eitaa logo
مهدی منصوری
1.7هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
21 فایل
﷽ 🔶 مؤسسه تبیین حقائق🔸 🌐 mtabeen.ir ✅ درس شرح تفسیر المیزان ✅ سخنرانی ها در مجامع عمومی وتخصصی و ایام تبلیغی ✅ جلسات تربیتی و سلوک علمی ✅ اصول و مبانی تربیتی 👤 ادمین: @rezamzn 🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
مشاهده در ایتا
دانلود
recording-20240729-201206.mp3
11.76M
🔶موضوع : گزارشی از کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب ♦️جلسه نوزدهم 🎙حجت الاسلام استاد مهدی منصوری https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
﷽ <<تفسیر المیزان سوره جاثیه جلسه چهارم>> 🎋وَفِي خَلْقِكُمْ وَمَا يَبُثُّ مِنْ دَابَّةٍ آيَاتٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ(۴) 🎋وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ رِزْقٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ آيَاتٌ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ(۵) 🎋تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ ۖ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ(۶) 🟢 در این سه آیه؛ سه دسته انسان مطرح می‌شوند که مجموعه عالم برایشان آیه است؛اهل ایمان ✅اهل یقین ✅اهل تعقل ✔️آیات برای این‌ سه دسته ظرفیت‌هایش را آزاد می‌کند. ✳️ آیه یعنی حضور خدا به یک شکل خاص _یا به عبارتی حضور حق تعالی. ⁉️این نشانه ها نشانه ی کیست؟! 👈نشانه خدا.یعنی اینجا خود خدا می خواهد حاضر شود. ✳️ آن کسی که می‌خواهد با عالم مواجه شود اگر حالت استکبار داشته باشد راه بر او بسته می‌شود و اجازه کشف هویت و حقیقت به او داده نمی‌شود. ✳️ اهل ایمان _اهل یقین و اهل تعقل وقتی با خدای متعال روبرو می‌شوند حالت استکبار ندارند لذا عالم برایشان داده دارد. 🔴 یکی از موانع فهم استکبار است. 🔴 استکبار اجازه ارتباط گیری به حقیقت نمی‌دهد. 🔴 استکبار مانع از معرفت و خضوع در برابر حقیقت است. 🔴 استکبار فاصله ایجاد می‌کند با حقیقت و اجازه شنیدن نمی‌دهد. 🟢 کسانی استجابت می‌کنند که بشنوند، استجابت با حقیقت ملتزم حیات مندی است. ⁉️ در برابر حضور حق انسان‌ها چند دسته هستند؟! ⁉️ چرا یک عده‌ای نمی‌توانند درک حضور حق کنند؟! 🔰باهم می شنویم 👇👇👇
recording-20240802-175913.mp3
7.58M
بسم الله الرحمن الرحیم ✍جلسه ۱۵۰ المیزان تفسیر سوره جاثیه (جلسه چهارم ) ۱۴۰۳/۵/۱۲ حجت الاسلام استاد منصوری 🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
33.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙حجت الاسلام استاد مهدی منصوری ⁉️ توسعه به چه معناست؟! ✳️ توسعه به معنای سمت‌گیری کل نظامات اقتصادی و اجتماعی اعم از نظام آموزشی قانون گذاری اجرایی در جهت رشد اقتصادی است،معنای سمت گیری کل نظام در جهت رشد اقتصادی این است که هر برنامه و طرحی که به رشد اقتصادی منجرب نشود باید حذف شود و حتی نظام آموزشی ما نیز باید تابعی از برنامه ریزی توسعه اقتصادی باشد،و به عبارتی دیگر اقتصاد باید زیربنا و مبنای همه ی تحولات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی ما باشد. 👆👆👆این نگاه چه بلایی سر جامعه آورده است؟؟ ✳️ توسعه اقتصادی آرمان پرجاذبه عصری است که بشرخدا را فراموش کرده و از جاودانگی روح خویش غفلت کرده است. ⁉️در تقسیم بندی ملل جهان توسعه یافته و توسعه نیافته معیار و میزان چیست؟! 👈 به اعتقاد شهید آوینی آن بینش خاصی که جهان را با ماده معنا می کند، می‌تواند بُعد اقتصادی حیات بشر را مبنای شناخت و تعریف او قرار دهد.در غرب چیزی به معنای مُتُکَفل اقتصادی وجود ندارد. ✳️ یکی از شاخصه‌های نظام توسعه یافتگی متمرکز کار کردن است. ⁉️توسعه یافتگی چه بلایی بر سر بشر امروز آورده است؟! https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
✳️ آنچه که بنیان خانواده را در غرب ویران ساخته لذت گرایی و تمتع است...این هبوط در وجوه مختلفی بروز و تجلی داشته است که از جمله آنها نابودی خانواده است. ✔️ اگر اصالت رفت به سمت نفسانیت آرمان می‌شود توسعه اقتصادی. ✳️ اصالت به نفسانیت لذت گرایی و سودجویی را به بار می‌آورد. اگر اصالت به نفسانیت داده شد شهوت و غضب و وهم فعال می‌شود. ✔️ تا زمانی که بشر خودش را در نفسانیت بیابد یچارگی سراغش می‌آید. ✅ پرداختن زیاده به نفس ضعف نفس می‌آورد. ✳️ بچه‌های لوس نمی‌توانند کنترل شهوت کنند. ✔️ مصرف گرایی و رفاه زدگی نفس را ضعیف می‌کند. 🔰باهم می شنویم 👇👇👇
recording-20240730-201140.mp3
10.26M
🔶موضوع : گزارشی از کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب ♦️جلسه بیستم 🎙حجت الاسلام استاد مهدی منصوری https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
📸 نظر یکی از حامیان پزشکیان درباره انتصابات در دولت او
🔴 ایجاد ترس و اهانت برای به دست آوردن قدرت ، راه جبهه حق نیست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بهتره از خودمون شروع کنیم شاید خودمون اینطور هستیم که همه را اینطور می بینیم
🔴نماز عباس بابایی و احترام ژنرال آمریکایی ♦️خود عباس ماجرای فارغ‌التحصیلی از دانشکده خلبانی آمریکا را چنین تعریف کرده است: «دوره خلبانی ما در آمریکا تمام شده بود، اما به خاطر گزارشاتی که در پرونده خدمتم درج شده بود، تکلیفم روشن نبود و به من گواهینامه نمی‌دادند تا این که روزی به دفتر مسئول دانشکده که یک ژنرال آمریکایی بود، احضار شدم. به اتاقش رفتم و احترام گذاشتم. او از من خواست که بنشینم. پرونده من در مقابلش و روی میز بود. ژنرال آخرین فردی بود که می‌بایستی نسبت به قبول و یا رد شدنم اظهارنظر می‌کرد. ♦️او پرسش‌هایی کرد که من پاسخش را دادم. از سؤال‌های ژنرال برمی‌آمد که نظر خوشی نسبت به من ندارد. این ملاقات ارتباط مستقیمی با آبرو و حیثیت من داشت زیرا احساس می‌کردم که رنج دو سال دوری از خانواده و شوق برنامه‌هایی که برای زندگی آینده‌ام در دل داشتم همه در یک لحظه در حال محو شدن است و باید دست خالی و بدون دریافت گواهینامه خلبانی به ایران برگردم. در همین فکر بودم که در اتاق به صدا درآمد و شخصی اجازه خواست تا داخل شود. او ضمن احترام، از ژنرال خواست تا برای انجام کار مهمی به خارج از اتاق برود، با رفتن ژنرال، من لحظاتی را در اتاق تنها ماندم. ♦️به ساعتم نگاه کردم، وقت نماز ظهر بود. با خود گفتم، کاش در اینجا نبودم و می‌توانستم نماز را اول وقت بخوانم. انتظارم برای آمدن ژنرال طولانی شد. گفتم که هیچ کار مهمی بالاتر از نماز نیست، همین جا نماز را می‌خوانم. ان‌شاالله تا نمازم تمام شود، او نخواهد آمد. به گوشه‌ای از اتاق رفتم و روزنامه‌ای را که همراه داشتم به زمین انداختم و مشغول نماز خواندن شدم. در حال خواندن نماز بودم که متوجه شدم ژنرال وارد اتاق شده است. با خود گفتم چه کنم؟ نماز را ادامه بدهم یا بشکنم؟ بالاخره گفتم، نمازم را ادامه می‌دهم، هرچه خدا بخواهد همان خواهد شد. نماز را تمام کردم و در حالی که بر روی صندلی می‌نشستم از ژنرال معذرت‌خواهی کردم. ژنرال پس از چند لحظه سکوت، نگاه معناداری به من کرد و گفت: چه می‌کردی؟ گفتم: عبادت می‌کردم. گفت: بیشتر توضیح بده. ♦️گفتم: در دین ما دستور بر این است که در ساعت‌های معین از شبانه‌روز باید با خداوند به نیایش بپردازیم و در این ساعت زمان آن فرا رسیده بود، من هم از نبودن شما در اتاق استفاده کردم و این واجب دینی را انجام دادم. ♦️ژنرال با توضیحات من سری تکان داد و گفت: همه این مطالبی که در پرونده تو آمده مثل این که راجع به همین کارهاست، این طور نیست؟ پاسخ دادم: بله همین طور است. لبخند زد. از نوع نگاهش پیدا بود که از صداقت و پایبندی من به سنت و فرهنگ و رنگ نباختنم در برابر تجدد جامعه آمریکا خوشش آمده است. با چهره‌ای بشاش خودنویس را از جیبش بیرون آورد و پرونده‌ام را امضا کرد. سپس با حالتی احترام‌آمیز از جا برخاست و دستش را به سوی من دراز کرد و گفت: به شما تبریک می‌گویم. شما قبول شدید. برای شما آرزوی موفقیت دارم. من هم متقابلاً از او تشکر کردم. احترام گذاشتم و از اتاق خارج شدم. آن روز به اولین محل خلوتی که رسیدم به پاس این نعمت بزرگی که خداوند به من عطا کرده بود، دو رکعت نماز شکر خواندم.»
<<عوامل تربیتی کودک؛قهر>> ✳️قهر یک حالت دفاعی است که اشخاص به خود می گیرند. ✔️قهر نباید طولانی شود. ✔️نباید بیش از حد قهر کرد.ابتکار عمل را از کودک می گیرد و او را به بی تفاوتی و بی خیالی می کشاند. <<عوامل تربیتی کودک؛تهدید و وعده و وعید>> ✔️ایرادی ندارد مواقعی برای انجام کاری تشویقی داشته باشیم ولی زوم کنید روی کار خوبی که انجام می دهد. ✔️هدیه می تواند شروع خوبی باشد به شرطی که در ادامه متوجه خاصیت های کار باشد. ❌تکرار تهدید خوب نیست و نباید مستمر و دائم باشد. ✔️کشانی که در زندگی تهدیدهای زیادی دارند،بن بست های زیادی دارند. تهدید باعث منفی نگری و زشت بینی کودک می شود. <<عوامل تربیتی کودک؛محبت و احسان>> ✳️ محبت مانند آبی است که به گیاه می‌رسد اگر نباشد گیاه می‌خشکد و اگر بیش از حد شود ریشه گیاه می‌گندد و خراب می‌شود و گیاه می‌خشکد. <<عوامل تربیتی کودک؛تشویق و توجه و پاداش>> ✳️ معلم باید در روح کودک نسبت به زشتی‌ها و آلودگی‌ها با زدگی ایجاد کند، نه تشنگی و کنجکاوی بیشتر،حبس و دور نگه داشتن و فاصله انداختن از یک مسئله، کودک را تشنه و کنجکاو و لجوج بار می‌آورد، اما وازدگی کودک را می‌سازد و جلو می‌آورد و با تجربه و آگاه می‌نماید. 🔰باهم می شنویم 👇👇👇
recording-20240802-183452.mp3
9.66M
متن خوانی و گفتگوی کتاب تربیت کودک استاد علی صفایی حائری جلسه هجدهم(جلسه آخر) حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 🆔https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
38.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙حجت الاسلام استاد مهدی منصوری <<معنای رُشد و تفاوت آن با توسعه>> ✳️اگر زندگی تو در مسیر هدف تو بود این می شود رُشد. ✅رُشد غیر از کلمه ی توسعه است. ✳️تعریف دین از رُشد؛از شئون رُشد تکامل است. ♦️توسعه غرب فقط لذت و بهره مندی می خواهد حتی اگر به رُشد نینجامد.توسعه غرب تکامل بعضی ابعاد داشته است؛ و پیشرفت در حوزه تکنولوژی دارد. ⁉️ مسئله چیست؟! غرب به دنبال دنیای آبادی است که رُشد بشر را رقم نمیزند. ⭕️رُشد را می گیرد دنیای آباد می دهد. ✳️ دین به دنبال دنیای آبادی است که رشد بشر را رقم می‌زند.برای شریعت دنیای آباده در مسیر رشد مهم است. ❇️ شریعت با فقر و تبعیض و فاصله طبقاتی کنار نمی‌آید. ✳️آرمان ما دنیای ظهور است.تصویر ظهور عملکرد امروز ما را مشخص می‌کند.برای شریعت حتی فقرا هم مهم هستند. https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلخ اما واقعی! 🔺 این حرف های چند سال قبل نتانیاهو را ببینید!
40.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙حجت الاسلام استاد مهدی منصوری ✳️اگر می خواهید ثروتمند بشوید و رُشد کنید و تکامل داشته باشید، باید قناعت داشته باشید. ✔️انسان مستقل باشد قناعت داشته باشد.مقوله توسعه با اسراف و تبذیر گره خورده است اما اجازه اسراف و تبذیر ندارید. ✔️ ثروتمند شدن در گرو قانع شدن است. ✳️ثروتمند شدن در اسلام در گرو ثروتمند شدن از درون است. ✳️ ثروت و استقلال در تکامل روحی در قناعت است. ✳️ قناعت _اعتدال_ از خود گذشتگی و ایثار در غلبه بر امیال نفسانی است. ⁉️ اصالت در رشد و تکامل اسلامی در چیست؟! 👈 اصالت با روح و معنویت است.سیر تکامل اسلام از حیوان به انسان می رسد.سیر تکامل در غرب از یک حیوان پست به یک حیوان عالی‌تر می‌رسد. ✳️ نظم جهان غرب یک صورت دهی به جریان حیوانیت انسان است ولی در تکامل دینی ما میخواهند انسان را از حوزه حیوانیت بیرون بیاورد. https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
✳️ بشر امروز تناسب با خودیابی‌اش عزم و همت دارد. ⁉️ چقدر و چگونه خودمان را می‌یابیم؟! ✳️ تربیت یعنی رساندن انسان به خودیابی آنطور که هست. ❇️ انسان اولاً باید خودیابی در نیاز پیدا کند و در نهایت خودیابی در رفع نیاز. ⁉️ چه تعریف و چه نگاهی از خودت داری؟! ✳️ مسیر خودیابی از خودشناسی می‌گذرد.باید بسترهای خودیابی را برای کودکان فراهم کرد. ⁉️ در چه سطحی خودت را می‌یابی؟! ✳️ همیشه ظهور و بروز نیازها متناسب با سطح خودیابی است. ❇️ در جریان تربیت دو چیز را باید متمرکز شد؛ ۱.نیازچیست؟! ۲.نیاز حاکم کدام است؟! ✅ آرمان توسعه یافتگی از اصالت دادن به رشد اقتصادی و غلبه اقتصاد بر سایر وجوه حیات بشر زاییده شده و آنچه باعث شده تا بشر غربی برای اقتصاد این چنین مقام و اهمیتی قائل باشد مادی گرایی و نسیان حق است. 🔰باهم می شنویم 👇👇👇
recording-20240805-195523.mp3
8.32M
🔶موضوع : گزارشی از کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب ♦️جلسه بیست و یکم 🎙حجت الاسلام استاد مهدی منصوری https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙حجت الاسلام استاد مهدی منصوری ✅هدف حکومت اسلامی در مبارزه با فقر و دستیابی به عدالت اجتماعی است نه توسعه ⁉️آیا مفهموم دستیابی به عدالت اجتماعی با معنای توسعه یکی است؟! ✳️اگر رشد روحی و فکری و اخلاقی را مدنظر قرار ندهید میبینید که فقر مالی را از بین بردید اما یک جامعه ی حریص و طماع پدید آورده اید. 🔰با معیار توسعه انسانها دو دسته هستند،فقر و ثروتمند. ♦️میزان فقر و غنا در نگاه توسعه معیارش مصرف است و با تبلیغات در تلاش اند تا میزان مصرف گرایی را بالا ببرند. ♦️فقر در اسلام مزموم است،جامعه ی آرمانی مسلمانان جامعه ی فقیری نیست و ما مجبور نیستیم که آرمان توسعه یافتگی را بپذیریم. ✳️در جامعه توسعه یافته اصالت با تکاثر است نه کوثر. 👈تکاثر یعنی بیشتر داشتن بدون رُشد روحی و روانیلا اله الا الله مقوله کوثر است. https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
⁉️دو عاملی که سقوط و انحطاط بشر غربی را رقم می زند،چیست؟! 1⃣ اصالت با نیازهای مادی و غرایز حیوانی است. 2⃣ عدم پذیرش محدودیت‌های اخلاقی و مذهبی دارد. ✳️ بشر امروز غرب تمام اراده و تمام همت و تمام عزم خودش را خرج نیازهای مادی می‌کند و هیچ محدودیتی را جز محدودیت‌های قراردادی اجتماعی نمی‌پذیرد. 🟢 مهمترین علتی که جامعه غرب را به اسراف و تبذیر کشانده است همین است که اراده او در جهت ارضای شهوات و تبعیت از غرایز و هوای خویش هیچ چیز جز قراردادهای اجتماع محدود نمی‌کند. ✳️ اسراف و تبذیر صفت ذاتی تمدن غرب است.رُشد نامحدود مادی جبهه استکبار در جهان محدود امری محال است. ⁉️ چرا شریعت مقوله تقوا را مطرح می‌کند؟! 👈 تنها چیزی که می‌تواند بشر را کنترل کند، ملاحظه خداست. ⁉️ غرب چرا اصالت را به قانون داده است؟! 👈 بشر غربی امروز برای حفظ منافع خود برای اینکه بتواند حداکثر آزادی را داشته باشد اصالت را به قانون داده است. 🔰باهم می شنویم 👇👇👇
recording-20240806-200619.mp3
7.42M
🔶موضوع : گزارشی از کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب ♦️جلسه بیست و دوم 🎙حجت الاسلام استاد مهدی منصوری https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67
✔️در دنیای مدرن ، دین ضرورتی دارد . ⁉️در حال حاضر چه وضعیت دینی وجود دارد و چه وضعیتی باید باشد ؟! ✳️غرب از گسترش اسلام و فراگیر شدن آن به عنوان تمدن غالب در جهان به شدت در هراس است و خود را از مواجهۀ منطقی با دین اسلام عاجز می بیند . ✳️مادّی گرایی در غرب اجازه همراهی با دین نمی دهد و از اینرو ناچار است که غیب را انکار کند و حاکمیّت غیب را از بین برد و اگر بحثی از غیب می شود باید در گوشه و کنارها مطرح شود . ♦️مادّی گرایی عبارت است از : - اعتقاد به محسوسات و ارج نگذاردن به آنچه قابل با حسّ قابل درک نیست - دینداری اندک و کرنش نکردن در مقابل خدای یکتا - علاقۀ شدید به زندگی دنیا و اهتمام به منافع و شادکامی ها و کامجویی های آن - گرایش ملّی و میهن پرستی در غرب ، دین و مولفه های دینی ، به عنوان یک خرافه است و نمی تواند واقعیتی داشته باشد . ✳️سه ویژگی تمدن غرب ، تکنیک ؛ مصرف ؛ قدرت می باشد و سه ویژگی تمدن اسلامی حکمت ، عقلانیّت ، انسانیّت است. 🔰ادامه را باهم می شنویم 👇👇👇
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین منصوری.MP3
64.61M
🎙فـایل صـوتــی حجت‌الاسلام والمسلمین منصوری 🔸موضوع: چرایی دین؟؟ ‌‌‌‌‌‌‌ تبیین دین در دنیای مُدرن (جلسه اول) https://eitaa.com/joinchat/994967711C457677cd67