آیت الله زارعی با بیان این که در طول این مدتی که در سبزوار بودم اقشار مختلف مردم آنقدر از این وضعیت گلایه کردند که بنده خسته شدم، گفت: هیچ نوع هماهنگی بین مراکزی که متصدی امور فرهنگی، معنوی و مذهبی شهر و شهرستان هستند وجود ندارد. هر کسی برای خودش فعالیت کوچکی انجام می دهد. گویا مسائل فرهنگی و مذهبی شهر متصدی ندارد و رها شده است. معنویت در این شهر رها شده است.
وی در ادامه بیان داشت: اما بنده می خواهم با این سئوالات پاسخ بدهم. این چراها پاسخ دارد. پاسخ این است که اگر بخواهیم امر معنویت و مذهب، اخلاق دینی و معارف اهل بیت در یک شهری پیشرفت داشته باشد باید انبیاء الهی یا وارثان انبیاء الهی حضور داشته باشند. امروز انبیاء الهی که نیستند پس وارثان آنها که علما و انیشمندان و کسانی که در حوزه های علمی مشغول تعلیم و تعلم هستند باید حضور داشته باشند. اگر بروید و مراجعه کنید به شهرهای مختلف می بینید هر شهری که حوزه علمیه آن قوی است وضعیت فرهنگ و مذهب و معنویت هم در آن قوی شده و هر شهری که حوزه در آن ضعیف است باقی موارد هم در آن ضعیف است.
استاد مدارس دینی قم تصریح کرد: امروز خلاء ی که در سبزوار وجود دارد، خلاء حضور علمای دین در سطح شهرستان است. حدود سی و سه سال قبل علمای بزرگی در همین شهر ساکن بودند. آقای شهرستانی بود، آقای قریشی بود، آقای برابادی و محمدی بودند، آقای قاضی بود، الان هیچ کدام اینها وجود ندارند. این خلاء باید پر شود.
وی ضمن ابراز تاسف از وضعیت حوزه علمیه سبزوار گفت: از طرفی می بینیم حوزه علمیه سبزوار متاسفانه نه تنها پیشرفت نداشته و نه تنها ضعف دارد بلکه عقبگرد بسیار اساسی پیدا کرده است. به بنده خبر دادند مدرسه فخریه سبزوار که از کهن ترین مدارس علمیه در سبزوار است امروزه اکثر اوقات در آن بسته است. مدرسه شریعتمدار فاقد سکنه و طلبه است. در مدرسه محمدیه یک موسسه قرآنی شکل گرفته است، خدا خیرشان بدهند که در این مدرسه که حوزه علمیه شکل نگرفته و طلبه تربیت نمی شود لااقل مسائل قرآنی را مطرح می کنند. جای تشکر دارد؛ اما مدرسه محمدیه جایی است که باید سالی صد نفر طلبه در آن تربیت شود. حوزه در سبزوار عقبگرد کرده است، آقایان به فکر بیفتند. حوزه اهل البیت سبزوار که نماد حوزه در سبزوار است و واقعا امام جمعه محترم شهرستان خون دل ها خوردند که این مدرسه بنا شود و حتی از اموال شخصی خودشان هم برای آنجا خرج کردند؛ اما چرا این مدرسه باید از نظر علمی رکود پیدا کند و چرا باید رتبه علمی حوزه علمیه سبزوار به اعتراف مدیر اجرایی حوزه خراسان جزء ضعیف ترین ها در خراسان باشد. این مایه شرمندگی و خجالت نیست؟ چرا آقایان به فکر نمی افتند و چاره ای نمی اندیشند؟
آیت الله زارعی با بیان این که راهکار تقویت فعالیت های فرهنگی و مذهبی در شهرستان این است که حوزه علمیه در سبزوار تقویت بشود، گفت: چهار مدرسه علمیه در سبزوار داریم که اگر درست مدیریت شود قابلیت پروش هزار طلبه را در شهرستان دارد اما مدیریت نیست. یک زمانی به آقایان گفتم مگر قحط الرجال است که مدیر حوزه علمیه در سبزوار یک آدم شخصی باشد؟ یعنی با اینهمه عالم و فاضل سبزواری که در حوزه علمیه قم داریم یک نفر پیدا نکردیم که برای مدیریت مدرسه علمیه در سبزوار از آنها استفاده کنیم؟ در قم ۷۰۰ طلبه سبزواری داریم که خیلی از اینها افراد فاضل و ملا هستند و خیلی از اینها در قم مدرس هستند ولی مردم سبزوار آنها را نمی شناسند. آقایان چرا از اینها برای آمدن به سبزوار دعوت نمی کنند؟ چرا از اینها نمی خواهند که بیایند تا در این شهر حوزه و نماز جمعه را تقویت کنند؟ حوزه سبزوار باید تقویت شود. آقایانی که متصدی امور فرهنگی در سبزوار هستند به فکر بیفتند و چاره ای کنند. اگر نکنند فردای قیامت باید پاسخگو باشند. آقایان اگر می توانند تحرکی انجام دهند، انجام دهند و اگر نمی توانند از خودشان سلب مسئولیت کنند تا دیگران ورود پیدا کنند تا شهر سبزوار را از این وضعیتی که هست خارج کنند و به شرایطی برسانند که مطلوب امام زمان (عج) باشد.
لازم به ذکر است ۲۵ سال قبل که در دانشگاه های سبزوار ۳۰۰۰ دانشجو تحصیل می کردند در حوزه علمیه سبزوار نیز ۲۵۰ طلبه مشغول به تحصیل علوم دینی بودند؛ ولی امروز که گفته می شود ۳۰ هزار دانشجو در سبزوار مشغول به تحصیل هستند تعداد طلاب محصل در حوزه علمیه سبزوار حدود ۷۰ نفر است. حوزه ای که این روزها بر خلاف گذشته از نظر علمی به عنوان یکی از ضعیف ترین حوزه های استان معرفی می شود.
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
بخش هایی از کتاب گوشه ای از «اسرار حج» نویسنده : عباسعلی زارعی
پاداش کسی که به حاجی کمک کند
کمک کردن به کسی که قصد مسافرت به حج را دارد، پاداش ویژه ای دارد. امام سجادعلیه السلام فرموده است:
«مَنْ خَلَفَ حاجّاً فی اَهْلِهِ وَمالِهِ کانَ لَهُ کَأَجْرِهِ حَتّی کَأَنَّهُ یَسْتَلِمُ الأَحْجارَ».(۲۱۸)
یعنی: «کسی که سرپرستی خانواده و اموال حاجی را بر عهده بگیرد، پاداش او مانند پاداش حاجی است و گویا خود او سنگهای خانه کعبه را استلام می نماید».
شرایط قبول شدن حج
هر عبادتی، زمانی مورد قبول پروردگار واقع می شود که شرایط آن رعایت گردد؛ مثلاً نماز در صورتی قبول می شود که نمازگزار در مکان غصبی نباشد، لباس یا بدنش نجس نباشد، طهارت داشته باشد، حج نیز در صورتی مورد قبول پروردگار واقع می شود که شرایط آن رعایت شود. شرایط قبول شدن حج سه چیز است:
۱ – مخارج حج از مال حلال باشد
مالی که انسان صرف حج می کند باید حلال باشد؛ زیرا این سفر یک سفر الهی و مقصود از آن، رسیدن به کمالات معنوی است و چنین مقصودی با مال حرام، تحقق پیدا نمی کند.
از ائمه معصومین روایت شده:
«هر کسی که با مال حرام به حج برود، هنگامی که در حال احرام کلمه «لبّیک» را بر زبان جاری می کند، خطاب می رسد ما تو را نمی پذیریم».(۱۹۹)
امام صادق علیه السلام نیز فرموده است:
«إِذا اِکْتَسَبَ الرَّجُلُ مالاً مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ ثُمَّ حَجَّ فَلَبّی، نُودِیَ لالَبَّیکَ وَلاسَعْدَیْکَ وَإِنْ کانَ مِنْ حَلِّهِ فَلَبّی، نُودِیَ: لَبَّیْکَ وَسَعْدَیْکَ»(۲۰۰)
استاد زارعی سبزواری
بخش هایی از کتاب گوشه ای از «اسرار حج» نویسنده : عباسعلی زارعی پاداش کسی که به حاجی کمک کند ک
۲ – قصد قربت و اخلاص
قصد قربت، شرط قبولی هر عبادتی است. و هیچ عبادتی بدون قصد قربت و اخلاص، مقبول درگاه خداوند نمی شود. و هر چه مرتبه اخلاص بالاتر و کاملتر باشد، عابد به حقیقت عبادت، نزدیکتر شده و عبادتش مقبول درگاه احدیت می شود.
در حج نیز قصد قربت و اخلاص شرط است. اگر کسی حج برود صرفاً برای اینکه به او «حاجی» بگویند، و یا برای اینکه مورد طعن دیگران واقع نگردد و یا برای اینکه تجارت کند و یا برای اینکه تفریح کند، حج او مقبول درگاه خداوند نیست؛ زیرا حقیقت حج عبارت است از روی آوردن به سوی خداوند و بریدن از هر چه غیر اوست.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرموده است:
«یَأْتی عَلَی النّاسِ زَمانٌ یَکُونُ فیهِ حُجُّ المُلُوکِ نَزْهَهً وَحَجُّ الأَغنِیاءِ تَجارَهً وَحَجُّ المَساکِینَ مَسْأَلَهً»(۲۰۲)
یعنی: «زمانی می رسد که پادشاهان به حج می روند تا تفریح کنند و ثروتمندان به حج می روند تا تجارت کنند و فقرا به حج می روند تا نیاز خود را برآورده سازند».
امام صادق علیه السلام نیز می فرماید:
«مَنْ حَجَّ یَریدُ بِهِ اللَّه وَلایُریدُ بِهِ رِیاءً وَلاسُمْعَهً غَفَرَ اللَّه لَهُ اَلْبَتَّهَ»(۲۰۳)
یعنی: «کسی که به حج برود فقط برای خدا، نه برای خودنمایی و کسب عنوان، خداوند او را می آمرزد».
و در روایت دیگری نیز امام صادق علیه السلام می فرماید:
«اَلْحَجُّ حَجّانِ: حَجٌّ للَّه وَحَجٌّ لِلنّاسِ، فَمَنْ حَجَّ للَّه کانَ ثَوابُهُ عَلَی اللَّه الجَنَّهَ وَمَنْ حَجَّ لِلنّاسِ کانَ ثَوابُهُ عَلَی النّاسِ یَوْمَ القِیامَهِ».(۲۰۴)
یعنی: «حج دو نوع است: حج برای خدا و حج برای مردم؛ کسی که برای خدا حج کند، پاداش او بهشت است و کسی که برای مردم حج برود، در قیامت پاداش خود را باید از مردم بگیرد».
۳ – ولایت
«ولایت» ائمه اطهارعلیهم السلام یکی از اساسی ترین شرایط قبولی حج است.
امام صادق علیه السلام می فرماید:
«وَاللَّه! لَوْ اَنَّ عَبْداً عَبَدَاللَّه أَلْف عامٍ حَتّی یَنْقَطِعُ عَلْباؤُهُ هِوَماً ثُمَّ أَتی اللَّه بِبُغْضِفا اَهْلَ البَیْتِ لَرَدَّ اللَّه عَلَیْهِ عَمَلَهُ»(۲۰۵)
یعنی: «به خدا سوگند! اگر بنده ای خداوند را هزار سال عبادت کند به اندازه ای که رگ گردن او فرتوت گردد، ولی با کینه ما اهل بیت بمیرد، خداوند تمام اعمال او را به خودش برمی گرداند».
و از امام سجادعلیه السلام نیز نقل شده است که آن حضرت فرمود:
«إِنَّ اَفْضَلَ البَقاعِ مابَیْنَ الرُّکْنِ وَالمَقامِ وَلَوْ اَنَّ رَجُلاً عَمَّرَ ماعَمَّرَ نُوحٌ ۷ فی قَوْمِهِ، یَصُومُ النَّهارَ وَیَقُومُ الَّلیلَ فی ذلِکَ المَقام ثُمَّ لَقَی اللَّه عَزَّوَجَلَّ بَغَیْرِ وِلایَتِنا لَمْ یَنْتَفِعْ بِذلِکَ شَیْئاً».(۲۰۶)
یعنی: «بهترین مکان برای عبادتو بین رکن و مقام ابراهیم است، ولی اگر کسی غمر نوح را داشته باشد و در تمام عمر، روزه نگیرد و میان رکن و مقام ابراهیم، شبها را تا صبح نماز بخواند، اما بدون ولایت ما خداوند را ملاقات کند، هیچ ارزشی برای او ندارد».
حج بدون ولایت، حج مردمی است که در زمان جاهلیت زندگی می کردند. از امام باقرعلیه السلام نقل شده است که آن حضرت در حالی که می دید مردم به اطراف خانه کعبه طواف می کنند، فرمود:
«مردم در دوران جاهلیت اینطور طواف می کردند، ولی خداوند به مردم فرمان حج داد تا پس از طواف، به سراغ ما بیایند و پایداری خودشان را نسبت به اطاعت ما و دوستی و محبتشان را نسبت به ما و قدرتشان را برای یاری ما عرضه نمایند.(۲۰۷)
این روایات، بیانگر این واقعیت است که انجام مناسک حج بدون ولایت، همان حج مردم زمان جاهلیت است. و حج کامل و صحیح آن است که انسان مناسک حج را به گونه ای که ائمه اطهارعلیهم السلام دستور داده اند، انجام دهد.
در بعضی از روایات، «ولایت» به عنوان یکی از ارکان دین مطرح گردیده؛ چنانکه حج نیز یکی از ارکان شمرده شده است.
امام باقرعلیه السلام می فرماید:
«بُنِیَ الاِسْلامُ عَلی خَمْسٍ: عَلیَ الصَّلاهِ وَالزَّکاهِ وَالصَّوْمِ وَالحَجِّ والوِلایَهِ وَلَمْ یُنادَ بِشَی ءٍ کَما نُودِیَ بِالوِلایَهِ».(۲۰۸)
یعنی: «اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و آنطور که برای ولایت سفارش شده است، برای هیچ چیزی سفارش نشده است».
این روایات نیز حکایت از این مطلب دارد که حج، بدون ولایت، حج کامل و صحیح نیست.
استاد زارعی سبزواری
بخش هایی از کتاب گوشه ای از «اسرار حج» نویسنده : عباسعلی زارعی پاداش کسی که به حاجی کمک کند ک
اقسام حج و عمره
اینجا لازم است قبل از پرداختن به عمره و اهمیت آن، خلاصه اقسام حج و عمره را بیان کنیم و تفصیل آن بعداً خواهد آمد. فریضه حج سه نوع است:
۱- حج تمتّع
این نوع از حج بر کسانی واجب است که مستطیع بوده و فاصله مسکن او با مکّه شانزده فرسخ (۹۶ کیلومتر) یا بیشتر باشد.
«حج تمتع، دارای سیزده عمل است: احرام در مکه، وقوف در عرفات، وقوف در مشعرالحرام، رمی جمره عقبه، قربانی در منی، تراشیدن سر یا تقصیر در منی، طواف حج تمتع، نماز طواف، سعی بین صفا و مروده، طواف نساء، نماز طواف نساء، ماندن در منی، در شب یازدهم و دوازدهم ذیحجه، رمی سه جمره در روز یازدهم و دوازدهم ذیحجه.
علّت نامگذاری این نوع از حج را به «حج تمتع» این است که کلمه «تمتّع» به معنای لذت بردن و بهره مند شدن است. و در فاصله میان عمره تمتع و حج تمتّع، چیزهایی که به واسطه احرام، حرام شده بود، حلال می شود و می توان از آنها بهره مند شد، فقط تراشیدن سر در میان عمره و حج تمتّع به حرمت خود باقی است.
۲- حج افراد
این نوع از حج در سه صورت واجب می شود:
الف : کسی که مستطیع است و منزل او تا مکه کمتر از شانزده فرسخ (۹۶ کیلومتر) فاصله داشته باشد.
ب : کسی که حج تمتع بر او واجب است ولی به خاطر تنگی وقت و دیر رسیدن به مکه نتواند تمام اعمال عمره تمتع را به جا آورد، در این صورت، چنین اشخاصی باید نیت خود را از احرام عمره تمتع به احرام حج افراد، تغییر دهند، و به عرفات رفته و سپس به مشعر بروند و سایر اعمال حج را انجام دهند و بعداً عمره مفرده ای به جا آورند.
ج : زنی که به واسطه عادت ماهیانه نتواند وارد مسجدالحرام شود و از انجام اعمال عمره تمتع باز بماند؛ چنانچه این حالت تا روز نهم ذیحجه موقع وقوف در عرفات هست، ادامه پیدا کند، باید نیت خود را از حج تمتع به حج افراد تغییر دهد و پس از انجام اعمال حج، عمرهغ مفرده ای انجام دهد.
علت نامگذاری این نوع از حجبه حج افراد این است که انسان در این حج، منفرداً و بدون قربانی به حج می رود.
۳ – حج قران
این حج نیز مخصوص کسانی است که مستطیع هستند و فاصله منزل آنها تا مکه کمتر از شانزده فرسخ (۹۶ کیلومتر) است.
در حج افراد لازم است هنگام بستن احرام، تلبیه گفته شود، ولی در حج قران انسان می تواند در هنگام احرام، تلبیه بگوید و یا حیوانی را برای قربانی همراه خود ببرد. و علت نامگذاری این نوع از حج به حج قران، این است که انسان در این حج گاهی با خود قربانی را همراه و مقرون می نماید.
«عمره» نیز دو قسم است:
۱ – عمره تمتّع
عمره تمتّع قبل از حج تمتّع انجام می گیرد و اعمال آن عبارتند از: احرام در میقات، طواف کعبه، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، تقصیر. عمره تمتّع و حج تمتّع مربوط به همدیگر هستند، طوری که هر دو یک عمل محسوب می شوند.
۲ – عمره مفرده
عمره مفرده، دارای هفت واجب است: احرام، طواف، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، حلق یا تقصیره، طواف نساء، نماز طواف نساء، عمره مفرده فقط در چند مورد واجب است:
الف : کسی که منزل او تا مکه کمتر از شانزده فرسخ فاصله داشته باشد. این شخص اگر استطاعت حج و عمره را داشته باشد، هر دو بر او واجب است. و اگر استطاعت حج تنها یا عمره مفرده تنها را داشته باشد، فقط همان حج یا عمره بر او واجب می باشد.
ب، ج: در آن دو مورد دیگری که در حج افراد ذکر شد.
د : در موردی که عمره مفرده متعلّق نذر یا عهد یا قسم قرار گیرد.
در غیر این موارد، عمره مفرده در تمام ماههای سال و بخصوص در ماه رجب، مستحب است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید:
«اَلْحَجَّهُ ثَوابُها الَجَنّهُ وَالعُمْرَهُ کَفّارَهُ کُلِّ ذَنْبٍ».(۲۰۹)
یعنی: «پاداش حج، بهشت می باشد و عمره، کفاره هر گناهی است».
عمره مفرده در ماه رجب از عمره مفرده در سایر ماهها افضل است. امام صادق علیه السلام می فرماید:
«اَلْمُعْتَمَرُ یَعْتَمِرُ فی أَیِّ شُهُورِ السَّنَهِ شاءَ وَأَفْضَلُ العُمْرَهِ عُمْرَهُ رَجَبٍ».(۲۱۰)
یعنی: «کسی که می خواهد عمره برود، در هر یک از ماههای سال که بخواهد می تواند، ولی بهترین عمره، عمره ماه رجب است».
پاداش کسی که به حج و عمره می رود
«حج»، یک عبادت بسیار با فضیلتی است. و برای کسی که توفیق یابد به حج یا عمره برود، خداوند پاداش ویژه ای را اختصاص داده است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرموده است: «حاجی، هنگامی که آماده رفتن به حج می شود، خداوند در برابر هر چیزی که بردارد و بگذارد، ده حسنه برای او می نویسد و ده گناه را از او برمی دارد، و ده درجه او را بالا می برد. و نیز وقتی سوار بر شترش می شود، در برابر هر قدمی که شتر برمی دارد همین پاداش برای حاجی ثبت می شود…».(۲۱۱)
استاد زارعی سبزواری
بخش هایی از کتاب گوشه ای از «اسرار حج» نویسنده : عباسعلی زارعی پاداش کسی که به حاجی کمک کند ک
امام باقرعلیه السلام نیز فرموده است: «کسی که به حج می رود، وقتی لوازم سفر را آماده می کند، خداوند در برابر هر قدمی که برای آماده کردن لوازم سفر برمی دارد، ده حسنه برای او می نویسد و ده گناه را از او می زداید و ده درجه او را بالا می برد. و هنگامی که لوازم سفر را آماده نمود و به کاروان پیوست، خداوند در برابر هر قدمی که به زمین بگذارد و بردارد، همان پاداش قبلی را به او می دهد و وقتی تمام مناسک حج را انجام دهد، خداوند گناهانش را می بخشد…».
حج انسان را از گناهان بیمه می کند. امام صادق علیه السلام می فرماید:
«وَلاتَکْتُبُ عَلَیْهِ الذُّنُوبُ أَرْبَعَهُ أَشْهُرٍ وَتَکْتُبُ لَهُ الحَسَناتُ اِلاّ أَنْ یَأتی بِکَبیرَهٍ».(۲۱۲)
یعنی: «کسی که به حج برود تا مدت چهار ماه، گناهان او (که از روی سهل انگاری انجام می دهد) نوشته نمی شود و فقط کارهای نیک و شایسته اش ثبت می شود، مگر اینکه گناه کبیره انجام دهد».
اگر حاجی در سفر حج بمیرد، خداوند او را از وحشت روز قیامت در امان می دارد. امام صادق علیه السلام فرموده است:
«مَنْ ماتَ فی طَریقِ مَکَّه ذاهِباً أَوْجائِیاً أَمِنَ مِنَ الفَزَعِ الاکْبَرِ یَوْمَ القِیامَهِ».(۲۱۳)
یعنی: «هر کسی که در راه رفتن به مکه یا آمدن از مکه بمیرد، از وحشت بزرگ در روز قیامت در امان است».
پاداش دیگر حاجی این است که در طول مسافرتو بر خداوند وارد می شود و مهمان اوست لذا هر حاجت مشروع و ممکنی را که از خداوند بخواهد، او برآورده می سازد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید:
«الحَجّاجُ وَالعُمّارُ وَفْدُ اللَّه یُعْطبهِمْ ماسَأَلُوا وَیَسْتَجیبُ دُعائَهُمْ وَیَخْلِفُ نَفَقاتَهُمْ».(۲۱۴)
یعنی: «کسانی که به حج و عمره می روند، بر خداوند وارد شده اند و هرچه از خداوند بخواهند به آنان می دهد و دعای آنان را مستجاب می کند و مخارج آنان را می پردازد».
و از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است که آن حضرت فرمود:
«إِنَّ ضَیْفَ اللَّه عَزَّوَجَلَّ رَجُلٌ حَجَّ وَاعْتَمَرَ، فَهُوَ ضَیْفُ اللَّه حَتیّ یَرْجِعَ اِلی مَنْزِلِهِ»(۲۱۵)
یعنی: «مهمان خداوند مردی است که حج و عمره می رود، او تا هنگامی که به خانه اش برگردد، مهمان خداوند است».
یکی دیگر از پاداشهای کسی که به حج و عمره برود این است که تمام گناهانش پاک می شود و مانند روزی که از مادر متولد شده، هیچ گناهی ندارد. از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نقل شده است که آن حضرت فرمود:
«مَنْ حَجَّ هذا البَیْتِ فَلَمْ یَرْفَثْ وَلَمْ یَفْسِقْ، خَرُجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَومٍ وَلَدَتْهُ اَمُّهُ».(۲۱۶)
یعنی: «هر کسی که خانه خدا را طواف نموده و اعمال حج را انجام دهد (و در آن هنگام) آمیزش، و نافرمانی خدا نکند، از گناهانش بیرون می رود مانند روزی که مادرش او را زاییده است».(۲۱۷)
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
استاد عباسعلی زارعی سبزواری:
♦️کوتاهی خواص در موضع گیری علیه اقدامات اغتشاشگران، خیانت به نظام است♦️
استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: موضع گیری های به موقع، شفاف و سریع که باید از سوی خواص حوزوی صورت بگیرد یک مقداری کم کاری، کوتاهی و دیر وقت اقدام می شود.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی زارعی سبزواری صبح امروز در درس خارج فقه و اصول با اشاره به حوادث اخیر در کشور گفت: حضرت امیر علیه السلام در خطبه 50 می فرماید: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ» شروع فتنه ها به خصوص در جوامع اسلامی ریشه ای جز تبعیت از هوای نفس نیست و ریشه ای جز بدعت گذاری در جوامع بشری ندارد.
وی افزود: در این 1 ماه یا 40 روز گذشته فتنه ای در قالب یک موج شروع شده که ریشه در تبعیت هواهای نفسانی دارد و با کمی دقت در این حواث اخیر می بینیم نوک پیکان شعارها در خصوص شکستن ابهت و مقام ولایت فقیه است و در مجموع شعارها یک شعار مثلا اقتصادی وجود ندارد.
استاد زارعی سبزواری
استاد عباسعلی زارعی سبزواری: ♦️کوتاهی خواص در موضع گیری علیه اقدامات اغتشاشگران، خیانت به نظام است♦
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوادث اخیر برنامه ریزی شده بود، ابراز داشت: در این حوادث کمتر اعتراضی به برنامه های اقتصادی دولت به چشم می خورد و این خود بیانگر آن است که این فتنه هدایت شده است.
وی با بیان اینکه در این اغتشاشات اساس نظام و رأس نظام مطرح است، اظهار کرد: دشمنان می دانند اگر استوانه اصلی یعنی ولایت فقیه صدمه ببیند همه چیز بهم می ریزد و لذا اگر در تکلیف خود کوتاهی کنیم ضربه می خوریم.حجت الاسلام والمسلمین زارعی سبزواری با اشاره به اینکه مراجع معظم ما هوشیار بیدار و به موقع تصمیم گرفتند، تصریح کرد: احساس می کنم آن موضع گیری های به موقع، شفاف و سریع که باید در حوزه (بطن و بدنه حوزه) صورت بگیرد یک مقداری کم کاری، کوتاهی و دیر وقت اقدام می شود.
وی افزود: البته شاید علتی دارد و مجموعه ای از اشخاص در حوزه هم هستند که شاید حاضر نباشند در ارتباط با این موضوع صحبت کنند که این خود نکته ای است قابل تامل که باید مورد توجه مسئولان حوزه باشد.
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
به مناسبت دهه کرامت کتاب سیره عملی و عملی امام رضا (ع) از تألیفات استاد زارعی سبزواری به مسابقه سراسری گذاشته شده است.
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
معرفی کتاب زیارت در نگاه شریعت اثر عباسعلی زارعی سبزواری
مسافرینی که عازم مکه و مدینه میشوند، این سرزمین محیط بسیار آمادهای برای معرفت پروردگار و شناسایی ذات پاک برای آنها است و به راستی آن جذبه معنوی و روحانی که انسان به هنگام ورود به آن سرزمین پیدا میکند به هیچ بیان و سخنی قابل توصیف نیست؛ ولی جای بسی تاسف است که برخی از اهل سنت این موقعیت و فرصت را از این میهمانان خدا میگیرند و دریایی از سوالات و شبهات را در مقابل مشاهده این مهمانان قرار میدهند. شریعت اسلامی آمد تا انسانها را از جهل و نادانی برهاند و آنها را به سوی سعادت ابدی رهسپار گرداند و بین آنها همدلی و مهربانی بوجود آورد؛ اما عدهای متعصب این دین الهی را تحریف کرده و بین مسلمانان با ایجاد شبهه شکاف بوجود آوردهاند. لذا این زائران که با این شبهات مواجه میشوند، مایل هستند منشاء این اختلاف عقاید و اعمال را که بین خودشان و آنها وجود دارد، بدانند، لذا برای پاسخ یافتن به سوی عالمان و روحانیون روی میآورند. نویسنده از آن جا که خود مسافر این گونه سفرها بوده خود و دیگر روحانیون را با این سوالات مواجه میدیده، درصدد برآمد که این شبهات را جمع آوری و به آنها پاسخ مناسب دهد.
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
May 11
💠 مسابقه کتابخوانی "هشتمین خورشید"
ویژه ولادت حضرت امام رضا علیه السلام
📚منبع سوالات: کتاب سیره علمی و عملی امام رضا علیه السلام
✍️نویسنده: استادعباسعلی زارعی سبزواری
🖨 ناشر: انتشارات بهنشر آستان قدس رضوی
💻 نحوه شرکت در مسابقه: از طریق مراجعه به درگاه کانونهای خدمت رضوی به نشانی www.aqrt.ir یا درگاههای ایران صدا و رادیو ایران
⏳مهلت شرکت در مسابقه:
۱۰ خرداد لغایت ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۲
🔹همراه با قرعه کشی جوایز ارزنده:
✅ ۲۰ سفر کربلای معلی
✅ ۳۱۳ سفر مشهد مقدس
✅ ۳۱۳ کارت هدیه
🗓 زمان اهداء جوایز : ۱۶ تیر همزمان با عید سعید غدیر
📖دریافت فایل کتاب:yun.ir/y3a4h2
استاد زارعی سبزواری
💠 مسابقه کتابخوانی "هشتمین خورشید" ویژه ولادت حضرت امام رضا علیه السلام 📚منبع سوالات: کتاب سیره عل
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️عزیزان و علاقمندان جهت دریافت فایل کتاب به ادرس زیر مراجعه فرمائید
yun.ir/y3a4h2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسابقه کتابخوانی "هشتمین خورشید" – کانون خدمت رضوی استان تهران
https://aqrt.ir/portal/
پس از استقبال فروان از کتاب ( سیره علمی و عملی امام رضا ع) مجموعه سخنرانی های استاد زارعی سبزواری ، و چاپ آن بیش از ده بار در تیراژ های بالا ، و برگزاری پنج دوره مسابقه کشوری با محوریت این کتاب، اکنون به صورت( کتاب گویا) توسط ایران صدا منتشر و مورد استقبال فراوان قرار گرفته است .
🌐لینک:
https://b2n.ir/s32915
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/ostadzareisabzevari
May 11
دروس استاد عباسعلی زارعی سبزواری
سال تحصیلی ۱۴۰۲/۱۴۰۳
1.درس : خارج فقه
محدوده : قاعده لاضرر
مکان :مسجد مرکز مدیریت جمکران
شنبه تا چهارشنبه
زمان : ۷ تا ۸
۲.درس:خارج اصول
محدوده:حجیت ظواهر
مکان : مدرسه آیت الله گلپایگانی/ طبقه اول /مدرس ۱۱
شنبه تا چهارشنبه
ساعت : ۸ تا ۹
۳. خارج فقه
محدوده:کتاب الحج
مکان: مدرسه فیضیه(مدرس ساحلی)
شنبه تا چهارشنبه
ساعت:۹ تا ۱۰
شروع درس:
از روز شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۸
آیدی رابط استاد: @saeidzarei7
https://eitaa.com/zareiesabzevari
May 11
استاد زارعی سبزواری
دروس استاد عباسعلی زارعی سبزواری سال تحصیلی ۱۴۰۲/۱۴۰۳ 1.درس : خارج فقه محدوده : قاعده لاضرر مکان
به اطلاع میرساند درس خارج فقه و اصول استاد زارعی سبزواری (زید عزه)، در مسجد ساختمان دارالولایه جمکران برگزار میگردد.
📌 تاریخ شروع: شنبه 1402/07/08
📌 ایام برگزاری: شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سهشنبه هر هفته ساعت 7 الی 8 صبح
📌 همکاران محترمی که قصد حضور جدی در کلاسها را دارند، جهت ثبت نام به آقای آشتیانی (معاونت تبلیغ) مراجعه نمایند.