حکمت 381 نهج البلاغه.mp3
1M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 381
🎙 استاد محمدی شاهرودی
پرسمان اعتقادی استاد محمدی👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
12.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️🎥 آیا درسته کسی که در عالم ذر گناهی کرده باشد در این دنیا معلول به دنیا می آید؟
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
🔰 نگاه قرآن به خطرات انواع گناه
از تعبيرات مختلف آيات و روايات، به شدت و ضعف خطرهاى گناه پىمىبريم.
✍ در قرآن نسبت به بعضى از گناهان تعبير شده كه آن را انجام ندهيد مانند:
1⃣ مثال اول:
«وَ لا تَأْكُلُوها إِسْرافاً»
«از اموال آنها از روى اسراف نخوريد»
2⃣ در بعضى از موارد تعبير شده كه از آن دورى كنيد؛
«وَ اجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ»
«و از طاغوت دورى كنيد»
3⃣ و در بعضى موارد گفته شده نزديك آن نشويد؛
«وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ»
«به كارهاى زشت خواه آشكار و خواه پنهان نزديك نشويد.»
📌 انجام ندادن با نزديك نشدن نشانهى دو نوع خطر است
👈 مثلاً درباره نفت مىگوييم: كبريت به آن نزنيد!. ولى دربارهى بنزين مىگوييم: كبريت را نزديك آن نبريد كه فاجعه مىآفريند!.
گناه زنا و خوردن مال يتيم و ورود كفار به سنگر مسلمين (مسجدالحرام) شبيه بنزين است كه در قرآن با جمله «و لاتقربوا» «نزديك نشويد» و جمله «فلايقربوا المسجد الحرام» «نبايد مشركان نزديك مسجدالحرام شوند» تعبير شده است.
💢 اين تعبير همچون آژير خطر، حاكى از آن است كه بعضى گناهان چنان وسوسهانگيز است كه نزديك شدن به حريم آن ممكن است انسان را در پرتگاه خطرناك قرار دهد و نبايد به عوامل زمينه ساز و سوق دهنده به سوى گناه نزديك نشد مثلاً از محيط فاسد و آلوده كه لغزندگى شديدى براى سقوط در درهى گناه دارد بايد دورى نمود.
📚 #گناه_شناسی، صفحه 37
✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
آیا سجده کردن جلوي درب ورودي حرم امامان درست است؟.mp3
935.2K
سوال: 1115
#سجده_درب_ورودی
⁉️ آیا سجده کردن جلوي درب ورودي حرم امامان درست است؟
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
15.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️🎥 اینکه بعضی از کودکان بصورت مادر زادی بدون هیچ گناهی بیماری را ارث می برند چطور با عدالت خداوند سازگار است؟
پرسمان اعتقادی #استادمحمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: دوشنبه - ۰۷ تیر ۱۴۰۰
میلادی: Monday - 28 June 2021
قمری: الإثنين، 17 ذو القعدة 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام
🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (100 مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (1000 مرتبه)
- یا لطیف (129 مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹امروز مناسبتی نداریم
📆 روزشمار:
▪️12 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام
▪️19 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام
▪️21 روز تا روز عرفه
▪️22 روز تا عید سعید قربان
▪️27 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام
✅ با ما همراه شوید...
#تقویم_شیعه
✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
💠 امام علی علیه السلام فرمود:
🍃 چيزى را كه علم به آن ندارى مگو بلكه همه آنچه را كه مى دانى نيز مگو، زيرا خداوند بر تمام اعضاى تو واجباتى قرار داده كه روز قيامت از آن ها بازخواست خواهد كرد.
📚 نهج البلاغه حکمت 382
✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
✅ شرح حکمت 382 نهج البلاغه
💠 امام علی(عليه السلام) فرمود:
چيزى را كه علم به آن ندارى مگو بلكه همه آنچه را كه مى دانى نيز مگو، زيرا خداوند بر تمام اعضاى تو واجباتى قرار داده كه روز قيامت از آن ها بازخواست خواهد كرد.
🔰 شرح و تفسير دو نكته حكيمانه امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به دو نكته مهم اشاره مى فرمايد:
🔹 نخست اين كه انسان بايد از گفتن چيزى كه درباره آن آگاهى ندارد بپرهيزد، مى فرمايد: «آنچه را نمى دانى مگو»; (لاَ تَقُلْ مَا لاَ تَعْلَمُ).
زيرا
1⃣ اولاً در آيات متعددى از قرآن مجيد از اين كار نهى شده است به خصوص هرگاه اسناد به خداوند متعال داده شود.
در سوره بقره مى فرمايد: «(إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ); او شما را فقط به بدى ها و كار زشت فرمان مى دهد; (و نيز دستور مى دهد) آنچه را كه نمى دانيد، به خدا نسبت دهيد».
2⃣ ثانياً ازنظر عقل نيز كار قبيحى است زيرا هنگامى كه انسان چيزى را نمى داند ولى به طور قطع از آن خبر مى دهد مفهومش اين است كه من درباره آن علم و اطلاع دارم در حالى كه اين دروغ است و دروغ، از زشت ترين كارهاست.
اضافه بر اين امكان دارد آن سخن برخلاف واقع و كذب باشد بنابراين ذكر آن به طور قطع، نوعى تجرى در برابر خداوند است چراكه چيزى را بى پروا مى گويد كه احتمال دارد معصيت خداوند باشد.
مرحوم كلينى در جلد اول كتاب كافى بابى تحت عنوان «النَّهْى عَنِ الْقَوْلِ بِغَيرِ عِلْم» ذكر كرده كه در آن روايات بسيارى آورده است.
ازجمله در حديثى از امام صادق(عليه السلام) نقل مى كند كه فرمود: «لِلْعَالِمِ إِذَا سُئِلَ عَنْ شَىء وَ هُوَ لاَ يعْلَمُهُ أَنْ يقُولَ اللَّهُ أَعْلَمُ وَلَيسَ لِغَيرِالْعَالِمِ أَنْ يقُولَ ذَلِكَ; هنگامى كه سؤالى از شخص عالمى شود در حالى كه پاسخ آن را نمى داند بايد بگويد: «الله اعلم» و كسى كه عالم نيست حتى اين جمله را هم نبايد بگويد (زيرا او علمى ندارد كه خدا را از خود اعلم بداند)».
🔸 در دومين نكته امام(عليه السلام) مى فرمايد: «بلكه همه آنچه را مى دانى نيز مگو زيرا خداوند بر تمام اعضاى انسان واجباتى قرار داده كه در قيامت از آن ها بازخواست مى كند»; (بَلْ لاَ تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ، فَإِنَّ اللّهَ فَرَضَ عَلَى جَوَارِحِكَ كُلِّهَا فَرَائِضَ يَحْتَجُّ بِهَا عَلَيْكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ).
زيرا
1⃣اولاً بيان آنچه انسان مى داند گاه افشاى اسرار مؤمنين و گاه غيبت و عيب جويى ديگران است و گاه سبب اهانت و يا ايجاد اختلاف در ميان مردم و يا اشاعه فحشا و يا سبب اضطراب افكار عمومى مى شود و يا افراد كم استعدادى را به گمراهى مى افكند كه همه اين ها از مصاديق گناه است.
2⃣ ثانياً بيان آنچه انسان مى داند گاهى سبب انحراف از فضايل اخلاقى است زيرا گاهى خودستايى و اظهار كبر و غرور و برترى بر ديگران است و گاه شكل ريا و سمعه به خود مى گيرد كه تمام اين ها مذموم است.
علتى كه امام(عليه السلام) براى نكته دوم گفته است مقصود ايشان را كاملاً آشكار مى سازد و آن اين كه چشم و گوش و دست و پا و زبان هركدام مسئوليتى دارند: (إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولا) و مسئوليت زبان از همه اعضا بيشتر است و گناهانى كه با زبان انجام مى شود فزون تر و متنوع تر مى باشد.
اين احتمال نيز وجود دارد كه كلام اخير امام(عليه السلام)بيان علت براى هر دو بخش كلام آن حضرت باشد.
ولى نبايد فراموش كرد كه امام(عليه السلام) مى فرمايد: همه آنچه را مى دانى (كُلّ ما تعلَم).
اشاره به اين كه بسيارى از چيزهايى را كه انسان مى داند بايد براى ديگران بيان كند و مردم را از جهل و بى خبرى درباره احكام الهى و مفاسد اخلاقى و يا خطراتى كه جامعه اسلامى را تهديد مى كند خارج سازد.
📚 شرح نهج البلاغه آیت الله مکارم شیرازی
✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
هدایت شده از اندیشه برتر
14.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #انیمیشن_اسگپ 🚕
#قسمت_دوم : خطر انقراض
💢 باهنرمندی :آقا رضا
بازیگر مهمان: حاجی سراجی از حجره دارای مشتی و اهل حال بازار بزرگ
👈 منتظر بقیه قسمت های ما باشید
مارا در دیگر شبکه های اجتماعی نیز دنبال کنید.
#اینستاگرام 👇👇
https://www.instagram.com/p/CQoUl0snUgA/?utm_medium=copy_link
#تلگرام👇👇
https://t.me/sgap_animation/6
📚 لینک عمومی در همه شبکه های مجازی 👇👇
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
💢 @sgap_animation
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
نشانه های زیارت مقبول درر حرم امام رضا علیه السلام.mp3
3.26M
سوال: 1116
#نشانه_زیارت_مقبول
❓نشانه های زیارت مقبول در حرم امام رضا علیه السلام چیست؟
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
🔰 زمينههاى گناه در وجود انسان
🔸 زمینه های متعددی می تواند در شکل گیری گناهان موثر باشد. که به مواردی از آنها اشاره می کنیم:
💢 الف - غريزه
در انسان غرايزى وجود دارد كه گاهى دچار افراط يا تفريط مىشود، پس بايد راههاى تعديل آنها را شناخت.
💠 امام على عليه السلام در گفتارى مىفرمايد:
«خداوند فرشتگان را به عقل اختصاص داد (وآنها تكويناً محكوم به اطاعت عقل هستند) و حيوانات را به شهوت و غضب، اختصاص داد.
(وآنها به طور تكوينى محكوم به ارضاى غرائز حيوانى هستند) اما انسان را با اعطاء همه (عقل و خشم و شهوت) شرافت بخشيد.
👈 پس هرگاه پيروى از عقل كند، مقامش برتر از فرشتگان خواهد شد، زيرا با بودن خشم و شهوت، اطاعت از عقل نموده است، و اگر اطاعت از شهوت و غضب كند، از حيوانات، پستتر است، زيرا با داشتن عقل پيروى از خشم و شهوت نموده است.»
قرآن در مورد كسانى كه از غرائز حيوانى پيروى مىكنند مىفرمايد:
«أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ »
«آنها همچون چارپايان بلكه گمراهترند.»
📚 #گناه_شناسی، صفحه 42
✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi