════════┈┅┅┈════════
🏷 اوصاف و ویژگیهای خادم الرضا (علیهالسلام) شهید رئیسی، در پیام رهبر معظم انقلاب حفظه الله:
۱- درگذشت شهادتگونه
۲- عالم
۳- مجاهد
۴- رئیس جمهور مردمی
۵- با کفایت
۶- پرتلاش
۷- خادم الرضا علیه السلام
۸- انسان بزرگوار
۹- و فداکار
۱۰- تلاش بیوقفه در خدمت به مردم
۱۱- [تلاش بیوقفه در خدمت] به کشور
۱۲- [تلاش بیوقفه در خدمت] به اسلام
۱۳- رئیسی عزیز
۱۴- خستگی نشناس
۱۵- خدمتگزار صمیمی
۱۶- و مخلص
۱۷- و با ارزش
۱۸- ترجیح صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است، [بر دیگر امور]
۱۹- [توجه نکردن به] آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان
۲۰- تلاش شبانه روزی برای پیشرفت و اصلاح امور
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🏷 دیگر ویژگی های شخصیتی شهید عزیز:
۱- چشیدن فقر
۲- صداقت
۳- اخلاص
۴- خدمترسانی به مردم
۵- اهل بُکاء
۶- رحم، ترحم و دلسوزی
۷- تواضع
۸- زهد و ساده زیستی
۹- تقدم مردم بر خود
۱۰- بصیرت
۱۱- عدم خودنمایی
۱۲- صبر در برابر اهانتها
۱۳- مجاهدت
۱۴- عدم ریاستطلبی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
💬 «خداوند عالَم، بی جهت کسی را بالا نمیبرد؛ «تُعِزُّ مَن تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَن تَشاءُ». »
💬 «ایشان به گردن ما خیلی حق دارد.»
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030308.mp3
31.24M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
👈🏻 «تمثیل دنیا در بیان امام صادق علیهالسلام»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️اولویت رفع #موانع بر کسب #فضائل
▫️#دنیا، یکی از موانع مورد غفلت
▫️تمثیل دنیا در بیان امام صادق علیهالسلام:
- رأسها الکبر
- عینها الحرص
- اذنها الطمع
- لسانها الریاء
- یدها الشهوة
- رجلها العُجب
- قلبها الغفلة
- کونها (/لونها) الفناء
- حاصلها الزوال
▫️#غفلت، امّ المُهلکات
▫️ضرورت ارتقای دیدگاه نسبت به دنیا
▫️اعجاز کلام معصومین علیهم السلام
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🏷 عن الصادق علیهالسلام؛ قال:
«اَلدُّنْيَا بِمَنْزِلَةِ صُورَةٍ:
- رَأْسُهَا اَلْكِبْرُ،
- وَ عَيْنُهَا اَلْحِرْصُ،
- وَ أُذُنُهَا اَلطَّمَعُ،
- وَ لِسَانُهَا اَلرِّيَاءُ،
- وَ يَدُهَا اَلشَّهْوَةُ،
- وَ رِجْلُهَا اَلْعُجْبُ،
- وَ قَلْبُهَا اَلْغَفْلَةُ،
- وَ كَوْنُهَا اَلْفَنَاءُ،
- وَ حَاصِلُهَا اَلزَّوَالُ.
فَمَنْ أَحَبَّهَا أَوْرَثَتْهُ اَلْكِبْرَ،
وَ مَنِ اِسْتَحْسَنَهَا أَوْرَثَتْهُ اَلْحِرْصَ،
وَ مَنْ طَلَبَهَا أَوْرَثَتْهُ اَلطَّمَعَ،
وَ مَنْ مَدَحَهَا أَلْبَسَتْهُ اَلرِّيَاءَ،
وَ مَنْ أَرَادَهَا مَكَّنَتْهُ مِنَ اَلْعُجْبِ،
وَ مَنْ رَكَنَ إِلَيْهَا أَوْلَتْهُ اَلْغَفْلَةَ،
وَ مَنْ أَعْجَبَهُ مَتَاعُهَا أَفْتَنَتْهُ وَ لاَ تَبْقَى،
وَ مَنْ جَمَعَهَا وَ بَخِلَ بِهَا رَدَّتْهَا (/ردّته) إِلَى مُسْتَقَرِّهَا وَ هِيَ اَلنَّارُ.»
▫️از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمودند:
دنیا به منزله شخصی است که:
- سر آن کبر،
- و چشمش حرص،
- و گوشش طمع،
- و زبانش ریاء،
- و دستش شهوت،
- و پایش عُجب،
- و قلبش غفلت،
- و هستیاش فناء و نیستی،
- و نتیجهاش از بین رفتن است.
پس هر که آن را دوست بدارد، برایش کبر به جا میگذارد،
و هر که آن را نیکو بشمارد، برایش حرص به جا میگذارد،
و هر که آن را طلب کند، برایش طمع به جا میگذارد،
و هرکه آن را ستایش کند، لباس ریاء بر او بپوشاند،
و هر که آن را اراده کند، او را بر خودستایی توانا سازد،
و هر که کمی به آن متمایل شود، او را به غفلت نزدیک سازد،
و هر که متاع دنیا او را به وجد آورد، او را به فتنه دراندازد و خود باقی نماند،
و هر که آن را جمع کند و بدان بخل ورزد، او را به جایگاه خود بازگرداند که همان آتش است.
📖 مصباح الشريعة، ج۱، ص۱۳۹
(و نیز: بحارالانوار، ج۷۰، ص۱۰۵)
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قَالَ [امیرالمؤمنین] علیهالسلامُ فِی صِفَةِ اَلدُّنْیَا:
«تَغُرُّ وَ تَضُرُّ وَ تَمُرُّ؛ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَی لَمْ یَرْضَهَا ثَوَاباً لِأَوْلِیَائِهِ وَ لاَ عِقَاباً لِأَعْدَائِهِ؛
وَ إِنَّ أَهْلَ اَلدُّنْیَا کَرَکْبٍ بَیْنَا هُمْ حَلُّوا إِذْ صَاحَ بِهِمْ سَائِقُهُمْ فَارْتَحَلُوا.»
▫️در صفت دنیا فرمود:
(دنیا) فریب میدهد، زیان میرساند و تند میگذرد؛ ازاینرو خدا دنیا را پاداش دوستان خود نپسندید، و آن را جایگاه کیفر دشمنان خود قرار نداد.
و همانا مردم دنیا چون کاروانی باشند که هنوز بارانداز نکرده کاروانسالار بانگ کوچ سر دهد تا بار بندند و برانند.
📖 نهجالبلاغه، حکمت ۴۱۵ ؛ دشتی
🔅🔅🔅
🏷 عَنْ أَبِی ایوبَ اَلْأَنْصَارِی، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صلی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَقُولُ:
«حَلُّوا أَنْفُسَکُمُ اَلطَّاعَةَ وَ أَلْبِسُوهَا قِنَاعَ اَلْمَخَافَةِ،
وَ اِجْعَلُوا آخِرَتَکُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ سَعْیَکُمْ لِمُسْتَقَرِّکُمْ،
وَ اِعْلَمُوا أَنَّکُمْ عَنْ قَلِیلٍ رَاحِلُونَ وَ إِلَی اَللَّهِ صَائِرُونَ وَ لاَ یُغْنِی عَنْکُمْ هُنَالِکَ إِلاَّ صَالِحُ عَمَلٍ قَدَّمْتُمُوهُ وَ حُسْنُ ثَوَابٍ أَحْرَزْتُمُوهُ، فَإِنَّکُمْ إِنَّمَا تَقْدَمُونَ عَلَی مَا قَدَّمْتُمْ وَ تُجَازُونَ عَلَی مَا أَسْلَفْتُمْ،
فَلاَ تَخْدَعَنَّکُمْ زَخَارِفُ دُنْیَا دَنِیَّةٍ عَنْ مَرَاتِبِ جَنَّاتٍ عَلِیّة، فَکَأَنْ قَدِ اِنْکَشَفَ اَلْقِنَاعُ وَ اِرْتَفَعَ اَلاِرْتِیَابُ وَ لاَقَی کُلُّ اِمْرِئٍ مُسْتَقَرَّهُ وَ عَرَفَ مَثْوَاهُ وَ مُنْقَلَبَهُ.»
▫️ابوایوب انصاری گفت: از رسول خدا شنیدم که میفرمود:
واجب کنید بر خودتان طاعت را و بپوشید نقاب مخالفت را و قرار دهید آخرتتان را برای خودتان و کوششتان را بر آخرت؛
بدانید که بهزودی شما کوچکنندگانید و بهسوی خدا بر میگردید و در آنجا شما را جز کردار شایسته که جلو فرستادید و ثواب نیکی که نگهداری کردید بینیاز نمیکند؛ زیرا که شما پیشی میگیرید به آنچه که پیش فرستادید و کیفر میشوید به آنچه که گذشت؛
و زینت دنیای پست شما را فریب ندهد و بازندارد از مقامات بهشتهای بلندمرتبه؛ پس پرده برداشته خواهد شد و شک برطرف میشود و هر کس نتیجه کردارش را ملاقات کند و بشناسد جایگاهش را.
📖 أعلام الدین في صفات المؤمنین (حسن بن محمد دیلمی - قرن۸)، ج۱، ص ۳۴۰
(و نیز: بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۸۲ ؛ ~رضایی)
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«اَلْعَارِفُ شَخْصُهُ مَعَ اَلْخَلْقِ وَ قَلْبُهُ مَعَ اَللَّهِ، لَوْ سَهَا قَلْبُهُ عَنِ اَللَّهِ طَرْفَةَ عَيْنٍ لَمَاتَ شَوْقاً إِلَيْهِ.
وَ اَلْعَارِفُ أَمِينُ وَدَائِعِ اَللَّهِ،
وَ كَنْزُ أَسْرَارِهِ،
وَ مَعْدِنُ أَنْوَارِهِ
وَ دَلِيلُ رَحْمَتِهِ عَلَى خَلْقِهِ
وَ مَطِيَّةُ عُلُومِهِ
وَ مِيزَانُ فَضْلِهِ وَ عَدْلِهِ؛
قَدْ غَنِيَ عَنِ اَلْخَلْقِ وَ اَلْمُرَادِ وَ اَلدُّنْيَا وَ لاَ مُونِسَ لَهُ سِوَى اَللَّهِ وَ لاَ نُطْقَ وَ لاَ إِشَارَةَ وَ لاَ نَفَسَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ لِلَّهِ وَ مِنَ اَللَّهِ وَ مَعَ اَللَّهِ؛ فَهُوَ فِي رِيَاضِ قُدْسِهِ مُتَرَدِّدٌ، وَ مِنْ لَطَائِفِ فَضْلِهِ مُتَزَوِّدٌ.
وَ اَلْمَعْرِفَةُ أَصْلٌ فَرْعُهُ اَلْإِيمَانُ.»
▫️عارف، شخصش با مردم است و دلش با خداوند؛ اگر چشمبرهمزدنی قلبش از خداوند غافل شود، از شوق به سوی خداوند، خواهد مرد.
عارف، امین امانتهای الهی
و گنجینه اسرار او،
و معدن انوار او،
و راهنمای رحمت الهی بر مردم
و مرکب علوم او
و معیار فضل و عدل الهی است؛
از مردم و مراد و دنیا بینیاز است و همدمی برای او بجز خداوند نیست، سخن و اشاره و نفسی ندارد مگر به واسطه خداوند و برای خداوند و از جانب خداوند و همراه خداوند؛ پس او در باغهای قدس الهی در رفتوآمد است و نعمات لطیف او بهرهمند.
[و فرمود:] معرفت، اصلی است که فرع و شاخه آن ایمان است.
📖 مصباح الشريعة ج ۱، ص ۱۹۱
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
l👇🏻ادامه
🏷 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، قَالَ:
«كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِالْكُوفَةِ إِذَا صَلَّى بِالنَّاسِ اَلْعِشَاءَ اَلْآخِرَةَ يُنَادِي بِالنَّاسِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ حَتَّى يُسْمِعَ أَهْلَ اَلْمَسْجِدِ:
«أَيُّهَا اَلنَّاسُ تَجَهَّزُوا يَرْحَمُكُمُ اَللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ، فَمَا اَلتَّعَرُّجُ عَلَى اَلدُّنْيَا بَعْدَ اَلنِّدَاءِ فِيهَا بِالرَّحِيلِ.
تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اَللَّهُ وَ اِنْتَقِلُوا بِأَفْضَلِ مَا بِحَضْرَتِكُمْ مِنَ اَلزَّادِ وَ هُوَ اَلتَّقْوَى، وَ اِعْلَمُوا:
أَنَّ طَرِيقَكُمْ إِلَى اَلْمَعَادِ
وَ مَمَرَّكُمْ عَلَى اَلصِّرَاطِ
وَ اَلْهَوْلَ اَلْأَعْظَمَ أَمَامَكُمْ
وَ عَلَى طَرِيقِكُمْ عَقَبَةٌ كَئُودٌ وَ مَنَازِلُ مَهُولَةٌ مَخُوفَةٌ لاَ بُدَّ لَكُمْ مِنَ اَلْمَمَرِّ عَلَيْهَا وَ اَلْوُقُوفِ عِنْدَهَا:
فَإِمَّا رَحْمَةُ اَللَّهِ جَلَّ جَلاَلُهُ فَنَجَاةٌ مِنْ هَوْلِهَا وَ عِظَمِ خَطَرِهَا وَ فَظَاظَةِ مَنْظَرِهَا وَ شِدَّةِ مَخْبَرِهَا
وَ إِمَّا مَهْلَكَةٌ لَيْسَ بَعْدَهَا اِنْجِبَارٌ». »
▫️امام باقر عليه السّلام فرمود:
امير المؤمنين عليه السّلام در كوفه همیشه چنین بود كه چون نماز عشاء را با مردم مىگزارد سه بار با صداى بلند -كه صدا را به تمام اهل مسجد برساند- مىفرمود:
مردم بار سفر ببندید -خدا شما را رحمت كند- كه همانا آواى كوچيدن در ميان شما برخاسته، پس اين اقامت و دلبستگى بر دنيا چه معنى دارد پس از آنكه آواى كوچيدن برخاسته است؟
خدا شما را رحمت كند، بار سفر ببندید و بهترين زاد و توشهاى را كه آماده و در دسترس داريد -و آن تقواست- به همراه خود برداريد، و بدانيد كه:
راه شما بسوى معاد،
و عبور شما بر صراط
و وحشت بزرگ در پيش رويتان است،
و همانا گردنههاى صعب العبور و منازل وحشتزا و هراسناكى در پيش داريد كه چارهای جز عبور از آنها و توقف در آنجاها ندارید، [که در این حال:]
يا رحمت خداوند بلندمرتبه است كه نتیجه آن، نجات از وحشت آن و بزرگی خطر آن و بدمنظری آن و سختى خبرگاه آن است،
و يا مهلكهاى است كه قابل جبران نخواهد بود.
📖 الأمالي (للمفید) ج ۱، ص ۱۹۸ ؛ ~استاد ولی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030308.02.mp3
33.09M
#بازنشر
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
👈🏻 «#شرح_صدر»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
▫️منشأ معظم مشکلات ما
▫️قرار گرفتن نور الهی در قلب و ثمره آن
👈🏻 «باید ریشه رذایل را کَند ... شیطان باور نمیکرد که کبر دارد.
... تا انسان طهارت باطنی پیدا نکند نمیتواند بهرهای از نور و حقیقت قرآن و عترت به دست بیاورد.»
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🔻احادیث و روایات:
🏷 قال عَلِيٌّ علیه السلام:
«الْمُؤْمِنُ يَتَقَلَّبُ فِي خَمْسَةٍ مِنَ النُّورِ:
- مَدْخَلُهُ نُورٌ
- وَ مَخْرَجُهُ نُورٌ
- وَ عِلْمُهُ نُورٌ
- وَ كَلَامُهُ نُورٌ
- وَ مَنْظَرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَى النُّورِ.»
▫️مؤمن در پنج امر نورانی میگردد:
- داخل شدنش نور
- و بیرون رفتنش نور
- و علمش نور
- و سخنش نور
- و چشماندازش در روز قیامت به سوی نور است.
📖 الخصال، ج۱، ص۲۷۷
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:
«... مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدٌ بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ، وَ إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ؛ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ:
سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ،
وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ،
وَ لِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ،
وَ يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا؛
إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ ...»
▫️بنده با هیچ کاری به من #تقرّب نجُست که نزد من از آنچه بر او واجب کردم محبوبتر باشد؛
و او به وسیله نوافل به من نزدیک میشود، تا جایی که دوستش دارم، پس آنگاه که دوستش داشتم، شنوایی او میشوم که با آن میشنود
و بینایی او میشوم که با آن میبیند
و زبان او میشوم که با آن سخن میگوید
و دست او میشوم که با آن عمل میکند؛
اگر مرا بخواند پاسخش میدهم و اگر از من طلب کند به او عطا میکنم... .
📖 الکافی، ج۲، ص۳۵۲
🔅🔅🔅
🏷 قال الصادق علیه السلام:
«... فَإِذا بَلَغَ هذِهِ المَنزِلَةَ جَعَلَ شَهوَتَهُ ومَحَبَّتَهُ في خالِقِهِ، فَإِذا فَعَلَ ذلِكَ نَزَلَ المَنزِلَةَ الكُبرى، فَعايَنَ رَبَّهُ في قَلبِهِ،
و وَرِثَ الحِكمَةَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ الحُكَماءُ،
و وَرِثَ العِلمَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ العُلَماءُ،
و وَرِثَ الصِّدقَ بِغَيرِ ما وَرِثَهُ الصِّدِّيقونَ ...»
▫️... پس آنگاه که به این جایگاه برسد، میل و محبتش را در راستای خالقش قرار میدهد؛
پس آنگاه که چنین کرد، در جایگاه بزرگتر قرار میگیرد، پس پروردگارش را با قلبش میبیند،
و حکمت را به ارث میبرد، نه آن گونه که دیگر حکما به ارث بردند،
و علم را به ارث میبرد، نه آن گونه که دیگر علما به ارث میبرند،
و راستی را به ارث میبرد، نه آن گونه که صدیقان به ارث میبرند... .
📖 دانشنامه میزان الحکمة، ج۴، ص۴۹۴
🔅🔅🔅
🏷 سُئلَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله عن شَرحِ الصَّدرِ ما هُو ؟
فقالَ:
«نورٌ يَقذِفُهُ اللّه ُ في قَلبِ المؤمنِ فَيَنشَرِحُ لَهُ صَدرُهُ و يَنفَسِحُ.»
قالوا: فهَل لذلكَ مِن أمارَةٍ يُعرَفُ بها؟
قالَ صلى الله عليه و آله :
«نَعَم؛
الإنابَةُ إلى دارِ الخُلودِ،
و التَّجافي عن دارِ الغُرورِ
و الاستِعدادُ لِلمَوتِ قَبلَ نُزولِ المَوتِ.»
▫️از رسول خدا صلی الله علیه و آله در باره شرح صدر سؤال شد، که: آن چیست؟!
فرمودند: نوری است که خداوند در قلب مؤمن قرار میدهد و با آن سینهاش گشاده میگردد و گسترده میشود.
گفتند: آیا برای این نکته نشانهای هست؟!
فرمودند: بله،
رویگرداندن به سوی جایگاه ابدی،
و پهلوکندن از خانه فریب،
و آمادگی برای مرگ، پیش از آن که فرارسد.
📖 مجمع البیان، ج۴، ص۵۶۱
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030308.mp3
28.62M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
👈🏻 «#عمر و غنیمت شمردن آن»
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
🔅 «أَوَ لَمْ نُعَمِّرْكُم مَّا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَن تَذَكَّرَ وَ جَآءَكُمُ ٱلنَّذِيرُ» (فاطر/۳۷)
▫️افسوس بر گذران عمر انسان به #غفلت و بطالت
▫️فراموشی خطا؛ یکی از بزرگترین عقوبتهای الهی
▫️توجه به میزان استفاده ما از عمر، در تقرب به خداوند و اصلاح نفس
▫️غفلت؛ ام المهلکات
▫️زرق و برق #دنیا و تعلق به آن؛ یکی از عوامل غفلت
👈🏻 «#ابدیت در پیش داریم؛ ابدیت را با کدامین اعمال میخواهیم تضمین کنیم؟!»
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🔻احادیث و روایات:
🏷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
«... يَا أَبَا ذَرٍّ ! كُنْ عَلَى عُمُرِكَ أَشَحَّ مِنْكَ عَلَى دِرْهَمِكَ وَ دِينَارِكَ ...»
▫️... اى ابو ذر! بر عمرت حريصتر باش تا بر درهم و دينارت... .
📖 الأمالي (للطوسی)، ج۱، ص۵۲۵؛ حسنزاده
🔅🔅🔅
🏷 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
«... وَ لاَ تَفْضَحْ أَحَداً حَيْثُ سَتَرَ اَللَّهُ عَلَيْكَ مَا هُوَ أَعْظَمُ مِنْهُ؛
وَ اِشْتَغِلْ بِعَيْبِ نَفْسِكَ وَ اِصْفَحْ عَمَّا لاَ يَعْنِيكَ حَالُهُ وَ أَمْرُهُ، وَ اِحْذَرْ أَنْ يَفْنَى عُمُرُكَ بِعَمَلِ غَيْرِكَ، وَ يَتَّجِرَ بِرَأْسِ مَالِكَ غَيْرُكَ وَ تَهْلِكَ نَفْسُكَ؛ فَإِنَّ نِسْيَانَ اَلذُّنُوبِ مِنْ أَعْظَمِ عُقُوبَةِ اَللَّهِ تَعَالَى فِي اَلْعَاجِلِ وَ أَوْفَرِ أَسْبَابِ اَلْعُقُوبَةِ فِي اَلْآجِلِ؛
وَ مَا دَامَ اَلْعَبْدُ مُشْتَغِلاً بِطَاعَةِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ مَعْرِفَةِ عُيُوبِ نَفْسِهِ وَ تَرْكِ مَا يَشِينُ فِي دِينِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَهُوَ بِمَعْزِلٍ عَنِ اَلْآفَاتِ، غَائِصٌ فِي بَحْرِ رَحْمَةِ اَللَّهِ تَعَالَى، يَفُوزُ بِجَوَاهِرِ اَلْفَوَائِدِ مِنَ اَلْحِكْمَةِ وَ اَلْبَيَانِ،
وَ مَا دَامَ نَاسِياً لِذُنُوبِهِ، جَاهِلاً لِعُيُوبِهِ، رَاجِعاً إِلَى حَوْلِهِ وَ قُوَّتِهِ، لاَ يُفْلِحُ إِذاً أَبَداً.»
▫️... و هیچ کس را رسوا نکن، وقتی که خداوند بزرگتر از آن را از تو پوشانده است؛
و مشغول عیب خود باش و از هر آن چه حال و وضع آن به تو ربطی ندارد روی بگردان، و بپرهیز از این که عمرت با [پرداختن به] عمل غیر خودت از بین برود، و دیگری با سرمایه تو تجارت کند و خودت نابود شوی (یا: تو خود را نابود کنی)؛ پس به درستی فراموشی گناهان از بزرگترین مجازاتهای خداوند متعال در این عالم، و از فراهمآورندهترین اسباب مجازات در عالم دیگر است.
و وقتی بنده مشغول به طاعت خداوند و دانستن عیوب خود و ترک آن چه در دین خداوند عزّوجلّ عیبوایراد وارد میکند، باشد، او از آسیبها برکنار و در دریای رحمت خداوند متعال شناور است، به گوهرهای بهرهمندی از حکمت و بیان دست مییابد،
و تا وقتی فراموشکننده گناهانش و نادان نسبت به عیوبش باشد و به اراده و توان خودش متکی باشد، در این صورت هیچگاه رستگار نخواهد شد.
📖 مصباح الشریعة، ج۱، ص۳۰
🔅🔅🔅
🏷 وَ قَالَ امیرالمؤمنین عليهالسلام:
«اَلْحَذَرَ اَلْحَذَرَ، فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ.»
▫️هشدار! هشدار! به خدا سوگند چنان پردهپوشى كرده كه پندارى تو را بخشيده است.
📖 نهج البلاغة، حکمت۳۰؛ دشتی
🔅🔅🔅
🏷 قال رسول الله صلّی الله علیه و آله:
«... يَا عَلِيُّ! شَرُّ اَلنَّاسِ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ، وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيَا غَيْرِهِ ...»
▫️... ای علی! بدترین مردم کسی است که در ازای دنیایش، آخرتش را بفروشد؛
و بدتر از او کسی است که آخرتش را در ازای دنیای دیگری بفروشد... .
📖 من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۳۵۲
🔅🔅🔅
👈🏻 «يَا صَاحِبَ اَلشَّعْرِ اَلْأَبْيَضِ وَ اَلْقَلْبِ اَلْأَسْوَدِ...»
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1557
مطلب سوم
🔅🔅🔅
🏷 عن الحسن بن علی علیهما السلام:
«قُلْ لِلْمُقِيمِ بِغَيْرِ دَارِ إِقَامَةٍ
حَانَ اَلرَّحِيلُ فَوَدِّعِ اَلْأَحْبَابَا
إِنَّ اَلَّذِينَ لَقِيتَهُمْ وَ صَحِبْتَهُمْ
صَارُوا جَمِيعاً فِي اَلْقُبُورِ تُرَاباً»
▫️به آن كس كه در غیر جایگاه خود، رحل خویش را افكنده است بگو زمان كوچیدن فرا رسید، پس دوستان را بدرود گوی؛
زیرا آنان كه تو با ایشان همنشین بودی نیز همگی در قبرهایشان به خاک تبدیل شدهاند.
📖 بحار الأنوار، ج۴۳، ص۳۴۰
و نیز: مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۵
🔅🔅🔅
👈🏻 «لَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِرَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْبَادِيَةِ بِكَلِمَتَيْنِ...»
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1397
مطلب آخر
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
14030309.mp3
26.86M
🔸 #بیانات حجة الاسلام و المسلمین استاد اميریوحید (زیدَعزُّه)
▫️تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
👈🏻 هوش دار...!
ـ-----------------------------------
🔻سرخط مطالب:
➖ مطلب اول:
▫️نفی تنبلی و کسالت، لازمه راهیابی به مدارج بالاتر
▫️تشخیص وظیفه، عمل به وظیفه
▫️معیار تشخیص وظیفه:
- مشروع بودن
- معقول بودن
- معروف بودن
➖ مطلب دوم:
▫️#خودیابی؛ غرض از حضور ما در دنیا
▫️تأسف بر توقف در مرحله اول سلوک
▫️#خودشناسی؛ گام دوم پس از خودیابی
▫️گام سوم: #خودسازی، در سه محور:
- سیره: اخلاق اجتماعی
- سیرت: اخلاق فردی
- سریره: ویژگیهای باطنی
🔅🔅🔅
👈🏻 «با قلب آشفته و آلوده، امکان #تقرب به خداوند عالم و رسیدن به مقام عبودیّت نیست.»
👈🏻 کلیدواژه: سرطان #رذائل؛ ریشه دواندن رذائل در وجود آدمی
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════
🔻احادیث و روایات:
👈🏻 «... عَلِم مِن أين و في أين...»
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1418
روایت دوم
🔅🔅🔅
🏷 عن النبيّ صلّى اللّٰه عليه و آله، قال:
«إن اللّهُ یقول: أعْدَدْتُ لِعِباديَ الصّالِحينَ ما لا عَينٌ رَأتْ، و لا اُذُنٌ سَمِعتْ، و لا خَطَرَ على قَلبِ بَشرٍ.»
▫️خداوند میفرماید: براى بندگان صالحم چیزی آماده کردهام كه نه چشمى دیده، و نه گوشى شنيده، و نه به قلب بشری خطور کرده است.
📖 مجمع البیان، ج۸، ص۱۰۸
🔅🔅🔅
🏷 قال امير المؤمنين عليه السلام:
«العارف إذا خرج من الدنيا لم يجده السائق و الشهيد في القيامة، و لا رضوان الجنّة في الجنّة، و لا مالك النار في النار.»
قيل: و أين يقعد العارف؟
قال عليه السلام: «في مقعد صدق عند ملیک مقتدر.»
▫️حضرت وصى اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمود:
عارف كه از دنيا به در رفت، سائق و شهيد او را در قيامت نمى يابند، و رضوان جنت او را در جنت نمى يابد , و مالك نار او را در نار نمى يابد.
يكى عرض كرد: عارف در كجا است؟
امام فرمود: او در نزد خدايش است.
📖 بحر المعارف (ملا عبدالصمد همدانى- ۱۲۱۶ق)، ص۴؛ به نقل از: حسنزاده آملی، انسان و قرآن، ص۱۰۸
🔅🔅🔅
🏷 فِي الحَديثِ القُدسِيِّ:
«يَابنَ آدَمَ، خَلَقتُ الأَشياءَ لِأَجلِكَ و خَلَقتُكَ لِأَجلي.»
▫️ای فرزند آدم، همه چیز را برای تو آفریدم و تو را برای خودم.
📖 المحبّة في الكتاب و السنّة (محمدي ریشهری)، ص۲۰۲
🔅🔅🔅
👈🏻 «عبدی أطعنی أجعلک مثلی...»
https://eitaa.com/ostadamirivahid/1390
╔═════┈┅┅┈═════╗
💠 @ostadamirivahid
╚═══════════