eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
658 دنبال‌کننده
251 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت هشتم: 💠 جامع نگاری در علوم قرآنی در دوران معاصر 💠 ویژگی‌های نگارش‌ها در دوران معاصر 💠 چگونگی تفکیک «تاریخ قرآن» از علوم قرآنی 💠 رویکرد دانشمندان در برابر این پدیده جدید 🆔 @ostadmaaref
roshana 008.mp3
6.03M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 8 🆔 @ostadmaaref
نام اساتید بزرگوار از چپ به راست: آقاي دکتر معارف - آقاي دکتر شاکر - آقاي دکتر جلیلي - آقاي دکتر مکوند 🆔 @ostadmaaref
نقد شبهه تعارض آیات «علم غیب» در قرآن.pdf
655.8K
#مقاله نقد شبهه تعارض آیات «علم غیب» در قرآن #مستشرقان #خاورشناسان #باراشر #قرآن #علم_غیب #علم_امام #شبهات_قرآنی مجله #مطالعات_تفسیری 🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ مجموعه سوال و جواب با محوریت عناوین زیر: #روح #نفس #برزخ #مرگ 🆔 @ostadmaaref
☘مجموعه سوال و جواب☘ 1- آیا در قران مدرکی بر جداشدن روح از بدن در هنگام مرگ وجود دارد؟ ۲-آیا در قرآن مدرکی دال بر برگشت روح به بدن در روز قیامت وجود دارد؟ ۳- آیا در عالم برزخ انسان های صالح در نعمت بسر مبرند و افراد شقی در رنج و عذابند؟!آیا آیاتی در قران در این باب آمده است اگر آیات ۹۹-۱۰۰ سوره مومنون که تنها آیه وحود برزخ است وبحثی درباره نعمت و رنج نیامده است را استثنا کنیم ظاهر هیچ آیه ای نیامده است. 4-برخی معتقدند که روح هنگام مرگ از بدن جدا نمی شود وهمراه بدن دفن می شود و در روز قیامت به همراه بدن زنده میشود بنابراین: *-آیا این نگرش صحیح است یا خیر؟ چرا؟ *- اگر جواب منفی است واقعا روح کجا و چکار می کند؟ *- در قران آمده است که انسان فقط همان است که در قبر قرار میگیرد و غیر از آن چیزی نیست( سوره عبس۱۷-۲۱) این آیه چگونه تفسیر و تاویل میشود نه اینکه نظر بالا صحیح باشد. 5- در آیات قرآن اشاره به بدن هایی شده که در روز قیامت از قبرها بر می خیزند،آیا این ابدان همان بدن های دنیوی هستند؟ظاهرا از کلام خداوند چنین چیزی استنباد نمی شود.پس این ابدان چگونه ابدانی هستند؟ 🆔 @ostadmaaref
مراسم جشنواره اختتامیه مسابقات قران وعترت دانشجویان واساتید وکارکنان دانشگاه تهران.mp3
9.71M
سخنرانی دکتر مجید معارف 25 اردیبهشت 1396 مراسم جشنواره اختتامیه مسابقات قران وعترت دانشجویان واساتید وکارکنان دانشگاه تهران 🆔 @ostadmaaref
🌟🌟پاسخ🌟🌟 🌷روان کلمه ای فارسی است که محل بحث نیست اما دو کلمه نفس وروح عربی و از اصطلاحات قرانی است از نظر عامه علمای اسلامی مثل فلاسفه وعرفا ومفسران این دو کلمه تا اندازه زیادی هم معنا ومترادف با هم به کار می روند اما در عرف قران مراد از روح در درجه نخست روح القدس است نه روح انسان وروح انسانی با تعبیر نفس از ان سخن به میان آمده است. روح امری مجرد است نه مادی به دلایل 🌷بدن انسان که مادی است بعد از مرگ می پوسد وبه تدریج از بین می رود اما روح یا به تعبیر قران نفس تحویل ملائکه ویا خداوند میشود ودر عالم برزخ تا روز قیامت زندگی برزخی دارد . 🌷مادی فرض کردن روح بقای آن را زیر سوال می برد وعملا به انکار اصل روح منجر میشود اما مجرد دانستن ان زمینه باور به جهان غیب وملائکه وحتی خداوند را راحت تر میکند درک حالت تجرد روح ساده است کافی است به وجود " من" در وجود خود وثبات ان در طول حیات توجه کنیم من انسانی چیزی غیر از آحاد اعضای بدن یا جمیع متعلقات اوست. 🌷طبق ایات قران بدن انسان با مرگ او ازبین می رود وذرات ان در دل خاک گم میشود اما نفس انسان که تبلور صفات وشخصیت اونیز هست باقی می ماند و در روز قیامت مجددا در دل خاک به بدن صاحب خود که ان هم در خاک دو باره ساخته شده است تعلق گرفته وبا نفخه دوم که نفخه حیات است سر از خاک بر می اورد. 🌷ایات متعددی از قران دلالت بر وجود عالم برزخ قبل از فرا رسیدن قیامت دارد از جمله ۱- آیات ۱۶۹ به بعد سوره ال عمران در باره حیات برزخی شهیدان ومرزوق بودن آنها ۲- ایات ۲۶ به بعد سوره یس در باره ورود حبیب نجار به بهشت برزخی ۳-ایات ۴۶ به بعد سوره غافر یا مومن در با شکنجه ال فرعون در جهنم برزخی قبل از قیام قیامت 📚📚توضیح بیشتر این آیات در تفاسیر امده است. 🆔 @ostadmaaref
باعرض سلام ۱-بجز مادیگرایان،چه کسانی رای به مادیت روح میدهند؟ ۲- آیادر روانشناسی می توان رگه های از مادیت روح پیدا کرد؟چگونه؟ ممنون 🆔 @ostadmaaref
پاسخ هر کس با هر عقیده ای به انکار روح بپردازد به این دلیل که روح قابل حس تجربی نیست او به نوعی ماده گرایی مبتلا است چه ظاهرا اظها بینش ماتریالیستی کند یا مسلمانی باشد که اصالت را فقط به تجربه دهد فرقی نمی کند ۲- روح امری مادی نیست که در تستهای روان شناسی وامثالهم وجود یا عدم ان اثبات یا نفی شود 🆔 @ostadmaaref
☘سوال☘ سلام وادب بزرگواري بفرماييد براي قران درروايات كمكم كنيد متشكرم 🆔 @ostadmaaref
🌷پاسخ🌷 در باره بحث قران در روایات به کتاب بنده به نام ( ع ) از انتشارات دارالقران مراجعه فرمایید. 🆔 @ostadmaaref
درباره بفرمایید آیا پیامبر بوده یا از مردان صالح ؟ زرتشتیان دو خدا قبول داشتند یا یکتا پرست بودند؟ نظر آنان در باره آتش چیست؟ 🆔 @ostadmaaref
پاسخ ۱- در ایه ۱۷ سوره حج که خداوند از گروهی با عنوان مجوس یاد می کند طبق نظر بسیاری از مفسران منظور زرتشتیان است لذا آنها موحدند ۲- توحید با ثنویت ودو گانه پرستی جمع نمی شود اگر در اندیشه زرتشتیان اهریمن واهورامزدا در عرض هم فرض شوند ودو قدرت مساوی باشند این شرک ودر واقع انحرافی نسبت به یگانه پرستی است که زرتشت برآن تاکید کرده است اما اگر در تفکر آنها اهریمن معادل شیطان باشد ونه چیز دیگر این چیزی شبیه عقیده ما مسلمانان بوده واشکالی ندارد. نظر انها در باره آتش طبعا مثبث است چون به عقیده آنها آتش منبع انرژی ونور است. 🆔 @ostadmaaref
نقد ديدگاه خاورشناسان درباره تاثيرپذيري قرآن از كتاب مقدّس.pdf
386.6K
#مقاله نقد دیدگاه خاورشناسان درباره تأثیرپذیری قرآن از کتاب مقدّس #مستشرقان #خاورشناسان #قرآن #کتاب_مقدس #مصادر_قرآن #پیش_فرض_ها مجله #کتاب_قیم 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت نهم: 💠 بیان وجه تمایز «تاریخ قرآن» و «علوم قرآنی» 💠 جامع نگاری در دوران معاصر: ✅ ظهور تألیفات متعدد در زمینه علوم قرآن ✅ معرفی کتاب « درآمدی بر تاریخ علوم قرآنی» برای آشنایی با این تألیفات 💠 معرفی تعدادی از مهم‌ترین کتب علوم قرآنی در دوران معاصر 🆔 @ostadmaaref
roshana 009.mp3
5.86M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 9 🆔 @ostadmaaref
نقد و بررسی نظریه گولدزیهر درباره تقدم نقد سند حدیث بر نقد متن.pdf
2.37M
#مقاله نقد و بررسی نظریه گولدزیهر درباره تقدم نقد سند حدیث بر نقد متن #مستشرقان #خاورشناسان #گولدزیهر #حدیث #نقد_متن #نقد_سند #عقل_گرایان مجله #حدیث_پژوهی 🆔 @ostadmaaref
#پرسش_پاسخ کدام یک از این دو تلفظ درست است: #ثِقلَین درسته یا ثَقَلَین؟ چرا 🆔 @ostadmaaref
🌷پاسخ🌷 ثقلین با سکون ق یعنی شئ سنگین و وزین که از نظر لغوی کاملا صحیح است ثقلین با فتح ث وق نیز یعنی دو ثَقَل که به معنای شامخ وبزرگ ووزین است ودر قران از جن وانس تعبیر شده به ثَقَلان لذا هر دو وجه صحیح بوده وتوجیه علمی دارد 🆔 @ostadmaaref
🍀🍀 سوال🍀🍀 نامه ای از سوی شهید مطهری به با مضمون زیر نشر یافته است: ✍ نامه استاد شهید مرتضی مطهری به آیت الله صالحی نجف آبادی 💠دانشمندِ ارجمند،محقق عالیقدر، جناب آقای حاج شیخ نعمت الله صالحی نجف آبادی دامت افاضاته دوست عزیزِمهربان،انشاء الله وجود محترم سالم و موفّق و مؤیّد خواهد بود.کتاب نفیس حضرتعالی (شهید جاوید) را یک بار به دقت خواندم و استفاده کردم.البته زیاد زحمت کشیده اید و یک کارِ نکرده را طبق ذوق و سلیقه خود انجام داده اید.من از این جهت که شاید برای اوّلین بار،تاریخ سیدالشّهدا به سبک تاریخی و معقول نوشته می شود خیلی خرسندم و مایلم این کتاب منتشر شود ،هر چند خودم در پاره ای از استنباط ها موافق نیستم.فرضاً این کتاب در بعضی از قسمت ها سبب شود که جنابعالی مصداق"مَن صَنّفَ فَقَد استَهدَفَ" واقع گردید ولی از نظر اینکه موجب می شود که تاریخ امام حسین (ع) مورد برخورد عقاید و آرا به سبک منطقی شود قدمی در راه تکامل اجتماع است. لطفا نظرتان را در این زمینه بفرمایید. سپاسگزارم. @ostadmaaref
🌷پاسخ🌷 اصل نامه شهید مطهری و مضمون آن را تایید میکنم چون خودم هم شهید جاوید را خوانده ام وهم نقد های آن را که به وسیله ایه الله صافی گلپایگانی ( به نام شهید آگاه) و نیز شهید مطهری در حماسه حسینی و دکتر شریعتی در کتاب شهادت به اقای صالحی نجف آبادی وارد شد همه را دیده وخوانده ام. در تفکر آقای صالحی نجف آبادی امام حسین جهت اقامه حق علیه باطل قیام فرمود آن هم در پاسخ به دعوت مردم کوفه. شواهد وقرائن هم با فرض عدم خیانت کوفیان به مسلم حکایت از موفقیت قیام داشت. ایشان در این تحلیل خود، مسایل پشت پرده مثل اخبار وارده از پیامبر، مانند پیشگویی شهادت مظلومانه امام حسین و اسارت اهل بیتشان را معتبر نمی دانند و همین موضوع سبب نقدهای جدی به محتوای کتاب شد. اما چون تالیف کتاب در گرماگرم انقلاب اسلامی اتفاق افتاد از قضا مورد توجه قرار گرفت و بزرگانی چون ایت الله منتظری وایت الله مشکینی بر آن تقریظ نوشتند در چنین شرایطی استاد مطهری بدین صورت که در نامه ملاحظه میکنید موضع گیری میکنند هر چند که به بسیاری از مواضع اقای صالحی نجف آبادی نقد جدی داشتند. 🆔 @ostadmaaref
🍀🍀سوال🍀🍀 سلام روز بخیر بنده سوال داشتم از استاد درباره در اسلام. با توجه به اینکه حکم آیه شامل منطقه خاصی نمیشه و همه جا رو در بر میگیره از جمله ایران رو با این اوصاف اگر بخوایم به دستور دین پایبند. باشیم فساد این اجرای این حکم بیشتر از عدم اجرای اون هست چرا که اصلا با فرهنگ ایرانی سازگاری نداره. و از طرفی دستور دین هست. اینجا تنها قید آیه رعایت عدالت هست.که اگر هم رعایت نشه برای اون ازدواج بعدی مشکلی بوجود نمیاد از جهت شرعی. پس مرد براحتی حق تعدد زوجات رو داره. اینجا حق زن چی میشه؟ چون عدم رضایت خانم خللی به حکم شرعی اون وارد نمیکنه. @ostadmaaref
🌷پاسخ🌷 حکم تعدد زوجات حکمی قرآنی است که همراه با شرایطی از جمله اجرای عدالت است و نباید شرط اجرای عدالت را دست کم گرفت مسلمانان هم در طول تاریخ به آن عمل کرده اند وملیونها زن را از این طریق سرپرستی کرده اند اعم از اینکه لوازم آن را به جا اورده اند یا خیر البته هر قانونی را در نظر بگیرید جای سوء استفاده دارد ومنحصر به قانون تعدد زوجات نمی شود اما برای زن این امکان وجود دارد که در زمان ازدواج قانونا این حق را برای خود ایجاد کند که همسرش را بدون رضایت خود از چند همسری محروم سازد. 🆔 @ostadmaaref