تقریبا همه بزرگان حوزه بر اصل تحول در متون اتفاق نظر دارند
آیت الله عباسعلی زارعی سبزواری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با اعضای شورای عالی حوزههای علمیه و بحث ایجاد تحول در حوزه گفت: تحول در حوزه، ذات حوزه است و چیزی است که هویت حوزه آن را می طلبد.
وی با بیان اینکه تحول باعث پویایی و به روز شدن حوزه می شود، افزود: بنابراین تحول در حوزه یک امر ضروری و لازم است و هیچ شک و شبهه ای در آن نیست، همان گونه که مقام معظم رهبری نیز تصریح فرمودند.
یکی از محوری ترین مسایلی که چند سال گذشته نیز مقام معظم رهبری در قم به آن اشاره کردند، ایجاد تحول در حوزه بود .
وی خاطرنشان کرد: با توجه به مباحثی که مطرح شد، تاکنون به دفعات، به اعضای شورای عالی حوزه و مدیریت اعلام کردهام، تحول در حوزه، نیاز به برنامه ریزی دارد، چون امروز حوزه در کنار حاکمیت اسلامی که وابسته به این حوزه است زندگی می کند.
استاد زارعی سبزواری
تقریبا همه بزرگان حوزه بر اصل تحول در متون اتفاق نظر دارند آیت الله عباسعلی زارعی سبزواری در گفتگو ب
زارعی سبزواری افزود: تحولی که امروز حوزه می طلبد، با تحول در گذشته کاملا متفاوت است، بنابراین برای اینکه تحول مد نظر مقام معظم رهبری روی دهد، باید شورایی از صاحب نظران حوزه تشکیل شود که اعضای این شورا یک نقشه راه در جهت تحول حوزه تدوین کنند تحولی که مطلوب امروز و این زمان باشد .
وی ادامه داد: شاید نبود چنینی شورایی در گذشته، باعث شده که فرمایش مقام معظم رهبری در چند سال گذشته مبنی بر تحول در حوزه پیشرفت لازم را نداشته باشد.
مدرس خارج حوزه علمیه قم درباره ایجاد تحول در دروس حوزه نیز گفت: بحث تحول در متون حوزه، یکی از زوایای تحول است. همه بزرگان حوزه به این مساله اذعان دارند که باید در متون حوزه، تحول ایجاد شود، اما تحولی که همراه با ارتقاء علمی باشد، نه تحولی که باعث تضعیف مسیر و حرکت علمی در حوزه شود.
زارعی سبزواری ادامه داد: لذا در جهت اصل تحول در متون حوزه، تقریبا همه بزرگان حوزه اتفاق نظر دارند و تنها دغدغه آنها این است که نکند، تحولی که قرار است در متون صورت گیرد، به گونه ای باشد که تضعیف متون درسی را به همراه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین این مساله نیز می طلبد تا شورای عالی حوزه تعدادی از فضلای صاحب تالیف را گردهم آورده، هیات و کمیته ای را شکل دهد تا این کمیته در جهت تحول متون حوزه و تدوین متون جدیدی که مناسب حوزه است، تصمیم گیری کند.
مدرس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: مساله دیگری که مقام معظم رهبری در مورد آن تاکید داشتند، بحث برنامه بلند مدت در حوزه بود، ما امروز در حوزه فاقد نقشه راه هستیم، برنامه کلان ویژه حوزه نداریم که بتواند برنامه های حوزه را طی ۲۰ سال آینده و حتی ۵۰ سال آینده ترسیم کند. همین مساله باعث ایجاد یک سری مشکلات در حوزه شده است.
وی یادآورشد: با توجه به این مساله که برنامه کلان و نقشه راه را تدوین نکردهایم، آن گونه که باید نمی توانیم پاسخگوی مطالباتی باشیم که حکومت اسلامی از حوزه دارد.
مدرس خارج حوزه علمیه قم افزود: از جهتی نیز نیروی انسانی را که حکومت اسلامی از حوزه می طلبد، به دلیل همین عدم وجود نقشه راه و برنامه نتوانستیم تأمین کنیم.
قابل توجه فضلا و طلاب محترم برنامه دروس خارج فقه و اصول استاد زارعی سبزواری به شرح زیر می باشد:
1️⃣ ساعت ۷ الی ۸
🔸️مکان:مرکز مدیریت حوزه جمکران(مسجد)
🔹️روزهای زوج فقه( قاعدة لا ضرر) و روزهای فرد اصول( اوامر) و چهارشنبه رجال
2️⃣ساعت ۸ الی ۹
🔸️مدرسه گلپایگانی مدرس 11
🔹️خارج اصول(خبر واحد)
3️⃣ساعت ۹ الی ۱۰
🔸️مدرسه فیضیه مدرس ساحلی
🔹️خارج فقه (حج).{چهارشنبه ها ادامه بحث رجال و فقه رمز ارز}
🕐تاریخ شروع: یکشنبه 2 مهر ۱۴۰۳
May 11
قابل توجه فضلا و طلاب محترم برنامه دروس خارج فقه و اصول استاد زارعی سبزواری به شرح زیر می باشد:
1️⃣ ساعت ۷ الی ۸
🔸️مکان:مرکز مدیریت حوزه جمکران(مسجد)
🔹️روزهای زوج فقه( قاعدة لا ضرر) و روزهای فرد اصول( اوامر) و چهارشنبه رجال
2️⃣ساعت ۸ الی ۹
🔸️مدرسه گلپایگانی مدرس 11
🔹️خارج اصول(خبر واحد)
3️⃣ساعت ۹ الی ۱۰
🔸️مدرسه فیضیه مدرس ساحلی
🔹️خارج فقه (حج).{چهارشنبه ها ادامه بحث رجال و فقه رمز ارز}
🕐تاریخ شروع: یکشنبه 1 مهر ۱۴۰۳
بسم الله الرحمن الرحیم
«فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْ عَذَابِ يَوْمٍ أَلِيمٍ»
وقایع اندوهبار روز گذشته در لبنان و حملات وحشیانه رژیم جنایتکار صهیونیستی ، که منجر به شهادت عدۀ زیادی از مؤمنین و مدافعان و رزمندگان و به خاک و خون کشیدن مردم بی پناه و بی خانمانی عدۀ دیگری گردید ، قلب هر انسان آزاده ای را آزرده و اندوهگین کرده است.
رحمت و رضوان الهی را برای آن شهیدان و صبر و اجر را برای بازماندگان و خانوادههای مصیبتدیده و صحت و شفا را برای مجروحین و آسیبدیدگان از این جنایت مسألت داریم .
بدین وسیله در مقام اظهار نگرانی و اندوه خود با اظهار تأسف از سکوت مجامع جهانی به خصوص دولت های اسلامی در قبال این جنایت، از نهادها و شخصیتهای تاثیرگذار میخواهیم که با قاطعیت به پایان دادن این فاجعه بزرگ کمک کنند و مانع از استمرار این تجاوز و رنج مردم شوند.
و در همین راستا پیرو اعلان مدیر حوزه های علمیه دروس خارج اینجانب نیز فردا چهارشنبه تعطیل می باشد.
و با استغاثه از درگاه الهی خداوند میخواهیم در ظهور موعود أمم حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا فداه) تعجیل فرماید تا با برقراری قسط و عدل، رنجهای بشریت پایان یابد.
۱۹ ربیع المولود ۱۴۴۶
عباس علی زارعی سبزواری
انا لله و انا الیه راجعون
خبر ترور و شهادت سید شهداء جبهه مقاومت حجت الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله به دست رژیم صهیونیستی و دستور سگ هار این رژیم که نماد کودک کشی است خبری ناگوار و بسیار نگران کننده بود . بی شک شهادت او به دست یکی از مغضوبترین در گاه الهی و خون خوارترین اشخاص اجر و مزد سالها مجاهدت او در راه خدا است و جز این انتظار نمی رفت .
شهادت آن سید جلیل القدر را به جهان اسلام و تمام ملل آزاده بخصوص به ملت غیور لبنان و بالاخص حزب الله و حانواده محترمش و نیز به رهبر عزیز انقلاب تسلیت وتبریک عرض می کنم .
از خداوند متعال حشر آن شهید را با اجداد مطهرش مسألت دارم و به درگاه الهی برای ریشه کنی رژیم صهیونیستی دعا می کنیم .
۲۴ ربیع الاول ۱۴۴۶
عباس علی زارعی سبزواری
بسمه تعالی
با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات عزیزان
سایت استاد زارعی سبزواری در دسترس قرار گرفته است.
انشالله به زودی سایت بروزرسانی شده و آماده استفاده عموم میباشد.
✅ادرس سایت:
🌐 https://zareisabzevari.ir/
May 11
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 آیت الله زارعی سبزواری
💠 ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
📆 تاریخ: ۱۴۰۳/۸/۲۳
🌙 ۱۱ جمادیالأول ۱۴۴۶
🕌 مرکز مدیریت حوزه قم شعبه جمکران(مسجد)
🎚 سال تحصیلی ۱۴۰۴
#سخنرانی
🆔 @zareiesabzevari
📄خلاصه متن سخنرانی استاد زارعی سبزواری
◾️ فاطمیه و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
🔸مرکز مدیریت حوزه های علمیه
🔹24/08/1403
انواع متولیان دین:
یکی از بهترین راه های معرفی یک دین، آئین و مذهب و این است که متولیان آن دین و مذهب را درست و دقیق معرفی کنیم. متولیان چند گونهاند:
1. متولی انشائی(خداوند)
2. متولی ابلاغی(پیامبر)
3. متولی تبیینی(معصومین)
4. متولی تبلیغی(فقهاء)
معرِّف باید اجلی از معرَّف باشد. خود خداوند متعال رسولش را با تعابیر «رسول الله و خاتم النبیین» معرفی میکند.
رسول مکرم اسلام ص هم اهلبیت علیهم السلام رو معرفی فرمودند.
در مورد امیرالمومنین ع فرمودند: «علی مع الحق والحق مع علی»
در مورد امام حسن و امام حسین علیهما السلام فرمودند: «الحسن والحسین سیدا شباب اهل الجنه»
در مورد امام حسین ع تعبیر «زین السموات والارض»، «ان الحسین سفینه النجاه و مصباحُ هدی» و «حسین منی و انا من حسین» را بکار بردهاند.
یکی از اسناد معرفی درست حضرت زهرا(س)، «حدیث غضب» است که پیامبر(ص) در دو جمله کوتاه، جایگاه فاطمه را تبیین میفرمایند: «ان الله لیغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها»
رسول مکرم اسلام ص، تعابیر بلندی را در مورد حضرت زهرا بکار بردهاند؛ از جمله:
- ان فاطمه بضعه منی
- انما فاطمه مضغه منی
- انما فاطمه شجنه منی
لازم است این روایات هم از جهت سند و هم از جهت دلالت مورد بررسی قرار گیرند.
سند روایت با تعبیر «بضعه» و «مضغه» حتی در منابع اهل سنت، از احادیث مشهور و بلکه متواتر و معتبر است که از طرق مختلف وارد شده است.
دلالت حدیث هم مهم است. «بضعه» به معنای پاره تن ترجمه شده است؛ در حالی که تن جسم است و نیازی به بیان ندارد. اینجا «مِنّی» شخصی نیست و «مِنّی» شخصیتی مورد نظر است. منظور پیامبر ص این است که فاطمه قطعهای از شخصیت وجودی من رسول الله است و رسالت من بوسیله فاطمه (و اولادش) تکمیل میشود. و در ادامه فرمود «من آذاها فقد آذانی و من آذانی فقد آذی الله».
این معناست که میتواند کج فهمیها را از بین برده و فقط به جنبه جسمی و شخصی اکتفا نکند؛ بلکه در ترجمه و معنی و مفهوم دقیق، به معنای جزئیت شخصیت و وجود رسول الله میباشد. به تعبیر دیگر فاطمه قطعهای اساسی از رسول الله است که اگر این قطعه نباشد، موتور اسلام از حرکت باز میایستد.
اما تعبیر شجنه، به معنای عروق و مویرگ های درون اجزاء یک درخت است که آب و املاح حیاتی را به تمام قسمت ها می رساند. یعنی رگههای حیاتی دین در دست فاطمه و اولاد او است و اگر نباشند، شجره طیبه اسلام خشک میشود.
متاسفانه قسمت عمدهای از درخت تنومند اسلام از این شریان های حیاتی جدا و خشک شدهاند و تنها قسمت زنده و دارای حیات شجره اسلام، تشیع است.
برادران، واقع مطلب این است که در معرفی متولیان اصلی مذهب و دین به مردم کوتاهی کردهایم.
این حدیث، بیدارگری دارد. بیهقی و الشاشی از علمای بزرگ اهل سنت با استناد به این حدیث میگویند:
اگر کسی فاطمه را سب کند، کافر شده است.
از ابی بکربن داود سوال شد آیا عایشه افضل است یا خدیجه؟
جواب داد: عایشه کسی است که رسول الله از جبرئیل حدیث را می گرفت و به او میرساند؛ اما خدیجه کسی است که رسول الله ص سلام خدا میگرفت و به او میرساند فهی افضل.
سائل در ادامه پرسید اخدیجه افضل ام فاطمه؟
پاسخ داد: ان رسول الله قال: «ان فاطمه بضعه منی فلا اعدل ببضعه رسول الله احد»
«اللهم صل علی فاطمه و امها و ابیها و بعلها و بنیها و السّر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک»
به اطلاع فضلاء و اساتید میرسانیم: به فضل الهی با انتشار جلد ۱۹ و ۲۰ کتاب " القواعد الفقهية فی فقه الامامیه " اثر حضرت آیت الله زارعی سبزواری، این موسوعه بزرگ فقهی کامل شد .
دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم