💠 پاسخ:
♦️ درباره این سوال معتبرترین دلیل به نظرمن روایاتی است که کلینی در جلد اول الکافی ص ۲۲۸ نقل کرده است.
✅ در حدیث اول جابر از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده که امام فرمود: احدی از مردم نمی تواند ادعا کند که قران را همانطور که نازل شده جمع کرده جز انکه دروغ میگوید مگر علی بن ابی طالب وامامان بعد از او
تعبیر همانطور که نازل شده می تواند ناظر به جمع بر اساس ترتیب نزول باشد.
✅ اما جهت اطلاع بیشتر مراجعه شود به کتاب درامدی بر تاریخ قران از اینجانب ص۱۵۳ باعنوان؛ جمع قرآن توسط امام علی (علیه السلام).
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️ خداوند در آیه ۶۹ سوره النساء پیامبران، صدیقان، شاهدان و صالحان را از مصادیق نعمت یافتگان برشمرده و می فرماید: اطاعت کنندگان از خدا و رسول با آنان محشور می شوند. این یعنی اینکه گروه های یاد شده از حق شفاعت برخور دارند و نیز یعنی آنکه وسیله معیت مومنان با خودشان قرار می گیرند.
✅ لذا به نظر اینجانب کلیه کسان یا عواملی که طبق آیات و روایات از حق شفاعت برخودارند شایسته توسل یعنی وسیله قرار گرفتن باذن الله هستند؛ از جمله شهداء که طبق آیه ۱۵۴ سوره بقره و آیه ۱۶۹ سوره آل عمران از حیات و شعور برخوردارند.
🆔 @ostadmaaref
آیه+2+سوره+مائده- ۱۳۹۳-۰۵-۲۲.wma
7.71M
🌱 تفسیر آیه 2 سوره مائده
☘ شبکه چهار سیما
🍀 برنامه #طرح_قرآنی_1448
📝 1393/05/22
🆔 @ostadmaaref
دکتر معارف . مقاله نویسی ۱.mp3
18.21M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 #مقاله_نویسی
📝 جلسه 1
🆔 @ostadmaaref
دکتر معارف . مقاله نویسی ۲.mp3
11.57M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 #مقاله_نویسی
📝 جلسه 2
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️ فواصل آیات یعنی وزن واحد انتهای آیات که در سوره های مکی مانند: کورت وانفطار و... محسوس است. فواصل ایات چیزی شبیه قافیه در شعر است.
✅ کاربرد فاصله در آیات قرآن به زیبایی و سجع موزون و آهنگ آیات و موسقی پذیر شدن آنها و در نتیجه خوش تلاوت شدن آنها مربوط می شود.
🔹 در این زمینه می توان به رساله دکتری اقای دکتر آخوند که در پردیس فارابی دانشگاه تهران اخیرا دفاع کرده اند و با راهنمایی آقای مهدوی راد و مشاوره اینجانب بوده مراجعه کرد.
🆔 @ostadmaaref
آیه+134+سوره+آل+عمران-۱۳۹۳-۰۵-۲۱.wma
8.02M
🌱 تفسیر آیه 134 سوره آل عمران
☘ شبکه چهار سیما
🍀 برنامه #طرح_قرآنی_1448
📝 1393/05/21
🆔 @ostadmaaref
بررسی حدیث تجلّی خداوند در قیامت به صور مختلف و نقد برداشت ابن عربی از آن.pdf
447.8K
#مقاله
بررسی حدیث تجلّی خداوند در قیامت به صور مختلف و نقد برداشت ابن عربی از آن
#روایات
#حدیث_تجلی
#اسناد_حدیث
#فقه_الحدیث
#ابن_عربی
#توحید
#معاد
مجله
#پژوهش_دینی
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت سی و یکم:
💠 ویژگیهای وحی (4)
♦️ آغاز بحث مصونیت وحی به طور عام و قرآن به طور خاص از رهیافت تحریف بشری:
✅ بیان شواهدی از آیات و توضیح مختصری درباره این شواهد
✅ بیان شواهدی از روایات
🆔 @ostadmaaref
roshana 031.mp3
5.42M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 31
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️در خصوص سند نویسی برای روایات خاورشناسان این موضوع را متعلق به قرن دوم می دانند؛ اما قرائنی وجود دارد که سابقه سند نویسی را برای قرن اول تایید می کند.
✅ در این خصوص می توان به کتاب دراسات فی الحدیث النبوی وتاریخ تدوینه اثر محمد مصطفی اعظمی مراجعه کرد.
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟ارزش و اعتبار دنیا از منطر قرآن و نهج البلاغه🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1393 . کارشناسی ارشد
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: ملیحه سادات سیدرضا | دانشجو: لعیاسادات چاوشی
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/788648
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟عالم ذردرآیات وروایات🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1388 . کارشناسی ارشد
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدکاظم عسکری | دانشجو: ام البنین هروی
قرآن کریم هم به طورمستقیم وغیرمستقیم جریان عالم ذررامطرح نموده است.دراین زمان خداوندمتعالب خطاب به خلائق خودباایجادکلام براساس صفت فعلش می پرسدآیامن چروردگارشمانیستم وبنی ادم نیزبه واسطه القاآتی که خداوند متعال دردرون آنها برای درک ربوبیت خودقرارداده است اقرارمی کننداقراری که رضایت وقبول رادرپی دارد.انسان صحنه عالم ذررابه خاطرندارد امامعرفت آن به صورت فطری دردرون اوباقی است ودردنیا به واسطه کتب آسمانی وانبیاءالهی تذکرداده می شود.
#الذر
#طینت
#فطرت
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/797695
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟نقد وبرسی دیدگاه های تفسیری رشاد خلیفه در 5 جزء دوم قرآن🌟
پایاننامه . دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1388 . کارشناسی ارشد
استاد راهنما: عظیم عظیم پور | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: سیدهسمانه جعفرزاده
در سال های اخیرموضوع معجزه ریاضی قرآن که توسط رشاد خلیفه عنوان شد، ذهن محققان قرآنی را به خود معطوف داشت. وی نتایج تحقیق خود را در همین ضمینه در کتابی منتشر کرد، که درآن به شرح و توضیح افکار و اندیشه هایش که در طول مطالعه بر روی قرآن بدست آورده پرداخت که سراسرآن شبهاتی است که با اصول اسلام در تضاد می باشد. بر همین اساس بر ان شدیم تا در این پایان نامه تحصیلی به بررسی این موضوعات بپردازیم.در ابتدا ،آیات 5 جزءدوم که محدوده کار تعیین شده بود ،مورد مطالعه قرار گرفت و سپس آیاتی که رشاد در ذیل آن ها به اظهار نظراتش پرداخته ، انتخاب شد و سپس به تفکیک نوع شبهات و موضوعات پرداخته و هر کدام از شبهات ، با توجه به نوع آن(از قبیل:فقهی،حدیثی،تفسیری و ...)و با استفاده از منابع مرتبط با آن موضوع ،نقد و بررسی شد. پس از بررسی و تحقیق، این نتیجه حاصل شدکه تمام نظریات رشاد خلیفه با آیات قرآن وآراء مفسران ناهماهنگ و در تضاد بوده است .
#رشاد خلیفه
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/806023
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️چنین انگاره ای در بین عالمان شیعه وجود ندارد که ائمه همه چیز را گفته اند مگر اخباریون که ممکن است چنین عقایدی را ترویج کنند.
✅ البته امامان علیهم السلام حقایق زیادی را در زمینه قران، فقه، اخلاق، عقاید و... در اختیار ما قرار داده اند؛ اما تأکیدشان همیشه این بود که ما اصول را در اختیار شما می گذاریم، شما فروعات را استخراج واستنباط کنید.
✅ در کتاب اصول کافی امام صادق علیه السلام می فرماید: هیچ مطلبی نیست مگر آنکه ریشه ای در کتاب وسنت دارد؛ اما دانش مردمان به آن نمی رسد.
🔹 البته این برای آن بود که عقلها به کار افتد (به جای آنکه بخواهند خودشان سیر تا پیاز مطالب را بیان کنند.).
🆔 @ostadmaaref
بررسی سیر تاریخی کتابت حدیث در شیعه.pdf
499.9K
#مقاله
بررسی سیر تاریخی کتابت حدیث در شیعه
#روایات
#کتابت
#تدوین
#اصول
#مکتوبه
#مسائل
#صادقین
مجله
#علوم_حدیث
🆔 @ostadmaaref
💠 معنای عاشورا و تاسوعا
🔹 چرا روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش را عاشورا گفته اند؟
♦️ اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشته اند که چون عشر و عاشر از یک ریشه اند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم. و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند را روز نهم ماه محرم گفته اند.
اما این معنای به دلایل زیر اشتباه است:
1- آیا واژه عاشورا برای دهم ماه های دیگر نیز بکار می رود؟
مثلا آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟
یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟
2- آیا اگر امام حسین (ع) مثلا در یازدهم محرم شهید می شد آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می شد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
3- آیا اعراب قبل از این واقعه به دهم محرم عاشورا و نهم محرم تاسوعا می گفتند؟
در هیچ منبعی حداقل در مورد تاسوعا چنین چیزی وجود ندارد.
4- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می شوند: اول –ثانی- ثالث- رابع ...... و یا اولا –ثانیا- ثالثا- رابعا و...
چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده پذیر باشند. یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ نمود مثل تاسوعا –عاشورا – ثامونا – سابوعا.
اما می بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی کنند.
لذا نمی توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند. و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند.
🔴 اما تفسیر و معنای ما از عاشورا و تاسوعا:
عشر به کسر عین و عشرت, به معنای معاشرت و مصاحبت است.
معاشر به ضم میم یعنی مصاحب
و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت می باشد.
خداوند می فرماید وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ(نسا/19 ) - با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید.
عشیر یعنی همدم و رفیق –
وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ( حج/13 ) - چه بد دوستی انتخاب کرده اند و چه بد معاشر و رفیقی است.
العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می شود که معاشرت خصلت او باشد.
العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می کنند.
و عاشوراء مبالغه است از میل به معاشرت. یعنی روزی که میل معاشرت ورفاقت با امام به شدت بالا می رود.
با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می گیرد و معنی نهم را از دست می دهد.
اتسع به فتح الف یعنی گروههای 9 نفره شدند . اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد- گشاد شد- فراخ گردید.
اتساع یعنی گسترده شدن – گشاد شدن – بالا رفتن ظرفیت.
اتساع شرائین ؛ یعنی رگ ها گشاد شدند و ظرفیتشان برای عبور خون زیاد باشد.
التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد.
و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد.
و تاسوعا این معنی را پیدا می کند: روزی که ظرفیت بالا می رود و در سینه ها فراخی ایجاد می شود و به جای تنگی , وسعت می یابد.
این دو نام از ابداعات امام سجاد(ع) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبراکرم(ص) از عاشورا گفته شده است اکثرا جعلیات بنی امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین(ع) است.
اما در مورد تاسوعا تقریبا نداریم که قبل از امام سجاد(ع) لغت تاسوعا بکار برده شده باشد. و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است.
کتاب #از_عاشورا_تا_اربعین
#عبدالله_مستحسن
💠 پاسخ:
♦️در این زمینه قبلا نظر داده ام که تاسوعا وعاشورا از نظر لغوی با روز نهم ودهم هرماهی از جمله ماه محرم هماهنگ است. ( https://t.me/ostadmaaref/997 )
✅ مثلا در امتهای قبل از اسلام روز دهم هر ماهی را روزه می گرفتند، اما اسلام با قرار دادن روزه در ماه رمضان آن روزه را نسخ کرد؛ لذا در روایات آمده: آن رمضان نسخ صوم عاشورا که منظور دهمین روز هرماهی است. نه فقط ماه محرم.
🔹 من در باره تحقیقی که این دو اصطلاح را متعلق به امام سجاد می داند نظر خاصی ندارم.
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟بررسی مباحث کیهانی (نجوم) در قرآن🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدحسین امیدیانی | دانشجو: محمدعلی نصرتی بیابانکی
دسترسی به فایل تماممتن پیشینههایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست.
در قرآن کریم آیات بسیاری پیرامون خلقت وعظمت آسمان ها وزمین و مباحث کیهانی نازل شده است که گذر زمان و پیشرفت های علوم تجربی اصالت آنها را اثبات نموده است که خود این مطلب ، زمینه هدایت برای نوع بشر را درقالب توجه به این مسائل فراهم نموده است . در تحقیق حاضر ضمن بررسی ، تشریح وتفسیر علمی پاره ای از آیات که در آنها به مسائل کیهانی پرداخته شده است به اثبات این مطلب خواهیم پرداخت که هدف اصلی طرح این گونه مباحث علمی در قرآن کریم ( خصوصا مباحث کیهان شناسی) همانا هدایتگری است که در قالب پرده برداشتن ازرموزو اسرار هستی ،به عنوان نشانه هائی از قدرت وعلم لایزال خداوند متعال برای انسان در قالب آیات عرضه شده است. در این پایان نامه ضرورت توجه به مباحث نجومی در قرآن و اهداف قرآن از طرح این مباحث (از جمله خداشناسی، معادشناسی، نظمشناسی جهان و بیان حقایق علمی) بیان میشود. سپس نگارنده با ذکر تعریف و تاریخچه علم نجوم, نگاهی اجمالی به مباحث نجومی مطرح شده در قرآن میاندازد. همچنین پدیدههای آسمان، زمین، خورشید، ماه و ستارگان را از منظر قرآن به اجمال بررسی میکند و در پایان به این نتیجه میرسد که قرآن کتاب نجوم نیست ولی گزارههای علمی (حدود 150 آیه نجومی) در قرآن وجود دارد که لازم است با توجه به یافتههای کیهان شناسی، تفسیر بهتری از آنها ارائه و اعجازهای علمی و نظریهپردازیهای علمی آنها شناخته شود و تفسیرهای غیر صحیح آیات اصلاح و چالشهای توهمی قرآن و علم نجوم برطرف شود.
#نجوم
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/807580
🆔 @ostadmaaref