eitaa logo
کانال رسمی دکتر مجید معارف
694 دنبال‌کننده
253 عکس
39 ویدیو
229 فایل
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش دینی» ارتباط با ادمین و ارسال سوالات @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟جایگاه اجهاد در شیوه تفسیری تفسیرکنز الدقائق و بحر الغرائب🌟 پایان‌نامه . دولتی - سایر دستگاه‌های اجرایی - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی تهران . 1393 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: زهره اخوان مقدم | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: اسیه رعیت علی آبادی دسترسی به فایل تمام‌متن پیشینه‌هایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست. تفسیر کنزالدقائق یکی از تفاسیر قرن دوازدهم است که ، توسط میرزای مشهدی به رشته تحریر درآمده است و در طبقه بندی تفاسیر، به عنوان تفسیر روایی محسوب می شود. غالبا تفاسیر را به دو دسته روایی و اجتهادی تقسیم می کنند و گمان می شود که در تفاسیر روایی، کوشش و اجتهاد صورت نگرفته و تنها مجموعه ای از روایات در پی هم آمده است. در حالی که دقت در شیوه تفسیری کنزالدقائق ، گویای گستردگی اجتهاد در آن است. مراد از شیوه تفسیری، مجموعه روش و گرایش تفسیری است. هدف از این پژوهش اولا بررسی زمینه های اجتهاد مفسر در بعد روش (ناظر به منابع مورد استفاده مفسر) و گرایش (ناظر به سلیقه و باورهای مفسر) بوده ،ثانیا بررسی عوامل موثر بر نوع اجتهاد مفسر می باشد. روایی در روش در گرایش لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/846343 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟جایگاه نقد حدیث و روش شناسی آن در آثار علامه سید مرتضی عسکری(ره)🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1393 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: مجید معارف | استاد مشاور: عبدالهادی فقهی زاده | دانشجو: فاطمه کسرایی دسترسی به فایل تمام‌متن پیشینه‌هایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست. یکی از حدیث پژوهان معاصر، مرحوم علامه سید مرتضی عسکری(ره) است که در آثار مختلف خود، از روایات استفاده شایانی کرده است. مطالعه آثار ایشان نشان می دهد که وی در مقابل روایات، منفعل نبوده و با قدرت علمی خود به ارزیابی و تحلیل آن ها اقدام نموده است. ایشان در موارد مقتضی به نقد و بررسی روایات پرداخته و سره را از ناسره جدا نموده است. اما مسئله مهم در بررسی آثار علامه، رسیدن به این مطلب است که ایشان در نقد احادیث از چه مبانی بهره برده و به چه روش هایی در نقد روایات تکیه کرده است. آیا صرفاً به متن روایات توجه کرده و یا به سند و ارزیابی آن پرداخته است؟ این پایان نامه به دنبال پاسخگویی به این سوال است. حدیث شناسی نقد متن سند عسکری. لینک پایان نامه:https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/860770 🆔 @ostadmaaref
بررسی مسأله وکالت امام در توثیقات عامّ رجالی.pdf
245.5K
#مقاله بررسی مسأله وکالت امام در توثیقات عامّ رجالی #رجال #وکالت #وکیل_امام #عدالت #فسق #وثاقت مجله #حدیث_پژوهی 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت سی و دوم: 💠 ویژگی‌های وحی (5) ♦️شک ناپذیری وحی ✅ وجود آیاتی در قرآن که ظاهرا بر دو مبحث متناقض دلالت میکنند؛ شک پذیری وحی و شک ناپذیری آن ✅ بیان شواهدی از قرآن در باب هرکدام از این دو مبحث و توضیح آنها 🆔 @ostadmaaref
roshana 032.mp3
6.95M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 32 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ فرق اتجاه با منهج تفسیری چیست؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️اتجاه یعنی جهت گیری، هر مفسری یک رویکرد یا جهت گیری تفسیری دارد که این جهت گیری بیشتر نشان دهنده باورها ودیدگاه ها و تخصص اوست که در تفسیر اثر گذار است. ✅ به اتجاه تفسیری لون یا رنگ تفسیری هم گفته می شود. ♦️ اما منهج یا مذهب تفسیری بیشتر شیوه و روش مفسر در تفسیر را نشان می دهد. ✅ روش تفسیری وابسته به مبانی و اتجاهات تفسیری است مثل منهج یا روش نقلی یا اجتهادی و روشهای دیگر. 🔹 در این خصوص به کتاب مبانی تفسیری آقای دکتر مودب، فصل اول مراجعه فرمایید. 🆔 @ostadmaaref
مشایخ اجازه در اسناد الکافی.pdf
648.9K
#مقاله مشایخ اجازه در اسناد الکافی #روایات #مصادر_الکافی #ضعف_سند #بررسی_سند #مشایخ_کلینی #شیخ_اجازه مجله #علوم_حدیث 🆔 @ostadmaaref
درآمدی بر سبک شناسی کلام نبوی.pdf
658.1K
#مقاله درآمدی بر سبک شناسی کلام نبوی #روایات #سبک_شناسی #سبک_فردی #سبک_دوره #مختصات #بسامد #سطح_معنا #سطح_لفظ مجله #تحقیقات_علوم_قرآن_و_حدیث_دانشگاه_الزهراء 🆔 @ostadmaaref
🌟معرفی نامه# 🌟 🌟حقوق مخالفان از دیدگاه امام علی (ع)🌟 پایان‌نامه . غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشکده اصول الدین . 1394 . کارشناسی ارشد استاد راهنما: عبدالهادی فقهی زاده | استاد مشاور: مجید معارف | دانشجو: محمود صابونی دسترسی به فایل تمام‌متن پیشینه‌هایی (رکوردهایی) که نشانه «پی.دی.اف.» Pdf_note ندارند، شدنی نیست. در این رساله به بررسی ادله امام علی (ع) برای درنظر گرفتن حقوق مخالفان و معرفی انواع مخالفان ایشان که عبارتند از: ناکثین، قاسطین، مارقین، قاعدین و عثمانیان پرداخته گردیده ما در این تحقیق، برخی از حقوقی را که امام علی علیه السلام برای مخالفان خود اِعمال نموده‌اند، بیان کرده-ایم. این حقوق عبارتند از: حق برخورداری از عدالت به صورت ملموس و علنی، حق منع تعقیب و نفی فشار، حق تحزب و شکل گیری گروهها و دسته‌جات، حق گفتگو و مذاکره، حق مطالبه پاسخ از حاکمیت و حق مصونیتِ حیثیت و شخصیت. مخالفان علی (ع) لینک پایان نامه: https://ganj.irandoc.ac.ir/articles/870741 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت سی و سوم: 💠 ویژگی‌های وحی (6) ♦️وحی به مثابه پدیده ای مافوق تجربه و شئونات بشری: ✅ به دلیل مافوق بشری بودن وحی، این پدیده توام با اعجاز است. ✅ توضیح مختصری در باب معجزه بودن قرآن و جوانب آن 🆔 @ostadmaaref
roshana 033.mp3
5.33M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 33 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ کتاب «حدیثهای خیالی در مجمع البیان» نوشته صالحی نجف آبادی چقدر معتبر است و نظر استاد درباره این کتاب چیست؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ کتاب حدیثهای خیالی اثر مرحوم نعمت الله صالحی نجف آبادی و یک کتاب پژوهشی است. ✅ در این کتاب ادعا شده که برخی از مفسران قدیمی اقوال ابوجعفر طبری را احادیث ابوجعفر باقر (علیه السلام) تصور کرده اند. ✅ نظر نویسنده کتاب در برخی از مثالهایی که می زند درست است. ✅ اما با توجه به مقالاتی که در نقد همین کتاب نوشته اند و در مجلاتی چون مجله علوم حدیث چاپ شده آقای صالحی خود در در برخی از مثالها دچار خطا وتوهم شده است. 🔹 لذا اعتبار کتاب نسبی است. 🆔 @ostadmaaref
💠 ارجاعات پاسخ سوال اخیر: ✅ بررسی حدیث های خیالی در مجمع البیان و التبیان نوشته احمد عابدینی ✅ احادیث خیالی یا شواهد خیالی نوشته علی علیزاده ✅ پاسخی به کتاب «حدیث‌های خیالی» نوشته حسینیان قمی 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
بررسی حدیث های خیالی در مجمع البیان و التبیان.pdf
453.8K
💠 نام مقاله: بررسی حدیث های خیالی در مجمع البیان و التبیان ✅ تالیف: احمد عابدینی ♦️ اطلاعات مقاله: مجله بینات شماره 72 🆔 @ostadmaaref
احادیث خیالی یا شواهد خیالی.pdf
920.4K
💠 نام مقاله: احادیث خیالی یا شواهد خیالی ✅ تالیف: علی علیزاده ♦️ اطلاعات مقاله: مجله علوم حدیث بهار و تابستان 1384 شماره 35-36 🆔 @ostadmaaref
پاسخی به کتاب «حدیث‌های خیالی» حسینیان قمی.pdf
1M
💠 نام مقاله: پاسخی به کتاب «حدیث‌های خیالی» حسینیان قمی ✅ تالیف: حسینیان قمی ♦️ اطلاعات مقاله: مجله علوم حدیث زمستان 1383 شماره 34 🆔 @ostadmaaref
🌺🌺🌺🌺 📚 خلاصه مطالب قسمت سی و چهارم: 💠 آغاز بحث، تحریف ناپذیری قرآن (1) ✅ توضیح اهمیت بحث تحریف ناپذیری ♦️ تبیین اهداف طرح مساله تحریف ناپذیری: ✅ تحریف ناپذیری و اعجاز قرآن ✅ تحریف ناپذیری و رسالت قرآن 🆔 @ostadmaaref
roshana 034.mp3
6.36M
🌱 #فایل_صوتی ☘ کیفیت عالی 🍀 برنامه رادیویی #روشنا 📝 جلسه 34 🆔 @ostadmaaref
نقل به معنی در حدیث، علل و پیامدهای آن.pdf
776.8K
#مقاله نقل به معنی در حدیث، علل و پیامدهای آن #روایات #فقه_الحدیث #نقل_به_الفاظ #نقل_به_معنی #جواز #منع مجله #پژوهش_نامه_قرآن_و_حدیث 🆔 @ostadmaaref
💠 سوال: ♦️ آیا در زمینه انواع قراءات قرآن کتابی وجود دارد که عقیده معصومین علیهم السلام در این مورد رو بررسی کرده باشد؟ 👇👇👇 🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ: ♦️ سیاست ائمه اطهار (علیهم السلام) بر ترویج قرائتی بوده که ریشه مردمی داشته و سینه به سینه توسط عموم مردم نقل شده و با آن قرآن را قرائت کرده اند. لذا همواره تأکید می کردندکه: إقروا کما یقرء الناس یا: اقروا کما علمتم (الکافی۲/ ۶۳۳) ✅ امامان شیعه همواره بر این مطلب تأکید داشته اند که قرآن، قرائت واحدی داشته و اختلاف قرائت امری عارضی است. (همان منبع) ✅ به همین دلیل از هیچکدام از قراء سبعه حمایت و جانبداری نکردند. 🔹 در این خصوص مراجعه شود به مقاله اینجانب با عنوان: مقدمه ای بر تاریخ اختلاف قرائت قران. 🔹 این مقاله در مجله مقالات وبررسیها شماره ۶۳ و نیز کتاب مباحثی در تاریخ وعلوم قرانی از آثار اینجانب چاپ شده است. 🆔 @ostadmaaref
مقدمه ای بر تاریخ اختلاف قرائت قرآن.pdf
1.03M
💠 نام مقاله: مقدمه ای بر تاریخ اختلاف قرائت قرآن ✅ تالیف: دکتر مجید معارف ♦️ اطلاعات مقاله: مجله مقالات وبررسیها شماره ۶۳ 🆔 @ostadmaaref
٥ آبان سالروز وفات استاد گرانقدر مرحوم علي اكبر غفاري /چهره ماندگار حديث / است زندگي نامه اين مرد بزرگ و مجهول القدر به نوشته خودشان : «من در سال ۱۳۰۳ هجری شمسی درتهران متولد شدم. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی به قصد آشنایی با قرآن و مذهب نزد یکی از قرا تهران، علم قرائت تجوید را فرا گرفتم، سپس در خدمت یکی از مدرسین مدرسه مروی، فقه و اصول را تا شرح لمعه خواندم. در خلال این مدت از کلاسهای تدریس تفسیر میرزا خلیل کمره ایی هم بهره می‌بردم. بعد از پایان علوم سطحی گاهی برای شرکت در دروسِ " خارج " به قم می‌رفتم و از جلساتِ درس اساتید بزرگ آنجا استفاده می‌کردم. بعد از این که علوم فقهی را به پایان رساندم، تصمیم گرفتم که کتب شیعه را که تا آن روز به همان صورت نسخهٔ خطی و با غلط‌های فراوان چاپ می‌شد، تصحیح و منتشر کنم. در ابتدای کار هم، کتاب تحف العقول را که شامل مواعظ پیامبر اسلام تا امام یازدهم بود، اصلاح و چاپ کردم که بسیار مورد توجه قرار گرفت. بعد از آن هم کتب اربعه شیعه یعنی اصول کافی، تهذیب، استبصار و من لایحضره الفقیه را تصحیح و منتشر کردم. بعد از آن نیز تاکنون بیش از ۱۰۰ کتاب از کتب عظیم شیعه را تصحیح و یا ترجمه کردم و بر آن حاشیه نوشتم» روحش شاد شادي روحش صلوات