eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
644 دنبال‌کننده
251 عکس
39 ویدیو
227 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
جایگاه اعجاز علمی قرآن در «تفسیر نوین».pdf
263.9K
#مقاله جایگاه اعجاز علمی قرآن در «تفسیر نوین» #قرآن #تفسیر #تفسیر_علمی #معجزه #اعجاز_علمی #علوم_تجربی #تحمیل مجله #صحیفه_مبین 🆔 @ostadmaaref
💫💫سوال💫💫 دوستان عزیزم سلام💐💐💐💐 خواستم بگم که یه حدیث بسیار معتبر هست در مورد اینکه وقتی می خواهید دفع شر و بلای دشمن به خودش برگردد و بر شما اثر نکند هزار بار سوره فیل رو قرائت کنید اکنون که عربستان🇸🇦🇸🇦🇸🇦 بر علیه ایران داره اقدمات خصمانه انجام میده و حتی کشور قطر که مدافع ایران قرار گرفته ، تحریم کرده و با حمایت از داعش🐾🐾🐾 اینگونه بر علیه کشور ما موضع گرفته بد نیست که با خواندن سوره اصحاب فیل به طور دست جمعی امروز به نیت پنج تن آل عبا هر کدوم پنج بار قرائت کنیم هم از ثواب معنوی در این ماه مبارک رمضان بهرمند شدیم هم از خداوند متعال بخواهیم که شّر دشمن ما رو به خودشون بر گردونه اگه موافق هستید در گروه های دیگر هم پخش کنید،.التماس دعا 🌼پاسخ استاد🌼 در این خصوص نص معتبری ندیده ام یاری خواستن از پروردگار واستمداد طلبیدن از او نیاز به دعای خالصانه دارد وظاهرا در گرو تعداد معینی سوره ویا آیه ای را قرائت کردن نیست 🆔 @ostadmaaref
💫💫سوال💫💫 با سلام خدمت آقای دکتر معارف. ایا این موضوع صحت دارد که اگر در حال ختم قران هستید به جزء15 که رسید ایه ١٩ کلمه ''ولیتلطف'' میزان قران است وجای استجابت دعا ☝️یعنی در این جا قران به دوکف مساوی تقسیم می شود قران را قطع کنید وشروع به دعا کنید واولین دعا برای فرج باشد در قران های قدیمی خطی یا درشت نوشته می شد یا قرمز تا مردم جای استجابت را گم نکنند 🌼پاسخ استاد🌼 من در این رابطه حدیث ویا مطلب معتبری ندیده ام قرآن سراسر نور وشفا هست و جای خاصی در قرآن اختصاص ویژه ندارد مگر آنکه نص معتبر وقطعی پیدا شود. 🆔 @ostadmaaref
💫💫سوال💫💫 استادگرامی سلام.شما به عنوان یک پژوهشگردینی،شخصابه چند آیه منسوخ در اعتقاد قرآن دارید؟؟؟ 🌼پاسخ استاد🌼 من دیدگاهم در مورد تعداد منسوخات به دیدگاه ایه الله معرفت نزدیک تر است تا مثلا ایت الله خویی یا علامه عسکری لذا به حد اقلی از منسوخات ونیز نظریه نسخ مشروط طبق دیدگاه آیه الله معرفت باور دارم. 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت بیستم: 💠 بررسی نظریه «وحی به منزله تجربه نفسانی»: ✅ بیان و تحلیل اساس این نظریه‌ها ✅ توضیح انواع نظریات مبتنی بر نفسانی و غیر الهی بودن وحی ✅ پاسخ به این نظریه‌ها و رد صحت اساس آن‌ها 🆔 @ostadmaaref
roshana 020.mp3
6.15M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 20 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت بیست ویکم: 💠 بحث درباره مفاد وحی قرآنی: ✅ طرح مسأله درباره «از جانب خدا بودن یا نبودن الفاظ و معانی قرآن» ✅ بیان نظر زرقانی و علامه طباطبایی در این مورد. 💠 بیان شبهات موجود در باب انتساب الفاظ قرآن به پروردگار 🆔 @ostadmaaref
roshana 021.mp3
6.15M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 21 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟( بررسی میزان بقاء در نوزادان متولد شده طی هفته های 20 تا 36 بارداری در سه بیمارستان میلاد، جواهری و امیرالمومنین (ع) در حدفاصل اردیبهشت ماه 84 تا اردیبهشت ماه 85 با الهام از آیه 15 سوره مبارکه احقاف)🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - دانشگاه آزاد اسلامی . غیر دولتی - دانشگاه آزاد اسلامی . 1385 . پایان نامه دکترا موضوع: علوم پزشکی > پزشکی استاد راهنما: احمد فیروزان | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: ابراهیم خادم ازغدی 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/82617 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟ترجمه وتحقیق بخشی از کتاب (اسرار اتکرار فی القرآن المسمی البرهان فی توجیه متشابه القرآن لمافیه من الحجه والبیان. لتاج القراء محمودبن حمزه الکرمانی (ت حدود 505 ه ) دراسه و تحقیق عبدالقادر احمد عطا🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1384 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > پزشکی استاد راهنما: سیدکاظم عسکری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: ربابه میرباقری فیروز آباد 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/82618 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بخشی از کتاب " اسرار الکترارفی القرآن المسمی بالبرهان فی توجیه متشابه القرآن"🌟 پایان‌نامه . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . 1384 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > اقتصاد بهداشت و درمان استاد راهنما: کاظم عسکری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: زینب ابراهیمی 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/99122 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟امنیت از دیدگاه قرآن و حدیث🌟 پایان‌نامه . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری . 1381 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > اقتصاد بهداشت و درمان استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: منصور پهلوان | دانشجو: منصوره اسدی خوانساری # لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/99212 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ باسلام سوالی از استاد محترم دکتر معارف داشتم .گاهی اوقات در کتب شیخ صدوق روایاتی می بینم که فقط در همان کتاب موجود است مثلا فقط در من لایحضر وجود داردودر هیچ کتاب حدیثی موجود نیست اگر هم درکتب دیگه مشاهده شود ازخود شیخ صدوق است .وروایت در جوامع حدیثی متاخر ومعاصر هم فقط از شیخ صدوق نقل شده ،بااین گونه روایات چه کنیم؟ایا انرا شاذ به حساب اوریم .مثال روایت (الهموهن حب علی علیه السلام وذروهن بلها )که در مورد زنان واردشده . 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ اگر حدیثی فقط توسط یک شیخ حدیثی در کتابش آمده باشد ومحدثان دیگر ان را نقل نکرده باشند به چنین حدیثی اصطلاحا متفرد آن شیخ می گویند لذا اگر شیخ صدوق چنین احادیثی داشته باشد به آنها متفردات صدوق گویند حال اگر این متفردات بر خلاف مسلمات و مشهورات شیعه باشد حدیث شاذ خواهد شد که قابلیتی برای فتوی ندارد وبا ان عقیده ای ثابت نمی شود اما اگر موافق عقاید شیعه باشد صرف نقل ان توسط شیخ صدوق ان را نامعتبر نمی کند 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ با سلام و عرض ادب. می خواستم نظر استاد محترم را در خصوص حرمت یا حلیت موسیقی از دیدگاه معصومان(ع) را جویا شوم. با تشکر. 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ نظر امامان اهل بیت ( ع) در مورد موسیقی در روایاتی منعکس است که ذیل ایات "واجتنبوا قول الزور " ،" ومن الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبیل الله " در تفاسیر روایی وارد شده است مجموع این روایات نظر منفی امامان را در باره موسیقی نشان می دهد به این جهت که موسیقی از مصادیق لهو ولغو میشود بعد ها فقهاء روی همین روایات کار کرده ونوعی از موسیقی را که لغو ولهو نباشد را به عنوان موسیقی مجاز اسثناء کرده اند در این مورد مراجعه کنید به کتاب علوم قرانی تالیف ایه الله معرفت ص۳۹۴ با عنوان : غنا وموسیقی از دیدگاه شرع که بحث خوبی از نظر قران وروایات وآراء فقهاء آورده اند 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ استادگرامی اگرامکان دارد درباره نظریه نسخ مشروط ازمرحوم معرفت مختصری توضیح بفرمایید.ممنون 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ این نظر در کتاب علوم قرانی استاد معرفت ص۲۶۵ وارد شده ایشان معتقدند ایاتی که مشهور به نسخ هستند در شرایطی نازل شده اند با گذشت ان شرایط ظاهرا منسوخ شده اند اما با بازگشت دوباره همان شرایط مجددا قابلیت عمل خواهند یافت لذا نسخ آنها مشروط بوده نه دائمی ومطلق مثلا ایه عدد مقاتلین درسوره انفال که به مومنان امر می کند در میدان جنگ هر نفر با ۱۰ نفر مقاتله کنند متعلق به دوران ضعف وکمبود نفرات مسلمانان است ودر شرایط قوت وکثرت هرنفر باید با ۲ نفر مقابله کند از نظر آیت الله معرفت هر دو آیه معتبر ور شرایط خاص خود قابل عمل است 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ سلام و عرض ادب چندسوال داشتم در مورد روزه و نماز مسافر : شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 1- آیا در این آیه می توان از سیاق نتیجه گرفت که علت نهی روزه بر مسافر و مریض، عسر و حرجی است که مریضی و مسافرت ایجاد می کند؟ 2- یا منظور آیه مریض و مسافر نوعا می باشد؟ 3- اگر نوعا میباشد چرا برای هر نوع مریضی روزه برداشته نمی شود؟ 4- چرا با اینکه اغلب احادیثی که مسافر را تعریف می کنند از عبارت "مسیرة یوم" استفاده می کنند، ملاک قرار داده نشده و مسافت حدود 8 فرسخ ، که در آن روزگار با شتر مسیرة یوم بوده است، اختیار شده در حالی که امروزه "مسیرة یوم " با حداقل ماشین (سرعت 80 کیلومتر در ساعت) قریب به 800 کیلومتر میباشد و به نظر میرسد این انطباق در نظر گرفته نشده است؟ 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ سوالات مربوط به آیه روزه نوعا سوالات فقهی است ومن تخصص فقهی لازم را ندارم البته در روایات ما در باره حد سفر دو تعبیر متفاوت وارد شده که عبارتند از : مسیره الیوم ودیگری اربعه فراسخ وفتوای فقهاء هم تحت تاثیر این دو تعبیر متفاوت شده است در این خصوص نظر مرجع خود را جویا شوید 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ سلام علیکم جناب استادمعارف.ایام مبارک .برای پژوهش ارتباط استغفار با اسماالحسنی بمانند غفور رحیم ونیز مثل آیه ۲۵سوره شوری_۱۲ممتحنه و...نظر جنابعالی چیست و پیشنهادراهنمایی در این باره چه هست ؟از حضرتعالی و کانال سودمند شما بی نهایت سپاسگزارم پاینده باشید . 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ در این موارد من نظر خاصی ندارم البته بر اساس قواعد ومتدهای رائج در معناشناسی می توان گفت بین اسمهای اخر ایات ومضامین انها ارتباط وجود دارد یا در سیاق پیوسته ایات معانی کلمات هر ایه بر پایه همنشینی با کلمات قبل وبعد به دست می آید در هر حال تدبر در آیات قران نکات خوبی از حقایق قرآنی به دست می دهد 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ میشه از دکتر معارف بپرسید : تاریخچه دقیق شبهه اقتباس قرآن از عهدین به چه زمانی بر می گردد؟؟ 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ در خصوص تاریخچه دقیق شبهه اقتباس قران از عهدین ارجاع می دهم به کتاب شناخت قران تالیف خودم از انتشارات نبا فصل چهارم با عنوان :" نقد دیدگاه خاورشناسان در باره تاثیر پذیری قران از کتاب مقدس " ص۱۰۸ باعنوان : سیر تطور شبهه 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی ربا از دیدگاه قرآن و حدیث🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . 1381 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > اقتصاد بهداشت و درمان استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: منصور پهلوان | دانشجو: محبوبه ابتسام لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/99329 🆔 @ostadmaaref