eitaa logo
اصول فقه معاصر
275 دنبال‌کننده
178 عکس
23 ویدیو
7 فایل
در این کانال، فایل‌های صوتی و متنی دروس خارج اصول فقه استاد «مجتبی الهی خراسانی» برای شاگردان و علاقمندان به اشتراک گذاشته می‌شود. #اصول_فقه_معاصر #فلسفه_اصول #مجتبی_الهی_خراسانی #استاد_الهی #خارج_اصول #حوزه_علمیه_مشهد ارتباط با مدیر: @ALi_Sanago
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فقه معاصر
🌿 قال الإمام الجواد علیه السلام: مُلاقاةُ الاْخوانِ نَشْرَةٌ، وَتَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَإنْ كانَ نَزْراً قَلیلاً. دیدار با برادران [و خواهرانِ] دینی حتی اگر سرزدنی کوتاه باشد، مایۀ نشاط است و موجب باروری خِرَد می گردد. 📚امالی شیخ مفید، ص 328، ح 13 🌿 تعداد راویان و اصحاب حضرت جوادعلیه السلام قریب ۱۱۰ نفر هستند. البته در میان ایشان، چهره‏‌هاى درخشان و شخصیت‌هاى برجسته‏‌اى مانند: على بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، زكریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازى، احمد بن محمد بن خالد برقى هستند كه هر یک از بزرگان علمى آن روز به شمار می آمدند و داراى تألیفاتی بودند. اما مجموع آنها فقط ۲۵۰ حدیث از آن حضرت نقل کرده اند. زیرا از یك سو، آن حضرت شدیدا تحت مراقبت و كنترل سیاسى بود و از طرف دیگر آن حضرت در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید. درباره امام جواد بیش از ۶۰۰ اثر به زبان‌های مختلف نوشته شده است: ۳۲۵ کتاب، ۲۵۰ مقاله و ۳۳ پایان‌نامه. از این همه، ۴۷۵ عنوان به زبان فارسی، ۱۲۲ مورد به زبان عربی و ۱۰ عنوان به زبان‌های دیگر است. —————— میلاد فرخنده حضرت جواد الائمة علیه السلام تهنیت باد 💐 —————— 🍃@FiqhMoaser
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فقه معاصر
شهیدِ زنده‌ای و روحِ جاریِ اخلاص خمینیِ دگری، بر کسی که پنهان نیست 🇮🇷 ✊✌️ فرارسیدن دهۀ فجر و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به پایمردی و رشادت مردم، و رهبریِ فقیهِ عالی‌قدر: آیت الله العظمی امام سید روح الله موسوی خمینی قدس سرّه، و تداوم آن به پرچمداریِ رهبر فرزانه: آیت الله العظمی امام سید علی حسینی خامنه‌ای مدظله، گرامی باد. 💐 🇮🇷 --------------------------- 🍃@FiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
💠 کتیبه ایوان نجف سمت راست ورودی اصلی مرقد مطهر امیرمؤمنان علی علیه‌السلام: زایرانِ دَرگهَت را بر دَرِ خُلدِ بَرین می‌دهند آواز: طِبتُم فَادخُلوها خالِدین این شعر، بیت پایانی از هفت بند کاشی، متعلق به ملامحسن کاشی عالم و شاعر عالم و شاعر قرون ۷ و ۸ هجری قمری و ملازم سلطان محمد خدابنده است. شاعر در مصرع دوم، مژده زندگی جاودان بهشتی را که مضمون آیه 73 سوره زمر است، به زایران مرقد امیرمؤمنان علیه السلام، بشارت می دهد. ترکیب بند مزبور مشتمل بر ۷ بند ۱۲ بیتی است که با احتساب ابیات میانی، در مجموع ۹۱ بیت دارد و باب جدیدی در منقبت‌سرایی باز کرد؛ تا جایی بعد از آن تا چند قرن، هفت بند سرایی در مدح مولای متقیان علیه‌السلام رایج شد و محتشم از معروف‌ترین منقبت‌سرایان شعر فارسی، خود را دنباله‌روی او برمی‌شمارد. بسیاری از ابیات این شعر، برگرفته از آیات قران کریم و روایات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین بوده و به دور از غلوّ، با بیانی ساده و دلنشین، معارف کلامی و اعتقادی شیعه در حق امیر المؤمنین علیه‌السلام را برای عموم مردم روزگار خود تببین کرده است. ماجرای این شعر را در پیام ضمیمه بخوانید:
هدایت شده از فقه معاصر
دولتشاه سمرقندی در تذکرة الشعراء، وی را در زمره شعرای طبقه پنجم ذکر کرده و درباره او می‌نویسد: «از جمله مادحان حضرت شاه ولایت پناه امیر المؤمنین و امام المتقین اسد الله الغالب علی بن ابی طالب کرم الله وجهه بود و هیچ کس به به متانت و لطافت او سخن نگفته است. مرد دانشمند و فاضل بوده است... گویند که مولانا حسن بعد از زیارت کعبه معظمه شرفها الله و حرم حضرت رسالت علیه الصلاة والسلام به عزم زیارت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام به دیار عراق عرب افتاد و به عتبه بوسی آن آستانه شریف مشرّف شد و این منقبت بر روضه مطهرّه منوّره آن حضرت خواند: ای به دور آفرینش، پیشوایِ اهلِ دین / وی زِ عزّت مادحِ بازویِ تو روح الامین. در آن شب حضرت شاه ولایت را کرم الله وجهه به خواب دید که عذرخواهی او می‌کند که‌: ای کاشی! از راه دور آمده‌ای و تو را دو حق است بر ما، یکی حق مهمانی و یکی حق صله شعر. اکنون باید که به بصره شوی و آنجا بازرگانی است که او را مسعود بن افلح گویند، از ما سلامش رسانی و گویی که در سفر عمّان درین سال، در آب، کشتی تو غرق خواست شدن، یک هزار دینار بر ما نذر کردی و ما مدد کردیم و کشتی و اموال تو را به سلامت به ساحل رسانیدیم. اکنون از عهده آن به در آی و از خواجه بازرگان زر بستان. کاشی به بصره آمد و آن خواجه را پیدا ساخت و پیغام امیر المؤمنین علی"علیه السلام" با بازرگان رسانید. بازرگان از شادی، چون گل بشگفت و سوگند خورد که من این حال به هیچ آفریده نگفته ام و فی الحال زر تسلیم مولانا حسن کرد و خلعتی بر آن مزید ساخت و شکرانه آنکه فریادرس شاه ولایت شده دعوتی مستوفی جهت صالحان و فقرای شهر بداد.» تا چندین قرن، حفظ کردن هفت بند کاشی و خواندن آن میان شیعیان مرسوم بود و حتی کتاب‌هایی در شرح هفت بند مولانا حسن کاشی به رشته تحریر درآمد. نسخه‌های خطی مختلفی از هفت بند حسین کاشی در کتابخانه‌ها از جمله کتابخانه ملی ایران وجود دارد که عمدتا در لابلای جنگ‌ها و بیاض‌های ادبی و مذهبی قرار گرفته است. یکی از عوامل اختلاف فراوان میان نسخه‌های هفت بند را می‌توان ناشی از همین دانست که برخلاف بیشتر شاعران معاصر مولانا حسن کاشی کتاب دیوان مستقلی از او تا کنون یافت نشده است و اشعار نقل شده در تذکره‌ها یا بیاض‌ها و جنگ‌هایی که ادب دوستان، ادیبان، اهل منبر و روضه خوانان گرد آورده اند تا امروز منبع اصلی ما برای دست یابی به این شعر است. گزارشی که جناب عبدالله افندی از دشمنی متعصبان و دشمنان شیعه با مولا حسن کاشی ارائه داده شاید بتواند در فهم دلیل مفقود شدن این دیوان در تاریخ راهگشا باشد. چه بسا این دیوان در شعله جهل و تعصب سوخته شده ویا به سرنوشت دیوان‌های شیعی که ابیات آن به آب شسته شدند، دچار شده باشد. --------------------------- 🍃@FiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
امام كاظم(ع): عَظِّمِ العالِمَ لِعِلْمِهِ وَدَعْ مُنازَعَتَهُ، وَ صَغِّرِالْجاهِلَ لِجَهْلِهِ وَلاتَطْرُدْهُ وَلكِنْ قَرِّبْهُ وَ عَلِّمْهُ. عالم را به جهت عملش بزرگ بشمار و از منازعه با او درگذر؛ و جاهل را به حساب نیاور ولی طرد نکن، بلكه او را جذب کن و آنچه نمی‌داند تعلیمش بده. 📚تحف العقول، ص۲۰۹ 🍃 امام کاظم حضرت موسی بن جعفر (علیهماالسّلام) بعد از رحلت پدر عالیقدرش حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، اداره‌کننده فکری و علمی مکتب فکری و علمی وسیع ایشان بود؛ مکتبی که به سرعت رو به توسعه و تعمیق نهاده و در بردارندۀ هزاران دانشجو و استاد و طالب علم بود. آن امام همام علی رغم زندان های مکرّر، شاگردان بسیاری تربیت کرد و صدها نفر از محضر پر فیض آن حضرت کسب دانش کرده‌ و احادیث ایشان را نقل کرده‌اند. شش تن از ایشان چندان به فقاهت و صدق و امانت معروف گشتند که بر روایات آنان، مهر صحت و اعتبار خورده است و به تعبیر بزرگان علم الحدیث و متخصصان رجال الحدیث، جزء اصحاب اجماع هستند؛ چه این که همگان بر صحت روایاتی که از آنان رسیده باشد، اذعان کرده اند. اینان عبارتند از: ۱- یونس بن عبدالرحمن. ۲- صفوان بن یحیی. ۳ محمد بن ابی‌عمیر. ۴- عبدالله بن مغیره. ۵- حسن بن محبوب سراد. ۶- احمد بن ابی‌نصر بزنطی. 🍃 🏴 شهادت حضرت کاظم امام موسی بن جعفر علیه السلام، تسلیت باد. 🍃@FiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
🌴 امیرمؤمنان علی علیه‌السلام: [خداوند] پيامبر را در زمانى فرستاد كه رشته رسالت منقطع، و خواب غفلت ملّتها طولانى، و فتنه‌‏ها جدّى، و امور حيات از هم گسيخته، و آتش جنگها شعله‏‌ور بود.... نور دنيا در كسوف، و دنيا با ظهور چهره فريبنده در حال خودنمايى، برگهاى درخت زندگى زرد، نوميدى از بارور شدن شجره حيات بر دلها چيره، و آب زندگى فروكش كرده بود... زمانى كه نشانه‌‏هاى هدايت كهنه، و علائم گمراهى نمايان بود. دنيا به اهلش روى زشت نموده، و نسبت به خواهنده‌‏اش عبوس بود، ميوه‌‏اش فتنه، غذايش مردار، جامه زيرش ترس، و جامه رويش شمشير بود. پس اى بندگان خدا پند بگيريد، و به ياد آريد عقايد و آرايى را كه پدران و برادرانتان در گرو آنند، و بر اساس آنها مورد محاسبه حق قرار گرفته‏‌اند. 📚 نهج البلاغه، خطبه ۸۹ 🍃 🌴عید مبعث رسول اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله تهنیت باد💐 ------------------------- 🍃@FiqhMoaser