eitaa logo
پرسمان اعتقادی استاد محمدی
45.5هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
3.5هزار ویدیو
67 فایل
📌 پاسخ های استاد محمدی شاهرودی به سوالات و شبهات اعتقادی روز جامعه 🔴 ادمین تبادل 👇👇 تبلیغ نداریم❌ @Sardar69 پرسش از استاد محمدی👇 @osooledin_110 ✅ ارتباط با مشاور و کارشناس دینی 👇👇 @pasokhgo313 ⭕️ کانال های دیگر ما 👇👇 @kalamema @btid_org
مشاهده در ایتا
دانلود
: 📝مومن فاسق یعنی چه؟ مگه مومن فاسق هم داریم؟ پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/andisheyehbartar/2414
: 📝پسر من قبلا نماز میخواند و اذان میگفت ولی با این گرانی های اخیر و اختلاس ها، کاهل نماز شده و یجورایی از دین زده شده؟ پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
✅پرسش اینکه میگن «بزنم به تخته» تا چشم نخوری، یعنی چه ؟ آیا این حرف ریشه دینی داره؟ توضیح بدید؟ 🔷پاسخ: اصطلاح «بزنم به تخته» یا «بزن به تخته» اشاره به نوعی خرافه دارد که فردی برای دوری از بدشگونی قضا و قدر و یا دور شدن از چشم و نظر بد به تکه‌ای چوب یا تخته می‌زند. این اتفاق به خصوص زمانی رخ می‌دهد که یک اتفاق خوب برای آن فرد بیفتد و به مراد دلش برسد و یا تعریف و تمجیدی از خود بکند یا بشنود. در گذشته در بسیاری از مناطق دنیا مردم بر این اعتقاد بودند که خداوند درون درخت زندگی می‌کند. با این وصف درخت برای آ‌ن‌ها از ارزش بالایی برخوردار بود. به همین خاطر بت‌های خود را چوبی می‌ساختند و وقتی که به مشکلی بر می‌خوردند، به آن درخت دست می‌زدند و یا به بت‌های چوبی‌شان ضربه می‌زدند تا به قول خودشان خدا را بیدار کنند و از او بخواهند تا ایشان را در برابر سختی‌ها و مشکلات و بلایا مراقبت نماید. از این رو امروز هم مردم به شکلی خرافی برای دورماندن از اتفاقات بد و چشم‌زخم، به چوب و تخته‌ای می‌زنند تا به این طریق آن بلا را از خود دور کنند. این اتفاق در برخی از کشورها هم رایج است، از جمله ؛ 🔷ایرلند عده ای بر این باورند که منشاء این عبارت از ایرلند میباشد. شاید دلیلش این است که ایرلندی ها برای آگاه ساختن و تشکر از «Leprechauns : فرشته های ایرلندی در شمایل مردی پیر با شنل های سبز و قرمز» به تنه درختان میکوبند تا بد اقبالی را از آنان دور نگه دارند. 🔶اسپانیا در برخی کشورها همچون اسپانیا، مرسوم است که پس از حادث شدن امری که ممکن است سبب بروز بدبیاری گردد، همچون برخورد با عدد ۱۳ یا یک گربه سیاه در خیابان، قطعه چوبی را لمس کرده یا بر روی آن می‌زنند. مردم اسپانیا بر این باور هستند که باید این کار را پس از آنکه متوجه نشانه های بدشانسی شدند، انجام دهند. 🔴انگلستان در فرهنگ انگلیسی باستان، «Knock on the wood» یا «touch wood» (بزن روی چوب) زمانی که افراد می‌خواستند در رابطه با یک راز یا یک مطلب محرمانه با یکدیگر صحبت کنند، به جنگل می‌رفتند و برای آنکه شیاطین صدای آن‌ها را نشنوند، با دست به درختان می‌زدند. افسانه‌ای دیگر در این رابطه این می‌باشد که این کار عملی بوده برای احضار روح تا کاری را که فرد احضار کننده می‌خواهد برایش انجام دهد. نسخه دیگر آن نیز از این قرار است که عده‌ای از راهبانی که صلیب چوبی به گردن می انداخته‌اند، بدان ضربه می‌زدند تا شر را از خود دور کنند. 🔵روم باستان در رومانی این خرافه وجود دارد که با لمس کردن یا ضربه زدن به چوب می‌توان از بروز اتفاقات بد جلوگیری کرد. یک دلیل دیگر نیز می‌تواند این باشد که راهبان صومعه با سیمانترون بازی می‌کردند یا بدان ضربه می‌زدند. 🔶بلغارستان در بلغارستان لمس کردن تخته فقط برای محافظت در برابر اخبار بد و ناگوار است و نه الزاماً افزایش شانس یا چیز دیگر. مردم زمانی این کار را می‌کنند که خبر بدی بشنوند یا اتفاق بدی برای کسی بیفتد. مرسوم این است که ابتدا بگویید «خدا رحم کنه» و بعد به نزدیک ترین چوب در دسترس (البته به غیر از میز چوبی) ضربه بزنید و آنگاه با همان دستی که ضربه زدید گوشتان را به پایین بکشید. اگر چوبی در دسترس نبود، مجاز هستید به سرتان ضربه بزنید. ضربه زدن به سر از این ضرب المثل نشئت گرفته که می‌گوید:«سر احمق، چوبی است.» 🔷صربستان در صربستان زمانی که به نکته مثبتی در رابطه با شخصی اشاره می‌شود، این کار را می‌کنند تا بلکه آن خصیصه مثبت و خوب از بین نرود. معمولاً در هنگام ضربه زدن به چوب می گویند: да куцнем у дрво یعنی «می‌زنم به تخته» و اما در ایران عقیده بر این است که هنگام تعریف از خوبی های کسی یا چیزی برای چشم نخوردن به تخته یا وسیله چوبی میزنند. در ایران همچنین از این عبارت به نوع دیگری نیز استفاده میشود. آنگاه که کسی خواب بدی دیده به او می گویند به زیر درختی به خصوص کنار تنه درخت برود و خوابش را آنجا بازگو کند و به تنه درخت ضربه بزند. ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
👏👏👏👏پیشنهاد مطالعه👆👆👆👆
ذکر روز لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (100 مرتبه) http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
: 📝فکر می کنم ایمانم عاریتی است! گاهی با تمام وجود خدا را حس می کنم و الحمدلله محب و دوست دار اهل بیت (ع) هستم و گاهی هم به همه چیز شک می کنم! متأسفانه شک و شبهاتی به ذهنم خطور می کند که روحم را آزار می دهد. پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
: 📝بارها خداوند از ارائه ی نعمات به بندگان تعبیر به منت کرده و حال این که منت از طرف بنده اش کار ناپسندی است؟ چرا؟! پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
✅پرسش آیا معصومان محتلم نمی‌شدند؟ همچنین دختران پیامبران خون حیض نمی‌دیدند؟ سلام علیکم! در علوم پزشکی و روان‌شناسی می‌گویند احتلام در آقایان و قاعدگی در بانوان امری کاملاً طبیعی است؛ یعنی جزئی از ساختار بدن آنها و اتفاقاً نشانه سلامت دستگاه جنسی در آقایان و سلامت رحم در بانوان است. اما ما در روایات داریم که ائمه(ع) جنب نمی‌شدند و دختران انبیا(ع) نیز حیض نمی‌شوند. حال با توجه به این روایات، سؤال من این است که اگر احتلام در مردان و قاعدگی در زنان، امری طبیعی و جزء ساختار بدن آنهاست چرا ائمه(ع) احتلام نداشتند؛ و حضرت فاطمه(س) و سایر دختران انبیا(ع) قاعدگی نداشتند؟! آیا ساختار بدنی آنها با ما متفاوت بوده است، یا مسئله دیگری است؟! 💠پاسخ اجمالی پاسخ به این پرسش، در قالب چند نکته به استحضار می‌رسد: 1. این‌که در پرسش آمده، دختران انبیا(ع) حیض نمی‌شوند، این طور نیست که تمام دختران پیامبران حیض نبینند، بلکه براساس پاره‌ای از روایات تنها برخی از آنان از این امتیاز برخوردارند. 2. گفته شده است که قاعدگی در زنان و احتلام در مردان جزو طبیعت انسان‌ها است. بدون تردید این دو مانند خوابیدن، گرسنگی و تشنگی جزو طبیعت انسان‌ها هستند، امّا نداشتن اینها لزوماً به معنای نقص نیست. نقص، زمانی است که با فقدان خواب، گرسنگی و تشنگی، آسیبی به انسان برسد؛ مثلاً اگر خانمی عادت ماهانه نبیند یا آقایی محتلم نشود و قوای جنسی و قابلیت فرزنددار شدن او به همین دلیل مختل شود، این یک نقص است، اما در غیر این صورت نقص نیست. 3. اگرچه ساختار کلی بدنی اولیاء الله تفاوت چندانی با مردم دیگر نداشته، اما این امکان وجود دارد که در برخی فعالیت‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. این‌که حضرت مریم(س) بدون تماس جنسی حامله می‌شود. این‌که فرزندش حضرت عیسی(ع) در گهواره سخن می‌‌گوید و ... اگرچه خلاف طبیعت بشری است، اما نقص نیست. 4. از طرفی، در مورد حیض، تولید دیواره رحم به دلیل امکان جایگزینی اسپرم ها و توانایی حاملگی بوده و تخریب آن نیز به دلیل جلوگیری از عفونت می‌باشد، اما اگر فرض کنیم به جای این همه خون در دیواره رحم، عضو بسیار کوچکی به صورت نامرئی وجود داشته باشد که اسپرم بتواند در آن جایگزین شده و توانایی جنسیتی زن برقرار شود(که وجود چنین چیزی محال عقلی نیست)، آیا این یک نقص به شمار خواهد آمد؟! 5. در مورد احتلام باید گفت که اولاً احتلام بدون دیدن خواب‌های شیطانی نیز ممکن است و در بسیاری از موارد اتفاق می‌افتد و افرادی که پاک‌تر هستند شاید بدون دیدن هیچ خوابی محتلم شوند، اما نحوه خروج منی از بدن می‌تواند در اولیای الهی نیز می‌تواند تفاوت‌هایی داشته و مثلاً در بیداری و به همراه ادرار باشد، بدون آن‌که آسیبی به توانایی جنسی آنان وارد شود که در این صورت، نقص به شمار نخواهد آمد. ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
ذکر روز اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (100 مرتبه) http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
✅پرسش حضرت زهرا(س) با كدام نام همسر خود را صدا مي كردند؟ اميرمؤمنان علي (عليه السلام) و فاطمه زهرا (سلام الله عليها) در رعايت جزئيات زندگي نمونه بودند. از اين روي رفتار آنها مي تواند الگو و سرمشق براي ديگران باشد. آن بانوي بزرگوار نام همسر خود را با احترام ياد مي كرد. گاهي وي را با كنيه «ابالحسن» مي خواند و گاه با لقب شريف «يا اميرالمؤمنين» آن حضرت را فرا مي خواند و گاهي هم آن حضرت با عنوان «يا ابن عم» خطاب مي كرد. به عنوان مثال: حدود 50 روز بعد از رحلت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ وقتي حضرت فاطمه مريض بود وصيت هايي به حضرت علي ـ عليه السلام ـ نمود و آنجا فرمود: اي ابالحسن همانا رسول خدا به من وعده داده كه من اولين كسي از خانواده ايشان هستم كه به حضرت ملحق مي شوم. پس بايد صبر پيشه كني به امر خدا و راضي به قضاي الهي باشي».[1] از اين كنيه امام، حضرت فاطمه (س) بيشتر استفاده نموده اند. همان طور كه حضرت پيامبر (ص) نيز غالباً از اين كنيه امام علي (ع) استفاده مي كردند و در منابع فراوان آمده است. استفاده حضرت زهرا (س) از «يا ابن عم» به خاطر عاطفي تر بودن اين خطاب بوده است چون تأثير عميقي در واكنش هاي عاطفي افراد بر جاي مي گذارد و زن و شوهر نيز جهت تحصيل خرسندي و رضايت مندي خاطر از يكديگر، بيش از هر چيز به كنش ها و واكنش هاي عاطفي مثبت و مناسب نيازمندند. لذا وقتي به زندگي حضرت علي و فاطمه ـ سلام الله عليها ـ نگاه مي كنيم مي بينيم كه در اوقاتي كه نسبت به همديگر احساس نياز بيشتري داشتند از اين گونه القاب استفاده مي كردند. در آخرين لحظات عمر حضرت زهرا (س)، امام علي(ع) حاضر مي شوند و صدا مي زنند اي فاطمه با من صحبت كن، منم علي بن ابي طالب پسر عمويت. در اين لحظه حضرت فاطمه (س) چشمشان را باز مي كنند و به چهره علي (ع) نگاه مي كند و گريه مي كند و مي فرمايد: اي پسر عمو (يا ابن عم) احساس مي كنم مرگم فرا رسيده و وقت فراقت است.[2] در اين بيان هم خود حضرت علي به نسبت فاميلي اشاره دارد و هم حضرت زهرا (س) كه بيانگر اوج محبت و علاقه ايشان به همديگر است و در سخت ترين لحظات و نيز بيانگر اين است كه ما قبل اينكه زن و شوهر باشيم از يك خانواده و نسبت نزديك با هم داريم. بنابراين استفاده حضرت زهرا (س) از عنوان «يا ابن عم» «پسر عمو» يادآور قرابت نسبي است و عاطفي تر و احترام آميزتر از نام حضرت بود. علاوه بر اين از القابي مانند: يا اباالحسن، يا ابن ابي طالب، علي جان و يا اميرالمؤمنين نيز استفاده مي كردند. اگر حضرت زهرا (س) بيشتر از اين عنوان استفاده كرده به جهت عاطفي بوده كه نياز يك خانواده است كه زن و شوهر با هم هر چه عاطفي تر رفتار كنند و براي گرم تر بودن كانون خانواده مفيدتر است، لذا مي توان گفت اين درسي است از حضرت فاطمه(س)، براي بانوان كه در كانون خانواده با شوهران مهربان تر باشند. پي نوشت: [1]. مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، الوفاء، 1403ق، ج43، ص201. [2]. مرندي، معجم النورين، بي نا، بي جا، ص153؛ بحارالانوار، همان، ج43، ص191. مركز مطالعات و پاسخگويي به شبهات، حوزه علميه قم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
: 📝افرادي كه از راه غير شرعي به دنيا مي آيند چه تفاوتي با انسان هاي ديگر دارند؟ مگر هر دو از روح خداوند نيستند؟ چرا براي ایشان محدوديت وجود دارد؟ پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
🔹رسول خدا(ص)فرمودند: 🍃 کسی که قبر پدر و مادر یا یکی از آندو را در هر جمعه یکبار زیارت کند خداوند او را می بخشد و او را نیکوکار می نویسد. 📖 کنز العمال، ج16، ص468- مفاتیح الحیاة، ص220. ♨️http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
: 📝گفته می شود بعد از ظهور امام زمان (عج) شيطان کشته می شود. این چگونه با عدالت سازگار است؟! افرادي در زمان وجود شيطان به دنيا آمدند و مورد تهديد قرار گرفتند و افرادی نیز زمانی که شيطان وجود ندارد و راحت هدايت مي شوند. پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
ذکر روز یارب العالمین (100 مرتبه) http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
: 📝استاد فرمودند افرادي هستند كه مستقيم از برزخ به بهشت مي روند، بدون حساب و كتاب و بدون عبور از پل صراط! این افراد چه كساني هستند؟ پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
اگر دنیا و آخرت، بهشت و جهنم و... را نخواهیم و بالأخره نخواهیم در عالم وجود و هستی باشیم چه باید بکنیم؟ اگر نمی شود و جبر است، آیا این جبر با أرحم الرحمین بودن خداوند سازگار است؟.mp3
854.1K
سوال: 67 📝 اگر دنیا و آخرت، بهشت و جهنم و... را نخواهیم و بالأخره نخواهیم در عالم وجود و هستی باشیم چه باید بکنیم؟ اگر نمی شود و جبر است، آیا این جبر با أرحم الرحمین بودن خداوند سازگار است؟ پاسخ: 👇👇 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ♨️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
ذکر روز یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (100 مرتبه) http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
: 📝برای خواندن قضاء نماز اموات، پول داده مي شوداین کار چه فايده اي براي ميت دارد؟ مي شود بهشت را با پول خرید؟ پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
: 📝آفرينش ميكروب هاي خطرناك كه موجب بيماري هاي صعب العلاج مي شود چگونه با عدل خدا سازگار است؟ پاسخ: ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
✅استدلال علامه امینی در مورد امیر المومنین(ع) در حضور علمای اهل سنت و سوالی که ماند زمانی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی (صاحب کتاب الغدیر) را برای صرف شام دعوت می کنند. اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند . آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند. به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد وهیچ گونه بحثی صورت نگیرد آنها نیز می پذیرند. پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود (حدود 70 الی 80 نفر) می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت : قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد اما باز آنها گفتند : پس برای متبرک شدن جلسه از همین جا هر نفر یک نقل کند تا مجلس گردد. ضمناً تمام حضار درجلسه بودند و حافظ حدیث به کسی گفته می شود که صد هزار حدیث حفظ باشد. آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به رسید . علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر بودن یا نبودن سند حدیث کنید . همه قبول کردند . سپس علامه امینی فرمود : 👇👇👇 قال رسول الله (صلوات الله علیه ) : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است . سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و تایید_کردند . سپس گفت حال که همه حدیث را تایید کردید یک از شما دارم ، بعد از کل جمع پرسید : 👇👇 آیا فاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت ... ؟ اگر می شناخت ، امام زمان فاطمه ( سلام الله علیها ) چه کسی بود ؟ تمام حضار مجلس به مدت ربع ساعت ، بیست دقیقه و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می گفتند 🔹اگر بگوییم نمیشناخت ، پس باید بگوییم که فاطمه ( سلام الله علیها ) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد 🔹اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده ؟ در حالی که بخاری ( از سرشناس ترین علمای اهل سنت ) گفته : ماتت و هی ساخطه علیهما - فاطمه ( سلام الله علیها ) در حالی از دنیا رفت که به سختی از ابوبکر غضبناک بود و چون مجبور می شدند بر و علی بن ابیطالب (علیه السلام ) اقرار بورزند کرده و جلسه را با ترک کردند. ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520