eitaa logo
📖 کانال آموزشی غیر رسمی استاد احمد پاکتچی 📖
1.3هزار دنبال‌کننده
251 عکس
22 ویدیو
87 فایل
OstadPakatchi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ موضوع: نظریه های هنر و نظریه های فرهنگ 🕓 زمان: سه شنبه 1397.06.20 ساعت: 16 تا 18 🏢 مکان: پژوهشکده ی هنر 🆔 @ostadpakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عدالت پژوهی.mp3
17.07M
💠 سخنرانی دکتر پاکتچی در نشست عدالت پژوهی ♦️ تاریخ: 1397.6.10 🔹 بنیاد نهج البلاغه 🆔 @ostadpakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰موضوع: معرفی و نقد کتاب علوم قرآنی (وحی، اعجاز،تحریف ناپذیری) ✴️زمان: یکشنبه 18 شهریور، 14 تا 16 💠مکان: پژوهشگاه علوم انسانی، طبقه ی سوم، سالن اندیشه 🆔 @ostadpakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ مجری عدالت اجتماعی تنها حکومت ها نیستند‌؛ تک تک افراد جامعه هم در این باره موظفند. 🆔 @ostadpakatchi
🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃 🍃🍂🍁 بسم الله الرحمن الرحیم 🍁‌🍂🍃 ☘موضوع: گزارش سخنرانی دکتر پاکتچی در نشست «پی‌جویی نظریه ی عدالت در نهج‌البلاغه» 📆 زمان: 10 شهریور 1397 💢💢💢 مجری عدالت اجتماعی تنها حکومت ها نیستند‌؛ تک تک افراد جامعه هم در این باره موظفند. از نصوص قرآن و حدیث و از جمله نهج البلاغه استنباط می شود: هم آحاد جامعه و هم مردم وظیفه دارند در راستای اجرای عدالت اجتماعی تلاش کنند. 🌴 موضوع بحث بنده عدالت اجتماعی از منظر امام علی(علیه السلام) با تأکید بر نهج‌البلاغه است. در بحث عدالت یک تعریف سنتی داریم، هم در اسلام و هم در جهان غرب تقریباً یک تعریف مشابه‌ای ارائه شده به این معنا که «اعطاء کل ذی حق حقه». این تعریف کلاسیک و روتینی است که از عدالت صورت می‌گیرد و معادل آن نیز در لاتین همین معنا را می‌رساند. 🍃 اما در بحث‌های جدید کوشش شده که مفهوم عدالت با تحدید معناشناختی بیشتری بحث شود، از جمله آقای «برایان بری» که تعاریف مختلفی ارائه کرده و تأکید دارد که عدالت همواره با دو انگاره استحقاق و مساوات ارتباط تنگاتنگی دارد؛ در تعریفی که گفته می‌شود «اعطاء ذی حق حقه» بیشتر روی استحقاق تأکید می‌شود، بسیاری از لغویون قدیم نیز عدل را به معنای برابر بودن معنا می‌کردند و به مقوله ی مساوات توجه داشتند، در طول دو سه هزار سال قبل تئوری‌هایی که در مورد عدالت وجود دارد غالباً در کشاکش این دو مفهوم استحقاق و برابری است، این که کدام یک باید محوریت پیدا کند و اگر قرار باشد جمعی بین آن‌ها صورت گیرد باید چگونه باشد. 🌴برخی از مفسران قرآن خواسته‌اند که بین عدل و قسط تفاوت قائل شوند، از همین منظر که عدل بیشتر استحقاق ‌محور است و قسط مساوات ‌محور و بحث‌های زیاد دیگری که مطرح شده است. البته بنده نیز در اینجا فقط در مورد قسط و عدل نقل قول کردم و نظر خود بنده نیست و آن را نقطه ی شروع بحث قرار دادم که ذهن را در مورد این دو مقوله حساس کنم. 🍃 نکته ی دوم این که دقیقاً بحث بنده در مورد عدالت اجتماعی است و موافقم با دیدگاه کسانی که تأکید کردند بر روی این که عدالت یک بحث شبکه ی گسترده‌ای از مسائل است و موقعی موفق می‌شویم که درباره ی عدالت در بیانات و رفتار امام علی(علیه السلام) و به طور کلی در بار‌های اسلامی به یک برداشت درستی برسیم که با ابعاد مختلف به مسأله نگاه کنیم؛ بنابراین من خودم را محدود به عدالت اجتماعی کرده‌ام. 🌴 گاهی اوقات وقتی صحبت از عدالت اجتماعی می‌شود، آن را در یک معنای اعم یعنی هر چیزی که به زندگی اجتماعی انسان مربوط شود به کار می‌برند و تنها چیزی که بیرون از عدالت اجتماعی می‌ماند نیز یا چیزی است که به انسان مربوط نباشد مانند عدالت الهی، یا اگر به انسان مربوط می‌شود به انسان بماهو فرد مربوط شود، مانند: زید عدل؛ یعنی به جنبه‌های اخلاق فردی توجه می‌شود ولی با این معنای اعم بحث‌های عدالت سیاسی و ... می‌توانند ذیل عدالت اجتماعی قرار گیرند. بنده پیشنهاد می‌کنم که عدالت اجتماعی را به معنی الاخص مورد توجه قرار دهیم. 🍃 آنجایی که منظور از عدالت اجتماعی یعنی عدالت در ساختار‌های جامعه و عدالت در ریز سامانه‌هایی که در جامعه هستند حتی مثلاً مسأله ی جنسیت، یعنی وقتی مسأله ی عدالت بین زن و مردم مطرح می‌شود ما داریم در حوزه ی عدالت اجتماعی صحبت می‌کنیم، موقعی که عدالت بین سفید و سیاه مطرح می‌شود در حوزه ی عدالت اجتماعی صحبت می‌کنیم، این بحث‌ها به اقتصاد و سیاست ارتباط چندانی ندارد، ولی کاملاً به ساختار‌های جامعه مربوط می‌شود. 🌴 چند مسأله ی مهم در حوزه ی عدالت اجتماعی وجود دارد، یکی از آن‌ها توزیع امکانات جامعه است که مالی و غیرمالی هستند، یک نفر باید امکان تحصیل داشته باشد، یک نفر باید امکان داشته باشد که بتواند دین داری کند، خیلی از مواقع از افراد حق عبادت کردن را سلب می‌کنیم، خیلی از افرادی که الآن دیندار درستی نیستند، ما حقشان را سلب کرده‌ایم و شاید اگر شرایط درست پیش می‌رفت آن فرد می‌توانست دیندار باشد، امکانات باید به گونه‌ای باشد که افراد از حق برابر برخوردار باشند. 🍃 یکی از بحث‌هایی که در عدالت اجتماعی محوریت دارد وفاق است. احادیثی در نهج‌البلاغه داریم که در مورد وفاق اجتماعی صحبت می‌کند و حیات جامعه را در پرتو وفاق اجتماعی می‌بیند. همچنین یکی از مشکلات اصلی در راستای عدم تحقق عدالت اجتماعی ناآگاهی افراد است، وقتی حق را نمی‌شناسند طبیعتاً در جهت استیفای حق نیز نمی‌توانند حرکت کنند. لازمه ی حرکت کردن آگاهی داشتن است امام(علیه السلام) روی مسأله ی آگاهی تأکید ویژه‌ای دارند و عبارات مختلفی نیز دارند. وقتی می‌گویند عدل بر چهار شعبه است می‌فرمایند از این چهار شعبه سه مورد مسأله ی آگاهی است.
📕 برای دسترسی به متن کامل مطلب فوق روی لینک های زیر کلیک نمائید: ➡️ http://b2n.ir/pakatchiNahj ➡️ http://meftaah.com/news/117145 ➡️ http://sobhe-no.ir/newspaper/545/13/21662 🌷اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 🌷 🆔 @ostadpakatchi 🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#قاب_تصویر مراسم معرفی و نقد کتاب علوم قرآنی 🆔 @ostadpakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🍂🍁 بسم الله الرحمن الرحیم 🍁‌🍂🍃 📄 #معرفی_مدخل📄 🌷 عنوان: امام حسین علیه السلام و آموزه های دینی🌷 🌷 نویسنده: دکتر پاکتچی🌷 💠 مدخل برگزیده ی دایرة المعارف بزرگ اسلامی 🌿 💠🌿🆔 @OstadPakatchi 🍃🌺🌿 💠🍃💠🌿💠🍃💠🍃💠
مدخل امام حسین علیه السلام و آموزه های دینی.pdf
223.8K
📄 #دانلود_مدخل_برگزیده 📄 🌷 امام حسین علیه السلام و آموزه های دینی 💠🌿🆔 @OstadPakatchi 🍃🌺🌿 💠🍃💠🌿💠🍃💠🍃💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#آرشیو #پوستر 💠 سالهای زندگی امام حسین علیه السلام ♦️ با سخنرانی دکتر پاکتچی 🆔 @OstadPakatchi
سال های زندگی امام حسین علیه السلام پاکتچی.mp3
16.77M
#آرشیو 💠 سالهای زندگی امام حسین علیه السلام ♦️ با سخنرانی دکتر پاکتچی 🗓 1395.07.25 🆔 @OstadPakatchi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃 🍃🍂🍁 بسم الله الرحمن الرحیم 🍁‌🍂🍃 ☘موضوع: گزارش سخنرانی دکتر پاکتچی در نشست «مؤلفه‌های نظری جریانات سلفی در عصر حاضر» 📆 زمان: 26 بهمن 1393 💢 ما در بین سلفیان فعال متوجه حضور سه دسته نیرو می‌شویم. یک دسته نیروهایی هستند که قبلاً مسلمان نبودند و حالا مسلمان شده و به این گروه‌ها گرویده‌‌ اند. جریان دیگر مسلمان هستند اما در کشورهای غربی متولد شده و رشد یافته‌اند، برخی دیگر نیز مسلمانان شوروی سابق‌اند که وقتی اردوگاه کمونیسم سقوط کرد نمی‌دانستند که نام پیامبر چیست و یا نمی‌ توانستند سوره ی حمد را بخوانند. ✅ آشنایی خود انگیخته با اسلام وجه مشترکی بین این سه گروه است. این افراد مجبور بوده‌اند که راه صد ساله را در یک شب بروند. این سؤال ایجاد می‌شود که واقعاً سلفیان تا چه میزانی گذشته‌ گرا هستند و چگونه می‌توانند با این گروه مسلمانان غیر سنتی ارتباط پیدا کنند؟ 🍃 انسان‌ها وجهی خودآگاه و وجهی ناخودآگاه دارند. فرد همواره باورهای خودآگاهانه ی خود را دارد و آن‌را بیان می‌کند. برای پی بردن به باورهای ناخودآگاه مارکس یعنی باورهایی که ناخودآگاهانه وی به آن‌ها معتقد بوده است باید به آلتوسر و مکتب فرانکفورت رجوع کرد. ✅ در بعد خودآگاه، دو مشکل در معرفی این وجه یک جریان توسط خودش وجود دارد، اول اینکه چه قدر یک جریان خودش را می ‌شناسد و چقدر فارغ از غرض ‌ورزی خود را معرفی می‌کند. برخی از وجوه درونی یک جریان ممکن است به خاطر خطر از دست دادن هواداران بیان نشود. 🍃 با توجه به این دو نکته می‌توان نتیجه گرفت که ما با افراطی ‌گری در حلقه‌ گرایی ایجاد جمع ‌های کوچک گریزان از نظام‌های سیستماتیک مدرن مواجه هستیم. گروه ‌هایی که دائما به دنبال خروج از یوغ نظام ‌گرایی بوده‌اند و الان محملی پیدا کرده‌اند تا وجه مثبتی از خود ارائه کنند. ✅ این افراد از نظام توتالیتاریست اجتماعی خسته شده‌اند. مسلمانان شوروی هم شاید مسأله ی اساسی‌شان مسلمانی ‌شان نباشد. مسأله ی آنها خستگی از نظامی بود که همه ی شئون ایشان را کنترل می‌ کرد از این رو آنها در پی گریز از نظام و میل به نافرمانی داشتند. دیگر نشانه ی این مرکزگریزی در مسلمانان شوروی وجود گروه‌ های مافیایی یا تندروی مسیحی است. برخی از گروه ‌های سلفی‌گری از وجود دولت ‌های نامشروع در منطقه مشروعیت می‌گیرند. 🍃 آیا سلفی‌گری جریانی مدرن است و یا کلاسیک؟ هر چند تلفیقی میان این دو وجود دارد اما چه وجهی غالب است؟ من معتقدم که برخی از ویژگی ‌های کلیدی مدرنیته در سلفی‌گری وجود دارد. در دوره ی مدرن فرد به دنبال تغییر محیط به نفع خواسته ‌هاست. سلفی ‌ها هم آمده‌اند که دنیا را تغییر دهند. البته تغییر مورد نظر سلفی ‌ها پارادوکسیکال است. آنها به دنبال بازگشت به دوره پیامبر هستند اما مورد بازسازی شده در واقع تخیلی از آن دوران خواهد بود. ✅ به نقل از یکی از کارشناسان، تمام طیف ‌های سلفی رشته ‌های فنی و مهندسی را در دانشگاه‌ ها گذرانده‌ اند و یک مهندس کسی است که به دنبال تغییر جهان است. این افراد به دنبال سازگاری با دنیای مدرن نیستند، اینها خود دنیای مدرن‌اند. تنها افرادی می‌توانستند به ایشان در رسیدن به یک آرمان واقعی کمک کنند که تاریخ خوانده باشند که چنین کسانی در میان ایشان وجود ندارد. 🍃 آرمان این گروه شبیه رستوران ‌های سنتی است که در واقع یک پدیده ی مدرن است. رستوران ‌های سنتی موجود تنها نام سنتی را با خود دارند، اما به واقع سنتی نیستند. اگر رستوران سنتی واقعاً وجود داشته باشد، کسی نمی‌تواند از آن به خاطر شرایط غیر استانداردی که دارد، استفاده کند. آرمان ‌شهر سلفی ‌ها نیز چیزی شبیه به همین رستوران ‌هاست. ✅ وقتی صحبت از فتوا می‌شود بحث از اتوریته ی علمی در کنار اتوریته ی سیاسی است. کسی می‌تواند در حوزه ی علمی استنباط و اجتهاد داشته باشد که بداند به آن درجه رسیده است و دادن این مقام از سوی نهاد اجتهاد تشریفاتی است و اگر کسی به این نتیجه برسد که مجتهد است کسی نمی‌تواند مانع او شود. اولین شرط اجتهاد این اعتقاد است که فرد به درجه ی اجتهاد رسیده باشد. در گام بعدی دعوت صورت می‌گیرد و با رجوع مقلدان به او اجتهاد به رسمیت شناخته می‌شود. مسأله ی خلافت در میان اهل سنت نیز چنین فرایندی دارد. این احساس تکلیف است ادعای خلافت را مطرح می‌کند و پس از تأیید اهل حل و عقد خلافت وی به رسمیت شناخته می‌شود. 🍃 در میان اهل سنت هم در حوزه ی علم و هم سیاست اتوریته و سلطه به وجود آمد. علم به مذاهب اربعه منحصر شد و در حکومت هم دولت‌های جائر به رسمیت شناخته شدند و کوشش ‌هایی برای تبدیل اجتهاد و خلافت به نهاد به عمل آمد. یکی از دغدغه ‌های مشترک گروه‌ های سلفی نفی انحصار و مبارزه با نهادینه کردن علمی و سیاسی و بازگشت به مدل خود خوانده است.
✅ محمد رشید رضا و اخوان و ... به دنبال نوعی دیگری از نهاد به غیر از نهادهای سنتی بودند، اما گروه فعلی به حذف کامل نهاد فکر می‌کند. مطرح کردن خلافت در عراق و شام به معنای این نیست که اگر کس دیگری در جای دیگر خطه ی اسلامی ادعای خلافت داشته باشد باید تحت سیطره ی آنها قرار بگیرد. 📕 برای دسترسی به متن کامل مطلب فوق روی لینک زیر کلیک نمائید: ➡️ mehrnews.com/news/2496421 🌷اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 🌷 🆔 @ostadpakatchi 🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃🔰🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خلاصه نویسی.mp3
483.6K
💠 هر کتابی را نخوانید...(26) ♦️ خوانش تفسیری 🔸 خلاصه نویسی #صوت_کوتاه 🌿 💠🌿 🆔 @OstadPakatchi 🍃🌺🌿 💠🍃💠🌿💠🍃💠🍃💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا