🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟سبب شناسی چشم زخم در آیات و روایات🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1392 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی >
استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: سیدمحسن میرباقری | دانشجو: ایمان الله دادی کندی
در این پایان نامه به بررسی چشم زخم و چگونگی و آثار و پیامدهای آن از دید آیات و روایات و کلام بزرگان آمده است.در مورد چشم زخم در قرآن مبحث مفصلی نیامده است بلکه چیزی که نظر مفسران را به خود جلب می کند در ابتدا شأن نزول آیه 51 سوره قلم می باشد که مفسران بر این اساس به تفسیر این آیه کریمه پرداخته اند.از این آیه برخی معنای چشم زخم را برداشت کرده اند. اما عده ای دیگر آن را معنایی کنایی و در حدشدت خشم تعبیر کرده اند. حتی معتقدند که این آیه دلالت بر تضاد رفتاری کفار دارد، یعنی از طرفی آنها با چشمهای خود به اعجاز نگاه می کنندو وقتی که قرآن برای آنها خوانده می شود مجذوب می شوند و پشت سر پیامبر می گویند که پیامبر مجنون است. و از طرف دیگر همچنین به نظر می رسد آیه ای که در سوره یوسف می باشد، وآیه 51 سوره قلم و آیه حسد (در معوذتین) نیز از جمله آیاتی است که برخی از آن به عنوان مصداق چشم زخم استفاده کرده اند. برخی مفسران از برخی آیات اجمالا به این نتیجه رسیده اند که به مسئله چشم زخم اشاره شده است.غیر از از قرآن منبع دیگری به عنوان روایات و احادیث در اختیار ما قرار دارد و برخی روایات مسئله چشم زخم را مورد اشاره قرار داده اند . بسیاری از دانشمندان امروزی هم معتقدند که برخی چشمها از یک نیروی مغناطیسی خاصی برخوردارند که می تواند مثل اشعه لیزر عمل کند. این مسئله هم از نظر علم و هم از نظر عقل قابل قبول است که نیروهای فوق العاده ای در برخی اعضای بدن هست که تأثیراتی اعمال می کند.از نگاه روایی نیز نه تنها منعی در این رابطه وجود ندارد، بلکه روایاتی وجود دارد که براساس آن می توان گفت مسئله چشم زخم تا حدی قابل قبول است، برای مثال واژه هایی مثل رقیه به معنای تعویذ و نوشتن دعاهایی برای چشم زخم وجود دارد.
#چشم زخم
لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/690219
🆔 @ostadmaaref
اعجاز و بلاغت قرآن.pdf
5.83M
#مقاله
اعجاز و بلاغت قرآن
#قرآن
#علوم_قرآن
#معجزه
#اعجاز
#بلاغت
#بلاغت_قرآن
مجله
#کیهان_فرهنگی
🆔 @ostadmaaref
🔴 «حَدَّثَنَا عَلِيُّ- بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ الْآدَمِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيُّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيَّ (ع)» يَقُولُ:
☘ عاشَ نُوحٌ (ع) أَلْفَيْنِ وَ خَمْسَمِائَةِ سَنَةٍ وَ كَانَ يَوْماً فِي السَّفِينَةِ نَائِماً فَهَبَّتْ رِيحٌ فَكَشَفَتْ عَنْ عَوْرَتِهِ فَضَحِكَ حَامٌ وَ يَافِثُ فَزَجَرَهُمَا سَامٌ (ع) وَ نَهَاهُمَا عَنِ الضَّحِكِ وَ كَانَ كُلَّمَا غَطَّى سَامٌ شَيْئاً تَكْشِفُهُ الرِّيحُ كَشَفَهُ حَامٌ وَ يَافِثُ فَانْتَبَهَ نُوحٌ (ع) فَرَآهُمْ وَ هُمْ يَضْحَكُونَ فَقَالَ مَا هَذَا فَأَخْبَرَهُ سَامٌ بِمَا كَانَ فَرَفَعَ نُوحٌ (ع) يَدَهُ إِلَى السَّمَاءِ يَدْعُو وَ يَقُولُ اللَّهُمَّ غَيِّرْ مَاءَ صُلْبِ حَامٍ حَتَّى لَا يُولَدَ لَهُ إِلَّا سُودَانٌ اللَّهُمَّ غَيِّرْ مَاءَ صُلْبِ يَافِثَ فَغَيَّرَ اللَّهُ مَاءَ صُلْبِهِمَا فَجَمِيعُ السُّودَانِ حَيْثُ كَانُوا مِنْ حَامٍ وَ جَمِيعُ التُّرْكِ وَ السَّقَالِبَةِ وَ يَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ وَ الصِّينِ مِنْ يَافِثَ حَيْثُ كَانُوا وَ جَمِيعُ الْبِيضِ سِوَاهُمْ مِنْ سَامٍ وَ قَالَ نُوحٌ (ع) لِحَامٍ وَ يَافِثَ جَعَلَ اللَّهُ ذُرِّيَّتَكُمَا خَوَلًا لِذُرِّيَةِ سَامٍ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لِأَنَّهُ بَرَّ بِي وَ عَقَقْتُمَانِي فَلَا زَالَتْ سِمَةُ عُقُوقِكُمَا لِي فِي ذُرِّيَّتِكُمَا ظَاهِرَةً وَ سِمَةُ الْبِرِّ بِي فِي ذُرِّيَّةِ سَامٍ ظَاهِرَةً مَا بَقِيَتِ الدُّنْيَا» (علل الشرائع، ج1، ص32)
♦️ ترجمه:
🌴 «حضرت نوح دو هزار و پانصد سال عمر كرد. روزى در كشتى به خواب رفته بود که بادى وزيد و (دامن لباسش را بالا زد و) عورتش نمايان شد، حام و يافث (از ديدن عورت پدر) خنديدند، و سام ايشان را نهی كرد و ملامت و منع نمود از خنديدن، و هر چه عورت پدر را می پوشانيد، حام و يافث آن را می گشودند كه (در آن هنگام) حضرت نوح بيدار گرديد و مشاهده كرد كه آنها می خندند، سبب خنده ی آنها را پرسيد. سام قضيه را بيان داشت، حضرت نوح(ع) دست به طرف آسمان بلند كرد و گفت: خدايا تغيير بده آب صلب حام و يافث را، و خداوند آب صلب حام و يافث را تغيير داد، بدين جهت تمامى سياه پوستان هر كجا باشند از اولاد حامند و تمامى ترک(مغولها) و سقالبه و يأجوج و مأجوج و اهل چين (زردپوستان) از اولاد يافثاند، و تمامى سفيد پوستان از نسل سام می باشند. سپس حضرت نوح به حام و يافث فرمود: خداوند قرار دهد فرزندان شما را برده فرزندان سام تا روز قيامت! زيرا سام با من نيكى كرد و شما عملى را مرتكب شديد كه سبب عاق من گرديديد؛ و پيوسته علامت عاقّ من به شما در فرزندانتان، و علامت نيكى سام به من در فرزندانش ظاهر و هويدا باشد تا قيامت.»
🔹 منبع: (صدوق، علل الشرایع، ج1 ص 31-32؛ کاشانی، ج2، ص 542؛ مجلسی، بحارالانوار، ج6 ص314؛ جزائری، ص 69؛ عروسی حویزی، ج2، ص 362؛ قمی مشهدی، ج6، ص 167- 168)
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️ در باره حدیث یادشده ذکر سه نکته ضروری است:
✅ حدیث یادشده تک منبعی است چون ملاک منبع، منابع متقدمان است که فقط علل الشرایع است وبقیه منابع از منابع متاخران هستند که از شیخ صدوق گرفته ودر کتابهای خود اورده اند لذا حدیث تک منبعی است.
✅ حدیث یادشده یک خبر واحد از نوع ضعیف است چون در سند ان افراد مجهول و غیرموثق مانند سهل بن زیاد قرار دارد لذا حدیث نامعتبر است و چیزی با آن اثبات نمی شود.
✅ از عقلی و موازین قرانی معنا ندارد کسی خطایی بکند اما نسل او تا روز قیامت چوب آن را بخورند لذا احتمال جعل حدیث بر صدور آن از معصوم قوت دارد.
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️ زیارت عاشورا در کتب متقدمان دو منبع متفاوت دارد و با سند هایی وارد شده که نهایتا به امام باقر (علیه السلام) منتهی می شود این دو منبع یکی کامل الزیارت جعفربن محمد بن قولویه از علمای قرن ۴ است و دیگری مصباح المتهجد شیخ طوسی از علمای قرن ۵ است.
✅ مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار هردو روایت را در جلد ۹۸ از ص۲۹۰ الی ۲۹۶ درج کرده است اسناد از نظر اتصال وشخصیت ناقلان وضع بدی ندارد اماصحت یا ضعف انها طبق مبانی رجالی علما متفاوت است.
🔹 ضمنا برای مطالعه بیشتر می توان به مقالات علمی نگارش یافته در این زمینه همچون مقاله «سخنی در باب اعتبار سندی زیارت عاشورا» از آیت الله سید موسی شبیری زنجانی و یا مقاله «پژوهشی در اسناد و نسخه های زیارت عاشورا» از جناب آقای محمد جعفر رضایی رجوع نمود.
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت بیست و هشتم:
💠 ویژگیهای وحی (1)
♦️ ویژگی اول، منشاء بیرونی وحی:
✅ توضیح بیرونی و خارجی بودن منشاء وحی
✅ بیان شواهدی از قرآن که بر این ویژگی دلالت میکنند.
🆔 @ostadmaaref
roshana 028.mp3
5.82M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 28
🆔 @ostadmaaref
محرم یک ماه دارد و یک خورشید گفتار اول: امام حسین، گم شده انسان و انسانیت محرم یک ماه دارد و یک خورشید؛ ماه آن، قمر بنی هاشم و خورشید آن، حسین است. خورشیدِ چهره حسین در ظهر عاشورا از زمین کربلا چنان بر آسمان میتابد که خورشیدِ آسمان از خجالت در محاق فرو میرود. امیدواریم خورشید عاشورا ما را نیز بسان ذره هایی که از او پرتو می گیرند آسمانی کند. از خداوند می خواهیم که راه امام حسین و شیوه زندگی آن حضرت را که به دور از هر گونه عافیت طلبی بود، نصیب انسان و انسانیت امروز کند؛ انسان و انسانیتی که به قول حکیم فرزانه، علامه محمد رضا حکیمی، «امروزه اوّلی در کوچه ها و دوّمی در کتابها سرگردانند». البته به نظر من، بسیاری از این انسانها و انسانیت ها از کوچه ها و کتابها عبور کرده و به دانشگاه ها و حوزه ها رسیده اند و اکنون هر دوشان دنبال هم می گردند و سوگمندانه تا کنون همدیگر را نیافته اند.
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت بیست و نهم:
💠 ویژگیهای وحی (2)
♦️دومین ویژگی، عدم دخالت اراده ی پیامبر در باب نزول وحی:
✅ بیان شواهد غیر ارادی بودن وحی در قرآن کریم
🆔 @ostadmaaref
roshana 029.mp3
6.87M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 29
🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی #پایان نامه# 🌟
🌟قیام حسینی و انتظار مهدوی🌟
پایاننامه . غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1390 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: سیدمحسن میرباقری | استاد مشاور: مجید معارف | پدیدآور: فاطمهسادات آقابراری
قیام امام حسین (ع) در طول تاریخ، اسوه و الگوی تمام قیام ها و فریادهای حق طلبانه و عدالت خواهانه بودن است. این قیام، تبلور حس خداپرستی، خداخواهی و پیاده کردن اوامر و تکالیف الهی و مبارزه با منکرات می باشد. هر چند در این راه امام حسین (ع) مأموریت یافته بود و برای رسالت خویش آماده سفر شد ولی حضور یاران خاص و خانواده اش قیام ایشان را جاودانه تر کرد. قیام حضرت مهدی (عج) جلوه ی دیگری از قیام امام حسین (ع) است و با همان انگیزه و اهداف می باشد. در همین راستا منتظران واقعی امام زمان (عج) باید با بررسی ابعاد قیام امام حسین (ع) و الگوپذیری از راه و روش یارا و خانواده ی امام (ع)، زمینه ی ظهور منجی موعود را مهیا سازند و در راه این رسالت بزرگ ائمه اطهار (ع) ثمر بخش باشند. منتظران با شناخت و معرفت امام از طریق پیراستگی از بدی ها و یا آراستگی به خوبی ها، پیوند با مقام ولایت، کسب آمادگی برای ظهور حجت حق، ارتباط با فقها و مراجع تقلید، دعا برای تعجیل فرج، بزرگداشت یاد امام و غیره، می کوشند تا نقش سعادت آفرین انتظار را همراه با پایداری و شکیبایی بارز کنند.
#انتظار منجی
#قیام عاشورا
#قیام
#عدل
#منجی موعود
#مهدویت
لینک پایان نامه:http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/567113
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️ این مطلب از نظر تاریخی آن هم بر پایه روایات صحیح قابل اثبات نیست.
✅ استادِ محققِ معاصر اقای دکتر سید جعفر شهیدی آن را یک داستان می دانند.
🔹 در این زمینه به اثر ایشان در باره امام علی بن الحسین (علیه السلام) مراجعه فرمایید.
✅ مرحوم علامه مجلسی در جلد ۴۶ بحار الانوار، اخبار وارده درباره ازدواج امام حسین وشهربانو را که ظاهرا در زمان خلافت عمر اتفاق افتاده نقل می کند؛ اما از نظر ایشان توجه به تولد امام سجاد در سال ۳۸ هجری، صحت این گزارشها را زیر سوال می برد، چرا که بعید می داند امام حسین (علیه السلام) بعد از حدود ۲۰ سال ازدواج با شهربانو صاحب اولاد شده باشد.
🆔 @ostadmaaref
💠 من در وقایع ایام کربلا بیش از هر چیز تحت تاثیر این موضوع قرار دارم که امام حسین علیه السلام که مظهر عزت نفس است فقط یک چیز از دشمن خواست و آن مهلت یک شب جهت اقامه نماز، تلاوت قرآن، دعای فراوان کردن و استغفار بود.
♦️ شیخ مفید می نویسد : امام حسین علیه السلام به عباس فرمود:
☘ ارجع الیهم فان استطعت ان توخرهم الی غدوه وتدفعهم عنا العشیه لعلنا نصلی لربنا اللیله وندعوه ونستغفره فهو یعلم انی کنت احب الصلوه له وتلاوه کتابه وکثره الدعاء والاستغفار. (شیخ مفید کتاب الارشاد ۹۳/۲)
🌴 خدایا این چه حکمتی است یعنی می شود ما عزاداران ومحبان امام حسین علیه السلام شیعه وپیرو هم شویم؟
🆔 @ostadmaaref
🔰🌼🔰🌼🔰🌼
🌼🔰🌼🔰
🔰🌼
💠 با سلام و عرض ادب
♦️♦️♦️♦️
🔹 جهت ارتباط با استاد معارف #پرسش_پاسخ میان اعضای محترم و استاد معارف تقاضا می شود تا سوال خود را به آیدی زیر ارسال نمایند.
🆔 @hafeze2
☘ با تشکر
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️ در پاسخ این سوال ۳ مطلب قابل تامل است :
✅ خبر در کتابهای معتبر سیره وتاریخ مانند: ارشاد شیخ مفید ۱۷۶/۲ ، الخرائج راوندی ۵۷۷/۲ مناقب ابن شهر اشوب وعلامه مجلسی جلد ۴۵ درمواضع متعدد وارد شده است و نمی توان ان را کذب وجعل فرض کرد بلکه محتمل الصدور است.
✅ از جهت عقلی بله جزء محالات عادی است که سرِ جدا شده از بدن سخن بگوید اما این موضوع محال عقلی نیست چون ما به مجموع علل یک واقعه احاطه نداریم.
✅ از جهت عرضه خبر بر قرآن، خبر قابل تایید است؛ چون طبق آیات قران در سوره یس شماره ۶۵و فصلت شماره های۲۰و ۲۱ در روز قیامت، زبان مجرمین لال شده و به اذن خدا دست و پا و چشم وگوش آنان به نطق در می آید؛ پس استبعادی ندارد که سر مقدس امام حسین (علیه السلام) به اذن خدا به نطق در آمده باشد.
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️وجه تسمیه روز شهادت امام حسین (علیه السلام) به عاشورا این است که شهادت امام در دهمین روز محرم اتفاق افتاد عاشورا یعنی دهمین روز.
✅ من مقتل لهوف تألیف سید بن طاوس را کتاب معتبری در نقل وقایع عاشورا می دانم البته جهت شناخت وقایع درست از نادرست روز عاشورا مطالعه دو کتاب حماسه حسینی شهید مطهری واللولوء والمرجان محدث نوری را توصیه می کنم.
🆔 @ostadmaaref
🌺🌺#روشنا🌺🌺
📚 خلاصه مطالب قسمت سی ام:
💠 ویژگیهای وحی (3)
♦️ ویژگی سوم، خطا ناپذیری وحی:
✅ توضیح معنای خطاناپذیری وحی
✅ تقسیم این معنا به دو حوزه: خطا ناپذیری از ناحیه فرشته وحی و خطا ناپذیری از ناحیه پیامبر
✅ بیان شواهدی از قرآن در باب هریک این حوزه ها
🆔 @ostadmaaref
roshana 030.mp3
6.95M
🌱 #فایل_صوتی
☘ کیفیت عالی
🍀 برنامه رادیویی #روشنا
📝 جلسه 30
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️ درباره این سوال معتبرترین دلیل به نظرمن روایاتی است که کلینی در جلد اول الکافی ص ۲۲۸ نقل کرده است.
✅ در حدیث اول جابر از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده که امام فرمود: احدی از مردم نمی تواند ادعا کند که قران را همانطور که نازل شده جمع کرده جز انکه دروغ میگوید مگر علی بن ابی طالب وامامان بعد از او
تعبیر همانطور که نازل شده می تواند ناظر به جمع بر اساس ترتیب نزول باشد.
✅ اما جهت اطلاع بیشتر مراجعه شود به کتاب درامدی بر تاریخ قران از اینجانب ص۱۵۳ باعنوان؛ جمع قرآن توسط امام علی (علیه السلام).
🆔 @ostadmaaref