#اطلاع_رسانی
#نقد_و_بررسی_کتاب
#کرسی_ترویجی
🔹 معناشناسی قرآن؛ الگوی تلفیقی اجتهادی
🔹 ارائه دهنده (مولف)
دکتر محمدباقرسعیدی روشن، استاد قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
🔹 ناقدان:
1️⃣ دکتر محمود کریمی، دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع)
2️⃣ دکتر مجید معارف، استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران
🔹 دبیر علمی:
دکتر مرتضی سلمان نژاد، استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع)
🗓 دوشنبه 30 بهمن 1402
🕰 ساعت 10:30 تا 12
🏫 تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، سالن شهید چمران
🌐 لینک مجازی در بستر اسکای روم
https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
🆔 @ostadmaaref
💠 مقاله: مصدریابی داستان شهادت امام عصر -عجل الله فرجه الشریف- در منابع متأخران
📖 چکیده:
داستان زنی ریشدار به نام سعیده یا ملیحه که با پرتاب جسمی سنگین موجب شهادت امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) خواهد شد، یکی از داستانهایی است که در سده گذشته شهرت زیادی یافته است. نگارندگان با پیگیری منابع نشر این داستان نشان میدهند قدیمیترین منبعی که آن را نقل کرده مربوط به دهه سوم قرن سیزدهم هجری است و راوی انحصاری آن شیخ احمد احسائی از علمای مشهور عصر قاجار است که در چند اثر خویش به آن پرداخته است. این ایده از آثار احسائی به دیگر منابع سرایت کرده و به ویژه یکسده بعد و با نقل شیخ علی یزدی حائری در کتاب «الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب» به گستردگی انتشار و شهرت یافته در بعضی کتب معاصر با موضوع مهدویت نقل شده است. همچنین در ادامه مقاله با دقت در احوال علمی، آثار به جای مانده و روش حدیثی احسائی کوشیده میشود منبع احتمالی او از خلال شواهد به جایمانده بازشناسی شود و نشان داده میشود که احتمالاً ریشه این داستان به قصههای رایج در خطه خراسان در قرن هفتم هجری باز میگردد. دست آخر طیفی از واکنشهای اتخاذ شده در برابر این داستان _ از انکار و انتقاد گرفته تا معتبر دانستن و تأویل کردن آن_ میان منابع گوناگون احصاء و ارائه گردیده و نشان داده شده است این داستان با سنجه ملاکهای حدیثشناسانه فاقد اعتبار است.
📘 مجله: مشرق موعود سال دوازدهم زمستان 1397 شماره 48
🆔 @ostadmaaref
مصدریابی داستان شهادت امام عصر عج در منابع متأخران.pdf
521.4K
#مقاله
💠 مصدریابی داستان شهادت امام عصر -عجل الله فرجه الشریف- در منابع متأخران
🖌نویسندگان: معارف، مجید؛ لواسانی، سید محمدرضا
#شهادت_مهدی (عج)
#سعیده_تمیمی
#زن_ریشدار
#شیخ_احمد_احسائی
#الزام_الناصب
#جامع_الاخبار
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🆔 @ostadmaaref
#اطلاع_رسانی
🔻 کرسی ترویجی
💠 نگارش قرآن کریم در عصر نزول قرآن از دیدگاه مسلمانان و خاورشناسان
🔹 صاحب کرسی:
دکتر محمدکاظم شاکر
🔸 ناقدان:
دکتر مجید معارف
دکتر محسن قاسمپور راوندی
📆 زمان: شنبه ۱۲ اسفند - ساعت ۱۳
🏢 مکان: دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
🌀 لینک مجازی
https://meeting.aut.ac.ir/ch/korsi1
🆔 @ostadmaaref
#اطلاع_رسانی
دانشکده الهیات دانشگاه تهران و مؤسسه علمی پژوهشی کلامنا برگزار میکند:
♻️ نشست بررسی آثار و اندیشههای علمی علامه محقق استاد سیدعلی شهرستانی
با ارائه اساتید محترم:
💢 دکتر مجید معارف: استاد گروه علوم قرآن و حدیث
💢 دکتر عبدالهادی فقهی زاده: استاد گروه علوم قرآن وحدیث
💢 دکتر عابدین مؤمنی: استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی
⚠️ بصورت حضوری و مجازی
⏰ زمان: دوشنبه ١۴ اسفندماه ساعت ١٠ الی ١٢
🏢 مکان: تهران، خیابان شهید مطهری، نبش خیابان شهید مفتح، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، ساختمان شماره2، طبقه سوم، سالن شهید مطهری
لینک حضور در نشست:
https://www.skyroom.online/ch/csir.ut/ut
🆔 @kalamona_ir
🆔 @ostadmaaref
Voice Recorder_212.m4a
50M
#فایل_صوتی
🔹 کرسی ترویجی
🔹 نگارش قرآن کریم در عصر نزول قرآن از دیدگاه مسلمانان و خاورشناسان
🔹 صاحب کرسی:
دکتر محمدکاظم شاکر
🔹 ناقدان:
دکتر مجید معارف
دکتر محسن قاسمپور راوندی
🆔 @quran_mazaheb
🆔 @ostadmaaref
1_10113764988.pdf
15.92M
#فایل_پاورپوینت
📌 پاورپوینت ارایه شده دکتر شاکر در کرسی ترویجی
🔹 کرسی ترویجی
🔹 نگارش قرآن کریم در عصر نزول قرآن از دیدگاه مسلمانان و خاورشناسان
🔹 صاحب کرسی:
دکتر محمدکاظم شاکر
🔹 ناقدان:
دکتر مجید معارف
دکتر محسن قاسمپور راوندی
🆔 @mazaheb_quran
🆔 @ostadmaaref
#اطلاع_رسانی
🔰 اندیشکده حکمت طبیعی و الهیات سلامت با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی ایران، دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق (علیه السلام) و انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران برگزار میکند:
🔻 مدرسه رمضانی شفاء
🔺 گذری بر یافتههای علمی در الهیات سلامت
👤 با موضوعاتی از قبیل:
کارآمدی روایات طبی
مناسبات دین و پزشکی
مبانی قرآنی باورهای پزشکی
نقد دورنی و برونی روایات طبی
کاوشی در زندگانی مؤلفان طب روایی
آثار تاریخی درباره دین و بیماریهای واگیر
🕖 زمان:
ماه مبارک رمضان
از ساعت 8 شب
🔹مکان:
بهصورت مجازی
در بستر اسکایروم
📎جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام، پیوند زیر را ببینید:
🌐 https://digiform.ir/c6f1148b30
❗ همراه با اعطای گواهی معتبر
🔺 ثبتنام در دوره الزامی اما رایگان است.
🆔 @elahiat_isu
🆔 @ostadmaaref
#اطلاع_رسانی
🔹 انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران تقدیم میکند
🔰 سلسله نشستهای تخصصی اخلاق در نهج البلاغه «ویژه شبهای ماه مبارک رمضان»
🔻 نشست اول:
صدق و صراحت در کلام و سیره امیرمؤمنان علیه السلام
🔸 با سخنرانی: دکتر مجید معارف
استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
📆 زمان: سه شنبه ٢٢ اسفندماه ١۴٠٢ - ساعت ١٩:٣٠
🌀 لینک ورود به جلسه:
https://adr3.ir/Nahi110
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🆔 @ostadmaaref
#اطلاع_رسانی
🩺 مدرسه رمضانی شفاء
💊 گذری بر یافتههای علمی در الهیات سلامت*
🔸 جلسه اول
🔹 عنوان: بهداشت جسم و روح از منظر قرآن: با تأکید بر بعد سلامت معنوی
👤 باحضور: دکتر مجید معارف
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران
عضو گروه سلامت روان فرهنگستان علوم پزشکی ایران
🗓️ تاریخ: چهارشنبه ٢٣ اسفندماه ١۴٠٢ - ساعت: ٢٠
🌐 پیوند ثبتنام در دوره:
https://digiform.ir/c6f1148b30
🌀 لینک ورود به جلسه:
https://meet.google.com/qfx-rtdg-rvz
🆔 @ostadmaaref
صدق و صراحت در کلام و سیره امیرمؤمنان علیه السلام.mp3
32.67M
#فایل_صوتی
🔹 به همت انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران برگزار گردید
🔰 سلسله نشستهای تخصصی اخلاق در نهج البلاغه «ویژه شبهای ماه مبارک رمضان»
🔻 نشست اول:
صدق و صراحت در کلام و سیره امیرمؤمنان علیه السلام
🔸 سخنران: دکتر مجید معارف
استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
📆 زمان: سه شنبه ٢٢ اسفندماه ١۴٠٢
🆔 @ostadmaaref
بهداشت جسم و روح از منظر قرآن با تأکید بر بعد سلامت معنوی.mp3
29.7M
#فایل_صوتی
🩺 مدرسه رمضانی شفاء
💊 گذری بر یافتههای علمی در الهیات سلامت
🔸 جلسه اول
🔹 عنوان: بهداشت جسم و روح از منظر قرآن: با تأکید بر بعد سلامت معنوی
👤 باحضور: دکتر مجید معارف
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران
عضو گروه سلامت روان فرهنگستان علوم پزشکی ایران
🗓 تاریخ: چهارشنبه ٢٣ اسفندماه ١۴٠٢
🆔 @ostadmaaref
#اطلاع_رسانی
5️⃣ پنجمین جلسه از دوره تخصصی حدیثپژوهی
🎙 استاد مجید معارف
📌 موضوع: تاریخ تدوین حدیثنبوی
🗓زمان: ماه مبارک رمضان ۲۶ اسفند - ساعت ١٧
💡 محدودیت زمانی برای مشاهده جلسه در ساعت خاصی وجود ندارد
صفحه دوره:
https://hekmat.academy/courses/hadith-studies
🆔 @Ostadmaaref
#اطلاع_رسانی
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکند:
سلسله نشست های کرسی آزاد اندیشی
💠ســـــی شــب ســـــی آیــه💠
(تدبر و تعقل در آیات قرآن کریم)
🔸نشست چهاردهم 🔸
👤دکتر مجید معارف
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
موضوع ارائه با محوریت آیه ۱۰۵ سوره مائده:
شناخت نفس در قرآن
زمان برنامه:
🕰 ساعت ۲۰:۰۰ الی ۲۰:۳۰
📆 یکشنبه ۵ فروردین ماه ۱۴۰۳
محل برگزاری:
🖥 https://www.skyroom.online/ch/anjomanelmi/quran
🆔 @quran_hadith_fum
🆔 @Ostadmaaref
#شبی_با_نهجالبلاغه
🔰سلسله نشست های تخصصی نهجالبلاغه 🔰
با موضوع:
⚜ رابطه قرآن با نهجالبلاغه ⚜
میهمان :
🔹دکتر مجید معارف🔹
زمان و مکان:
💠مصلی تهران،نمایشگاه بینالمللی قرآن الکریم، بخش نهجالبلاغه کتاب حکومت 💠
🔺️ساعت : ۱۹:۳۰🔺️
🔺️مورخ : ۱۴۰۳/۱/۷🔺️
🆔 @Roshana_royesh
🆔 @Ostadmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اطلاع_رسانی
هفتمین جلسه از سلسله نشستهای قرآن پژوهی دیجیتال
📖📖📖📖📖
🕋 هفتمین جلسه از سلسله نشستهای قرآن پژوهی دیجیتال با حضور جناب آقای دکتر مجید معارف در غرفه نور واقع در بخش نوآوریهای قرآنی دانش بنیان برگزار خواهد شد.
✅ موضوع جلسه: مراتب فهم قرآن و توسعه آن در پرتو روشها و فنآوریهای جدید
✅ تاریخ نشست: چهارشنبه 8 فروردین ماه 1403
✅ ساعت برگزاری: 20 الی 21
جهت اطلاع از نشستهای علمی در غرفه نور، خبر زیر را در #نورسافت مطالعه فرمایید:
www.noorsoft.org/fa/News/View/111473
🔸🔹🔸🔹🔸
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در داده پردازی هوشمند علوم اسلامی
www.noorsoft.org
🆔 @noorsoft
🆔 @Ostadmaaref
دکتر مجید معارف_۲۰۲۴_۰۳_۲۵_۱۹_۰۵_۰۰_۷۱۲.mp3
18.27M
#فایل_صوتی
🎙فایل صوتی نشست چهاردهم
از سلسله نشستهای کرسی آزاد اندیشی
🔹سی شب؛ سی آیه🔸
👤 با حضور:
دکتر مجید معارف
◾️موضوع:
◾️شناخت نفس در قرآن
⏳مدت برنامه
1 ساعت و 15 دقیقه
🆔 @quran_hadith_fum
🆔 @Ostadmaaref
#معرفی_کتاب
💠 کتاب «درآمدی بر تاریخ قرآن» اثری از دکتر معارف که در پس از ۲۰ سال، با تصحیحات کامل و افزوده شدن ۲ فصل جدید تجدید چاپ گردید.
🔻 این اثر -که در ابتدا با هدف تهیه متن آموزشی برای درس تاریخ قرآن در دوره کارشناسی ارشد تهیه گردید- بر محور جلد اول کتاب «القرآن الکریم و روایات المدرستین» نوشتۀ مرحوم علامه سید مرتضی عسکری (ره) نگاشته شده و در خلال مطالب نیز از نظرات بزرگانی چون آیت الله خویی و دکتر رامیار و... بهره برداری گردیده است.
🔻 در ادامه متن مقدمه اول و دوم این کتاب بر اساس دو چاپ قدیم و جدید در اختیار مخاطبان قرار میگیرد؛ لازم به ذکر است، علاقمندان به تهیه این کتاب میتوانند از طریق سایت و یا مراجعه به انتشارات «نبأ» نسبت به خرید آن اقدام نمایند.
درآمدی بر تاریخ قرآن - چاپ جدید.pdf
1.61M
#معرفی_کتاب
💠 درآمدی بر تاریخ قرآن کریم (مقدمه کتاب)
🔻 اثر: دکتر مجید معارف
🔸 چاپ سوم: زمستان 1402
🆔 @Ostadmaaref
#معرفی_کتاب
#انتشار_برای_نخستین_بار
🔰 کتاب «مطهری (ره) و قرآن»
🔻 جدیدترین اثر دکتر مجید معارف در آستانه سالروز شهادت آیت الله مطهری (ره) و بزرگداشت معلم روانه بازار نشر شد.
🔹 مؤلف در این کتاب، در قالب سه فصل به بیان و بررسی آراء شهید مطهری پیرامون سه حوزهٔ تاریخ قرآن، علوم قرآنی و تفسیر پرداخته است.
🔹 سخن مؤلف در معرفی کتاب:
قرآن در آثار استاد علوم اسلامی شهید مرتضی مطهری حضوری پر رنگ دارد. آنچه در کوششهای تفسیری استاد اهمیت دارد آن است که چه در انتخاب آیات و سورههای تفسیر شده و چه در طرح مباحث و پیگیر آنها، جایگاه قرآن را به شکل کتابی کاربردی آنهم در خدمت حل مشکلات فردی و اجتماعی انسانها نشان میدهد. در این پژوهش با نگاهی گذرا به آثار قرآنی استاد مطهری، تلاش کرده است ضمن معرفی دیدگاههای قرآنی استاد شهید، نخست به طبقهبندی کلی آنها در سرفصلهای مشخص مبادرت ورزد، و سپس گزارش دقیقی از اندیشهها و تلاشهای قرآنی استاد مطهری را با رویکرد برررسی تحلیلی به دست بدهد.
🌀 در ادامه فایل مقدمه کتاب جهت مطالعه علاقمندان قرار میگیرد...
🆔 @Ostadmaaref
مطهری و قرآن.pdf
2.78M
#معرفی_کتاب
💠 مطهری و قرآن (مقدمه کتاب)
🔻 اثر: دکتر مجید معارف
🔸 چاپ اول: بهار ١۴٠٣
🔹 انتشارات بنیاد علمی و فرهنگی شهید استاد مرتضی مطهری (ره)
🆔 @Ostadmaaref
#معرفی_کتاب
🔰 انتشارات «ندای فطرت» وابسته به بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری منتشر کرد:
💢 کتاب مطهری و قرآن
نویسنده: دکتر مجید معارف
🔸 از مقدمه کتاب:
قرآن در آثار استاد علوم اسلامی شهید مرتضی مطهری حضوری پررنگ دارد. آنچه در کوششهای تفسیری استاد اهمیت دارد آن است که چه در انتخاب آیات و سورههای تفسیر شده و چه در نوع طرح مباحث و پیگیری آنها، جایگاه قرآن را به شکل کتابی کاربردی آن هم در خدمت حل مشکلات فردی و اجتماعی انسانها نشان دهد.
🔹 در این پژوهش، نگارنده با نگاهی گذرا به آثار قرآنی استاد مطهری، تلاش کرده است ضمن معرفیِ دیدگاههای قرآنی استاد شهید، نخست به طبقهبندی کلی آنها در سرفصلهای مشخص مبادرت ورزد و سپس گزارش دقیقی از اندیشهها و تلاشهای قرآنی استاد مطهری را با رویکرد بررسی تحلیلی به دست دهد.
🔹 لینک خرید کتاب :
https://motahari.ir/?p=19851
🔸از این مجموعه تاکنون کتابهای
مطهری و مسئله جدید اصالت وجود
مطهری و عدالت
مطهری و مهدویت
مطهری و مسئله زن
مطهری و ادراکات اعتباری
منتشر شده است.
🆔 @Ostadmaaref
#سخنرانی
⚫️ گزارشی از مصاحبه خبرگزاری مهر با دکتر معارف پیرامون مسئله عدالت
🔹زمان: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
💠 لازمه حکومت اسلامی در بعد اجتماعی، تحقق عدالت است
🔻 به عنوان سوال نخست درباره جایگاه و اهمیت عدالت در آموزههای اسلامی از جمله در قرآن و نهجالبلاغه توضیح بفرمائید.
🔸 عدالت در قرآن کریم یکی از ارزشهای مهمی است که به آن توصیه شده است و حتی با مثالی که خداوند راجع به عدالت میزند متوجه ثبات و مطلق بودن ارزشهای اخلاقی میشویم. این خیلی نکته مهمی است. در علم اخلاق بحث میشود که آیا مسائل اخلاقی ثابتند یا متغیرند، نسبی هستند یا مطلقند؟ در قرآن با مثالی که درباره عدالت آمده میفهمیم که قرآن طرفدار ارزشهای ثابت و مطلق اخلاقی است چون این مثال را فقط درباره عدالت زده است. اولاً در برخی آیات قرآن خدای تبارک و تعالی امر میکند به اجرای عدالت مثل «ان الله یأمر بالعدل و الاحسان» یا مثلاً در سوره اعراف میفرماید: «قل امر ربی بالقسط» چون گاهی از عدالت با تعبیر قسط در قرآن یاد شده است.
🔸 خود خدای تبارک و تعالی نقطه مقابل عدل که ظلم است را از ساحت وجود خودش تنزیه کرده است: «وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَکِنْ کَانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ» یعنی ما ظلمی مرتکب نمیشویم و این مردم هستند که خودشان به خودشان ظلم میکنند. پیامبر (ص) میفرمایند «بالعدل قامت السماوات و الارض» یعنی در پرتو عدل آسمانها و زمین بر پا است یعنی اگر عدل در هستی به هم بخورد تمام هستی به هم میریزد.
🔸 آنجایی که گفتم در قرآن کریم عدالت به عنوان یک ارزش ثابت اخلاقی مطرح شده است، یک شاهد مثال در سوره مائده دارد که میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَی أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی». در این آیه خداوند میفرماید شما عدل و قسط را به پا دارید و کینهتوزی و اختلافاتی که با بعضی دارید مانع اجرای عدالت نشود. در این آیه تا همین جا توصیه به برقراری عدالت شده است ولی در سوره نساء میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَی أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ» یعنی اجرای عدالت را به تأخیر نیندازید حتی اگر به ضرر و زیان شما یا پدر و مادر یا بستگانتان باشد.
🔸امیرالمومنین (ع) شاگرد مکتب قرآن است و آنچه میگوید بازتابی از قرآن است و یک ترجمانی از آیات قرآن است. امیرالمومنین (ع) خیلی به عدالت حساس است. ایشان در دو موضع به اجرای عدالت خیلی حساس است؛ یکی انتخاب کارگزاران چون کارگزار باید عادل باشد و یکی از ویژگیهای کارگزاری که حضرت میخواهد به جایی بفرستد این است که باید عدالتش برای امیرالمومنین (ع) محرز شده باشد. دوم وقتی کارگزاری جایی رفت موظف است عدالت را از هر جهت پیاده کند. گاهی در نهجالبلاغه عدل با جود مقایسه شده است. جود یعنی بخشش. امیرالمومنین (ع) عدل را بر جود هم ارجحیت میدهد به خاطر اینکه در عدل یکدستی و همسطح شدن جامعه فراهم میشود و اختلافات طبقاتی پدید نمیآید.
🔸 مولوی در تعریف عدل میگوید: عدل چه بود وضع اندر موضعش. اگر هر کس سر جایش قرار بگیرد عدل است. عدل اقتصادی یعنی همین حاکم، بیتالمال را بالسویه تقسیم کند. این برای امیرالمومنین یک ارزش ذاتی بوده است که از آن کوتاه نمیآمد و از دومین روز خلافتش تحقق عدالت اقتصادی شروع شد. روز اول که مردم آمدند با حضرت بیعت کردند، در روز دوم حضرت آمد بیتالمال مدینه را تقسیم کرد و به هر کس رسید چهار، پنج درهم اعطا کرد. در آن زمان صحابههایی بودند که از دوران خلیفه دوم و خصوصاً خلیفه سوم به حقوقهای صد هزار درهمی عادت کرده بودند. وقتی شما به چنین کسی چهار درهم حقوق بدهی چه حالی پیدا میکند؟ قاعدتاً آن را نمیگیرد. به همین دلیل امیرالمومنین (ع) پس از تقسیم بیتالمال منبر رفت و فرمود: آیا غیر از این است که پیامبر (ص) بیتالمال را بالسویه تقسیم میکرد؟ بعد فرمود: اگر این مال برای من بود بالسویه میانتان تقسیم میکرد، حال آنکه این مال برای خداوند است. از اینجا میفهمیم عدالت به معنای تساوی بر جود افضلیت دارد چون حضرت نسبت به مال شخصی خودش میتواند عدالت را رعایت نکند ولی با این حال میفرماید اگر این مال برای من بود هم به تساوی میان شما تقسیم میکردم.