eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
642 دنبال‌کننده
248 عکس
39 ویدیو
227 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟ترجمه وتحقیق بخشی از کتاب (اسرار اتکرار فی القرآن المسمی البرهان فی توجیه متشابه القرآن لمافیه من الحجه والبیان. لتاج القراء محمودبن حمزه الکرمانی (ت حدود 505 ه ) دراسه و تحقیق عبدالقادر احمد عطا🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1384 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > پزشکی استاد راهنما: سیدکاظم عسکری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: ربابه میرباقری فیروز آباد 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/82618 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بخشی از کتاب " اسرار الکترارفی القرآن المسمی بالبرهان فی توجیه متشابه القرآن"🌟 پایان‌نامه . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . 1384 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > اقتصاد بهداشت و درمان استاد راهنما: کاظم عسکری | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: زینب ابراهیمی 30صفحه اول پایان نامه از لینک زیر قابل دانلود است. لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/99122 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟امنیت از دیدگاه قرآن و حدیث🌟 پایان‌نامه . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری . 1381 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > اقتصاد بهداشت و درمان استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: منصور پهلوان | دانشجو: منصوره اسدی خوانساری # لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/99212 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ باسلام سوالی از استاد محترم دکتر معارف داشتم .گاهی اوقات در کتب شیخ صدوق روایاتی می بینم که فقط در همان کتاب موجود است مثلا فقط در من لایحضر وجود داردودر هیچ کتاب حدیثی موجود نیست اگر هم درکتب دیگه مشاهده شود ازخود شیخ صدوق است .وروایت در جوامع حدیثی متاخر ومعاصر هم فقط از شیخ صدوق نقل شده ،بااین گونه روایات چه کنیم؟ایا انرا شاذ به حساب اوریم .مثال روایت (الهموهن حب علی علیه السلام وذروهن بلها )که در مورد زنان واردشده . 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ اگر حدیثی فقط توسط یک شیخ حدیثی در کتابش آمده باشد ومحدثان دیگر ان را نقل نکرده باشند به چنین حدیثی اصطلاحا متفرد آن شیخ می گویند لذا اگر شیخ صدوق چنین احادیثی داشته باشد به آنها متفردات صدوق گویند حال اگر این متفردات بر خلاف مسلمات و مشهورات شیعه باشد حدیث شاذ خواهد شد که قابلیتی برای فتوی ندارد وبا ان عقیده ای ثابت نمی شود اما اگر موافق عقاید شیعه باشد صرف نقل ان توسط شیخ صدوق ان را نامعتبر نمی کند 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ با سلام و عرض ادب. می خواستم نظر استاد محترم را در خصوص حرمت یا حلیت موسیقی از دیدگاه معصومان(ع) را جویا شوم. با تشکر. 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ نظر امامان اهل بیت ( ع) در مورد موسیقی در روایاتی منعکس است که ذیل ایات "واجتنبوا قول الزور " ،" ومن الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبیل الله " در تفاسیر روایی وارد شده است مجموع این روایات نظر منفی امامان را در باره موسیقی نشان می دهد به این جهت که موسیقی از مصادیق لهو ولغو میشود بعد ها فقهاء روی همین روایات کار کرده ونوعی از موسیقی را که لغو ولهو نباشد را به عنوان موسیقی مجاز اسثناء کرده اند در این مورد مراجعه کنید به کتاب علوم قرانی تالیف ایه الله معرفت ص۳۹۴ با عنوان : غنا وموسیقی از دیدگاه شرع که بحث خوبی از نظر قران وروایات وآراء فقهاء آورده اند 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ استادگرامی اگرامکان دارد درباره نظریه نسخ مشروط ازمرحوم معرفت مختصری توضیح بفرمایید.ممنون 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ این نظر در کتاب علوم قرانی استاد معرفت ص۲۶۵ وارد شده ایشان معتقدند ایاتی که مشهور به نسخ هستند در شرایطی نازل شده اند با گذشت ان شرایط ظاهرا منسوخ شده اند اما با بازگشت دوباره همان شرایط مجددا قابلیت عمل خواهند یافت لذا نسخ آنها مشروط بوده نه دائمی ومطلق مثلا ایه عدد مقاتلین درسوره انفال که به مومنان امر می کند در میدان جنگ هر نفر با ۱۰ نفر مقاتله کنند متعلق به دوران ضعف وکمبود نفرات مسلمانان است ودر شرایط قوت وکثرت هرنفر باید با ۲ نفر مقابله کند از نظر آیت الله معرفت هر دو آیه معتبر ور شرایط خاص خود قابل عمل است 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ سلام و عرض ادب چندسوال داشتم در مورد روزه و نماز مسافر : شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 1- آیا در این آیه می توان از سیاق نتیجه گرفت که علت نهی روزه بر مسافر و مریض، عسر و حرجی است که مریضی و مسافرت ایجاد می کند؟ 2- یا منظور آیه مریض و مسافر نوعا می باشد؟ 3- اگر نوعا میباشد چرا برای هر نوع مریضی روزه برداشته نمی شود؟ 4- چرا با اینکه اغلب احادیثی که مسافر را تعریف می کنند از عبارت "مسیرة یوم" استفاده می کنند، ملاک قرار داده نشده و مسافت حدود 8 فرسخ ، که در آن روزگار با شتر مسیرة یوم بوده است، اختیار شده در حالی که امروزه "مسیرة یوم " با حداقل ماشین (سرعت 80 کیلومتر در ساعت) قریب به 800 کیلومتر میباشد و به نظر میرسد این انطباق در نظر گرفته نشده است؟ 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ سوالات مربوط به آیه روزه نوعا سوالات فقهی است ومن تخصص فقهی لازم را ندارم البته در روایات ما در باره حد سفر دو تعبیر متفاوت وارد شده که عبارتند از : مسیره الیوم ودیگری اربعه فراسخ وفتوای فقهاء هم تحت تاثیر این دو تعبیر متفاوت شده است در این خصوص نظر مرجع خود را جویا شوید 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ سلام علیکم جناب استادمعارف.ایام مبارک .برای پژوهش ارتباط استغفار با اسماالحسنی بمانند غفور رحیم ونیز مثل آیه ۲۵سوره شوری_۱۲ممتحنه و...نظر جنابعالی چیست و پیشنهادراهنمایی در این باره چه هست ؟از حضرتعالی و کانال سودمند شما بی نهایت سپاسگزارم پاینده باشید . 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ در این موارد من نظر خاصی ندارم البته بر اساس قواعد ومتدهای رائج در معناشناسی می توان گفت بین اسمهای اخر ایات ومضامین انها ارتباط وجود دارد یا در سیاق پیوسته ایات معانی کلمات هر ایه بر پایه همنشینی با کلمات قبل وبعد به دست می آید در هر حال تدبر در آیات قران نکات خوبی از حقایق قرآنی به دست می دهد 🆔 @ostadmaaref
☘☘سوال☘☘ میشه از دکتر معارف بپرسید : تاریخچه دقیق شبهه اقتباس قرآن از عهدین به چه زمانی بر می گردد؟؟ 🆔 @ostadmaaref
☘☘پاسخ☘☘ در خصوص تاریخچه دقیق شبهه اقتباس قران از عهدین ارجاع می دهم به کتاب شناخت قران تالیف خودم از انتشارات نبا فصل چهارم با عنوان :" نقد دیدگاه خاورشناسان در باره تاثیر پذیری قران از کتاب مقدس " ص۱۰۸ باعنوان : سیر تطور شبهه 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی ربا از دیدگاه قرآن و حدیث🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . 1381 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > اقتصاد بهداشت و درمان استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: منصور پهلوان | دانشجو: محبوبه ابتسام لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/99329 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقد و بررسی اسرائیلیات در قصص الانبیاء (حضرت زکریا ع)، حضرت یحیی(ع)، حضرت مریم (س)، حضرت عیسی (ع) با توجه به تفاسیر (الدرامنثور) و (نوالثقلین) 🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1384 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > اقتصاد بهداشت و درمان استاد راهنما: ولی‌الله نقی‌پورفر | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: منظر قرنفلی لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/99215 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقد و بررسی اسرائیلیات در قصص الانبیاء (حضرت زکریا ع)، حضرت یحیی(ع)، حضرت مریم (س)، حضرت عیسی (ع) با توجه به تفاسیر (الدرامنثور) و (نوالثقلین) 🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1384 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > اقتصاد بهداشت و درمان استاد راهنما: ولی‌الله نقی‌پورفر | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: منظر قرنفلی لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/99215 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟دعا از دیدگاه امام علی (ع)🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1382 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > اقتصاد بهداشت و درمان استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: احمد عابدی | دانشجو: اعظم بختی نژاد لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/99283 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟بررسی قلمرودین حق از دیدگاه قرآن و حدیث🌟 پایان‌نامه . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1381 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > اقتصاد بهداشت و درمان استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدمحسن میرباقری | دانشجو: منصوره کاظم پور مقدم لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/99293 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقش امام رضا (ع) در حدیث شیعه🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1384 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > اقتصاد بهداشت و درمان استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: ولی‌الله تقی‌پورفر | دانشجو: صغری محبی پور # لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/99335 🆔 @ostadmaaref
گفتگوی قرآنی؛ روش تحقیق در علوم قرآنی (گفتگویی قدیمی با استاد مجید معارف در موضوع علوم قرآنی؛ تعریف و روش تحقیق در آن).pdf
446.1K
#مصاحبه گفتگوی قرآنی؛ روش تحقیق در علوم قرآنی (گفتگویی قدیمی با استاد مجید معارف در موضوع علوم قرآنی؛ تعریف و روش تحقیق در آن) #قرآن #علوم_قرآن #روش_تحقیق مجله #رشد_قرآن 🆔 @ostadmaaref
ارتباط دین و اخلاق درمقایسه با سکولاریزم اخلاقی (بانظر به مهمترین روشهای تربیت اخلاقی).pdf
387.1K
#مقاله ارتباط دین و اخلاق درمقایسه با سکولاریزم اخلاقی (بانظر به مهمترین روشهای تربیت اخلاقی) #اخلاق #اخلاق_دینی #اخلاق_سکولار #روش_های_تربیت_اخلاقی مجله #اسلام_و_پژوهش_های_تربیتی
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟نقد و بررسی نظریه ی اعجاز طبی قرآن🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1382 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > فناوری (علوم پایه استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: کاظم عسکری . علی‌رضا نیکبخت نصرآبادی | دانشجو: مریم شمس لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/116882 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟تحقیق در امثال نهج‌البلاغه🌟 پایان‌نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین - شعبه تهران . 1382 . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > اللهیات استاد راهنما: منصور پهلوان | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: مریم اقبالیان همانطورکه مى دانیم یکی از منابع منور هدایت بشرى کتاب ارزشمند "نهج البلاغه" است و آنطور که شایسته است، از زوایاى مـختلف به نکات پنداَموز و عبرت آمیز آن پرداخته نشده و هراَنچه در این مورد توسط اندیشمندان و محققّانِ محترم در بسترزمان مورد تفحص و تحلیل واقع شده است به قطره اى از دریاى ژرف مى ماند. این کتاب در عین اینکه با تمام اعصار سنخیت داشته و مورد لزوم همه دوران ها است، از لحاظ کمّى وکیفى باز هم جاى تدّبر وتحقیق درآن باقى است. لذا اینجانب علیرغم اینکه خود را نسبت به هویدا ساختن کورسوئی از انوار مشعشع این فروغ بی بدیل ناتوان می بینم . امیدوارم این حرکت کوچک مورد رضای آقا امیر المومنین واقع گشته و مقدمه ای جهت فعالیتهای آتی بنده پیرامون زوایای دیگر این موضوع و کتاب شریف گردد. لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/112302 🆔 @ostadmaaref