eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
644 دنبال‌کننده
247 عکس
39 ویدیو
227 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حدیث: ♦️ پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله): هر کس با دست چپ بخورد ، شیطان نیز همراه با او می‌خورد و هر کس با دست چپ بنوشد، شیطان نیز همراه با او می‌نوشد . کنز العمّال ، ج15 ، ص 262 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
🌺 سوال: 1⃣ آيا اين حديث معتبر است؟ 2⃣ آيا دست راست نسبت به دست چپ فضيلت بيشتری دارد و به طور کل آيا سمت راست نسبت به سمت چپ ارجحيت دارد؟ ♦️ با توجه به اينکه نامه اعمال افراد نيکوکار به دست راستشان داده می شود و يا فرشتگان رقيب (سمت راست) و عتيد (سمت چپ)، که فرشته رقيب اعمال خوب و فرشته عتيد اعمال بد را می نويسد. 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️این گونه روایات مخصوص چپ دستان نیست که دچار دغدغه شوند؛ بلکه به فرض صحت روایاتی نمادین هستند طبق همان نکته ای که سوال کننده به آن رسیده است؛ ✅ یعنی در آیات قرآن دست راست و جهت راست نماد سعادت و سمت و جهت چپ نماد نحوست ذکر شده است. (مخصوصا در آیات مربوط به روز قیامت) 🆔 @ostadmaaref
در آمدي بر تاريخ حديث شيعه.pdf
631.7K
#مقاله درآمدی بر تاریخ حدیث شیعه #روایات #تاریخ_حدیث #شیعه #اهل_بیت #تدوین_حدیث مجله #پژوهش_دینی 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️اینگونه تغییر ضمایر در زبان عربی شایع است ونوعی صنعت بلاغی است که به آن التفات گویند و هدف جلب توجه مخاطبان است. 🆔 @ostadmaaref
در آمدي بر تاريخ حديث اهل سنت.pdf
215.9K
#مقاله درآمدی بر تاریخ حدیث اهل سنت #روایات #تاریخ_حدیث #اهل_سنت #صحاح #سنن #مسانید #تدوین_حدیث مجله #پژوهش_دینی 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ آیا قرآن اصلی، که خدا گفته من آن را حفظ، میکنم دست حضرت علی (علیه السلام) است و این قرآن نسخه دیگری است که در زمان عثمان جمع آوری شده؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️الان عقیده بسیاری از محققان شیعه مانند آیت الله خویی و علامه طباطبایی و علامه عسکری و آیت الله معرفت (غیر از اخباریان) این است که قرآنی که در دست ماست بدون تحریف بوده و مورد تایید امامان هم هست. ✅ اما قرآنی که امام علی (علیه السلام) جمع کرده و الان در دست امام زمان است فقط اضافات تفسیری و تاویلی دارد نه اضافه در متن آیات و سوره ها. 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ منظور از احمد در پاورقی های تفسیر کشاف کیست؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️درپاورقی های تفسیر کشاف دو تا احمد وجود دارد: 1⃣ اگر اسم احمد عطف به طبرانی و بیهقی و مالک و یکی از محدثان بیاید و منبعی برای حدیث ذکر شود منظور احمدبن حنبل است و ناقل هم ابن حجر عسقلانی است. صاحب کتاب الکاف الشاف فی تخریج احادیث الکشاف. 2⃣ اگر پس از قال احمد یک بحث ادبی بلاغی بیاید یا احیانا یک بحث فقهی کلامی منظور احمد بن محمد بن منصور ملقب به ابن منیر اسکندری از علمای فقه و اصول و کلام قرن هفتم اهل سنت صاحب کتاب الانتصاف من صاحب الکشاف. ✅ ضمنا اصل این کتاب در پاورقی تفسیر کشاف درج شده است جهت اطلاع صفحه ای از شناسنامه تفسیر کشاف را هم ارسال می کنم. 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟تحلیل واقعه ی معراج پیامبر (ص) از دیدگاه قرآن و روایات🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1394 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: عبدالهادی فقهی زاده | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: مرضیه بلخاری قمی پیامبر گرامی اسلام(ص) به فرمان خداوند در یک شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی آمد و از آن جا به آسمان‌ها عروج کرد و آیات الهی را مشاهده نمود. این حادثه که در فرهنگ اسلامی از ان به معراج تعبیرگردید از جمله رخدادهای پر ارج زندگی پیغمبر اسلام به شمار میرودکه از همان ابتدای وقوعش اندیشه و ذهن همگان را به خود معطوف گردانید. قرآن کریم در دو سوره اسراء و النجم صراحتاً در این باره سخن گفته است. لینک پایان نامه:https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/910535 🆔 @ostadmaaref
اصول مدیریت زمان و آسیب شناسی آن از منظر امام علی علیه السلام.pdf
378.4K
#مقاله اصول مدیریت زمان و آسیب شناسی آن از منظر امام علی علیه السلام #روایات #امام_علی #اصول_مدیریت #زمان #آسیب_شناسی مجله #بصیرت_و_تربیت_اسلامی 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقد و بررسی دیدگاههای رژی بلاشر در حوزه علوم قرآنی ( با تکیه بر کتاب در آستانه قرآن)🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1395 . دکترای حرفه ای استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: محمدعلی لسانی فشارکی . عبدالهادی فقهی زاده | دانشجو: آمنه شاهنده تحقیق حاضر، مطالعات مربوط به حوزه علوم قرآنی و تاریخ قرآن یکی از خاورشناسان به نام رژی بلاشر فرانسوی را مورد مداقه و بررسی قرار داده و تلاش دارد تا با دقت نظر و بررسی های عمیق نظرات بلاشر را در مسائل قرآنی بیان کند. به این منظور در ابتدا به معرفی رژی بلاشر و آثار و افکار وی پرداخته شده و خواننده را با شخصیت وی و حوزه تحقیقاتی او آشنا کرده است. بلاشر خاورشناس مثبت اندیش و قرآن پژوه در حوزه تاریخ و علوم قرآنی بوده که مطالعات فراوانی در این زمینه داشته و نظراتی را پیرامون جمع قرآن در عصر حیات نبوی، عصر ابوبکر و عثمان طرح و نظراتی ارائه کرده است. وی در باب تاریخگذاری آیات، به تبیین دو مرحله مکی و مدنی پرداخته و مرحله مکی را شامل بر سه دوره شناسانده و ویژگیهایی را برای هر دوره معین کرده است. اما در حوزه علوم قرآنی وی به طرح مقولاتی مانند اختلاف مصاحف و ریشه یابی آن، تبیین حدیث سبعه احرف و موافقت آن با قرائتهای هفتگانه پرداخته، در باب تحریف، به تعریف افزایش و نقصان در قرآن پرداخته و نقصان در قرآن را پذیرفته است. در باب تفسیر قرآن نیز محققان و قرآن پژوهان غربی را در مواجهه با تنوع تفسیری مسلمانان با نوعی سردرگمی مواجه دیده و اعتقادات شیعیان در تفسیر قرآن را آمیخته با نقصان تعریف کرده است لینک پایان نامه:https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/921384 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟جایگاه حدیثی امام هادی علیه السلام پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1394 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مریم حاجی عبدالباقی | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: فهیمه امیری در پایان نامه مذکور که از چهار فصل اصلی تشکیل شده است، تاریخ زندگانی امام هادی (ع) در فصل دوم به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم که قسمت اصلی پایان نامه است بررسی آماری و تحلیل محتوای احادیث منقول از این حضرت بررسی شده است. لینک پایان نامه:https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/939162 🆔 @ostadmaaref
⚫️ ویژه برنامه ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 💠 فاطمه(سلام الله علیها) و جامعه امروز 🗓 از 29 بهمن تا 1 اسفند ساعت 19:30 - 21:30 خیابان نجات الهی، نبش ورشو، سالن فردوسی 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ آیات حجاب در مدینه در سوره های نور و احزاب نازل شد که حدود حجاب را هم مشخص می کند، شان نزول هم دارد که در ذیل این آیات در تفاسیر آمده است. ✅ بنابراین حکم حجاب حکمی اسلامی و مدنی است و قبل از نزول این آیات مردم طبق عرف زمانه وضعیت مختلفی داشتند برخی کمتر و برخی بیشتر حجاب و عفاف را به صورت غریزی رعایت می کردند. 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ آیا ائمه -علیهم السلام- به کتاب جامعه علی -علیه السلام- یا صحیفه فاطمیه -علیها السلام- در پاسخ به سوالاتی که از آنها میشد مراجعه می نمودند؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ بله من در کتاب تاریخ حدیث به طور مستدل آورده ام که ائمه -علیهم السلام- در دو حالت به کتاب جامعه یا مصحف فاطمه (علیها السلام) مراجعه میکردند: ✅ اول درجمع یاران صمیمی مثل زراره و محمد بن مسلم و امثالهم؛ جهت ایجاد اطمینان قلبی برای آنان. ✅ و دیگر در جمع برخی از بزرگان اهل سنت مانند حکم بن عتیبه جهت اتمام حجت بر آنان. ♦️ لطفا به بخش کتاب علی -علیه السلام- در تاریخ عمومی حدیث یا پژوهشی در تاریخ حدیث شیعه مراجعه شود. 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ علت تغییر ضمیر در دعای پرفیض توسل از عبارت ( اللهم انّی اسئلک ...‌ ) به عبارت( انا توجهنا و استشفعنا ....)و نیز به ( یا سادتی و موالی انی توجهت ....) چیست؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ آیا در زمان نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) هم حجاب برای بانوان واجب بوده؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 پیامبر و وحی ☘ شبکه چهار سیما 🍀 برنامه رهیافت 📝 .... 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه قسمت چهل و هشتم: 💠 ♦️ ادله روایی عدم تحریف 3 ✅ بیان تاکید اهل بیت علیهم السلام بر عدم تحریف در روایات و ذکر دو روایت به عنوان مثال: 1⃣ حدیث امام باقر علیه السلام در باب خصوصیات مردم آخرالزمان 2⃣ حدیث امام صادق علیه السلام در باب چرایی عدم ذکر نام امیرالمؤمنين علیه السلام در قرآن 🆔 @ostadmaaref
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 48 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟لشکریان خدا از منظر قرآن و روایات🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین - شعبه تهران . 1395 . دکترای تخصصی (PhD) موضوع: > استاد راهنما: علی محمد میرجلیلی . غلامحسین تاجری نسب | استاد مشاور: مجید معارف . محمد علی لسانی فشارکی | دانشجو: محمد رضا بابائی دره «جُنُودُ السَّماوَاتِ والْأَرْضِ»، یکی از عبارات ظریف قرآنی است که از قدرت لایزال حضرت حق سخن می‌گوید، عبارتی که در عین اجمال، سرشار از معانی عمیق و مفاهیم جمیل است، اما کمتر کسی به بررسی موضوع جنود الهی و طبقه‌بندی آنها پرداخته است. یکی از زیباترین آیات قرآنی که توجه بسیاری از علاقمندان و مفسران را در همین رابطه به خود جذب نموده، آیات نورانی 4 و 7 سوره مبارکه فتح است که از وجود جنود الهی خبر می‌دهد «وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ والْأَرْضِ» این آیات انسان طالب حقیقت را به سیر در آفاق و انفس دعوت می‌نماید تا مصادیق متعدد جنود السموات و الارض را یافته و با دیده عقل، عظمت جهان هستی و آفریدگار آن را با عمق وجود درک و لمس نماید. این عبارت قرآنی به رغم ایجاز و اختصار، حاوی محتوایی عمیق و گستره‌ای وسیع است، اما به قدر تاب و ظرفیت عقول بشری می‌توان این لشکریان و جنود الهی را احصاء و طبقه‌بندی و برخی از مصادیق آن را بر شمرد و برخی از خصوصیات و ویژگی‌های آنها را تبیین نمود. دامنه جنود الهی، نه تنها موجودات ماوراء طبیعی، بلکه نمونه‌ها و مصادیقی از این جنود در عالم ماده و احوالات عارض بر انسان را شامل می‌شود، همچنین قبض و بسط‌های طبیعی و روانی عارض بر طبیعت و انسان را در برمی‌گیرد. این پژوهش می‌کوشد تا با دسته بندی مخلوقات بر اساس رویت‌‌پذیری و عدم رویت‌پذیری از سویی، و جاندار و بی‌جان بودن مخلوقات از سوی دیگر، نوعی طبقه‌بندی از جنود الله در آسمان‌ها و زمین به دست دهد و علاوه بر این، مصادیقی از هریک از این دسته‌ها برشمرده و به مأموریت آنها اشاره داشته باشد. سعی بر آن رفته است تا ویژگی هریک از این طبقات نیز مورد اشاره واقع گردد و در مجموع مقایسه‌ای بین جنود الهی و جنود غیر الهی صورت پذیرد. الله الهی لینک پایان نامه:https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/945165 🆔 @ostadmaaref