ْعَمَلِ، انسان باید به اندک دانستههای خود عمل کند تا زمینه برای القای مطالب مفصلتری و دانشهای مفصلتری برای او حاصل شود.
عالم غیرعامل، جاهل است
هر علمی مقدمهای برای عملی است و هر عملی زمینهساز اعطای علم جدید است. این مسئله به قدری مهم است که در برخی روایات عالم به معنای عامل است و عالم غیرعامل نوعی جاهل عنوان شده و میفرماید: «مَنْ صَدّقَ فِعْلُهُ قَوْلَهُ وَ مَنْ لَمْ یُصَدّقْ فِعْلُهُ قَوْلَهُ فَلَیْسَ بِعَالِمٍ»؛ کسی که علم او با عمل او مطابقت نکند، به او نباید عالم گفت، او کسی جز جاهل نخواهد بود.
از مجموعه آیات و روایاتی که بیان شد که علم را همنشین واژههایی مانند حلم، عمل، معرفت، حمکم، خداترسی، اخلاص و ... قرار میدهد، درک میکنیم که طبق آموزههای ادیان گاها علم دینی صرفا علمی نیست که محتوای دینی داشته باشد، علم دینی علمی است که با ویژگیهای رفتاری و یک ویژگیهای اعتقادی از سنخ جهان بینیهای ارزشی همراه است، علمی که فارغ از محتوا با انگیزه الهی هم خوانده شود و نتایج آن پیگیری شود. به این ترتیب علم دینی هیچگونه منافاتی با علوم انسانی و علوم بشری و دنیایی ندارد و در برابر آنها قرار نخواهد گرفت، بلکه ممکن است در شرایطی در برخی علوم معمولی مانند ریاضیات، طبیعیات، زیستشناسی، کیهانشناسی و ... بتوانیم علم دینی را به کار ببریم و در یک جایی اینها با یکدیگر قابل جمع خواهند بود.
ایکنا: آقای دکتر معارف، شما این گزاره که گفته میشود دین ایستا و علم پویا است را رد میکنید؟
بله. یکی از ویژگیهای علم مراتب است، اصولا در مقوله علم، تشکیک و مراتب را نباید انکار کنیم، ممکن است انسان عالم باشم، اما یک نفر عالمتر باشد، این که یک نفر عالمتر است، نسبت به من اعلم است. انسان باید دنبال مجتهد اعلم باشد، اینکه یک نفر را به عنوان عالم و یک نفر را به عنوان اعلم داریم این به دلیل آن است که انسانها در سایه تحقیق روز به روز دوره به دوره افقهای جدیدی از اطلاعات برای آنها به دست میآید علم حالت ثابت و راکدی ندارد و حتما با تحقیق و تفحص وسیعتر خواهد شد.
ایکنا: ثمرههای متعددی از علم دینی بیان کردید، آرمان نهایی تاسیس علم دینی چیست؟
آرمان نهایی علم دینی؛ جهانشناسی، مبدا شناسی، معاد شناسی، انسان شناسی است و تبعا همه اینها مقدمه علم خداشناسی، راه شناسی و هدف شناسی است.
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ»، علم دینی دستاوردهای ابتدایی و اولیهای دارد که به جهان شناسی و تفسیر طبیعت برمیگردد و اینکه ما در همین دنیا نعمتهای الهی را خوب بشناسیم و بهرهبرداری درست کنیم تا جهان برای داشت یک زندگی عادلانه اجتماعی در خدمت و تسخیر ما باشد. داشتن زندگی عادلانه اجتماعی مناسب؛ ثمره ابتدایی علم دینی است، اما غایت و نهایت علم دینی این است که ما جدای از منظر دنیای مادی که بسیار هم زودگذر است به جهان و مناسبات بزرگتری فکر کنیم، در روایات آمده: «أیها النّاس وإنّا خُلِقنا وإیّاکم للبقاء لا للفناء»، این دنیا که فانی است، شما خلق شدید برای بقا، علم دینی باید مسیر را برای ما مشخص کند و کمک کند برای به دست آوردن آن بقا و جاودانگی عمل کنیم.
گفتوگو از مریم روزبهانی
http://www.iqna.ir/fa/news/3701360/%D8%A2%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D9%86%D8%AE%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF%DB%8C
قرآن و انتظارات عصر حاضر.pdf
697.2K
#مصاحبه
قرآن و انتظارات عصر حاضر (گفتگویی قدیمی با استاد مجید معارف در موضوع قرآن و رسالت آن در عصر حاضر)
#قرآن
#رسالت_قرآن
#هدایت
#عصر_حاضر
مجله
#گلستان_قرآن
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️ فلسفه یک دانش بشری است که ابزار آن عقل و استدلال عقلی است؛ البته پیش فرض اعتقادی یک فیلسوف که می تواند مادی یا غیر مادی باشد به فلسفه رنگ مادی یا الهی می دهد با این حساب فلسفه اسلامی و الهی خواهیم داشت.
✅ مصادیق آن هم در اسلام امثال بوعلی سینا، ملاصدرا، حکیم سبزواری و در عصر حاضر علامه طباطبایی و شهید مطهری هستند.
🆔 @ostadmaaref
رابطه تاریخ و فهم و نقد حدیث.pdf
267.5K
#مقاله
رابطه تاریخ و فهم و نقد حدیث
#روایات
#حدیث
#تاریخ
#فقه_الحدیث
#نقد_الحدیث
#سبب_صدور
مجله
#پژوهش_دینی
🆔 @ostadmaaref
معرفت - به مناسبت آغاز ماه رجب و ولادت امام محمد باقر.mp3
6.68M
#فایل_صوتی
💠 به مناسبت ولادت امام محمد باقر علیه السلام
♦️ برنامه تلویزیونی معرفت
🔹 شبکه چهار سیما
🗓 نامعلوم
🆔 @ostadmaaref
💠 پاسخ:
♦️ پاسخ مفصل این سوال در کتابهای «پژوهشی در تاریخ حدیث» و «تاریخ عمومی حدیث» آمده است؛ اما به طور خلاصه:
✅ کتاب جامعه در حکم پلی بود که علم امامان(علیهم السلام) را به علم پیامبر(صلی الله علیه و آله) و صل می کرد و علیرغم اختصاصی بودن آن برای ائمه.
✅ آن بزگواران این کتاب را به دوگروه نشان دادند که گزارشهای آن موجود است:
1⃣ گروهی از یاران نزدیک خود. مانند "زراره" از جهت اطمینان دل آنها.
2⃣ گروهی از مخالفان خود جهت اتمام حجت بر آنان. مانند "حکم بن عتیبه" و با این احتجاج ثابت می شد که امامان(علیهم السلام) فقط به سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله) تاکید می کنند نه چیز دیگر.
🆔 @ostadmaaref