@ostaddeshiri
از سیصد یا چهارصد سال قبل از میلاد مسیح در مورد ارسطو (معلم اول) در فرهنگ دهخدا نوشته شده به عزیزان راست قامت ( در علم و عمل و تعهد و تشاور و تأثر و...) عرضه میشود تا یک جزئی از مفهوم کلمه و کلام طیبه که در فطرت انسان من حیث هوانسان خالق متعال در ابتداء خلقت انسان نهادینه فرموده، بیان شود؛
ارسطو پیامبر نبود، لکن نبوغ و فهم کلام و سخن پاک را در منطق و حکمت از خود بروز داد، و اظهار کرد:
من رنج بسیار بردم تا «اقیسه» (قیاسات، برهان و خطابه و...) به قلم آورده ام و انتظار دارم آیندگان در تکمیل آن و رفع ابهام آن دریغ ننمایند. (بیوگرافی ارسطو در فهرست ابن ندیم و... فرهنگ دهخدا مفصل در اختیار شماست)
بر سنگ لحد مقبره ارسطو در یونان با نظره عقلانی(نه حیوانی و حمقائی) مینگریم که مقبره هشت(۸) ضلعی و مکتوب به شرح زیر است؛
ضلع اول؛ عالم بوستانی است که سیاحت در آن دولت است.
ضلع دوم؛ دولت سلطه و سلطانی است که مؤید آن شریعت است.
ضلع سوم؛ شریعت سیاستی است که کمک کننده و نگهدارنده آن سلطان است.
ضلع چهارم؛ سلطان چون شبان کمک و نگهدارنده لشگر است.
ضلع پنجم؛ لشگر یارانی هستند که کفیل آنان مال و مکنت است.
ضلع ششم؛ مال و مکنت رزقی است که جمع کننده و حیازت آن رعیت است.
ضلع هفتم؛ رعیت مردم هستند که بنده کننده آنها عدالت است.
ضلع هشتم؛ عدالت عنصر و چیزی است که قوام عالم به آن منوط و بسته است.
🌹استاد مهدی دشیری تاریخ 95/5/15 🌹
@ostaddeshiri
@ostaddeshiri
استاد دشیری:
🌹برای فهم قرآن نمیتوان و نباید از فرهنگ لغت ها استفاده کرد.
لسان قرآن، لسان قرآن است، کلام قرآن، کلام قرآن است.
قرآن را نمیتوان با فرهنگ لغت دهخدا و معین و فرهنگستان ادب فارسی و امثال اینها ترجمه کرد و فهمید.
سیوطی که یک عالم سنی مذهب است در کتاب الاتقان میگوید:
برای تفسیر قرآن هشتاد علم لازم است.(اجتهاد در این هشتاد علم)
امروز افرادی دست به ترجمه و تفسیر میبرند که حتی خبر از یک علم از این هشتاد علم را ندارند.
اگر به آنها بگویید از این هشتاد علم که یک عالم سنی برای فهم قرآن اسم برده، ده تای آنرا فقط نام ببر، نمیتوانند چندتای از این علوم را بشمارند!!!
اجتهاد در این علوم ارزانی آنها!
آنوقت تفسیر و ترجمه میکنند و موسیقی و شراب را رواج میدهند!🌹
🌴نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری🌴
@ostaddeshiri
🔻نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری🔻
@ostaddeshiri
سائل: در بین شاگردان مرحوم سید علی قاضی طباطبایی (ره) اشخاصی بودند که دست به قلم برده و تفسیر نوشته اند و از آنان مطالب علمی و معنوی وجود دارد، شما این مطالب و اشخاص را از جهت علمی و معنوی چطور میدانید؟
استاد دشیری: استاد ما مرحوم طباطبایی (علامه سید محمد حسین طباطبایی) بی نظیر بود چه در مسائل علمی چه در معنویت و عرفان، طباطبایی مِثل نداشت. طباطبایی را با کسی مقایسه نکنید، طباطبایی را کسی نشناخت.
🔺نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری🔺
@ostaddeshiri
🌹نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری🌹
@ostaddeshiri
سؤال شد؛
دستور ذکر برای سلوک الی الله و قرب الهی بفرمایید؟ درخواست دستور ذکر دارم.
پاسخ استاد دشیری؛
🌷إنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِين🌷
🌷وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ 🌷
🌷 و لَقد یَسرنا القرانَ للذکر فهل مِن مُدَکِر🌷
الکلام ما قَلَ و دَلَ
قرآن نور است، نور منیر است، یعنی هم خودش را نشان میدهد و هم اشیاء دیگر را نورانی میکند.
یعنی ضمن اینکه انسان بالبداهه نور را بر همه موجودات ترجیح میدهد و حب و محبت دارد و مایه حیات خود میداند. زیرا در مقابل نور ظلمت است. انسان هیچ وقت در ظلمت توان رسیدن به هدف و مقصود را ندارد. بیانی از این واضح تر؟ که خود قرآن میفرماید پیغمبر تورا سراج قرار دادیم(سِراجٌ مُنیْرا) و در جای دیگر میفرماید: النّورَ الَّذي أُنزِلَ مَعَهُ. آیا تمام مفسرین جهان اسلام(شیعه،سنی) و فِرَق منشعبه از شیعه و سنی ذکر بودن قرآن را میتوانند انکار بکنند؟؟ که میفرماید إنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِين، و لَقد یَسرنا القرانَ للذکر فهل مِن مُدَکِر
در سوره مرسلات مکرر در مکرر، قرآن حکیم، کتاب حکیم، ذکر حکیم، ذکر چیست؟
ذکر همان یاد است، یادآوری همان علم است، یعنی دانش حاصل از قرآن لَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ
صلوات بزرگترین ذکر است. چون خداوند خودش هم با این ذکر مشغول است، سوره احزاب إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً
الله نور السمٰوات و الارض یعنی هرچقدر که در سماوات و ارض تفکر کنید که أوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ یعنی هرچه انسان با قوه مُدرکه در سماوات و زمین تفکر کند نورانی میشود، یعنی اطلاع و آگاهی. با علم الهی و قدرت الهی تقرب پیدا میکند. مگر غیر از اینست و دوستان و عزیزان تقرب میخواهند، که سروران بنده از ذکر تقرب میخواهند.
تفکر در آثار علم الهی، قدرت الهی، اراده الهی، حکم الهی، امر و نهی الهی همه نورانی است و شرط آن اینست که خدارا با خالقیت عالِم، قادر، مرید، متکلم، سمیع و بصیر که صفات ثبوتیه پروردگار است، اینها از قرآن با تذکر یا قرآن نورانی میشوند.
وَإِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا پس عزیزان راه را پیدا کرده اند، نه تنها قرآن میخوانند، قرائت و تلاوت قرآن را گوش میدهند و سکوت اختیار میکنند و اطمینان درونی پیدا میکنند.
و کسانیکه در آثار علم و قدرت پروردگار متعال در عالم ربوبی خودشان را ضایع کرده اند و برای فطرت خداشناسیِ خود پوشش قرار داده اند، قرآن میگوید اینها ظالم هستند، به خودشان ظلم کرده اند وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا
پس ذکری که میجویند قرآن است. بزرگترین ذکر اسم اعظم است که آن اسم اعظم را میجویند که پیدا کنند که کیمیای سعادتشان باشد، اگر از قرآن جدا شوند محال است این ذکر اعظم را پیدا کنند. فأذکُرا الله کثیراً
قرآن زیاد بخوانید
فَتَدَبِر جَیدأ في هذه الْکَلام👆👆👆
🌹نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری🌹
@ostaddeshiri
@ostaddeshiri
میرزا مهدی دشیری:
در دوران طلبگی بخاطر عدم تمکن مالی قدرت خرید و تهیه کتاب نداشتم و بدون خرید کتاب درس میخواندم و از کتابخانه های عمومی و مدارس(حوزه ها) استفاده میکردم.
شبها را در کتابخانه ها بسر میبردم و درسها را میخواندم، و روز سر درس حاضر میشدم. حضرت آیت الله مرعشی نجفی از این احوال و کار بنده خیلی خوشش می آمد. آقا (/آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی ره) بنده را میرزا مهدی خطاب میکردند و بسیار روش درس خواندن بنده را تشویق میکردند.
@ostaddeshiri
حضرت آیت الله مرعشی نجفی(ره) وصیت کردند که جسم مبارک ایشان در ورودی کتابخانه آیت الله مرعشی در قم دفن شود و به فرموده و تعبیر خود ایشان زیر پای اهل علم دفن شوند و کسانی که برای علم آل الله به کتابخانه می آیند از قبر من عبور کنند.
میزان ارادت و علاقه میزا مهدی دشیری به دو تن از اساتیدشان(علامه سید محمد حسین طباطبایی(ره) و آیت الله مرعشی نجفی) آنقدر زیاد است که هرگاه از آن بزرگان نقل خاطره و یادی میشود طوری منقلب شده که خود را از آن حالت انصراف میدهند.
جناب میرزا مهدی دشیری به جهت اینکه جسم مبارک آیت الله مرعشی (ره) زیر قدوم مراجعین کتابخانه مرعشی است؛ هیچگاه به کتابخانه آیت الله مرعشی نرفته و نمیروند.
@ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
حاج ملاقربانعلی زنجانی(ره) استاد مرحوم حاج ملاآقاجان و اعلم علمای زمان خود بودند که در جریان مشروطه خواهی با مشروطه و مشروطه خواهان مخالفت کردند.
@ostaddeshiri
زمانیکه برای حاج ملاقربانعلی زنجانی خبر آوردند و گفتند که آخوند ملاکاظم خراسانی (ره) طرفداری از مشروطه و مشروطه خواهان میکند، و قصد داشتند که به این طریق نظر ملاقربانعلی زنجانی را موافق با مشروطه کنند، اما حاج ملاقربانعلی مخالفت خود را با مشروطه و مشروطه خواهان اعلام کرده، و عده ایی معتقدند که بیداری آخوند خراسانی و پشیمانی شدن و توبه ایشان از طرفداری مشروطه در اثر باخبر شدن از نظر حاج ملاقربانعلی زنجانی بود.
@ostaddeshiri
استاد مهدی دشیری که مرحوم پدر ایشان ملاجعفر دشیری(ره) از شاگردان و ملازمان حاج ملاقربانعلی زنجانی بودند میفرمایند که؛
ملاقربانعلی شبها اصلأ نمیخوابید، و سیره خوابیدن ایشان اینطور بود که ظرفی فلزی جلوی خود میگذاشتند و زیر آن شمعی روشن میکردند، و در حالت نشسته سر به روی ظرف میگذاشتند، به محض اینکه حرارت شمع ظرف را گرم میکرد، ایشان بیدار میشدند(از همان حالت چرت زدن شاید کمتر از یک دقیقه) بیدار میشدند.
این تمام خواب و کیفیت خوابیدن ایشان بود.
@ostaddeshiri
جناب ملاقربانعلی در اثر ظلم ستیزی و مبارزاتش به کاظمین عراق تبعید شد و در همانجآ مرحوم و مدفون شدند.
احمد کسروی در کتاب تاریخ مشروطه ملاقربانعلی زنجانی را فردی استبداد طلب و دیکتاتور پرور مینامد.
استاد مهدی دشیری خاطراتی از احوالات حاج ملاقربانعلی زنجانی را از مرحوم پدر و مادر خود نقل میکنند.
از شاگردان مرحوم سید علی قاضی(ره) نیز به تواتر نقل شده که ایشان نیز سی سال نشسته خوابیدند، و در احوالات جناب حسن زاده آملی(حفظه ا...) نیز این حالت بود که ایشان نیز سالیانی نشسته میخوابیدند. و خواب این اشخاص به مانند و مثل آحاد مردم متعارف نیست.
@ostaddeshiri
شیخی از جناب مهدی دشیری پرسید:
ما نیز میتوانیم این روش و سیره را داشته باشیم و به این کیفیت بخوابیم؟
ایشان پاسخ دادند:
شما به زندگی عادی و درس و بحث بپردازید، این امورات برای شما نیامده.
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
پس از رحلت آقا شیخ محمدتقی بهجت(ره) از جناب مهدی دشیری پرسیده شد که:
میگویند دوره عجیبی شده و بزرگانی چون مرحوم قاضی(ره) و آیت الله بهجت(ره) و از این دست اشخاص دیگر وجود ندارند.
آیا اینطور است؟
ایشان پاسخ دادند که:
خیر. اینطور نیست، به مانند این اشخاص بلکه بالاتر وجود دارند.
سوأل: این اشخاص در کجا هستند؟
پاسخ: در کوفه (محدوده کوفه قدیم مدنظر است، نه شهر کوفه امروز) بین کوفه و کربلا
سؤال: شخصی از این افراد در ایران نیز مدنظر هست؟
پاسخ: والله اعلم، زمین خالی نیست، بلکه شناخته نیستند
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
@ostaddeshiri
نکته 329 کتاب هزار و یک نکته حسن زاده آملی:
کسانیکه از امام و امامت با خبرند مظهر امام اند که از نظرها غائب اند فتبصر
@ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
اصول فقه چیست؟
اصول فقه، علم، یا فن، یا صنعتی است که به بررسی قواعد استنباط احکام شرعیه عرفیه از ادله مربوطه میپردازد.
صاحب معالم میگوید:
<< و فی الاصطلاح استنباط الاحکام الشرعیه عن ادلتها التفصیلیه >>
موضوع علم اصول فقه بصورت کلی عبارتست از هرآنچه که در طریق استنباط احکام شرعیه طریقیت داشته باشد، چون کتاب، سنت، عقل، اجماع، سیره، عرف، قیاس، استحسان، مباحث الفاظ و اصول عملیه(برائت، احتیاط، تخییر، استصحاب)
غرض و هدف و غایت از علم اصول فقه مشخص شدن تکلیف شرعی و اسلامی همه افراد امت اسلامی(فردی و جمعی) در هر نقطه و مکان جغرافیایی (زمانی و مکانی) (در همه امور اجتماعی و اخلاقی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و عبادی بدون استثناء) میباشد.
در رابطه با اجراء کتاب(قرآن مجید) لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه، و سنت نبوی که پیامبر (ص) فرمودند:
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی
(در عبادات و معاملات و احکام) که هریک در کتب فقهی تعریف شده و میزان برای انطباق افعال بندگان میباشد، زیرا:
دعوت الهی در قرآن مجید بر آنست
ان الدین عند الله الاسلام
ومن یبتغ غیر الاسلام دینأ فلن یقبل منه و هو فی الأخرة من الخاسرین « سوره آل عمران آیه 85»
بدیهی است که مانند سایر علوم که در مسائل مربوط از عوارض ذاتیه آنها بحث خواهد شد، و مسائل علم اصول فقه مباحثی است که میتوان به کلمه ابجد در جهت اختصار بیان اکتفاء نمود.
الف) مباحث الفاظ در جهت فهم مراد شارع ( در قرآن و سنت از اوامر و نواهی مفاهیم و عام و خاص و مطلق و مقید و مجمل و مبین و.... که در کتب تفسیری تا هشتاد موضوع بشمار آمده است)
ب) مباحث ادله استنباط قطعی و ظنی حکم شرعی (تکلیفی و وضعی) حجیتها در موارد مربوط و استناد به آنها حتی در اصول عملیه
ج) مباحث تعارض ادله (بدوی، واقعی، و غیرهما) و حل تعارض
د) اجتهاد و تقلید و بیان اصول لازمه اجتهاد و مواضع تقلید
@ostaddeshiri
که احکام تکلیفی در نهایت در پنج عنوان پایان میپذیرد:
وجوب، حرمت، استحباب، کراهت، اباحه
و احکام وضعی بین فریقین ( شیعه و سنی ) علی الختلاف به سه قسم ( سببیت ، شرطیت ، مانعیت ) و بعضی به پنج قسم با افزودن ( علیت و علامت ) و بعضی به نه قسم با افزودن ( صحت ، فساد ، رخصت ، عزیمت ) و بعضی آنرا نامحدود شمرده اند، چون:
( کریت، حجیت، بدایت ، حریت ، زوجیت ، وکالت ، کلیت ، جزیت ، اداء و قضاء ، تولیت و نیابت و.... که بالغ بر 21 مورد میباشد)
و اما حکم واقعی و حکم ظاهری:
حکم واقعی عبارتست از حکم شارع مقدس به فعل مکلف و یا به شیی از اشیاء، بدون توجه به علم و جهل مکلف.
و بر این مبنا میتوان گفت که خداوند متعال برای همه اشیاء و همه افعال مکلفین حکم واقعی وضع کرده است و به دو صورت معنا میشود:
حکم اولی واقعی و حکم واقعی ثانوی که در مقام اظطرار و ضرورتها مصداق پیدا میکند.
حکم ظاهری عبارتست از حکم شارع مقدس به فعل مکلف و در صورت جهل او به حکم واقعی( البته پس از فحص و تحقیق در ادله اجتهادی) ، ادله اجتهادی یعنی(کتاب ، سنت، عقل، اجماع) و نرسیدن به حکم واقعی.
و اما حکم تأسیسی و حکم امضایی؟؟
حکم امضایی عبارتست از رویه و روشهایی که عرف داشته و شارع و یا قانونگذار حکم به جواز آن میکند.
حکم تأسیسی عبارتست از حکم جدید شارع و قانونگذار و قبول نکردن رویه و روشهای قبل.
مراحل حکم شرعی و امتثال آن:
تکلیف مکلف به حکم شرعی در چهار مرحله پیاده میشود
1) اقتضاء مصلحت
2) واجد شرط و فاقد مانع بودن
3) فعلیت حکم که توسط شارع انشاء شده و به مکلف ابلاغ گردیده
4) تنجیز و رسیدن به مرحله ثواب در صورت امتثال و یا رسیدن به عقاب و مجازات در صورت ترک امتثال
و امتثال نیز چهار مرحله دارد:
1) امتثال علمی تفصیلی یعنی علم کامل به تکلیف شرعی
2) امتثال علمی اجمالی در طرفین شبهه محصوره
3) امتثال ظنی زمانی به حکم شارع
4) امتثال احتمالی زمانی در تردد بین وجوب و حرمت
نکاتی از مجموعه دار و ندار، درس اصول استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
استاد دشیری(حفظه اللّه):
سؤال؛ از غرایب قرآنی نکته ایی درنظر دارید؟
پاسخ: قرآن سراسر معجزه و بِکر است، و دارای آثار فراوان عجیب
سؤال: در مسئله مُقَدَرات نکته قرآنی درنظر دارید که بفرمایید؟
پاسخ: سوره قدر از غرایب قرآن است، بسیاری از مُقَدَرات را بإذن اللّه با سوره قدر تغییر داده ام، با سوره قدر میتوان مُقَدَرات را تغییر داد.
این مسئله فقط مربوط به شبهای قدر نیست.
زمان و مکان خاص هم ندارد
قرآن شِفای مؤمنین است، بله مؤمنین است نه ظالمین.
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
سؤال: به جهت ایمن بودن از آفات و بلایا در طول روز دستوری بفرمایید.
پاسخ استاد دشیری: سوره اخلاص را به جهات سته (جهت های شش گانه) خود بخوانید که سپر نگهدارنده از آفات و بلایاست.
@ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
نکته ای در علم اصول فقه و الفاظ:
یقول الاستاد مهدی دشیری: در مبحث الفاظ، بنده قائل به این هستم که لفظ مترادف اصلأ وجود ندارد، و هر لفظی معنا و مفهوم خاص خود را دارد.
@ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
رزمنده ایی از مدافعان حرم برای خداحافظی و طلب دعای خیر نزد حضرت استاد دشیری رسیدند، که ایشان سوره اخلاص را در گوش آن مجاهد خواندند و دعا کردند.
و به جهت حفظ و سلامتی و در امان بودن، خواندن سوره اخلاص را به جهات سته به آن مدافع حرم حضرت زینب(س) سفارش کردند.
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
کرامتی از امام خمینی(ره) از زبان حضرت استاد مهدی دشیری
نزد آقا روح الله (امام خمینی) اصول فقه میخواندیم، آنوقت آقا روح الله خیلی معروف نبود و درسش خیلی شلوغ نبود، تعداد اندکی بودیم. چند ماهی بود که امام(ره) در مبحث اصول عملیه درس میگفت و من در دل خودم این ایراد را میکردم که چرا آقا روح الله از این مبحث اصول عملیه( استصحاب، برائت، تخییر، احتیاط) عبور نمیکند، مباحث و دروس مهمتر و عالی تری هست که بهتر است در آنجا وقت بیشتری صرف شود! این اشکال در دل من بود و با احدی حرفی نزده بودم، حتی پیش خودم بر زبان نیآورده بودم، ولی یک شبی که میخواستیم فردای آنروز با امام(ره) درس را ادامه دهیم، دوباره این مسئله از ذهنم خطور کرد، ولی از این خطور ذهنی فقط خودم خبر داشتم و خدا.
فرداکه سر درس اصول حاضر شدیم، امام(ره) رو به من کرد و فرمود: بعضی شاید در ذهنشان اینطور باشد که مسائل مهمتری هست که باید به آنها بپردازیم، واین مبحث درسی اینهمه معطلی ندارد! لکن همه این تطویل مبحث برای تشحیذ ذهن طلبه علم است. ذهن مجتهد باید تیز فهم و غواص گردد، و این مسئله آنقدر اهمیت دارد که این زمان را صرف کنیم(منظور امام این بود که ذهن مجتهد باید تیز گردد)
@ostaddeshiri
بله امام(ره) سیر و سلوکی بود و حالاتی داشت، عارف بود. تسلط بر ضمائر افراد داشت. امام عجیب بود!!! هنوز هم گاهی اوقات امام(ره) و مرحوم طباطبایی(ره) و آیت الله نجفی(منظور جناب دشیری از آیت الله نجفی، آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی(ره) است، ایشان مرحوم مرعشی را آیت الله نجفی خطاب میکنند) و بعضی از آقایان را در خواب یا حالاتی می بینم و مواردی را میفرمایند که استفاده میکنم، اشاراتی دارند و مسائلی رد و بدل میشود، این اشخاص الان هم دستشان باز است.
سؤال منظور مکاشفه است؟
پاسخ استاد دشیری: علاقه است، عاشق امام(ره) و مرحوم طباطبایی(ره) و آیت الله نجفی هستم. عاشق این سادات بودم و هستم. طباطبایی اصلأ یکپارچه نور بود نور. نور میدیدم. هنوز هم می آیند.
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
دیده و شنیده شده که مرحوم محمد تقی بهلول با شما در ارتباط و رفت و آمد بودند، میگویند مرحوم بهلول با طی الارض رفت و آمد میکردند، و فوق العادگی هایی داشتند آیا اینطور است؟
استاد دشیری: فوق العادگی مرحوم بهلول این بود که با کتاب و عترت بود، (کتاب الله و عترتی، اشاره به حدیث ثِقلین)، نه اینکه طی الارض داشت. طی الارض فوق العادگی نیست، بله ایشان طی الارض هم داشت،اما این را برای ایشان کرامت نخوانید.
بهلول عبد صالح خدا بود، این کرامت بهلول بود. حافظه اش هم فوق العاده بود.
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
@ostaddeshiri
سؤال: مطلبی از حاج سیدعلی قاضی(ره) نقل شده که اسمی در سوره یس هست که با آن کور مادرزاد، پیسی و هر مرض و بیماری لاعلاج را میتوان درمان کرد، و صاحب آن اسم به برکت آن اسم، قدرت اماته و احیاء نیز دارد(بإذن الله). آیا راجع به این مطلب، نکته ایی درنظر شما هست که بفرمایید؟
استاد دشیری؛ خبر از آن اسم ندارم، نمیدانم. باید از خود آقای قاضی(ره) بپرسید. این مطالب مربوط به حال اشخاص است
سؤال: آیا در جلسات تفسیر المیزان، مرحوم طباطبایی در سوره یس مطلبی در این مورد فرمودند؟
استاد دشیری: مرحوم طباطبایی مطالب را به اهلش میفرمود، خبری از آن اسم ندارم.
سؤال؛ در کدام آیات سوره یس شاید مطلبی راجع به این سؤال بیابیم؟
استاد دشیری: یس قلب قرآن است، نظر بنده اینست که قلب یس سه آیه است که با ( وَءَایَةُ لَّهُمُ.... شروع میشود آیات ۳۳ و ۳۷ و ۴۱ این سه آیه قلب سوره یس است، شاید در این سه آیه و آیه إِنَّمَآ أَمْرُهُ إِذَآ أَرَادَ شَیْئاً أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُون راهنمایی باشد
سؤال: یعنی میفرمایید قلب سوره یس طبق نظر شما سه آیه مذکور است و آیه سَلٰمُُ قَوْلَا مِّن رَّبِّ رَّحِیمٍ قلب یس نیست؟
استاد دشیری: بله، آن سه آیه قلب یس است، این نظر بنده است. خوبست که یس را بخوانید و حفظ کنید
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@Ostaddeshiri
@ostaddeshiri
استاد دشیری:
شیخ در مکاسب دارد که: آموختن سِحر برای بکار بستن آن، حرام است (جزء مکاسب محرمه است)، لکن صرف آموختن آن برای علما و دانستن آن به جهت جنبه دفاعی اشکالی ندارد.
اشخاصی که با این مسائل درگیر میشوند، و در پی استخدام کردن جنیان میروند(تسخیر اجنه)، دچار ابتلائات سنگین میشوند، نباید به دنبال این امور رفت. شأن انسان فرا تر از اینگونه مسائل است که به دنبال تسخیر برود
@ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد دشیری
عده ای میگویند ذکر میخواهیم
عرض میکنم:
جان شما و قرآن
جان شما و قرآن
جان شما و قرآن
قرآن بخوانید، قرآن ذکر است
eitaa.com/ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
با عرض سلام خدمت مخاطبان محترم کانال استاد دشیری ادام اللّه ظل العالی
نظر به تقاضای مکرر سروران گرامی از راه دور و نزدیک، برای ارتباط و تماس تلفنی با حضرت استاد دشیری و طرح موضوعات و سؤالات
شماره تماس کتابخانه مسجد حضرت حجت(ع) خدمت بزرگواران تقدیم میگردد.
حضرت استاد صرفأ در روزهای” شنبه“ از ساعت 4 بعداز ظهر به بعد پاسخگوی عزیزان بصورت تماس تلفنی هستند.
دوستان و سروران گرامی لطف فرموده، از تماس در ساعاتی غیر از زمان ذکر شده خودداری بفرمایید که شرمنده عزیزان میشویم.
با رعایت این نکته ما را در این خدمت کوچک یاری بفرمایید.
تلفن تماس کتابخانه مسجد حجت(ع)
02632209500
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
@ostaddeshiri
@ostaddeshiri
علی(ع) جان!
ای که با گوشه چشمی غم عالَم ببری
حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد
@ostaddeshiri
http://eitaa.com/ostaddeshiri
سؤال ؛
شخصی مبتلا به بیماری سرطان شده و مطالبه نسخهای قرآنی برای سلامتی وی کردند ، دستور قرآنی برای ایشان چیست؟
استاد دشیری: سوره بروج را به جهت سلامتی وی بخوانند.
خود بیمار هم بخواند که از مخاوف شدیده در امان بماند.
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
http://eitaa.com/ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
http://eitaa.com/ostaddeshiri
@ostaddeshiri
عطیه ای لطیف سالکان کوی دوست راست.
🌸 یا لطیف
“لطیف“ یکی از اسماء اللّه است.
تفکر، تعمق و بکاء بر مصائب و وجود لطیف اباعبدالله الحسین(ع)، شخص را لطیف میکند.
وه! چه خوشتر آنکه اینها همه در خلوت شخص حاصل آید و ادامه یابد، که اگر اینطور باشد شخص مظهر اسم “لطیف“ شود!
اما بدان ای سائل! که اهل معانی و سّرُاللّه همه مظهر یا لطیف هستند.
یعنی آنکه تا حسینی نشوی تو را نصیبی از عوالم معانی نباشد، چه اینکه سنخیتِ در ادراک، برهانی است عقلی.
این نکته سامیه را اهلش اگر بیابد، تاج خسروانی بر سر نَهد.
العاقل یکفی بالاشارة
که تحصیل این نکته را نیز شرطِ لطافت، لازم آید.
نقل از مخطوطات:
سوخته ای از حُب اباعبداللّه حسین(ع)
https://eitaa.com/ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
https://eitaa.com/ostaddeshiri
‼️مکتب تفریق‼️
استاد دشیری در مقام پاسخ به یکی از شاگردان خود راجع به مکتب معروف به تفکیک(مکتب خراسان)، پس از خواندن کتاب مکتب تفکیک نوشته استاد محمدرضا حکیمی، در پاسخی مکتوب به آن طلبه نوشتند:
حق بود و بهتر که نام کتاب و این مکتب را
"مکتب تفریق" میگذاشتند! (دین منهای علماء)
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
https://eitaa.com/ostaddeshiri
https://eitaa.com/ostaddeshiri
این دهان بستی دهانی باز شد
تا خورنده ی لقمه های راز شد
لب فروبند از طعام و از شراب
سوی خوان آسمانی کن شتاب
گر تو این انبان ز نان خالی کنی
پر ز گوهرهای اجلالی کنی
طفل جان از شیر شیطان باز کن
بعد از آنش با ملک انباز کن
چند خوردی چرب و شیرین از طعام
امتحان کن چند روزی در صیام
چند شب ها خواب را گشتی اسیر
یک شبی بیدار شو دولت بگیر
ملای رومی
مثنوی معنوی
شخصی که سر در مراقبت داشت و کشیک نفس میکشید، مرتب شعر بالا را در ایام مراقبت زمزمه میکرد!
در جلسه سکوتی که در بین الطلوعینی داشت، هاتفی وی را ندا داد که بستن دهان فقط از طعام و شراب خوراکی و مادی نیست!
و اگر خواهی خورنده لقمه های راز باشی باید که دهانت را ببندی و اهل سکوت باشی.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
استاد دشیری: برای کسانیکه بدنبال معرفت الهی هستند، بین الطلوعین زمان خوابیدن نیست.
چه بسا بسیاری از حقایق نظام هستی و معرفت نفس که در برنامه سکوت و تفکر بین الطلوعین به شخص القاء میشود.
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری
https://eitaa.com/ostaddeshiri