔅🔅 🏷 «... لِأَنَّكُمْ تَدْعُونَ مَنْ لاَ تَعْرِفُونَ» : https://eitaa.com/ostadamirivahid/1557 (حدیث چهارم) 🔅🔅🔅 🏷 عَن سَمَاعَةَ، قَالَ: قَالَ لِي أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «يَا سَمَاعَةُ! إِذَا كَانَ لَكَ حَاجَةٌ إِلَى اَللَّهِ فَقُلْ: اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ، فَإِنَّ لَهُمَا عِنْدَكَ شَأْناً مِنَ اَلشَّأْنِ وَ قَدْراً مِنَ اَلْقَدْرِ، فَبِحَقِّ ذَلِكَ اَلشَّأْنِ وَ بِحَقِّ ذَلِكَ اَلْقَدْرِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي كَذَا وَ كَذَا. فَإِنَّهُ إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ لَمْ يَبْقَ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لاَ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لاَ مُؤْمِنٌ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ إِلاَّ وَ هُوَ مُحْتَاجٌ إِلَيْهِمَا فِي ذَلِكَ.» ▫️از سماعة روایت شده که گفت: امام کاظم علیه السلام به من فرمود: ای سماعه! هرگاه خواسته‌ای به درگاه خداوند داشتی بگو: خداوندا، همانا من از تو می‌خواهم، به حق محمد و علی، که همانا نزد تو شأنی بلند و قدری والا دارند، به حق آن شأن و به حق آن قدر، [می‌خواهم] که بر محمد و آل محمد درود فرستی و برایم چنین و چنان کنی. چرا که وقتی روز قیامت می‌شود، هیچ فرشته مقرّب و هیچ پیامبر مرسل و هیچ مؤمنی که خداوند قلبش را به ایمان آزموده، نمی‌ماند، مگر آن که در خواسته‌هایش محتاج ایشان است. 📖 إرشاد القلوب، ج ۲، ص ۴۲۶ 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ: «إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ يُسْتَجَابَ لَهُ فَلْيُطَيِّبْ كَسْبَهُ وَ لْيَخْرُجْ مِنْ مَظَالِمِ اَلنَّاسِ. وَ إِنَّ اَللَّهَ لاَ يُرْفَعُ إِلَيْهِ دُعَاءُ عَبْدٍ وَ فِي بَطْنِهِ حَرَامٌ أَوْ عِنْدَهُ مَظْلِمَةٌ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ.» ▫️از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: هرگاه یکی‌تان خواست تا دعایش مستجاب شود، باید درآمدش را طیب و پاک گرداند و از زیر دَین ظلم به دیگران خارج شود. همانا کسی که در شکمش مال حرام، یا نزدش حق کسی از بندگان خدا باشد، دعایش به سوی خداوند بالا نمی‌رود. 📖 بحار الانوار، ج۹۰، ص۳۲۱ 🔅🔅🔅 🏷 عَن اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ: «قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي لاَ أُجِيبُ دَعْوَةَ مَظْلُومٍ فِي مَظْلِمَةٍ ظُلِمَهَا وَ لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِثْلُ تِلْكَ اَلْمَظْلِمَةِ.» خداوند تبارک و تعالی فرمود: به عزت و جلالم قسم، دعای مظلوم در مورد ظلمی که به او شده، در حالی که همان ظلم نسبت به دیگران بر عهده اوست، را پاسخ نمی‌دهم. 📖 فتح الأبواب (سید بن طاووس) ، ج ۱، ص۲۹۶؛ (و نیز: ثواب الاعمال (شیخ صدوق)، ج۱، ص۲۷۲) ╔═════┈┅┅┈════╗ 💠@ostadamirivahid ╚═══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030124.mp3
9.44M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۱/۲۴ ▫️مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام - پردیسان 👈🏻 «؛ یکی از عوامل انحطاط انسان» ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️مقدمه: دو سطح بحث: ۱. عوامل انحطاط و سقوط آدمی ۲. موجبات رشد و تکامل آدمی ▫️غضب و عصبانیت، یکی از عوامل انحطاط و سقوط انسان ▫️برخی مضرّات دنیوی غضب ▫️برخی مصادیق غضب ▫️ضرورت ریشه‌کن کردن صفات مذموم از درون ╔═════┈┅┅┈════╗ 💠@ostadamirivahid ╚═══════════
🔻 احادیث و روایات: 🏷 عَنْ عَبْدِ اَلْأَعْلَى قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: عَلِّمْنِي عِظَةً أَتَّعِظُ بِهَا. فَقَالَ: «إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ عَلِّمْنِي عِظَةً أَتَّعِظُ بِهَا. فَقَالَ لَهُ: اِنْطَلِقْ وَ لاَ تَغْضَبْ. ثُمَّ أَعَادَ إِلَيْهِ، فَقَالَ لَهُ: «اِنْطَلِقْ وَ لاَ تَغْضَبْ» ثَلاَثَ مَرَّاتٍ.» ▫️عبد الاعلى گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: مرا اندرزى ده كه از آن پند گيرم. فرمود: مردى خدمت رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله آمد و عرض كرد: يا رسول اللّٰه، اندرزى به من بياموز كه از آن پند گيرم. حضرت به او فرمود: برو و غضب مكن. سپس تكرار كرد و باز حضرت فرمود: "برو و غضب مكن" تا سه بار. 📖 الکافی، ج۲، ص۳۰۳ ؛ مصطفوی 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: «لَمَّا دَعَا نُوحٌ عَلَيْهِ السَّلاَمُ رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى قَوْمِهِ، أَتَاهُ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اَللَّهُ فَقَالَ: يَا نُوحُ إِنَّ لَكَ عِنْدِي يَداً أُرِيدُ أَنْ أُكَافِئَكَ عَلَيْهَا. فَقَالَ نُوحٌ: وَ اَللَّهِ إِنِّي لَبَغِيضٌ إِلَيَّ أَنْ يَكُونَ لَكَ عِنْدِي يَدٌ. فَمَا هِيَ؟! قَالَ بَلَى؛ دَعَوْتَ اَللَّهَ عَلَى قَوْمِكَ فَأَغْرَقْتَهُمْ، فَلَمْ يَبْقَ أَحَدٌ أُغْوِيهِ. فَأَنَا مُسْتَرِيحٌ حَتَّى يَنْشَأَ قَرْنٌ آخَرُ فَأُغْوِيَهُمْ. فَقَالَ لَهُ نُوحٌ: مَا اَلَّذِي تُرِيدُ أَنْ تُكَافِئَنِي بِهِ؟! قَالَ لَهُ:اُذْكُرْنِي فِي ثَلاَثَةِ مَوَاطِنَ، فَإِنِّي أَقْرَبَ مَا أَكُونُ إِلَى اَلْعَبْدِ إِذَا كَانَ فِي إِحْدَاهُنَّ: اُذْكُرْنِي إِذَا غَضِبْتَ وَ اُذْكُرْنِي إِذَا حَكَمْتَ بَيْنَ اِثْنَيْنِ وَ اُذْكُرْنِي إِذَا كُنْتَ مَعَ اِمْرَأَةٍ خَالِياً لَيْسَ مَعَكُمَا أَحَدٌ.» ▫️امام باقر عليه السّلام فرمود: چون نوح نزد پروردگارش قوم خويش را نفرين كرد ابليس ملعون نزد آن حضرت آمد و عرض كرد: اى نوح تو حق يك نعمتى بر من دارى كه می‌خواهم به تو پاداش دهم. نوح فرمود: به خدا بر من ناگوار است كه بر تو حق نعمتى داشته باشم،چيست آن نعمت‌؟ عرض كرد، بلى؛ نفرين كردى خدا قومت را غرق كرد، ديگر هيچ كس نماند كه من به گمراه كردن او رنج برم، پس من راحتم تا مردم ديگرى به وجود آيند و آنها را گمراه كنم. نوح فرمود: چه می‌خواهى مرا پاداش بدهى‌؟ عرض كرد مرا در سه جا بياد آور كه در اين سه به بنده نزديك‌ترم: هر وقت غضب كردى مرا بياد آور، هر وقت خواستى ميان دو نفر حكم كنى مرا بياد آور، هر وقت با زن بيگانه خلوت كردى و با شما هيچ كس نبود مرا بياد آور. 📖 الخصال، ج۱، ص۱۳۲ ؛ کمره‌ای ╔═════┈┅┅┈════╗ 💠@ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه l
🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَم: «... إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَحْشُرُ اَلنَّاسَ عَلَى نِيَّاتِهِمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ... .» ▫️از امام صادق عليه السّلام روایت شده است که فرمود: ... خداوند عزّ و جلّ‌ مردم را در روز قيامت بر اساس نيّت‌هايشان محشور مى‌كند ... . 📖 الکافی، ج۵، ص۲۰ ؛ رحیمیان و دیگران 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ نَوْفٍ اَلْبِكَالِيِّ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ: «... يَا نَوْفُ مَنْ أَحَبَّنَا كَانَ مَعَنَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ لَوْ أَنَّ رَجُلاً أَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ اَللَّهُ مَعَهُ ... .» ▫️نوف بكالى گويد: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ... اى نوف هر كه ما را دوست بدارد روز قيامت با ما است و اگر مردى سنگى را دوست بدارد با او محشور گردد ... . 📖 الامالی (الصدوق)، ج۱، ص۲۰۹ ؛ کمره‌ای ╔═════┈┅┅┈════╗ 💠@ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه l
🏷 عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَقِيلَ لَهُ: مَا كَانَ ذُو اَلْكِفْلِ؟! فَقَالَ: «كَانَ رَجُلاً مِنْ حَضْرَمَوْتَ وَ اِسْمُهُ عويديا بْنِ أدريم. وَ كَانَ فِي زَمَنِ نَبِيٍّ مِنَ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ قَالَ: مَنْ يَلِي أَمْرَ اَلنَّاسِ بَعْدِي عَلَى أَنْ لاَ يَغْضَبَ؟! قَالَ: فَقَامَ إِلَيْهِ فَتًى فَقَالَ: أَنَا. فَلَمْ يَلْتَفِتْ إِلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ كَذَلِكَ، فَقَامَ اَلْفَتَى. فَمَاتَ ذَلِكَ اَلنَّبِيُّ وَ بَقِيَ ذَلِكَ اَلْفَتَى وَ جَعَلَهُ اَللَّهُ نَبِيّاً. وَ كَانَ اَلْفَتَى يَقْضِي أَوَّلَ اَلنَّهَارِ، فَقَالَ إِبْلِيسُ لِأَتْبَاعِهِ: مَنْ لَهُ؟! فَقَالَ وَاحِدٌ مِنْهُمْ -يُقَالُ لَهُ اَلْأَبْيَضُ- : أَنَا. فَقَالَ إِبْلِيسُ: فَاذْهَبْ إِلَيْهِ لَعَلَّكَ تُغْضِبُهُ. فَلَمَّا اِنْتَصَفَ اَلنَّهَارُ جَاءَ اَلْأَبْيَضُ إِلَى ذِي اَلْكِفْلِ -وَ قَدْ أَخَذَ مَضْجَعَهُ- فَصَاحَ وَ قَالَ: إِنِّي مَظْلُومٌ. فَقَالَ: قُلْ لَهُ: تَعَالَ. فَقَالَ: لاَ، أَنْصَرِفُ. فَأَعْطَاهُ خَاتَمَهُ فَقَالَ: اِذْهَبْ وَ اِئْتِنِي بِصَاحِبِكَ. فَذَهَبَ حَتَّى إِذَا كَانَ مِنَ اَلْغَدِ جَاءَ تِلْكَ اَلسَّاعَةَ اَلَّتِي أَخَذَ هُوَ مَضْجَعَهُ، فَصَاحَ: إِنِّي مَظْلُومٌ وَ إِنَّ خَصْمِي لَمْ يَلْتَفِتْ إِلَى خَاتَمِكَ. فَقَالَ لَهُ اَلْحَاجِبُ: وَيْحَكَ دَعْهُ يَنَمْ، فَإِنَّهُ لَمْ يَنَمِ اَلْبارحة و لا امس. قَالَ: لاَ أَدَعُهُ يَنَامُ وَ أَنَا مَظْلُومٌ. فَدَخَلَ اَلْحَاجِبُ وَ أَعْلَمَهُ، فَكَتَبَ لَهُ كِتَاباً وَ خَتَمَهُ وَ دَفَعَهُ إِلَيْهِ فَذَهَبَ. حَتَّى إِذَا كَانَ مِنَ اَلْغَدِ حِينَ أَخَذَ مَضْجَعَهُ جَاءَ فَصَاحَ فَقَالَ: مَا اِلْتَفَتَ إِلَى شَيْءٍ مِنْ أَمْرِكَ. وَ لَمْ يَزَلْ يَصِيحُ حَتَّى قَامَ وَ أَخَذَ بِيَدِهِ فِي يَوْمٍ شَدِيدِ اَلْحَرِّ لَوْ وُضِعَتْ فِيهِ بَضْعَةُ لَحْمٍ عَلَى اَلشَّمْسِ لَنَضِجَتْ. فَلَمَّا رَأَى اَلْأَبْيَضُ ذَلِكَ اِنْتَزَعَ يَدَهُ مِنْ يَدِهِ وَ يَئِسَ مِنْهُ أَنْ يَغْضَبَ. فَأَنْزَلَ اَللَّهُ تَعَالَى جَلَّ شَأْنُهُ قِصَّتَهُ عَلَى نَبِيِّهِ لِيَصْبِرَ عَلَى اَلْأَذَى كَمَا صَبَرَ اَلْأَنْبِيَاءُ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْبَلاَءِ.» ▫️عبد اللّه بن عمر گفت: از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم پرسيدند: ذو الكفل که بود؟ فرمود: مردى بود از حضرموت به نام عويد بن أديم در زمان يك پيغمبرى كه به امتش گفت: كيست جانشين من شود به شرط‍‌ اينكه خشمگین نشود؟! يك جوانى برخاست و گفت: من. به او توجهى نكرد و باز همان را گفت و همان جوان برخاست. آن پيغمبر درگذشت و آن جوان بجا ماند و خدا او را پيغمبر كرد، و او در آغاز روز قضاوت می‌كرد. ابليس به پيروانش گفت: كدام با او در آويزد؟ يكى به نام ابيض گفت: من. ابليس گفت: برو، باشد كه او را به خشم آرى. چون نيم روز شد و ذى الكفل در بستر آسايش آرميد، ابيض آمد و فرياد زد: من ستمديده‌ام. گفت:به او بگو بيايد. گفت:من از اينجا نمی‌روم. انگشترش را به نشانى به او داد و گفت: نزد طرف خود ببر و او را بياور. رفت و فردا همان ساعت برگشت كه او به بستر رفته بود و فرياد زد: من ستم ديده‌ام و طرف من به انگشتر تو اعتنائى نكرد. دربان به او گفت: واى بر تو، بگذار بخوابد، او ديشب و ديروز نخوابيده. گفت: نمی‌گذارم او بخوابد و من ستم بكشم. دربان به درون شد و اعلام كرد و او نامه‌اى نوشت و مهر زد و به او داد و رفت. و چون فردا آرميد، [ابیض] آمد و فرياد كشيد و گفت: هيچ به فرمان تو اعتناء نكرد. و پيوسته فرياد زد تا او از جا برخاست و دست او را گرفت و راه افتاد در روزى كه بسيار گرم و سوزان بود، طوری که اگر تيكه گوشتى بر آفتاب می‌نهادند پخته می‌شد. و چون ابيض چنين ديد دستش را از دست او كشيد و از خشمگین کردن او نوميد شد. و خدا عزّ و جلّ‌ داستانش را براى پيغمبرش فرو فرستاد تا بر آزار شكيبا باشد، چنانچه پيغمبران پيش بودند. 📖 قصص الانبیاء (الراوندی)، ج۱، ص۲۱۲ بحار الانوار، ج۶۰، ص۱۹۵ ؛ کمره‌ای ╔═════┈┅┅┈════╗ 💠@ostadamirivahid ╚═══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030129.mp3
33.52M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ 👈🏻 « موفقیت بزرگان و علمای ربّانی (۱)» ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️۱. : مراقبت در رفتار و گفتار، مانند کسی که... ▫️۲. عاقبت‌اندیشی () : نگریستن به آخر کار، به ز گریستن در آخر کار ▫️مراحل و مراتب ▫️۳. ▫️۴. ▫️مراتب بین صفت «مُختال» و صفت «فَخور» 🔅🔅🔅 👈🏻 «انسان تجسم آن چیزی است که در درون دارد.» ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
🔻 احادیث و روایات: 🏷 عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: إِنِّي لَأَتَعَشَّى مَعَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، إِذْ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ: «بَلِ اَلْإِنْسٰانُ عَلىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ * وَ لَوْ أَلْقىٰ مَعٰاذِيرَهُ» [وَ قالَ:] «يَا أَبَا حَفْصٍ! مَا يَصْنَعُ اَلْإِنْسَانُ أَنْ يَعْتَذِرَ إِلَى اَلنَّاسِ بِخِلاَفِ مَا يَعْلَمُ اَللَّهُ مِنْهُ؛ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ يَقُولُ: مَنْ أَسَرَّ سَرِيرَةً أَلْبَسَهُ اَللَّهُ رِدَاءَهَا؛ إِنْ خَيْراً فَخَيْرٌ وَ إِنْ شَرّاً فَشَرٌّ.» ▫️از عمر بن يزيد روایت است که گفت: من با امام صادق عليه السّلام شام مى‌خوردم كه اين آيه را خواند: «بلكه انسان به خود بينا است، اگر چه عذرهائى بياورد» [و فرمود:] اى ابا حفص! انسان چه مى‌كند كه در كارهاى خود پيش مردم عذرهائى مى‌تراشد، به خلاف آنچه خدا از حال او مى‌داند، به راستى رسول خدا صلّى الله عليه و آله مى‌فرمود: هر كه [خصلت] نهانى در نهاد خود پنهان بدارد، خدايش چون ردائى آن را بر او بپوشاند و آشكار سازد، اگر خوب است خوب، و اگر بد است بد. 📖 الکافی، ج۲، ص۲۹۶ ؛ ~کمره‌ای ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14030204.mp3
48.13M
🔸 حجة الاسلام و المسلمین استاد اميری‌وحید (زیدَعزُّه) ▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ 👈🏻 « موفقیت بزرگان و علمای ربانی(۲)» - (۱) ـ----------------------------------- 🔻سرخط مطالب: ▫️معرفت؛ شرط اول موفقیت ▫️معنای ترس از خداوند ▫️مفاد معرفت: - توحید - نبوت و امامت ▫️ضرورت پرداختن به بحث معرفت خداوند و اولیای ایشان ▫️ضرورت انس با آیات قرآن و روایات اهل‌بیت علیهم السلام ▫️مانع اساتید از ارائه دستورالعمل به افراد ▫️ثمره رسیدن به مقامات عالی، از طریق «معرفت» 🔅🔅🔅 👈🏻 «کسب اقتدارهای معنوی، همیشه دالّ بر تقرب به خداوند نیست. تقدیم خواست و رضایت خداوند بر خواست و رضایت نفس در همه حالات، انسان را نورانی می‌کند.» ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════
🔻احادیث و روایات: 🏷 عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: «إِنَّ لِلْغُلاَمِ غَيْبَةً قَبْلَ أَنْ يَقُومَ.» قُلْتُ: وَ لِمَ؟! قَالَ: «يَخَافُ.» وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى بَطْنِهِ؛ ثُمَّ قَالَ: «يَا زُرَارَةُ وَ هُوَ اَلْمُنْتَظَرُ وَ هُوَ اَلَّذِي يُشَكُّ فِي وِلاَدَتِهِ؛ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَاتَ أَبُوهُ بِلاَ خَلَفٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ حَمْلٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ إِنَّهُ وُلِدَ قَبْلَ مَوْتِ أَبِيهِ بِسَنَتَيْنِ؛ وَ هُوَ اَلْمُنْتَظَرُ، غَيْرَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ أَنْ يَمْتَحِنَ اَلشِّيعَةَ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَرْتَابُ اَلْمُبْطِلُونَ يَا زُرَارَةُ.» قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ اَلزَّمَانَ أَيَّ شَيْءٍ أَعْمَلُ؟! قَالَ: «يَا زُرَارَةُ إِذَا أَدْرَكْتَ هَذَا اَلزَّمَانَ فَادْعُ بِهَذَا اَلدُّعَاءِ: «اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ، فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ؛ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ، فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ، فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي» ... .» ▫️زراره گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام می‌فرمود: براى آن جوان پيش از آنكه قيام كند، غيبتى است. عرض كردم: چرا؟ فرمود: می‌ترسد -و با دست اشاره بشكم خود كرد- (يعنى ميترسد شكمش را پاره كنند) سپس فرمود: اى زراره! اوست كه چشم به راهش باشند، و اوست كه در ولادتش ترديد شود: برخى گويند: پدرش بدون فرزند مرد، و برخى گويند: در شكم مادر بود (كه پدرش وفات يافت و سپس هم بدنيا نيامد) و برخى گويند: دو سال پيش از وفات پدرش متولد شد؛ و اوست كه در انتظارش باشند؛ ولى خداى عز و جل دوست دارد شيعه را بيازمايد. در زمان (غيبت) است اى زراره كه اهل باطل شك می‌كنند. من عرض كردم: قربانت، اگر من به آن زمان رسيدم چه كار كنم‌؟ فرمود: اى زراره، اگر به آن زمان رسيدى، با اين دعا از خدا بخواه: «خدايا خودت را به من بشناسان، زيرا اگر تو خودت را به من نشناسانى، من رسولت را نشناسم؛ خدايا تو پيغمبرت را به من بشناسان، زيرا اگر تو پيغمبرت را به من نشناسانى، من حجت تو را نشناسم؛ خدايا حجت خود را به من بشناسان، زيرا اگر تو حجتت را به من نشناسانى، از طريق دينم گمراه می‌شوم ... . 📖 الکافي، ج ۱، ص ۳۳۷ ؛ مصطفوی 🔅🔅🔅 🏷 قال امیرالمؤمنین علیه‌السلام: «غَايَةُ اَلْمَعْرِفَةِ اَلْخَشْيَةُ.» ▫️ثمره شناخت خداوند، خشیت (و ترس از خدا) است. 📖 غررالحکم، ج۱، ص۴۶۹ 🔅🔅🔅 👈🏻 «من عرف الله خاف الله و ... ». https://eitaa.com/ostadamirivahid/1557 (مطلب پنجم) ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه
🏷 أَنَّ اَلْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَحْضُرُ مَجْلِسَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هُوَ اِبْنُ سَبْعِ سِنِينَ، فَيَسْمَعُ اَلْوَحْيَ فَيَحْفَظُهُ فَيَأْتِي أُمَّهُ فَيُلْقِي إِلَيْهَا مَا حَفِظَهُ. فَلَمَّا دَخَلَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَجَدَ عِنْدَهَا عِلْماً، فَيَسْأَلُهَا عَنْ ذَلِكَ، فَقَالَتْ: «مِنْ وَلَدِكَ اَلْحَسَنِ». فَتَخَفَّى يَوْماً فِي اَلدَّارِ وَ قَدْ دَخَلَ اَلْحَسَنُ وَ قَدْ سَمِعَ اَلْوَحْيَ، فَأَرَادَ أَنْ يُلْقِيَهُ إِلَيْهَا، فَأُرْتِجَ عَلَيْهِ. فَعَجِبَتْ أُمُّهُ مِنْ ذَلِكَ. فَقَالَ: «لاَ تَعْجَبِينَ يَا أُمَّاهْ؛ فَإِنَّ كَبِيراً يَسْمَعُنِي وَ اِسْتِمَاعُهُ قَدْ أَوْقَفَنِي.» فَخَرَجَ عَلِيٌّ فَقَبَّلَهُ. (وَ فِي رِوَايَةٍ: «يَا أُمَّاهْ! قَلَّ بَيَانِي وَ كَلَّ لِسَانِي، لَعَلَّ سَيِّداً يَرْعَانِي».) ▫️امام حسن علیه السلام، در سن هفت سالگی، همیشه در مجلس پیامبر خدا صلی الله علیه و آله حاضر می‌شد و کلام وحی را (از پیامبر خدا) می‌شنید، حفظ می‌کرد و نزد مادرش می‌آمد و آن چه حفظ کرده بود برای ایشان بیان می‌کرد. وقتی امام علی علیه‌السلام وارد خانه می‌شد می‌دید که حضرت زهرا سلام الله علیها به مطالب وحی عالم‌اند، پس از منشأ آن سؤال می‌کردند و حضرت زهرا سلام الله علیها می‌فرمود: از فرزندت حسن [شنیدم]. روزی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خانه مخفی شد [تا بیان امام حسن علیه السلام را بشنوند]. امام حسن علیه السلام وارد شد، در حالی که وحی را شنیده بود. پس آن گاه که خواست آن را برای مادر بیان کند، نتوانست. مادرش سلام الله علیها از این اتفاق متعجب شدند. امام حسن علیه السلام فرمود: ای مادر! تعجب نکن، چرا که بزرگی به من گوش فرا داده و گوش دادن او مرا از بیان باز داشته است. پس امام علی علیه السلام خارج شدند و ایشان را بوسیدند. (در روایتی دیگر چنین آمده که امام حسن علیه السلام فرمود: ای مادر، بیانم کم شد و زبانم بند آمد، احتمالا آقایی مراقب من است.) 📖 المناقب، ج۴، ص۷ ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه
👈🏻 «لو عرفتم الله حق معرفته ...» https://eitaa.com/ostadamirivahid/1557 (مطلب ششم) 🔅🔅🔅 🏷 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «يَا بُنَيَّ اِعْرِفْ مَنَازِلَ اَلشِّيعَةِ عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ؛ فَإِنَّ اَلْمَعْرِفَةَ هِيَ اَلدِّرَايَةُ لِلرِّوَايَةِ، وَ بِالدِّرَايَاتِ لِلرِّوَايَاتِ يَعْلُو اَلْمُؤْمِنُ إِلَى أَقْصَى دَرَجَاتِ اَلْإِيمَانِ. إِنِّي نَظَرْتُ فِي كِتَابٍ لِعَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، فَوَجَدْتُ فِي اَلْكِتَابِ: أَنَّ قِيمَةَ كُلِّ اِمْرِئٍ وَ قَدْرَهُ مَعْرِفَتُهُ؛ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُحَاسِبُ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ مَا آتَاهُمْ مِنَ اَلْعُقُولِ فِي دَارِ اَلدُّنْيَا.» ▫️از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمود: امام باقر عليه السلام به من چنين فرمودند: فرزندم، جایگاه پيروان مكتب علىّ‌ عليه السلام را از اينكه آنان چه مقدار سخنان معصومين را آموخته و درك نموده‌اند و به ديگران مى‌آموزند به دست بياور؛ زيرا معرفت همان درک روایات اهل‌بیت علیهم السلام است و به وسيلۀ درك فرمايشات معصومين، مؤمن به بلندترين درجات ايمان می‌رسد. من كتابى از حضرت على عليه السلام مطالعه مى‌كردم كه اين عبارت را در آن مشاهده نمودم: معيار ارزش و مقام هر كس، اندازۀ آگاهى و شناخت وى مى‌باشد؛ همانا خداوند تبارك و تعالى، هر کسی را به اندازۀ خِردى كه در دنيا به او عطا کرده مورد حساب قرار می‌دهد. 📖 معانی الاخبار، ج۱، ص۱ ؛ ~شاهرودی 🔅🔅🔅 👈🏻 «... لا تأخذ الا عنا تکن منا» https://eitaa.com/ostadamirivahid/1630 🔅🔅🔅 🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ يَنَابِيعُ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ.» ▫️هرکس چهل روز خالصانه برای خدا عمل کند، چشمه‌های حکمت از قلبش بر زبانش آشکار می‌گردد. 📖 شهاب الاخبار، ج۱، ص۱۹۲ 🔅🔅🔅 🏷 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً إِلاَّ جَرَتْ يَنَابِيعُ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ.» ▫️هيچ بنده‌اى چهل روز را با اخلاص به سر نياورد جز آن كه چشمه‌هاى حكمت از قلب او بر زبانش جارى مى‌شود. 📖 عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۲، ص ۶۹ ؛ مستفید و غفاری 🔅🔅🔅 🏷 عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ يَوْماً فَجَّرَ اَللَّهُ يَنَابِيعَ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ.» ▫️هر كس چهل روز براى خدا اخلاص ورزد خداى تعالى چشمه‌هاى حكمت را از قلبش به زبانش بجوشاند. 📖 عدة الداعي، ج ۱، ص ۲۳۲ ؛ ~نائیجی ╔═════┈┅┅┈═════╗ 💠 @ostadamirivahid ╚═══════════ l👇🏻ادامه