eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
725 دنبال‌کننده
254 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
7.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه هفدهم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
7.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه هجدهم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه نوزدهم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بیان نکات تفسیری (جلسه بیستم) ✳️ با کلام دکتر مجید معارف 🔶❗️لطفاً برای مشاهده سؤال مربوطه و نیز پاسخ به سؤال و شرکت در مسابقه از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.👇 🌐 noor.ghoran.ir 🆔 @khanehaye_norani 🆔 @ostadmaaref
❔ سؤال: 💠 غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) محصول کفران نعمت مردمان زمان ائمه بود یا تقدیر الهی چنان بود که در هر صورت این اتفاق رخ دهد؟ به بیان دیگر، آیا عملکرد جامعه تأثیری در سرنوشت امامت ایجاد کرد؟ ✅ پاسخ: 🍃 دکتر علی شریعتی در کتاب «امت و امامت» نکته‌ای را متذکر شده‌اند که قابل تأمل است، ایشان گفته‌اند بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله)، کسی که مورد نظر خدا و رسول بود و در روز عید غدیر به جانشینی رسول معرفی شده بود، بر مسند قرار نگرفت چون مردم در سقیفه دنبال کسی دیگر رفتند، سپس علی(علیه السلام) ۲۵ سال خانه‌نشین شد و بعد برای مدت چهار سال و چند ماه سر کار آمد و عمدتاً درگیر جنگ بود. بعد از شهادت ایشان نیز هیچ کدام از امامان شیعه دیگر به مسند قدرت نرسیدند و کار اجرایی نداشتند، این باعث شد که فاصله و شکافی بین عصر پیامبر(صلی الله علیه وآله) و شرایط جدید ایجاد شود. به عقیده شریعتی، اگر بعد از رحلت پیامبر اسلام، علی(علیه السلام) برای حکومت از سوی همه مردم پذیرفته می‌شدند، برنامه‌های پیامبر(صلی الله علیه وآله) را ادامه می‌دادند و بعد از امام علی(علیه السلام) نیز سایر ائمه به همین منوال برنامه‌های ایشان را در جامعه پیاده‌سازی می‌کردند. با این حساب واقعه عاشورا هم اتفاق نمی‌افتاد، چون عاشورا هم از نتایج همان انحراف بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) بود. اگر انحراف بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله) نبود، اساساً حکومت بنی‌امیه تشکیل نمی‌شد، حکومت بنی‌عباس هم بر سر کار نمی‌آمد. همچنین دیگر نیازی به غیبت امام دوازدهم پیش نمی‌آمد، چون غیبت زمانی لازم شد که خلفای جبار بنی‌عباس بر سر کار بودند و تلاش داشتند حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را پیدا کنند و از بین ببرند. حال فرض کنید همه ائمه به ترتیب به حکومت می‌رسیدند و به عمر طبیعی نیز از دنیا می‌رفتند، آنگاه چنان جامعه‌ای ساخته می‌شد که دیگر می‌توانستند آن را به طور کامل دست عالمان امت بسپارند و این عصری که ما داریم، دیگر اسمش عصر غیبت نمی‌شد. 🎋 آنچه تا اینجا گفتم نظری هست که دکترعلی شریعتی در کتاب «امامت و امت» مطرح کرده‌اند. من با این فرضیه به طور اصولی مخالف نیستم اما باید توضیحی به آن بیفزایم؛ معتقدم خدا و رسول اراده‌ای برای هدایت ما داشته‌اند، تمهیدات آن را هم ایجاد کردند اما شرط کارایی آن تمهیدات این بوده است که مردم هم استقبال کنند، لکن متأسفانه مردم بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) از آن تمهیدات(جانشینی حضرت علی) استقبال نکردند، لذا تقدیر الهی به تقدیر دیگر تغییر پیدا کرد، زیرا کارهای خداوند در چارچوب سننی است که آن سنن را به صورت ثابت و قطعی در آفرینش نهادینه کرده است. قرآن هم می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ مردم خودشان سرنوشت خودشان را تغییر می‌دهند(رعد، ۱۱)». با این مقدمه، غیبت امام دوازدهم، مولود ناسپاسی مردم در دوران تک‌تک ائمه(علیهم السلام) نبود، بلکه مولود انحرافی بود که بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله)، نسبت به جانشینی ایشان رخ داد. ♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا در تاریخ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹: 🌐 https://iqna.ir/fa/news/3890047 🆔 @ostadmaaref
❔ سؤال: 💠 در مقابل این رویکرد که ریشه پیدایش غیبت را در انحراف مردم پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) شناسایی می‌کند، بعضی معتقدند که عملکرد گروه‌های شیعی از زمان امام کاظم(علیه السلام) به بعد و ناسپاسی آن‌ها در مقابل نعمت امامت، غیبت را رقم زده است. نظر شما چیست؟ ✅ پاسخ: 🍃 با آن‌ها مخالفم و معتقدم ریشه انحراف به زمان رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) بازمی‌گردد. وقتی بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) سه خلیفه آمدند و بر مسند نشستند، چنان تغییراتی در مسیر اصلی ایجاد شد که حتی وقتی حضرت علی(علیه السلام) هم به اصرار مردم حکومت را پذیرفت، نتوانست جامعه را دقیقاً به نقطه‌ای برگردانند که پیامبر(صلی الله علیه وآله) قرار داده بود. وقتی حضرت علی(علیه السلام) به خلافت رسید، برای توصیف شرایط زمانه خود فرمود: جامعه چنان به عقب بازگشته است که گویی با روز بعثت پیامبر(ص)، تفاوتی ندارد. این جمله ایشان یعنی اگر قرار باشد من، جامعه را به آن نقطه‌ای که پیامبر(صلی الله علیه وآله) رساند، برسانم حداقل باید ۲۳ سال(به اندازه زمان رسالت پیامبر) وقت داشته باشم. ♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا در تاریخ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹: 🌐 https://iqna.ir/fa/news/3890047 🆔 @ostadmaaref
پیدایش بحرانی مثل کرونا و پیش از آن رویدادهای خونینی مثل ❔ سؤال: 💠 فتنه داعش و ... این سؤال را برای برخی از مردم برانگیخته است که «پس منجی کجاست؟»، یا این سؤال که «اگر قرار نیست منجی در این شرایط ظهور کند، پس چه زمانی ظهور خواهد کرد؟» ✅ پاسخ: 🍃 این ذهنیت که در برخی مردم ممکن است وجود داشته باشد، تصوری ساده‌انگارانه است. از وقتی دنیا، دنیا بوده، جنگ و بیماری و بلای طبیعی وجود داشته است و صرفاً به زمانه ما اختصاص ندارد. دنیا در چارچوب سنت‌ها پیش می‌رود و بیماری هم سنتی از سنت‌های الهی است. راه مقابله با بیماری، فعال شدن عقل و ساختن داروی مناسب است. بعضی مردم فکر می‌کنند راه مقابله با بیماری، ظهور امام زمان(عج) است! در حالی که راه مقابله با بیماری استفاده از سنت عقل‌گرایی(استفاده از علم) و نیز بهره‌گیری از سنت امداد است؛ خدای متعال سنتی به نام امداد دارد، یعنی اگر در سختی‌ها و شدائد، به محضر او دعا و تضرع برده شود، راه نجات را نشان می‌دهد و رحمت خود را به طور اختصاصی شامل حال مردم می‌کند. ♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا در تاریخ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹: 🌐 https://iqna.ir/fa/news/3890047 🆔 @ostadmaaref
❔ سؤال: 💠 پیدایش بحرانی مثل کرونا و پیش از آن رویدادهای خونینی مثل فتنه داعش و ... این سؤال را برای برخی از مردم برانگیخته است که «پس منجی کجاست؟»، یا این سؤال که «اگر قرار نیست منجی در این شرایط ظهور کند، پس چه زمانی ظهور خواهد کرد؟» ✅ پاسخ: 🍃 این ذهنیت که در برخی مردم ممکن است وجود داشته باشد، تصوری ساده‌انگارانه است. از وقتی دنیا، دنیا بوده، جنگ و بیماری و بلای طبیعی وجود داشته است و صرفاً به زمانه ما اختصاص ندارد. دنیا در چارچوب سنت‌ها پیش می‌رود و بیماری هم سنتی از سنت‌های الهی است. راه مقابله با بیماری، فعال شدن عقل و ساختن داروی مناسب است. بعضی مردم فکر می‌کنند راه مقابله با بیماری، ظهور امام زمان(عج) است! در حالی که راه مقابله با بیماری استفاده از سنت عقل‌گرایی(استفاده از علم) و نیز بهره‌گیری از سنت امداد است؛ خدای متعال سنتی به نام امداد دارد، یعنی اگر در سختی‌ها و شدائد، به محضر او دعا و تضرع برده شود، راه نجات را نشان می‌دهد و رحمت خود را به طور اختصاصی شامل حال مردم می‌کند. ♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا در تاریخ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹: 🌐 https://iqna.ir/fa/news/3890047 🆔 @ostadmaaref
❔ سؤال: 💠 آیا ظهور امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای رفع مشکلات مادی انسان نیست و اهداف والاتری مد نظر است؟ ✅ پاسخ: 🍃 بله، وقتی امام ظهور کنند، حکومت عادلانه برپا می‌کنند و حکومت عادلانه، آثار و برکات خود را در زمینه مسائل مادی هم نشان می‌دهد. پس ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای تحقق عدالت و برانداختن نظام‌های ظالمانه حاکم بر دنیاست که البته در پرتوی آن، برکات دیگر هم خود را نشان می‌دهند. ♻️ بخشی از گفتگوی دکتر معارف با خبر گزاری ایکنا در تاریخ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹: 🌐 https://iqna.ir/fa/news/3890047 🆔 @ostadmaaref
💠 «چاپ نهم» کتاب «پرسش و پاسخ‌هایی در شناخت تاریخ و علوم قرآنی» در 293 صفحه منتشر شد! 🖌⁩ اثر دکتر مجید معارف 📖 کتاب حاضر در سه بخش تدوین شده: بخش مقدماتی با عنوان: «جایگاه قرآن در روایات اسلامی» درج ۵۲ روایت قرآنی با استفاده از منابع حدیثی و تفسیری شیعه و سنی بخش اول: «کلیاتی درباره قرآن و تاریخ آن» شامل هفت فصل بخش دوم: "کلیاتی درباره علوم قرآنی" شامل هفت فصل 💠 کد تخفیف ۲۰٪ : ramazan99همین الآن سفارش دهید 👇🏻⁩⁦👇🏻👇🏻⁩ https://forush.co/12241/251540/ 🆔 @KavirPublishingCo 🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: ارتباط لیله القدر و حجت معصوم الهی با رویکرد تاویلی و محوریت سوره دخان 📖 چکیده: وحی و نزول قرآن در شبی مبارک و تفریق همه امور در همان شب، از جمله مسائلی است که در آیات ابتدایی سوره دخان از سور حوامیم سبعه ذکر شده است. با قرینه سازی نزول قرآن در شبی مبارک و آیات ابتدایی سوره قدر مشخص می‌شود که «لیله مبارکه» همان «لیله القدر» است که شبی از شبهای ماه رمضان است که خود ظرف زمانی نزول قرآن است. (البقره، 185) فراتر از تفسیر آیات ابتدایی سوره‌های دخان و قدر، این آیات با رویکرد تاویلی نیز حامل حقایق مهمی است. از جمله آنکه بر طبق برخی از روایات «حم» بر رسول خدا (ص)، «کتاب مبین» بر حضرت امیر (ع) «لیله مبارکه» بر حضرت زهرا (ع) و «کل امر» ـ در آیه: «فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ» ـ بر حجج معصوم الهی انطباق یافته‌اند. در این تاویلات ارتباط قرآن با اهل بیت (ع) مورد تاکید قرار می‌گیرد که در بیانات صریح رسول خدا(ص)، حدیث ثقلین بازگو کننده آن است. چگونگی ارتباط «لیله مبارکه» و «حجت معصوم الهی» با رویکرد تاویلی موضوعی است که در مقاله حاضر و با استناد به اشارات آیات و روایات مورد بررسی قرار گرفته است. 📘 مجله: مجله پژوهش دینی، دوره ۱، شماره ۳۸ - (بهار و تابستان ۱۳۹۸) 🆔 @ostadmaaref
ارتباط لیله القدر و حجت معصوم الهی با رویکرد تاویلی و محوریت سوره دخان.pdf
220.9K
💠 ارتباط لیله القدر و حجت معصوم الهی با رویکرد تاویلی و محوریت سوره دخان 🖌 نویسندگان: معصومه آ عبدالله، دکتر مجید معارف 🆔 @ostadmaaref