eitaa logo
کانال رسمی استاد دشیری
422 دنبال‌کننده
5 عکس
0 ویدیو
1 فایل
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری @ostaddeshiri به جهت احترام مخاطبان کانال، هیچگونه تبلیغ و تبادل لینک در کانال انجام نمیشود.
مشاهده در ایتا
دانلود
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری @ostaddeshiri در این کانال مطالب و فرمایشات استاد مهدی دشیری(حفظه الله) که بطور مستند میباشد انتشار میابد. جهت آشنایی عزیزان با این عارف و فقیه بزرگ مختصری از شخصیت علمی و عرفانی ایشان خدمت عزیزان عرض میشود؛ ایشان در بیت فقاهت در شهر زنجان چشم به جهان گشوده و در کودکی پدر را از دست داده و تحت تربیت مادر علویه خویش بوده و به درخواست مادر بزرگوارشان، که شیفته قرآن و اهلبیت بودند راه علم در پیش گرفته و علوم دینی را تحت نظارت و تربیت برادر بزرگتر خود شهید موسی دشیری(رحمة الله علیه) که خود از بزرگان حوزه زنجان بودند، آموختند. استاد مهدی دشیری(حفظه الله) شاگرد بزرگانی چون آیت الله سید ابوالقاسم خویی(ره)، امام خمینی(ره)، علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره)، آیت الله مرعشی نجفی(ره)، آیت الله حجت کوه کمره ایی(ره)، و..... بسیاری از بزرگان بوده است. استاد دشیری در حوزه زنجان از دوستان و نزدیکان مرحوم آیت الله حاج ملاآقاجان زنجانی بوده، و در سالهای آخر عمر آن عارف کبیر، به درخواست حاج ملاآقاجان زنجانی(ره) با یکدیگر هم حجره بودند و خاطرات بسیاری از آن ولی الهی بخاطر دارند. بسیاری از عرفا و سالکین راه حقیقت چون محمدتقی بهلول به دیدار ایشان آمده و ایشان را ملاقات میکردند. ناگفته نماند که ایشان استاد حوزه علمیه در شهرهای نجف، قم، زنجان، اصفهان، تهران بوده اند و در دانشکده الهیات و حقوق تهران نیز تدریس داشتند که مرحوم ابوالقاسم گرجی و ابوالحسن محمدی استفاده های فراوانی از این شخصیت بزرگ نموده اند، با این همه ایشان فرد بسیار کتومی است و علاقه ایی به ابراز حالات شخصی خود ندارند، لکن در برخورد با طلاب علوم دینی و مردم بسیار مهربان و رئوف هستند، و محل مراجعات در مسجد حجت(علیه السلام) کرج در خیابان فروغی کرج میباشند، که نماز صبح و ظهر و عصر این مسجد به امامت این عارف فقیه میباشد. نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری @ostaddeshiri
@ostaddeshiri بسم اللّه الرحمن الرحیم برای وسعت رزق 1) هرشب سوره واقعه را تلاوت کند 2) از سوره نور آیه 35 (الله نور السموات والارض تا آخر آیه 38 لیجزیهم الله) هرشب بعد از نماز مغرب و عشاء بخواند و یک صدقه بدهد. التماس دعا این بود عین دستور استاد دشیری(حفظه الله) که فرمودند دستور عام است و همه افراد میتوانند بدان عامل بوده و بأذن الله نتیجه حاصل گردد. @ostaddeshiri
@ostaddeshiri علی(ع) کاتب دو وحی بود. اول؛ کاتب وحی پیامبر(ص) که قرآن است. دوم؛ کاتب وحی زهرا(س) که مصحف فاطمی است. برگرفته از سخنرانی استاد مهدی دشیری در مراسم ایام فاطمیه سال 1394 @ostaddeshiri
@ostaddeshiri صاحب عروه (آیت الله سیدمحمد کاظم طباطبایی یزدی ره) به مدت دوسال درس خارج فقه خود را در یک حجره به دیوارها میگفت!!! چراکه اقبالی به درس آنجناب نشده بود و هیچ طلبه ایی در درس وی حاضر نمیشد، فلذا سید بواسطه وظیفه شرعی که داشت بدون شاگرد و هم مباحثه، دوسال در حجره به تنهایی درس گفت!! بدون حضور حتی یک شاگرد!!! درس فقه استاد دشیری تابستان سال 92 الهی نامه علامه حسن زاده آملی؛ الهى اگر مردم لذت علم را بدانند كجا اهل علم را سر آسوده و وقت فراغ خواهد بود. @ostaddeshiri
@ostaddeshiri بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿۳﴾ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾ سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾ قَدَر را میتوان با دعا و توسل و اعمال تغییر داد ( قَدَر قابل تغییر است) و هر قَدَری حُکمی دارد که آن حُکم غیر قابل تغییر است و حُکم در لوح محو و اثبات است یقول الاستاذ مهدی دشیری @ostaddeshiri
@ostaddeshiri ☘عرفان فردی است، لکن انفرادی نیست.☘ درس اخلاق @ostaddeshiri
@ostaddeshiri باسمه تعالی ٰ دار و ندار کلمه طیبه؟ خودم و شمارا که در تشکل جمعی در میان میلیونها تشکل جمعی امروز دنیا ( دنیای اینترنتی که زمین و آسمان و یا هوا و فضا) و یا نرم و سخت عالم حیاتی بشر در میدان نوسان میگذرد و سرنوشت تفکر انسان را سو بسو مینماید بالخصوص جوانان راست قامت مستعد و جویای علم و سکینت که فقط و فقط در کتاب و عترة (به نظر ما شیعه و کتاب و سنت بنظر اهل سنت) و تبعیت از کتاب یعنی قرآن با سابقه چهارده قرن از زمان نزول و بقا خلاصه میشود. به خدا و کلام او که کلمات طیبه دارد و در خط اینترنتی در اوج تجلی و نورانیت است میسپارم و آرزوی توفیق دارم که این جمع به دو طریق ( شیعی و سنی) از کتاب مشترک آکبند «إنّا نحنُ نَزّلنا الذِّكرَ و انّا له لَحافِظون»(حجر / 9) استفاده کند و بر تشکلات جمعی پیر و جوان متعهد در مکتب اسلام "إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام" و "وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿۸۵﴾ آل عمران فوج فوج بیافزاید که وعده الهی است تا سفینه نجات در میان امواج دنیای امروز که اکثرأ دروغ و مکر و شیطنت و بی ثباتی در شرق و غرب عالم با مکتبهای سست و ضعیف عنکبوتی و پوشالی ذهن جوانان را مکدر میکند جمع جوانان چون شمارا که حقیر را به خدمتگذاری و پیام دهی پذیرفته اید ما را به ساحل نجات ولایت برساند. 🌹مرقومه استاد دشیری(حفظه الله) در پاسخ به اجازه انتشار مطالب و فرمایشات ایشان در فضای مجازی🌹 @ostaddeshiri
@ostaddeshiri از سیصد یا چهارصد سال قبل از میلاد مسیح در مورد ارسطو (معلم اول) در فرهنگ دهخدا نوشته شده به عزیزان راست قامت ( در علم و عمل و تعهد و تشاور و تأثر و...) عرضه میشود تا یک جزئی از مفهوم کلمه و کلام طیبه که در فطرت انسان من حیث هوانسان خالق متعال در ابتداء خلقت انسان نهادینه فرموده، بیان شود؛ ارسطو پیامبر نبود، لکن نبوغ و فهم کلام و سخن پاک را در منطق و حکمت از خود بروز داد، و اظهار کرد: من رنج بسیار بردم تا «اقیسه» (قیاسات، برهان و خطابه و...) به قلم آورده ام و انتظار دارم آیندگان در تکمیل آن و رفع ابهام آن دریغ ننمایند. (بیوگرافی ارسطو در فهرست ابن ندیم و... فرهنگ دهخدا مفصل در اختیار شماست) بر سنگ لحد مقبره ارسطو در یونان با نظره عقلانی(نه حیوانی و حمقائی) مینگریم که مقبره هشت(۸) ضلعی و مکتوب به شرح زیر است؛ ضلع اول؛ عالم بوستانی است که سیاحت در آن دولت است. ضلع دوم؛ دولت سلطه و سلطانی است که مؤید آن شریعت است. ضلع سوم؛ شریعت سیاستی است که کمک کننده و نگهدارنده آن سلطان است. ضلع چهارم؛ سلطان چون شبان کمک و نگهدارنده لشگر است. ضلع پنجم؛ لشگر یارانی هستند که کفیل آنان مال و مکنت است. ضلع ششم؛ مال و مکنت رزقی است که جمع کننده و حیازت آن رعیت است. ضلع هفتم؛ رعیت مردم هستند که بنده کننده آنها عدالت است. ضلع هشتم؛ عدالت عنصر و چیزی است که قوام عالم به آن منوط و بسته است. 🌹استاد مهدی دشیری تاریخ 95/5/15 🌹 @ostaddeshiri
@ostaddeshiri استاد دشیری: 🌹برای فهم قرآن نمیتوان و نباید از فرهنگ لغت ها استفاده کرد. لسان قرآن، لسان قرآن است، کلام قرآن، کلام قرآن است. قرآن را نمیتوان با فرهنگ لغت دهخدا و معین و فرهنگستان ادب فارسی و امثال اینها ترجمه کرد و فهمید. سیوطی که یک عالم سنی مذهب است در کتاب الاتقان میگوید: برای تفسیر قرآن هشتاد علم لازم است.(اجتهاد در این هشتاد علم) امروز افرادی دست به ترجمه و تفسیر میبرند که حتی خبر از یک علم از این هشتاد علم را ندارند. اگر به آنها بگویید از این هشتاد علم که یک عالم سنی برای فهم قرآن اسم برده، ده تای آنرا فقط نام ببر، نمیتوانند چندتای از این علوم را بشمارند!!! اجتهاد در این علوم ارزانی آنها! آنوقت تفسیر و ترجمه میکنند و موسیقی و شراب را رواج میدهند!🌹 🌴نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری🌴 @ostaddeshiri
🔻نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری🔻 @ostaddeshiri سائل: در بین شاگردان مرحوم سید علی قاضی طباطبایی (ره) اشخاصی بودند که دست به قلم برده و تفسیر نوشته اند و از آنان مطالب علمی و معنوی وجود دارد، شما این مطالب و اشخاص را از جهت علمی و معنوی چطور میدانید؟ استاد دشیری: استاد ما مرحوم طباطبایی (علامه سید محمد حسین طباطبایی) بی نظیر بود چه در مسائل علمی چه در معنویت و عرفان، طباطبایی مِثل نداشت. طباطبایی را با کسی مقایسه نکنید، طباطبایی را کسی نشناخت. 🔺نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری🔺 @ostaddeshiri
🌹نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری🌹 @ostaddeshiri سؤال شد؛ دستور ذکر برای سلوک الی الله و قرب الهی بفرمایید؟ درخواست دستور ذکر دارم. پاسخ استاد دشیری؛ 🌷إنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِين🌷 🌷وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ 🌷 🌷 و لَقد یَسرنا القرانَ للذکر فهل مِن مُدَکِر🌷 الکلام ما قَلَ و دَلَ قرآن نور است، نور منیر است، یعنی هم خودش را نشان میدهد و هم اشیاء دیگر را نورانی میکند. یعنی ضمن اینکه انسان بالبداهه نور را بر همه موجودات ترجیح میدهد و حب و محبت دارد و مایه حیات خود میداند. زیرا در مقابل نور ظلمت است. انسان هیچ وقت در ظلمت توان رسیدن به هدف و مقصود را ندارد. بیانی از این واضح تر؟ که خود قرآن میفرماید پیغمبر تورا سراج قرار دادیم(سِراجٌ مُنیْرا) و در جای دیگر میفرماید: النّورَ الَّذي أُنزِلَ مَعَهُ. آیا تمام مفسرین جهان اسلام(شیعه،سنی) و فِرَق منشعبه از شیعه و سنی ذکر بودن قرآن را میتوانند انکار بکنند؟؟ که میفرماید إنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِين، و لَقد یَسرنا القرانَ للذکر فهل مِن مُدَکِر در سوره مرسلات مکرر در مکرر، قرآن حکیم، کتاب حکیم، ذکر حکیم، ذکر چیست؟ ذکر همان یاد است، یادآوری همان علم است، یعنی دانش حاصل از قرآن لَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ صلوات بزرگترین ذکر است. چون خداوند خودش هم با این ذکر مشغول است، سوره احزاب إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً الله نور السمٰوات و الارض یعنی هرچقدر که در سماوات و ارض تفکر کنید که أوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ یعنی هرچه انسان با قوه مُدرکه در سماوات و زمین تفکر کند نورانی میشود، یعنی اطلاع و آگاهی. با علم الهی و قدرت الهی تقرب پیدا میکند. مگر غیر از اینست و دوستان و عزیزان تقرب میخواهند، که سروران بنده از ذکر تقرب میخواهند. تفکر در آثار علم الهی، قدرت الهی، اراده الهی، حکم الهی، امر و نهی الهی همه نورانی است و شرط آن اینست که خدارا با خالقیت عالِم، قادر، مرید، متکلم، سمیع و بصیر که صفات ثبوتیه پروردگار است، اینها از قرآن با تذکر یا قرآن نورانی میشوند. وَإِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا پس عزیزان راه را پیدا کرده اند، نه تنها قرآن میخوانند، قرائت و تلاوت قرآن را گوش میدهند و سکوت اختیار میکنند و اطمینان درونی پیدا میکنند. و کسانیکه در آثار علم و قدرت پروردگار متعال در عالم ربوبی خودشان را ضایع کرده اند و برای فطرت خداشناسیِ خود پوشش قرار داده اند، قرآن میگوید اینها ظالم هستند، به خودشان ظلم کرده اند وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا پس ذکری که میجویند قرآن است. بزرگترین ذکر اسم اعظم است که آن اسم اعظم را میجویند که پیدا کنند که کیمیای سعادتشان باشد، اگر از قرآن جدا شوند محال است این ذکر اعظم را پیدا کنند. فأذکُرا الله کثیراً قرآن زیاد بخوانید فَتَدَبِر جَیدأ في هذه الْکَلام👆👆👆 🌹نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری🌹 @ostaddeshiri
@ostaddeshiri میرزا مهدی دشیری: در دوران طلبگی بخاطر عدم تمکن مالی قدرت خرید و تهیه کتاب نداشتم و بدون خرید کتاب درس میخواندم و از کتابخانه های عمومی و مدارس(حوزه ها) استفاده میکردم. شبها را در کتابخانه ها بسر میبردم و درسها را میخواندم، و روز سر درس حاضر میشدم. حضرت آیت الله مرعشی نجفی از این احوال و کار بنده خیلی خوشش می آمد. آقا (/آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی ره) بنده را میرزا مهدی خطاب میکردند و بسیار روش درس خواندن بنده را تشویق میکردند. @ostaddeshiri حضرت آیت الله مرعشی نجفی(ره) وصیت کردند که جسم مبارک ایشان در ورودی کتابخانه آیت الله مرعشی در قم دفن شود و به فرموده و تعبیر خود ایشان زیر پای اهل علم دفن شوند و کسانی که برای علم آل الله به کتابخانه می آیند از قبر من عبور کنند. میزان ارادت و علاقه میزا مهدی دشیری به دو تن از اساتیدشان(علامه سید محمد حسین طباطبایی(ره) و آیت الله مرعشی نجفی) آنقدر زیاد است که هرگاه از آن بزرگان نقل خاطره و یادی میشود طوری منقلب شده که خود را از آن حالت انصراف میدهند. جناب میرزا مهدی دشیری به جهت اینکه جسم مبارک آیت الله مرعشی (ره) زیر قدوم مراجعین کتابخانه مرعشی است؛ هیچگاه به کتابخانه آیت الله مرعشی نرفته و نمیروند. @ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری @ostaddeshiri حاج ملاقربانعلی زنجانی(ره) استاد مرحوم حاج ملاآقاجان و اعلم علمای زمان خود بودند که در جریان مشروطه خواهی با مشروطه و مشروطه خواهان مخالفت کردند. @ostaddeshiri زمانیکه برای حاج ملاقربانعلی زنجانی خبر آوردند و گفتند که آخوند ملاکاظم خراسانی (ره) طرفداری از مشروطه و مشروطه خواهان میکند، و قصد داشتند که به این طریق نظر ملاقربانعلی زنجانی را موافق با مشروطه کنند، اما حاج ملاقربانعلی مخالفت خود را با مشروطه و مشروطه خواهان اعلام کرده، و عده ایی معتقدند که بیداری آخوند خراسانی و پشیمانی شدن و توبه ایشان از طرفداری مشروطه در اثر باخبر شدن از نظر حاج ملاقربانعلی زنجانی بود. @ostaddeshiri استاد مهدی دشیری که مرحوم پدر ایشان ملاجعفر دشیری(ره) از شاگردان و ملازمان حاج ملاقربانعلی زنجانی بودند میفرمایند که؛ ملاقربانعلی شبها اصلأ نمیخوابید، و سیره خوابیدن ایشان اینطور بود که ظرفی فلزی جلوی خود میگذاشتند و زیر آن شمعی روشن میکردند، و در حالت نشسته سر به روی ظرف میگذاشتند، به محض اینکه حرارت شمع ظرف را گرم میکرد، ایشان بیدار میشدند(از همان حالت چرت زدن شاید کمتر از یک دقیقه) بیدار میشدند. این تمام خواب و کیفیت خوابیدن ایشان بود. @ostaddeshiri جناب ملاقربانعلی در اثر ظلم ستیزی و مبارزاتش به کاظمین عراق تبعید شد و در همانجآ مرحوم و مدفون شدند. احمد کسروی در کتاب تاریخ مشروطه ملاقربانعلی زنجانی را فردی استبداد طلب و دیکتاتور پرور مینامد. استاد مهدی دشیری خاطراتی از احوالات حاج ملاقربانعلی زنجانی را از مرحوم پدر و مادر خود نقل میکنند. از شاگردان مرحوم سید علی قاضی(ره) نیز به تواتر نقل شده که ایشان نیز سی سال نشسته خوابیدند، و در احوالات جناب حسن زاده آملی(حفظه ا...) نیز این حالت بود که ایشان نیز سالیانی نشسته میخوابیدند. و خواب این اشخاص به مانند و مثل آحاد مردم متعارف نیست. @ostaddeshiri شیخی از جناب مهدی دشیری پرسید: ما نیز میتوانیم این روش و سیره را داشته باشیم و به این کیفیت بخوابیم؟ ایشان پاسخ دادند: شما به زندگی عادی و درس و بحث بپردازید، این امورات برای شما نیامده. نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری @ostaddeshiri
نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری @ostaddeshiri پس از رحلت آقا شیخ محمدتقی بهجت(ره) از جناب مهدی دشیری پرسیده شد که: میگویند دوره عجیبی شده و بزرگانی چون مرحوم قاضی(ره) و آیت الله بهجت(ره) و از این دست اشخاص دیگر وجود ندارند. آیا اینطور است؟ ایشان پاسخ دادند که: خیر. اینطور نیست، به مانند این اشخاص بلکه بالاتر وجود دارند. سوأل: این اشخاص در کجا هستند؟ پاسخ: در کوفه (محدوده کوفه قدیم مدنظر است، نه شهر کوفه امروز) بین کوفه و کربلا سؤال: شخصی از این افراد در ایران نیز مدنظر هست؟ پاسخ: والله اعلم، زمین خالی نیست، بلکه شناخته نیستند نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری @ostaddeshiri
@ostaddeshiri نکته 329 کتاب هزار و یک نکته حسن زاده آملی: کسانیکه از امام و امامت با خبرند مظهر امام اند که از نظرها غائب اند فتبصر @ostaddeshiri