💠 والی حکمت
🔹 صدرالمتألّهین نظیر دیگر حكما نبود؛ مرحوم میرابوالقاسم فندرسکی ذوق عرفانی داشت، در عصر میرداماد مُدرس رسمی حوزه اصفهان بود، مرحوم شیخ بهایی هم همین طور، اینها ذوق عرفانی داشتند؛ اما ذوق در حد چشیدن است و نه نوشیدن!
🔹 اینكه چهار قرن حكیمانی را به دنبال خود بكشد، برای آن است كه او #امام_حكما شد. خواستم ببینم كه مرحوم صدرالمتألّهین در حكمت چه كرد، گفتم نقدترین و واضح ترین مثَل برای تقریب ممثَّل این است: همان كاری كه #امام_راحل (رضوان الله علیه) در محدوده فقاهت با فقه كرد و شد امام، صدرالمتألّهین هم همان کار را کرد؛ او ولی حكمت است نه حكیم، او #امام_حكمت است نه حكیم.
🔹 همه حكمای بزرگی که در این چهار قرن آمدند كه كم هم نبودند، افرادی مثل مرحوم ملاعلی نوری و فرزندش، بعد ملاعبدالله زنوزی و فرزندش، بعد مرحوم آقا علی حكیم كه بسیاری از اساتید ما به یك واسطه یا دو واسطه در محضر او درس خواندند و بزرگان دیگر، همه اینها شدند امت چنین امامی! اینها خیلی تلاش كردند كه چیز تازه ای ارائه كنند، نشد، بعد به امامت او تن در دادند.
چنین نبود كه تنها سید مشایخ ما حكیم جلوه (قدس سره) در برابر حرکت جوهری ایستاده باشد، بلکه از همان اوایل مرحوم ملا رجبعلی تبریزی در برابر حرکت جوهری ایستاد، شاگرد بلافصل مرحوم صدرالمتألّهین یعنی مرحوم ملاعبدالرزاق لاهیجی در برابر حركت جوهری ایستاد، معاصرانش در برابر حركت جوهری ایستادند، مرحوم میرابوالقاسم فندرسکی در رد حركت جوهری رساله ای نوشت، میرداماد حرکت جوهری را نپذیرفت، دیگران نپذیرفتند؛ اساتید او رد كردند، شاگردان او رد كردند، معاصران او رد كردند ولی او #امامت خود را تثبیت كرد و این نیست مگر برای اینكه خود متحول شد. چنین حكیمی را می گویند #حكیم_متعالی؛ او #ولی_حكمت است، #والی_حكمت است كه این معارف از جان او می جوشد.
📚 حضرت آیت الله جوادی آملی، سخنرانی در همایش حكمت متعالیه و صدر المتألهین، 1378/03/02
کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه:
@masoumieh_ir
📌با ورود سبک زندگی غربی به فرهنگ، اکنون در حال حرکت به سمت فلسفه غربی هستیم؟
✴️ به نظر میرسد که ما ابتدا مقهور اقتدار و تکنولوژی آنها شدیم و علوم ناظر به این سطح از قدرت و تکنولوژی را وارد کردیم ولی این ظاهر قضیه است؛ زیرا واردات در همین سطح باقی نمانده و عمق گرفته است؛ یعنی آن لایههای عمیق و تئوریک خودش را طلب کرده و به همراه خودش آورده است. در یک مقطعی که پوزیتیویسم میآید و اظهار ضدفلسفی بودن میکند و فلسفه را معنای جدیدی میکند؛ این تعریف با معنای تاریخی ما از فلسفه متفاوت است؛ چراکه یک ذهنیتی است که برای آنان شکل گرفته است.
❇️ مرحوم علامه(ره) در کتاب علی(ع) و فلسفه الهی که حدود 60 سال پیش آن را نوشتهاند، ابتدا معنای فلسفه را در جهان اسلام بیان کردند و سپس معنای فلسفه در جهان مدرن، یعنی حرف کانت و کنت را بیان کردهاند و خیلی خوب و دقیق هم گفتهاند.
♦️ البته در آن زمان تعابیری که الان در فلسفه غرب با عنوان ابژکتیو، سوبژکتیو یا اینترسوبژکتیو هست، آن زمان مطرح نبوده است لکن ایشان دقیقا همان معانی را در فلسفه غرب توضیح دادهاند. اگر در اولین مواجهات فرهنگ غرب با فرهنگ ما، فلسفه اسلامی با یک سرعت جدیتری به آن پاسخ میداد و با آن تقابل میکرد، شاید قدرت و قوت فلسفه اسلامی مانع از این بود که فلسفه غرب به این سرعت وارد فرهنگ ما شود.
✨مواجهه با فرهنگ غرب در چندین لایه مختلف، از لایههای رویی تا لایههای میانی و عمیق ممکن است. برخی افراد مانند مرحوم علامه طباطبایی(ره) عالیترین افق که شهود حقایق هستی است را در خود محقق کردهاند.
🔹ایشان لایههایی از عالم و هستی را مشاهده میکند که جهان مدرن بهشدت به آن پشت کرده است. کسی که ذکر آسمان و زمین را میشوند و جریان حیات را میبیند، وقتی با فلسفهای مواجه میشود که میگوید: «واقعیت در حس، منحصر است و مابقی هر چه هست، صرفا مربوط به ذهن است.» او به چنین فلسفهای میخندد! چراکه او در حال مشاهده واقعیتی عمیق است. اما آن جریان رقیب، فرهنگ عمومی را میروبد.
📌در مقابله با این جریان، آیا اندیشمندان ما در گفتوگو با فلاسفه غربی وارد میشوند؟
✅ ما فیلسوفانی داریم که حکمت سینوی یا اشراق یا صدرایی را به خوبی میخوانند اما یک کلمه و جمله با جریان رقیب خود درگیر نمیشوند! و اصلا خود را کاملا کنار میکشند! ما فیلسوفان بزرگی در حال حاضر داریم، اما چه کسی است که مانند علامه طباطبایی(ره) برود با آنها درگیر شود؟ کیست که اصول فلسفه بنویسد؟
🔻کیست که وقتی مارکسیسم آمده، پاسخ آن را بدهد؟ یا کیست که در المیزان در جابهجای آن به هجمه رویکردهای مدرن پاسخ دهد؟ شما المیزان را با المنار مقایسه کنید و ببینید این مقاومتی که علامه طباطبایی(ره) در برابر فرهنگ غرب کرده، قابل مقایسه است؟ اینها خصوصیات علامه(ره) است.
💢اینکه فرهنگ غرب، یک هژمونی عظیم راه انداخته و فضای علمی جهان را تسخیر کرده و برایش تعیینتکلیف کرده، یک نوعی اغواء است. اغواء که فقط به مغالطه لفظی نیست؛ اینکه چشم و گوش جهان را از آنچه خود میخواهد، پر میکند، اغواء است.
🔸در مقابله با این فرهنگ، اگر در انقلاب اسلامی، مرحوم امام(ره) توانست در شکست عرصه عملی و سیاسی موفق عمل کند، اما در مقابله با تنیدهها و رشتههای نظری فرهنگ غرب، آن کسی که قد علم کرد، مرحوم علامه طباطبایی(ره) بود. البته خیلیهای دیگر هم بودند که سعی داشتند، با فرهنگ غرب مواجه شوند و به آنان پاسخ دهند لکن بعضا وارد چهارچوب مفاهیم و نظام علمی آنان شدهاند و به نحوی شکست خوردند.
✍️ استاد حمید پارسانیا
💠 @parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
☘بخشی از بیانات رهبر انقلاب پیرامون شخصیت مرحوم علامه طباطبایی و وجایگاه کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
🔺«ایشان...در فلسفه یک فیلسوف نوآور است؛ ایشان دستگاه فلسفی جدیدی را ارائه میکند که مظهرش همان #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم است، و بعد هم این دو کتابی که اخیراً ایشان نوشتند و منتشر کردند: بدایه و نهایه.»
🔺«دو خصوصیّت از برجستگیهای مرحوم آقای طباطبائی بنده را خیلی متوجّه خودش میکند و جذب میکند؛ یک خصوصیّت، جهادِ فکریِ کمنظیرِ آقای طباطبائی در بحبوحهی تهاجم اندیشههای وارداتی و بیگانه است، در بحبوحهی تهاجم به معنای واقعی کلمه. ...همین کاری که مرحوم آقای مطهّری (رضوان الله علیه) کمر به مقابلهی با آن بسته بود...در بحبوحهی این حوادث، مرحوم آقای طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه) توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد؛ یعنی آن کسانی که با افکار ایشان آشنا میشدند، موضعشان در مقابل مارکسیسم و در مقابل افکار گوناگون موضع تدافعی نبود، موضع تهاجمی بود که یک نمونهاش همین کتابهای آقای مطهّری (رضوان الله علیه) است که مشاهده میکنید. این پایگاه فکری را آقای طباطبائی به وجود آورد؛ هم با #اصول_فلسفه و هم با بیانات تفسیری... »
@osul_e_falsafeh
Osule_Falsafe_va_raveshe_Realism_1_2_3.pdf
9.91M
فایل کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
جلد ۱ تا ۴
@osul_e_falsafeh
Osule_falsafeh_va_raveshe_realism_v5.pdf
3.07M
فایل کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم جلد ۵
@osul_e_falsafeh
🌸با عرض سلام خدمت کاربران عزیز کلاس اصول فلسفه و روش رئالیسم ✋
🌹فایل های کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم به در خواست شما عزیزان مجددا در کانال بارگذاری شد.
🌺از همراهی و استقبال شما عزیزان از مطالب کانال سپاس گزاریم.
@osul_e_falsafeh
فلسفه (آشنایی با فلسفه اسلامی) نظام قدیم.pdf
752.5K
🔺با توجه به نظر استاد گرانقدر حجت الاسلام والمسلمین احسان کرمانشاهانی مبنی بر شروع فلسفه با کتاب فلسفه پیش دانشگاهی، نسخه الکترونیک این کتاب در کانال کلاس اصول فلسفه و روش رئالیسم تقدیم شما عزیزان می گردد.
@osul_e_falsafeh
وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ
به زودی خواهند دانست که به چه بازگشت گاهی باز خواهند گشت؟!
آفاق حکمت در سپهر سنت
https://fidibo.com/book/6138
#سید_حسین_نصر
📚 دروس اصول فلسفه و روش رئالیسم
🌐 @osul_e_falsafeh
🔰آخرین دورهٔ کلاس «اصول فلسفه و روش رئالیسم» که توسط استاد کرمانشاهانی (حفظه الله) در حال برگزاری است را از کانال زیر پیگیری نمایید:
🌐 https://eitaa.com/osule_falsafeh
پ.ن: این دوره از مهرماه ۱۴۰۲ آغاز شده است.
📚 دروس اصول فلسفه و روش رئالیسم
🌐 @osul_e_falsafeh
💢 #مناظره_پرشور_علمی
✅ موضوع: «سازگاری یا ناسازگاری قاعده بسیط الحقیقه با تشکیک در وجود»
❇️ با ارائه استاد #احمد_ملکی و استاد #علی_جلالی و ارزیابی استاد #کرمانشاهانی
👈 این مناظره در تاریخ 1402/ 12/ 15 در موسسه آموزش عالی #اسراء تحت اشراف آیت الله جوادی آملی با حضور جمعی از اساتید و دانش پژوهان برگزارگردید.
🌱 حجت الاسلام احمد ملکی: تشکیک در وجود را منافی با قاعده بسیط الحقیقه عنوان کرد و آن را سازگار و مؤیّد وحدت شخصیه وجود دانست.
🌱 حجت الاسلام علی جلالی: قاعده «بسط الحقیقه» را هم با تشکیک در وجود و هم با وحدت شخصیه وجود سازگار دانست.
✍️ احمد ملکی: ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه امام علی (ع): ایتا| تلگرام
👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت_مناظره
⏱01:13
⌛️33 MB
📢 تشکیل پایگاه فکری تهاجمی را باید از علامه طباطبائی یاد بگیریم
✏️ رهبر انقلاب: یک خصوصیّت جذاب... جهادِ فکریِ کمنظیرِ آقای طباطبائی در بحبوحهی تهاجم اندیشههای وارداتی و بیگانه است... هم با اصول فلسفه و هم با بیانات تفسیری... این کتاب المیزان سرشار است از مسائل سیاسی و اجتماعی که... اینها امروز هم مسائلِ روزِ ما است؛ اینها در اختیار افراد قرار میگرفت. این پایگاه فکری تهاجمی را مرحوم آقای طباطبائی به وجود آورد؛ این، آن کاری است که به نظر من ماها باید این کار را از آقای طباطبائی یاد بگیریم: تشکیل پایگاههای فکری پُرکنندهی خلأها و دارای جنبهی تهاجم، نه موضع انفعالی و تدافعی.
✏️ بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷
🖼 #سخن_نگاشت
💻 Farsi.Khamenei.ir
✅ لزوم مطالعه کُتُب ضلال برای اهل تحقیق و صاحب نظران
🔸 فرمود اینها کسانی هستند که «أُولئِکَ هُمْ أُولُوااْلأَلْبابِ» میباشند؛ پس «لبیب» کسی است که اهل تحقیق باشد، مکتبهای گوناگون را ببیند، نظریهپرداز باشد، کمحوصله نباشد، تحمّل کند و قدرت تشخیص داشته باشد.
🔸همین کتاب های کفر و ضلال برای یک عدّه خرید و فروش آن حرام است، چون کتب ضلال است، مطالعه اینها حرام است، چون انحراف میآورد، هم حرمت تکلیفی دارد، هم بطلان وضعی دارد، میشود کتاب ضلال.
🔸خدا هم امام (رضوان الله علیه) و هم مرحوم علامه طباطبایی را غریق رحمت نماید؛ امام (رضوان الله علیه) برای نوشتن آن اسرار هزار ساله، خیلی از این کتابهای ضلال را مطالعه میکرد.
🔸سیدنا الاستاد فرمود ما دویست کتاب ـ البته دویست کتاب آن روز کم نبود ـ از آن کتابهایی که کفر بود، ضلال بود، از آنِ کمونیستها بود را ما تهیه کردیم تا شصت سال قبل این کتاب شریف اصول فلسفه را نوشتند.
🔸همین کتاب ضلال که خرید و فروش آن برای یک عده باطل است، مطالعه آن برای یک عدّه حرام است، برای عدّه دیگر هم خرید و فروش آن حلال است و هم مطالعه آن جایز است، بلکه لازم است.
🔸فرمود اینها نظریهپردازند، اینها اولواالالباب هستند، اینها وقتی دست به قلم شدند، یک نیم قرن یا بیشتر از نیم قرن میتوانند جامعه را تأمین کنند و تضمین کنند؛ همین کتاب شریف اصول فلسفه همین طور بود.
🔸الآن تقریباً شصت سال گذشت، در طی این شصت سال بیرقیب است؛ این را میگویند نور که نظریه پرداز است، در کمال حوصله، حرف های دیگران را تحمّل میکند.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
پ.ن: برجستهسازی(Bold) متن توسط این کانال صورت گرفته است. غرض از اشتراکگذاری این فرسته نیز اولا توجه به همین بخشها بوده است.
📚 دروس اصول فلسفه و روش رئالیسم
🌐 @osul_e_falsafeh
♨️💯 لینک صوت درس «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، استاد کرمانشاهانی(زید عزّه)، سال۹۸-۹۹
تعداد جلسات:۲۴۷
🔗 https://mega.nz/folder/yUM0TJRZ#DBI20EgRl7g6WfxtZu1S6g
بارگذاری شده توسط کانال:
📚 دروس اصول فلسفه و روش رئالیسم
🌐 @osul_e_falsafeh
♨️💯💯 همچنین برای دانلود صوت این درس و دیگر دروس استاد، میتوانید به سایت زیر مراجعه نمایید:
🔰صوتهای دروس استاد:
🌐 http://ostadkermanshahani.blogfa.com
📺 «لحاظ اعتباریات علامه طباطبائی بمثابه آزادی از آزادی نیستانگارانه»
🎤 سخنرانی دکتر رضا سلیمان حشمت (دانشگاه علامه طباطبائی) در بیست و هفتمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا؛ «فلسفه، جامعه، آزادی»
https://www.aparat.com/v/bY4Hf
#اعتباریات
📚 دروس اصول فلسفه و روش رئالیسم
🌐 @osul_e_falsafeh
💢گزارشی از نشست «دوگانگی مفاهیم و گزارههای اعتباری از منظر مرحوم علامه طباطبایی»
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، این نشست علمی در تاریخ هشتم اسفندماه 1402 در شعبۀ قم موسسه و با حضور حجتالاسلام و المسلمین کرمانشاهانی و جمعی از اعضاء هیئت علمی مؤسسه، طلاب، و دانشجویان برگزار گردید. در ادامه گزارشی از این نشست از نظر میگذرد:
🔶در ابتدای جلسه، دبیر علمی نشست، حجتالاسلام خیاط زاده (پژوهشگر وابستۀ به موسسه) اشارهای به تاریخچه و چیستی نظریۀ اعتباریات داشتند و در ادامه، حجتالاسلام کرمانشاهانی مباحثی را پیرامون چیستی اعتبارات عملی از منظر علامۀ طباطبایی ره بیان کردند. در انتهای جلسه نیز حاضران در جلسه و همراهان بر خط، پرسشهای خود را مطرح کردند.
خلاصۀ مباحث دبیر علمی جلسه بدین شرح بود: علامۀ طباطبایی ره اولین بار نظریۀ اعتبارات عملی را در سال 1348 قمری، در رسالهای با عنوان «رسالۀ فی الاعتباریات» مطرح کردند. ایشان در مقدمۀ این رساله بر جدید بودن این نظریه تصریح نموده است. این نظریه در سایر آثار علامه ره از جمله: رسالۀ الانسان فی الدنیا (1361 ق)، حاشیۀ الکفایۀ (1368 ق) و مقالۀ ششم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم (1373 ق)، تفسیر البیان، تفسیر المیزان (1375 - 1392 ق)، بدایۀ الحکمۀ (1390 ق)، نهایۀ الحکمۀ (1395 ق) مطرح شده است...
📎ادامه خبر:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/722
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
#اعتباریات
📚 دروس اصول فلسفه و روش رئالیسم
🌐 @osul_e_falsafeh
🕌بسم الله الرحمن الرحیم🕌
موسسه آموزش عالی اسراء
✳️ تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(دامت برکاته)
✳️ در رشته های تخصصی
با عناوین درج شده در سایت پذیرش:
#ویژه_برادران
🔸تفسیر قرآن (سطح۴)
🔸تفسیر و علوم قرآن(سطح۳)
🔸فلسفه اسلامی(سطح۳)
🔸حکمت متعالیه(باگرایش الهیات بالمعنی الاخص)(سطح۴)
🔸کلام اسلامی با گرایش کلام امامیه (سطح۳)
✳️ در سال تحصیلی 1404-1403 از بین دانش پژوهان واجد شرایط پذیرش می نماید.
✳️ علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه مراجعه نمایند.
سایت حوزه (www.paziresh.ismc.ir)
📝 آدرس75 متری عمار یاسر نبش شهید قدوسی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
تلفن: 37189255(025)