✅پرسش
#واقعیت_سحر_و_جادو
🔷سحر و جادو به چه اندازه واقعیت ، و و جود دارد؟
حجت الاسلام و المسلمین محسن یوسفی کیا در گفتو گو با خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: وجود مسئله سحر و جادو در دین اسلام تایید شده است؛ در قرآن مکررا به این موضوع اشاره شده است، به طوری که واژه سحر و مشتقات آن حدود 60 بار در کلام الله مجید آمده است.
وی با تاکید بر محوریت موضوع سحر در داستان حضرت موسی(ع) افزود: نمونهای روشن از این مسئله، در داستان حضرت موسی(ع) در مواجهه با ساحرانی که توسط فرعون استخدام شده بودند، دیده می شود که در داستان مذکور، ساحران در صدد خنثی کردن فعالیت حضرت موسی(ع) بودند.
🔶در بعضی موارد سحر و جادو تاثیر عینی و بیرونی دارد
این کارشناس مذهبی گفت: طبق آنچه که از آیات و روایات دریافت میشود، بروز و ظهور مسئله سحر و جادو به دوگونه است؛ به طوری که ساحران گاهی سعی میکنند با تصرف در تخیل و ذهن مخاطب، واقعیت را آنگونه که وجود ندارد برای مخاطب نمایش دهند، همچون حرکت طنابها در داستان حضرت موسی(ع) که ساحران آن را به گونهای نمایش دادند که گویی آن طنابها همچون مار در حال حرکت هستند و در واقع این امر را به مخاطب القا می کنند.
وی بیان کرد: گونه دیگری از سحر، اثر بیرونی و عینی دارد و تنها به واسطه تصرف خیال مخاطب نیست، همچون داستان هاروت و ماروت که به وسیله سحر و جادو بین زن وشوهر تفرقه و اختلاف ایجاد میکردند، همان گونه که در قرآن ذکر شده است: "فیتعلمون منهما ما یفرّقون به بین المرء و زوجه"، بنابراین، وجود مسئلهی سحر و جادو مورد تایید آیات قرآن است.
یوسفی کیا در خصوص علت دارا بودن برخی افراد از قدرت سحر گفت: انسان موجودی مختار است که توانایی انجام بسیاری از کارها اعم از مثبت و منفی را دارد، اما این مسئله که افرادی این قدرت را در طریقی بهره میگیرند که موجب ایجاد فتنه و تفرقه میشود، امری است که افراد براساس اختیار خود انجام میدهند و صرف داشتن قدرت انجام امور توسط انسان، مجوزی بر انجام کارهای منفی و یا گناه نیست.
🔵سحر و جادو سرنوشت انسان را تغییر نمی دهد
وی در رابطه با تاثیر و نقش سحر و جادو در سرنوشت انسان تصریح کرد: اکثر افراد از روی جهالت، مشکلاتی از قبیل تاخیر ازدواج را با بسته شدن بخت توسط سحر و جادو توجیه می کنند، در صورتی که ریشه مشکل چیز دیگری است، اما درصد کمی از افراد که طلسمی در زندگی شان ایجاد میشود، مسیر زندگیشان تغییر میکند، اما باز هم این امر، منافاتی با سرنوشت انسان ندارد.
یوسفی کیا افزود: درمثالی ساده میتوان گفت هنگامی که شخص در اثر یک تصادف عمد و یا غیر عمد دچارنقص عضو و یا ناتوانی جسمی میشود، درواقع در آینده روند سرنوشت این فرد در اثر یک حادثه آن طور که باید طی نمی شود، این مساله نیز همچون مسئلهی سحر و جادو است که در روند زندگی شخص تاثیر گذار است، اما سرنوشت یک انسان را تغییر نمیدهد؛ اما از آنجا که دریک حادثه و یا تصادف، عامل دخیل، دیده میشود و یک امر بیرونی و عینی است، مسائلی از این قبیل به چشم نمی آید اما هنگامی که فردی بدخواه، پنهانی تاثیری منفی درروند سرنوشت فرد میگذارد، پذیرش این مسئله برای انسان دشوارتر است.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: بنابراین اموری از این قبیل می تواند در روند زندگی و سرنوشت انسان تاثیر داشته باشد اما این باور که سحر و جادو سرنوشت انسان را به طور کلی تغییر میدهد، صحیح نیست؛ همچنین موارد دیگری چون محل تولد، جنسیت و والدین که در زندگی یک فرد موثراند، همگی از اموری است که بدون اختیار انسان انتخاب شده است؛ در نتیجه همهی عوامل موثر در سرنوشت و زندگی آدمی به اختیار و اراده انسان نیست.
🔴راهکارهای ایمن ماندن از سحر و جادو در منابع دینی قرار دارد
وی یادآور شد: این نکته را نیز باید درنظر گرفت که خداوند در دین اسلام، راهکارهای ایمن ماندن از سحر، جادو، چشم زخم و اموری از این قبیل را در برابر انسان قرار داده است که در صورت تمسک جستن از آن میتوان از شر شیاطین جنی و انسی ایمن شد یا آن را رفع کرد، از این میان به ادعیه، تعویذات و حرزها در خصوص این مسائل می توان اشاره کرد.
✅همه مشکلات را به سحر وجادو نسبت ندهید
یوسفی کیا اظهار کرد: متاسفانه در دنیای مدرن امروز، عده ای به اصرار در صدد هستند تا اموری چون سحر، جادو، چشم زخم و اموری از این قبیل را به طور کلی رد و انکار کنند و درمقابل گروهی نیز، همهی مشکلات زندگی را به سحر و جادو نسبت میدهند، درحالی که هر دو عقیده اشتباه است؛ سحر، جادو، چشم زخم و مانند آن، واقعیاتی است که وجود دارد و اسلام نیز وجود آن را تایید میکند، اما این نکته را باید در نظر داشت
که همه مشکلات را با سحر و جادو نباید توجیه کرد.
#قدرت_خداوند میتواند مانع از تاثیر سحر و جادو در زندگی افراد شود
وی با تاکید بر اینکه وجود و تاثیر سحر و جادو در زندگی افراد، هیچ مناقات و مغایرتی با قدرت خداوند ندارد، گفت: در اینکه خداوند قدرت مطلق دارد هیچ شکی نیست، اما این را هم باید درنظر گرفت که نظام عالم براساس قواعد و قوانین خود پیش میرود؛ به این معنا که قرار نیست خداوند در کلیهی امور و قواعد عالم دستکاری کند.
این کارشناس مذهبی گفت: به طور مثال، برندگی چاقو قدرتی طبیعی است که طبق قواعد هستی به آن داده شده است، در جایی به ارادهی خداوند این قدرت از چاقو گرفته شده و موجب عدم بریدن گلوی حضرت اسماعیل(ع) میشود، این معجزهای است که خداوند به صلاح دید خود اراده فرموده است، در صورتی که همین خاصیت برندگی شمشیر موجب شهادت امام حسین(ع) شده و خاصیت برندگی شمشیر در واقعهی کربلا اثر گذار بود.
یوسفیکیا اظهار کرد: گرفتن خاصیت برندگی چاقو در داستان حضرت اسماعیل(ع)، عدم تاثیر سوزندگی آتش بر حضرت ابراهیم(ع) و معجزاتی از این قبیل همگی اموری هستند که به ارادهی خداوند اتفاق افتادند؛ بنابراین خداوند قدرت مانع شدن از اتفاقات عالم هستی را دارد و درآن شکی نیست؛ اما قرار نیست قدرت خداوند مانع از همهی اتفاقات در عالم شود و قواعد عالم دستکاری شود.
وی متذکر شد: بنابراین در اموری چون سحر و جادو نیز، قدرت خداوند میتواند مانع از تاثیر سحر بر زندگی فرد شود و چه بسا بلاهایی توسط خداوند از انسان دفع میشود که شخص چون از آن آگاهی ندارد متوجه آن نیست؛ طبق روایات چه بسیار بلاهایی که توسط اعمال نیک انسان دفع میشود بدون آن که انسان به آن آگاهی یابد.
🙈در اسلام، آموختن علم سحرو جادو منع شده است
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه سحر در آموزههای دینی از علوم غریبه به شمار می رود، گفت: از منظر فقه اسلامی، یادگیری و آموختن علم سحر و جادو ممنوع است تا جایی که برای برخی ساحران حد شرعی معین شده است اما این نکته نیز باید در نظرگرفته شود که در این مسئله تفکیک صورت گرفته است، به این معنا که انگیزهی فرد یاد گیرنده نقش اساسی بر حرمت یا عدم حرمت آموختن این علم در اسلام دارد.
وی ادامه داد: اگرشخصی به انگیزهی ایجاد اختلاف و فتنه در زندگی افراد به دنبال آموختن علم سحر و جادو رود، این نوع یادگیری قطعا حرام است اما کسی که به انگیزهی ابطال سحر ساحران در پی یادگیری این علم میرود، نزد فقها پذیرفته شده و اشکال شرعی ندارد.
یوسفی کیا بیان کرد: به طور کلی عموما افراد از یادگیری این علوم پرهیز داده میشوند، چرا که هیچ گونه تضمینی جهت عدم انجام سحر توسط یادگیرنده آن وجود نداشته و عدهی بسیار اندکی هستند که نیت و انگیزهای جز ابطال سحر ساحران را نداشته باشند.
🙏جهت ابطال سحر، بهترین روش رجوع به منابع دینی است
وی در خصوص ابطال سحر جادوگران و ساحران خاطرنشان کرد: بهترین روش جهت ابطال سحر و مانند آن، رجوع به منابع دینی مانند مفاتیح الجنان است؛ اکثر قریب به اتفاق کسانی که ادعای علم باطل السحر را دارند، مدعی دروغین هستند.
این کارشناس مذهبی متذکر شد: در واقع باطل السحر را میتوان دو نوع در نظر گرفت که نوع اول آن، همان آموزه هایی است که در اسلام و منابعی همچون مفاتیح الجنان قابل دسترسی است و نوع دیگر آن نیز توسط کسانی که مسلط به دانش ابطال سحر هستند، انجام می شود.
یوسفی کیا با اشاره به اینکه اکثر کسانی که ادعای تسلط به دانش باطل السحر را دارند از مکانیزم شیطانی استفاده می کنند، تاکید کرد: بهترین و موثر ترین روش جهت ابطال سحر همان آموزههای اسلامی است و همانطور که گفته شد اکثر اشخاصی که مدعی تسلط به دانش ابطال سحر هستند، تنها ادعایی پوچ دارند و چه بسیار مواردی که افراد توسط چنین مدعاهایی فریب خورده و به ظاهر مشکل آنان مرتفع شده است، در حالی که در دراز مدت، همین باطل السحرهای دروغین، سبب ایجاد مشکلی بسیار بدتر از مشکل اولیه در زندگی افراد شده است.
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ #استادمحمدی
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
#سوال :
📝دختری هستم مومن و زیبا و هنوز ازدواج نکردم آیا دعایی هست که در این رابطه بخوانم؟
پاسخ: #استادمحمدی
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
دختری هستم مومن و زیبا و هنوز ازدواج نکردم آیا دعایی هست که در این رابطه بخوانم؟.mp3
692K
سوال: 54
#دعا_برای_ازدواج
پاسخ: #استادمحمدی
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
#سوال :
📝آیا چشم زخم باعث مرگ کسی می شود ؟ چنین اتفاقی افتاده؟
پاسخ: #استادمحمدی
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
آیا چشم زخم باعث مرگ کسی می شود ؟ چنین اتفاقی افتاده؟.mp3
2.09M
سوال: 55
#اثر_چشم_زخم_در_مرگ_انسان
پاسخ: #استادمحمدی
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
ذکر روز #دوشنبه
یا قاضی الحاجات (100 مرتبه)
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
#سوال:
📝آيا فردي كه گناهي مرتكب شده و استغفار كرده در قيامت مورد بازخواست قرار مي گيرد؟
پاسخ: #استادمحمدی
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
آيا فردي كه گناهي مرتكب شده و استغفار كرده در قيامت مورد بازخواست قرار مي گيرد؟.mp3
333.4K
سوال: 56
#وضعیت_توبه_کاران_در_قیامت
پاسخ: #استادمحمدی
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال: 57
#ظلم_در_زمان_ظهور
آیا در زمان ظهور امام زمان(عج) هیچ گناهی و ظلمی صورت نمی گیرد؟
#استادمحمدی
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
ذکر روز #سه_شنبه
یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه)
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
#سوال:
📝در قرآن آمده جمادات خدا را تسبیح می گویند درصورتی که علما میگویند جمادات عقل و شعور ندارند این دو چطور با هم جمع می شوند؟
پاسخ: #استادمحمدی
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
#سوال :
📝با این حال که در قرآن آمده خداوند بندگان گناه کار را عذاب می کند اما چگونه میشود باور کرد خداوند با آن همه رحمانیت و عطوفتش بخواهد بندگانش را عذاب کند؟
پاسخ: #استادمحمدی
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
✅پرسش
#پیامبران_اروپایی
آیا در اروپا هم پیامبرانی به پیامبری مبعوث شدند، اگر شدند چه کسانی بودند؟
پاسخ اجمالی
یکی از اصول قطعی قرآن، بعثت انبیا در میان امت ها برای ایفای نقش هدایت و رهبری جامعه است.
قرآن کریم در آیات مختلفی می فرماید هر جا که مردمی زندگی می کرده اند از سوی خداوند پیامبرانی برای هدایت آنها فرستاده شده است. البته در قرآن مجید فقط نام تعداد محدودی از آنها آمده است. چنانچه خود قرآن می فرماید: "و پیامبرانى که سرگذشت آنها را پیش از این، براى تو باز گفتهایم و پیامبرانى که سرگذشت آنها را بیان نکردهایم ...". این که هر قوم و امتی دارای دین بوده اند مورد تأیید دین شناسان هم هست.
پاسخ تفصیلی
یکی از اصول قطعی قرآن ، بعثت انبیا در میان امت ها برای ایفای نقش هدایت و رهبری جامعه است.
خداوند انسان را خلق و او را از نعمت های بی شماری از جمله نعمت عقل و اندیشه و خرد بهره مند ساخته است. و در ازای نعمت های فراوانی که به او عطا نموده تکالیفی نیز از او خواسته است، گر چه این تکالیف نیز به نوبه خود از بزر گ ترین نعمت های الاهی اند.
لازمه تکلیف این است که از طرف خداوند پیامبرانی برای ابلاغ وظایف و دستورات به سوی انسان فرستاده شده باشند و الا تکلیف معنا ندارد.
قرآن کریم در آیات مختلف می فرماید هر جا که مردمی زندگی می کرده اند، از سوی خداوند پیامبرانی برای هدایت آنها فرستاده شده است. البته در قرآن مجید فقط نام تعداد محدودی از آنها آمده است. چنانچه خود قرآن می فرماید: "و پیامبرانى که سرگذشت آنها را پیش از این، براى تو باز گفتهایم و پیامبرانى که سرگذشت آنها را بیان نکردهایم ...". [1] این که هر قوم و امتی دارای دین بوده اند مورد تائید دین شناسان هم هست.
سنت خداوند بر این بوده است که در میان هر گروه و قومی شخصی را برای هدایت آنها برانگیزاند. چنان که در قرآن کریم می فرماید: "به تحقیق که میان هر امتی رسولی برانگیخته و مبعوث کردیم...". [2] این مضمون در آیات دیگری از قرآن کریم نیز رسیده است. [3] پس مسلم است هر کجای جهان که اقوامی زندگی می کرده اند پیامبرانی هم برای هدایتشان مبعو ث شده اند، [4] اما در آیات قرآن و در روایات ائمه نام همه آنان ذکر نشده است. اجمالا در بعضی از روایات ما آمده است که خداوند 124000و در بعضی دیگر "8000" به همراه معجزه و دلیل برای هدایت مردم فرستاده است. [5] قرآن مجید تنها از 25 تن از انبیای الاهی نام برده است. شاید به همین تعداد و یا کمتر در روایات آمده باشد. این تعداد اندک کجا و "124000و یا "8000 "که در روایات به عنوان عدد انبیا آمده است کجا؟ این قرآن است که در یک جا می فرماید: "ما داستان بعضی از پیامبران را نقل کردیم و داستان بعضی دیگر را نقل نکردیم". [6] در جای دیگر بیان می دارد: "ما پیش از تو رسولانى فرستادیم سرگذشت گروهى از آنان را براى تو بازگفته، و گروهى را براى تو بازگو نکردهایم...". [7] و همه اینها می تواند موید این گفته دین شناسان باشد که در بین همه اقوام، دینی وجود داشته است.
رابرت هیوم در کتاب ادیان زنده جهان می گوید: در تاریخ بشر هرگز قبیله ای وجود نداشته که به گونه ای دین نداشته باشد. وی می گوید: دین وجه امتیاز اصلی بشر (با حیوانات) است. [8] طبیعتا باید میان ادیان زنده جهان و دین هایی که امروزه از بین رفته اند فرق گذاشت. وی می گوید: آسیا محل تولد تمام ادیان زنده جهان است. [9] اما از تعدادی از ادیان مرده در بقیه نقاط جهان نام می برد که نشان می دهد انبیا به عنوان دارندگان دین الاهی در همه مکان هایی که انسان هایی زندگی کرده اند وجود داشته اند. وی می گوید: "... ادیان مصر قدیم در افریقا، ادیان مکزیک و پروی باستان در امریکا و ...". [10]
پس به طور قطع پیامبران کثیری بوده اند که خداوند نام آنها را در قرآن نبرده است. [11] آنچه قرآن مجید بیان شده صرفا سرگذشت پیامبرانی است که در منطقه خاورمیانه بوده اند. شاید هدف قرآن از ذکر این دسته از انبیا، استفاده های تربیتی مردم از سر گذشت آنان بوده است؛ زیرا تنها تاریخ و آثار اقوام اینان در دسترس مردم آن زمان بوده و شناخت شان برای مردم آن زمان آسان تر بوده است. بر همین اساس قرآن در جاهایی که از این پیامبران نام می برد، مردم را به دیدن آثار و ویرانه های تمدن اقوامی که آن پیامبران را انکار می کردند، دعوت می کند و می فرماید: "در زمین مسافرت کنید و عاقبت کسانی را که تکذیب کردند ببینید". [12] (و از آنان عبرت بگیرید). از این جهت اگر حکایت حضرت موسی بیشتر به میان آمده مناسبت هایی است که برای عبرت دیگران تذکّر آن لازم بوده است و روبرویی هایی است که مسلمانان با اهل کتاب داشته اند.
این احتمال نیز داده شده است که؛ ظهور تمدنهای مختلف در خاورمیانه بوده است و به گفته باستان شناسان و کسانی که در تاریخ تمدن اقوام و ملل مطالعه میکنند، اولین نمونهها در این منطقه شکل گرفته است. از این رو ضرورت بعثت پیامبران در این منطقه را در پی داشته است.
البته باید توجه داشت که شرایط و ملاحظات بسیار در انتخاب و گزینش پیامبر مورد ملاحظه است که خداوندِ باعث الانبیاء خود از آن آگاه است. شاید بتوان گفت که در سرزمین هایی؛ مانند فلسطین، جزیرة العرب، مکّه و مدینه، رجال دین و مردان خدا و کسانی که آمادگی قبول دعوت حق را داشته باشند بیشتر پرورش می یافته اند. چنان که مثلاً در یونان، فلاسفه بیشتر زمینه پیدایش داشته اند. در هر حال این امری است الاهی و خدا از همه داناتر به آن است. هر چه که باشد و به هر جهتی که باشد، این پیامبرانی که در قرآن مجید یاد شده اند، از این سرزمین های مبارک برخاسته اند و در این جای هیچ بحثی نیست که همه ادیان بزرگ موجود در جهان امروز، در خاورمیانه متولد شده اند و در طی قرون متمادی بقیه ادیان را در خود هضم کرده و پیروان آنها را به تبعیت از خود دعوت کرده اند. اگر امروز دینی؛ مانند مسیحیت در سراسر اروپا و قاره آمریکا طرفداران زیادی دارد، مسلماَ منشأ پیدایش آن مانند همه ادیان ابراهیمی در آسیا و به طور احض در خاورمیانه بوده است. امّا این بدان معنا نیست که پیامبران الاهی در بقیه نقاط جهان نبوده اند و اگر امروز غیر از این ادیان بزرگ، دینی دیگر یافت نمی شود، نشانه آن نیست که هرگز نبوده است، بلکه اگر با کاوش های قطعی تاریخی وجود پیامبری الاهی در غیر آسیا و خاورمیانه ثابت شود، به طور حتم مورد قبول واقع می شود. امروز به خوبی نشانه های از خداپرستی (اگر چه ضعیف و یا تحریف شده) در قبایل بدوی و یا سرخپوستان قاره آمریکا دیده می شود که نشانه از تعالیم پیامبران الاهی است.
بنابراین، از آغاز خلقت در هر جایی که انسانی زندگی می کرده، خداوند برای بیان و ابلاغ تکالیف خود به آنان پیامبران زیادی را فرستاده است، اما اسامی و سرگذشت همه آنها به صورت تفصیلی در کتاب های آسمانی و از جمله در قرآن بیان نشده است. البته این کار با توجه به اهدافی که قرآن تعقیب می کرده، لزومی هم نداشته است. [13]
🔵پی نوشت:
[1] غافر، 78./💠[2] نحل، 36./💠[3] فاطر، 24؛ اسراء، 15؛ طه، 134.💠[4] علاوه حکمت و عدالت الاهی لازمهاش هدایت آحاد ملت ها در هر عصر و نسلی است.💠[5] بحارالأنوار، ج 11 ، ص 21.َ قال الطبرسی (ره) روی عن علی ع أنه قال بعث الله نبیا أسود لم یقص علینا قصته و اختلف الأخبار فی عدد الأنبیاء فروی فی بعضها أن عددهم مائة ألف و أربعة و عشرون ألفا و فی بعضها أن عددهم ثمانیة آلاف نبی أربعة آلاف من بنی إسرائیل و أربعة آلاف من غیرهم بِآیَةٍ أی بمعجزة و دلالة...💠[6] نساء،164 .💠[7] غافر ، 78. "وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلاً مِنْ قَبْلِکَ مِنْهُمْ مَنْ قَصَصْنا عَلَیْکَ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَیْکَ ...".💠[8] رابرت هیوم، ادیان زنده جهان، ص 17.💠[9] همان ص 30.💠[10] همان ص 29.💠[11] نک: آموزش عقاید،مصباح یزدی، ص 237.💠[12] نحل، 36.💠[13] اقتباس از پاسخ: شماره 546 (سایت: 596).
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
ذکر روز #چهارشنبه
یا حیُّ یا قیُّوم (100 مرتبه)
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
#سوال :
📝مومن فاسق یعنی چه؟ مگه مومن فاسق هم داریم؟
پاسخ: #استادمحمدی
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/andisheyehbartar/2414
#سوال :
📝پسر من قبلا نماز میخواند و اذان میگفت ولی با این گرانی های اخیر و اختلاس ها، کاهل نماز شده و یجورایی از دین زده شده؟
پاسخ: #استادمحمدی
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
✅پرسش
#بزنم_به_تخته
اینکه میگن «بزنم به تخته» تا چشم نخوری، یعنی چه ؟ آیا این حرف ریشه دینی داره؟ توضیح بدید؟
🔷پاسخ:
اصطلاح «بزنم به تخته» یا «بزن به تخته» اشاره به نوعی خرافه دارد که فردی برای دوری از بدشگونی قضا و قدر و یا دور شدن از چشم و نظر بد به تکهای چوب یا تخته میزند. این اتفاق به خصوص زمانی رخ میدهد که یک اتفاق خوب برای آن فرد بیفتد و به مراد دلش برسد و یا تعریف و تمجیدی از خود بکند یا بشنود.
در گذشته در بسیاری از مناطق دنیا مردم بر این اعتقاد بودند که خداوند درون درخت زندگی میکند. با این وصف درخت برای آنها از ارزش بالایی برخوردار بود. به همین خاطر بتهای خود را چوبی میساختند و وقتی که به مشکلی بر میخوردند، به آن درخت دست میزدند و یا به بتهای چوبیشان ضربه میزدند تا به قول خودشان خدا را بیدار کنند و از او بخواهند تا ایشان را در برابر سختیها و مشکلات و بلایا مراقبت نماید.
از این رو امروز هم مردم به شکلی خرافی برای دورماندن از اتفاقات بد و چشمزخم، به چوب و تختهای میزنند تا به این طریق آن بلا را از خود دور کنند.
این اتفاق در برخی از کشورها هم رایج است، از جمله ؛
🔷ایرلند
عده ای بر این باورند که منشاء این عبارت از ایرلند میباشد. شاید دلیلش این است که ایرلندی ها برای آگاه ساختن و تشکر از «Leprechauns : فرشته های ایرلندی در شمایل مردی پیر با شنل های سبز و قرمز» به تنه درختان میکوبند تا بد اقبالی را از آنان دور نگه دارند.
🔶اسپانیا
در برخی کشورها همچون اسپانیا، مرسوم است که پس از حادث شدن امری که ممکن است سبب بروز بدبیاری گردد، همچون برخورد با عدد ۱۳ یا یک گربه سیاه در خیابان، قطعه چوبی را لمس کرده یا بر روی آن میزنند. مردم اسپانیا بر این باور هستند که باید این کار را پس از آنکه متوجه نشانه های بدشانسی شدند، انجام دهند.
🔴انگلستان
در فرهنگ انگلیسی باستان، «Knock on the wood» یا «touch wood» (بزن روی چوب) زمانی که افراد میخواستند در رابطه با یک راز یا یک مطلب محرمانه با یکدیگر صحبت کنند، به جنگل میرفتند و برای آنکه شیاطین صدای آنها را نشنوند، با دست به درختان میزدند. افسانهای دیگر در این رابطه این میباشد که این کار عملی بوده برای احضار روح تا کاری را که فرد احضار کننده میخواهد برایش انجام دهد. نسخه دیگر آن نیز از این قرار است که عدهای از راهبانی که صلیب چوبی به گردن می انداختهاند، بدان ضربه میزدند تا شر را از خود دور کنند.
🔵روم باستان
در رومانی این خرافه وجود دارد که با لمس کردن یا ضربه زدن به چوب میتوان از بروز اتفاقات بد جلوگیری کرد. یک دلیل دیگر نیز میتواند این باشد که راهبان صومعه با سیمانترون بازی میکردند یا بدان ضربه میزدند.
🔶بلغارستان
در بلغارستان لمس کردن تخته فقط برای محافظت در برابر اخبار بد و ناگوار است و نه الزاماً افزایش شانس یا چیز دیگر. مردم زمانی این کار را میکنند که خبر بدی بشنوند یا اتفاق بدی برای کسی بیفتد. مرسوم این است که ابتدا بگویید «خدا رحم کنه» و بعد به نزدیک ترین چوب در دسترس (البته به غیر از میز چوبی) ضربه بزنید و آنگاه با همان دستی که ضربه زدید گوشتان را به پایین بکشید. اگر چوبی در دسترس نبود، مجاز هستید به سرتان ضربه بزنید. ضربه زدن به سر از این ضرب المثل نشئت گرفته که میگوید:«سر احمق، چوبی است.»
🔷صربستان
در صربستان زمانی که به نکته مثبتی در رابطه با شخصی اشاره میشود، این کار را میکنند تا بلکه آن خصیصه مثبت و خوب از بین نرود. معمولاً در هنگام ضربه زدن به چوب می گویند: да куцнем у дрво یعنی «میزنم به تخته»
و اما در ایران عقیده بر این است که هنگام تعریف از خوبی های کسی یا چیزی برای چشم نخوردن به تخته یا وسیله چوبی میزنند. در ایران همچنین از این عبارت به نوع دیگری نیز استفاده میشود. آنگاه که کسی خواب بدی دیده به او می گویند به زیر درختی به خصوص کنار تنه درخت برود و خوابش را آنجا بازگو کند و به تنه درخت ضربه بزند.
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
#استادمحمدی
http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520