سیمای_غیبت_در_روایات_و_آثار_متقدمان.pdf
223.4K
💠 سیمای غیبت در روایات و آثار متقدمان شیعه
نویسنده: دکتر مجید معارف
#غیبت
#روایات_متقدمان
#آثار_شیعه
#عصر_غیبت
#امام_زمان_عج
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه اول)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه دوم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه سوم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه چهارم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه پنجم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه ششم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه هفتم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه هشتم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه نهم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه دهم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه يازدهم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه دوازدهم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه سیزدهم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه چهاردهم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه پانزدهم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه شانزدهم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه هفدهم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه هجدهم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه نوزدهم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه بیستم)
✳️ با کلام دکتر مجید معارف
🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇
🌐 noor.ghoran.ir
#خانه_های_نورانی
#درخانه_بمانیم
🆔 @khanehaye_norani
🆔 @ostadmaaref
#گفتگو
❔ سؤال:
💠 غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) محصول کفران نعمت مردمان زمان ائمه بود یا تقدیر الهی چنان بود که در هر صورت این اتفاق رخ دهد؟ به بیان دیگر، آیا عملکرد جامعه تأثیری در سرنوشت امامت ایجاد کرد؟
✅ پاسخ:
🍃 دکتر علی شریعتی در کتاب «امت و امامت» نکتهای را متذکر شدهاند که قابل تأمل است، ایشان گفتهاند بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله)، کسی که مورد نظر خدا و رسول بود و در روز عید غدیر به جانشینی رسول معرفی شده بود، بر مسند قرار نگرفت چون مردم در سقیفه دنبال کسی دیگر رفتند، سپس علی(علیه السلام) ۲۵ سال خانهنشین شد و بعد برای مدت چهار سال و چند ماه سر کار آمد و عمدتاً درگیر جنگ بود. بعد از شهادت ایشان نیز هیچ کدام از امامان شیعه دیگر به مسند قدرت نرسیدند و کار اجرایی نداشتند، این باعث شد که فاصله و شکافی بین عصر پیامبر(صلی الله علیه وآله) و شرایط جدید ایجاد شود. به عقیده شریعتی، اگر بعد از رحلت پیامبر اسلام، علی(علیه السلام) برای حکومت از سوی همه مردم پذیرفته میشدند، برنامههای پیامبر(صلی الله علیه وآله) را ادامه میدادند و بعد از امام علی(علیه السلام) نیز سایر ائمه به همین منوال برنامههای ایشان را در جامعه پیادهسازی میکردند. با این حساب واقعه عاشورا هم اتفاق نمیافتاد، چون عاشورا هم از نتایج همان انحراف بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) بود. اگر انحراف بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله) نبود، اساساً حکومت بنیامیه تشکیل نمیشد، حکومت بنیعباس هم بر سر کار نمیآمد. همچنین دیگر نیازی به غیبت امام دوازدهم پیش نمیآمد، چون غیبت زمانی لازم شد که خلفای جبار بنیعباس بر سر کار بودند و تلاش داشتند حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را پیدا کنند و از بین ببرند. حال فرض کنید همه ائمه به ترتیب به حکومت میرسیدند و به عمر طبیعی نیز از دنیا میرفتند، آنگاه چنان جامعهای ساخته میشد که دیگر میتوانستند آن را به طور کامل دست عالمان امت بسپارند و این عصری که ما داریم، دیگر اسمش عصر غیبت نمیشد.
🎋 آنچه تا اینجا گفتم نظری هست که دکترعلی شریعتی در کتاب «امامت و امت» مطرح کردهاند. من با این فرضیه به طور اصولی مخالف نیستم اما باید توضیحی به آن بیفزایم؛ معتقدم خدا و رسول ارادهای برای هدایت ما داشتهاند، تمهیدات آن را هم ایجاد کردند اما شرط کارایی آن تمهیدات این بوده است که مردم هم استقبال کنند، لکن متأسفانه مردم بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) از آن تمهیدات(جانشینی حضرت علی) استقبال نکردند، لذا تقدیر الهی به تقدیر دیگر تغییر پیدا کرد، زیرا کارهای خداوند در چارچوب سننی است که آن سنن را به صورت ثابت و قطعی در آفرینش نهادینه کرده است. قرآن هم میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ مردم خودشان سرنوشت خودشان را تغییر میدهند(رعد، ۱۱)». با این مقدمه، غیبت امام دوازدهم، مولود ناسپاسی مردم در دوران تکتک ائمه(علیهم السلام) نبود، بلکه مولود انحرافی بود که بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله)، نسبت به جانشینی ایشان رخ داد.
♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا در تاریخ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/3890047
🆔 @ostadmaaref
#گفتگو
❔ سؤال:
💠 در مقابل این رویکرد که ریشه پیدایش غیبت را در انحراف مردم پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) شناسایی میکند، بعضی معتقدند که عملکرد گروههای شیعی از زمان امام کاظم(علیه السلام) به بعد و ناسپاسی آنها در مقابل نعمت امامت، غیبت را رقم زده است. نظر شما چیست؟
✅ پاسخ:
🍃 با آنها مخالفم و معتقدم ریشه انحراف به زمان رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) بازمیگردد. وقتی بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) سه خلیفه آمدند و بر مسند نشستند، چنان تغییراتی در مسیر اصلی ایجاد شد که حتی وقتی حضرت علی(علیه السلام) هم به اصرار مردم حکومت را پذیرفت، نتوانست جامعه را دقیقاً به نقطهای برگردانند که پیامبر(صلی الله علیه وآله) قرار داده بود. وقتی حضرت علی(علیه السلام) به خلافت رسید، برای توصیف شرایط زمانه خود فرمود: جامعه چنان به عقب بازگشته است که گویی با روز بعثت پیامبر(ص)، تفاوتی ندارد. این جمله ایشان یعنی اگر قرار باشد من، جامعه را به آن نقطهای که پیامبر(صلی الله علیه وآله) رساند، برسانم حداقل باید ۲۳ سال(به اندازه زمان رسالت پیامبر) وقت داشته باشم.
♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا در تاریخ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/3890047
🆔 @ostadmaaref
پیدایش بحرانی مثل کرونا و پیش از آن رویدادهای خونینی مثل #گفتگو
❔ سؤال:
💠 فتنه داعش و ... این سؤال را برای برخی از مردم برانگیخته است که «پس منجی کجاست؟»، یا این سؤال که «اگر قرار نیست منجی در این شرایط ظهور کند، پس چه زمانی ظهور خواهد کرد؟»
✅ پاسخ:
🍃 این ذهنیت که در برخی مردم ممکن است وجود داشته باشد، تصوری سادهانگارانه است. از وقتی دنیا، دنیا بوده، جنگ و بیماری و بلای طبیعی وجود داشته است و صرفاً به زمانه ما اختصاص ندارد. دنیا در چارچوب سنتها پیش میرود و بیماری هم سنتی از سنتهای الهی است. راه مقابله با بیماری، فعال شدن عقل و ساختن داروی مناسب است. بعضی مردم فکر میکنند راه مقابله با بیماری، ظهور امام زمان(عج) است! در حالی که راه مقابله با بیماری استفاده از سنت عقلگرایی(استفاده از علم) و نیز بهرهگیری از سنت امداد است؛ خدای متعال سنتی به نام امداد دارد، یعنی اگر در سختیها و شدائد، به محضر او دعا و تضرع برده شود، راه نجات را نشان میدهد و رحمت خود را به طور اختصاصی شامل حال مردم میکند.
♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا در تاریخ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/3890047
🆔 @ostadmaaref
#گفتگو
❔ سؤال:
💠 پیدایش بحرانی مثل کرونا و پیش از آن رویدادهای خونینی مثل فتنه داعش و ... این سؤال را برای برخی از مردم برانگیخته است که «پس منجی کجاست؟»، یا این سؤال که «اگر قرار نیست منجی در این شرایط ظهور کند، پس چه زمانی ظهور خواهد کرد؟»
✅ پاسخ:
🍃 این ذهنیت که در برخی مردم ممکن است وجود داشته باشد، تصوری سادهانگارانه است. از وقتی دنیا، دنیا بوده، جنگ و بیماری و بلای طبیعی وجود داشته است و صرفاً به زمانه ما اختصاص ندارد. دنیا در چارچوب سنتها پیش میرود و بیماری هم سنتی از سنتهای الهی است. راه مقابله با بیماری، فعال شدن عقل و ساختن داروی مناسب است. بعضی مردم فکر میکنند راه مقابله با بیماری، ظهور امام زمان(عج) است! در حالی که راه مقابله با بیماری استفاده از سنت عقلگرایی(استفاده از علم) و نیز بهرهگیری از سنت امداد است؛ خدای متعال سنتی به نام امداد دارد، یعنی اگر در سختیها و شدائد، به محضر او دعا و تضرع برده شود، راه نجات را نشان میدهد و رحمت خود را به طور اختصاصی شامل حال مردم میکند.
♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا در تاریخ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹:
🌐 https://iqna.ir/fa/news/3890047
🆔 @ostadmaaref