eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
694 دنبال‌کننده
253 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سوال: ♦️ نگاه به احادیثی که راوی آن ابوهریره هست -با عنایت به کذاب بودن راوی و ...- چگونه باید باشد؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ در باره ابوهریره دو دیدگاه وجود دارد 1⃣ دیدگاه قاطبه علمای رجال اهل سنت خصوصا سلفیون که طبق قاعده عدالت عمومی صحابه ابوهریره را عادل دانسته و اخبار راجع به دروغگویی او را تخطئه کرده و یا توجیه می کنند. 2⃣ گروهی از روشنفکران اهل سنت مانند «محمود ابوریه» و «ابراهیم فوزی» و قدمای آنان -بعضا از معتزله- مانند «ابن ابی الحدید» و نیز شیعه که ابوهریره را کذاب و در نقل روایاتش متهم می دانند. ✅ اما این گروه ها نیز معتقد نیستند که روایات ابوهریره صد در صد جعلی است چون دروغگو هم می تواند راست بگوید. 🔸 لذا چاره در این است که علاوه بر شخصیت راوی به متن و مضمون خبر و روایت هم توجه شود و نشانه های کذب در آن مثل مخالفت با قرآن یا عقل بررسی شود که بتوان قضاوت نهایی کرد. 🆔 @ostadmaaref
اجمال و تبیین در روایات.pdf
1.32M
#مقاله اجمال و تبیین در روایات #مجمل #مبین #مشترک_لفظی #تشابه #مجاز #حقیقت #نقل مجله #مطالعات_اسلامی 🆔 @ostadmaaref
💠 نشست علمی نسبت قرآن با فلسفه ♦️ با حضور دکتر مجید معارف ⏱ دوشنبه ۹۷/۲/۱۰ ساعت 10 تا 12:30 🔸 مکان: دانشکده الهیات و معارف دانشگاه تهران، سالن شهید مدنی 🆔 @ostadmaaref
🌸🌿میلاد حضرت علی بن الحسین الاکبر علیهماالسلام، و روز جوان، بر همه ی عزیزان مبارک باد🌿🌸
سحر آمد كبوتریم همه اكثراً ناز میخریم همه 🌺 عاشقی دردسر كشیدن داشت غالباً ما گِران سَریم همه 🌺 به گریبان ما نگاه مكن جامه از شوق می دریم همه 🌺 به پدر و مادر تو مدیونیم رعیت هستیم ، نوكریم همه 🌺 كُنهِ الله اكبرید شما ما گدایان اكبریم همه 🌺 بردن نام تو طَرَب دارد گر نمیرد كسی عجب دارد 🍀 سَلَّم الله لطف دستانت كَثَّر الله لقمه نانت 🌺 عوضم کرد گوشه ى چشمت طَیِّب الله بر دو چشمانت 🌺 من و غیر از شما مَعاذَ الله قَدَّسَ الله عشقِ سوزانت 🌺 هرچه می خواستم دو چندان داد نَوَّرَ الله بِیت احسانت 🌺 بَس كه مَمْسوسِ ذات، جلوه شدی قُل هو الله شد غزل خوانت 🌺 حضرت مرتبط بذاتُ الله اَشهد اَنّك صِراطُ الله 🍀 وَ فَدَیْناه جُرعه نوشِ دَمت و اِذا الشّمس میدهد قَسَمَت 🌺 ما به إِنَّ اصْطَفا گرفتاریم مصطفی هم به اَبروانِ خَمَت 🌺 بی جهت نیست جلوه یِ حَسَنیت مجتباییست سفرهِ ى كَرَمت 🌺 خوش اذان حسین ، والِه شد مأذنه زیرِ سایه ى علمت 🌺 ما عَرَفناكَ حَقَّ مَعرِفَتِك هرچه گوییم باز هست كَمت 🌺 اى وَرا از سخن علی اكبر همه ى پنج تن علی اكبر 🍀 كوثر آوارۀ تو، زمزم هم عِیش بیچارۀ تو شد، غم هم 🌺 همه دورِ سرِ تو می گردند نوح و هود و خلیل ، آدم هم 🌺 بی تو یك دَم نمیتوانم ، نه نه ، اضافیست بی تو یك دَم ، هم 🌺 لیلة القدر ما ولادت توست روضه ى هشتمِ محرّم هم 🌺 مستِ تو، هم حسین، هم زینب عاشق تو، خودِ خدا هم، هم 🌺 كربلا نام توست سرتاسر مست پایین پاست، بالا سر 🍀 نَفحِۀ نابِ نوبهارى تو ما كویریم، تا بِبارى تو 🌺 یك بنى هاشمند در طلبت كُشته مُردۀ زیاد دارى تو 🌺 اسدُ الله زاده اى حتماً یِكّه تازى و تكسوارى تو 🌺 ابرویت ،گیسویت، لبت، چشمت صاحب چند ذوالفقاری تو 🌺 اَوَلَسْنا عَلَی الْحَقَت میگفت صاحب منبر ِقصاری تو 🌺 نوكرىِ تو شد نشانىِ ما اى به قربانِ تو جوانى ما 🍀 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه قسمت پنجاه و سوم: 💠 ♦️ نقد شبهات وارده درباره ادعای تحریف قرآن 2 ✅ بررسی اشکال روایاتی که در ظاهر دلالت بر تحریف می کنند و نقد حجیت آنها ✅ بررسی انواع این روایات و ذکر مثال برای هرنوع 🆔 @ostadmaaref
roshana 053 .mp3
7.66M
🌱 ☘️ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی 📝 جلسه 53 🆔 @ostadmaaref
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 💠 با سلام و احترام کانال رسمی ⚜️استاد دکتر مجید معارف⚜️ در پیام رسان 🌺ایتا و سروش🌺 ایجاد شد. این کانال به نشر و معرفی کتابها، مقاله ها، پایان نامه ها و دیگر اطلاع رسانی های پیرامون استاد می پردازد. 👈لطفا جهت ورود به کانال از طریق لینک زیر اقدام نمایید: 🆔 https://eitaa.com/ostadmaaref 🆔 http://sapp.ir/ostadmaaref 🌺لطفا این کانال را در میان اساتید و دانشجویان و دیگر علاقه مندان علوم قرآن و حدیث منتشر سازید.🌺
شهيد مطهری و قرآن.pdf
448.4K
#مقاله شهید مطهری و قرآن #قرآن #علوم_قرآنی #تاریخ_قرآن #وحی #اعجاز_لفظی_و_معنوی #تفسیر_موضوعی #تفسیر_ترتیبی مجله #مقالات_و_بررسی_ها 🆔 @ostadmaaref
🔰🌼🔰🌼🔰🌼 🌼🔰🌼🔰 🔰🌼 💠 با سلام و عرض ادب ♦️♦️♦️♦️ 🔹 جهت ارتباط با استاد معارف میان اعضای محترم و استاد معارف تقاضا می شود تا سوال خود را به آیدی زیر ارسال نمایند. 🆔 @hafeze2 ☘ با تشکر 🆔 https://eitaa.com/ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ چه تفاوتی میان معجزه و سحر وجود دارد؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ سحر و معجزه تفاوتهاى زيادى با يكديگر دارند از جمله: ✅ الف- سحر قابل آموختن است اما معجزه قابل آموختن نيست. ✅ ب- معجزه با تحدّى همراه است اما سحر با تحدّى همراه نيست: 🔹 منظور از همراه بودن معجزه با تحدّى آن است كه آورنده معجزه با اعتماد به نفس از همه منكران و مخالفان دعوت مىكند كه اگر مىتوانند مثل و نظير معجزه او را بياورند اما در عمل كسى نمىتواند با او به رقابت بپردازد در صورتى كه صاحب سحر و جادو نمىتواند به اين شكل رقباى خود را دعوت به تحدّى كند چون كار او ماهيت اكتسابى و آموختنى دارد. 🆔 @ostadmaaref
🌺🍀🌸🌙 حلول ماه مبارک رمضان، ماه عبادت و بندگی حضرت مهربان، بر همه ی عزیزان مبارک باد. 🌺🍀🌸🌙
🌺🌺🌺 🍀🍀🍀🍀 🌼🌼🌼🌼🌼 حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمود: ماه رمضان ماه خداى عزوجل مى باشد، و آن ماهى است كه خداوند كارهاى نیك را در آن دو چندان كند و بدی‌ها را در آن محو سازد، ماه بركت ، و ماه انابة و بازگشت ، و ماه توبه و ماه آمرزش و ماه آزادى از آتش دوزخ ، و كامیاب شدن به بهشت است. هان كه در این ماه از هر حرامى خوددارى كنید، و تلاوت قرآن را زیاد كنید. و حاجات خود را بخواهید، و به یاد پروردگارتان سرگرم باشید، و ماه رمضان نزد شما نباید همانند ماه‌هاى دیگر باشد، چرا كه براى این ماه در پیشگاه خداوند حرمت و برترى بر دیگر ماه‌ها است ، و نباید در ماه رمضان روز روزه شما مانند روز غیر روزه شما باشد. بحار الانوار، ج 96، ص 340 🌼🌼🌼🌼🌼 🍀🍀🍀🍀 🌺🌺🌺
تزیین شیطان و تسویل نفس.pdf
308.6K
#مقاله تزیین شیطان و تسویل نفس #تزیین #شیطان #تسویل #نفس_اماره مجله #بصیرت_و_تربیت_اسلامی 🆔 @ostadmaaref
🆔 @ostadmaaref
💠 روشنا (نشست های تخصصی دانشگاهی در نمایشگاه قرآن) ♦️ با حضور دکتر مجید معارف 🔹 دوشنبه 97.2.31 بعد از افطار 🔸 مکان: مصلای تهران-شبستان-طبقه دوم 🆔 @ostadmaaref
🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌺 💠 متن سخنرانی استاد معارف در نشست ارزیابی دروس کارشناسی ارشد و دکتری رشته علوم قرآن و حدیث ♦️ 97.2.26 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ♦️ ۵ سال برای اصلاح و بازنگری لازم است 🔸 اگر قرار است ما چیزی را نقد کنیم، اول باید بدانیم چه چیزی را نقد کنیم. این برنامه برنامه‌ای دو سه ساله است و برای بازنگری حداقل باید ۵ سال از اجرای آن گذشته باشد. 🔹 برنامه فوق لیسانس به لحاظ ساختاری از سه رشته درس تشکیل می‌شود، یکی درس‌هایی که به عنوان پیش نیاز بوده و پیش‌بینی شده است که اگر دوستانی از رشته‌های دیگر وارد این رشته شدند، تعدادی از این ۱۸ واحد را بگذرانند. بخش دوم ۲۲ واحد ذیل ۱۱ عنوان است که ۷ درس قرآنی و ۴ درس حدیثی را شامل می‌شود در بخش سوم درس‌های الزامی اختیاری است که دانشجو باید از این بین ۲ الی ۳ درس را اختیار کند. در دکتری این ساختار ۲ محور است که دروس یا تخصصی الزامی و یا تخصصی اختیاری هستند. دروس پیش نیاز نسبت به ساختار قبلی در دل برنامه جای گرفته است و اختیاری بودن در هر دو دوره پر رنگ شده است. ♦️ شاخصه‌های برنامه به روز و تطبیق آن در این دو برنامه 🔹 برنامه به روز باید ویژگی‌هایی داشته باشد. اولین ویژگی توجه به آخرین پژوهش‌های محققان داخلی و خارجی و به روز بودن برنامه است. این ویژگی باید در سطح منابع و سطح سرفصل‌ها خود را نشان دهد. این مسئله مورد نظر بازنگران بوده است. دومین ویژگی عدم هم‌پوشانی سرفصل‌هاست. این مسئله نیز وجود دارد و اگر چه برخی دروس همپو‌شانی دارند اما مفاد سرفصل‌های دروس متفاوت است. عنصر دیگر داشتن رویکرد اثباتی و نفیی است، یعنی در کنار تبیین مباحث نقد شبهات هم انجام شود. برنامه مزبور این ویژگی را نیز دارد. 🔸 برنامه‌های موجود از دو جهت ظرفیت خوبی دارد. این برنامه دارای یک ظرفیت آموزشی است که یک استاد برای اجرای آن باید به صورت دقیق مطالعه کند، برای مثال سرفصلی به نام تفسیر تطبیقی در ذیل آیات مشخص دارد و کسی نمی‌تواند سلیقه‌ای تدریس کند. ظرفیت دیگر پژوهشی است و به خاطر کثرت سرفصل‌ها به تشخیص استاد برخی از آنها می‌تواند موضوع پژوهش شود. این برنامه برنامه‌های قبلی را باطل نکرده و نکات مثبت آن را حفظ کرده‌ است. ♦️ برنامه را دانشگاه تهران تهیه کرده است 🔸 این برنامه در گروه علوم قرآن و حدیث دانشگده الهیات دانشگاه تهران، طی چندین ماه با تقسیم کاری که شد و کمیته‌های حدیث، تفسیر و علوم قرآنی، این برنامه را مورد بازنگری قرار داده‌اند و این برنامه به دانشگاه تهران ارسال شد و در شورای برنامه‌ریزی دانشگاه تهران تصمیم گرفت آن را به داوری بگذارد که آقایان مهدوی‌راد و دکتر نجارزادگان این کار را انجام دهند و این برنامه به پردیس قم دانشگاه تهران رفت و نظراتی مجددا به آن اعمال شد. ♦️ دانشگاه‌ها می‌توانند تا ۳۰ درصد این برنامه را تغییر دهند 🔹 اگر قرار بود کاری سراسری کنیم، باید از دانشگاه‌های دیگر نمایندگی می‌گرفتیم و ممکن بود میزان تغییرات بالاتر شود و دیگر نمی‌شد اسمش را بازنگری گذاشت و بعد به وزارات علوم می‌رفت. ما به دنبال نگاشتن الگویی برای ایران نبوده‌ایم و این کار توسط وزارت علوم به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. دانشگاه‌هایی که هیئت ممیزه یا امنا دارند، مجاز هستند از اختیارات خود استفاده کرده و در حدود ۳۰ درصد تغییراتی در آن بدهند. 🔹 یک دوره کارشناسی‌ارشد و دکتری در بیش از ۵ سال زمان می‌برد و این برنامه حداقل باید یک دور اجرا شود تا تغییر یابد. 🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘ ♦️ لطفا جهت مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک بفرمایید: ✅ http://l1l.ir/53rn 🆔 @ostadmaaref
🔸 تبیینی شد در ارتباط با عقل و تکامل عقل در طول زمان، اما مقایسه آن با وحی قیاس مع الفارغ است. اگر قرآن سخن خدا باشد، منشایی خارج از وجود رسول الله دارد و کلام خدا است در این صورت چه اشکالی دارد که ما خطاناپذیری را به او نسبت دهیم. وحی یک مسئله است و تفسیر ما از وحی مسئله‌ای دیگر، خود وحی با این فرضیه که به خدا مربوط می‌شود، خدا که علم مطلق است مطلق خواهد بود مگر مانند حامد ابو زید بگوییم کلیاتی از وحی به پیامبر منعکس می‌شود و جان پیامبر واسطه فعال و کاتالیزور انتقال می‌شود و بخشی از وحی ماهیت بشری می‌یابد. این اندیشه دکتر سروش هم هست و در مباحث کتاب علوم قرآنی به نقد مفصل آن پرداخته‌ام. وحی به مثابه کلام خدا لفظا و معنا می‌تواند خطاناپذیر باشد اما تفسیرهای ما از وحی می‌تواند معروض خطا شود. 🌺 لطفا برای دسترسی به مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمایید. ➡️ https://goo.gl/ZZd5WV ☘ اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ☘ 🆔 @ostadmaaref 🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦🌐💦
🍃🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 💠 گزارش سخنرانی استاد مجید معارف در نشست «نگاهی نو به مقوله وحی» 🗓 31 اردیبهشت 1397 🔍 چکیده ی مطالب: اعتقاد به نقش مثبت پیامبر در وحی با قرآن تعارض دارد... ✅ در خصوص قرآن نظریات زیادی از از سوی غربیان و مسلمانان داده شده است که بر سهم پیامبر تمرکز دارند و اینکه سهم آسمان و زمین در شکل‌گیری وحی چقدر است. برخی از تحلیل‌ها وحی را به ساحت زمین آورده و بشری می‌کنند و نظریه‌هایی تحت عنوان تاریخ‌مندی برای وحی ارائه می‌شود، پیامبر را در تولید وحی فعال می‌کند و این دغدغه‌ای برای نقد دینداران است. ♦️ من در کتاب علوم قرآنی نقطه عزیمت را ارتباط انسان با خارج از خود در نظر گرفته‌ام. انسان موجودی است که بنا بر اعتقادات مسلمانان صرفا مادی نیست و عالم خارج از وجود ما نیز قسمت ملکی و ملکوتی دارد و وحی روی نمی‌دهد، جز این که بین بخش ملکوتی انسان و ملکوت عالم ارتباطی برقرار شود. این ارتباط برای همه تحت عنوان الهام وجود دارد. مسائلی برای انسان الهام می‌شود و انسان حس می‌کند شناخت و دریافتی در وجودش روی می‌دهد، با نگاه قرآنی انسان در کانون الهاماتی قرار می‌گیرد که می‌توانند به خیر و یا به شر باشد. دو بعدی دانستن انسان و عالم به موحدان اختصاص داشته و درک وحی با این عزیمت‌گاه آسان‌تر خواهد شد. 🔸 در مورد پیامبران شکل خاصی از الهام وجود دارد که از تعالی بالاتری برخوردار است، آیت‌‌الله معرفت نام آن را وحی رسالتی نهاده بودند که از طریق نزول پیامبر و یا القا مطلب بر قلب پیامبر روی می‌دهد و مبتنی بر تحلیل دو بعدی مادی و ملکوتی انسان و عالم است. اصل درک وحی مبتنی بر این دو کانون است و فیلسوفان مسلمان نیز چنین تحلیلی از وحی دارند. 🔹 انسان چه نقشی در نزول الهامات به خود دارد. در انسان‌های معمولی انسان‌ها کاملا فعال هستند و مشکلی ندارد تا در فرایند نزول الهامات برای انسان‌ها هم نقش قائل باشیم، برای مثال عبادات انسان توفیقاتی برای او ایجاد می‌کند و یا گناه ولایت شیطان بر او را فراهم می‌سازد. تا اینجا می‌توان انسان را در الهامات به خودش فعال دانست. اما آیا پیامبران هم در نزول وحی به خودشان فعال هستند و سهمی بشری در وحی وجود دارد؟ ♦️ اگر به ظاهر قرآن توجه کنیم احساس می‌کنیم وحی جز خطوط قرمز است و پیامبران دخالت مستقیمی در نزول وحی به خود ندارند. اگر وحی از سنخ الهاماتی باشد که به صورت فردی واقع می‌شود و مسیری برای زندگی فردی مشخص کند، می‌تواند با نزول و درخواست‌های ما محق شود، اما اگر وحی تجلی خود خدا و نازل منزله علم خدا باشد و در این صورت اگر پیامبر بخواهد فعال باشد، معنای آن احاطه پیامبر بر خدا خواهد بود و این ممتنع است. ✅ امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید این خود خداست که نحوه ی تجلی در قرآن یافته است، پیامبر نمی‌تواند نقش فعالی در این زمینه داشته باشد. پیامبر بشر است و درخواست کننده وحی است و گاه ممکن است ماه‌ها انتظار بکشد که وحی بر او نازل شود. ما در کتاب علوم قرآنی در کنار مطالب ایجابی، به نظریه‌هایی را نقد‌ کرده‌ایم که سعی می‌کنند سهم پیامبر را در محتوای وحی تقویت کنند. 💠 این مورد انکار من نیست که پیش‌فرض‌های الهیاتی در مواجه با وحی نقش زیادی دارد و ممکن است مانع شود تا ما برخی از چالش‌ها را نادیده بگیریم، اما ممکن است ما با پیش‌فرض‌های انسانی محض یا مادی و فلسفی با قرآن مواجه شویم. در قرآن حوادثی خارق‌العاده وجود دارد، آتشی که نمی‌سوزاند، عصایی که به اژدها تبدیل می‌شود و ... اگر پیش فرض های حاکم بر ذهن ما مادی باشد، یا باید این گزاره‌ها را خیالی بدانیم و یا نمادی از قدرت دانسته و یا آنها را برخاسته از افکار مالیخولیایی بدانیم. این نیز یک مسئله و چالش است، موحدان این مسائل را با عنوان معجزه حل می‌کنند و علل را صرفا مادی و عادی ندانسته و مافوق علل علتی را برقرار می‌دانند. ♦️ چه کسانی نمی‌توانند این مسائل را باور کنند، آنان که با پیش فرض‌های خاص فلسفی با قرآن مواجه می‌شوند و این هم یک اشکال است. نقطه تعادل این است که قرآن کتابی است که ناظر بر یک فرهنگ خاصی بوده است. بله! قرآن در سطح خاص فرهنگی نازل شده و ناظر بر آن فرهنگ بوده است، اما همه بحث ما این است که آیا قرآن یک اثر تاریخی و مشمول تاریخ‌مندی است یا می‌تواند از مظاهر فرهنگی عبور کرده و پیام‌هایی جاودانه و فراتاریخی بدهد؟
ماه رمضان شبکه تبرستان 1.mp3
1.83M
#فایل_صوتی 💠 بیانات استاد معارف در شبکه تبرستان (1) ♦️ موضوع: روزه و ماه رمضان 🔹 سال 1387 شمسی 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ آيا مىتوان گفت حقيقت قرآن و حقيقت قرائتهاى هفتگانه يكى است؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ خير، قرآن و قراءات دو حقيقت متفاوت از يكديگر هستند. ✅ به عقيده دانشمندان مبناى قرآن نقل متواتر و پىدرپى است، در صورتى كه قراءات-بعضا- متواتر نمىباشند. 🆔 @ostadmaaref