eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
694 دنبال‌کننده
253 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی تقیه در آیات و روایات و تاثیر آن در حدیث شیعه🌟 پایان‌نامه . 1384 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > علوم قرآن و حدیث استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدمحسن میرباقری | دانشجو: معصومه نجفی مقدم 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/77322 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقد و بررسی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و موارد مغایرت آن با آیات و روایات🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1384 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > علوم سیاسی استاد راهنما: ولی‌الله نقی‌پورفر | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: زهره وردست 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/82406 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟ویژگیهای تربیتی و اخلاقی در داستانهای قرآن🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1381 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: سیدکاظم عسگری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: لیلا علی بخشی 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/82418 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی اسرائیلیات در قصص انبیاء (حضرت طالوت، حضرت داود حضرت سلیمان( ع) در تفاسیر الدر المنثور و نورالثقلین پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1384 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: ولی‌الله نقی‌پورفر | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: مژگان نجفی 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/82426 🆔 @ostadmaaref
🌟 نشست علمی تاریخ گذاری حدیث از دیدگاه مستشرقان🌟 گروه گزارش: معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با همکاری گروه علوم حدیث این مجتمع، نشست علمی «تاریخ گذاری حدیث از دیدگاه مستشرقان» را برگزار نمود. به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، در ابتدای این نشست علمی، «دکتر مجید معارف»، استاد دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی این دانشگاه، به بیان مفهوم تاریخ گذاری حدیث پرداخت و گفت: مفهوم «تاریخ گذاری» که اصطلاحی به ظاهر غربی دارد و از زیرمجموعه های تاریخ حدیث به شمار می آید، به شکل ساده به معنای تعیین تاریخ تقریبی صدور و پیدایش یک حدیث است. وی افزود: تعیین این تاریخ به جز در مواردی که تاریخ حدیث به شکلی در خود آن تعیین شده باشد؛ مانند خطبه غدیر، به صورت تقریبی است اما همین تاریخ گذاری تقریبی نیز در پژوهش های علمی از اهمیت بالایی برخوردار است. دکتر معارف، تاریخ گذاری حدیث را از دو جهت تاریخ حدیث و نقد حدیث مورد توجه خواند و گفت: در تاریخ گذاری احادیث، از سویی مسائل مربوط به تاریخ حدیث مورد بررسی قرار می گیرد و از سوی دیگر، از آن برای اثبات و یا رد اعتبار یک حدیث، استفاده می شود. وی ادامه داد: تاریخ گذاری حدیث، عنوانی غربی است اما محتوای آن می تواند شرقی و اسلامی باشد. از این جهت، تاریخ گذاری قابل تقسیم به تاریخ گذاری مسلمانان و مستشرقان است و از جهت دیگر می توان آن را تاریخ گذاری نسبت به احادیث نبوی و احادیث امامیه، تقسیم بندی نمود. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، اهداف تاریخ گذاری را متناسب با نگاه درون دینی یا برون دینی، متفاوت ارزیابی نمود و خاطرنشان ساخت: تاریخ گذاری از علوم مورد علاقه مستشرقان به شمار می آید و آنان طیف گستردهای از دیدگاه ها برای تاریخ گذاری حدیثی را ارائه نمودند که شامل تحلیل متن، سند، منبع و روش های ترکیبی می شود. وی، مستشرقان تاریخ گذار را به دو گروه شکاک و معتدل قابل تقسیم خواند و اظهار داشت: گروه نخست عمدتاً به دنبال اثبات ضعف و جعلی بودن احادیث هستند اما گروه معتدل، با نگاهی خوشبینانه تر، اصالت برخی از روایات را نتیجه می گیرند. دکتر معارف در پایان تصریح کرد: در نهایت آنچه که مستشرقان از تاریخ گذاری حدیث ارائه می دهند باید توسط اندیشمندان و پژوهشگران اسلامی مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا بخش های مفید و سودمند آن استخراج گردد. در ادامه این نشست، «دکتر شفیعی»، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به تشریح سبک های تاریخ گذاری احادیث توسط مستشرقان پرداخت و یادآور شد: تاریخ گذاری حدیث از دیدگاه مستشرقان به عنوان شناسنامه حدیث تلقی می گردد و از نظر آنان حدیثی که تاریخ آن تعیین نشده باشد، هیچ اعتباری ندارد. وی در ادامه به بیان چهار روش مهم تاریخ گذاری توسط مستشرقان پرداخت و عنوان کرد: تاریخ گذاری متن محور، تاریخ گذاری با بررسی تغییرات متن، تاریخ گذاری منبع محور و تاریخ گذاری سند محور، از مهم ترین روش های تاریخ گذاری مستشرقان به شمار می آید. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، وجود سند را یکی از امتیازات روایات اسلامی نبست به روایات دیگر ادیان دانست و ابراز داشت: پژوهشگران اسلامی می توانند از این امتیاز برای اثبات و تاریخ گذاری صحیح روایات اسلامی استفاده نمایند. در بخش پایانی این نشست، «دکتر راجانی»، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی به بیان تاریخ گذاری خاورشناسان در حوزه احادیث امامیه پرداخت و با اشاره به اهمیت بحث تاریخ گذاری احادیث، اذعان داشت: از دیدگاه مستشرقان، تاریخ گذاری تنها از جهت بررسی وقایع تاریخی اهمیت دارد اما برای پژوهشگران اسلامی، احادیث علاوه بر بیان مسائل تاریخی، برای استخراج شریعت و معارف دینی مورد توجه است. در واقع تاریخ احادیث پیوند زننده کلام، فقه و حدیث با یکدیگر است. وی توجه بیشتر مستشرقان به احادیث اهل سنت و بررسی تاریخ احادیث بدون بررسی متن آن را از مهم ترین نقاط ضعف تاریخ گذاری مستشرقان برشمرد و افزود: خوشبختانه در سال های اخیر، اندیشمندان جوان در حوزه تاریخ گذاری احادیث امامیه اقدامات خوبی را به انجام رسانده اند. دکتر راجانی در پایان، تحلیل سند، تحلیل کتاب شناختی، تحلیل نسخه شناسی و تحلیل متن را از اصلی ترین روش های تاریخ گذاری متن حدیث برشمرد. لینک خبر: http://hoda.miu.ac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=23&pageid=27636&newsview=61940 🆔 @ostadmaaref
💫💫سوال💫💫 سلام، من چند تا سوال از استاد معارف دارم. سوال از کتاب تاریخ حدیث ایشان، خودم جواب دقیق این سوالات رو پیدا نکردم به همین خاطر مزاحم شما شدم. ۱. قول مشهور درباره نخستین مسند نویس کیست؟ ۲. از نظر عده ای از علمای اهل سنت کتاب های سنن دارمی یا موطا مالک، جایگزین. کدام کتاب بوده است؟ ۳. اصطلاح و تعبیر "اصل" در آثار کدام شخص کمتر به کار رفته است؟ ۴. کدام کتاب جامع احادیث فقهی است؟ ممنون میشم اگر این سوالات رو خدمت استاد بدین، جوابشون رو نیاز دارم. متشکرم 🌼پاسخ استاد🌼 قول مشهور در باره نخستین مسند نویس ابوداود طیالسی است عده ای از علمای اهل سنت ان هم تا پایان قرن پنجم با توجه به ضعفهایی که برای سنن ابن ماجه قائل بودند سنن دارمی یا موطا مالک را به عنوان ششمین کتاب معتبر به رسمیت می شناختند اما از قرن ششم سنن ابن ماجه در ردیف سایر کتابها قرارگرفت اصل در تعبیر نجاشی به نسبت شیخ طوسی کمتر به کار رفته است این مطلب دلائل متعددی دارد که در کتاب پژوهشی در تاریخ حدیث شیعه شرح داده ام در دوره متاخران شیعه کتاب وسائل الشیعه جامع احادیث فقهی است. 🆔 @ostadmaaref
💫💫سوال💫💫 با سلام حضور استاد محترم و عرض قبولی طاعات. موضوع تحقیق بنده پیرامون تاثیر حدوث یا قدم قرآن بر حدیث است. چند سوال اساسی دارم: 1.آیا این اندازه توجه به این مسئله فقط در حدیث اهل سنت مطرح بوده یا در شیعه هم وجود داشته؟ 2.آیا این مسئله صرفا یک دعوای سیاسی بوده یا دلایل دیگری هم در میان بوده است؟ 3. و سوال اصلی و مهمی که جوابی برایش نیافتم و ندیدم مقاله ای به آن پرداخته باشد:اینکه قران حادث باشد یا قدیم اصلا چه تاثیری بر حدیث دارد؟ چه فرقی میکند این یا آن؟ لطفا اگر در خصوص سوال سوم منابع قابل ذکری برای کسب اطلاعات بیشتر وجود دارد معرفی بفرمایید. 🌼پاسخ استاد🌼 حدوث وقدم قران یک مساله کلامی است ودر تاریخ اسلام مساله بین معتزله واشاعره بوده است هر دوگروه قبول داشتند که قران کلام الله است با این تفاوت که اشاعره کلام را صفت ذاتی برای خدا گرفتند که نتیجه ان قدیم بودن قران می شد اما معتزله کلام را از صفات فعلی خداوند گرفته که نتیجه ان حدوث قران میشد تا اینجا یک بحث علمی بود که می توانست ربطی به سیاست نداشته باشد اما جانبداری برخی از خلفای عباسی مانند مامون از معتزله وبرخی دیگر مانند متوکل از اشاعره که البته آن زمان در قالب اهل حدیث بودند باعث شد که مساله ماهیت سیاسی پیدا کند وموجب کشته و زخمی شدن ونیز تکفیر گروه زیادی شود واین دوره را در تاریخ اسلام دوره محنت گویند امامان شیعه هوشمندانه شیعیان را از ورود به این دعوای واهی برحذر داشتند وبه انها اموختند که فقط بر کلام الله بودن قران تاکید کنند ولاغیر وخوشبختانه شیعیان را از یک گرفتاری نجات دادند اخبار مربوط به مواَضع امامان علیهم السلام در کتاب توحید شیخ صدوق وارد شده که علاقه مندان به آنجا مراجعه کنند ضمنا اعتقاد به قدم قرآن از ظاهر گرایی به یک رشته از ایات وروایات بر میخیزد که بین اهل حدیث وبعد ها اشاعره پایگاه پیدا کرد اما همواره از نظر شیعه ومعتزله باطل اعلام شده است غیر از این موضوع حدوث وقدم قرآن رابطه ای با حدیث ندارد. 🆔 @ostadmaaref
جایگاه اعجاز علمی قرآن در «تفسیر نوین».pdf
263.9K
#مقاله جایگاه اعجاز علمی قرآن در «تفسیر نوین» #قرآن #تفسیر #تفسیر_علمی #معجزه #اعجاز_علمی #علوم_تجربی #تحمیل مجله #صحیفه_مبین 🆔 @ostadmaaref
💫💫سوال💫💫 دوستان عزیزم سلام💐💐💐💐 خواستم بگم که یه حدیث بسیار معتبر هست در مورد اینکه وقتی می خواهید دفع شر و بلای دشمن به خودش برگردد و بر شما اثر نکند هزار بار سوره فیل رو قرائت کنید اکنون که عربستان🇸🇦🇸🇦🇸🇦 بر علیه ایران داره اقدمات خصمانه انجام میده و حتی کشور قطر که مدافع ایران قرار گرفته ، تحریم کرده و با حمایت از داعش🐾🐾🐾 اینگونه بر علیه کشور ما موضع گرفته بد نیست که با خواندن سوره اصحاب فیل به طور دست جمعی امروز به نیت پنج تن آل عبا هر کدوم پنج بار قرائت کنیم هم از ثواب معنوی در این ماه مبارک رمضان بهرمند شدیم هم از خداوند متعال بخواهیم که شّر دشمن ما رو به خودشون بر گردونه اگه موافق هستید در گروه های دیگر هم پخش کنید،.التماس دعا 🌼پاسخ استاد🌼 در این خصوص نص معتبری ندیده ام یاری خواستن از پروردگار واستمداد طلبیدن از او نیاز به دعای خالصانه دارد وظاهرا در گرو تعداد معینی سوره ویا آیه ای را قرائت کردن نیست 🆔 @ostadmaaref
💫💫سوال💫💫 با سلام خدمت آقای دکتر معارف. ایا این موضوع صحت دارد که اگر در حال ختم قران هستید به جزء15 که رسید ایه ١٩ کلمه ''ولیتلطف'' میزان قران است وجای استجابت دعا ☝️یعنی در این جا قران به دوکف مساوی تقسیم می شود قران را قطع کنید وشروع به دعا کنید واولین دعا برای فرج باشد در قران های قدیمی خطی یا درشت نوشته می شد یا قرمز تا مردم جای استجابت را گم نکنند 🌼پاسخ استاد🌼 من در این رابطه حدیث ویا مطلب معتبری ندیده ام قرآن سراسر نور وشفا هست و جای خاصی در قرآن اختصاص ویژه ندارد مگر آنکه نص معتبر وقطعی پیدا شود. 🆔 @ostadmaaref
💫💫سوال💫💫 استادگرامی سلام.شما به عنوان یک پژوهشگردینی،شخصابه چند آیه منسوخ در اعتقاد قرآن دارید؟؟؟ 🌼پاسخ استاد🌼 من دیدگاهم در مورد تعداد منسوخات به دیدگاه ایه الله معرفت نزدیک تر است تا مثلا ایت الله خویی یا علامه عسکری لذا به حد اقلی از منسوخات ونیز نظریه نسخ مشروط طبق دیدگاه آیه الله معرفت باور دارم. 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت بیستم: 💠 بررسی نظریه «وحی به منزله تجربه نفسانی»: ✅ بیان و تحلیل اساس این نظریه‌ها ✅ توضیح انواع نظریات مبتنی بر نفسانی و غیر الهی بودن وحی ✅ پاسخ به این نظریه‌ها و رد صحت اساس آن‌ها 🆔 @ostadmaaref
roshana 020.mp3
6.15M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 20 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت بیست ویکم: 💠 بحث درباره مفاد وحی قرآنی: ✅ طرح مسأله درباره «از جانب خدا بودن یا نبودن الفاظ و معانی قرآن» ✅ بیان نظر زرقانی و علامه طباطبایی در این مورد. 💠 بیان شبهات موجود در باب انتساب الفاظ قرآن به پروردگار 🆔 @ostadmaaref
roshana 021.mp3
6.15M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 21 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟( بررسی میزان بقاء در نوزادان متولد شده طی هفته های 20 تا 36 بارداری در سه بیمارستان میلاد، جواهری و امیرالمومنین (ع) در حدفاصل اردیبهشت ماه 84 تا اردیبهشت ماه 85 با الهام از آیه 15 سوره مبارکه احقاف)🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - دانشگاه آزاد اسلامی . غیر دولتی - دانشگاه آزاد اسلامی . 1385 . پایان نامه دکترا موضوع: علوم پزشکی > پزشکی استاد راهنما: احمد فیروزان | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: ابراهیم خادم ازغدی 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/82617 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟ترجمه وتحقیق بخشی از کتاب (اسرار اتکرار فی القرآن المسمی البرهان فی توجیه متشابه القرآن لمافیه من الحجه والبیان. لتاج القراء محمودبن حمزه الکرمانی (ت حدود 505 ه ) دراسه و تحقیق عبدالقادر احمد عطا🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1384 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > پزشکی استاد راهنما: سیدکاظم عسکری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: ربابه میرباقری فیروز آباد 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/82618 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بخشی از کتاب " اسرار الکترارفی القرآن المسمی بالبرهان فی توجیه متشابه القرآن"🌟 پایان‌نامه . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . 1384 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > اقتصاد بهداشت و درمان استاد راهنما: کاظم عسکری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: زینب ابراهیمی 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/99122 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟امنیت از دیدگاه قرآن و حدیث🌟 پایان‌نامه . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری . 1381 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > اقتصاد بهداشت و درمان استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: منصور پهلوان | دانشجو: منصوره اسدی خوانساری # لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/99212 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ باسلام سوالی از استاد محترم دکتر معارف داشتم .گاهی اوقات در کتب شیخ صدوق روایاتی می بینم که فقط در همان کتاب موجود است مثلا فقط در من لایحضر وجود داردودر هیچ کتاب حدیثی موجود نیست اگر هم درکتب دیگه مشاهده شود ازخود شیخ صدوق است .وروایت در جوامع حدیثی متاخر ومعاصر هم فقط از شیخ صدوق نقل شده ،بااین گونه روایات چه کنیم؟ایا انرا شاذ به حساب اوریم .مثال روایت (الهموهن حب علی علیه السلام وذروهن بلها )که در مورد زنان واردشده . 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ اگر حدیثی فقط توسط یک شیخ حدیثی در کتابش آمده باشد ومحدثان دیگر ان را نقل نکرده باشند به چنین حدیثی اصطلاحا متفرد آن شیخ می گویند لذا اگر شیخ صدوق چنین احادیثی داشته باشد به آنها متفردات صدوق گویند حال اگر این متفردات بر خلاف مسلمات و مشهورات شیعه باشد حدیث شاذ خواهد شد که قابلیتی برای فتوی ندارد وبا ان عقیده ای ثابت نمی شود اما اگر موافق عقاید شیعه باشد صرف نقل ان توسط شیخ صدوق ان را نامعتبر نمی کند 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ با سلام و عرض ادب. می خواستم نظر استاد محترم را در خصوص حرمت یا حلیت موسیقی از دیدگاه معصومان(ع) را جویا شوم. با تشکر. 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ نظر امامان اهل بیت ( ع) در مورد موسیقی در روایاتی منعکس است که ذیل ایات "واجتنبوا قول الزور " ،" ومن الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبیل الله " در تفاسیر روایی وارد شده است مجموع این روایات نظر منفی امامان را در باره موسیقی نشان می دهد به این جهت که موسیقی از مصادیق لهو ولغو میشود بعد ها فقهاء روی همین روایات کار کرده ونوعی از موسیقی را که لغو ولهو نباشد را به عنوان موسیقی مجاز اسثناء کرده اند در این مورد مراجعه کنید به کتاب علوم قرانی تالیف ایه الله معرفت ص۳۹۴ با عنوان : غنا وموسیقی از دیدگاه شرع که بحث خوبی از نظر قران وروایات وآراء فقهاء آورده اند 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ استادگرامی اگرامکان دارد درباره نظریه نسخ مشروط ازمرحوم معرفت مختصری توضیح بفرمایید.ممنون 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ این نظر در کتاب علوم قرانی استاد معرفت ص۲۶۵ وارد شده ایشان معتقدند ایاتی که مشهور به نسخ هستند در شرایطی نازل شده اند با گذشت ان شرایط ظاهرا منسوخ شده اند اما با بازگشت دوباره همان شرایط مجددا قابلیت عمل خواهند یافت لذا نسخ آنها مشروط بوده نه دائمی ومطلق مثلا ایه عدد مقاتلین درسوره انفال که به مومنان امر می کند در میدان جنگ هر نفر با ۱۰ نفر مقاتله کنند متعلق به دوران ضعف وکمبود نفرات مسلمانان است ودر شرایط قوت وکثرت هرنفر باید با ۲ نفر مقابله کند از نظر آیت الله معرفت هر دو آیه معتبر ور شرایط خاص خود قابل عمل است 🆔 @ostadmaaref