eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
644 دنبال‌کننده
247 عکس
39 ویدیو
226 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه دفاع از رساله دکتری خانم طاهره ناجی با حضور دکتر معارف بعد از ظهر 25 شهریور 1396👇👇👇👇👇
آشنایی با کتاب المختار من کلمات الامام المهدی علیه السلام.pdf
441.9K
#مقاله آشنایی با کتاب المختار من کلمات الامام المهدی علیه السلام #روایات #امام_مهدی #المختار_من_کلمات_الامام_المهدی #محمد_غروی مجله #سفینه 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت بیست و هفتم: 💠 مفاد وحی قرآنی (7): ♦️ آخرین قسمت از دلایل وحیانی بودن الفاظ قرآن: ✅ وجود دو لفظ « قرائت» و « تلاوت» در قرآن و بررسی تعابیر مربوط به این دو لفظ در آیات. ✅ وجود الفاظی که بیانگر خطاب به پیامبر هستند. 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 27 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی تطبیقی تفاسیر تبیان ومفاتیح الغیب در موضوع آیات امامت🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > استاد راهنما: سیدمحسن میرباقری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: مهدی صمدی چکیده در قرآن کریم آیات بسیاری پیرامون امامت نازل شده است که بسیاری از صحابه گرانقدر و علما و مفسرین فریقین براین مطلب تصریح کرده‌اند، در تحقیق حاضر ضمن بررسی این آیات سعی بر این است که در قدم نخست تعریفی واضح از امام و اوصاف او ارائه ، ودر کنار آن آیاتی که به تصریح صحابه در شأن و منزلت امامت امام علی(ع)نازل شده اندرا بصورت تطبیقی در دوتفسیر تبیان و مفاتیح الغیب (که هردو از جایگاه والائی در بین اصحاب خود برخوردارند) بررسی نمائیم ،درضمن آنکه دیدگاه کلی هردو مفسر بیان می شود نقدی برنظریات آنها ارائه می گردد که شامل ایرادات ومناقشات بوجود آمده در این زمینه می باشد وبا ارائه مستندات کافی از فریقین سعی در دفاع از نظر صحیح به عمل خواهد آمد. تطبیقی تبیان ومفاتیح الغیب لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/655798 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی تفاوت نحوه مواجهه حضرت ابراهیم و حضرت موسی (علیهما السلام) با ابتلائات در قرآن🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده علوم حدیث - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1392 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: محمد (کاوس) روحی برندق | دانشجو: فاطمه میرزائی یزنی پایان نامه حاضر با محور قرار دادن موفقیت‌ حضرت ابراهیم و حضرت موسی (علیهما السلام)‌ در تمامی ابتلائات، به دنبال بررسی‌ تفاوت نحوه‌ مواجهه ایشان با ابتلائات الهی‌ در قرآن و آثار مترتب بر آن می‌‌باشد. بدین منظور تحقیق حاضر شامل مقدمه و پتج فصل است که در فصل اول دورنمایی‌ از موضوع تحقیق، تحت عنوان کلیات با تبیین مواردی چون اهداف تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق، فرضیات و روش تحقیق، و در نهایت مفهوم‌‌شناسی‌ آغاز می‌‌شود. در فصل دوم که به لحاظ نظری‌، مقدمه‌ای برای بحث اصلی تحقیق با موضوعیت ابزارهای‌ ابتلا شامل «مال، فرزند، انتخاب انبیایی‌ از جنس مردم، تفاوت و اختلاف میان انسان‌ها، شرکت در جهاد، دشواری‌ها و سختی‌ها در راه دین» و فلسفه آن از منظر قرآن شامل «بروز شخصیت حقیقی افراد، تربیت و تکامل انسان و رسیدن به مراتب عالی، بازشناسی مومن از منافق، پاکیزگی جسم و روح و تصفیه قلوب، معیاری برای ثواب و عقاب، تشخیص عمل نیکوتر، ظهور افعال، مقیاس داوری، توبه و بازگشت به سوی حق، افزایش ایمان و پیدایش یقین، افزایش روحیه صبر» بیان می‌‌شود. در فصل سوم، به جهت لزوم آشنایی کامل با ابتلائات حضرت ابراهیم (علیه السلام) شامل «ایستادگى در برابر انبوه عظیم مشرکان به تنهایى و تحمل تهدیدها، مبارزه با بت‌پرستی‌ و افتادن در آتش، هجرت از زادگاه به سرزمینی‌ دور برای‌ پیگیری‌ مسئولیت رسالت، جدایی‌ از زن و فرزند و اسکان آنان در بیابان بى‌آب و علف مکّه و قیام به فرمان خداوند و اقدام به قربانى کردن فرزند» و ابتلائات حضرت موسی‌ (علیه السلام) شامل«رشد در خانه فرعون، قتل قِبطی، دوره شبانی، دشمنى‌ها و پیمان‌شکنى‌هاى پیوسته فرعونیان با وی‌ در دوره رسالتش و تهدید او، هجرت به سرزمینى دور براى پیگیرى مسئولیت رسالت، گرفتار شدن در میان قومى سرکش، خودخواه و بهانه‌جو و زیادتخواه، و انحراف قوم» تمامی موارد مذکور با توجه به آنچه که در قرآن بدان اشاره گردیده است تبیین می‌‌شود. در فصل چهارم، و در گام آخر برای رسیدن به هدف اصلی تحقیق پنچ بخش ارائه می‌شود؛ در بخش اول، به راهکارهای حضرت ابراهیم (علیه السلام) در مواجهه با ابتلائات الهی شامل «بهره‌گیری‌ از راه‌کارهای‌ صبر، تقوا، تسلیم و فرمانبرداری‌، بهره‌مندی از نیروی ایمان و الطاف الهی و استفاده از شیوه‌های‌ درست و منطقی‌ در دعوت از جمله؛ بیان شجاعانه عقاید توحیدى، بهره‌گیری‌ از دعا، بهره‌گیری از جدال نیکو در مناظره و مجادله، رحمت و شفقت به مخاطبان، تربیت و تعیین نقیبان و کادر اصلی دعوت» و در بخش دوم به راهکارهای حضرت موسی (علیه السلام) با ابتلائات الهی شامل «همان راهکارهای‌ حضرت ابراهیم به همراه برخی‌ راهکارهای‌ اختصاصی‌ از جمله بهره‌گیری‌ از تعلیم در محضر استاد و یاری‌ گرفتن از مشاور» و در بخش سوم به مشترکات این راهکارها از جمله «صبر، اطاعت و تسلیم، تقوا و خویشتن‌‌داری، استمداد از نیروی ایمان و الطاف الهی، بهره‌گیری‌ از هجرت و استفاده از شیوه‌های‌ درست و منطقی‌ در دعوت و تبلیغ به دین الهی» و در بخش چهارم به مختصات راهکارها حاوی‌ «برگزاری ضیافت و مهمان‌نوازی، تأسیس و تطهیر بیت الله و مرکز عبادت و تأکید بر نماز، پیشتازى در نیکىها و بهره‌گیری‌ از استاد و مشاور» اشاره می‌‌شود. و در بخش پنجم به آثار و مراتب بدست آمده برای این دو نبی الهی در مواجهه با ابتلائات که در قرآن بر آنها تاکید شده پرداخته خواهد شد. در فصل آخر نیز علاوه بر پاسخگویی‌ به سوالات و قبول فرضیه‌های‌ طرح شده، به منظور کاربردی‌ کردن هر چه بیشتر مطالب، راهکارها و پیشنهادهایی‌ ارائه می‌‌شود. ابراهیم لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/664919 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟راه کارهای جذب و تربیت دینی جوانان در کتاب و سنت🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: یداله حبیبی | دانشجو: سیدمسعود قریشی نگرش اسلام به جوان و دوران جوانی، نگرشی مبتنی بر واقعیت است. این نگاه واقع بینانه تصویری کامل از ابعاد و زوایای وجودی انسان در دوره جوانی به تصویر می کشد، به گونه ای که نقاط مثبت و منفی ویژگی هایی انگاشته شده است؛ بدین معنا که اسلام برخی ویژگی هایی را که ما نسبت به آن ها ارزش داوری منفی داریم، مقتضای دوره جوانی و حتی لازم? آن می داند که البته باید هدایت و تربیت شود؛ این ویژگی ها مقطعی و عرضی است و چنان نیست که همیشگی و تا آخر عمر با جوان همراه باشد. از منظر آیات و روایات ویژگی های دوران جوان که عبارتند از: 1.ضمیری بسیار پذیرا و مستعد 2.تنش های روانی شدید 3. گرایش به دین و معنویت 4. جوانی سرشار از نیروهای جسمی 5.جوان، بر خوردار از استعدادها و توانایی های عقلی و ادراکی زیاد 6.جوان و علم و دانش اندک 7.حساسیت و زودرنجی جوان 8. زیبا خواهی و زیبایی جویی جوان 9 و10. استقلال خواهی و مشارکت جویی جوان 11.نرم دلی و انعطاف پذیری جوان 12.آرزومندی جوان تبیین شده است و سعی بر آن بوده شناخت و معرفت نسب به جوانی و دوران جوانی ایجاد شود تا بتوان برنامه ریزی صحیحی انجام شود. در بیان موانع رشد و تربیت دینی در دوران جوانی به دو حوزه بسیار مهم اشاره شده است. الف:عوامل محیطی (شامل: خانواده، دوست، اجتماع، سیاست، اقتصاد و محتوای آموزش اعتقادی و روند بستر اخلاقی پیرامون جوان) ب:عوامل فردی (شامل: سعی و کوشش، تقوا، انجام واجبات و تکالیف الهی، دوری از دام های شیطان، دوری از رزائل اخلاقی همچون غفلت، آرزهای دراز، غرور، لجاجت، حب دنیا، تکبر، سوئ ظن، عجله، تعصب بی اساس). با فرض موضوعات مطروحه و آشنایی کامل و وافی مربی نسبت به متربی می توان از ابزارهایی همچون.1- الگوپذیری و محبت خدا و رسول و اهلبیت بهترین روش جذب و تربیت جوان 2- خیرخواهی، محبت به جوان در دعوت و تربیت جوان 3- محیط تربیتی نشاط آور، جذاب و سالم باید باشد 4- ایجاد گروه های دوستی سالم 5- نقش تربیتی قرآن و عبادات 6- تکریم شخصیت 7-ایجاد قوای تعادلی. در جذب و تربیتی جوانان بهره جست. اهل بیت های جوان لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/673203 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقش قرآن در تحول فرهنگ عصر نزول با تأکید بر نقد نظر خاورشناسان🌟 پایان‌نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده ادبیات و علوم انسانی . 1390 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: نصرت نیل ساز | دانشجو: حسن زرنوشه فراهانی قرآن کریم در جامعه ای نازل شد که گرچه فرهنگ هایی مطابق با ارزش های انسانی در آن یافت می شد، امّا بسیاری از آداب و رسوم و فرهنگ های حاکم بر آن جامعه، منحط و بی ارزش و یا تحریف شده از اصل خود بودند. لذا از آن جا که قرآن کریم در اندیشه تصحیح زندگی انسان و رساندن او به کمال بود، به طور طبیعی به فرهنگ های حاکم بر جامعه نیز نظر داشت و به چهار طریق فرهنگ ستیزی، اصلاح فرهنگی، فرهنگ پذیری و جایگزینی فرهنگی به مواجهه با آن ها پرداخت. امّا همین توجه قرآن به فرهنگ های زمانه نزول، باعث شد تا گروهی از خاورشناسان و نیز برخی پژوهشگران مسلمان، قرآن را متأثّر از فرهنگ عصر جاهلیت و تورات و انجیل بدانند تا از این طریق الهی بودن قرآن را مخدوش کنند و قرآن کریم را ساخته دست پیامبر(ص) معرفی نمایند. مهم ترین دلیل آن ها بر این مدّعا وجود تشابهات و همخوانی هایی میان قرآن و کتاب مقدّس است؛ غافل از این که اگر هم تشابهی میان قرآن و کتاب مقدّس باشد، به دلیل وجود منشأیی واحد برای هر دوی آن هاست. به علاوه این که قرآن کریم در بسیاری از مسائل عقیدتی و تاریخی با کتاب مقدّس تفاوت دارد و این تفاوت، خود دلیلی است بر عدم تأثیرپذیری قرآن از کتاب مقدّس. دلیل این پندار خاورشناسان نیز اتّکا بر پیش فرض هایی اثبات نشده است. پیش فرض های آن ها عبارتند از: با سواد بودن پیامبر اسلام(ص)، وجود ترجمه عربی کتاب مقدّس در زمان بعثت، آموختن مضامین کتاب مقدّس از طریق سماع و آموختن مضامین کتاب مقدّس از طریق معلّم که در این تحقیق، به نقد تفصیلی این چهار پیش فرض پرداخته و به نادرستی آن ها پی بردیم. فرهنگی قرآن جاهلیت لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/677201 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟سبب شناسی چشم زخم در آیات و روایات🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدمحسن میرباقری | دانشجو: ایمان الله دادی کندی در این پایان نامه به بررسی چشم زخم و چگونگی و آثار و پیامدهای آن از دید آیات و روایات و کلام بزرگان آمده است.در مورد چشم زخم در قرآن مبحث مفصلی نیامده است بلکه چیزی که نظر مفسران را به خود جلب می کند در ابتدا شأن نزول آیه 51 سوره قلم می باشد که مفسران بر این اساس به تفسیر این آیه کریمه پرداخته اند.از این آیه برخی معنای چشم زخم را برداشت کرده اند. اما عده ای دیگر آن را معنایی کنایی و در حدشدت خشم تعبیر کرده اند. حتی معتقدند که این آیه دلالت بر تضاد رفتاری کفار دارد، یعنی از طرفی آنها با چشمهای خود به اعجاز نگاه می کنندو وقتی که قرآن برای آنها خوانده می شود مجذوب می شوند و پشت سر پیامبر می گویند که پیامبر مجنون است. و از طرف دیگر همچنین به نظر می رسد آیه ای که در سوره یوسف می باشد، وآیه 51 سوره قلم و آیه حسد (در معوذتین) نیز از جمله آیاتی است که برخی از آن به عنوان مصداق چشم زخم استفاده کرده اند. برخی مفسران از برخی آیات اجمالا به این نتیجه رسیده اند که به مسئله چشم زخم اشاره شده است.غیر از از قرآن منبع دیگری به عنوان روایات و احادیث در اختیار ما قرار دارد و برخی روایات مسئله چشم زخم را مورد اشاره قرار داده اند . بسیاری از دانشمندان امروزی هم معتقدند که برخی چشمها از یک نیروی مغناطیسی خاصی برخوردارند که می تواند مثل اشعه لیزر عمل کند. این مسئله هم از نظر علم و هم از نظر عقل قابل قبول است که نیروهای فوق العاده ای در برخی اعضای بدن هست که تأثیراتی اعمال می کند.از نگاه روایی نیز نه تنها منعی در این رابطه وجود ندارد، بلکه روایاتی وجود دارد که براساس آن می توان گفت مسئله چشم زخم تا حدی قابل قبول است، برای مثال واژه هایی مثل رقیه به معنای تعویذ و نوشتن دعاهایی برای چشم زخم وجود دارد. زخم لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/690219 🆔 @ostadmaaref
اعجاز و بلاغت قرآن.pdf
5.83M
#مقاله اعجاز و بلاغت قرآن #قرآن #علوم_قرآن #معجزه #اعجاز #بلاغت #بلاغت_قرآن مجله #کیهان_فرهنگی 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ باتوجه به اینکه روایت زیر در چندین کتاب روایی ذکر شده نظر شما راجع به سند و متن روایت چیست؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
🔴 «حَدَّثَنَا عَلِيُّ- بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ الْآدَمِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيُّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيَّ (ع)» يَقُولُ: ☘ عاشَ نُوحٌ (ع) أَلْفَيْنِ وَ خَمْسَمِائَةِ سَنَةٍ وَ كَانَ يَوْماً فِي السَّفِينَةِ نَائِماً فَهَبَّتْ رِيحٌ فَكَشَفَتْ عَنْ عَوْرَتِهِ فَضَحِكَ حَامٌ وَ يَافِثُ فَزَجَرَهُمَا سَامٌ (ع) وَ نَهَاهُمَا عَنِ الضَّحِكِ وَ كَانَ كُلَّمَا غَطَّى سَامٌ شَيْئاً تَكْشِفُهُ الرِّيحُ كَشَفَهُ حَامٌ وَ يَافِثُ فَانْتَبَهَ نُوحٌ (ع) فَرَآهُمْ وَ هُمْ يَضْحَكُونَ فَقَالَ مَا هَذَا فَأَخْبَرَهُ سَامٌ بِمَا كَانَ فَرَفَعَ نُوحٌ (ع) يَدَهُ إِلَى السَّمَاءِ يَدْعُو وَ يَقُولُ اللَّهُمَّ غَيِّرْ مَاءَ صُلْبِ حَامٍ حَتَّى لَا يُولَدَ لَهُ إِلَّا سُودَانٌ اللَّهُمَّ غَيِّرْ مَاءَ صُلْبِ يَافِثَ فَغَيَّرَ اللَّهُ مَاءَ صُلْبِهِمَا فَجَمِيعُ السُّودَانِ حَيْثُ كَانُوا مِنْ حَامٍ وَ جَمِيعُ التُّرْكِ وَ السَّقَالِبَةِ وَ يَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ وَ الصِّينِ مِنْ يَافِثَ حَيْثُ كَانُوا وَ جَمِيعُ الْبِيضِ سِوَاهُمْ مِنْ سَامٍ وَ قَالَ نُوحٌ (ع) لِحَامٍ وَ يَافِثَ جَعَلَ اللَّهُ ذُرِّيَّتَكُمَا خَوَلًا لِذُرِّيَةِ سَامٍ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لِأَنَّهُ بَرَّ بِي وَ عَقَقْتُمَانِي فَلَا زَالَتْ سِمَةُ عُقُوقِكُمَا لِي فِي ذُرِّيَّتِكُمَا ظَاهِرَةً وَ سِمَةُ الْبِرِّ بِي فِي ذُرِّيَّةِ سَامٍ ظَاهِرَةً مَا بَقِيَتِ الدُّنْيَا» (علل الشرائع، ج1، ص32) ♦️ ترجمه: 🌴 «حضرت نوح دو هزار و پانصد سال عمر كرد. روزى در كشتى به خواب رفته بود که بادى وزيد و (دامن لباسش را بالا زد و) عورتش نمايان شد، حام و يافث (از ديدن عورت پدر) خنديدند، و سام ايشان را نهی كرد و ملامت و منع نمود از خنديدن، و هر چه عورت پدر را می پوشانيد، حام و يافث آن را می گشودند كه (در آن هنگام) حضرت نوح بيدار گرديد و مشاهده كرد كه آنها می خندند، سبب خنده ی آنها را پرسيد. سام قضيه را بيان داشت، حضرت نوح(ع) دست به طرف آسمان بلند كرد و گفت: خدايا تغيير بده آب صلب حام و يافث را، و خداوند آب صلب حام و يافث را تغيير داد، بدين جهت تمامى سياه پوستان هر كجا باشند از اولاد حامند و تمامى ترک(مغولها) و سقالبه و يأجوج و مأجوج و اهل چين (زردپوستان) از اولاد يافثاند، و تمامى سفيد پوستان از نسل سام می باشند. سپس حضرت نوح به حام و يافث فرمود: خداوند قرار دهد فرزندان شما را برده فرزندان سام تا روز قيامت! زيرا سام با من نيكى كرد و شما عملى را مرتكب شديد كه سبب عاق من گرديديد؛ و پيوسته علامت عاقّ من به شما در فرزندانتان، و علامت نيكى سام به من در فرزندانش ظاهر و هويدا باشد تا قيامت.» 🔹 منبع: (صدوق، علل الشرایع، ج1 ص 31-32؛ کاشانی، ج2، ص 542؛ مجلسی، بحارالانوار، ج6 ص314؛ جزائری، ص 69؛ عروسی حویزی، ج2، ص 362؛ قمی ‌مشهدی، ج6، ص 167- 168) 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ در باره حدیث یادشده ذکر سه نکته ضروری است: ✅ حدیث یادشده تک منبعی است چون ملاک منبع، منابع متقدمان است که فقط علل الشرایع است وبقیه منابع از منابع متاخران هستند که از شیخ صدوق گرفته ودر کتابهای خود اورده اند لذا حدیث تک منبعی است. ✅ حدیث یادشده یک خبر واحد از نوع ضعیف است چون در سند ان افراد مجهول و غیرموثق مانند سهل بن زیاد قرار دارد لذا حدیث نامعتبر است و چیزی با آن اثبات نمی شود. ✅ از عقلی و موازین قرانی معنا ندارد کسی خطایی بکند اما نسل او تا روز قیامت چوب آن را بخورند لذا احتمال جعل حدیث بر صدور آن از معصوم قوت دارد. 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ آیا زیات عاشورا دارای سند صحیح می باشد؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ زیارت عاشورا در کتب متقدمان دو منبع متفاوت دارد و با سند هایی وارد شده که نهایتا به امام باقر (علیه السلام) منتهی می شود این دو منبع یکی کامل الزیارت جعفربن محمد بن قولویه از علمای قرن ۴ است و دیگری مصباح المتهجد شیخ طوسی از علمای قرن ۵ است. ✅ مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار هردو روایت را در جلد ۹۸ از ص۲۹۰ الی ۲۹۶ درج کرده است اسناد از نظر اتصال وشخصیت ناقلان وضع بدی ندارد اماصحت یا ضعف انها طبق مبانی رجالی علما متفاوت است. 🔹 ضمنا برای مطالعه بیشتر می توان به مقالات علمی نگارش یافته در این زمینه همچون مقاله «سخنی در باب اعتبار سندی زیارت عاشورا» از آیت الله سید موسی شبیری زنجانی و یا مقاله «پژوهشی در اسناد و نسخه های زیارت عاشورا» از جناب آقای محمد جعفر رضایی رجوع نمود. 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت بیست و هشتم: 💠 ویژگی‌های وحی (1) ♦️ ویژگی اول، منشاء بیرونی وحی: ✅ توضیح بیرونی و خارجی بودن منشاء وحی ✅ بیان شواهدی از قرآن که بر این ویژگی دلالت می‌کنند. 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 28 🆔 @ostadmaaref
محرم یک ماه دارد و یک خورشید گفتار اول: امام حسین، گم شده انسان و انسانیت محرم یک ماه دارد و یک خورشید؛ ماه آن، قمر بنی هاشم و خورشید آن، حسین است. خورشیدِ چهره حسین در ظهر عاشورا از زمین کربلا چنان بر آسمان میتابد که خورشیدِ آسمان از خجالت در محاق فرو میرود. امیدواریم خورشید عاشورا ما را نیز بسان ذره هایی که از او پرتو می گیرند آسمانی کند. از خداوند می خواهیم که راه امام حسین و شیوه زندگی آن حضرت را که به دور از هر گونه عافیت طلبی بود، نصیب انسان و انسانیت امروز کند؛ انسان و انسانیتی که به قول حکیم فرزانه، علامه محمد رضا حکیمی، «امروزه اوّلی در کوچه ها و دوّمی در کتابها سرگردانند». البته به نظر من، بسیاری از این انسانها و انسانیت ها از کوچه ها و کتابها عبور کرده و به دانشگاه ها و حوزه ها رسیده اند و اکنون هر دوشان دنبال هم می گردند و سوگمندانه تا کنون همدیگر را نیافته اند. 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت بیست و نهم: 💠 ویژگی‌های وحی (2) ♦️دومین ویژگی، عدم دخالت اراده ی پیامبر در باب نزول وحی: ✅ بیان شواهد غیر ارادی بودن وحی در قرآن کریم 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 29 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟قیام حسینی و انتظار مهدوی🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1390 . کارشناسی ارشد موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی استاد راهنما: سیدمحسن میرباقری | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: فاطمه‌سادات آقابراری قیام امام حسین (ع) در طول تاریخ، اسوه و الگوی تمام قیام ها و فریادهای حق طلبانه و عدالت خواهانه بودن است. این قیام، تبلور حس خداپرستی، خداخواهی و پیاده کردن اوامر و تکالیف الهی و مبارزه با منکرات می باشد. هر چند در این راه امام حسین (ع) مأموریت یافته بود و برای رسالت خویش آماده سفر شد ولی حضور یاران خاص و خانواده اش قیام ایشان را جاودانه تر کرد. قیام حضرت مهدی (عج) جلوه ی دیگری از قیام امام حسین (ع) است و با همان انگیزه و اهداف می باشد. در همین راستا منتظران واقعی امام زمان (عج) باید با بررسی ابعاد قیام امام حسین (ع) و الگوپذیری از راه و روش یارا و خانواده ی امام (ع)، زمینه ی ظهور منجی موعود را مهیا سازند و در راه این رسالت بزرگ ائمه اطهار (ع) ثمر بخش باشند. منتظران با شناخت و معرفت امام از طریق پیراستگی از بدی ها و یا آراستگی به خوبی ها، پیوند با مقام ولایت، کسب آمادگی برای ظهور حجت حق، ارتباط با فقها و مراجع تقلید، دعا برای تعجیل فرج، بزرگداشت یاد امام و غیره، می کوشند تا نقش سعادت آفرین انتظار را همراه با پایداری و شکیبایی بارز کنند. منجی‌ عاشورا موعود لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/567113 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ سلام لطفا درباره ایرانی بودن شهربانو همسر امام حسین توضیح بفرمایید. 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ این مطلب از نظر تاریخی آن هم بر پایه روایات صحیح قابل اثبات نیست. ✅ استادِ محققِ معاصر اقای دکتر سید جعفر شهیدی آن را یک داستان می دانند. 🔹 در این زمینه به اثر ایشان در باره امام علی بن الحسین (علیه السلام) مراجعه فرمایید. ✅ مرحوم علامه مجلسی در جلد ۴۶ بحار الانوار، اخبار وارده درباره ازدواج امام حسین وشهربانو را که ظاهرا در زمان خلافت عمر اتفاق افتاده نقل می کند؛ اما از نظر ایشان توجه به تولد امام سجاد در سال ۳۸ هجری، صحت این گزارشها را زیر سوال می برد، چرا که بعید می داند امام حسین (علیه السلام) بعد از حدود ۲۰ سال ازدواج با شهربانو صاحب اولاد شده باشد. 🆔 @ostadmaaref
💠 من در وقایع ایام کربلا بیش از هر چیز تحت تاثیر این موضوع قرار دارم که امام حسین علیه السلام که مظهر عزت نفس است فقط یک چیز از دشمن خواست و آن مهلت یک شب جهت اقامه نماز، تلاوت قرآن، دعای فراوان کردن و استغفار بود. ♦️ شیخ مفید می نویسد : امام حسین علیه السلام به عباس فرمود: ☘ ارجع الیهم فان استطعت ان توخرهم الی غدوه وتدفعهم عنا العشیه لعلنا نصلی لربنا اللیله وندعوه ونستغفره فهو یعلم انی کنت احب الصلوه له وتلاوه کتابه وکثره الدعاء والاستغفار. (شیخ مفید کتاب الارشاد ۹۳/۲) 🌴 خدایا این چه حکمتی است یعنی می شود ما عزاداران ومحبان امام حسین علیه السلام شیعه وپیرو هم شویم؟ 🆔 @ostadmaaref
🔰🌼🔰🌼🔰🌼 🌼🔰🌼🔰 🔰🌼 💠 با سلام و عرض ادب ♦️♦️♦️♦️ 🔹 جهت ارتباط با استاد معارف میان اعضای محترم و استاد معارف تقاضا می شود تا سوال خود را به آیدی زیر ارسال نمایند. 🆔 @hafeze2 ☘ با تشکر 🆔 @ostadmaaref